Suvestinė redakcija nuo 2023-12-22

 

Sprendimas paskelbtas: TAR 2022-08-26, i. k. 2022-17569

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA

 

 

SPRENDIMAS

DĖL REKOMENDACIJŲ DĖL POLITINĖS REKLAMOS SKLEIDIMO IR VERTINIMO PATVIRTINIMO

 

2022 m. rugpjūčio 25 d. Nr. Sp-68

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso 32 straipsnio 3 dalies 2 punktu, 93 straipsnio 2 dalimi ir Lietuvos Respublikos referendumo konstitucinio įstatymo 17 straipsnio 5 dalimi, nusprendžia:

1. Patvirtinti Rekomendacijas dėl politinės reklamos skleidimo ir vertinimo (pridedama).

2. Pripažinti netekusiais galios Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos:

2.1. 2018 m. birželio 19 d. sprendimą Nr. Sp-75 „Dėl Rekomendacijų dėl politinės reklamos skleidimo politinės kampanijos laikotarpiu patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais;

2.2. 2019 m. sausio 10 d. sprendimą Nr. Sp-17 „Dėl Rekomendacijų dėl ne pelno organizacijų skleidžiamos informacijos apie politinės kampanijos dalyvius ir jų rinkimų programas“;

2.3. 2020 m. liepos 3 d. sprendimą Nr. Sp-93 „Dėl Savikontrolės klausimyno politikams „Kaip atskirti, ar planuojama skelbti informacija nėra politinė reklama ir vykdoma veikla nėra rinkėjų papirkimas?“ patvirtinimo“.

3. Nustatyti, kad šis sprendimas įsigalioja 2022 m. rugsėjo 1 d.

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                        Jolanta Petkevičienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

vyriausiosios rinkimų komisijos

2022 m. rugpjūčio 25 d. sprendimu Nr. Sp-68

 

 

REKOMENDACIJOS

DĖL POLITINĖS REKLAMOS SKLEIDIMO IR VERTINIMO

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Rekomendacijos dėl politinės reklamos skleidimo ir vertinimo (toliau – Rekomendacijos) taikomos rinkimų ir referendumų politinių kampanijų laikotarpiu ir laikotarpiu tarp politinių kampanijų. Rinkimų politinės kampanijos ir referendumų politinės kampanijos yra suprantamos ir vadinamos politinėmis kampanijomis. Politinės kampanijos laikotarpis Rekomendacijose suprantamas kaip laikotarpis nuo politinės kampanijos pradžios iki rinkimų ar referendumo rezultatų paskelbimo arba iki Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimo pripažinti referendumo paskelbimo iniciatyvą nutraukta įsigaliojimo dienos.

2. Referendumo politinės reklamos žymėjimui ir skleidimui taikomi Lietuvos Respublikos rinkimų kodekse ir Vyriausiosios rinkimų komisijos (toliau – VRK) teisės aktuose nustatyti reikalavimai.

3. Rekomendacijos parengtos vadovaujantis Rinkimų kodeksu ir Lietuvos Respublikos referendumo konstituciniu įstatymu.

4. Agitacija vykdoma ir politinė reklama skleidžiama laikantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, Rinkimų kodekso, Referendumo konstitucinio įstatymo ir kitų įstatymų bei moralės, teisingumo, visuomenės darnos, sąžiningų ir garbingų rinkimų principų.

Punkto pakeitimai:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

5. Rekomendacijose pateikiamos bendrosios gairės, kaip VRK vertina, ar paskleista informacija yra politinė reklama, tačiau tai nėra išankstinis vertinimas dėl konkrečios informacijos pripažinimo (nepripažinimo) politine reklama. VRK kiekvieną galimą politinės reklamos atvejį vertina individualiai ir, atsižvelgusi į tyrimo metu surinktą medžiagą, priima atitinkamą sprendimą.

Punkto pakeitimai:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

II SKYRIUS

INFORMACIJA KAIP POLITINĖ REKLAMA

 

6. Politinė reklama – valstybės politiko, politinės organizacijos, jos nario, politinės kampanijos dalyvio, kandidato, jų vardu ir (ar) interesais bet kokia forma ir priemonėmis už užmokestį ar neatlygintinai politinės kampanijos laikotarpiu ar tarp politinių kampanijų skleidžiama teigiama ar neigiama informacija, kuria siekiama daryti įtaką rinkimų ar referendumo rezultatams ar paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose ar referendume arba kurios skleidimu propaguojamas valstybės politikas, politinė organizacija, jos narys ar politinės kampanijos dalyvis, kandidatas, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa.

7. Atlygintina politine reklama laikoma tokia politinė reklama, kuri rengiama, gaminama ir (ar) skleidžiama už užmokestį arba kuriai rengti, gaminti ir (ar) skleisti naudojami finansiniai ištekliai, pasitelkiami įprastai tokias paslaugas atlygintinai teikiantys asmenys. Jeigu rengiant politinę reklamą buvo patirta išlaidų, tokia reklama yra laikoma atlygintina reklama, nepaisant to, ar už ją buvo apmokėta.

8. Atlygintinumas nėra privalomas politinės reklamos požymis, tačiau nustačius, kad politinės reklamos požymių turinti informacija paskelbta atlygintinai (numatant atsilyginti) arba jai parengti ar paskelbti buvo patirta išlaidų, nepriklausomai nuo užsakovo ir (ar) finansavimo šaltinio ir informacijos pobūdžio (teigiama ar neigiama), tokia informacija gali būti pripažinta politine reklama.

Punkto pakeitimai:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

9. Pagal Rinkimų kodekso 97 straipsnio 3 dalį politine reklama nelaikomi:

9.1. politinės kampanijos laikotarpiu neatlygintinai (ir nenumatant atsilyginti) (toliau – neatlygintinai) skleidžiami įprastiniai informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių organizacijų, kandidatų veiklą, informacija, kuria neraginama nedalyvauti referendume, balsuoti už ar prieš referendumui teikiamo sprendimo priėmimą, išskyrus atvejus, kai tokiais pranešimais yra agituojama;

9.2. politinės kampanijos laikotarpiu visuomenės informavimo priemonėmis neatlygintinai, laikantis objektyvumo ir politinės kampanijos dalyvių lygiateisiškumo principų viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų skleidžiama informacija apie rinkimų programas;

9.3. ne politinės kampanijos laikotarpiu skleidžiami įprastiniai informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių organizacijų, jų valdymo organų veiklą, išskyrus atvejus, kai tokiais pranešimais yra agituojama per būsimą politinę kampaniją balsuoti valstybės politiko, politinės organizacijos ar jos nario interesais arba už tokius pranešimus yra atsilyginama ar numatoma atsilyginti.

10. Politine reklama įprastai nelaikomi:

10.1. politinės kampanijos laikotarpiu neatlygintinai skleidžiami įprastiniai informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių organizacijų, kandidatų veiklą, susijusią su kandidato darbine ar nuolatinio pobūdžio visuomenine veikla. Pavyzdžiui, reportažas apie valstybės pareigūno susitikimą su Europos Sąjungos institucijų atstovais ar kolegomis iš kitų Europos Sąjungos valstybių narių;

10.2. politinės kampanijos laikotarpiu visuomenės informavimo priemonėmis neatlygintinai, laikantis objektyvumo ir politinės kampanijos dalyvių lygiateisiškumo principų, viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų iniciatyva skleidžiama informacija apie rinkimuose ketinančius dalyvauti (arba dalyvaujančius) asmenis ir politines organizacijas, jų idėjas, tikslus ir (ar) rinkimų programas, išskyrus atvejus, kai raginama balsuoti už ar prieš;

10.3. rinkimų štabo, politinės organizacijos būstinės informacinė iškaba (stendas, skydas ir kt.), kai ji yra pakabinta ant (ar pastatyta šalia) pastato (patalpos), kuriame (-ioje) yra įsikūręs stacionarus rinkimų štabas, politinės organizacijos būstinė. Iškaboje gali būti ši informacija: politinės organizacijos pavadinimas ir (ar) kandidato pavardė, politinės kampanijos dalyvio pavadinimas, politinės organizacijos logotipas, rinkimų štabo darbo laikas ir kontaktinė informacija. Rekomenduojama laikytis valstybės įstaigų ir institucijų iškaboms keliamo reikalavimo: iškabos matmenys turi būti 40 x 60 cm;

10.4. naujienų portaluose veikiančiuose specialiai rinkimų ar referendumo laikotarpiu ar politikų nuomonėms skirtuose skyreliuose / rubrikose, kuriuose (-iose) suteikiama teisė pasisakyti visiems politikams, visuomenės atstovams, rinkėjams visais aktualiais klausimais, neatlygintinai skelbiami valstybės politikų, kandidatų, kitų politinės kampanijos dalyvių, politinių organizacijų ar jų narių pranešimai ir komentarai, kuriuose nėra pateikiama rinkimų programa, jos dalis, nuostatos arba nuorodos į politinės kampanijos dalyvių ar politinių organizacijų interneto svetaines;

10.5. ne politinės kampanijos laikotarpiu neatlygintinai skleidžiami neužsakyti įprastiniai informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių organizacijų, jų valdymo organų veiklą (pavyzdžiui, informacija apie politinės organizacijos suvažiavimą ar išrinktą vadovybę), išskyrus atvejus, kai tokiais pranešimais yra agituojama per būsimą politinę kampaniją balsuoti valstybės politiko, politinės organizacijos ar jos nario interesais arba pristatoma rinkimų programa ar asmenys, numatomi kelti kandidatais;

10.6. trečiųjų asmenų neatlygintinai platinama informacija apie politines organizacijas, kandidatus, kitus politinės kampanijos dalyvius tol, kol jai parengti nereikia finansinio indėlio. Siekiant neklaidinti informacijos gavėjų dėl tikrojo informacijos paskelbimo tikslo, rekomenduojama pažymėti nurodant informacijos rengėją (užsakovą). Pavyzdžiui, nevyriausybinės organizacijos pateikiama informacija apie tai, kaip Lietuvos Respublikos Seimo ar konkrečios savivaldybės tarybos nariai balsavo organizacijos veiklos srities klausimais (žmogaus teisių, sporto politikos ir pan.).

Punkto pakeitimai:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

11. Viešai skelbiama informacija, nepriklausomai nuo jos pateikimo formos (komentarai, straipsniai, laidos, vaizdo ir garso įrašai ir pan.), gali būti pripažinta politine reklama, jeigu nustatomi šie politinės reklamos požymiai (vienas ar keli):

11.1. dažniau negu įprastai kartojama visuomenės informavimo priemonių neatlygintinai skelbiama informacija (pavyzdžiui, keletą kartų kartojama apie tą patį įvykį arba laida kartojama dažniau, negu numatyta standartiniame radijo ar televizijos programų tinklelyje);

11.2. informacija, pranešimai skelbiami komercinei reklamai įprastais būdais ir formomis (įskaitant reklaminius skydelius (angl. banner), iššokančius langus (angl. pop-up window), iššokančius pranešimus (angl. pop-up notifications), bėgančias eilutes, plakatus ir kt., bet jais neapsiribojant);

11.3. kuria yra agituojama balsuoti už arba prieš politinę organizaciją, kandidatą, kitą politinės kampanijos dalyvį arba balsuoti už ar prieš referendumui teikiamo sprendimo priėmimą;

11.4. parašus renkančių (parašų rinkimų organizuojančių) asmenų skelbiama informacija apie parašų rinkimo tikslą (kandidato ar referendumo iniciatyvai paremti);

11.5. be papildomos informacijos, visuomenės informavimo priemonėje skelbiama kandidato nuotrauka, atvaizdas ar kita panašaus pobūdžio vizualinė informacija, taip pat kai skelbiami politinės organizacijos ar politinės kampanijos dalyvio pavadinimas ar logotipas, politinės organizacijos, kandidato, politinės kampanijos dalyvio rinkimų numeris, rinkimų šūkis bei raginimas balsuoti;

11.6. kartojant (pavyzdžiui, dažniau nei apie kitus panašaus pobūdžio ar anksčiau rengtus tokius pat renginius) informaciją apie politinės kampanijos dalyvio renginių rėmimą, mecenavimą ir kitas iniciatyvas;

11.7. kryptingai, nuolat skelbiama neigiama informacija apie kandidatą, politinę organizaciją ar jų veiklą, raginant atitinkamai balsuoti ar kitaip siekiant, kad jie nebūtų išrinkti;

11.8. kuria siekiama daryti įtaką rinkimų ar referendumo rezultatams ar paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose ar referendume arba kurios skleidimu propaguojami valstybės politikas, politinė organizacija, jos narys ar politinės kampanijos dalyvis, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa.

Punkto pakeitimai:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

12. Kad įprastinio pobūdžio informacija nebūtų laikoma politine reklama, visuomenės informavimo priemonėms rekomenduojama nenaudoti rinkimų šūkių, rinkimų numerių, specialiai ir pabrėžtinai neišryškinti kandidato pavardės, nedėti jo nuotraukos į pirmą periodinio spaudos leidinio puslapį, nedėti aktyvių nuorodų į politinės kampanijos dalyvių politinę reklamą, grafiškai apipavidalinant vengti didelio formato kandidato atvaizdų, naudoti dalykinį, o ne agitacinį stilių, politinės kampanijos laikotarpiu nedėti informacijos apie valstybės politiko asmenines ir kitas su jo veikla nesusijusias savybes, jo šeiminį gyvenimą, pomėgius, laisvalaikį.

Punkto pakeitimai:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

13. Visuomenės informavimo priemonių ir kitų asmenų (ne politinės kampanijos dalyvių, ne politinių organizacijų ar jų vardu veikiančių asmenų (agentūrų, nuomonės formuotojų ir pan.) skleidžiamos informacijos apie politinės kampanijos dalyvius, jų rinkimų programas, politines organizacijas, valstybės institucijų ar valstybės politikų priimtus sprendimus atskyrimo nuo politinės reklamos kriterijai:

Eil. Nr.

LAIKOMA ĮPRASTINIO POBŪDŽIO INFORMACIJA

GALI BŪTI PRIPAŽINTA POLITINE REKLAMA

1.

Visuomenės informavimo priemonės ar informaciją skleidžiančios organizacijos iniciatyva, siekianti informuoti visuomenę, savo narius. Skelbiama informacija turėtų atitikti organizacijos įstatus, veiklos tikslus, skelbiamas vertybes, misiją ir strategiją.

Politinės kampanijos dalyvių, politinių organizacijų ar kitų asmenų užsakymu.

Siekiant rinkimuose dalyvaujančių asmenų, politinių organizacijų interesų. Panaudojant finansavimą, skirtą politinės kampanijos dalyvio naudai.

2.

Statistinė / analitinė informacija apie renkamos institucijos priimtus sprendimus, visų jos narių balsavimo rezultatus. Informacija apie visus asmenis, pateikusius pasiūlymą / projektą.

Kryptingai pateikiami renkamos institucijos dalies narių balsavimo rezultatai. Tendencinga informacija apie vieną ar kai kuriuos asmenis, pateikusius konkretų pasiūlymą ar projektą.

3.

Visų arba objektyviais kriterijais atrinktų politinės kampanijos dalyvių programų analizė; gali būti rengiama tik vienu ar keliais aspektais.

Vienos programos ar jos dalies, be aiškių atrankos kriterijų, analizė, kurio nors politinės kampanijos dalyvio pozicija tuo pačiu klausimu.

4.

Organizuojant diskusijas / renginius, visiems politinės kampanijos dalyviams sudaromos vienodos sąlygos. Politinės kampanijos dalyviai atrenkami pagal objektyvius kriterijus, juos viešai nurodant.

Išskirtinės sąlygos vienam (daliai) politinės kampanijos dalyviui.

5.

Galima visų politinės kampanijos dalyvių simbolika, rinkimų numeriai.

Vienų politinės kampanijos dalyvių simbolikos, rinkimų numerio išskyrimas iš kitų.

6.

Pateikta faktinė informacija.

Agituojama balsuoti už konkretų kandidatą / kandidatų sąrašą, kitaip siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant. Formuojama išskirtinai teigiama ar neigiama nuomonė apie konkretų politinės kampanijos dalyvį (dalyvius).

 

Punkto pakeitimai:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

14. Kandidatai, kurie pagal einamas pareigas pagal atitinkamus teisės aktus privalo teikti ataskaitas, pranešimus visuomenei, turėtų įvertinti šių dokumentų turinį ir pateikimo formą politinės reklamos kontekste, tai yra nurodytomis ataskaitomis, pranešimais visuomenei neturėtų pažeisti politinę reklamą reglamentuojančių teisės aktų nuostatų.

15. Valstybės politikų, pareigūnų, Europos Sąjungos pareigūnų, valstybės ir kitų tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų organizacijų (toliau 15, 16, 17 punktuose – institucijos) ataskaitose apie atliktus darbus ar kitoje viešai skelbiamoje informacijoje negali būti politinės reklamos. Politine reklama gali būti pripažinta:

15.1. neįprastai dažnai institucijų lėšomis skelbiamos kandidatų nuotraukos ir (ar) skleidžiama informacija apie nuveiktus kandidatų (kandidatų sąrašų) darbus ir pasiekimus (pavyzdžiui, dažniau nei apie kitus politikus, jų atliktus darbus ir pan.);

15.2. politinės organizacijos pirmininko, jos narių, kitų asmenų, einančių renkamas ar skiriamas, ar politinio (asmeninio) pasitikėjimo pareigas institucijose, atlygintinai skelbiami pasisakymai, nuotraukos, kita atlygintina informacija, nesusijusi su tokių asmenų veikla institucijose ir (ar) institucijų kompetencija, jeigu tokie asmenys dalyvauja politinėje kampanijoje, taip pat tais atvejais, kai tokie asmenys nedalyvauja politinėje kampanijoje, bet savo pasisakymais ir veiksmais prisideda prie teigiamo politinių organizacijų, kitų asmenų, išsikėlusių ar iškeltų kandidatais, kitų politinės kampanijos dalyvių įvaizdžio kūrimo, skatina už juos balsuoti;

15.3. kai ataskaitos turinyje kalbama apie kandidatų rinkimų programas, dalyvavimą rinkimuose ar planuojamus atlikti naujus darbus ir pradėtų darbų tęstinumą kitos kadencijos metu, naudojami rinkimų šūkiai;

15.4. kai ataskaitos turinyje neįprastai dažnai dėmesys nukreipiamas į teigiamas asmenines savybes ir asmeninius nuopelnus, išskyrus ataskaitiniu laikotarpiu gautus apdovanojimus, suteiktus vardus ir pan.;

15.5. kai ataskaitoje yra naudojami politinių organizacijų reklamai būdingas stilius, dizainas, politinės organizacijos logotipai, kiti skiriamieji ženklai ir pan.

Punkto pakeitimai:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

16. Jeigu veiklos ataskaitos viešinimas apmokamas naudojant institucijų lėšas, rekomenduojama adresatą aiškiai informuoti, kokia tai informacija ir kas už ją apmoka.

Punkto pakeitimai:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

17. Politinės reklamos skelbimas, panaudojant institucijų finansinius ar administracinius išteklius, gali būti laikomas rinkimų agitacija naudojantis tarnybine padėtimi.

Punkto pakeitimai:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

18. Politinių organizacijų atstovai, valstybės politikai, politinės kampanijos dalyviai, tiesiogiai ar netiesiogiai skleisdami tikrovės neatitinkančią informaciją apie būsimus rinkimų rezultatus ir taip siekdami paveikti rinkimų rezultatus, gali būti pripažinti pažeidę moralės, teisingumo, visuomenės darnos, sąžiningų ir garbingų rinkimų principus.

Papildyta punktu:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

19. Politine reklama laikomi sveikinimai valstybės švenčių, atmintinų dienų ar kitomis progomis, iliustruoti logotipu ar kandidato nuotrauka, arba jeigu sveikinime pateikiamas politinės organizacijos ar politinės kampanijos dalyvio pavadinimas, rinkimų šūkis, arba jeigu sveikinimą asmuo pasirašo kaip kandidatas, politinės kampanijos dalyvis ir pan.

19.1. Sveikinimai, apmokėti iš politinės organizacijos sąskaitos (nepriklausomai nuo laikotarpio) ar iš politinės kampanijos sąskaitos politinės kampanijos laikotarpiu, visada laikytini politine reklama.

19.2 Su kampanija susijusią atlygintiną politinę reklamą gali apmokėti tik pats politinės kampanijos dalyvis.

19.3. Sveikinimų žymėjimas ir atskyrimas nuo kitos skleidžiamos informacijos priklauso nuo jų skelbimo laikotarpio (politinės kampanijos ar ne) ir atlygintinumo.

19.4. Lietuvos Respublikos Prezidento, Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko, Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko ir asmenų, laikinai einančių nurodytas pareigas sveikinimai (su nuotrauka, bet be agitacinių elementų), neatlygintinai skleidžiami visuomenės informavimo priemonės arba pačios institucijos, gali būti nelaikomi politine reklama.

19.5. Lentelėje pateikiami politikų sveikinimų politinės kampanijos laikotarpiu vertinimo politinės reklamos požiūriu kriterijai. Joje kitais agitacijos požymiais laikomi: logotipas, politinės organizacijos pavadinimas ir kiti bet kokie tiesioginiai bei netiesioginiai elementai, skirti politikui propaguoti.

Eil. Nr.

Einamos pareigos

Statusas

Nuotraukos naudojimas

Apmokėjimo šaltinis

Įvertinimas politinės reklamos požiūriu

1.

Europos Parlamento narys

Ne kandidatas

Taip/ Ne

Europos Parlamento lėšos

Nelaikoma politine reklama, jeigu nėra jokių kitų agitacijos požymių

2.

Europos Parlamento narys

Kandidatas

Taip

Politinės kampanijos sąskaita*

Politinė reklama

3.

Europos Parlamento narys

Kandidatas

Ne

Europos Parlamento lėšos

Nelaikoma politine reklama, jeigu nėra jokių kitų agitacijos požymių

4.

Seimo narys

Ne kandidatas

Taip/ Ne

Seimo nario lėšos, susijusios su parlamentine veikla

Nelaikoma politine reklama, jeigu nėra jokių kitų agitacijos požymių

5.

Seimo narys

Kandidatas

Taip

Politinės kampanijos sąskaita*

Politinė reklama

6.

Seimo narys

Kandidatas

Ne

Seimo nario lėšos, susijusios su parlamentine veikla

Nelaikoma politine reklama, jeigu nėra jokių kitų agitacijos požymių

7.

Meras

Ne kandidatas

Taip / Ne

Savivaldybės biudžeto lėšos

Nelaikoma politine reklama, jeigu nėra jokių kitų agitacijos požymių

8.

Meras

Kandidatas

Taip

Politinės kampanijos sąskaita*

Politinė reklama

9.

Meras

Kandidatas

Ne

Savivaldybės biudžeto lėšos

Nelaikoma politine reklama, jeigu nėra jokių kitų agitacijos požymių

10.

Savivaldybės tarybos narys

Ne kandidatas

Taip / Ne

Asmeninės lėšos

Nelaikoma politine reklama, jeigu nėra jokių kitų agitacijos požymių

11.

Savivaldybės tarybos narys

Kandidatas

Taip

Politinės kampanijos sąskaita*

Politinė reklama

12.

Savivaldybės tarybos narys

Kandidatas

Ne

Asmeninės lėšos

Nelaikoma politine reklama, jeigu nėra jokių kitų agitacijos požymių

 

* – politinės kampanijos laikotarpiu visos politinės kampanijos išlaidos turi būti apmokėtos iš politinės kampanijos sąskaitos. Apmokėjus šiuos sveikinimus kitomis lėšomis, sveikinimas gali būti pripažintas politine reklama pagal turinį ir formą ir nustatytas politinės kampanijos finansavimo pažeidimas.

Papildyta punktu:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

III SKYRIUS

POLITINEI REKLAMAI IR KITAI VIEŠAI SKLEIDŽIAMAI INFORMACIJAI APIE RINKIMUS TAIKOMI REIKALAVIMAI

 

20. Anonsų, kuriuose yra politinės reklamos, skleidimui taikomi tokie patys reikalavimai, kaip ir politinei reklamai.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

21. Viešosios informacijos rengėjai ir (ar) skleidėjai negali sudaryti išskirtinių sąlygų kuriai nors politinei organizacijai, kandidatui, politinės kampanijos dalyviui, be to, negali atsisakyti vienodomis sąlygomis sudaryti sutarčių su politine organizacija, kandidatu ar kitu politinės kampanijos dalyviu.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

22. Politinei reklamai, be specialių Rinkimų kodekse nustatytų reikalavimų, taikomi ir Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme ir kituose įstatymuose nustatyti principai ir reikalavimai.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

23. Politinės reklamos turiniui taip pat taikomi viešosios informacijos turiniui keliami reikalavimai (pavyzdžiui, dėl nepilnamečiams žalingos informacijos, draudžiamų reklamuoti prekių ir paslaugų, diskriminacijos ir kt.).

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

24. Informuodami apie rinkimus ir referendumą viešosios informacijos rengėjai, skleidėjai, žurnalistai ir leidėjai savo veikloje vadovaujasi Konstitucija ir įstatymais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, humanizmo, lygybės, pakantos, pagarbos žmogui principais, gerbia žodžio, kūrybos, religijos ir sąžinės laisvę, nuomonių įvairovę, laikosi profesinės etikos normų, padeda plėtoti demokratiją, visuomenės atvirumą, skatina visuomenės pilietiškumą ir valstybės pažangą, stiprina valstybės nepriklausomybę, puoselėja valstybinę kalbą, ugdo tautinę kultūrą ir dorovę.

Punkto pakeitimai:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

25. Viešoji informacija apie kandidatus, politines organizacijas ir kitus politinės kampanijos dalyvius visuomenės informavimo priemonėse turi būti pateikiama teisingai, tiksliai ir nešališkai.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

26. Žurnalistams, dalyvaujantiems politinėje kampanijoje, rekomenduojama laikytis Viešosios informacijos rengėjų, skleidėjų ir Visuomenės informavimo etikos asociacijos narių atstovų susirinkime 2016 m. vasario 29 d. priimto Visuomenės informavimo etikos kodekso 23 straipsnyje įtvirtintos nuostatos, kad žurnalisto profesinė veikla nesuderinama su darbu valstybės ir vietos valdžios institucijose, dalyvavimu politinių partijų veikloje.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

27. Užtikrinant neįgaliesiems politines teises ir galimybę jas įgyvendinti lygiai su kitais asmenimis, rekomenduojama pagal galimybes politinę reklamą pritaikyti klausos, regos ir sutrikusio intelekto negalią turintiems rinkėjams.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

28. Rinkimuose į Europos Parlamentą dalyvaujančios politinės partijos turėtų aiškiai nurodyti, kurioms Europos partijoms jos priklauso ar su kuria (-iomis) Europos politine (-ėmis) partija (-omis) yra susijusi (-ios), naudoti jų logotipą visoje rinkimų kampanijai skirtoje medžiagoje. Jos taip pat turėtų pareikšti aiškią poziciją svarbiais Europos klausimais ir nurodyti, prie kurios Europos Parlamento frakcijos jos ketina prisijungti ir ką rinks Europos Komisijos pirmininku.[1]

 

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

IV SKYRIUS

POLITINĖS REKLAMOS SKLEIDIMAS

 

29. Rinkimų kodekso 97 straipsnio 1 dalyje nustatytas draudimas skleisti politinę reklamą:

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

29.1. jeigu jos paskleidimas prieštarauja Konstitucijai ar kitiems įstatymams;

29.2. neatlygintinai, išskyrus specialias ar diskusijų laidas;

29.3. pirmame periodinio spaudos leidinio puslapyje.

30. Reikalavimai, taikomi elektroninėmis priemonėmis skleidžiamai politinei reklamai, yra analogiški kitais būdais skleidžiamos politinės reklamos reikalavimams.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

31. Politinės kampanijos dalyvis, iki paskelbdamas politinę reklamą, turi VRK jos nustatyta tvarka deklaruoti visas paskyras socialiniuose tinkluose, per kurias jis rengiasi skleisti mokamą politinę reklamą ir agitaciją, ir asmenis, kurie yra įgalioti administruoti bei apmokėti mokamos reklamos šiose paskyrose skleidimą.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

32. Politinei reklamai, skleidžiamai per užsienio transliuotojus, skirtai Lietuvos Respublikos vartotojams, taikomi bendrieji politinės reklamos reikalavimai. Politinės kampanijos dalyvis, tokiu būdu skleisdamas politinę reklamą, yra atsakingas už tai, kad ji būtų tinkamai pažymėta, būtų laikomasi rinkimų agitacijos draudimo laikotarpio ir kitų politinės reklamos skleidimo reikalavimų bei ribojimų.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

 

V SKYRIUS

POLITINĖS REKLAMOS UŽSAKYMAI

 

33. Prasidėjus politinei kampanijai, politinės organizacijos, kandidatai, kiti politinės kampanijos dalyviai gali įgyti turtinių prievolių dėl išlaidų politinei kampanijai tik nuo jų įregistravimo savarankiškais politinės kampanijos dalyviais ir paskelbimo VRK interneto svetainėje dienos.

34. Rinkimų kodeksas draudžia politinės kampanijos dalyvius finansuoti per trečiuosius asmenis.

35. Su politine kampanija susijusią atlygintiną politinę reklamą gali apmokėti tik pats politinės kampanijos dalyvis ar jo vardu veikiantis asmuo.

36. Rekomenduojama prieš priimant užsakymą politinei reklamai rengti ar skleisti arba sudarant sutartį dėl politinės reklamos rengimo ar skleidimo įsitikinti, kad atitinkami politinė organizacija, kandidatas ar kitas subjektas yra įregistruoti savarankiškais politinės kampanijos dalyviais arba atstovauja savarankiškam politinės kampanijos dalyviui (informaciją galima patikrinti www.vrk.lt).

____________________

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, Sprendimas

Nr. Sp-309, 2023-12-21, paskelbta TAR 2023-12-21, i. k. 2023-24983

Dėl Vyriausiosios rinkimų komisijos 2022 m. rugpjūčio 25 d. sprendimo Nr. Sp-68 „Dėl Rekomendacijų dėl politinės reklamos skleidimo ir vertinimo patvirtinimo“ pakeitimo

 

 



[1] Papildyta įgyvendinant 2018 m. vasario 14 d. Komisijos rekomendaciją (ES) 2018/234, kaip 2019 m. Europos Parlamento rinkimuose iškelti Europos aspektą ir padaryti juos dar skaidresnius.