Suvestinė redakcija nuo 2024-10-21

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2023-10-18, i. k. 2023-20401

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ  STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „EUROPOS INOVACIJŲ PARTNERYSTĖ ŽEMĖS ŪKIO NAŠUMO IR TVARUMO SRITYJE“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ  PATVIRTINIMO

 

2023 m. spalio 18 d. Nr. 3D-686

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013 su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. vasario 8 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2023/813, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 14.1, 14.3 ir 14.13 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3.1.1 papunktį ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės  2023 m. balandžio 5 d. nutarimą Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir  kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“,

t v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Europos inovacijų partnerystė žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                 Kęstutis Navickas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. spalio 18 d. įsakymu Nr. 3D-686

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2024 m. spalio 16 d. įsakymo Nr. 3D-734

redakcija)

 

 

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „EUROPOS INOVACIJŲ PARTNERYSTĖ ŽEMĖS ŪKIO NAŠUMO IR TVARUMO SRITYJE“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

bendrosios nuostatos

 

1.  Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Europos inovacijų partnerystė žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:

1.1  2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr.  2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai;

1.2. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115 kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013 su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2024 m. gegužės 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2024/146;

1.3. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013 su  paskutiniais pakeitimais, padarytais 2024 m. gegužės 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2024/1468;

1.4. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2023/2773;

1.5. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/129, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115 nustatomos su aliejingosiomis sėklomis, medvilne ir vyno gamybos šalutiniais produktais susijusių intervencinių priemonių rūšių ir informavimo, viešinimo ir matomumo reikalavimų, susijusių su Sąjungos parama ir BŽŪP strateginiais planais, taisyklės;

1.6. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2024 m. liepos 18 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2024/1962;

1.7. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas);

1.8. Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatymu;

1.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimu Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;

1.10. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d.  nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;

1.11. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 6 d. nutarimu Nr. 5 „Dėl Sostinės regiono ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regiono sudarymo“;

1.12. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės);

1.13. Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“.

2. Taisyklės nustato paramos teikimo ir administravimo tvarką pagal Strateginio plano intervencinę priemonę „Europos inovacijų partnerystė žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje (toliau – intervencinė priemonė). Taisyklėmis turi vadovautis Europos inovacijų partnerystės žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje veiklos grupės nariai, pareiškėjai, rengdami ir teikdami projekto įgyvendinimo planus ir paraiškas, paramos gavėjai, įgyvendindami projektus, kuriems skirta parama pagal intervencinę priemonę, taip pat institucijos, atliekančios projektų įgyvendinimo planų ir paraiškų atranką, vertinimą, ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kurios nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.

3.  Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Europos inovacijų partnerystė (toliau – EIP) – ES paramos priemonėmis remiama žemės ūkio, maisto ūkio ar miškų ūkio veikla užsiimančių subjektų, mokslininkų, žemės ir miškų ūkio konsultantų ir kitų kaimo plėtros sektoriaus dalyvių bendra veikla, kurios tikslas – taikant žinias ir inovacijas įgyvendinti Europos inovacijos partnerystės projektą siekiant žemės ūkio našumo ir tvarumo.

3.2. Europos inovacijų partnerystės projektas (toliau – EIP projektas) – EIP veiklos grupės inicijuotas ir jos įgyvendinamas naujų arba ūkiuose jau naudojamų produktų procesų ir technologijų, gamybos ir (arba) paslaugų teikimo metodų plėtojimo ir tobulinimo projektas, kuriuo siekiama išspręsti praktinę ūkio problemą bei dalintis paruoštais problemos sprendimų būdais.

3.3. Europos inovacijų partnerystės projekto įgyvendinimo planas (toliau – EIP projekto įgyvendinimo planas) – dokumentas, kuriuo pagrindžiamas EIP veiklos grupės partnerių pasirinkimas ir kuriame pateikiami EIP projekto tikslai, uždaviniai, veiklos, projekto įgyvendinimo trukmė ir etapai, preliminarus biudžetas, numatomi rezultatai.

3.4. Europos inovacijų partnerystės projekto įranga (toliau – įranga) – techninės priemonės, įrenginiai ir prietaisai, reikalingi EIP projekto rezultatams pasiekti.

3.5. Europos inovacijų partnerystės projekto partneris (toliau – partneris) – EIP veiklos grupės narys, savo žiniomis, patirtimi, veikla prisidedantis prie EIP projekto įgyvendinimo.

3.6. Europos inovacijų partnerystės veiklos grupė (toliau – EIP veiklos grupė) – pagal jungtinės veiklos sutartį sudaryta žiniomis vienas kitą papildančių skirtingų tipų partnerių (žemės, maisto ūkio ir (ar) miškų ūkio veikla užsiimančių subjektų, mokslo ir (arba) studijų, ir (arba) konsultantų arba konsultavimo institucijų atstovų, kitų kaimo plėtros sektoriaus dalyvių), geriausiai tinkančių  inovacinio projekto tikslams pasiekti, grupė, siekianti įgyvendinti projektą.

3.7. Inovacinė veikla suprantama kaip nurodyta Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatyme. 

4.    Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Strateginiame plane, Administravimo taisyklėse ir kituose žemės ūkio bei inovacijų srities Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

TIKSLAI IR POREIKIAI

 

5. Intervencinė priemonė prisideda prie šių Bendrosios žemės ūkio politikos (toliau – BŽŪP) tikslų:

5.1. horizontaliojo tikslo – modernizuoti žemės ūkį kaimo vietovėse puoselėjant žinias, inovacijas bei skaitmenizacijos galimybes ir dalijantis jomis žemės ūkyje bei kaimo vietovėse, skatinant ūkininkus jomis naudotis, sudarant geresnes galimybes naudotis moksliniais tyrimais, inovacijomis, žinių mainais ir mokymu.

5.2. vieno ar kelių konkrečių BŽŪP tikslų, kuriuos papildo ir su kuriais yra susietas horizontalusis tikslas:

5.2.1.  remti perspektyvias ūkių pajamas ir žemės ūkio sektoriaus atsparumą, siekiant didinti ilgalaikį aprūpinimą maistu ir žemės ūkio įvairovę, taip pat užtikrinti žemės ūkio gamybos ekonominį tvarumą;

5.2.2. labiau orientuotis į rinką ir didinti ūkių konkurencingumą tiek trumpuoju, tiek ilguoju laikotarpiu, be kita ko, daugiau dėmesio skiriant moksliniams tyrimams, technologijoms ir skaitmeninimui;

5.2.3. gerinti ūkininkų padėtį vertės grandinėje;

5.2.4. prisidėti prie klimato kaitos švelninimo ir prisitaikymo prie jos, be kita ko, mažinant išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį ir didinant anglies dioksido sekvestraciją, taip pat plėtoti tvariąją energetiką;

5.2.5. skatinti darnų vystymąsi ir veiksmingą tokių gamtos išteklių kaip vanduo, dirvožemis ir oras, valdymą, be kita ko, mažinant priklausomybę nuo cheminių medžiagų;

5.2.6. prisidėti stabdant biologinės įvairovės nykimą ir ją didinant, gerinti ekosistemines paslaugas ir išsaugoti buveines bei kraštovaizdžius;

5.2.7. pritraukti ir išlaikyti jaunuosius ūkininkus bei naujus ūkininkus ir sudaryti palankesnes sąlygas tvariai verslo plėtrai kaimo vietovėse;

5.2.8. skatinti užimtumą, augimą, lyčių lygybę, įskaitant moterų dalyvavimą ūkininkavimo veikloje, socialinę įtrauktį ir vietos plėtrą kaimo vietovėse, įskaitant žiedinę bioekonomiką ir tvarią miškininkystę;

5.2.9. gerinti visuomenės poreikius, susijusius su maistu ir sveikata, įskaitant aukštos kokybės, saugius ir maistingus maisto produktus, pagamintus tvariu būdu, mažinti maisto atliekas, didinti gyvūnų gerovę ir kovoti su antimikrobiniu atsparumu.

6. Intervencinė priemonė prisideda prie šių Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:

6.1. didinti žinių ir inovacijų sklaidą žemės ūkyje;

6.2. užtikrinti aukštą konsultantų kompetenciją ir jų teikiamų konsultacijų kokybę;

6.3. mažinti skaitmeninę atskirtį žemės ūkyje ir kaimo vietovėse.

7.  Siekiant šiame skyriuje nustatyto kompleksinio horizontaliojo tikslo, konkrečių BŽŪP tikslų ir poreikių intervencinė priemonė prisideda prie šių rezultatų rodiklių:

7.1. asmenų, gaunančių naudą iš pagal BŽŪP remiamų konsultacijų, mokymų, keitimosi žiniomis arba dalyvaujančių pagal BŽŪP remiamose EIP veiklos grupėse siekiant gerinti tvarius ekonominius, socialinius, aplinkosaugos, klimato srities ir efektyvaus išteklių naudojimo veiklos rezultatus, skaičius (R.1);

7.2. konsultantų, gaunančių paramą, kad jie būtų integruoti į Žemės ūkio žinių ir inovacijų sistemą (toliau – ŽŪŽIS), skaičius (R.2);

7.3. ūkių, pagal BŽŪP gaunančių paramą skaitmeninėms ūkininkavimo technologijoms plėtoti, dalis (R.3);

7.4. asmenų, gaunančių naudą iš pagal BŽŪP remiamų konsultacijų, mokymų, keitimosi žiniomis arba dalyvaujančių pagal BŽŪP remiamose EIP veiklos grupėse, kiek tai susiję su aplinkos / klimato srities veiklos rezultatais, skaičiaus (R.28).

8. Intervencine priemone prisidedama prie ŽŪŽIS taikymo, susiejant įvairių sričių politiką ir priemones inovacijoms spartinti.

 

III SKYRIUS

EIP VEIKLOS GRUPĖS TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PARTNERYSTEI

 

9. EIP veiklos grupės narių skaičius nėra ribojamas, tačiau jos sudėtyje  privalo būti  žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla užsiimantis subjektas ir konsultantas arba mokslo ir (arba) studijų institucijos (kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme) atstovas. Tas pats asmuo negali atstovauti kelių tos pačios EIP veiklos grupės narių.

10. EIP veiklos grupės nariai, turėdami tikslą įgyvendinti EIP projektą, pasirašo jungtinės veiklos sutartį (1 priedas) dėl EIP veiklos grupės projekto įgyvendinimo, kurioje turi būti nustatytos pareiškėjo bei partnerių tarpusavio teisės, aiškiai išdėstytos kiekvieno nario funkcijos, kiekvienos jungtinės veiklos sutarties šalies (toliau – šalis ar šalys) finansinis ir dalykinis indėlis į EIP projektą, kokias veiklas vykdys kiekviena šalis, šalių atsakomybės ir pareigos įgyvendinant projektą bei numatyta apmokėjimo dalis partneriui, paskaičiuota pagal numatomas darbo sąnaudas.

11. Parama skiriama tik naujai susikūrusioms EIP veiklos grupėms arba jau esamoms, jei planuojama įgyvendinti naują EIP projektą, susijusį su naujos problemos sprendimu.

12. Per 2023–2027 m. laikotarpį fiziniai ir juridiniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla, gali būti ne daugiau kaip dviejų EIP veiklos grupių nariais, o  fiziniai ir juridiniai asmenys, teikiantys konsultavimo paslaugas, ir mokslo ir (arba) studijų institucijos pagal paskelbtą kvietimą gali būti ne daugiau kaip penkių EIP veiklos grupių narėmis.

 

IV SKYRIUS

REMIAMOS VEIKLOS

 

13. Pagal intervencinę priemonę remiamas aktyvus bendradarbiavimas tarp žemės ūkio, maisto ūkio ir miškų ūkio sektoriaus subjektų, mokslo ir (arba) studijų institucijos atstovų, konsultantų ir kitų suinteresuotų kaimo plėtros sektoriaus dalyvių:

13.1. rengiant ir gyvendinant EIP projekto įgyvendinimo planus;

13.2. rengiant ir gyvendinant EIP projektus.

14. Šiame skyriuje nurodytos remiamos veiklos turi būti orientuotos į abiejų šių poveiklių įgyvendinimą:

14.1. naujų produktų, procesų ir technologijų, gamybos ir (arba) paslaugų teikimo metodų sukūrimą arba reikšmingą jų patobulinimą;

14.2. naujų arba patobulintų procesų ir technologijų, gamybos ir (arba) paslaugų teikimo metodų įdiegimą (naudojimą) EIP veiklos grupės nario žemės, maisto ar miško ūkyje bei gautų projektų rezultatų sklaidą ir viešinimą.

 

V SKYRIUS

EIP PROJEKTINIŲ IDĖJŲ ATRANKA IR TVIRTINIMAS

 

15. Kiekvienais metais Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – Ministerija) organizuoja apklausas bei diskusijas su potencialiais EIP veiklos grupių nariais ar jau susibūrusiomis EIP veiklos grupėmis, taip pat ir kitais suinteresuotais asmenimis, identifikuojant aktualias ūkių subjektų problemas.

16. Identifikavus aktualias ūkių subjektų problemas, jų pagrindu Ministerija formuluoja EIP projektines idėjas. 

17. Atsižvelgdama į naujas aktualijas, kylančias problemas ir iššūkius, EIP projektines idėjas gali siūlyti ir pati Ministerija. Tokiu atveju aktualių ūkių subjektų problemų aptarimas, numatytas Taisyklių 15 punkte, neorganizuojamas.

18. Formuluojant EIP projektines idėjas, didžiausias dėmesys skiriamas temoms, susijusiomis su šiomis kryptimis:

18.1 žemės, maisto ir miško ūkio pridėtinės vertės ir konkurencingumo didinimu, gamybos ir perdirbimo optimizavimu (tvaria gamyba, aukštos pridėtinės vertės inovatyvių produktų gamyba ir perdirbimu, beatliekių ir mažų atliekų technologijų taikymu, novatoriškų bioproduktų iš biožaliavų vystymu ir gamyba ir pan.);

18.2. pažangiomis technologijomis, skaitmeninimu ir kitais išmaniaisiais verslo valdymo sprendiniais, įskaitant netechnologinių inovacijų plėtrą;

18.3. teigiamu poveikiu aplinkai ir klimatui;

18.4. reagavimu į rinkos paklausą, įskaitant reagavimą į krizes ir sektoriaus atsparumo krizėms didinimą.

19. Ministerijos padalinys, atsakingas už intervencinės priemonės administravimą, organizuoja EIP projektinių idėjų svarstymą Ministerijos Žemdirbių švietimo, konsultavimo priemonių, žemės ūkio parodų ir mokslinių tyrimų atrankos komitete, patvirtintame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. sausio 22 d. įsakymu Nr. 3D-34 „Dėl Žemdirbių švietimo, konsultavimo priemonių, žemės ūkio parodų ir mokslinių tyrimų atrankos komiteto patvirtinimo“ (toliau – Komitetas).

20. Komitetas, svarstymo metu atsižvelgia į šiuos EIP projektinių idėjų vertinimo   kriterijus:

20.1. EIP projektinė idėja skiriama žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla užsiimančių subjektų praktinei problemai spręsti jų ūkyje įdiegiant naujus ar patobulintus produktus, procesus, technologijas ar paslaugas (gauti rezultatai galės būti praktiškai pritaikomi žemės ūkio, maisto ūkio, miško ūkio sektoriuose), o EIP projektinės idėjos planuojami rezultatai prisideda prie našumo ir tvarumo žemės, maisto, miško ūkio sektoriuje;

20.2. per pastarųjų 5 metų laikotarpį, EIP projektinė idėja panašia tematika pagal numatytus pasiekti rezultatus vykdant EIP ar kitus projektus, dar nebuvo įgyvendinta. 5 metų laikotarpis pradedamas skaičiuoti nuo viešo EIP projektinių idėjų paskelbimo dienos;

20.3. EIP projektinės idėja yra susijusi su ne mažiau kaip viena Taisyklių 18 punkte numatyta kryptimi;

20.4. EIP projektinė idėja apima:

20.4.1. ne mažiau kaip dvi skirtingas veiklos sritis (gyvulininkystė, augalininkystė, inžinerija, ekologija, ekonomika ir kt.), siekiant didinti tarpusavio sąveiką, integruoti atskirų sričių žinias ir patirtį, kuriant galimus problemų sprendimus;

20.4.2. socialinę sritį, siekiant ūkiuose taikyti socialines inovacijas.

21. EIP projektinė idėja privalo atitikti Taisyklių 20.1–20.2 papunkčiuose nustatytus kriterijus ir bent vieną iš Taisyklių 20.3–20.4 papunkčiuose nustatytų kriterijų.

22. Komitetas nepritaria EIP projektinei idėjai, jei ji neatitinka Taisyklių 21 punkte nustatyto reikalavimo.

23. Komiteto protokolu patvirtintas EIP projektinių idėjų sąrašas per 5 darbo dienas viešinamas Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Mokėjimo agentūra) interneto svetainėje www.nma.lt  ir Ministerijos interneto svetainėje www.zum.lrv.lt ne vėliau kaip prieš 2 mėnesius iki kvietimo teikti EIP projekto įgyvendinimo planus dienos.

 

VI SKYRIUS

EIP PROJEKTO ĮGYVENDINIMO PLANO TINKAMUMO SĄLYGOS

 

24. EIP projekto įgyvendinimo planas rengiamas pagal Mokėjimo agentūros paskelbtame kvietime teikti EIP projektų įgyvendinimo planus nurodytas EIP projektines idėjas.

25. EIP projekto įgyvendinimo planas rengiamas pildant Taisyklių 2 priedą. Jame pagrindžiamas EIP veiklos grupės partnerių pasirinkimas, pateikiami EIP projekto tikslai, uždaviniai, veiklos, projekto įgyvendinimo trukmė ir etapai, preliminarus biudžetas, numatomi rezultatai ir jų nauda.

26. EIP projekto įgyvendinimo planas rengiamas įvertinant tai, kad:

26.1. EIP projektas turės atitikti Taisyklių III ir IX skyriuose numatytas tinkamumo sąlygas ir reikalavimus EIP veiklos grupei, pareiškėjui, partneriams, projektui ir paramai gauti;

26.2. EIP veiklos grupė turės vykdyti įsipareigojimus, numatytus Taisyklių X skyriuje;

26.3. projekte bus finansuojamos Taisyklių XI skyriuje numatytos išlaidos;

26.4. parama EIP projekto įgyvendinimo planui parengti skiriama tik toms EIP veiklos grupėms, kurių EIP projekto įgyvendinimo planui pritarė Ministerija, ir išmokama įgyvendinant projektą.

27. EIP projekto įgyvendinimo plano tinkamumo reikalavimai:

27.1. EIP projekto įgyvendinimo planas pateiktas pagal kvietime nurodytą EIP projektinę idėją, kuriai yra pritaręs Komitetas;

27.2. EIP projekto įgyvendinimo planą teikia EIP veiklos grupė, kurią sudaro ne mažiau kaip 2 (dviejų) skirtingų tipų partneriai, iš kurių vienas yra  žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla užsiimantis subjektas, o antras konsultantas arba mokslo ir (arba) studijų institucijos atstovas;

27.3. EIP projektas turi būti grindžiamas sąveikiuoju inovacijų modeliu, pasižyminčiu šiais pagrindiniais principais:

27.3.1 rengiant inovacinius sprendimus, daugiausia dėmesio skiriama ūkininkų arba miškininkų poreikiams;

27.3.2. vienas kitą papildančių žinių ir (arba) patirties turinčių partnerių (pavyzdžiui ūkininkų, konsultantų, mokslo ir (arba) studijų institucijos atstovų, kitų kaimo plėtros sektoriaus dalyvių) sutelkimas į EIP veiklos grupę, kuri geriausiai tinka EIP inovacinio projekto tikslams pasiekti;

27.3.3. užtikrintas projekto dalyvių bendras sprendimų kūrimas ir priėmimas viso projekto metu; 

27.4. EIP veiklos grupės inovacinio projekto įgyvendinimo plane numatytas projekto veiksmų indėlis į vieno ar kelių konkrečių BŽŪP tikslų, numatytų Reglamento (ES) 2021/2115 6 straipsnio 1 dalyje ir horizontaliojo tikslo, numatyto to paties straipsnio 2 dalyje, pasiekimą.

28. Teikdami EIP projekto įgyvendinimo planą, visi EIP veiklos grupės nariai turi būti pasirašę nepriklausomumo deklaracijas (3 priedas), o pareiškėjas – ir pareiškėjo deklaraciją (4 priedas), taip pat kartu pateikiama visų EIP veiklos grupės narių pasirašyta jungtinės veiklos sutarties (1 priedas) kopija.

 

VII SKYRIUS

EIP PROJEKTO ĮGYVENDINIMO PLANO TEIKIMAS IR VERTINIMAS

 

29. EIP veiklos grupė pagal Taisyklių 2 priedą parengtą EIP projekto įgyvendinimo planą teikia Mokėjimo agentūrai Administravimo taisyklių 78 punkte numatyta tvarka per  kvietimo skelbime numatytą terminą.

30. EIP projekto įgyvendinimo plano vertinimą sudaro šios dalys:

30.1. administracinis vertinimas;

30.2. ekspertinis vertinimas.

31. Pateikto EIP projekto įgyvendinimo plano ir EIP veikos grupės sudėties administracinį vertinimą per 5 darbo dienas nuo dokumentų gavimo dienos atlieka Mokėjimo agentūra, kurio metu tikrinama, ar:

31.1. EIP projekto įgyvendinimo planas pateiktas pagal EIP projektinę idėją, kuriai yra pritaręs Komitetas;

31.2. EIP veiklos grupę sudaro ne mažiau kaip 2 skirtingų tipų partneriai, iš kurių vienas yra  žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla užsiimantis subjektas, kitas  – konsultantas arba mokslo ir (arba) studijų institucijos atstovas;

31.3. pateikti visi prašomi dokumentai bei reikiama informacija;

31.4. per 2023–2027 m. laikotarpį fiziniai ir juridiniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla,  intervencijos priemonėje „Europos inovacijų partnerystė žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“ dalyvauja ne daugiau kaip antrą kartą, o fiziniai ir juridiniai asmenys, teikiantys konsultavimo paslaugas, ir mokslo ir (arba) studijų institucijos pagal paskelbtą kvietimą yra ne daugiau kaip penkių EIP veiklos grupių nariais.

32. Administracinio vertinimo metu Mokėjimo agentūra gali paprašyti pareiškėjo pateikti papildomą informaciją ar dokumentus, kaip tai numatyta Administravimo taisyklių 90 punkte.

33. EIP projekto įgyvendinimo planas atmetamas nesiunčiant paklausimų ir apie tai informuojant pareiškėją el. paštu, jei administracinio vertinimo metu Mokėjimo agentūra nustato, kad:

33.1. EIP projekto įgyvendinimo planas ir pridedami dokumentai gauti po termino, nustatyto EIP projektų įgyvendinimo planams pateikti;

33.2. per nustatytą terminą nepateikiami prašomi dokumentai ir (ar) duomenys ar pateikiami ne visi prašomi dokumentai ir (ar) duomenys;

33.3. pateiktas užpildytas EIP projekto įgyvendinimo planas neatitinka nustatytos aktualios formos (Taisyklių 2 priedo);

33.4. pateiktas EIP projekto įgyvendinimo planas užpildytas ne lietuvių kalba;

33.5. prie EIP projekto įgyvendinimo plano nepateikti  2 ar daugiau dokumentų, kuriuos privalu pateikti arba jie pateikti netinkamos formos, arba užpildyti ne lietuvių kalba;

33.6. pateiktas EIP projekto įgyvendinimo planas neatitinka Kvietime nurodytų EIP projektinių idėjų;

33.7. pateiktas EIP projekto įgyvendinimo planas pareiškėjo nepasirašytas el. parašu.

34. Mokėjimo agentūra, atlikusi EIP projekto įgyvendinimo planų administracinį vertinimą ir nenustačiusi Taisyklių 31 punkte nurodytų trūkumų, per 3 darbo dienas teikia juos ekspertiniam vertinimui.

35. Ekspertinį EIP projekto įgyvendinimo planų vertinimą atlieka viešoji įstaiga Inovacijų agentūra (toliau – IA). Ekspertinis vertinimas organizuojamas, ekspertai EIP projektų įgyvendinimo planų vertinimui skiriami vadovaujantis Ekspertinio vertinimo organizavimo vidaus tvarkos aprašo, patvirtinto IA direktoriaus įsakymu, nustatyta tvarka. Ekspertinį EIP projektų įgyvendinimo planų vertinimą atlieka 2 ekspertai.

36. Ekspertai, vertindami EIP projekto įgyvendinimo planą, vadovaujasi skaidrumo, objektyvumo ir nediskriminavimo, nešališkumo, interesų konflikto vengimo ir konfidencialumo principais.

37. Ekspertinio vertinimo metu pritrūkus informacijos ar duomenų, IA turi prašyti pareiškėjo pateikti ekspertams reikalingą papildomą informaciją ar duomenis, kai tai reikalinga EIP projekto įgyvendinimo planui įvertinti, nustatydama ne trumpesnį kaip 3 darbo dienų terminą nuo užklausos pateikimo dienos. Gauta papildoma informacija ar duomenys turi būti užregistruoti ir pridėti prie EIP projekto įgyvendinimo plano vertinimo. Pareiškėjui nepateikus papildomos informacijos ir (arba) duomenų, EIP projekto įgyvendinimo planas baigiamas vertinti pagal turimus duomenis.

38. IA EIP projekto įgyvendinimo planą įvertina ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo jų gavimo iš Mokėjimo agentūros dienos. Tuo atveju, jei prašoma patikslinti informaciją, šis terminas atitinkamai pratęsiamas, bet ne daugiau kaip iki papildomų 5 darbo dienų.  Ekspertų vertinimo rezultatai pateikiami Europos inovacijų partnerystės projekto įgyvendinimo plano ekspertinių vertinimų konsoliduotoje lentelėje (5 priedas) (toliau – konsoliduota vertinimo lentelė). Įvertinimai turi būti pagrįsti argumentais, ekspertų skirtas balas ir nurodyta atitiktis kriterijui turi derėti su išsamiu ir aiškiu vertinimo komentaru.

39. Atliekant ekspertinį EIP projekto įgyvendinimo plano vertinimą atsižvelgiama, ar jis pagrįstas sąveikiuoju inovacijų modeliu, aprašytu Taisyklių 27.3 papunktyje, ar jame numatyti EIP projekto veiksmai prisideda prie vieno ar kelių konkrečių tikslų, numatytų Reglamento (ES) 2021/2115 6 straipsnio 1 ir 2 dalyse, pasiekimo, taip pat EIP projekto įgyvendinimo planas vertinamas balais pagal šiuos kriterijus:

39.1 mokslinė ir (ar) technologinė kokybė ir svarba (suteikiama iki 15 balų);

39.2 siūlomo sprendimo, kuriuo siekiama išspręsti problemą, inovatyvumas (suteikiama iki 15 balų);

39.3. EIP projekto naudingumas ir praktinis pritaikymas (suteikiama iki 15 balų);

39.4. racionalus numatytų EIP projekto veiklų trukmės ir planuojamų lėšų pagrindimas  projekto tikslams pasiekti (suteikiama iki 5 balų).

40. Privalomasis mažiausias balų skaičius – 35 balai.

41. Kiekvienam EIP projekto įgyvendinimo planui IA Mokėjimo agentūrai pateikia vieną konsoliduotą vertinimo lentelę su išvestais kiekvieno vertinimo kriterijaus ir bendrais EIP projekto įgyvendinimo plano vertinimo balo vidurkiais bei vertinimo aprašymais. Kartu su konsoliduota vertinimo lentele kaip priedai pateikiamos ir atskiros EIP projekto įgyvendinimo planą vertinusių ekspertų vertinimo lentelės (6 priedas).

42. Mokėjimo agentūra ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo vertinimo lentelių gavimo dienos jas kartu su ekspertinio vertinimo suvestine teikia svarstyti Ministerijos sudarytam Projektų, finansuotinų pagal Lietuvos žemės ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginį planą, atrankos komitetui, patvirtintam Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – PAK).

43. Ekspertinio vertinimo suvestinėje Mokėjimo agentūra nurodo:

43.1. informaciją apie pateiktus EIP projektų įgyvendinimo planus (projekto pavadinimas, EIP veiklos grupės pareiškėjas ir partneriai, numatoma projekto trukmė, projektui atlikti prašomas finansavimas Eur);

43.2. pateiktų EIP projektų įgyvendinimo planų konsoliduotą ekspertinio vertinimo bendrą rezultatą balais;

43.3. pateiktų EIP projektų įgyvendinimo planų kiekvieno vertinimo kriterijaus konsoliduotus ekspertinio įvertinimo aprašymus ir balus;

43.4. ekspertinį EIP projektų įgyvendinimo planų vertinimą dėl prisidėjimo prie BŽŪP konkrečių ir horizontalaus tikslų, projekto pagrindimo sąveikiuoju inovacijų modeliu;

43.5. ekspertų rekomendacijas dėl EIP projekto įgyvendinimo tikslinimo ar įgyvendinimo, jei tokių buvo pateikta.

44. Dalyvauti PAK posėdyje gali būti kviečiami EIP veiklos grupių nariai, prieš tai supažindinti su jų EIP projektų įgyvendinimo plano ekspertinio vertinimo išvadomis.

45. Posėdžio metu aptarus ekspertinį vertinimą, PAK gali:

45.1. rekomenduoti pritarti EIP projekto plano įgyvendinimui;

45.2 rekomenduoti nepritarti EIP projekto plano įgyvendinimui;

45.3. grąžinti EIP projekto įgyvendinimo planą IA vertinti pakartotinai, jei  pateiktoje konsoliduotoje vertinimo lentelėje nurodytas ekspertinio vertinimo balas nepakankamai pagrįstas argumentais arba nepateikta pakankamai informacijos rekomendacijai priimti, arba posėdžio metu buvo gauta informacija, galinti turėti įtakos ekspertinio vertinimo rezultatams;

45.4.grąžinti EIP projekto įgyvendinimo planą pareiškėjui patikslinti pagal pateiktas ekspertų ir (arba) PAK narių rekomendacijas.

46. Pakartotinai įvertinti, papildyti ir patikslinti EIP projektų įgyvendinimo planai turi būti pakartotinai svarstomi PAK.

47. Jeigu tai pačiai EIP projektinei idėjai įgyvendinti gauti ir įvertinti keli EIP projekto įgyvendinimo planai, atrenkamas ir siūlomas finansuoti EIP projekto įgyvendinimo planas, ekspertinio vertinimo metu surinkęs didesnį bendrą konsoliduotą ekspertinio vertinimo balų skaičių.

48. Jeigu tai pačiai EIP projektinei idėjai įgyvendinti gauti keli EIP projekto įgyvendinimo planai surenka vienodą ekspertinio vertinimo balų skaičių, tuomet prioriteto tvarka atrenkamas EIP  projekto įgyvendinimo planas, atitinkantis svarbumo tvarka nurodytą kriterijų / kriterijus:

48.1. siūlomo sprendimo, kuriuo siekiama išspręsti problemą, inovatyvumas ekspertų yra įvertintas aukštesniu balu;

48.2. siūlomo sprendimo, kuriuo siekiama išspręsti problemą, naudingumas ir praktinis pritaikymas ekspertų yra įvertintas aukštesniu balu;

48.3. EIP  projekto įgyvendinimo plano mokslinė ir (ar) technologinė kokybė ir svarba ekspertų yra įvertintas aukštesniu balu.

49. PAK rekomenduoja nepritarti EIP projekto plano įgyvendinimui, jei:

49.1. ekspertinio vertinimo metu EIP projekto įgyvendinimo planas nesurinko privalomojo mažiausio 35 balų skaičiaus;

49.2. EIP projekto įgyvendinimo plane nepagrįstas siūlomo sprendimo, kuriuo siekiama išspręsti problemą,  inovatyvumas. Problemos sprendimo naujumo ir inovatyvumo vidutinis ekspertinis įvertis yra 5 ar mažiau balų;

49.3. EIP projekto įgyvendinimo plane nepagrįstas siektinų rezultatų praktinio pritaikymo galimybės bei naudingumas ir sklaidos mastas. Siektinų rezultatų praktinio pritaikymo, naudingumo ir sklaidos vidutinis ekspertinis įvertis yra 5 ar mažiau balų;

49.4. EIP projekto įgyvendinimo plane nepagrįstas numatytų veiksmų indėlis į horizontalaus ir konkrečių BŽŪP tikslų pasiekimą, numatytų Reglamento (ES) 2021/2115 6 straipsnio 1 ir 2 dalyse;

49.5. parengtas EIP projekto įgyvendinimo planas nėra pagrįstas sąveikiuoju inovacijų modeliu, pasižyminčiu principais, numatytais Reglamento (ES) 2021/2115 127 straipsnio 3 dalyje;

49.6. tai pačiai EIP projektinei idėjai įgyvendinti gavus kelis EIP projekto įgyvendinimo planus, ekspertinio vertinimo metu surinktas mažesnis konsoliduotas ekspertinio vertinimo balų skaičius arba EIP projekto įgyvendinimo planas neatitinka Taisyklių 48 punkte nustatytų sąlygų;

49.7. pareiškėjas PAK iki numatyto termino nepateikė patikslinto EIP projekto įgyvendinimo plano arba jį pateikė neatsižvelgdamas į pateiktas ekspertų ir (arba) PAK pastabas ar rekomendacijas;

49.8. PAK nariai nustato, kad EIP projekto įgyvendinimo plane numatytos veiklos ir planuojami rezultatai neišspręs EIP projektinėje idėjoje numatytos žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla užsiimančių subjektų praktinės problemos.

50. Remiantis PAK sprendimu, kuris įforminamas protokolu, teikiama rekomendacija Ministerijos kancleriui dėl EIP  projekto įgyvendinimo plano įgyvendinimo ir projekto rengimo.

51. Ministerijos kancleris, remdamasis PAK rekomendacija (posėdžio protokolu), priima sprendimus dėl pritarimo / nepritarimo EIP projekto įgyvendinimo planams įgyvendinti, patvirtindamas juos potvarkiu.

52. Ministerijos sprendimas dėl pritarimo / nepritarimo EIP projekto įgyvendinimo plano įgyvendinimui kartu su nurodytu EIP projekto įgyvendinimo plano ekspertinio vertinimo rezultatu elektoriniu laišku pateikiamas EIP projekto įgyvendinimo planų pareiškėjams ir Mokėjimo agentūrai elektroniniu paštu [email protected] per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos.

 

 

VIII SKYRIUS

PARAMOS SUMA IR INTENSYVUMAS

 

53. Paramos  suma skaičiuojama atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas.

54. Parama bendradarbiavimo išlaidoms ir inovaciniam projektui įgyvendinti skiriama kaip bendra suma.

55. Didžiausia paramos suma inovacinio projekto įgyvendinimui negali viršyti 200 000 Eur. Paramos suma vienam EIP projekto įgyvendinimo planui parengti sudaro 3 000 Eur.

56. Teikiant paramą projektams, kurie įgyvendinami miškininkystės sektoriuje, turi būti laikomasi miškų ūkio veiklos subjektui taikomų sąlygų:

56.1.  bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma, suteikiama tai pačiai įmonei (įskaitant su šia įmone reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius įmones), per bet kurį trejų metų laikotarpį negali viršyti 300 000 Eur (trijų šimtų tūkstančių eurų) sumos;

56.2. jei miškų ūkio veiklos subjektas vykdo veiklą keliuose sektoriuose, teikiant paramą turi būti tenkinamos Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 1 straipsnio 2 dalies  nuostatos;

56.3. susijungimų arba įsigijimų atveju, arba kai viena įmonė suskaidoma į dvi ar daugiau atskirų įmonių per paskutinius trejus metus iki paramos skyrimo, turi būti taikomos Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;

56.4. teikiama parama gali būti sumuojama su kita nereikšminga (de minimis) pagalba ir (ar) valstybės pagalba vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 5 straipsnio nuostatomis;

56.5. teikiant paramą turi būti tenkinamos Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 1 straipsnio 1 dalies nuostatos;

56.6. vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, jeigu parama išmokama dalimis, jos vertė yra diskontuojama suteikimo metu. Diskontuota paramos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos ar nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą paramos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, 3 priede;

56.7. miškų ūkio veiklos subjektas Mokėjimo agentūrai kartu su EIP veiklos grupės paraiška teikia informaciją apie atitiktį Reglamento Nr. (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nustatytiems reikalavimams. Mokėjimo agentūra, vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Registro nuostatai), patikrina, ar miškų ūkio veiklos subjektui (įskaitant su juo Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suteikus paramą, o tuo atveju, kai parama išmokama dalimis apskaičiavus diskontuotą paramos vertę, nebus viršytos nustatytos nereikšmingos (de minimis) pagalbos ribos. Jei suteikus apskaičiuotą paramos sumą būtų viršyta nurodyta nereikšminga (de minimis) pagalbos suma, priimant sprendimą dėl paramos suteikimo apskaičiuota paramos suma sumažinama tiek, kad nebūtų pažeistas Reglamentas (ES) Nr. 2023/2831.

57. Paramos intensyvumas:

57.1. EIP veiklos grupės bendradarbiavimo išlaidoms, taip pat projekto įgyvendinimo išlaidoms, nurodytoms Taisyklių  64.1, 64.2.1, 64.2.2.3 – 64.2.2.4, 64.2.2.6 – 64.2.2.11, 64.2.3–64.2.4 papunkčiuose ir 65 punkte 100 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų;

57.2 EIP projekto įgyvendinimo išlaidoms, susijusioms su EIP projekto įgyvendinimu ir nurodytoms Taisyklių 64.2.2.1, 64.2.2.2 ir  64.2.2.5 papunkčiuose 65 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų (išskyrus atvejus, kai pareiškėjas prašo ar sutinka dėl mažesnio paramos intensyvumo, kuris negali būti mažesnis kaip 20 proc.). Šių išlaidų intensyvumas gali būti padidintas iki 80 proc.:

57.2.1. investicijoms, susijusioms su vienu ar daugiau BŽŪP konkrečių tikslų, numatytų Taisyklių 5.2.4–5.2.6 papunkčiuose ir, kiek tai susiję su gyvūnų gerove, Taisyklių 5.2.7 papunktyje;

57.2.2.  investicijoms jaunojo ūkininko ūkyje (jaunasis ūkininkas turi atitikti Administravimo taisyklių 5 punkte nurodytus reikalavimus);

57.2.3. investicijoms labai smulkiuose ūkiuose (įregistruotos žemės ūkio valdos ekonominis dydis, išreikštas standartinės produkcijos verte, yra ne mažesnis kaip 4 000 Eur ir ne didesnis kaip 16 000 Eur).

58. Parama teikiama dotacijos forma, kompensuojant patirtas tinkamas išlaidas arba taikant išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdą, kai avansas nėra EK tinkamos deklaruoti išlaidos, Administravimo taisyklėse numatyta tvarka. Taip pat parama teikiama daliai išlaidų taikant fiksuotąjį vieneto įkainį, fiksuotąją sumą, fiksuotąją normą. Visi naudojami skaičiai yra bruto, t. y. neatskaičius mokesčių ar kitų rinkliavų.

 

IX SKYRIUS

TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PARAMAI GAUTI

 

59. Pareiškėju gali būti EIP veiklos grupės, kurios EIP projekto įgyvendinimo planas yra patvirtintas, narys, jungtinės veiklos sutartimi dėl EIP veiklos sudarymo paskirtas pareiškėju. Kiti EIP veiklos grupės nariai  suprantami kaip EIP projekto partneriai.

60. Pareiškėjas ir partneriai yra laikomi tinkamais gauti paramą, jei atitinka tinkamumo gauti paramą  sąlygas ir reikalavimus, kurie vertinami pagal  paramos paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, viešuosiuose registruose esančius duomenis. Jei šie duomenys skiriasi, vadovaujamasi viešuosiuose registruose esančiais duomenimis.  Tinkamumo gauti paramą sąlygų ir reikalavimų vertinimą atlieka Mokėjimo agentūra. Tinkamumo gauti paramą sąlygos ir reikalavimai yra:

60.1. pareiškėjas ir partneriai fiziniai asmenys turi būti ne jaunesni kaip 18 metų amžiaus.

60.2. EIP veiklos grupės narys, atstovaujantis žemės ūkio ar maisto ūkio, ar  miškų ūkio subjektą, fizinis ar juridinis asmuo turi būti įregistravęs žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre, kurios pagrindinė veikla atitinka EIP veiklos grupės projekte numatytą tematiką (reikalavimas turėti savo vardu įregistruotą valdą netaikomas žemės ūkio kooperatyvams);

60.3. jei EIP veiklos grupės sudėtyje yra konsultantas – jis privalo būti įtrauktas į Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašą pagal Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašo sudarymo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. 3D-72 „Dėl  Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašo sudarymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, pagal planuojamų teikti konsultavimo paslaugų sritį, atitinkančią EIP projekto įgyvendinimo plane numatytą tematiką;

60.4. jei EIP veiklos grupės sudėtyje yra mokslininkas, atstovaujantis mokslo ir (arba) studijų instituciją, jis turi turėti mokslo daktaro laipsnį;

60.5. EIP projektas, pareiškėjas ir partneriai turi atitikti bendrąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.4, 124.6–124.7, 124.9, 124.11, 124.21 papunkčiuose, ir nepatekti į Administravimo taisyklių 125 punkte nurodytas paramą ribojančias sąlygas;

 

X SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

61. Teikdamas paramos paraišką, pareiškėjas prisiima šiuos įsipareigojimus ir jų laikosi iki galutinio mokėjimo prašymo pateikimo dienos / momento:

61.1. EIP projekto įgyvendinimo pradžia laikoma sprendimo skirti paramą priėmimo diena. Projekto maksimali trukmė – 36 mėn., bet ne ilgiau kaip iki 2029 m. birželio 30 d.;

61.2. gavus avansą (jei jo prašoma), ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo avanso gavimo dienos pateikti pirmąjį mokėjimo prašymą;

61.3. nuo Ministerijos sprendimo dėl pritarimo EIP projekto plano įgyvendinimui  dienos iki EIP projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos be rašytinio Ministerijos sutikimo nekeisti EIP projekto įgyvendinimo plane numatyto  veiklos pobūdžio, tikslų ar įgyvendinimo eigos, o be rašytinio Mokėjimo agentūros sutikimo nekeisti EIP veiklos grupės narių sudėties, EIP projekto įgyvendinimo vietos, neparduoti, neįkeisti ir kitaip neperleisti kitam asmeniui už paramos lėšas įgyto turto;

61.4. kartu su partneriais prisiimti bendruosius įsipareigojimus, nurodytus Administravimo taisyklių 170.2–170.4 ir 170.11–170.14 papunkčiuose;

61.5. užtikrinti, kad EIP projekte numatytos išlaidos, kurioms finansuoti prašoma paramos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų ES fondų ir kitų viešųjų lėšų;

61.6. viešinti apibendrintą informaciją apie savo planus ir įgyvendinto EIP projekto rezultatus per Lietuvos kaimo tinklą  (el. paštu [email protected] )  ir Europos BŽŪP tinklą (el. paštu [email protected]), taip pat informaciją apie projektą bei gautus rezultatus viso projekto įgyvendinimo metu skelbti per informacijos viešinimo kanalus, kuriuos dažniausiai naudoja galutiniai vartotojai, užtikrinti, kad projekto rezultatai būtų prieinami visuomenei naudoti ir jiems nebūtų taikomi autorių teisių apribojimai;   

61.7. pademonstruoti / pristatyti įgyvendinto EIP projekto rezultatus žemės ūkyje ar maisto ūkyje ar miškų ūkyje (jei dėl sezoniškumo, pvz., vegetacijos laikotarpio, per numatytą EIP projekto įgyvendinimo laikotarpį negali būti pademonstruoti galutiniai projekto rezultatai, gali būti demonstruojami tarpiniai įgyvendinamo EIP projekto rezultatai):

61.7.1. apie planuojamus demonstruoti / pristatyti pasiektus EIP projekto rezultatus informuoti per Lietuvos kaimo tinklą el. paštu [email protected] ne vėliau kaip 10 d. d. iki planuojamo renginio pradžios (nurodyti EIP veiklos grupės ir EIP projekto pavadinimą, tikslią vykdymo vietą, datą, vykdymo trukmę, asmenų, kurie atsakingi už renginio organizavimą, vardus ir pavardes). Apie renginio grafiko pasikeitimus privaloma paskelbti nacionaliniame BŽŪP tinkle ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki renginio;

61.7.2 EIP projekto rezultatų demonstravimą fiksuoti nuotraukose ir nuotraukas tinkamai saugoti, jei prireikus Mokėjimo agentūros atstovai paprašytų jas parodyti;

61.7.3. užtikrinti, kad mažiausias dalyvių skaičius projekto rezultatų demonstravimo renginyje – 10; taip pat dalyvių sąrašus tinkamai saugoti, jei prireikus Mokėjimo agentūros atstovai paprašytų juos parodyti;

 

XI SKYRIUS

TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

62. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:

62.1. būtinos projektui vykdyti ir numatytos paramos paraiškoje;

62.2. realiai suplanuotos, pagrįstos ir neviršijančios vidutinių rinkos kainų ir pagrįstos išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentais (netaikoma išlaidoms, apmokamoms taikant fiksuotąją normą, fiksuotąją sumą ir fiksuotąjį įkainį);

62.3. patirtos (apmokėtos) po paramos paraiškos pateikimo dienos. Tačiau šios išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos tinkamų finansuoti išlaidų kategorijų sąraše pagal Taisyklių 64 ir 65 punktus, arba jei jos patirtos nesilaikant pirkimo procedūrų, numatytų teisės aktuose;

62.4. faktiškai patirtos ir paramos gavėjo užfiksuotos išlaidos, pagrįstos dokumentų originalais arba teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintomis kopijomis ir kurios gali būti nustatytos patikros vietoje metu.

63. Tinkamas išlaidas sudaro tiesioginių ir netiesioginių išlaidų kategorijos.

64. Tiesioginės išlaidos:

64.1. EIP veiklos grupės bendradarbiavimo išlaidos, kurios negali būti didesnės kaip 2,7 proc. nuo visų tinkamų finansuoti projekto tiesioginių išlaidų. EIP veiklos grupės bendradarbiavimo išlaidas apima:

64.1.1. EIP veiklos grupės narių susitikimų organizavimas (patalpų nuoma, EIP veiklos grupės partnerių ir jų atstovų kelionės išlaidos (kuro pirkimo ir (arba) visuomeninio transporto išlaidos), maitinimas (nurodytos išlaidos negali viršyti Mokėjimo agentūros nustatytų ir patvirtintų kainų (kainos skelbiamos www.nma.lt);

64.1.2. EIP projekto įgyvendinimo plano parengimo išlaidos, kurios yra kompensuojamos taikant fiksuotąją sumą (3 000 Eur be PVM);

64.2. EIP projekto įgyvendinimo išlaidos:

64.2.1. darbo užmokestis EIP projektą įgyvendinantiems asmenims (mokslininkams ir konsultantams), kuris yra kompensuojamas taikant fiksuotąjį darbo užmokesčio valandos įkainį, apskaičiuotą  pagal Projektą įgyvendinančių asmenų (mokslininkų ir (arba) konsultantų) darbo užmokesčio fiksuotojo vieneto įkainio nustatymo tyrimą įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023−2027 metų strateginio plano intervencinę priemonę „Europos inovacijų partnerystės žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“. Fiksuotasis projektą įgyvendinančių asmenų (mokslininkų ir konsultantų) vienos darbo valandos įkainis (60 min.) – 38,26 Eur. Fiksuotasis valandos įkainis nekeičiamas visą projekto įgyvendinimo laikotarpį. Atnaujinus fiksuotąjį valandos įkainį dėl pasikeitusių teisės aktų, kuriais vadovaujantis nustatytas fiksuotasis valandos įkainis, atnaujintas fiksuotasis valandos įkainis taikomas tik naujai teikiamoms paraiškoms;

64.2.2. išlaidos prekėms ir paslaugoms, tiesiogiai susijusiomis su EIP projekto įgyvendinama veikla:

64.2.2.1. EIP projekto veikloms žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio valdose įgyvendinti reikalingų medžiagų ir priemonių įsigijimas;

64.2.2.2. EIP projekto veiklose tiesiogiai naudojamos žemės ūkio ar miškų ūkio technikos (išskyrus priekabas ir puspriekabes) ir (arba) įrangos, susijusios su žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla, įsigijimas ir įrengimas (prie šių išlaidų kategorijos negali būti priskirtos jokios transporto priemonės; įranga turi būti sumontuota ir funkcionuoti iki atitinkamo (vėliausiai iki paskutinio) mokėjimo prašymo pateikimo dienos) (ketinamai įsigyti technikai ir (ar) įrangai taikomi fiksuoti vieneto įkainiai, jei jie yra nustatyti ir patvirtinti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu);

64.2.2.3. žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio technikos ir (arba) įrangos nuomos paslaugos;

64.2.2.4. žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio technikos ir (arba) įrangos eksploatavimas (degalai, elektros energija);

64.2.2.5. kompiuterinės ir programinės įrangos įsigijimas, programavimo paslaugos;

64.2.2.6. laboratorinės įrangos nuomos paslaugos;

64.2.2.7. laboratorinės įrangos eksploatavimo medžiagų ir priemonių įsigijimas;

64.2.2.8. pagal sutartis vykdomi moksliniai, laboratoriniai tyrimai, ekspertizės ir patentai, perkami arba įsigyjami pagal licenciją (ne EIP veiklos grupės narių), neviršijant vidutinių rinkos kainų;

64.2.2.9. EIP projektą įgyvendinančių asmenų kelionės išlaidos EIP projekto įgyvendinimo tikslais (kuro pirkimo ir (arba) visuomeninio transporto išlaidos) (nurodytos išlaidos negali viršyti Mokėjimo agentūros nustatytų ir patvirtintų kainų (kainos skelbiamos www.nma.lt);

64.2.2.10. atlyginimas konkrečią socialinę paslaugą teikiančiam asmeniui (įskaitant visus darbuotojui ir darbdaviui privalomus mokėti mokesčius), neviršijančiam oficialaus Lietuvos vidutinio valandinio darbo užmokesčio paraiškos pateikimo dieną, jei EIP projektu diegiama socialinė inovacija;

64.2.2.11. konkrečią socialinę paslaugą teikiančio asmens veiklos draudimas (verslo civilinės atsakomybės ir (ar) gyvybės draudimas), socialinės paslaugos teikimo laikotarpiu, jei EIP projektu diegiama socialinė inovacija;

64.2.3. projekto rezultatų sklaidos išlaidos, kai kuriama videomedžiaga, neviršijant 10 000 Eur be PVM; 

64.2.4. kitos projekto rezultatų sklaidos ir suteiktos paramos viešinimo išlaidos, kurios negali būti didesnės kaip 2 proc. nuo visų tinkamų finansuoti projekto tiesioginių išlaidų. 

65. Netiesioginės išlaidas sudaro darbo užmokestis arba atlygis projektą administruojantiems asmenims:

65.1. darbo užmokestis arba atlygis projektą administruojantiems asmenims turi būti apskaičiuotas nepažeidžiant darbo laiko normos reikalavimų, nustatytų Darbo kodekse;

65.2. viename projekte gali būti ne daugiau kaip 3 projektą administruojančių asmenų etatai (projekto vadovo, administratoriaus ir finansininko).

66. Netiesioginės projekto išlaidos yra kompensuojamos taikant nustatytą fiksuotąją normą netiesioginėms  paramos gavėjo išlaidoms, neviršijant 10 proc. visų tinkamų finansuoti tiesioginių projekto išlaidų.

67. EIP projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios išimtinai bus naudojamos EIP projektui įgyvendinti. Perkamos prekės turi būti naujos, nenaudotos, atitinkančios Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų nustatytus reikalavimus. Paramos lėšomis finansuojamos tik tinkamos finansuoti ir EIP projektui įgyvendinti būtinos išlaidos, ir ne daugiau nei numatytas paramos dydis ir intensyvumas. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti išvardytos pagal išlaidų kategorijas.

68. EIP projekto išlaidos turi atitikti reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 113 –114 punktuose.

69. EIP projekte numatytos prekės ir paslaugos turi būti įsigytos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą. Subjektas, kuriam Viešųjų pirkimų įstatymas netaikomas, vadovaujasi Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. rugsėjo 29 d. įsakymu Nr. 3D-637 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“. Jeigu EIP projektui vykdyti naudojami savi ištekliai, vadovaujamasi institucijos vadovo įsakymu patvirtintais paslaugų ir kitų tinkamų finansuoti išlaidų įkainiais.

70. Visos EIP projekto išlaidos turi būti patvirtintos apskaitos dokumentais, turinčiais visus Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo nustatytus apskaitos dokumentų rekvizitus, arba pagrįstos institucijos vadovo įsakymu patvirtintais paslaugų ir kitų tinkamų finansuoti išlaidų įkainiais, jei EIP projektui vykdyti naudojami savi ištekliai.

71. Paramos gavėjas tvarko paramos lėšų apskaitą ir saugo su EIP projekto apskaita susijusius dokumentus atskirai nuo kitų. EIP projekto išlaidas paramos gavėjai privalo įtraukti į apskaitą, laikydamiesi Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų. Pareiškėjas privalo turėti atskirą sąskaitą EIP projekto lėšoms.

72. Įgyvendinant EIP projektą paramos lėšų perskirstymas galimas Administravimo taisyklėse numatyta tvarka. Perskirstant lėšas, išlaidos, nurodytos Taisyklių 64.1, 64.2.1, 64.2.3 – 64.2.4 papunkčiuose ir 65 punkte, negali būti didinamos. Išlaidos, kurios nėra numatytos Taisyklėse ir sprendime skirti paramą, nefinansuojamos. Išlaidų sumų mažinimas nėra ribojamas.

73. Netinkamos finansuoti išlaidos:

73.1. nustatytos Administravimo taisyklių 130 punkte ir kitos Strateginio plano kaimo plėtros priemonių įgyvendinimo taisyklėse nurodytos netinkamos finansuoti išlaidos;

73.2. išlaidos, nesusijusios su EIP projektu ir remiama veikla ir neįvardytos Taisyklių 64 ir 65 punktuose;

73.3. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes ir paslaugas, nesilaikant pirkimo procedūrų, numatytų teisės aktuose;

73.4. iki paraiškos pateikimo pradėtos projektų įgyvendinimo išlaidos.

74. Pareiškėjo PVM finansavimas apibrėžtas Administravimo taisyklėse.

75. Jei pareiškėjas ir partneriai naudojasi kredito įstaigų išduotais kreditais EIP projektui, kuriam prašoma paramos, finansuoti ir pareiškėjui ar partneriui teikiama valstybės pagalba, kompensuojant dalį kredito įstaigai sumokėtų palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio, sumuojant pagalbą turi būti laikomasi Taisyklių 56.4 papunkčio nuostatų.

 

XII SKYRIUS

PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

76.  Mokėjimo agentūros patvirtinta paramos paraiškos forma skelbiama Mokėjimo agentūros interneto svetainėje www.nma.lt. Paramos paraiška turi būti pateikta iki Mokėjimo agentūros kvietime teikti paramos paraiškas nustatytos datos.

77. Paramos paraiškos pildomos, pateikiamos, registruojamos ir vertinamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

XIII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ ATRANKA

 

78.  Paramos paraiškų atranka atliekama Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

79.  Atrankos kriterijai:

79.1. EIP projekto įgyvendinimo plano kokybė (didžiausias suteikiamas balų skaičius 20):

79.1.1.  skirti ne mažiau kaip 40 ekspertinio vertinimo balai – suteikiama 10 balų;

79.1.2.  skirti ne mažiau kaip 45 ekspertinio vertinimo balai – suteikiama 20 balų;

79.1.3. skirti mažiau kaip 40 ekspertinio vertinimo balai – balai nesuteikiami;

79.2. EIP projekto įgyvendinimo plane pagrįsta projekto rezultatų praktinio taikymo ūkiuose ekonominė nauda – suteikiama 10 balų;

79.3. EIP projekto įgyvendinimo plane pagrįsta  projekto rezultatų praktinio taikymo ūkiuose aplinkosauginė nauda ir (arba) prisidėjimas prie klimato kaitos švelninimo – suteikiama 10 balų;

79.4. EIP projekto paramos paraiškoje pagrįsta, kad projekto rezultatų praktinis taikymas ūkiuose leis reaguoti į rinkos paklausą, įskaitant reagavimą į krizes, didins atsparumą krizėms  – suteikiama 10 balų;

79.5.  EIP veiklos grupės sudėtyje yra bent vienas labai smulkus žemės ūkio ar maisto ūkio, ar  miškų ūkio veiklos subjektas  (įregistruotos žemės ūkio valdos ekonominis dydis, išreikštas standartinės produkcijos verte, yra ne mažesnis kaip 4 000 Eur ir ne didesnis kaip 16 000 Eur paraiškos pateikimo dieną) ūkininkaujančių asmenų inovaciniams poreikiams tenkinti – suteikiama 10 balų;

79.6. EIP projekto paramos paraiškoje pagrįstas projekto rezultatų praktinis taikomumas ir sukurtų rezultatų pritaikomumo mastas yra (balai sumuojami):

79.6.1. sektorinis – suteikiami 5 balai;

79.6.2. regioninis (daugiau nei vienos savivaldybės ribose) – suteikiami 5 balai;

79.6.3. tarptautinis suteikiami 5 balai;

79.7. EIP projekto veiklos ir rezultatai (be privalomo viešinimo nacionaliniame BŽŪP tinkle) papildomai viešinami skirtingomis viešinimo priemonėmis ir būdais (radijas, televizija, internetas ir kt.)  (didžiausias suteikiamas balų skaičius 15):

79.7.1. papildomai taikoma 1 viešinimo priemonė – suteikiami 5 balai;

79.7.1. papildomai taikomos 2 viešinimo priemonės – suteikiama 10 balų;

79.7.3. papildomai taikomos 3 viešinimo priemonės – suteikiama 15 balų;

79.8. EIP veiklos grupės sudėtyje be žemės ūkio ar maisto ūkio, ar  miškų ūkio veiklos subjekto yra ir konsultantas, ir mokslo ir (arba) studijų atstovas – suteikiama 10 balų.

80.  Privalomas mažiausias  paramos paraiškų atrankos balų skaičius – 60 balų. Jeigu paramos paraiškų atrankos vertinimo metu nustatoma, kad  paramos paraiška nesurinko privalomojo mažiausio  60 balų skaičiaus, paramos paraiška atmetama.

81.  Paramos paraiškų atrankos pirmumo eilės sudarymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

 

XIV SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS

 

82. Mokėjimo agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, teikia jas svarstyti Projektų atrankos komitetui, sudarytam Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo priima Mokėjimo agentūros direktoriaus įgaliotas asmuo, vadovaudamasis Projektų atrankos komiteto rekomendacijomis.

83.  Mokėjimo agentūra apie sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo informuoja pareiškėjus Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Tuo atveju, kai parama teikiama projektams, kurie įgyvendinami miškininkystės sektoriuje, sprendime nurodoma skirta paramos suma ir diskontuota paramos vertė (kai parama išmokama dalimis).

84. Pareiškėjas nuo sprendimo skirti paramą dienos tampa paramos gavėju. Paramos sutartis nesudaroma.

85. Projektų keitimai atliekami Taisyklių 61.3 papunktyje nustatyta tvarka.

86. Mokėjimo agentūra, vadovaudamasi Registro nuostatuose numatytais terminais nuo sprendimo dėl paramos projektams, kurie įgyvendinami miškininkystės sektoriuje, skyrimo  priėmimo dienos pateikia informaciją apie paramos gavėjams suteiktą paramą (tuo atveju, kai parama išmokama dalimis – diskontuotą paramos vertę) į Suteiktos valstybės pagalbos  ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrą (toliau – Suteiktos valstybės pagalbos registras). Suteiktos valstybės pagalbos registrui pateikta informacija apie suteiktą paramą tikslinama Suteiktos valstybės pagalbos registro nuostatuose nustatyta tvarka. Mokėjimo agentūra privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo paskutinės pagalbos pagal taisykles suteikimo dienos saugoti visą su paramos teikimu susijusią informaciją, duomenis ir dokumentus. Paramos gavėjas privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo paramos suteikimo dienos saugoti visą su paramos paraiška ir suteikta parama susijusią informaciją ir dokumentus.

87. Mokėjimo agentūra po sprendimo skirti paramą EK teikia 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2022/1475 kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu, 8 straipsnio d punkte nurodytus duomenis apie EIP veiklos grupes ir EIP projektus šiame reglamente numatyta tvarka.

 

XV SKYRIUS

EIP PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

88. Paramos gavėjas EIP projekto įgyvendinimo metu, kas 12 mėnesių nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos, Mokėjimo agentūrai teikia jos nustatytos formos EIP projekto įgyvendinimo tarpines ataskaitas, kuriose teikia informaciją apie EIP projekto įgyvendinimo eigą bei pasiektus rezultatus. EIP projekto ataskaitos Mokėjimo agentūrai turi būti pateiktos naudojantis prie Ministerijos  valdymo srities priskirtų institucijų ir įstaigų teikiamų paslaugų informacine sistemos (toliau – ŽŪMIS) portalo interneto prieiga, kurios adresas https://zumis.lt. Pridedami dokumentai turi būti elektroninės formos (neužpildžius elektroninės formos ŽŪMIS portale, o projekto ataskaitą pateikus nuskenuotą, naudojantis ŽŪMIS portalu, projekto ataskaita nepriimama). Jei nėra numatyta galimybė konkrečias priemonės ataskaitas teikti per ŽŪMIS, užpildant elektroninę formą, ataskaita ir prašomi dokumentai teikiami pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, juos siunčiant el. paštu [email protected], arba teikiami naudojantis ŽŪMIS pranešimų siuntimo funkcionalumu (ŽŪMIS meniu punktas „Pranešimai“), pateikiant skenuotus ataskaitą ir papildomus dokumentus.  EIP projekto įgyvendinimo tarpines ataskaitas vertina Mokėjimo agentūra.

89. Mokėjimo agentūra atlieka patikras vietoje darbo aprašuose nustatyta tvarka (administraciniu būdu ir (arba) atliekant patikras vietoje), kurių metu įsitikina, ar EIP projektas įgyvendinamas pagal EIP projekto įgyvendinimo plane numatytus etapus, ar įgyvendintos planuotos EIP projekto veiklos.

90. Jei Mokėjimo agentūra, vertindama EIP projekto įgyvendinimo tarpines ataskaitas ir (ar) atlikdama patikras vietoje, nustato, kad paramos gavėjas ir (arba) partneriai, įgyvendindami EIP projektą nevykdo EIP projekto įgyvendinimo plane numatytų veiklų ar per EIP projekto įgyvendinimo plane numatytą trukmę nepasiekia numatytų veiklos rezultatų (kiekybinių ar kokybinių rodiklių), Mokėjimo agentūros nustatyta tvarka taikomos individualios priemonės, skirtos EIP projekto įgyvendinimui gerinti, ir atliekama nuolatinė stebėsena ir kontrolė, paramos gavėjui teikiami pasiūlymai ir rekomendacijos dėl šių priemonių įgyvendinimo.

 

XVI SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS MOKĖJIMO TVARKA

 

91. Paramos gavėjas, po kiekvieno EIP projekto įgyvendinimo etapo, pateikia Mokėjimo agentūrai nustatytos formos mokėjimo prašymą Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

92. Paramos gavėjas mokėjimo prašymą ir susijusius dokumentus turi užpildyti lietuvių kalba. Kita kalba užpildyti mokėjimo prašymai ir jų priedai nepriimami.

93. Mokėjimo prašymai teikiami ir administruojami Administravimo taisyklėse numatyta tvarka. Mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais turi būti pateikti per ŽŪMIS (adresas https://zumis.lt) Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

94. Paramos gavėjui mokamas paraiškoje nurodyto dydžio avansas (avansas gali siekti iki 40 proc. skirtos paramos sumos). Avansas mokamas paramos gavėjui pateikus Mokėjimo agentūrai avansinį mokėjimo prašymą.

95. Kai bendra pagal paramos gavėjo pateiktus mokėjimo prašymus kompensuota ir avansu paramos gavėjui sumokėta suma pasiekia EIP projektui įgyvendinti skirtą paramos sumą, EIP projekto įgyvendinimo išlaidos toliau nekompensuojamos.

96. Baigęs įgyvendinti EIP projektą, paramos gavėjas pateikia Mokėjimo agentūrai galutinį mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja visas per laikotarpį nuo paskutinio mokėjimo prašymo patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas, bei pateikia Mokėjimo agentūrai Mokėjimo agentūros nustatytos formos galutinę EIP projekto įgyvendinimo ataskaitą Taisyklių 88 punkte nustatyta tvarka ir būdais. Galutinėje ataskaitoje ar kartu su ja pateikiamuose dokumentuose (pavyzdžiui, nuotraukose, videomedžiagoje ar kt.) turi būti įrodyta, kad įgyvendinus projektą, buvo sukurtas arba iš esmės patobulintas produktas ar paslauga, kuri yra įdiegta (naudojama) EIP veiklos grupės nario ūkyje, pateiktos nuorodos prie projekto metu sukurtų sprendimų. Galutinę EIP projekto įgyvendinimo ataskaitą vertina Mokėjimo agentūra.

97. Jei Mokėjimo agentūra, įvertinusi galutinę EIP projekto įgyvendinimo ataskaitą, nustato, kad EIP veiklos grupės nario ūkyje  nebuvo įdiegtas sukurtas arba iš esmės patobulintas produktas ar paslauga, numatyta EIP projekto įgyvendinimo plane, ir (arba) nebuvo įvykdyti paraiškoje numatyti įsipareigojimai, susiję su EIP projekto rezultatų demonstravimu ir sklaida, Mokėjimo agentūra priima sprendimą skirti papildomą, ne ilgesnį kaip šeši kalendoriniai mėnesiai, laikotarpį (bet ne ilgiau kaip iki 2029 m. birželio 30 d.) EIP projekto planuotiems rezultatams pasiekti ir (arba) paraiškoje  numatytiems įsipareigojimams įgyvendinti. Jei Mokėjimo agentūros skirtu papildomu laikotarpiu rezultatams pasiekti ir (arba) įsipareigojimams įgyvendinti paramos gavėjas ir (arba) partneriai patiria finansinių išlaidų, jos kompensuojamos paramos gavėjų ir (ar) partnerių lėšomis.

98. Mokėjimo agentūra, išnagrinėjusi galutinį mokėjimo prašymą ir nustačiusi, kad paramos gavėjui buvo išmokėta didesnė paramos suma nei pripažinta tinkama finansuoti paramos lėšomis, pareikalauja paramos gavėjo grąžinti perviršinę sumą.

99. Paramos gavėjas gali teikti ne daugiau kaip devynis mokėjimo prašymus, neįskaitant avansinio mokėjimo prašymo.

100. Paramos lėšos paramos gavėjui išmokamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

101. EIP projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (toliau – EŽŪFKP) ir bendrojo finansavimo įnašo normas (regionai suprantami taip, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 6 d. nutarime Nr. 5 „Dėl Sostinės regiono ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regiono sudarymo“):

101.1. Sostinės regionui taikoma 80 proc. EŽŪFKP įnašo norma;

101.2. Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui taikoma 85 proc. EŽŪFKP įnašo norma.

102. Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams pagal projekto įgyvendinimo vietą principas (tuo atveju jeigu projektas įgyvendinamas abiejuose regionuose, priskiriama tam regionui, kuriame planuojama didžioji dalis projekto investicijų).

 

XVII SKYRIUS

SANKCIJOS

 

103. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui gali būti taikomos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario  14 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“, numatytos sankcijos.

104. Jeigu pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas, norėdamas gauti paramą, dėl aplaidumo nepateikė būtinos informacijos, parama visai neskiriama arba susigrąžinama visa jos suma.

105. Jei po EIP projekto įgyvendinimo tarpinės ataskaitos vertinimo pasiūlytų individualių priemonių, skirtų EIP projekto įgyvendinimui gerinti, atliktos stebėsenos ir kontrolės, numatytos Taisyklių 90 punkte, Mokėjimo agentūra nustato, kad EIP veiklos grupė, įgyvendindama EIP projektą, nepasieks EIP projekto įgyvendinimo plane numatytų rezultatų, arba pareiškėjas ir (arba) partneriai nesilaiko Mokėjimo agentūros taikomų priemonių (rekomendacijų, pasiūlymų) EIP projekto įgyvendinimui pagerinti, Mokėjimo agentūra priima sprendimą projektą pripažinti neįgyvendintu ir susigrąžina projektui skirtas lėšas. Mokėjimo agentūra apie sprendimą informuoja paramos gavėją vidaus procedūrų nustatyta tvarka.

106. Jei pasibaigus po galutinės EIP projekto įgyvendinimo ataskaitos vertinimo suteiktam  papildomai laikotarpiui, numatytam Taisyklių 97 punkte, Mokėjimo agentūra nustato, kad planuoti galutiniai EIP projekto rezultatai nepasiekti / įsipareigojimai neįvykdyti, Mokėjimo agentūra priima sprendimą projektą pripažinti neįgyvendintu ir susigrąžina projektui skirtas lėšas.

107. Jei priimamas sprendimas susigrąžinti išmokėtas paramos lėšas, privalomos grąžintinos lėšos administruojamos Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

 

XVIII SKYRIUS

INFORMACIJOS TEIKIMAS

 

108. Kiekvienam kalendorinių metų ketvirčiui pasibaigus, iki ateinančio mėnesio 20 d. Mokėjimo agentūra turi pateikti Ministerijai duomenis apie EIP projektų įgyvendinimo eigą (Taisyklių 7 priedas), taip pat Ministerijai ir Lietuvos kaimo tinklui turi pateikti visas tarpines ir galutines EIP projektų įgyvendinimo ataskaitas, kurioms yra pritarusi.

 

XIX SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

109. Projektų įgyvendinimo laikotarpiu priežiūra ir tikrinimas, apskundimas, skundų nagrinėjimas, dokumentų saugojimas ir prieinamumas bei asmens duomenų tvarkymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

______________

 

 

 

Priedų pakeitimai:

 

1 priedas

 

2 priedas

 

3 priedas

 

4 priedas

 

5 priedas

 

6 priedas

 

7 priedas

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-734, 2024-10-16, paskelbta TAR 2024-10-17, i. k. 2024-18053

Dėl žemės ūkio ministro 2023 m. spalio 18 d. įsakymo Nr. 3D-686 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Europos inovacijų partnerystė žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“ įgyvendinimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo