Suvestinė redakcija nuo 2020-01-01 iki 2021-09-02
Sprendimas paskelbtas: TAR 2019-08-30, i. k. 2019-13802
Joniškio rajono savivaldybės
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL joniškio rajono savivaldybės ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2019 m. rugpjūčio 29 d. Nr. T-164
Joniškis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 1, 3, 6, 7 dalimis, 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi ir atsižvelgdama į Vyriausybės atstovų įstaigos Vyriausybės atstovo Šiaulių ir Telšių apskrityse 2019 m. liepos 19 d. teikimą Nr. 3-2 „Dėl Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. gegužės 21 d. sprendimo Nr. T-68“, Joniškio rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
2. Pripažinti netekusiu galios Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. gegužės 21 d. sprendimą Nr. T-68 „Dėl Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos sudarymo ir jos nuostatų patvirtinimo“ su visais pakeitimais.
PATVIRTINTA
Joniškio rajono savivaldybės tarybos
2019 m. rugpjūčio 29 d. sprendimu Nr. T-164
Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos
NUOSTATAI
I SKYRIUS
Bendrosios nuostatos
1. Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos (toliau – Komisija) funkcijas, darbo ir sprendimų priėmimo tvarką, Komisijos teises ir pareigas.
2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais.
3. Komisiją iš 6 narių sudaro Joniškio rajono savivaldybės (toliau – savivaldybė) taryba savo įgaliojimų laikui.
4. Komisiją sudaro komisijos pirmininkas, pirmininko pavaduotojas ir nariai. Komisijos nariais gali būti savivaldybės tarybos nariai, valstybės tarnautojai, ekspertai, gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai – seniūnaičiai, išplėstinės seniūnaičių sueigos deleguoti atstovai, visuomenės atstovai (Lietuvos Respublikoje įregistruotų viešųjų juridinių asmenų, išskyrus valstybės ar savivaldybės institucijas ar įstaigas, įgalioti atstovai), bendruomeninių organizacijų atstovai, kiti savivaldybės gyventojai. Seniūnaičiai arba seniūnaičiai ir visuomenės atstovai turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 Komisijos narių.
5. Savivaldybės taryba Komisijos pirmininką mero teikimu skiria iš Komisijos narių. Komisijos pirmininku gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, savivaldybės tarybos narys, kuris įstatymų nustatyta tvarka per pastaruosius 3 metus nebuvo pripažintas šiurkščiai pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Jeigu yra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Komisijos pirmininko kandidatūrą iš šios Komisijos narių meras teikia savivaldybės tarybos opozicijos rašytiniu siūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų savivaldybės tarybos opozicijos narių, savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka. Jeigu savivaldybės tarybos opozicija nepasiūlo Komisijos pirmininko kandidatūros, Komisijos pirmininką savivaldybės taryba iš šios Komisijos narių skiria mero teikimu.
6. Komisijos pirmininkas mero siūlymu savivaldybės tarybos sprendimu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu jis pripažįstamas šiurkščiai pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą arba neatitinkančiu šiame įstatyme nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų.
7. Pirmininko pavaduotojas Komisijos pirmininko teikimu renkamas iš gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų visų Komisijos narių balsų dauguma.
II SKYRIUS
KOMISIJOS FUNKCIJOS
9. Komisija:
9.1. prižiūri, kaip savivaldybės tarybos nariai laikosi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, savivaldybės tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
9.2. analizuoja savivaldybės tarybos narių nedalyvavimo savivaldybės tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
9.3. tiria ir priima sprendimus dėl savivaldybės tarybos narių veiklos atitikties Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, savivaldybės tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
9.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl savivaldybės tarybos narių veiklos skaidrumo;
9.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris savivaldybės tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties.
III SKYRIUS
KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
12. Komisija, atlikdama savo funkcijas, rengia posėdžius. Posėdis laikomas teisėtu, jei jame dalyvauja ne mažiau kaip 2/3 visų Komisijos narių. Posėdyje Komisija priima Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ir šiuose nuostatuose numatytus sprendimus, taip pat protokolinius nutarimus organizaciniais ar kitais klausimais.
13. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas. Dėl svarbių priežasčių pirmininkui negalint dalyvauti, posėdžiams pirmininkauja Komisijos pirmininko pavaduotojas.
14. Komisijos posėdžiai yra protokoluojami. Posėdžių protokolai yra saugomi įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Protokole nurodoma posėdžio data, protokolo eilės numeris, posėdžio dalyviai, svarstomų klausimų pavadinimai, svarstymo eiga ir svarstyti dokumentai bei priimti sprendimai. Posėdžio protokolą pasirašo posėdžio pirmininkas ir atsakingasis sekretorius.
15. Komisijos pirmininkas:
16. Atsakingasis sekretorius:
16.1. praneša Komisijos nariams ir asmenims, susijusiems su Komisijos nagrinėjamu klausimu, apie posėdžio laiką ir vietą;
16.2. rengia ir ne vėliau kaip prieš 1 darbo dieną iki posėdžio pateikia Komisijos nariams posėdžio medžiagą;
17. Komisijos narys turi teisę:
18. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, privalo apie tai pranešti Komisijos pirmininkui. Dėl svarbių priežasčių negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje Komisijos narys gali raštu pateikti savo nuomonę dėl svarstomų klausimų, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą. Esant galimybei Komisijos posėdis Komisijos pirmininko ir Komisijos narių susitarimu gali vykti ir naudojantis telekomunikacijų galiniais įrenginiais.
19. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus Komisijos posėdžiuose daugiau kaip 3 kartus, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti savivaldybės tarybai jį pakeisti.
20. Komisijos nariai sprendimą dėl svarstomo klausimo priima atviru balsavimu, jei už jį balsavo dauguma posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių. Balsuojant kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Balsams pasiskirsčius po lygiai, sprendimą lemia Komisijos pirmininko balsas.
21. Komisijos narys negali balsuoti dėl svarstomo klausimo, jeigu yra galimas viešųjų ar privačių interesų konfliktas. Paaiškėjus tokioms aplinkybėms, jis privalo apie tai informuoti posėdžio dalyvius ir nusišalinti nuo klausimo svarstymo.
IV SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS TARYBOS NARIO elgesio tyrimas
23. Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
23.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – skundas) apie savivaldybės tarybos nario galimai padarytą Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme nustatytų savivaldybės tarybos narių elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje savivaldybės tarybos narys eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose savivaldybės tarybos nariui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas);
24. Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo Nuostatų 23 punkte nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai.
26. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas savivaldybės tarybos nario laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai jis yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę;
Punkto pakeitimai:
Nr. T-253, 2019-12-19, paskelbta TAR 2019-12-20, i. k. 2019-20838
27. Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip vienam mėnesiui, pratęsti Nuostatų 26 punkte nustatytą tyrimo terminą;
Punkto pakeitimai:
Nr. T-253, 2019-12-19, paskelbta TAR 2019-12-20, i. k. 2019-20838
28. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja savivaldybės tarybos narį apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo savivaldybės tarybos nario iki pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą savivaldybės tarybos nariui įteikia asmeniškai arba išsiunčia elektroniniu paštu.
29. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima Nuostatų 39 punkte numatytą sprendimą.
30. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta savivaldybės tarybos nariui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.
31. Savivaldybės tarybos narys, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
32. Savivaldybės tarybos narys, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.
33. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos savivaldybės tarybos narys savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veikla ir dėl to viešai atsiprašė.
34. Kartotiniai skundai apie galimą savivaldybės tarybos nario padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas gali būti neteisingas. Dėl kartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti kartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal Nuostatuose nustatytas procedūras.
V SKYRIUS
Komisijos teisės ir pareigos
35. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
35.1. apklausti valstybės politiką, kurio elgesys tiriamas, ir kitus asmenis, susijusius su valstybės politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;
35.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti jo žinomą informaciją apie savivaldybės tarybos nario galimai padarytą pažeidimą;
35.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) ir kitą tyrimui reikalingą informaciją;
36. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:
36.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
37. Nuostatų 36 punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
VI SKYRIUS
Komisijos sprendimai ir jų paskelbimas
39. Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
39.1. konstatuoti, kad savivaldybės tarybos narys nepažeidė Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų savivaldybės tarybos elgesio principų ar reikalavimų;
39.2. konstatuoti, kad savivaldybės tarybos narys pažeidė Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus savivaldybės tarybos nario elgesio principus ar reikalavimus;
39.3. rekomenduoti savivaldybės tarybos nariui suderinti savo elgesį ar veiklą su Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme ar institucijos, kurioje savivaldybės tarybos narys eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais savivaldybės tarybos nario elgesio principais ar reikalavimais;
40. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, ir savivaldybės tarybos nariui, dėl kurio yra priimtas sprendimas.
41. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.
42. Informaciją apie Komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia Komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas Komisijos narys. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją.
43. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami savivaldybės interneto svetainėje.
44. Komisijos priimtas sprendimas dėstomas taip:
44.1. įžanginėje dalyje nurodoma: sprendimo priėmimo data ir vieta; Komisijos pavadinimas; posėdyje dalyvavę asmenys; savivaldybės tarybos nario, kurio veikla tiriama, vardas, pavardė ir pareigos; tiriami savivaldybės tarybos nario veiksmai;
44.2. aprašomojoje (motyvuojamojoje) dalyje nurodoma: Komisijos nustatytos faktinės aplinkybės; savivaldybės tarybos nario, kurio veikla tiriama, paaiškinimai; įrodymai, kuriais grindžiamos Komisijos išvados; argumentai, dėl kurių atmetami tam tikri teiginiai; nuorodos į konkrečias teisines normas, kurios buvo taikomos tiriant;
45. Komisijos sprendimai gali būti skundžiami Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo savivaldybės tarybos nariui, dėl kurio priimtas sprendimas, dienos.
Punkto pakeitimai:
Nr. T-253, 2019-12-19, paskelbta TAR 2019-12-20, i. k. 2019-20838
VII SKYRIUS
baigiamosios nuostatos
Pakeitimai:
1.
Joniškio rajono savivaldybės taryba, Sprendimas
Nr. T-253, 2019-12-19, paskelbta TAR 2019-12-20, i. k. 2019-20838
Dėl Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2019 m. rugpjūčio 29 d. sprendimo Nr. T-164 „Dėl Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo