Suvestinė redakcija nuo 2023-05-01

 

Nutarimas paskelbtas: Žin. 2012, Nr. 12-511, i. k. 1121100NUTA00000064

 

TAR pastaba. Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, kai, vadovaujantis Konkurencijos įstatymo 29 straipsnio 1 dalimi, baigus tyrimą pareiškėjui, pažeidimu įtariamam subjektui, Konkurencijos tarybos sprendimu ir kitiems suinteresuotiems ūkio subjektams ar viešojo administravimo subjektams raštu pateikiamos tyrimo išvados nuo LRV 2022-11-09 utarimo Nr. 1102 įsigaliojimo dienos (2023-05-01), dydis nustatomas pagal teisės normas, patvirtintas šiuo nutarimu. Šiuo nutarimu patvirtinto Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, dydžio nustatymo tvarkos aprašo 37 ir 38 punktai taikomi tik tose Konkurencijos tarybos Konkurencijos įstatymo pažeidimo tyrimo procedūrose, kuriose prašymas sumažinti baudą pateiktas po šio nutarimo įsigaliojimo. Konkurencijos tarybos Konkurencijos įstatymo pažeidimo tyrimo procedūrose, kuriose prašymas sumažinti baudą pateiktas iki šio nutarimo įsigaliojimo, taikomos teisės normos dėl baudų sumažinimo, galiojusios iki šio nutarimo įsigaliojimo;  baudų, skiriamų už Konkurencijos įstatymo pažeidimus, kai, vadovaujantis Konkurencijos įstatymo 29 straipsnio 1 dalimi, baigus tyrimą pareiškėjui, pažeidimu įtariamam subjektui, Konkurencijos tarybos sprendimu ir kitiems suinteresuotiems ūkio subjektams ar viešojo administravimo subjektams raštu pateikiamos tyrimo išvados iki šio nutarimo įsigaliojimo, dydis nustatomas pagal teisės normas, galiojusias iki šio nutarimo įsigaliojimo.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1102, 2022-11-09, paskelbta TAR 2022-11-10, i. k. 2022-22722

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. sausio 18 d. nutarimo Nr. 64 „Dėl Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, dydžio nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

Nauja redakcija nuo 2023-05-01:

Nr. 1102, 2022-11-09, paskelbta TAR 2022-11-10, i. k. 2022-22722

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

NUTARIMAS

DĖL BAUDŲ, SKIRIAMŲ UŽ LIETUVOS RESPUBLIKOS KONKURENCIJOS ĮSTATYMO PAŽEIDIMUS, DYDŽIO NUSTATYMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2012 m. sausio 18 d. Nr. 64

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 37 straipsnio 4 dalimi, 2002 m. gruodžio 16 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1/2023 dėl konkurencijos taisyklių, nustatytų Sutarties 81 ir 82 straipsniuose, įgyvendinimo su visais pakeitimais 3 straipsnio 1 dalimi ir 5 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė  nutaria:

Patvirtinti Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, dydžio nustatymo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                                ANDRIUS KUBILIUS

 

 

 

ŪKIO MINISTRAS                                                                                  RIMANTAS ŽYLIUS

 


 

PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2012 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. 64

(Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2022 m. lapkričio 9 d. nutarimo Nr. 1102

redakcija)

 

 

BAUDŲ, SKIRIAMŲ UŽ LIETUVOS RESPUBLIKOS KONKURENCIJOS ĮSTATYMO PAŽEIDIMUS, DYDŽIO NUSTATYMO TVARKOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, dydžio nustatymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, nurodytus Konkurencijos įstatymo 36 straipsnyje, taip pat už Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 101 ir 102 straipsniuose nurodytus pažeidimus, kuriuos tiria Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba, dydžio nustatymą vadovaujantis Konkurencijos įstatymo 37 straipsniu ir baudų sumažinimą vadovaujantis Konkurencijos įstatymo 38 straipsniu.

2. Aprašo tikslas – nustatyti baudų dydžio nustatymo tvarką, kuri sudarytų sąlygas skirti individualizuotas, veiksmingas, atgrasomas ir proporcingumo principą atitinkančias baudas ūkio subjektams ir viešojo administravimo subjektams, pažeidusiems arba tik Konkurencijos įstatymo nuostatas, arba Konkurencijos įstatymo nuostatas, taikomas kartu su  Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo nuostatomis.

3. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Konkurencijos įstatyme.

 

II SKYRIUS

BAUDŲ UŽ DRAUDŽIAMUS SUSITARIMUS AR PIKTNAUDŽIAVIMĄ DOMINUOJANČIA PADĖTIMI DYDŽIO NUSTATYMAS

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BAUDOS DYDŽIO APSKAIČIAVIMO ETAPAI

 

4. Už konkurenciją ribojančius susitarimus ar piktnaudžiavimą dominuojančia padėtimi ūkio subjektui skiriamos baudos dydis apskaičiuojamas šiais etapais:

4.1. nustatomos baudos baziniam dydžiui apskaičiuoti naudojamos pajamos (Aprašo II skyriaus antrasis skirsnis);

4.2. nustatomas bazinis baudos dydis (Aprašo II skyriaus trečiasis skirsnis);

4.3. tikslinamas – didinimas arba mažinimas – bazinis baudos dydis (Aprašo II skyriaus ketvirtasis skirsnis);

4.4. bauda padidinama siekiant atgrasomojo poveikio (Aprašo II skyriaus penktasis skirsnis);

4.5. taikoma ūkio subjekto 10 procentų bendrųjų pasaulinių metinių pajamų riba (Aprašo II skyriaus šeštasis skirsnis);

4.6. bauda mažinama dėl atsakomybę lengvinančių aplinkybių, numatytų Konkurencijos įstatymo 37 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktuose, ir (arba) bauda mažinama pagal Konkurencijos įstatymo 38 straipsnio 2 dalį (Aprašo II skyriaus septintasis ir aštuntasis skirsniai);

4.7. bauda apvalinama (Aprašo 53 punktas).

 

ANTRASIS SKIRSNIS

BAUDOS BAZINIAM DYDŽIUI APSKAIČIUOTI NAUDOJAMŲ PAJAMŲ NUSTATYMAS

 

5. Baziniam baudos dydžiui apskaičiuoti, išskyrus Aprašo 13 punkte arba šiame punkte nurodytas aplinkybes, kai imama tiesiogiai ir netiesiogiai su pažeidimu susijusių prekių pirkimo vertė, naudojamas prekių, tiesiogiai ir netiesiogiai susijusių su pažeidimu, pardavimo vertės (toliau – pardavimo vertė) dydis, išreikštas suma eurais. Pardavimo vertei nustatyti yra naudojamos paskutinių vienų ūkio subjekto dalyvavimo darant pažeidimą ūkinių metų, kurie atitinka Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.52 straipsnyje apibrėžtus juridinio asmens finansinius metus (toliau – finansiniai metai), pardavimo pajamos, gautos iš tiesiogiai ir netiesiogiai su pažeidimu susijusių prekių pardavimo. Tuo atveju, kai ūkio subjektą sudaro keli fiziniai ir (arba) juridiniai asmenys, naudojama ūkio subjektą sudarančių asmenų tiesiogiai ir netiesiogiai su pažeidimu susijusių prekių pardavimo verčių suma. Konkurenciją ribojančio pirkėjų susitarimo ar piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi atveju, kai atitinkamas pažeidimas susijęs ne su prekių pardavimu, o su jų pirkimu, vietoje pardavimo vertės naudojama paskutinių vienų ūkio subjekto dalyvavimo darant pažeidimą finansinių metų pirkėjo tiesiogiai ir netiesiogiai su pažeidimu susijusių prekių pirkimo vertė (toliau – pirkimo vertė). Tolesnės Aprašo nuostatos, kuriose nurodyta pardavimo vertė, mutatis mutandis taikomos ir tais atvejais, kai baudos baziniam dydžiui apskaičiuoti naudojama pirkimo vertė.

6. Jeigu dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpis yra vieni metai ar ilgesnis, bet nesudaro vienų finansinių metų, pardavimo vertei nustatyti yra naudojamas dvejų finansinių metų, kuriais ūkio subjektas dalyvavo pažeidime, pardavimo pajamų, gautų iš tiesiogiai ir netiesiogiai su pažeidimu susijusių prekių pardavimo, vidurkis, apskaičiuojamas per atitinkamus dvejus metus gautas tiesiogiai ir netiesiogiai su pažeidimu susijusių prekių pardavimo pajamas dalijant iš dviejų.

7. Jeigu dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpis trumpesnis kaip vieni metai, bet ilgesnis nei vienas mėnuo ir pažeidimas baigėsi tais pačiais finansiniais metais, kuriais prasidėjo, pardavimo vertė nustatoma pajamas, gautas iš tiesiogiai ir netiesiogiai su pažeidimu susijusių prekių pardavimo, gauto per tuos vienus finansinius metus, kuriais ūkio subjektas dalyvavo pažeidime, dauginant iš dalyvavimo pažeidime mėnesių skaičiaus (naudojami visi dalyvavimo darant pažeidimą mėnesiai) ir dalijant iš 12.

8. Jeigu dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpis yra trumpesnis kaip vieni metai ir pažeidimas baigiasi kitais finansiniais metais, nei prasidėjo, pardavimo vertei nustatyti yra naudojamas šių dvejų finansinių metų, kuriais ūkio subjektas dalyvavo pažeidime, pardavimo pajamų, gautų iš tiesiogiai ir netiesiogiai su pažeidimu susijusių prekių pardavimo, vidurkis, apskaičiuojamas per atitinkamus dvejus metus gautas tiesiogiai ir netiesiogiai su pažeidimu susijusių prekių pardavimo pajamas dalijant iš dviejų, gautą rezultatą dauginant iš dalyvavimo pažeidime mėnesių skaičiaus (naudojami visi dalyvavimo darant pažeidimą mėnesiai; jeigu dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpis yra mėnuo ar trumpesnis nei vienas mėnuo, tuomet dauginama iš vieno) ir dalijant iš 12.

9. Jeigu Aprašo 5–8 punktuose nurodytos pajamos, pagal kurias paprastai nustatoma pardavimo vertė, neatspindi susijusios su pažeidimu prekių pardavimo vertės dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpiu, naudojamos kitos pajamos, kurios atspindi prekių pardavimo vertę dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpiu (įskaitant atvejus, kai naudojamas kelerių metų pardavimo vertės vidurkis dėl to, kad ūkio subjekto pajamos dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpiu svyravo).

10. Jeigu dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpis yra mėnuo ar trumpesnis nei vienas mėnuo, tuomet prekių pardavimo vertei nustatyti naudojamos pajamos, gautos iš tiesiogiai ir netiesiogiai su pažeidimu susijusių prekių pardavimo, įvykdyto per tuos vienus finansinius metus, kuriais ūkio subjektas dalyvavo pažeidime, šias pajamas dalijant iš 12.

11. Ūkio subjekto pardavimo vertei nustatyti naudojama Konkurencijos tarybos apie šį ūkio subjektą ir jo pajamas ar pirkimą turima informacija, gauta iš ūkio subjekto, ir kita objektyvi informacija apie ūkio subjektą ir jo pajamas, gauta bet kokiomis teisėtomis priemonėmis, įskaitant iš valstybinių registrų, kitų viešojo administravimo subjektų, surinkta Konkurencijos įstatymo pažeidimo tyrimo procedūros metu.

12. Pardavimo vertė nustatoma be pridėtinės vertės mokesčio ir akcizų.

13. Jeigu informacijos ūkio subjekto pardavimo vertei nustatyti nepakanka arba ši informacija nepatikima ir nėra galimybės nustatyti pardavimo vertės pagal Aprašo 11 punktą arba nėra tiesiogiai ar netiesiogiai su pažeidimu susijusių prekių pardavimo arba pirkimo duomenų, bazinis baudos dydis apskaičiuojamas naudojant ūkio subjekto per praėjusius vienus finansinius metus gautas bendrąsias pasaulines pajamas. Jeigu bazinis baudos dydis apskaičiuojamas pagal šį Aprašo punktą naudojant bendrąsias pasaulines pajamas, o dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpis trumpesnis nei vieni metai ir pažeidimas baigėsi tais pačiais finansiniais metais, kuriais prasidėjo, mutatis mutandis atitinkamai taikomas Aprašo 7 arba 10 punktas. Jeigu bazinis baudos dydis apskaičiuojamas pagal šį Aprašo punktą naudojant bendrąsias pasaulines pajamas, o dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpis trumpesnis nei vieni metai ir pažeidimas baigėsi kitais finansiniais metais nei prasidėjo, bazinis baudos dydis apskaičiuojamas naudojant ūkio subjekto per praėjusius vienus finansinius metus gautas bendrąsias pasaulines pajamas, jas dauginant iš dalyvavimo pažeidime mėnesių skaičiaus (naudojami visi dalyvavimo darant pažeidimą mėnesiai; jeigu dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpis yra mėnuo ar trumpesnis nei vienas mėnuo, tuomet dauginama iš 1) ir dalijant iš 12.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

BAZINIO BAUDOS DYDŽIO NUSTATYMAS

 

14. Bazinis baudos dydis apskaičiuojamas remiantis ūkio subjekto ar ūkio subjektų junginio prekių pardavimo verte (Aprašo II skyriaus antrasis skirsnis), atsižvelgiant į pažeidimo pavojingumą (Aprašo ‎16 punktas), ūkio subjekto padaryto pažeidimo trukmę (ūkio subjekto dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpį pagal Aprašo 19 punktą) ir atgrasymo tikslais taikomą baudos dydžio nustatymo kriterijų pagal Aprašo 20 punktą (kai šis punktas yra taikomas).

15. Kai bazinis baudos dydis apskaičiuojamas pagal ūkio subjekto praėjusiais finansiniais metais gautas bendrąsias pasaulines pajamas, bazinis baudos dydis apskaičiuojamas remiantis nustatytomis bendrosiomis pajamomis (Aprašo 13 punktas), atsižvelgiant į pažeidimo pavojingumą (pagal Aprašo 16 punkte nurodytas aplinkybes) ir ūkio subjekto padaryto pažeidimo trukmę (ūkio subjekto dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpį pagal Aprašo 19 punktą).

16. Baziniam baudos dydžiui apskaičiuoti naudojama pardavimo vertės dalis, atsižvelgiant į Aprašo 17, 18 punktuose numatytą ribą, nustatoma pagal pažeidimo pavojingumą. Pažeidimo pavojingumas įvertinamas atsižvelgiant į su konkrečiu pažeidimu susijusias aplinkybes, tokias kaip pažeidimo pobūdis, visų pažeidimo dalyvių bendra rinkos dalis, pažeidimo geografinis plotas, kitas aplinkybes. Šių aplinkybių svarba ir jų vertinimo poreikis priklauso nuo kiekvieno konkretaus pažeidimo.

17. Baziniam baudos dydžiui apskaičiuoti naudojama pardavimo vertės dalis neviršija 30 procentų pagal Aprašo II skyriaus antrąjį skirsnį nustatytos pardavimo vertės.

18. Draudžiamų konkurentų susitarimų dėl kainų nustatymo, rinkos pasidalijimo, gamybos ar pardavimo kiekių ribojimo atvejais baziniam baudos dydžiui apskaičiuoti naudojama pardavimo vertės dalis sudaro ne mažiau kaip 20 procentų pagal Aprašo II skyriaus antrąjį skirsnį nustatytos pardavimo vertės.

19. Siekiant atsižvelgti į kiekvieno ūkio subjekto dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpį, pagal Aprašo II skyriaus antrąjį skirsnį ir 16–18 punktus apskaičiuota suma dauginama iš 1, jeigu ūkio subjekto dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpis buvo metai arba mažiau negu metai. Jeigu ūkio subjekto dalyvavimo darant pažeidimą laikotarpis buvo daugiau negu metai, pagal Aprašo II skyriaus antrąjį skirsnį ir ‎16–18 punktus apskaičiuota suma dauginama iš dalyvavimo pažeidime mėnesių skaičiaus (naudojami visi dalyvavimo darant pažeidimą mėnesiai) ir dalijama iš 12.

20. Siekiant atgrasyti ūkio subjektus nuo draudžiamų konkurentų susitarimų dėl kainų nustatymo, rinkos pasidalijimo, gamybos ar pardavimo kiekių ribojimo, šių pažeidimų atveju prie apskaičiuoto pagal Aprašo 16–‎19 punktus bazinio baudos dydžio pridedama suma, kuri yra lygi nuo 15 iki 25 procentų pagal Aprašo II skyriaus antrąjį skirsnį nustatytos pardavimo vertės, atsižvelgiant į pažeidimo pavojingumą ir kitus konkrečiu atveju reikšmingus kriterijus. Bazinis baudos dydis gali būti didinamas pagal šį Aprašo punktą ir kitų Konkurencijos įstatymo 5 ar 7 straipsniuose nurodytų pažeidimų atvejais.

21. Jeigu bazinis baudos dydis, apskaičiuotas remiantis ūkio subjekto praėjusiais finansiniais metais gautomis bendrosiomis pasaulinėmis pajamomis, viršija 10 procentų ūkio subjekto bendrųjų pasaulinių metinių pajamų praėjusiais finansiniais metais, bazinis baudos dydis sumažinamas iki 10 procentų bendrųjų metinių pasaulinių pajamų praėjusiais finansiniais metais. 

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

BAZINIO BAUDOS DYDŽIO TIKSLINIMAS

 

22. Nustačius Konkurencijos įstatymo 37 straipsnio 2 dalyje nurodytas atsakomybę lengvinančias aplinkybes (išskyrus atvejus, nurodytus Aprašo 4.6 papunktyje) ir (arba) Konkurencijos įstatymo 37 straipsnio 3 dalyje nurodytas atsakomybę sunkinančias aplinkybes, pagal Aprašo II skyriaus antrojo ir trečiojo skirsnių nuostatas apskaičiuotas bazinis baudos dydis atitinkamai mažinamas arba didinamas. Bazinio baudos dydžio atitinkamai mažinimas arba didinimas dėl atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių pagal šį Aprašo punktą negali viršyti 40 procentų, išskyrus tuos atvejus, kai ūkio subjektas pakartotinai per 7 metus padarė Konkurencijos įstatymo pažeidimą ar per 7 metus padarė pažeidimą, panašų į Europos Komisijos ar kitos Europos Sąjungos valstybės narės konkurencijos institucijos nustatytą Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 101 ar 102 straipsnių pažeidimą, – šiuo atveju bazinis baudos dydis papildomai didinamas iki 100 procentų už kiekvieną ankstesnį pažeidimą. Spręsdama, kiek atitinkamai mažinti ar didinti baudos dydį dėl atsakomybę lengvinančių ar sunkinančių aplinkybių, Konkurencijos taryba atsižvelgia į jų kiekį ir reikšmingumą.

23. Bazinis baudos dydis atitinkamai mažinamas arba didinamas atsižvelgiant į kiekvieno ūkio subjekto įtaką pažeidimo padarymui, kai pažeidimą padaro keli ūkio subjektai. Bazinis baudos dydis atitinkamai mažinamas ūkio subjektui, kai yra aplinkybės, susijusios su šio ūkio subjekto nedidele įtaka pažeidimo padarymui. Ūkio subjektui bazinis baudos dydis atitinkamai didinamas, jeigu jis skatino kitus ūkio subjektus dalyvauti darant pažeidimą ir (arba) atliko vadovaujamą vaidmenį arba yra aplinkybės, susijusios su šio ūkio subjekto didele įtaka pažeidimo padarymui. Bazinis baudos dydis atitinkamai mažinamas arba didinamas pagal šį Aprašo punktą, atsižvelgiant į tai, kiek reikšminga ūkio subjekto įtaka pažeidimo padarymui.

24. Bazinis baudos dydis tikslinamas iš pradžių sudedant konkrečiu atveju aktualius sumažinimo ar padidinimo procentinius dydžius ir po to pritaikant gautą procentinį dydį bazinio baudos dydžio atžvilgiu.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

BAUDOS PADIDINIMAS SIEKIANT ATGRASOMOJO POVEIKIO

 

25. Siekiant užtikrinti baudų atgrasomąjį poveikį, baudos dydis, apskaičiuotas pagal Aprašo II skyriaus antrąjį–ketvirtąjį skirsnius, gali būti didinamas, kai ūkio subjekto pasaulinės pajamos iš nesusijusių su pažeidimu prekių pardavimo sudaro daugiau kaip 95 procentus bendrųjų ūkio subjekto pasaulinių pajamų.

26. Siekiant užtikrinti baudų atgrasomąjį poveikį, tais atvejais, kai dėl konkurenciją ribojančio susitarimo pirkimo vertė sumažėja, o ne padidėja, baudos dydis, apskaičiuotas pagal Aprašo II skyriaus antrąjį–ketvirtąjį skirsnius, 25 punktą, gali būti didinamas.

27. Siekiant užtikrinti baudų atgrasomąjį poveikį, tais atvejais, kai dėl piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi pajamos sumažėja, o ne padidėja, baudos dydis, apskaičiuotas pagal Aprašo II skyriaus antrąjį–ketvirtąjį skirsnius, 25 punktą, gali būti didinamas.

28. Jeigu Konkurencijos taryba nustato ūkio subjekto iš konkurenciją ribojančio susitarimo ar piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi gautą pelną, baudos dydis, apskaičiuotas pagal Aprašo II skyriaus antrąjį–ketvirtąjį skirsnius, 25–27 punktus, didinamas, kad jis viršytų minėtą pelną tiek, kad bauda būtų atgrasanti.

 

ŠEŠTASIS SKIRSNIS

ŪKIO SUBJEKTO 10 PROCENTŲ BENDRŲJŲ PASAULINIŲ METINIŲ PAJAMŲ RIBOS TAIKYMAS

 

29. Jeigu skaičiuojant baudą ūkio subjektui pagal Aprašo II skyriaus antrąjį–penktąjį skirsnius nustatytas baudos dydis viršija Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 1 dalyje nustatytą maksimalų 10 procentų bendrųjų metinių pasaulinių pajamų praėjusiais finansiniais metais dydį, piniginė bauda sumažinama iki 10 procentų bendrųjų metinių pasaulinių pajamų praėjusiais finansiniais metais.

30. Jeigu skaičiuojant baudą ūkio subjektų junginiui, vadovaujantis Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 2 dalimi, pagal Aprašo II skyriaus antrąjį–penktąjį skirsnius nustatytas baudos dydis viršija Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 2 dalyje nustatytą maksimalų dydį, piniginė bauda sumažinama iki 10 procentų ūkio subjektų junginiui priklausančio ūkio subjekto bendrųjų metinių pasaulinių pajamų praėjusiais finansiniais metais.

31. Kai už pažeidimą solidariai atsako keli ūkio subjektą sudarantys asmenys, maksimali 10 procentų bendrųjų metinių pasaulinių pajamų riba taikoma įtraukiant visų solidariai atsakingų asmenų pajamas. Kai tiesioginis pažeidimo dalyvis yra patronuojamoji įmonė, kuri yra solidariai atsakinga su jos patronuojančiąja įmone, maksimali 10 procentų bendrųjų metinių pasaulinių pajamų riba taikoma įtraukiant patronuojančiosios įmonės konsoliduotas pajamas, taip pat ir tuo atveju, jeigu šios konsoliduotos pajamos apima ir kitų patronuojamųjų bendrovių, nedalyvavusių tiesiogiai pažeidime, pajamas. Konkurencijos taryba nustato patronuojančiosios įmonės konsoliduotas pajamas pagal ūkio subjekto pateiktą informaciją ir kitą objektyvią informaciją, gautą bet kokiomis teisėtomis priemonėmis, įskaitant informaciją iš valstybinių registrų, kitų viešojo administravimo subjektų, surinktą Konkurencijos įstatymo pažeidimo tyrimo procedūros metu.

 

 

 

SEPTINTASIS SKIRSNIS

BAUDOS SUMAŽINIMAS DĖL ATSAKOMYBĘ LENGVINANČIŲ APLINKYBIŲ PO 10 PROCENTŲ BENDRŲJŲ PASAULINIŲ METINIŲ PAJAMŲ RIBOS TAIKYMO

 

32. Jeigu yra pagrindas taikyti atsakomybę lengvinančias aplinkybes, numatytas Konkurencijos įstatymo 37 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktuose, tuomet pagal Aprašo II skyriaus antrojo–penktojo skirsnių nuostatas apskaičiuotas dydis atitinkamai mažinamas po maksimalaus baudos dydžio ribos taikymo etapo, kurį reglamentuoja Aprašo II skyriaus šeštasis skirsnis.

33. Konkurencijos taryba dėl taikomos atsakomybę lengvinančios aplinkybės, numatytos Konkurencijos įstatymo 37 straipsnio 2 dalies 6 punkte, baudą sumažina 15 procentų.

34. Konkurencijos taryba dėl taikomos atsakomybę lengvinančios aplinkybės, numatytos Konkurencijos įstatymo 37 straipsnio 2 dalies 7 punkte, baudą sumažina 10 procentų.

35. Konkurencijos taryba to paties ūkio subjekto atžvilgiu dėl to paties jo padaryto pažeidimo gali taikyti tik vieną iš Konkurencijos įstatymo 37 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktuose nurodytų atsakomybę lengvinančių aplinkybių.

 

AŠTUNTASIS SKIRSNIS

BAUDOS SUMAŽINIMAS DRAUDŽIAMO SUSITARIMO DALYVIUI

 

36. Ūkio subjektui, kuris yra draudžiamo konkurentų susitarimo, nurodyto Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1–4 punktuose, arba kito konkurentų susitarimo, kuriuo siekiama riboti konkurenciją ir kuriuo pažeidžiamos Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio 1 dalies ar Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 101 straipsnio 1 dalies nuostatos, dalyvis arba yra draudžiamo ne konkurentų susitarimo dėl tiesioginio ar netiesioginio kainų nustatymo (fiksavimo), nurodyto Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkte, dalyvis (toliau – Draudžiamo susitarimo dalyvis), pagal Aprašo  II skyriaus antrojo–šeštojo skirsnių nuostatas apskaičiuotas baudos dydis sumažinamas, jeigu tenkinamos visos sąlygos, numatytos Konkurencijos įstatymo 38 straipsnio 2 dalyje.

37. Ūkio subjektui, kuris yra Draudžiamo susitarimo dalyvis ir kuris neatitinka Konkurencijos įstatymo 38 straipsnio 1 dalyje nustatytų sąlygų, bet atitinka Konkurencijos įstatymo 38 straipsnio 2 dalyje nustatytas sąlygas, bauda mažinama nuo 30 iki 50 procentų dydžio, apskaičiuoto pagal Aprašo II skyriaus antrojo–šeštojo skirsnių nuostatas, jeigu šis ūkio subjektas yra pirmasis iš atitinkamo Draudžiamo susitarimo dalyvių, pateikęs draudžiamo susitarimo įrodymus, kurie, palyginti su įrodymais, kuriuos Konkurencijos taryba jau turi, duoda didelę pridėtinę vertę, siekiant įrodyti pažeidimą.

38. Ūkio subjektui, kuris yra Draudžiamo susitarimo dalyvis ir kuris neatitinka Konkurencijos įstatymo 38 straipsnio 1 dalyje nustatytų sąlygų, bet atitinka Konkurencijos įstatymo 38 straipsnio 2 dalyje nustatytas sąlygas, bauda mažinama nuo 20 iki 30 procentų dydžio, apskaičiuoto pagal Aprašo II skyriaus antrojo–šeštojo skirsnių nuostatas, jeigu šis ūkio subjektas pateikė draudžiamo susitarimo įrodymus, kurie, palyginti su įrodymais, kuriuos Konkurencijos taryba jau turi, duoda didelę pridėtinę vertę siekiant įrodyti pažeidimą, bet nėra ūkio subjektas, pirmasis pateikęs tokius įrodymus pagal Aprašo ‎37 punktą. Aplinkybė, ar pateikti įrodymai turi didelę pridėtinę vertę, vertinama atsižvelgiant į tai, ar įrodymų pobūdis ir (arba) detalumo lygis padidina Konkurencijos tarybos galimybes įrodyti draudžiamo susitarimo sudarymą. Paprastai rašytiniai įrodymai, kurie atsirado draudžiamo susitarimo laikotarpiu, turi didesnę pridėtinę vertę nei įrodymai, kurie atsirado po su tokiu draudžiamu susitarimu susijusio laikotarpio. Paprastai tiesioginiai įrodymai, kurie patvirtina draudžiamą susitarimą, turi didesnę pridėtinę vertę nei netiesioginiai įrodymai.

39. Spręsdama dėl konkretaus baudos sumažinimo dydžio, Konkurencijos taryba atsižvelgia į atitinkamų įrodymų pateikimo laiką ir jų pridėtinę vertę, siekiant įrodyti pažeidimą.

40. Jeigu yra pagrindas taikyti kelias baudos mažinimą nulemiančias aplinkybes pagal Aprašo II skyriaus septintąjį ir aštuntąjį skirsnius, baudos dydis tikslinamas iš pradžių sudedant konkrečiu atveju aktualius sumažinimo procentinius dydžius ir po to pritaikant gautą procentinį dydį sumai, gautai po maksimalaus baudos dydžio ribos taikymo etapo, kurį reglamentuoja Aprašo II skyriaus šeštasis skirsnis.

 

 

III SKYRIUS

BAUDŲ VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO SUBJEKTAMS UŽ KONKURENCIJOS ĮSTATYMO PAŽEIDIMUS DYDŽIO NUSTATYMAS

 

41. Už Konkurencijos įstatymo 4 straipsnio pažeidimą viešojo administravimo subjektui skiriamas baudos dydis apskaičiuojamas dviem etapais:

41.1. pirmuoju etapu, vadovaujantis Aprašo 42 punktu, apskaičiuojamas bazinis baudos dydis;

41.2. antruoju etapu, vadovaujantis Aprašo 44 punktu, bazinis baudos dydis tikslinamas – didinamas arba mažinamas.

42. Bazinis baudos dydis apskaičiuojamas taip:

42.1. Pagal Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 7 dalį nustatomas galimas maksimalus baudos dydis.

42.2. Apskaičiuojamas nuo pažeidimo pavojingumo priklausantis baudos dydis. Pirmiausia nustatomas pradinis nuo pažeidimo pavojingumo priklausantis baudos dydis, kuris lygus pusei pagal Aprašo 42.1 papunktį nustatyto galimo maksimalaus baudos dydžio. Pradinis nuo pažeidimo pavojingumo priklausantis baudos dydis didinamas arba mažinamas atsižvelgiant į konkrečias su pažeidimu susijusias aplinkybes: pažeidimo pobūdį, jo geografinį plotą ir kitas objektyvias aplinkybes, kurių svarba ir įtaka nuo pažeidimo pavojingumo priklausančiam baudos dydžiui priklauso nuo kiekvieno konkretaus pažeidimo.

42.3. Apskaičiuojamas nuo pažeidimo trukmės priklausantis baudos dydis. Jeigu pažeidimas truko metus ir ilgiau, nuo pažeidimo trukmės priklausantis baudos dydis sudaro 5 procentus Aprašo 42.2 papunktyje nustatyta tvarka apskaičiuoto nuo pažeidimo pavojingumo priklausančio baudos dydžio už kiekvienus pažeidimo metus. Jeigu pažeidimas truko atitinkamą metų skaičių ir dar papildomai pusės metų laikotarpį, už pusės metų laikotarpį papildomai pridedama 2,5 procento nuo pažeidimo pavojingumo priklausančio baudos dydžio. Jeigu pažeidimas truko pusę metų, nuo pažeidimo trukmės priklausantis baudos dydis neskaičiuojamas. Trumpesnis už 6 mėnesius laikotarpis laikomas puse metų, o ilgesnis už 6 mėnesius, bet trumpesnis už metus laikotarpis laikomas metais.

42.4. Sudėjus nuo pažeidimo pavojingumo priklausantį baudos dydį ir nuo pažeidimo trukmės priklausantį baudos dydį gaunamas bazinis baudos dydis.

43. Jeigu bazinis baudos dydis, apskaičiuotas pagal Aprašo 42 punktą, viršija Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 7 dalyje nurodytas ribas, bazinis baudos dydis sumažinamas iki Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 7 dalyje nurodytų ribų.

44. Pagal Aprašo 42 punkto nuostatas apskaičiuotas bazinis baudos dydis tikslinamas dėl atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, išskyrus atsakomybę lengvinančias aplinkybes, numatytas Konkurencijos įstatymo 37 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktuose, mutatis mutandis pagal Aprašo 22 ir 24 punktuose nustatytas taisykles.

45. Jeigu po Aprašo 44 punkte nurodyto bazinio baudos dydžio tikslinimo etapo gautas dydis viršija Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 7 dalyje nurodytas ribas, gautas dydis sumažinamas iki Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 7 dalyje nurodytų ribų.

46. Viešojo administravimo subjekto metinis biudžetas einamaisiais metais pagal Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 7 dalį yra asignavimai pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymą einamaisiais metais. Kitos praėjusiais metais gautos bendrosios metinės pajamos pagal Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 7 dalį suprantamos kaip pajamos, kurios nėra asignavimai pagal Biudžeto sandaros įstatymą, įskaitant paramą, labdarą, tarptautinių ir užsienio organizacijų lėšas, skirtas ankstesniais biudžetiniais metais turėtas dalyvavimo jų organizuojamose programose, projektuose ir tyrimuose išlaidoms kompensuoti, lėšas, gautas konkretiems gavėjams – fiziniams asmenims – išlaikyti, lėšas, gautas iš kitos biudžetinės įstaigos už teikiamas paslaugas, kitas įplaukas, gautas iš juridinių ir fizinių asmenų tam tikroms nenumatytoms biudžetinių įstaigų programų sąmatose išlaidoms padengti ir kurios nėra gautos kaip asignavimai.

47. Jeigu yra pagrindas taikyti atsakomybę lengvinančias aplinkybes, numatytas Konkurencijos įstatymo 37 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktuose, tuomet pagal Aprašo 42–44 punktų nuostatas apskaičiuotas dydis atitinkamai mažinamas po to, kai pritaikomos maksimalaus baudos dydžio ribos pagal Aprašo 45 punktą, mutatis mutandis vadovaujantis Aprašo 40 punktu. Taikant viešojo administravimo subjektui Konkurencijos įstatymo 37 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktuose nurodytas atsakomybę lengvinančias aplinkybes mutatis mutandis taikomi Aprašo 33–35 punktai.

 

IV SKYRIUS

BAUDŲ UŽ KITUS KONKURENCIJOS ĮSTATYMO PAŽEIDIMUS DYDŽIO NUSTATYMAS

 

48. Už Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 5 ir 6 dalyse nurodytus pažeidimus viešojo administravimo subjektui skiriamos baudos dydis nustatomas mutatis mutandis vadovaujantis Aprašo III skyriumi.

49. Už Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 1 (išskyrus draudžiamus susitarimus ir piktnaudžiavimą dominuojančia padėtimi) ir 3 dalyse nurodytus pažeidimus ūkio subjektui ar jų junginiui skiriamos baudos dydžiui apskaičiuoti mutatis mutandis taikomos Aprašo II skyriaus antrojo–septintojo skirsnių ir 40 punkto nuostatos.

50. Už Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 4 dalyje nurodytus pažeidimus ūkio subjektui skiriama piniginė bauda už kiekvieną pažeidimo vykdymo (tęsimo) dieną iki 5 procentų vidutinių dienos bendrųjų pasaulinių pajamų praėjusiais finansiniais metais už laikotarpį, kuris prasideda nuo Konkurencijos tarybos nutarimo skirti baudą priėmimo dienos ir baigiasi tą dieną, kai baigiasi atitinkamo pažeidimo vykdymas (tęsimas). Baudos už Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 4 dalyje nurodytus pažeidimus dydį Konkurencijos taryba nustato vadovaudamasi Konkurencijos įstatymo 37 straipsnio nuostatomis. Vertindama Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 4 dalyje nurodyto pažeidimo pavojingumą, Konkurencijos taryba atsižvelgia į tai, kokią naudą ūkio subjektas galimai gaus nevykdydamas pareigos, kokia yra pareigos nevykdymo įtaka konkurencijai arba pažeidimo tyrimo procedūrai. Šių aplinkybių svarba ir jų vertinimo poreikis priklauso nuo kiekvieno konkretaus atvejo.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

51. Bauda, siekianti Konkurencijos įstatymo 36 straipsnio 1, 2, 3 ar 4 dalyse nurodytas maksimalaus baudos dydžio ribas, skiriama, kai tokį baudos dydį nulemia Aprašo II–IV skyrių nuostatų taikymas. Maksimalaus baudos dydžio ribomis siekiama, kad remiantis Aprašo II–IV skyrių nuostatomis apskaičiuotas baudos dydis būtų sumažintas iki maksimalios leistinos ribos, kai ji viršijama. Atsižvelgiant į 2006 m. rugsėjo 1 d. Europos Komisijos Pagal Reglamento Nr. 1/2003 23 straipsnio 2 dalies a punktą skirtų baudų apskaičiavimo gaires ir su jomis susijusią Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktiką, atitinkama maksimalaus dydžio bauda skiriama ir nesant atsakomybę sunkinančių aplinkybių bei ne tik pavojingiausių pažeidimų atvejais.

52. Tuo atveju, jeigu pagal Konkurencijos įstatymo 35 straipsnio 7 dalį, vadovaujantis Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktika, už Konkurencijos įstatymo pažeidimus atsakomybė taikoma pažeidimą padariusio ūkio subjekto teisių ar ūkinės veiklos perėmėjams, Konkurencijos taryba nustato, kokia apimtimi Konkurencijos tarybos paskirtos baudos ir palūkanų nesumokėjo ūkio subjektas, kurio teisės ar ūkinė veikla buvo perimta, kas yra šio ūkio subjekto teisių ar ūkinės veiklos perėmėjai, ir tai nurodo Konkurencijos tarybos nutarime. Ūkio subjekto teisių ar ūkinės veiklos perėmėjų nesumokėta bauda ir palūkanos išieškomi į valstybės biudžetą pagal Konkurencijos įstatymo 39 straipsnio 6 dalį.

53. Galutinis baudos dydis apvalinamas iki dešimčių eurų į mažesnę pusę.

 

––––––––––––––––––––

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 314, 2017-04-26, paskelbta TAR 2017-04-28, i. k. 2017-07122

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. sausio 18 d. nutarimo Nr. 64 „Dėl Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, dydžio nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1102, 2022-11-09, paskelbta TAR 2022-11-10, i. k. 2022-22722

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. sausio 18 d. nutarimo Nr. 64 „Dėl Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, dydžio nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

 

part_67d1acbfa6224692890e1fe1a19b3213_end