Suvestinė redakcija nuo 2022-11-29 iki 2023-11-27

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2012, Nr. 24-1121, i. k. 1122070ISAK000V-258

 

Nauja redakcija nuo 2022-11-29:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO, LIETUVIŲ KALBOS IR LITERATŪROS ĮSKAITOS, LENKŲ TAUTINĖS MAŽUMOS GIMTOSIOS KALBOS IR LITERATŪROS TARPINIO PATIKRINIMO, BRANDOS EGZAMINŲ UŽDUOTIES FORMOS, VYKDYMO IR VERTINIMO INSTRUKCIJŲ PRITAIKYMO MOKINIAMS, BUVUSIEMS MOKINIAMS IR EKSTERNAMS, TURINTIEMS SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ, TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2012 m. vasario 13 d. Nr. V-258

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 38 straipsnio 3 dalimi, Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-2391 „Dėl Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo ir Lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 47 punktu, Lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-2391 „Dėl Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo ir Lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 3 punktu, Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2011 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-2558 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 19 punktu,

t v i r t i n u Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinio patikrinimo, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                                  Gintaras Steponavičius

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro

2012 m. vasario 13 d. įsakymu Nr. V-258

(Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro

2021 m. spalio 11 d. įsakymo Nr. V-1866

redakcija)

 

 

DĖL PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO, LIETUVIŲ KALBOS IR LITERATŪROS ĮSKAITOS, LENKŲ TAUTINĖS MAŽUMOS GIMTOSIOS KALBOS IR LITERATŪROS TARPINIO PATIKRINIMO, BRANDOS EGZAMINŲ UŽDUOTIES FORMOS, VYKDYMO IR VERTINIMO INSTRUKCIJŲ PRITAIKYMO MOKINIAMS, BUVUSIEMS MOKINIAMS IR EKSTERNAMS, TURINTIEMS SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ, TVARKOS APRAŠAS

 

Pakeistas priedo pavadinimas:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

I SKYRIUS

 

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinio patikrinimo, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinio patikrinimo, brandos egzaminų  užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymą mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, atsižvelgus į jų specialiuosius ugdymosi poreikius, kylančius dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

2. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme vartojamas sąvokas.

21. Mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinio patikrinimo, mokyklinių brandos egzaminų vertinimo instrukcijas pritaiko mokyklos vadovas, brandos egzaminų – Nacionalinės švietimo agentūros direktorius, pagal pateiktą pedagoginės psichologinės tarnybos pažymą (priedas).

Papildyta punktu:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

II SKYRIUS

 

PRAŠYMŲ PATEIKIMAS

 

3. Prašymai dėl pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo teikiami mokyklos vadovui, vadovaujantis Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2011 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-2558 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

4. Prašymai dėl lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinio patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo teikiami mokyklos vadovui, vadovaujantis Lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-2391 „Dėl Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo ir Lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

5. Prašymai dėl brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo teikiami kartu su prašymu laikyti dalykų brandos egzaminus, vadovaujantis Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-2391 „Dėl Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo ir Lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

6. Kartu su prašymu mokinys, buvęs mokinys ir eksternas, turintis specialiųjų ugdymosi poreikių, pateikia pedagoginės psichologinės tarnybos pažymą (priedas), nustatančią pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinio patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo pobūdį dėl:

Punkto pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

6.1. regos sutrikimų:

6.1.1. silpnaregystės (vidutinės, žymios);

6.1.2. aklumo (su regėjimo likučiu, praktiško aklumo, visiško aklumo);

6.1.3. kitų regėjimo sutrikimų;

6.2. klausos sutrikimų:

6.2.1. klausos sutrikimo (vidutinio, žymaus, labai žymaus, gilaus (kurtumo);

6.2.2. turintys kochlearinius implantus;

6.3. judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų:

6.3.1. judesio ir padėties (vidutinių, sunkių, labai sunkių);

6.3.2. lėtinių neurologinių sutrikimų;

6.4. įvairiapusių raidos sutrikimų;

6.5. mokymosi sutrikimų:

6.5.1. bendrųjų;

6.5.2. specifinių (skaitymo, rašymo, matematikos);

6.5.3. neverbalinių;

6.6. elgesio ar (ir) emocijų sutrikimų:

6.6.1. aktyvumo ir (ar) dėmesio;

6.6.2. nerimo spektro;

6.6.3. nuotaikos spektro;

Papildyta papunkčiu:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

6.7. kalbėjimo ir kalbos sutrikimų:

6.7.1. sklandaus kalbėjimo (ritmo);

6.7.2. dizartrijos;

6.7.3. kalbos netekimo (afazijos);

6.8. kompleksinės negalios, kurios derinyje yra 6.1–6.4 papunkčiuose nurodyti sutrikimai;

6.9. kompleksinio sutrikimo, kurio derinyje yra 6.5–6.7 papunkčiuose nurodyti sutrikimai.

7. Mokinys, buvęs mokinys ir eksternas, turintis klausos sutrikimų (vidutinį, žymų, labai žymų ar gilų klausos sutrikimą (kurtumą) ar kochlearinius implantus, nuo pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo lietuvių kalbos ir literatūros, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) dalies žodžiu, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) mokyklinio brandos egzamino I dalies, užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) valstybinio brandos egzamino kalbėjimo ir klausymo dalių atleidžiamas, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos nelaiko. Mokinys, buvęs mokinys ir eksternas, turintis sklandaus kalbėjimo (ritmo) ar nerimo spektro (selektyviojo mutizmo) sutrikimą, atleidžiamas nuo pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo lietuvių kalbos ir literatūros, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) dalies žodžiu, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) mokyklinio brandos egzamino I dalies, užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) valstybinio brandos egzamino kalbėjimo dalies. Lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos nelaiko. Bendras įvertinimas, išskyrus lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, skaičiuojamas taikant Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus įsakymu nustatytą indeksavimo koeficientą. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam sklandaus kalbėjimo (ritmo) sutrikimą ir nusprendusiam anksčiau išvardintas dalis laikyti (nebūti atleistam), taikomi toliau apraše numatyti pritaikymai.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

III SKYRIUS

 

UŽDUOTIES FORMOS PRITAIKYMAS

 

8. Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, brandos egzaminų užduoties forma Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus sprendimu pritaikoma mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl:

8.1.  regos sutrikimų:

8.1.1. silpnaregystę turinčiajam:

8.1.1.1. užduotys pateikiamos 14 dydžio Verdana šriftu, jeigu pedagoginės psichologinės tarnybos pažymoje nenurodyta kitaip;

8.1.1.2. užduočių iliustracijose (piešiniuose, nuotraukose ir kt.) naudojamos skirtingo storio, tipų linijos, kontūrai ir didesnis esančių detalių kontrastingumas;

8.1.2.  rašančiajam Brailio raštu:

8.1.2.1. užduotys pateikiamos Brailio raštu, kompaktiniame diske ar kitoje laikmenoje  WORD formatu;

Papunkčio pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

8.1.2.2. vietoj užduotyse pateikiamų piešinių ar brėžinių, kuriais būtina naudotis atliekant užduotį ir kurių dėl galimų esančių smulkių detalių negalima pateikti iškiliuoju būdu, pateikiami maketai arba piešinių, brėžinių žodiniai apibūdinimai;

Papunkčio pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

8.2. klausos sutrikimų ar turinčiajam kochlearinius implantus, įvairiapusių raidos, bendrųjų mokymosi sutrikimų pritaikoma einamųjų metų lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo užduoties forma:“

Papunkčio pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

8.2.1. tekstai teksto suvokimo užduočiai trumpinami ne daugiau kaip trečdaliu; sutrumpinus tekstus pagal tai adaptuojami klausimai;

8.2.2. teksto kūrimo užduotyse pateikiama įvestis ir (ar) planas ir (ar) nukreipiamieji klausimai;

8.2.3. kuriamo teksto apimtis – ne mažiau kaip 150 žodžių;

8.3.  klausos sutrikimų ar turinčiajam kochlearinius implantus, įvairiapusių raidos, bendrųjų mokymosi sutrikimų pritaikoma einamųjų metų lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzamino, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) dalis raštu:

8.3.1. teksto kūrimo užduotyse pateikiama įvestis ir (ar) planas ir (ar) nukreipiamieji klausimai;

8.3.2. kuriamo teksto apimtis – ne mažiau kaip 250 žodžių.

9. Neteko galios nuo 2022-11-29

Punkto naikinimas:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

IV SKYRIUS

 

VYKDYMO INSTRUKCIJOS PRITAIKYMAS

 

10. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir brandos egzaminų užduočių atlikimo laikas pratęsiamas 25 procentais nustatyto laiko (laiką skaičiuojant nuo užduoties atlikimo pradžios) mokyklos vadovo sprendimu dėl:

10.1. regos sutrikimų;

10.2. klausos sutrikimų ir turinčiam kochlearinius implantus;

10.3. judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų;

10.4. mokymosi (bendrųjų, specifinių, neverbalinių) sutrikimų;

10.5. kalbėjimo ir kalbos sutrikimo (dizartrijos);

10.6. įvairiapusių raidos sutrikimų;

10.7. elgesio ar (ir) emocijų sutrikimo (nuotaikos spektro).

Papildyta papunkčiu:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

11. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl vidutinio, žymaus sutrikimo laipsnio (negalių grupė), kompleksinės negalios, kompleksinio sutrikimo, aktyvumo, dėmesio, nerimo spektro sutrikimo, kalbos netekimo (afazijos), užduočių atlikimo laikas pratęsiamas 50 procentų nustatyto laiko (laiką skaičiuojant nuo užduoties atlikimo pradžios) mokyklos vadovo sprendimu.

12. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl sklandaus kalbėjimo (ritmo) sutrikimo, įvairiapusių raidos sutrikimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo dalies žodžiu, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) mokyklinio brandos egzamino I dalies, užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) valstybinio brandos egzamino kalbėjimo dalies laikas gali būti pratęsiamas iki 100 procentų skirto laiko mokyklos vadovo sprendimu.

13. Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinime, brandos egzamine mokyklos vadovo sprendimu mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl:

13.1. judesio ir padėties bei neurologinių, aktyvumo ir (ar) dėmesio, specifinių mokymosi (rašymo), įvairiapusių raidos sutrikimų, kai neįskaitomas ar sunkiai įskaitomas raštas yra nulemtas sutrikimo, leidžiama organizuoti atskiroje patalpoje ir naudotis kompiuteriu, kuriame neįdiegta teksto rašybos ir gramatikos tikrinimo programa.

Papunkčio pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

13.2. sunkių judesio ir padėties bei neurologinių, aktyvumo, dėmesio sutrikimų, leidžiama turėti fizinio aktyvumo pertraukas;

13.3. įvairiapusių raidos sutrikimų, leidžiama turėti sensorines pertraukas, kurių trukmė ir dažnumas nurodytas pedagoginės psichologinės tarnybos pažymoje (priede), atsižvelgiant į mokinio Individualaus ugdymo plane nurodytas ir ugdymo procese taikytas sensorines pertraukas;

Papunkčio pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

13.4. klausos sutrikimo (išskyrus nežymų), besinaudojančiam individualiu klausos aparatu ar turinčiajam kochlearinį implantą, leidžiama naudotis FM sistema (imtuvą turi mokinys, o siųstuvą su mikrofonu – egzamino vykdytojas, supažindinantis su egzamino vykdymo instrukcija);

13.5. regos sutrikimo:

13.5.1 rašančiajam Brailio raštu, leidžiama organizuoti atskiroje patalpoje, jei naudojama Brailio rašto mašinėlė ar kompiuteris, kuriame įdiegta įgarsinimo programa (JAWS ar NVDA), bet neįdiegta teksto rašybos ir gramatikos tikrinimo programa. Daugiau nei vienam kandidatui naudojantis Brailio mašinėle, visi kandidatai gali būti vienoje patalpoje;

13.5.2. turinčiajam silpnaregystę leidžiama naudotis mobilia didinimo priemone (optine ar elektronine), kompiuteriu su įgarsinimo programa (JAWS ar NVDA), bet neįdiegta teksto rašybos ir gramatikos tikrinimo programa;

13.5.3. tinkamai apšviečiama darbo vieta;

13.6. regos, įvairiapusių raidos, elgesio ar (ir) emocijų sutrikimų (aktyvumo ir (ar) dėmesio, nerimo spektro), brandos egzaminų metu neperkėlus atsakymų į atsakymų lapą, vertinami užduočių sąsiuviniuose pateikti atsakymai.

Papunkčio pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

14. Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinime ir brandos egzamine dalyvaujant mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl klausos sutrikimo (išskyrus nežymų) ar turinčiam kochlearinius implantus, vykdytoju skiriamas gestų kalbos vertėjas.

15. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įvairiapusių raidos sutrikimų ar nerimo spektro sutrikimo, brandos egzaminus, lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinį patikrinimą leidžiama vykdyti savo mokykloje jiems įprastoje ir jų poreikiams pritaikytoje patalpoje, kurioje buvo teikiamas ugdymas ir pagalba, numatyta mokinio Individualaus ugdymo plane (pvz., sumažinti vaizdiniai ir garsiniai dirgikliai, leidžiama naudoti garsą slopinančias ausines arba ausų kištukus ir kt.) pagal pateiktą pedagoginės psichologinės tarnybos pažymą (priedas). Vykdytoju skiriamas švietimo pagalbą teikiantis specialistas. Mokiniui, pasirinkus laikyti brandos egzaminus ne atskiroje patalpoje, leidžiama turėti ir naudoti garsą slopinančias ausines ar ausų kištukus.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

16. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl judesio ir padėties bei neurologinių sutrikimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, brandos egzaminų ir lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinio patikrinimo metu vykdytoju skiriamas švietimo pagalbą teikiantis specialistas.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

17.  Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl specifinių mokymosi (skaitymo), bendrųjų mokymosi, įvairiapusių raidos sutrikimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimą, brandos egzaminą ir (ar) lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinį patikrinimą leidžiama organizuoti atskiroje patalpoje, o užduotys, pateiktos raštu, vykdytojo perskaitomos ar įgarsinamos, naudojant informacines technologijas.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

18. Mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įvairiapusių raidos sutrikimų, sklandaus kalbėjimo (ritmo) sutrikimo, užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) brandos egzamino kalbėjimo dalis (dialogas) vykdoma parenkant pašnekovu mokytoją ar švietimo pagalbos specialistą.

19. Mokiniui ir buvusiam mokiniui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių dėl mokymosi sutrikimų, įvairiapusių raidos sutrikimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo metu leidžiama naudotis papildomomis vaizdinėmis priemonėmis (schemomis, lentelėmis, grafikais, diagramomis), kuriomis mokinys naudojosi ugdymosi procese.

 

V SKYRIUS

 

VERTINIMO INSTRUKCIJOS PRITAIKYMAS

 

20. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl silpnaregystės, Brailio rašto techninės klaidos nelaikomos klaidomis. Kai nėra galimybės pritaikyti užduotį ar jos dalį Brailio raštui, tokia užduotis nevertinama, o bendras egzamino įvertinimas skaičiuojamas, taikant Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtintą koeficientą, kuris nustatomas pagal tai, kiek procentų užduoties sudarė nepritaikyta užduotis.

21. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl silpnaregystės, judesio ir padėties bei neurologinių, įvairiapusių raidos sutrikimų, raidžių rašysenos netikslumai nelaikomi klaidomis.

22. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl klausos sutrikimo (išskyrus nežymų):

22.1. atleisto nuo užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) brandos egzamino klausymo ir (ar) kalbėjimo dalies, užsienio kalbos brandos egzamino kandidato darbą, neįskaitomi taškai, skirti kalbos supratimui iš klausos įvertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento;

22.2. atleisto nuo lietuvių kalbos ir literatūros, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo dalies žodžiu, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) mokyklinio brandos egzamino I dalies,   šiai daliai skirti taškai dauginami iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento;

22.3. pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, brandos egzamino surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento konkrečiam dalykui.

221. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl sklandaus kalbėjimo (ritmo), nerimo spektro (selektyviojo mutizmo) sutrikimų, atleisto nuo lietuvių kalbos ir literatūros, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo dalies žodžiu, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) mokyklinio brandos egzamino I dalies, užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) valstybinio brandos egzamino kalbėjimo dalies, šioms dalims skirti taškai dauginami iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento.

Papildyta punktu:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

23. Vertinant mokinio, buvusio mokinio, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl klausos (išskyrus nežymų), įvairiapusių raidos sutrikimų, už lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo kalbos pažinimo ir vartojimo gebėjimams patikrinti skirtas užduotis neįskaitomi taškai, skirti leksinėms / stilistinėms ir retorinėms raiškos priemonėms pažinti ir (ar)  tikslingam vartojimui įvertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento.

24. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl specifinių mokymosi (rašymo), bendrųjų mokymosi ir įvairiapusių raidos sutrikimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros ir gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) brandos egzamino raštu darbą, klaidomis nelaikoma:

24.1. akustiškai panašias fonemas žyminčių raidžių, nurodytų pedagoginės psichologinės tarnybos pažymoje, painiojimas;

24.2. grafiškai panašių raidžių, nurodytų pedagoginės psichologinės tarnybos pažymoje, painiojimas, veidrodinis raidžių rašymas.

25. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl kalbėjimo ir kalbos (dizartrijos), sklandaus kalbėjimo (ritmo), įvairiapusių raidos sutrikimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo lietuvių kalbos (gimtosios arba valstybinės) ir kitos gimtosios kalbos dalį žodžiu (viešąjį kalbėjimą), lietuvių kalbos ir literatūros įskaitą, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) mokyklinio brandos egzamino I dalį ir užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) valstybinio brandos egzamino kalbėjimo dalį, neįskaitomi taškai, skirti tarčiai, kirčiavimui ir intonacijai vertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus patvirtinto koeficiento.

26. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl sklandaus kalbėjimo (ritmo) sutrikimo, įvairiapusių raidos sutrikimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo lietuvių kalbos ir literatūros, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) dalis žodžiu, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitą, gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) mokyklinio brandos egzamino I dalį ir užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) valstybinio brandos egzamino kalbėjimo dalį, kalbėjimo sklandumo trūkumai nelaikomi klaidomis.

27. Vertinant mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių dėl klausos sutrikimų ar turinčiajam kochlearinius implantus, įvairiapusių raidos, bendrųjų mokymosi sutrikimų, lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo užduotį, vertinamo teksto apimtis – 150 žodžių; lietuvių kalbos ir literatūros (mokyklinio) brandos egzamino darbą, vertinamo teksto apimtis – 250 žodžių.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

VI SKYRIUS

 

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

28. Subjektai, vykdantys pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymą mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų, privalo laikytis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų teisinę apsaugą, reikalavimų.

 

29. Visi su pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymu mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų, susiję dokumentai tvarkomi, apskaitomi ir saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

 

___________________________________

 

Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo,

lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, lenkų

tautinės mažumos gimtosios kalbos ir

literatūros tarpinio patikrinimo, brandos

egzaminų užduoties formos, vykdymo ir

vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams,

buvusiems mokiniams ir eksternams,

turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių,

tvarkos aprašo

Priedas

 

 

(Pažymos dėl pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinio patikrinimo, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo forma)

 

 

 

______________________________________________________________________

 

(pedagoginės psichologinės tarnybos pavadinimas)

 

 

 

PAŽYMA DĖL PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO, LIETUVIŲ KALBOS IR LITERATŪROS ĮSKAITOS, LENKŲ TAUTINĖS MAŽUMOS GIMTOSIOS KALBOS IR LITERATŪROS TARPINIO PATIKRINIMO, BRANDOS EGZAMINŲ UŽDUOTIES FORMOS, VYKDYMO IR VERTINIMO INSTRUKCIJŲ PRITAIKYMO MOKINIAMS, BUVUSIEMS MOKINIAMS IR EKSTERNAMS, TURINTIEMS SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ

 

 

________________ Nr.___________________

(data)                     (registracijos numeris)

 

_______________________

(sudarymo vieta)

 

 

 

Vardas ir pavardė ____________________________________

 

Gimimo data  ______________________________________

 

Mokykla ___________________________________________

 

 

Išvada apie specialiųjų ugdymosi poreikių (išskyrus atsirandančius dėl išskirtinių gabumų) grupę (negalią, sutrikimą, mokymosi sunkumus):

 

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Išvada dėl pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinio patikrinimo, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo:

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

(Pareigų pavadinimas)                                                                        (Parašas)                             (Vardas ir pavardė)

__________________________________

Priedo pakeitimai:

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Įsakymas

Nr. V-50, 2014-01-15, paskelbta TAR 2014-01-30, i. k. 2014-00699

Dėl švietimo ir mokslo ministro 2012 m. vasario 13 d. įsakymo Nr. V-258 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, kalbų įskaitų, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Įsakymas

Nr. V-94, 2016-02-29, paskelbta TAR 2016-02-29, i. k. 2016-03988

Dėl švietimo ir mokslo ministro 2012 m. vasario 13 d. įsakymo Nr. V-258 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, kalbų įskaitų, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Įsakymas

Nr. V-1008, 2018-12-07, paskelbta TAR 2018-12-07, i. k. 2018-20061

Dėl švietimo ir mokslo ministro 2012 m. vasario 13 d. įsakymo Nr. V-258 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

4.

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Įsakymas

Nr. V-1866, 2021-10-11, paskelbta TAR 2021-10-11, i. k. 2021-21288

Dėl švietimo ir mokslo ministro 2012 m. vasario 13 d. įsakymo Nr. V-258 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

5.

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Įsakymas

Nr. V-1880, 2022-11-28, paskelbta TAR 2022-11-28, i. k. 2022-24039

Dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2012 m. vasario 13 d. įsakymo Nr. V-258 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, Lietuvių kalbos ir literatūros įskaitos, brandos egzaminų užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo