Redagavo: Ramunė Lūžaitė (1998.12.02)

 

Kodeksas paskelbtas: Žin., 1996, Nr.59-1402

 

Neoficialus kodekso tekstas

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas

Nr. VIII-925, 98.11.17, Žin., 1998, Nr.105-2896 (98.12.02)

LIETUVOS RESPUBLIKOS GELEŽINKELIO TRANSPORTO KODEKSO 32 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS

 

*** Pabaiga ***         

                    

                     LIETUVOS RESPUBLIKOS

                    GELEŽINKELIO TRANSPORTO

                        K O D E K S A S

               1996 m. birželio 4 d. Nr. I-1361

                            Vilnius

                              

                       PIRMASIS SKIRSNIS

                     BENDROSIOS NUOSTATOS

    

     1 straipsnis. Kodekso paskirtis

 

     Lietuvos  Respublikos  geležinkelio  transporto  kodeksas

reguliuoja  santykius,  kylančius  iš  keleivių,   bagažo   ir

krovinių  vežimo Lietuvos Respublikos geležinkelio transportu,

nustato keleivių, krovinių siuntėjų (gavėjų) ir vežėjų teises,

pareigas  ir  atsakomybę,  reikalavimus  geležinkelio   įmonės

specialistams,  taip pat geležinkelio infrastruktūros  objektų

reikalavimus.

    

     2     straipsnis.    Geležinkelio    transporto    veiklą

reguliuojantys teisės aktai

 

     1.  Geležinkelio  transportas veikia  pagal  šį  kodeksą,

Lietuvos    Respublikos   tarptautines   sutartis,    Lietuvos

Respublikos  įstatymus, Vyriausybės nutarimus bei  Susisiekimo

ministerijos teisės aktus.

     2.  Tarptautiniams keleivių ir bagažo, krovinių  vežimams

šis  kodeksas taikomas tiek, kiek to nereglamentuoja dvišaliai

ar   daugiašaliai  susitarimai  dėl  tarptautinio  susisiekimo

geležinkeliais, kurių dalyvė yra Lietuvos Respublika.

    

     3 straipsnis. Kodekse vartojamos sąvokos

 

     Šiame kodekse:

     geležinkelio  transportas - geležinkelio  infrastruktūros

ir  riedmenų  kompleksas,  skirtas  keleiviams  ir  kroviniams

vežti;

     geležinkelio  infrastruktūra - visi geležinkelio  keliai,

statiniai,  pastatai, pagrindinė įranga ir įrenginiai,  būtini

eismo organizavimui ir saugumui užtikrinti;

     viešojo  naudojimo  geležinkeliai  -  Lietuvos  valstybei

nuosavybės  teise  priklausanti  geležinkelio  infrastruktūra,

skirta  visuomenės  poreikiams vežti  keleivius  ir  krovinius

tenkinti;

     privažiuojamieji  geležinkelio  keliai   -   geležinkelio

keliai,   skirti  krovinių  siuntėjui  (gavėjui)   aptarnauti,

sujungti su viešojo naudojimo geležinkeliais;

     geležinkelio  valdytojas  - Lietuvos  Respublikos  įmonė,

teisėtu  pagrindu prižiūrinti viešojo naudojimo  geležinkelius

ir teikianti su tuo susijusias paslaugas geležinkelio įmonėms;

     geležinkelio įmonė - įmonė, kurios pagrindinė veikla  yra

keleivių   ir   (ar)   krovinių  vežimas   viešojo   naudojimo

geležinkeliais su sąlyga, kad trauka užtikrinama nuosavomis ar

nuomojamomis traukos priemonėmis;

     geležinkelio transporto paslaugos - veikla,  susijusi  su

keleivių ir krovinių vežimu viešojo naudojimo geležinkeliais;

     traukinys - suformuotas ir sukabintas vagonų sąstatas  su

vienu   ar   keliais  veikiančiais  lokomotyvais,   taip   pat

važiuojantys   lokomotyvai  ar  kiti   savaeigiai   riedmenys,

turintys atitinkamus signalus.

    

     4    straipsnis.   Lietuvos   Respublikos    geležinkelio

transporto veiklos principai

 

     Lietuvos  Respublikos  geležinkelio  transporto   veiklos

principai:

     1)  viešojo  naudojimo geležinkelių  prieinamumas  visoms

geležinkelio įmonėms;

     2) viešojo naudojimo geležinkelių funkcionavimo valstybės

garantija;

     3) sąžininga konkurencija su kitomis transporto šakomis;

     4) geležinkelio įmonės savarankiškumas.

    

     5 straipsnis. Geležinkelio transporto objektų nuosavybė

 

     1.   Viešojo   naudojimo   geležinkeliai   yra   Lietuvos

Respublikos    valstybės    nuosavybė.    Viešojo    naudojimo

geležinkeliai neprivatizuojami.

     2.  Kiti  geležinkelio  keliai, infrastruktūros  objektai

nuosavybės   teise   gali  priklausyti   Lietuvos   valstybei,

savivaldybėms,   Lietuvos  Respublikos   ir   kitų   valstybių

fiziniams ir juridiniams asmenims.

    

                               

                       ANTRASIS SKIRSNIS

              VALSTYBINIS GELEŽINKELIO TRANSPORTO

                    VEIKLOS REGLAMENTAVIMAS

    

     6 straipsnis. Valstybinis valdymas

 

     1.   Geležinkelio  transporto  valstybinį  valdymą  vykdo

Lietuvos  Respublikos Vyriausybė arba jos pavedimu Susisiekimo

ministerija.

     2.    Susisiekimo   ministerija,   vykdydama   valstybinį

geležinkelio transporto valdymą:

     1)    formuoja   ir   įgyvendina   valstybės   strategiją

geležinkelių transporte;

     2)  rengia viešojo naudojimo geležinkelių rekonstrukcijos

ir plėtros programas, kontroliuoja jų įgyvendinimą;

     3)    koordinuoja   tarptautinius   ryšius   geležinkelio

transporto  srityje,  pagal kompetenciją  atstovauja  Lietuvos

Respublikai tarptautinėse organizacijose;

     4)  organizuoja  geležinkelio  transporto  eismo  saugumo

priežiūrą.

     3.   Susisiekimo  ministerija  pagal  savo   kompetenciją

leidžia  privalomus visiems fiziniams ir juridiniams  asmenims

teisės   aktus  geležinkelio  transporto  klausimais  ir   per

pavaldžias institucijas kontroliuoja šių aktų vykdymą.

    

     7  straipsnis.  Valstybės sutartis su geležinkelio  įmone

dėl  visuomenės aptarnavimo  įsipareigojimų vykdymo

 

     1.   Visuomenės   aptarnavimo   įsipareigojimai   -   tai

įsipareigojimai  vežti  keleivius ir teikti  kitas  visuomenei

reikalingas paslaugas, kuriuos geležinkelio įmonė prisiima sau

nenaudingomis sąlygomis.

     2.  Vyriausybė  arba  jos įgaliota institucija  valstybės

vardu  sudaro  sutartį  su geležinkelio įmone  dėl  visuomenės

aptarnavimo   įsipareigojimų  vykdymo.   Sutartyje   nustatomi

visuomenės   aptarnavimo   įsipareigojimai,   investicijų   ir

finansavimo  programos, kurių turi imtis  geležinkelio  įmonė,

bei finansavimas, kurį skiria valstybė: dotacija, kompensacija

už   visuomeninio  aptarnavimo  įsipareigojimų   vykdymą   bei

investicijos.

    

     8  straipsnis. Geležinkelio įmonės atskirų veiklos  rūšių

finansinė apskaita

 

     Geležinkelio  įmonė,  vykdanti  visuomeninio  aptarnavimo

įsipareigojimus,  teikianti geležinkelio transporto  paslaugas

bei  eksploatuojanti infrastruktūrą, privalo tvarkyti  atskirą

apskaitą  pagal nurodytas veiklos sritis. Valstybės  dotacijas

pervesti iš vienos veiklos srities į kitą yra draudžiama.

 

                              

                      TREČIASIS SKIRSNIS

                  GELEŽINKELIO INFRASTRUKTŪRA

    

     9 straipsnis. Geležinkelio stotis

 

     1.  Geležinkelio  stotis yra geležinkelio infrastruktūros

dalis.   Ją  sudaro  kelių,  pastatų,  statinių  ir  įrenginių

kompleksas,  užimantis  tam  tikrą  žemės  sklypą  ir  skirtas

traukiniams   priimti,   rūšiuoti,  formuoti,   praleisti   ir

išleisti, keleiviams, bagažo ar krovinių siuntėjams (gavėjams)

aptarnauti.

     2.   Stočių   klasifikacija  ir  reikalavimai   nustatomi

Techninio geležinkelių naudojimo nuostatuose, kuriuos tvirtina

Susisiekimo ministerija.

    

     10 straipsnis. Geležinkelio stoties pavadinimas

 

     Kiekviena  geležinkelio  stotis turi  pavadinimą.  Stočių

pavadinimai suteikiami Vyriausybės nustatyta tvarka.

    

     11 straipsnis. Susisiekimas su geležinkelio stotimi

 

     1.  Geležinkelio stotis turi turėti susisiekimą su miestu

(gyvenviete).

     2. Statiniai ir įrenginiai geležinkelio stotyje turi būti

išdėstyti taip, kad būtų saugu ir patogu keleiviams, taip  pat

patogu privažiuoti transportui.

     3. Automobilių privažiavimo kelius, prie stoties esančias

gatves  tiesia,  aikšteles  kloja,  rekonstruoja  ir  prižiūri

vietos savivaldybės.

     4.  Transporto  eismą  į geležinkelio  stotį  ir  iš  jos

organizuoja vietos savivaldybės.

    

     12 straipsnis. Geležinkelio kelias

 

     1.  Geležinkelio kelias - tai inžinerinis statinys,  kurį

sudaro  žemės sankasa, tiltai, viadukai, tuneliai,  pralaidos,

viršutinė  kelio  konstrukcija (balasto  sluoksnis,  pabėgiai,

bėgiai, iešmai) ir įrenginiai.

     2.  Geležinkelio kelio vėžės plotis - tai  atstumas  tarp

bėgių    galvučių   vidinių   briaunų.   Lietuvoje   naudojamų

geležinkelio kelių vėžės plotis yra 1520 mm, 1435 mm, 750 mm.

    

     13 straipsnis. Elektros tiekimas, ryšiai, signalizacija

 

     1.   Geležinkelio   elektros   tiekimo   sistemą   sudaro

transformatorinės   pastotės,   elektros   tinklai,    traukos

pastotės, kontaktiniai tinklai.

     2.  Geležinkelio kelio susikirtimai su elektros tinklais,

antžeminiais ir požeminiais vamzdynais turi atitikti techninių

norminių aktų reikalavimus.

     3.  Traukinių eismui organizuoti geležinkelio  valdytojas

ir  geležinkelio įmonės naudoja telefono, telegrafo, radijo ir

kompiuterių ryšius.

     4.  Darniam  ir saugiam traukinių eismui ir  manevravimui

užtikrinti naudojami signalai, kuriuos geležinkelio personalas

privalo besąlygiškai vykdyti.

     5.   Elektros  pastotės,  tinklai  (kabeliai),  ryšių  ir

signalizacijos   tinklai  (kabeliai)  įrengiami   geležinkelio

apsaugos zonoje.

    

     14   straipsnis.  Geležinkelio  kelių  ir  jų   įrenginių

apsaugos zonos

 

     1.  Geležinkelio  keliams,  elektros  tiekimo,  ryšių  ir

signalizacijos  įrenginiams  yra  nustatomos  apsaugos  zonos,

kurios gali būti skirstomos į porūšius su skirtingu režimu.

     2.  Apsaugos  zonų  ribas,  apribojimus  šių  zonų  žemės

naudotojams nustato Vyriausybė.

    

     15 straipsnis. Pervažos ir perėjos

 

     1.   Pervaža   -   geležinkelio  kelio   susikirtimo   su

automobilių keliu viename lygyje vieta.

     2.  Vietose, kur valstybinės reikšmės automobilių  keliai

susikerta   su  geležinkelio  keliais,  turi  būti  įrengiamos

reguliuojamos ar nereguliuojamos pervažos arba viadukai.

     3.  Vietose,  kuriose pėsčiųjų srautai kerta geležinkelio

kelius, įrengiamos perėjos.

    

     16 straipsnis. Pervažų ir perėjų įrengimas ir priežiūra

 

     1. Pervažos ar perėjos įrengiamos:

     1)  tiesiant  naują  viešojo  naudojimo  geležinkelį.  Jo

sankirtoje su esamais valstybinės reikšmės automobilių keliais

pervažos ar perėjos įrengiamos geležinkelio valdytojo lėšomis;

     2)   tiesiant  naujus  valstybinės  reikšmės  automobilių

kelius. Jų sankirtoje su esamu geležinkelio keliu pervažos  ar

perėjos įrengiamos tuos kelius tiesiančių subjektų lėšomis.

     2.  Vietinės  reikšmės automobilių  kelių  sankirtoje  su

viešojo naudojimo geležinkeliais pervažos ar perėjos gali būti

įrengiamos  ir prižiūrimos suinteresuotų fizinių ar  juridinių

asmenų susitarimu su geležinkelio valdytoju.

     3. Leidimą įrengti pervažą ar perėją išduoda geležinkelio

valdytojas,  atsižvelgdamas  į technines  galimybes  ir  eismo

saugumo reikalavimus.

     4. Pervažos ir perėjos turi būti įrengtos pagal Techninio

geležinkelių naudojimo nuostatų reikalavimus.

     5.  Valstybinės reikšmės automobilių kelių sankirtoje  su

viešojo  naudojimo geležinkeliais pervažas ir perėjas prižiūri

geležinkelio valdytojas.

     6.  Suinteresuotų fizinių ar juridinių asmenų  susitarimu

su geležinkelio valdytoju esamos pervažos ar perėjos gali būti

perkeltos  į kitą vietą, uždarytos arba panaikintos.  Pervažos

ir perėjos perkeliamos suinteresuotojo asmens lėšomis.

    

     17   straipsnis.  Naujų  viešojo  naudojimo  geležinkelių

tiesimas

 

     1.  Pasiūlymus  dėl naujų viešojo naudojimo  geležinkelių

tiesimo  pateikia  Susisiekimo  ministerija,  atsižvelgdama  į

naujų  geležinkelių tiesimo pagrįstumą, numatomų darbų  mastą,

geležinkelio infrastruktūrai reikalingą žemę.

     2.  Sprendimą  dėl  naujų viešojo naudojimo  geležinkelių

tiesimo priima Vyriausybė.

     3.  Naujai  tiesiamiems viešojo naudojimo  geležinkeliams

žemė suteikiama Žemės įstatymo nustatyta tvarka.

                              

     18 straipsnis. Privažiuojamieji geležinkelio keliai

 

     1.  Privažiuojamieji geležinkelio keliai gali priklausyti

geležinkelio  valdytojui bei kitiems fiziniams ar  juridiniams

asmenims.

     2.    Privažiuojamųjų   geležinkelio   kelių    tiesimas,

rekonstravimas,   jų   prijungimas  prie   viešojo   naudojimo

geležinkelių ir su tuo susiję stočių plėtimo, modernizavimo ir

statybos darbai atliekami užsakovo lėšomis.

     3.    Privažiuojamųjų   geležinkelio    kelių    tiesimo,

rekonstravimo, jų jungimo prie viešojo naudojimo  geležinkelių

ir   jų   priėmimo  eksploatuoti  tvarką  nustato  Susisiekimo

ministerija.

     4.    Privažiuojamųjų    geležinkelio    kelių    būklei,

eksploatacijai, riedmenims ir juos aptarnaujančiam  personalui

taikomi     atitinkami    viešojo    naudojimo    geležinkelių

reikalavimai.    Jų    laikymąsi    kontroliuoja    Valstybinė

geležinkelių inspekcija.

     5.   Privažiuojamieji  geležinkelio  keliai,  teritorija,

krovimo   barai,   riedmenys  turi  būti  laikomi   techniškai

tvarkingi,  jų  remontą  savo lėšomis atlieka  savininkas.  Už

eismo  saugumą  minėtose vietose atsako privažiuojamojo  kelio

savininkas.

     6. Geležinkelio valdytojo ir privažiuojamojo geležinkelio

kelio savininko santykiai reguliuojami tarpusavio sutartimi.

     

                     KETVIRTASIS SKIRSNIS

         VIEŠOJO NAUDOJIMO GELEŽINKELIŲ EKSPLOATACIJA

 

     19    straipsnis.    Viešojo    naudojimo    geležinkelių

eksploatacija

 

     1.   Viešojo  naudojimo  geležinkelių  eksploatacija  yra

geležinkelio  transporto  funkcionavimą  užtikrinanti  veikla,

apimanti geležinkelio priežiūrą ir plėtrą.

     2.    Viešojo    naudojimo   geležinkelių   eksploataciją

organizuoja  geležinkelio  valdytojas  Techninio  geležinkelių

naudojimo nuostatų bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

     3.    Traukinių   eismo   organizavimo   tvarką   nustato

Geležinkelių  eismo  taisyklės,  kurias  tvirtina  Susisiekimo

ministerija.

     4.  Viešojo  naudojimo  geležinkeliai  dirba  visą  parą,

poilsio ir švenčių dienomis.

    

     20 straipsnis. Eismo saugumas

 

     1.  Geležinkelio  valdytojas,  geležinkelio  įmonės  savo

veikloje  privalo  laikytis Techninio  geležinkelių  naudojimo

nuostatų,   kitų   saugų  eismą  reglamentuojančių   taisyklių

reikalavimų.   Geležinkelio  infrastruktūra,  riedmenys   turi

atitikti minėtų teisės aktų reikalavimus.

     2.   Geležinkelio  įmonė  privalo  besąlygiškai   vykdyti

teisėtus  geležinkelio valdytojo reikalavimus,  susijusius  su

eismo saugumu.

     3. Svarbiausi viešojo naudojimo geležinkelių objektai yra

saugomi.  Saugomų  objektų sąrašą ir apsaugos  tvarką  nustato

Vyriausybė.

     4.  Eismo saugumo priežiūrą vykdo Valstybinė geležinkelių

inspekcija,   kurios   reikalavimai  yra   privalomi   visiems

geležinkelio transporto darbuotojams.

    

     21   straipsnis.   Sugriežtintas   režimas   geležinkelio

transporte

 

     1.   Geležinkelio   transportas  yra  didesnio   pavojaus

objektas.

     2.    Geležinkelio   transporte   gali    būti    įvestas

sugriežtintas režimas.

     3.  Sugriežtinto režimo įvedimo atvejus nustato ir režimo

nuostatus tvirtina Vyriausybė.

     4.  Įvedus  sugriežtintą režimą geležinkelio  transporte,

Vidaus  reikalų  ministerijos institucijos vykdo  geležinkelio

transporto apsaugą.

    

     22   straipsnis.  Geležinkelio  valdytojo  santykiai   su

geležinkelio įmonėmis

 

     1.  Kiekviena  geležinkelio įmonė, atitinkanti  Techninio

geležinkelių   naudojimo   nuostatų  reikalavimus,   įsigijusi

Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytą licenciją, turi  teisę

naudotis viešojo naudojimo geležinkeliais.

     2.   Geležinkelio   valdytojo  ir   geležinkelio   įmonių

santykiai,   teisės,  pareigos  ir  atsakomybė,  vadovaujantis

Lietuvos    Respublikos   įstatymais,   nustatomi   tarpusavio

sutartimi.

    

     23 straipsnis. Riedmenys

 

     1.   Riedmenys  -  tai  traukos  priemonės,  vagonai  bei

specialios paskirties mechanizmai.

     2.  Riedmenys gali priklausyti geležinkelio  įmonei  arba

kitiems juridiniams ar fiziniams asmenims.

     3.  Kiekvienas riedmuo turi turėti techninį pasą, kuriame

įrašomi svarbiausi techniniai ir eksploataciniai duomenys,  ir

turi  būti  įregistruotas Geležinkelio riedmenų ir konteinerių

registre.

     4.  Visi  riedmenys privalo turėti aiškius  skiriamuosius

ženklus:  riedmenų savininko ženklą, numerį, taip pat  gamybos

lentelę su pagaminimo data ir vieta, remonto atlikimo data  ir

vieta. Be jų, nurodoma:

     1)  ant  lokomotyvų ir variklinių vagonų -  konstrukcinis

greitis,   serija,   depo,  kuriame  riedmenys   įregistruoti,

pavadinimas, lentelės ir užrašai apie rezervuarų,  kontrolinių

prietaisų apžiūrą;

     2)  ant keleivinių ir variklinių vagonų - vietų skaičius,

vagono klasė;

     3) ant prekinių vagonų - kėlimo galia.

    

     24   straipsnis.  Geležinkelio  riedmenų  ir  konteinerių

registras

 

     1.   Lietuvos   Respublikos  geležinkelio   riedmenų   ir

konteinerių   registras  steigiamas  geležinkelio   transporto

veikloje  naudojamiems riedmenims ir konteineriams registruoti

bei informacijai apie juos kaupti.

     2.  Geležinkelio riedmenų ir konteinerių  registrą  pagal

Techninio geležinkelių naudojimo nuostatų reikalavimus  tvarko

Susisiekimo ministerija ar jos įgaliota institucija.

     3.  Geležinkelio  riedmenų  ir konteinerių  registravimo,

įrašomos  į registrą informacijos reikalavimus ir prašymų  bei

pranešimų   apie   pasikeitimus   pateikimo   tvarką   nustato

Susisiekimo ministerija.

    

     25 straipsnis. Konteineriai

 

     1. Konteineriai - daugkartinio naudojimo standartinė tara

kroviniams   gabenti,   užtikrinanti   krovinių   apsaugą   ir

pritaikyta mechanizuotai pakrauti ir iškrauti.

     2.  Konteineriai  (universalūs ir specialios  paskirties)

gali  priklausyti geležinkelio įmonei, kitiems juridiniams  ar

fiziniams asmenims.

     3.  Konteineriai  privalo turėti  skiriamuosius  ženklus:

numerį,  savininko  ženklą,  pažymėtą  kėlimo  galią,  remonto

atlikimo vietą ir datą.

     4.  Visi  konteineriai  turi būti  įregistruoti  Lietuvos

Respublikos geležinkelio riedmenų ir konteinerių registre.

    

     26   straipsnis.  Eismo  kliūčių  bei  avarijos  pasekmių

likvidavimas

 

     1.  Geležinkelio valdytojas dėl oro sąlygų, blogos  kelio

techninės  būklės,  eismo  ar  stichinės  nelaimės,  taip  pat

vykdydamas  kelio  darbus gali laikinai apriboti  ar  uždaryti

eismą geležinkelio kelyje.

     2.  Dėl avarijos, stichinės nelaimės, oro sąlygų ar  kitų

nenumatytų  aplinkybių atsiradusias eismo  kliūtis  likviduoja

geležinkelio  valdytojas.  Avarijos  likvidavimo   bei   eismo

atstatymo  darbams Vyriausybė nustatyta tvarka  gali  paskirti

gelbėjimo  ir  kitas tarnybas. Savivaldybės turi  visokeriopai

padėti likviduoti eismo kliūtį.

     3.  Įvykus  avarijai  ir  užteršus aplinką,  geležinkelio

valdytojas privalo imtis skubių priemonių teršimui lokalizuoti

ir neigiamoms pasekmėms aplinkai likviduoti.

     4.  Kai  dėl  avarijos  ar  stichinės  nelaimės  laikinai

stabdomas geležinkelio eismas, geležinkelio valdytojas privalo

organizuoti   keleivių  vežimą  kitų   rūšių   transportu   ir

informuoti apie tai visuomenę.

    

     27 straipsnis. Geležinkelio linijų, stočių uždarymas

 

     1.  Viešojo  naudojimo geležinkelių linijos, stotys  gali

būti uždarytos tik Vyriausybės nutarimu.

     2.  Pasiūlymus  geležinkelio linijai ar stočiai  uždaryti

gali  teikti  geležinkelio valdytojas, vietovės,  kurioje  yra

geležinkelio linija ar stotis, savivaldybė. Teikime turi  būti

nurodytos  uždarymo priežastys, teikiamų pasiūlymų  ekonominis

bei socialinis pagrindimas.

    

                      PENKTASIS SKIRSNIS

             GELEŽINKELIO TRANSPORTO SPECIALISTAI

    

     28 straipsnis. Geležinkelio transporto specialistai

 

     1.   Geležinkelio  transporto  specialistai  -   asmenys,

turintys  kvalifikacinius reikalavimus atitinkantį teorinį  ir

praktinį   pasirengimą   ir   priimti   dirbti   kvalifikuotus

geležinkelininkų darbus.

     2. Geležinkelio transporto specialistai turi:

     1) užtikrinti saugų keleivių ir krovinių vežimą, krovinių

ir geležinkelio įmonės turto apsaugą;

     2)   laikytis   darbų  saugos,  priešgaisrinės   apsaugos

taisyklių, aplinkos apsaugos ir kitų reikalavimų;

     3)  visais atvejais, kai gresia pavojus žmonių sveikatai,

gyvybei,  aplinkos apsaugai ar eismo saugumui, imtis priemonių

pavojui  ar  gedimui  šalinti,  pavojingai  vietai  ženklinti,

traukiniams stabdyti.

     3.    Darbo    santykius   su   geležinkelio   transporto

specialistais reglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymai  ir

kiti teisės aktai.

    

     29   straipsnis.  Reikalavimai  geležinkelio   transporto

specialistams

 

     1. Dirbti geležinkelio transporto specialistais gali būti

priimti  asmenys,  atitinkantys  geležinkelio  valdytojo  arba

geležinkelio įmonės patvirtintus kvalifikacinius reikalavimus,

kuriuose  turi  būti nurodytas mokslo cenzas, specialių  žinių

lygis, darbo stažas tam tikroms pareigoms eiti.

     2.   Geležinkelio  transporto  specialistai   turi   būti

periodiškai    atestuojami   geležinkelio    valdytojo    arba

geležinkelio įmonės nustatyta tvarka.

    

     30   straipsnis.   Geležinkelio  transporto   specialistų

sveikatos tikrinimas

 

     1. Asmenys, norintys dirbti geležinkelio transporte, turi

pasitikrinti   sveikatą  sveikatos  priežiūros  įstaigose   ir

pristatyti Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintos formos

pažymėjimą.

     2.  Profesijų  ir  pareigų,  dėl  kurių  įsidarbinant  ir

dirbant   privaloma  tikrintis  sveikatą,  sąrašus,  sveikatos

tikrinimo   tvarką   ir  periodiškumą  atskiroms   specialistų

kategorijoms nustato Vyriausybė.

     3.   Geležinkelio  valdytojas,  geležinkelio  įmonės  yra

atsakingi  už specialistų sveikatos tikrinimo periodiškumą  ir

už šio straipsnio 1 dalies nuostatos laikymąsi.

    

     31   straipsnis.   Geležinkelio  transporto   specialistų

nušalinimas nuo darbo

 

     1.  Geležinkelio transporto specialistas nušalinamas  nuo

darbo, jei:

     1)  dėl  jo kaltės nustatytu laiku nebuvo patikrinta,  ar

jis atitinka suteiktą kvalifikaciją;

     2)  dėl  sveikatos  būklės arba  kitų  priežasčių  negali

vykdyti  savo  pareigų,  susijusių su geležinkelio  transporto

eismo saugumo užtikrinimu;

     3)   yra  neblaivus  arba  apsvaigęs  nuo  narkotinių  ar

toksinių medžiagų.

     2.  Geležinkelio  transporto specialistų  nušalinimo  nuo

darbo  tvarką  nustato Susisiekimo ministerija, suderinusi  su

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

                              

                       ŠEŠTASIS SKIRSNIS

                  KELEIVIŲ IR BAGAŽO VEŽIMAS

 

     32 straipsnis. Keleivių vežimas

 

     1.  Keleiviai vežami vietinio ir tarptautinio susisiekimo

traukiniais. Šių traukinių kategorijas, vagonų klases  nustato

Keleivių   ir   bagažo  vežimo  taisyklės,   kurias   tvirtina

Susisiekimo ministerija.

   2. Keleivių    vežimo   vietinio   susisiekimo  traukiniais

tarifus nustato vežėjas,  maksimalius jų  dydžius suderinęs su

Valstybine kainų ir energetikos kontrolės komisija.

     3.  Tarptautinio susisiekimo traukiniams keleivių  vežimo

tarifus   nustato   geležinkelio  įmonė  pagal   dvišalių   ar

daugiašalių    susitarimų    dėl   tarptautinio    susisiekimo

geležinkeliais nustatytą tvarką.

     4. Lietuvos Respublikos įstatymai gali nustatyti vietinio

susisiekimo keleivių vežimo lengvatas. Geležinkelio įmonė turi

teisę nustatyti važiavimo lengvatas savo darbuotojams.

 

Straipsnio pakeitimai:    

Nr. VIII-925, 98.11.17, Žin., 1998, Nr.105-2896 (98.12.02)

 

     33 straipsnis. Keleivių vežimo sutartis

 

     1.  Asmuo,  įsigydamas  bilietą nustatyta  tvarka,  kartu

sudaro  sutartį su geležinkelio įmone ir įgyja keleivio teises

biliete nurodytu galiojimo laiku važiuoti keleiviniu traukiniu

iki   biliete   nurodytos  stoties,   o   geležinkelio   įmonė

įsipareigoja saugiai ir laiku nuvežti keleivį ir jo bagažą.

     2.  Keleiviai ir bagažas vežami Keleivių ir bagažo vežimo

taisyklių  nustatyta tvarka. Šios taisyklės turi  būti  visose

geležinkelio  stotyse  ir kiekvienas keleivis  turi  teisę  su

jomis susipažinti.

    

     34 straipsnis. Keleivio teisės

 

     1.  Keleivis, įsigijęs bilietą, turi teisę užimti biliete

nurodytą  vietą. Jeigu dėl techninių kliūčių keleivis  vežamas

žemesnės  klasės  vagone, geležinkelio įmonė  grąžina  bilietų

kainos skirtumą.

     2.  Jei  yra laisvų vietų, keleivis turi teisę pereiti  į

aukštesnės  klasės vagoną arba važiuoti aukštesnės kategorijos

traukiniu. Šiuo atveju jis moka bilietų kainų skirtumą.

     3.  Keleivis kelionės metu gali išlipti tarpinėse stotyse

ir,  kol  galioja bilietas, su tuo pačiu bilietu tęsti kelionę

kitu laiku ir kitu traukiniu.

     4.  Keleivis, nepasinaudojęs bilietu, turi teisę atsiimti

pinigus Keleivių ir bagažo vežimo taisyklių nustatyta tvarka.

     5.  Keleivis  turi  teisę gauti paslaugas,  atitinkančias

vagono klasę ir traukinio kategoriją.

     6. Keleivis turi ir kitas šiame kodekse numatytas teises.

Dėl jų pažeidimo keleivis gali kreiptis į stoties ar traukinio

viršininką.

    

     35 straipsnis. Geležinkelio įmonės teisės

 

     1. Geležinkelio įmonė turi teisę nevežti keleivių ar juos

išlaipinti  iš  traukinio,  jei  jie  neblaivūs,  trikdo  kitų

keleivių ramybę ar kitaip pažeidžia viešąją tvarką.

     2.  Išlaipinant keleivį iš traukinio, geležinkelio įmonės

pareigūnas  surašo protokolą, kurio formą nustato Keleivių  ir

bagažo vežimo taisyklės.

     3.  Geležinkelio  įmonės pareigūnai turi  teisę  tikrinti

keleivių  bilietus.  Keleivis,  važiuojąs  be  bilieto  ar  su

netinkamu bilietu, nustatyta tvarka moka baudą ir turi įsigyti

bilietą kelionei.

    

     36 straipsnis. Nešulys

 

     1. Kiekvienas bilietas suteikia keleiviui teisę vežtis su

savimi nemokamai iki 35 kg svorio nešulį, o vaikui - iki 15 kg

svorio nešulį, kurie telpa tam skirtose vagono vietose.

     2.  Asmeninius daiktus ir nešulį saugo ir už juos  atsako

pats keleivis.

    

     37 straipsnis. Bagažas

 

     1. Bagažas gali būti lydimasis ir nelydimasis.

     2.  Lydimasis  bagažas  - tai keleivio  bagažas,  vežamas

bagažo  vagonu  už  nustatytą atlyginimą tuo pačiu  traukiniu,

kuriuo  vyksta keleivis. Jeigu tame traukinyje bagažo  vagonas

perpildytas arba visai jo nėra, keleivinis bagažas  siunčiamas

sekančiu traukiniu.

     3.  Nelydimasis bagažas - tai fizinių ar juridinių asmenų

bagažas, priimtas vežti pagal bagažo kvitą bagažo vagonais  ir

išduodamas galinėje stotyje bagažo kvite nurodytam gavėjui.

     4.  Bagažo, šunų, paukščių ir kitų smulkių naminių gyvūnų

vežimo tvarką nustato Keleivių ir bagažo vežimo taisyklės.

     5.    Nuodingąsias,   radioaktyviąsias,    sprogstamąsias

medžiagas  ir kitus daiktus, kurių sąrašas nurodytas  Keleivių

ir bagažo vežimo taisyklėse, bagažu vežti draudžiama.

                              

 

                     SEPTINTASIS SKIRSNIS

                       KROVINIŲ VEŽIMAS

                              

     38 straipsnis. Krovinių vežimo sutartys

 

     1.  Kroviniams  vežti  sudaromos organizacinė  ir  vežimo

sutartys.

     2. Organizacinė sutartis - tai rašytinis susitarimas tarp

geležinkelio  įmonės  ir  siuntėjo dėl  riedmenų  ir  krovinių

pateikimo bei krovinių pakrovimo tvarkos.

     3.   Krovinių   vežimo   sutartimi   geležinkelio   įmonė

įsipareigoja nugabenti siuntėjo jam patikėtą krovinį į  galinę

stotį  ir  išduoti  jį turinčiam teisę gauti krovinį  asmeniui

(gavėjui),   o   siuntėjas  už  krovinio  vežimą  įsipareigoja

sumokėti geležinkelio įmonei sutartą atlyginimą.

     4.  Krovinių  vežimo  sutartis laikoma  sudaryta  nuo  to

momento,  kai geležinkelio įmonė priėmė vežti krovinius  kartu

su įformintu važtaraščiu.

     5.  Organizacinės  ir krovinio vežimo  sutarčių  sudarymo

tvarką  nustato  Krovinių  vežimo taisyklės,  kurias  tvirtina

Susisiekimo ministerija.

    

     39   straipsnis.   Atsiskaitymų  su  geležinkelio   įmone

užtikrinimas

 

     1.  Geležinkelio  įmonei  pagal krovinių  vežimo  sutartį

priklausantis atlyginimas užtikrinamas vežamu kroviniu.

     2. Jeigu siuntėjas (gavėjas) neatsiskaito su geležinkelio

įmone,  geležinkelio įmonė turi teisę realizuoti  krovinį  šio

kodekso 58 straipsnyje nustatyta tvarka.

    

     40 straipsnis. Važtaraštis

 

     1.   Su   kiekviena  krovinių  siunta  siuntėjas  privalo

pateikti  tinkamai  užpildytą važtaraštį ir kitus  dokumentus,

numatytus Krovinių vežimo taisyklėse.

     2.  Važtaraščio blankais už nustatytą užmokestį  aprūpina

geležinkelio  įmonė. Važtaraščio formą ir jo užpildymo  tvarką

nustato Krovinių vežimo taisyklės.

     3.  Važtaraštis tampa krovinių vežimo sutarties  sudarymo

ir jos turinio įrodymu uždėjus pradinės stoties antspaudą arba

apskaitos mašinos spaudą.

    

     41 straipsnis. Važtaraščio turinys

 

     1. Važtaraštyje turi būti nurodyta:

     1) pradinės stoties pavadinimas;

     2)   krovinio  siuntėjas,  adresas,  telefono  ir   fakso

numeriai, krovinio siuntėjo ar jo atstovo pavardė ir parašas;

     3) krovinio pavadinimas, kodas;

     4) krovinio svoris;

     5)  krovinio  vienetų skaičius ir įpakavimo  pobūdis  bei

būklė;

     6) vagono numeris;

     7)  dokumentų, kurie numatyti Krovinių vežimo  taisyklėse

ir turi būti pridedami prie važtaraščio, sąrašas;

     8) ypatingos krovinio savybės ir vežimo sąlygos;

     9) galinės stoties pavadinimas;

     10)   krovinio  gavėjas,  adresas,  telefono   ir   fakso

numeriai.

     2. Važtaraštyje gali būti nurodyti ir kiti duomenys.

    

     42 straipsnis. Krovinio pateikimas vežti

 

     1.  Krovinys vežamas vagone pagal vieną važtaraštį. Vežti

pagal vieną važtaraštį taip pat galima pateikti:

     1) nedalomus daiktus bei ypatingo dydžio daiktus, kuriems

pakrauti reikia daugiau nei vieno vagono;

     2)  krovinių  siuntą,  pakrautą į  kelis  vagonus,  jeigu

Krovinių  vežimo taisyklės leidžia tai padaryti visame  vežimo

kelyje.

     2.  Krovinių siunta, pakrauta į kelis vagonus pagal vieną

važtaraštį, negali būti išskaidyta.

     3. Pagal vieną važtaraštį negalima pateikti vežti:

     1) krovinių, kurių dalį krauna geležinkelio įmonė, o dalį

- siuntėjas;

     2)  krovinių,  kuriuos vežti kartu su  kitais  kroviniais

draudžiama.

     4.  Krovinio  pateikimo  vežti  tvarką  nustato  Krovinių

vežimo taisyklės.

    

     43   straipsnis.  Kai  kurių  krovinių  vežimo  ypatingos

sąlygos

 

     1.  Krovinių  vežimo taisyklės gali nustatyti  kai  kurių

krovinių vežimo ypatingas sąlygas. Atsižvelgiama į tai, kad:

     1)   geležinkelio  riedmenis  leidžiama  vežti   pateikus

kompetentingos  institucijos išvadą  apie  riedmenų  tinkamumą

eigai;

     2)   gyvulius   ir  žvėris  leidžiama  vežti,   jei   tai

neprieštarauja veterinarijos taisyklėms, galiojančioms  vežimo

kelyje.  Gyvuliai ir žvėrys turi būti vežami atskirame vagone,

juos   turi  lydėti  siuntėjo  atstovas  ir  jie  negali  būti

paliekami stotyje.

     2.  Krovinių,  kurie  įtraukti į Vyriausybės  patvirtintą

pavojingų  krovinių  sąrašą,  siuntėjas  Lietuvos  Respublikos

įstatymų  numatytais  atvejais privalo apdrausti  geležinkelio

įmonę vežėjo civilinės atsakomybės draudimu.

    

     44 straipsnis. Krovinių būklė, įpakavimas ir žymėjimas

 

     1.  Krovinys,  kurį dėl jo savybių įpakuoti  yra  būtina,

turi  būti  siuntėjo  įpakuotas taip,  kad  vežimo  metu  būtų

apsaugotas  nuo  visiško ar dalinio sužalojimo  ar  pažeidimo,

taip  pat  kad  būtų apsaugoti nuo galimo sužalojimo  asmenys,

riedmenys bei kiti kroviniai.

     2. Geležinkelio įmonė gali reikalauti, kad smulkių siuntų

to  paties  tipo  maži  vienetai,  kurių  priėmimas  vežti  ir

pakrovimas reikalauja daug laiko, būtų surišti ar supakuoti  į

didesnius vienetus.

     3.   Geležinkelio  įmonė  turi  teisę  atsisakyti   vežti

krovinį,   jei   siuntėjas  atsisako  įpakuoti  krovinį   arba

įpakavimas neatitinka Krovinių vežimo taisyklių reikalavimų.

    

     45 straipsnis. Krovinių pakrovimas

 

     1.  Krovinius,  atsižvelgiant į  organizacinės  sutarties

sąlygas,  krauna geležinkelio įmonė arba siuntėjas.  Kroviniai

turi  būti  kraunami  pagal  Krovinių  krovimo  ir  tvirtinimo

taisykles, kurias tvirtina Susisiekimo ministerija.

     2.  Krovinys  turi  būti pakrautas neviršijant  leidžiamų

vagono  pakrovimo  normų.  Vagonas  turi  būti  uždarytas   ir

užplombuotas Krovinių vežimo taisyklių nustatyta tvarka.

     3.   Važtaraštyje  turi  būti  nurodytas  uždėtų   plombų

skaičius ir jų ženklai.

    

     46 straipsnis. Krovinio tikrinimas

 

     1.  Geležinkelio įmonė turi teisę tikrinti,  ar  krovinys

atitinka   važtaraštyje  pateiktus  duomenis,  taip   pat   ar

laikomasi  Krovinių vežimo ir Krovinių krovimo  ir  tvirtinimo

taisyklių reikalavimų, jei krovinį krovė siuntėjas.

     2.  Apie  numatomą krovinio tikrinimą turi būti  pranešta

siuntėjui  arba  gavėjui. Jei nustatytu laiku jie  neatvyksta,

krovinys  tikrinamas jiems nedalyvaujant. Tikrinimo rezultatai

įrašomi į važtaraštį.

     3.  Jei krovinys neatitinka važtaraštyje pateiktų duomenų

arba  nesilaikoma  Krovinių  vežimo  ir  Krovinių  krovimo  ir

tvirtinimo  taisyklių  reikalavimų,  tikrinimo   ir   su   tuo

susijusios  išlaidos tenka krovinio siuntėjui, o  geležinkelio

įmonė turi teisę atsisakyti vežti tokį krovinį.

    

     47   straipsnis.  Krovinio  svorio  ir  siuntos   vienetų

skaičiaus nustatymas

 

     1.  Krovinio svoris ar siuntos vienetų skaičius pradinėje

ir  galinėje stotyje turi būti tikrinamas tokiu pat metodu  ir

būdu.  Krovinio svorio ar siuntos vienetų skaičiaus  nustatymo

tvarką reglamentuoja Krovinių vežimo taisyklės.

     2. Krovinio svoris laikomas tinkamu, jeigu skirtumas tarp

pradinėje stotyje nustatyto svorio ir svorio galinėje  stotyje

neviršija  nuostolio  (natūralaus  sumažėjimo)  normų,  kurias

tvirtina   Vyriausybė,  taip  pat  svarstyklių  arba  krovinio

svėrimo  tikslumo  normų.  Šios  nuostolių,  svarstyklių  arba

krovinio  svėrimo tikslumo normos netaikomos  šio  kodekso  57

straipsnio 3 dalies 1-3 punktuose numatytais atvejais.

     3.  Matavimo priemonės turi būti tikrinamos ir  tikrinimo

rezultatai turi būti įforminami Vyriausybės nustatyta  tvarka.

Nepatikrintomis matavimo priemonėmis naudotis draudžiama.

    

     48 straipsnis. Pakrovimo ribinės reikšmės viršijimas

 

     1.  Jeigu nustatoma, kad siuntėjo krauto vagono pakrovimo

ribinė reikšmė viršyta, geležinkelio įmonė apie tai nedelsdama

praneša  krovinio  siuntėjui (gavėjui), reikalaudama  pateikti

nurodymus dėl krovinio viršsvorio, ir:

     1) pradinėje stotyje nepriima krovinio vežti;

     2) tarpinėje stotyje šalina viršsvorį iš vagono.

     2.  Siuntėjas (gavėjas) ne vėliau kaip per 3 darbo dienas

nuo  pranešimo  gavimo  dienos  turi  pateikti  nurodymus  dėl

viršsvorio  atsiėmimo ar išsiuntimo arba sudaryti  sutartį  su

įmone dėl jo saugojimo.

     3.  Už  krovinio viršsvorio iškrovimą ir saugojimą imamas

geležinkelio įmonės nustatytas atlyginimas.

     4. Jeigu nurodymai nepateikiami arba nesudaroma saugojimo

sutartis, geležinkelio įmonė viršsvorio nesaugo ir neatsako už

jo praradimą, trūkumą ar sužalojimą.

     

     49 straipsnis. Vagonų ir konteinerių naudojimas

 

     1.  Siuntėjas  (gavėjas) už geležinkelio įmonės  pateiktų

vagonų  ar  konteinerių  naudojimą  moka  geležinkelio  įmonės

nustatytą atlyginimą.

     2.  Jeigu  ne dėl geležinkelio įmonės kaltės  vagonai  ar

konteineriai   negali   būti  pateikti  siuntėjui   (gavėjui),

siuntėjas   (gavėjas)   privalo  mokėti  geležinkelio   įmonės

nustatytą  atlyginimą  už  vagonų  ar  konteinerių  naudojimą.

Gavėjas taip pat privalo atlyginti geležinkelio įmonei dėl  to

atsiradusias jo krovinių saugojimo išlaidas.

    

     50 straipsnis. Krovinio pristatymo terminai

 

     1.  Krovinio pristatymo terminus nustato Krovinių  vežimo

taisyklės,  jeigu siuntėjas ir geležinkelio įmonė  nesusitaria

kitaip.

     2.  Krovinio vežimo laikas pradedamas skaičiuoti  nuo  24

valandos tos dienos, kurią krovinys priimtas vežti.

    

     51  straipsnis.  Mokėjimas už krovinių  vežimą  ir  kitas

paslaugas

 

     1.  Už  krovinių vežimą ir geležinkelio įmonės  suteiktas

kitas  paslaugas  imamas krovinių vežimo  sutartyje  numatytas

atlyginimas.  Krovinių  vežimo  tarifus  nustato  geležinkelio

įmonė, jeigu Vyriausybė nenustato kitaip.

     2.   Geležinkelio  įmonė  krovinius  savo  reikmėms  veža

nemokamai.

     3.  Už  krovinio  vežimą moka siuntėjas ar  jo  įgaliotas

asmuo, pateikdamas krovinį pradinėje stotyje.

     4.  Jeigu geležinkelio įmonė sutinka, už krovinio  vežimą

gali sumokėti ir gavėjas. Apie tai pažymima važtaraštyje.

     5.  Už  krovinio pakrovimą, iškrovimą, papildomų pavedimų

vykdymą,  ekspedicijos ir kitas geležinkelio įmonės  suteiktas

paslaugas sumoka siuntėjas (gavėjas) ar jo įgaliotas asmuo.

     6. Atsiskaitymų tvarką nustato Krovinių vežimo taisyklės.

    

     52  straipsnis.  Krovinio siuntėjo  ir  gavėjo  papildomi

pavedimai

 

     1. Krovinio siuntėjas (gavėjas), jeigu tai neprieštarauja

Lietuvos   Respublikos  įstatymams,  gali   duoti   papildomus

pavedimus geležinkelio įmonei:

     1) sulaikyti krovinį kelyje;

     2) sulaikyti krovinio išdavimą;

     3)   galinėje   stotyje  išduoti  krovinį   kitam,   negu

važtaraštyje nurodytas gavėjas, asmeniui;

     4)  išduoti  krovinį kitoje, negu numatyta  važtaraštyje,

stotyje;

     5)   grąžinti  krovinį  į  pradinę  stotį,  jei  krovinys

nesulaikytas ar neareštuotas.

     2.   Siuntėjas  turi  teisę  atsiimti  krovinį  pradinėje

stotyje,  kol  krovinys  nėra  išsiųstas,  apmokėjęs  su   tuo

susijusias geležinkelio įmonės išlaidas.

     3.  Krovinio  siuntėjas praranda teisę  duoti  papildomus

pavedimus geležinkelio įmonei, jeigu gavėjas priėmė važtaraštį

ir krovinį.

     4.  Krovinio gavėjas gali duoti papildomus pavedimus, jei

pagal  vežimo  sutartį jis privalo sumokėti  vežimo  išlaidas,

taip  pat  jei važtaraštyje nurodyta, kad gavėjas  turi  teisę

duoti papildomus pavedimus.

     5.  Jeigu  gavėjas pavedė išduoti krovinį kitam asmeniui,

tai   tas   asmuo  neturi  teisės  pavesti  atsiimti   krovinį

tretiesiems asmenims.

     6. Krovinio siuntėjo ir gavėjo papildomi pavedimai negali

sąlygoti krovinių siuntos padalijimo.

    

     53 straipsnis. Papildomų pavedimų pateikimo forma

 

     Papildomi   krovinio   siuntėjo   ar   gavėjo   pavedimai

geležinkelio įmonei turi būti pateikiami raštu Krovinių vežimo

taisyklių nustatyta tvarka. Papildomi pavedimai, pateikti kita

forma, negalioja.

    

     54 straipsnis. Atsisakymas atlikti papildomus pavedimus

 

     1.  Geležinkelio įmonė gali atsisakyti atlikti papildomus

pavedimus, jei:

     1)  pavedimas  pavėluotai pasiekia stotį, privalančią  jį

atlikti;

     2)    pavedimo    atlikimas   prieštarauja   geležinkelio

transporto  teisės  aktams  arba  galėtų  sutrikdyti  normalią

geležinkelio transporto veiklą;

     3)  pavedimo  atlikimas prieštarauja Lietuvos Respublikos

įstatymams;

     4)  krovinio vertė mažesnė už visas kroviniui  tenkančias

vežimo  iki naujos galinės stoties išlaidas, išskyrus atvejus,

kai  krovinio siuntėjas arba gavėjas apmoka šias  išlaidas  ar

garantuoja jų apmokėjimą;

     5)  jei  dar  neįvykdytas ir neatšauktas anksčiau  gautas

siuntėjo (gavėjo) papildomas pavedimas.

     2.  Jeigu  geležinkelio įmonė negali  įvykdyti  papildomų

siuntėjo   ar  gavėjo  pavedimų,  apie  tai  praneša  pavedimą

davusiam asmeniui.

    

     55 straipsnis. Kliūtys vežimo metu

 

     1.  Geležinkelio įmonė apie kliūtis vežimo  metu  praneša

krovinio  siuntėjui  arba  gavėjui  ir  pareikalauja   iš   jų

papildomų nurodymų.

     2.  Siuntėjas  (gavėjas), gavęs  pranešimą  apie  kliūtis

vežimo  metu  ir jų priežastis, savo nurodymus dėl  gavėjo  ar

galinės stoties keitimo privalo įrašyti į važtaraštį kartu  su

geležinkelio  įmone  arba įgalioti tai  padaryti  geležinkelio

įmonę.

     3.   Jeigu  siuntėjas  (gavėjas),  gavęs  pranešimą  apie

kliūtis  vežimo metu, per geležinkelio įmonės nurodytą terminą

krovinį  sulaikiusiai  stočiai  nepateikia  nurodymų,  kuriuos

galima  atlikti, geležinkelio įmonė krovinį veža optimaliausiu

maršrutu.   Šiuo   atveju   geležinkelio   įmonė   vadovaujasi

pristatymo terminais, atitinkančiais faktišką vežimo kelią, ir

turi teisę imti atlyginimą už faktišką vežimo kelią bei vagonų

naudojimą.

     4. Jeigu kliūtys atsirado dėl geležinkelio įmonės kaltės,

papildomos išlaidos, susijusios su krovinio pristatymu,  tenka

įmonei.  Šiuo  atveju geležinkelio įmonė  nuo  atsakomybės  už

vežimo   termino   praleidimą,  numatytos   šio   kodekso   63

straipsnyje, neatleidžiama.

     5.  Jei  vežimo  metu  atsiradusi kliūtis  pašalinta  iki

siuntėjo  nurodymų gavimo, krovinys siunčiamas į galinę  stotį

ir apie tai informuojamas krovinio siuntėjas.

    

     56 straipsnis. Informavimas apie krovinio pristatymą

 

     1.  Geležinkelio įmonė privalo informuoti gavėją apie  jo

vardu   gautą   krovinį   Krovinių   vežimo   taisyklių   arba

geležinkelio  įmonės  sutarties su  gavėju  nustatyta  tvarka.

Krovinys laikomas pristatytu nuo informavimo momento.

     2.  Jei  krovinio gavėjas per 24 valandas  nuo  pranešimo

apie  jo  vardu gautą krovinį jo neatsiima, moka  geležinkelio

įmonės  nustatytą atlyginimą už krovinio saugojimą  ir  vagonų

naudojimą.

    

     57 straipsnis. Krovinio išdavimas

 

     1.  Galinėje  stotyje geležinkelio įmonė privalo  gavėjui

išduoti   važtaraštį  ir  krovinį.  Jei  siuntėjas  nesumokėjo

krovinio  vežimo sutartyje numatyto atlyginimo bei  atlyginimo

už  geležinkelio  įmonės suteiktas kitas  paslaugas,  krovinys

gavėjui išduodamas tik atsiskaičius su geležinkelio įmone.

     2.   Galinėje  stotyje  geležinkelio  įmonei   draudžiama

išduoti krovinius, kol įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka

jų   nepatikrino   tam   įgaliotos   valstybės   institucijos.

Geležinkelio įmonės išlaidas, susijusias su tokiu tikrinimu ir

susidariusias  ne  dėl  geležinkelio  įmonės  kaltės,   apmoka

krovinio gavėjas.

     3.    Galinėje   stotyje,   prieš   išduodama    krovinį,

geležinkelio įmonė privalo patikrinti krovinio svorį,  vienetų

skaičių ir būklę, jeigu:

     1)  krovinys atvežtas netvarkingu vagonu, taip pat vagonu

su pažeistomis ar ne pradinės stoties plombomis;

     2)  krovinys atvežtas neplombuotais vagonais su  trūkumo,

gedimo  ar  sužalojimo  požymiais, jei šiuos  požymius  galima

nustatyti vizualiai;

     3)  nesilaikyta  greitai  gendančių  krovinių  pristatymo

terminų ar temperatūros režimo refrižeratoriniuose vagonuose;

     4) krovinį iškrovė geležinkelio įmonė.

     4.  Krovinio gavėjas gali atsisakyti priimti krovinį, kol

nebus  patenkintas jo reikalavimas patikrinti  krovinį.  Jeigu

krovinio  praradimas, trūkumas ar sužalojimas  tikrinimo  metu

nenustatytas,  su  tikrinimu  susijusias  geležinkelio  įmonės

išlaidas apmoka šio tikrinimo reikalavęs asmuo.

     5.    Gavėjas    krovinio   gavimą   patvirtina    parašu

važtaraštyje.

     6.   Kroviniai   išduodami  Krovinių   vežimo   taisyklių

nustatyta tvarka.

    

     58   straipsnis.  Padariniai,  jeigu  laiku  neatsiimamas

krovinys

 

     1.   Jeigu  krovinio  gavėjas  per  10  darbo  dienų  nuo

pranešimo apie jo vardu gautą krovinį neatsiima jo ir  neduoda

pavedimų   geležinkelio  įmonei  ar  nesudaro  sutarties   dėl

krovinio  saugojimo,  geležinkelio  įmonė  turi  teisę  gavėjo

sąskaita iškrauti krovinį ir jį saugoti.

     2.  Jeigu  krovinio gavėjo nerandama, geležinkelio  įmonė

apie  tai  informuoja  siuntėją. Per 10 darbo  dienų  negavusi

atsakymo, geležinkelio įmonė turi teisę iškrauti krovinį ir jį

saugoti.

     3.  Krovinių iškrovimo tvarką ir saugojimo laiką  nustato

Krovinių vežimo taisyklės.

     4.   Jeigu   per   krovinio  saugojimo   laiką   krovinys

neatsiimamas,  geležinkelio įmonė  turi  teisę  jį  realizuoti

Lietuvos  Respublikos  Vyriausybės  nustatyta  tvarka.  Gautos

lėšos, atskaičius geležinkelio įmonei priklausantį atlyginimą,

pervedamos  į  depozitinę  geležinkelio  įmonės  sąskaitą   ir

krovinio  siuntėjas  (gavėjas) per vienerius  metus  gali  jas

atsiimti. Šito nepadarius, lėšos pereina į valstybės biudžetą.

                              

                      AŠTUNTASIS SKIRSNIS

       GELEŽINKELIO ĮMONĖS, KELEIVIŲ, KROVINIŲ SIUNTĖJŲ

                     IR GAVĖJŲ ATSAKOMYBĖ

 

     59  straipsnis.  Geležinkelio įmonės, keleivių,  krovinių

siuntėjų   ir  gavėjų atsakomybės   atsiradimo pagrindai

 

     1.  Geležinkelio įmonė, keleiviai, krovinių siuntėjai  ir

gavėjai  atsako  už  keleivių ir bagažo,  krovinių  vežimo  ir

organizacinių sutarčių pažeidimą.

     2.  Geležinkelio įmonės, keleivių, krovinių  siuntėjų  ir

gavėjų  susitarimai  dėl  šiame kodekse  numatytų  atsakomybės

tvarkos ir dydžio pakeitimo yra negaliojantys.

    

     60 straipsnis. Geležinkelio įmonės atsakomybė už krovinio

ar bagažo praradimą, trūkumą ar sužalojimą

 

     1.  Geležinkelio įmonė visiškai atsako už  priimto  vežti

krovinio  ir  bagažo praradimą, trūkumą ir sužalojimą  nuo  jų

priėmimo  vežti iki atidavimo gavėjui arba perdavimo nustatyta

tvarka  kitam  jo  įgaliotam  asmeniui,  jeigu  neįrodo,   kad

krovinio ar bagažo praradimas, trūkumas ar sužalojimas kilo ne

dėl jos kaltės.

     2.  Krovinys laikomas prarastu, jeigu geležinkelio įmonė,

pasibaigus  vežimo  terminui, per  30  dienų  negali  perduoti

gavėjui pagal vieną važtaraštį vežto krovinio.

     3.  Bagažas  laikomas prarastu, jeigu geležinkelio  įmonė

per  30 dienų nuo bagažo priėmimo vežti dienos negali perduoti

jo keleiviui ar bagažo kvite gavėju nurodytam asmeniui.

     4.  Krovinio ar bagažo trūkumas - kai geležinkelio  įmonė

paskirties  punkte  neperduoda  gavėjui  pagal  vieną   vežimo

dokumentą vežto krovinio ar bagažo dalies.

     5.  Krovinio ar bagažo sužalojimas - tai toks krovinio ar

bagažo  kokybės pablogėjimas, kai jo negalima panaudoti  pagal

paskirtį,  taip  pat  kai  yra  sumažėję  krovinio  ar  bagažo

naudojimo efektyvumas ar prekinė vertė.

    

     61  straipsnis. Atvejai, kai geležinkelio įmonė  neatsako

už  krovinio  ir bagažo praradimą,  trūkumą ar sužalojimą

 

     Geležinkelio   įmonė  neatsako  už  krovinio   praradimą,

trūkumą  ar  sužalojimą (jeigu krovinio siuntėjas  ar  gavėjas

neįrodys priešingai), jeigu:

     1) tai įvyko dėl krovinio siuntėjo (gavėjo) kaltės;

     2)  tai  įvyko dėl ypatingų natūralių vežamo krovinio  ar

bagažo savybių;

     3) tai įvyko dėl taros ar įpakavimo trūkumų, kurių nebuvo

galima pastebėti priimant krovinį ar bagažą vežti, jei nėra jų

sužalojimo kelyje požymių;

     4)  krovinio ar bagažo trūkumas neviršija šio kodekso  47

straipsnio    2   dalyje   numatytų   nuostolio    (natūralaus

sumažėjimo), svarstyklių arba krovinio svėrimo tikslumo  normų

ir krovinys ar bagažas atvežtas tvarkingu vagonu (konteineriu)

su nepažeistomis siuntėjo plombomis;

     5)  krovinys atvežtas tvarkingais atviraisiais  vagonais,

jis  nebuvo  pakeliui  perkrautas ir turi tvarkingą  apsauginį

ženklinimą bei tvarkingai sutvirtintas;

     6) krovinys atvežtas lydimas siuntėjo ar gavėjo palydovo;

     7) tai įvyko dėl gaivalinės nelaimės.

    

     62   straipsnis.   Geležinkelio  įmonės  atsakomybės   už

krovinio  ar  bagažo praradimą,  trūkumą ar sužalojimą dydis

 

     1.   Už   žalą,  padarytą  vežant  krovinį   ar   bagažą,

geležinkelio įmonė atsako:

     1)  krovinį ar bagažą praradus arba esant jo trūkumui,  -

prarasto arba trūkstamo krovinio ar bagažo vertės dydžiu;

     2)  krovinį ar bagažą sužalojus, - sumos, kuria  sumažėjo

jo vertė, dydžiu;

     3) praradus krovinį ar bagažą, perduotą vežti pareiškiant

jo  vertę,  - pareikštosios krovinio ar bagažo vertės  dydžiu.

Jeigu geležinkelio įmonė įrodo, kad tikroji krovinio ar bagažo

vertė  yra mažesnė už pareikštąją vertę, - tikrosios jo vertės

dydžiu.

     2.  Jeigu  dėl  sužalojimo, už  kurį  geležinkelio  įmonė

atsako,  krovinio  ar  bagažo kokybė pasikeitė  tiek,  kad  jo

nebegalima  naudoti  pagal tiesioginę  paskirtį,  krovinio  ar

bagažo  gavėjas  turi  teisę  jo  atsisakyti  ir  pareikalauti

atlyginti kaip už jo praradimą.

     3.  Jeigu  krovinys  ar bagažas, už  kurio  praradimą  ar

trūkumą  geležinkelio  įmonė sumokėjo  atitinkamą  atlyginimą,

vėliau  surandamas,  gavėjas (siuntėjas) per  vienerius  metus

turi teisę pareikalauti, kad tas krovinys ar bagažas būtų  jam

išduotas.  Šiuo  atveju jis turi grąžinti geležinkelio  įmonei

atlyginimą,  gautą  už krovinio praradimą ar  trūkumą,  tačiau

turi  teisę  išreikalauti iš geležinkelio  įmonės  nuostolius,

padarytus jam dėl pavėluoto krovinio ar bagažo pristatymo  šio

kodekso 63 straipsnyje nustatyta tvarka.

     4.  Geležinkelio įmonė, atlygindama siuntėjui ar  gavėjui

padarytą  žalą,  kartu grąžina jam ir to  krovinio  ar  bagažo

vežimo   atlyginimą,  taip  pat  atlygina  kitas   su   vežimu

susijusias išlaidas.

    

     63  straipsnis. Geležinkelio įmonės atsakomybė už  vežimo

termino praleidimą

 

     1. Geležinkelio įmonė atsako už krovinio ar bagažo vežimo

termino, numatyto vežimo sutartyje, praleidimą, jeigu neįrodo,

kad terminas praleistas ne dėl jos kaltės.

     2.  Geležinkelio įmonė, pavėluotai pristačiusi krovinį ar

bagažą,  atlygina  dėl  to  atsiradusius  nuostolius,  bet  ne

daugiau kaip triguba vežimo atlyginimo dydžio suma.

    

     64   straipsnis.   Geležinkelio  įmonės   atsakomybė   už

prarastus  ar  sužalotus krovinio  siuntėjo (gavėjo)         riedmenis, konteinerius ar nuimamąją įrangą

 

     1.   Geležinkelio  įmonė,  praradusi  krovinio   siuntėjo

(gavėjo)  riedmenis,  konteinerius ar  nuimamąją  įrangą,  šio

siuntėjo  (gavėjo) reikalavimu privalo perduoti jo  nuosavybėn

savo   riedmenis,  konteinerius  ar  nuimamąją  įrangą.  Jeigu

geležinkelio įmonė tokių riedmenų, konteinerių ar  nuimamosios

įrangos   neturi,  ji  krovinio  siuntėjui  (gavėjui)   sumoka

prarastųjų  riedmenų ar konteinerių penkeriopos vertės  dydžio

atlyginimą.

     2.   Geležinkelio  įmonė,  sužalojusi  krovinio  siuntėjo

(gavėjo)  riedmenis,  konteinerius ar nuimamąją  įrangą,  turi

juos suremontuoti.

     3.  Geležinkelio įmonės sužalotus riedmenis, konteinerius

ar  nuimamąją  įrangą gali susiremontuoti  krovinio  siuntėjas

(gavėjas). Šiuo atveju geležinkelio įmonė atlygina jam remonto

išlaidas   ir   sumoka  sužalotų  riedmenų,   konteinerių   ar

nuimamosios įrangos vertės dydžio baudą.

    

     65  straipsnis. Geležinkelio įmonės atsakomybė už  vežimo

priemonių  nepateikimą

 

     Geležinkelio   įmonė,  dėl  savo  kaltės   organizacinėje

sutartyje  numatytu laiku nepateikusi krovinio siuntėjui  toje

pačioje  sutartyje  nurodytų vežimo priemonių,  pateikia  šias

priemones ir atlygina dėl to atsiradusius nuostolius,  bet  ne

daugiau  kaip triguba atlyginimo už vežimo priemonių naudojimą

dydžio suma.

    

     66  straipsnis.  Keleivių, krovinių  siuntėjų  ir  gavėjų

atsakomybė

 

     Keleiviai,   krovinių  siuntėjai  ir   gavėjai   Lietuvos

Respublikos įstatymų nustatyta tvarka privalo atlyginti  žalą,

padarytą  dėl  jų  kaltės  geležinkelio  įmonei  arba  kitiems

fiziniams ar juridiniams asmenims.

    

     67   straipsnis.  Keleivių,  krovinių  siuntėjų  (gavėjų)

atsakomybė už netikslių, klaidingų,  taip  pat ne        visų        reikalingų       duomenų       pateikimą vežimo dokumentuose

 

     Keleiviai,    krovinių   siuntėjai   (gavėjai),    vežimo

dokumentuose pateikę netikslius, klaidingus, taip pat ne visus

reikalingus  duomenis,  atlygina geležinkelio  įmonei  dėl  to

atsiradusius nuostolius.

    

     68  straipsnis. Krovinių siuntėjų atsakomybė už  užsakytų

vežimo priemonių atsisakymą

 

     Krovinių   siuntėjai,  atsisakę  organizacine   sutartimi

užsakytų vežimo priemonių, atlygina geležinkelio įmonei dėl to

atsiradusius   nuostolius,  bet  ne   daugiau   kaip   triguba

atlyginimo už vežimo priemonių naudojimą dydžio suma.

    

     69  straipsnis. Krovinių siuntėjų (gavėjų) atsakomybė  už

prarastus    ar   sužalotus geležinkelio įmonės riedmenis, konteinerius ar nuimamąją įrangą

 

     1.  Krovinių  siuntėjai (gavėjai),  praradę  geležinkelio

įmonės  riedmenis,  konteinerius ar nuimamąją  įrangą,  sumoka

prarastųjų   riedmenų,  konteinerių  ar  nuimamosios   įrangos

penkeriopos vertės dydžio atlyginimą.

     2.  Krovinių  siuntėjai (gavėjai), sužaloję  geležinkelio

įmonės riedmenis, konteinerius ar nuimamąją įrangą, turi  juos

suremontuoti.

     3.   Krovinių  siuntėjų  (gavėjų)  sužalotus   riedmenis,

konteinerius  ar  nuimamąją  įrangą  gali  susiremontuoti   ir

geležinkelio   įmonė.   Šiuo   atveju   siuntėjas    (gavėjas)

geležinkelio  įmonei  atlygina  remonto  išlaidas  ir   sumoka

sužalotų  riedmenų, konteinerių ar nuimamosios įrangos  vertės

dydžio baudą.

 

     70  straipsnis.  Krovinių siuntėjų  (gavėjų)  atsakomybė,

jeigu   ne  laiku  atsiskaito         už  vežimą,  naudojimąsi

geležinkelio          įmonės          riedmenimis           ar

konteineriais

 

     Krovinių   siuntėjai  (gavėjai),  nustatytais   terminais

neatsiskaitę  už  vežimą  ir  su  tuo  susijusias   paslaugas,

naudojimąsi  geležinkelio riedmenimis ar  konteineriais,  moka

geležinkelio  įmonei Lietuvos Respublikos  įstatymų  nustatyto

dydžio delspinigius, skaičiuojant nuo laiku nesumokėtos  sumos

už kiekvieną uždelstą dieną.

    

     71  straipsnis.  Atsakomybė  už  geležinkelio  transporto

taisyklių pažeidimą

 

     Eismo  saugumo,  krovinių  vežimo  ir  kitų  geležinkelio

transporto  taisyklių  pažeidimas,  jeigu  už  tai  nenumatyta

baudžiamoji  atsakomybė,  taip  pat  keleivio  važiavimas   be

bilieto   užtraukia  atsakomybę  pagal  Lietuvos   Respublikos

administracinių teisės pažeidimų kodeksą.

    

     72 straipsnis. Pretenzijos ir ieškiniai dėl vežimo

 

     1.   Ieškiniai  dėl  reikalavimų,  kylančių   iš   vežimo

sutarties,   pareiškiami  teismui.   Ieškovas   iki   ieškinio

pareiškimo gali pateikti pretenziją geležinkelio įmonei.

     2.   Geležinkelio  įmonė  privalo  pareikštą   pretenziją

išnagrinėti ir raštu pranešti pareiškėjui apie jos patenkinimą

ar  atsisakymą  ją patenkinti per 3 mėnesius  nuo  pretenzijos

gavimo  dienos.  Jeigu  per tą laiką  atsakymas  į  pretenziją

negautas,  laikoma,  kad geležinkelio įmonė  jos  nepatenkino.

Atsisakius patenkinti pretenziją arba patenkinus ją iš dalies,

pareiškėjui grąžinami pretenziją pagrindžiantys dokumentai.

     3.  Ieškiniai, kylantys iš vežimo, gali būti  pareiškiami

per  vienerius  metus  nuo dienos, kai  ieškovas  sužinojo  ar

turėjo   sužinoti  apie  savo  teisių  pažeidimą.  Pretenzijos

pareiškimas   pratęsia  ieškininės  senaties   terminą   trims

mėnesiams.

    

     73  straipsnis. Fiziniai ir juridiniai asmenys,  turintys

teisę reikšti pretenziją ir  ieškinį

 

     Teisę reikšti pretenziją ir ieškinį turi:

     1)  bagažo  kvite  nurodytas  asmuo  -  praradus  bagažą,

trūkstant jo dalies, jį sužalojus ar pavėluotai pristačius;

     2)  krovinio siuntėjas arba gavėjas, taip pat jų įgalioti

asmenys,  pateikę  krovinio vežimo  dokumento  originalą,  kai

krovinys  prarastas, trūksta jo dalies ar  krovinys  sužalotas

arba   pristatytas  pavėluotai,  taip  pat  kitus  dokumentus,

patvirtinančius pretenzijos ar ieškinio pagrįstumą.

    

     74  straipsnis. Aplinkybių, kurios gali būti geležinkelio

įmonės, keleivių, krovinių  siuntėjų  (gavėjų)  atsakomybės  pagrindas, patvirtinimas

 

     1.  Aplinkybės,  kurios  gali būti  geležinkelio  įmonės,

keleivių,  krovinių  siuntėjų (gavėjų) atsakomybės  pagrindas,

patvirtinamos aktais arba kitais įrodymais.

     2.  Už  aktų  surašymą yra atsakinga geležinkelio  įmonė.

Aktų  formą ir jų surašymo tvarką nustato Keleivių ir  bagažo,

Krovinių vežimo taisyklės.

     3. Geležinkelio įmonė surašo aktus, kai:

     1)  nesutampa  faktinis krovinio ar  bagažo  pavadinimas,

svoris   (masė)  ar  vienetų  skaičius  su  dokumentų   vežimo

duomenimis;

     2)   krovinys  ar  bagažas  rastas  sužalotas,  taip  pat

atvežtas  netvarkingu  vagonu  (konteineriu)  ar  atviraisiais

riedmenimis,  ar  su pažeistomis siuntėjo plombomis,  pažeistu

apsauginiu ženklinimu arba yra netvarkingai sutvirtintas;

     3) trūksta krovinio ar bagažo dalies;

     4)   krovinys   ar  bagažas  rastas  be  dokumentų   arba

dokumentai rasti be krovinio ar bagažo;

     5)  geležinkelio įmonei grąžinamas prarastas krovinys  ar

bagažas;

     6)  kitais  Keleivių ir bagažo, Krovinių vežimo taisyklių

numatytais atvejais.

     4.  Aktus  privalo surašyti geležinkelio įmonė, nesvarbu,

ar  ji  pati  pastebėjo  šio  straipsnio  3  dalyje  nurodytas

aplinkybes,  ar  jas nurodė krovinio ar bagažo siuntėjas  arba

gavėjas.

     5.  Krovinio  siuntėjai ir gavėjai, taip  pat  keleiviai,

nesutinkantys  su aktu, turi teisę pakviesti  tyrimui  atlikti

ekspertus  bei  atitinkamus  specialistus,  taip  pat  ginčyti

tokius aktus teismine tvarka.

     6.   Reiškiant   pretenziją  ar  ieškinį   dėl   krovinio

praradimo,   trūkumo  ar  sužalojimo,  turi   būti   pateiktas

dokumento,  įrodančio  išsiųsto  krovinio  kiekį   ir   vertę,

originalas.

    

                      DEVINTASIS SKIRSNIS

                  APLINKOSAUGOS REIKALAVIMAI

    

     75 straipsnis. Aplinkosaugos reikalavimai

 

     1.  Geležinkelio valdytojas ir geležinkelio  įmonės  savo

veikloje   privalo   laikytis   aplinkos   apsaugos   įstatymų

reikalavimų.

     2.   Susisiekimo  ministerija,  nustatydama  geležinkelio

kelių,  kitų  infrastruktūros objektų, riedmenų eksploatavimo,

keleivių  ir  bagažo,  taip  pat krovinių  vežimo  normatyvus,

privalo atsižvelgti į aplinkosaugos reikalavimus.

    

     Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

    

    

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                     ALGIRDAS BRAZAUSKAS