Suvestinė redakcija nuo 2003-01-09 iki 2003-04-11

 

Nutarimas paskelbtas: Žin. 2002, Nr. 55-2185; Žin. 2002, Nr.57-0, i. k. 1021100NUTA00000780

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ UŽSAKYMO, GAMYBOS, TECHNOLOGINĖS APSAUGOS, PLATINIMO, ĮSIGIJIMO IR SUNAIKINIMO TVARKOS BEI MOKESČIAMS APSKAIČIUOTI NAUDOJAMŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ IŠRAŠYMO IR PRIPAŽINIMO TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2002 m. gegužės 29 d. Nr. 780

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo (Žin., 2001, Nr. 99-3515, Nr. 110-3995) 13 straipsniu, Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (Žin., 2002, Nr. 35-1271) 64, 79, 80, 81, 82 ir 83 straipsniais, Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo (Žin., 2001, Nr. 110-3992) 11 straipsniu, Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo (Žin., 2001, Nr. 98- 3482) 11 straipsniu ir Lietuvos Respublikos cukraus mokesčio įstatymo (Žin., 2002, Nr. 15-551) 4 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo ir sunaikinimo tvarką (pridedama).

2. Patvirtinti Mokesčiams apskaičiuoti naudojamų apskaitos dokumentų išrašymo ir pripažinimo tvarką (pridedama).

3. Nustatyti, kad:

3.1. sąskaitoms faktūroms, PVM sąskaitoms faktūroms, kasos pajamų orderiams, taip pat grūdų pirkimo (priėmimo) kvitams, cukrinių runkelių pirkimo kvitams, gyvulių pirkimo kvitams, pieno pirkimo kvitams, vaisių, uogų ir daržovių pirkimo kvitams, linų šiaudelių pirkimo (priėmimo) kvitams (toliau vadinama – žemės ūkio produkcijos pirkimo kvitai) turi būti naudojami laikantis Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo ir sunaikinimo tvarkos, patvirtintos šiuo nutarimu, pagaminti ir įsigyti apskaitos dokumentų blankai. Sąskaita faktūra, PVM sąskaita faktūra, kasos pajamų orderis ar žemės ūkio produkcijos pirkimo kvitas juridinės galios neturi ir pagal tokius dokumentus išlaidos sąnaudomis ir pirkimo PVM atskaitomu PVM negali būti pripažįstami, jeigu jie:

3.1.1. surašyti ne nustatytąja tvarka pagamintame blanke;

3.1.2. ir (arba) surašyti blanke, kurį jį surašęs asmuo įsigijo Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo ir sunaikinimo tvarkos, patvirtintos šiuo nutarimu, draudžiamu būdu;

3.1.3. ir (arba) neturi visų teisės aktų nustatytų privalančių juose būti rekvizitų;

3.2. tais įstatymuose ir Mokesčiams apskaičiuoti naudojamų apskaitos dokumentų išrašymo ir pripažinimo tvarkoje, patvirtintoje šiuo nutarimu, nustatytais atvejais, kai turi arba gali būti naudojami kiti nei 3.1 punkte nustatyti dokumentai, juridinę galią jie turi ir pagal tokius dokumentus išlaidos sąnaudomis bei pirkimo PVM atskaitomu PVM atitinkamų teisės aktų nustatyta tvarka gali būti pripažįstami, jeigu juose yra visi teisės aktų nustatyti privalantys juose būti rekvizitai ir jie išrašyti atitinkamų teisės aktų nustatyta tvarka;

3.3. išlaidos gali būti pripažintos sąnaudomis pagal kasos aparatų kvitus, jeigu prekių ar paslaugų, kurių įsigijimą patvirtina kasos aparato kvitas, vertė (įskaitant PVM) neviršija 500 litų. Finansų ministras turi teisę nustatyti papildomus išlaidų pripažinimo sąnaudomis pagal kasos aparatų kvitus apribojimus;

Punkto pakeitimai:

TAR pastaba. Taikomi apskaičiuojant 2002 ir vėlesniais metais prasidėjusio mokestinio laikotarpio apmokestinamąjį pelną.

Nr. 2113, 2002-12-31, Žin., 2003, Nr. 2-52 (2003-01-08), i. k. 1021100NUTA00002113

 

3.4. kasos aparatų kvituose nurodytas pirkimo PVM pripažįstamas atskaitomu PVM, tačiau pagal šiuos dokumentus atskaitoma PVM suma negali viršyti 200 litų per mėnesį (iš viso);

3.5. tais atvejais, kai šio nutarimo 3.3-3.4 punktuose nurodytų prekių (paslaugų) pardavėjas pirkėjui (klientui) išdavė kasos aparato kvitą ir nustatytąja tvarka išrašė 3.1 arba 3.2 punkte nurodytą dokumentą, išlaidos sąnaudomis, o pirkimo PVM atskaitomu PVM pripažįstami pagal šiuos dokumentus, tačiau pirkėjas (klientas) privalo turėti dar ir kasos aparato kvitą;

3.6. tais atvejais, kai parduodant keleivinio transporto bilietus neprivaloma išduoti kasos aparato kvito, keleivinio transporto išlaidos gali būti pripažintos sąnaudomis pagal teisės aktų reikalavimus atitinkančius keleivinio transporto bilietus;

Punkto pakeitimai:

TAR pastaba. Taikomi apskaičiuojant 2002 ir vėlesniais metais prasidėjusio mokestinio laikotarpio apmokestinamąjį pelną.

Nr. 2113, 2002-12-31, Žin., 2003, Nr. 2-52 (2003-01-08), i. k. 1021100NUTA00002113

 

3.7. degalų (variklių benzino, dyzelinių degalų, suskystintųjų dujų) įsigijimo išlaidos sąnaudomis ir pirkimo PVM atskaitomu PVM, kai atsiskaitant už degalus naudojamos specialios degalų pardavėjo išduotos kortelės, atsiskaitymas kuriomis gali būti identifikuotas kasos aparato kvite, pripažįstami tik pagal sąskaitas faktūras ar PVM sąskaitas faktūras. Pirkėjas (klientas) šiuo atveju kasos aparato kvitų turėti neprivalo.

3.8. išlaidos gali būti pripažintos sąnaudomis pagal 3.1 ir 3.2 punktuose nurodytus dokumentus tik tuo atveju, jeigu juose nurodytas prekių tiekėjo (paslaugų teikėjo) kodas (jeigu tai fizinis asmuo – asmens kodas) ir prekių ar paslaugų pirkėjo (kliento) pavadinimas bei kodas (jeigu šių dokumentų pagrindu sąnaudomis pageidaujama pripažinti ilgalaikio materialiojo turto, kuris nuosavybės teise priklauso ūkinių bendrijų nariams, individualių (personalinių) įmonių savininkams ir jų šeimų nariams ir naudojamas šių vienetų veikloje, eksploatavimo ir remonto išlaidas finansų ministro nustatyta tvarka, – fizinio asmens vardas, pavardė, asmens kodas).

Papildyta punktu:

TAR pastaba. Taikomi apskaičiuojant 2002 ir vėlesniais metais prasidėjusio mokestinio laikotarpio apmokestinamąjį pelną.

Nr. 2113, 2002-12-31, Žin., 2003, Nr. 2-52 (2003-01-08), i. k. 1021100NUTA00002113

 

4. Pripažinti netekusiais galios:

4.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimą Nr. 1230 „Dėl mokesčiams apskaičiuoti naudojamų apskaitos dokumentų“ (Žin., 1996, Nr. 104-2384);

4.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. gruodžio 4 d. nutarimą Nr. 1434 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 „Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1996, Nr. 119-2792);

4.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. sausio 16 d. nutarimą Nr. 26 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 „Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1997, Nr. 6-107);

4.4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. vasario 28 d. nutarimą Nr. 177 „Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų pripažinimo netekusiais galios ir dalinio pakeitimo likvidavus Visuomenės informavimo priemonių valdybą prie Teisingumo ministerijos“ (Žin., 1997, Nr. 20- 462);

4.5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. birželio 19 d. nutarimą Nr. 634 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 „Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1997, Nr. 59-1378);

4.6. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugsėjo 11 d. nutarimą Nr. 982 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 „Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1997, Nr. 85-2140);

4.7. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. liepos 28 d. nutarimą Nr. 890 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 „Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2000, Nr. 65- 1952);

4.8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 10 d. nutarimą Nr. 399 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 „Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2001, Nr. 32-1071);

4.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gruodžio 21 d. nutarimo Nr. 1572 „Dėl Akcizo už gazolius ir (arba) jų pakaitalus grąžinimo tvarkos patvirtinimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 „Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir sunaikinimo tvarkos patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2001, Nr. 108-3934) 4 punktą;

4.10. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. sausio 10 d. nutarimą Nr. 22 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 „Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir sunaikinimo tvarkos patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2002, Nr. 4-106);

4.11. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gegužės 2 d. nutarimo Nr. 610 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. gegužės 9 d. nutarimo Nr. 546 ir 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 dalinio pakeitimo“ (Žin., 2002, Nr. 46-1767) 2 ir 3 punktus.

5. Šis nutarimas įsigalioja nuo 2002 m. liepos 1 dienos. Šio nutarimo nuostatos dėl išlaidų pripažinimo sąnaudomis taikomos apskaičiuojant 2002 ir vėlesniais metais prasidėjusių mokestinių laikotarpių apmokestinamąjį pelną išlaidoms, patirtoms po šio nutarimo įsigaliojimo.

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                               ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

 

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                              DALIA GRYBAUSKAITĖ

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2002 m. gegužės 29 d. nutarimu Nr. 780

 

SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ UŽSAKYMO, GAMYBOS,

TECHNOLOGINĖS APSAUGOS, PLATINIMO, ĮSIGIJIMO IR SUNAIKINIMO

TVARKA

 

I. SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ UŽSAKYMAS

 

1. Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos (toliau vadinama – Valstybinė mokesčių inspekcija) teikia Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai specialių apskaitos dokumentų blankų (toliau vadinama – specialūs blankai) gamybos užsakymų šiuos blankus spausdinančiai įmonei (toliau vadinama – spaustuvė) kopijas. Spaustuvė teikia Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai kiekvieno atskiro užsakymo įvykdymo ataskaitą pagal šios tarnybos reikalavimus.

2. Specialių blankų spausdinimo užsakymus spaustuvė priima tik iš Valstybinės mokesčių inspekcijos.

3. Specialių blankų spausdinimo užsakymus priima tik spaustuvės vadovas arba jo įgaliotas darbuotojas. Užsakymai registruojami specialioje užsakymų knygoje, kurioje nurodoma: užsakymo eilės numeris, užsakymo priėmimo data, leidinio pavadinimas, tiražas, privalomųjų egzempliorių išsiuntimo data, tiražo atidavimo užsakovui data, duomenys apie broko ir spaudos formų sunaikinimą ir atitinkamų aktų pasirašymo data.

 

II. SPECIALIŲ BLANKŲ GAMYBA

 

4. Specialius blankus spausdina spaustuvės, su kuriomis Valstybinė mokesčių inspekcija pagal konkursą sudaro blankų gamybos sutartis.

5. Specialius blankus spaustuvė spausdina laikydamasi šios tvarkos ir kitų teisės aktų atitinkamų reikalavimų.

6. Specialūs blankai gaminami tik spaustuviniu būdu.

7. Specialių blankų popieriaus privalomuosius reikalavimus nustato Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba. Pagal šios tvarkos 4 punktą specialių blankų gamybos sutartis su konkursą laimėjusia spaustuve sudaroma tik po to, kai Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba patvirtina, kad siūlomas šiems blankams gaminti popierius atitinka numatytuosius reikalavimus. Spaustuvė, su kuria sudaryta sutartis, visą sutarties galiojimo laiką be Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos sutikimo negali pakeisti popieriaus markės ir gamintojo.

8. Visi specialūs blankai turi turėti seriją ir nepasikartojantį numerį, suteiktus spausdinant juos spaustuvėje.

9. Spaustuvei draudžiama spausdinti didesnį už nurodytą užsakyme tiražą.

10. Spaustuvė atsako už spausdinimo kokybę, t. y. už tai, kad atspaudas atitiktų patvirtintą etaloną.

11. Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos ir Valstybinės mokesčių inspekcijos įgalioti darbuotojai turi teisę kontroliuoti, kaip vykdomas užsakymas.

12. Sutartyje nurodytą blankų kiekį su įrašu „Pavyzdys“ spaustuvė perduoda Valstybinei mokesčių inspekcijai.

13. Išspausdintų specialių blankų projektų skaitmeninė informacija saugoma Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyboje.

14. Brokas ir popieriaus atliekos naikinami dalyvaujant Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos, Valstybinės mokesčių inspekcijos ir spaustuvės atstovams.

15. Gaminti specialius blankus kitaip, nei nurodyta šioje tvarkoje, draudžiama.

 

III. SPECIALIŲ BLANKŲ TECHNOLOGINĖ APSAUGA

 

16. Specialių blankų technologinės apsaugos priemones nustato Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba.

17. Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba pateikia specialių blankų eskizus Valstybinei mokesčių inspekcijai derinti.

18. Prieš spausdinimą kiekvienas specialaus blanko etalonas tvirtinamas Finansų ministerijos, Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos ir užsakymą vykdančios spaustuvės vadovų parašais ir antspaudais. Patvirtinti etalonai saugomi Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyboje, Valstybinėje mokesčių inspekcijoje ir užsakymą vykdančioje spaustuvėje.

 

IV. SPECIALIŲ BLANKŲ PLATINIMAS

 

19. Specialius blankus platina teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos.

20. Teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos privalo teikti Valstybinei mokesčių inspekcijai, o ši – Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai, taip pat kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms (pastarosioms – teisės aktų nustatytais atvejais) informaciją apie specialių blankų platinimą.

21. Asmuo, įsigijęs specialių blankų, neturi teisės juos perparduoti ar kitaip perleisti kitų asmenų nuosavybėn.

 

V. SPECIALIŲ BLANKŲ ĮSIGIJIMAS

 

22. Asmenys turi teisę įsigyti tik tų rūšių specialių blankų, kuriuos jie privalo ar turi teisę naudoti. Specialius blankus, privalomus naudoti užsienio vienetų ar kitų užsienio apmokestinamųjų asmenų veiklai Lietuvos Respublikoje, nustatytąja tvarka turi teisę įsigyti užsienio vieneto ar kito užsienio apmokestinamojo asmens (įskaitant nenuolatinį Lietuvos gyventoją, vykdantį veiklą per nuolatinę bazę Lietuvoje) įgaliotas Lietuvos Respublikos asmuo (įskaitant fiskalinį agentą) arba pats nenuolatinis Lietuvos gyventojas, vykdantis veiklą per nuolatinę bazę Lietuvoje.

Punkto pakeitimai:

Nr. 2113, 2002-12-31, Žin., 2003, Nr. 2-52 (2003-01-08), i. k. 1021100NUTA00002113

 

23. Specialius blankus asmenys įsigyja tik tose teritorinėse valstybinėse mokesčių inspekcijose, kurių teritorijose jie įregistruoti kaip mokesčio mokėtojai. Asmens filialas ar atstovybė, kurių buveinė yra ne toje pačioje teritorijoje, kurioje įregistruotas juos įsteigęs asmuo, turi teisę įsigyti specialių blankų toje teritorinėje valstybinėje mokesčių inspekcijoje, kurios teritorijoje yra asmens filialas ar atstovybė, tik turėdami juos įsteigusio asmens įgaliojimą ir tik tada, kai šis asmuo pagal teisės aktus, reglamentuojančius mokesčio mokėtojų registravimą, yra pateikęs duomenis apie asmens filialą ar atstovybę teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai, kurioje jis įregistruotas kaip mokesčio mokėtojas. Užsienio vienetų ar kitų apmokestinamųjų asmenų įgalioti asmenys arba patys nenuolatiniai Lietuvos gyventojai, vykdantys veiklą per nuolatinę bazę Lietuvoje, turi teisę įsigyti specialius blankus tose teritorinėse valstybinėse mokesčių inspekcijose, kurių teritorijoje yra užsienio vieneto ar kito apmokestinamojo asmens filialas, atstovybė, nuolatinė buveinė, nuolatinė bazė ar fiskalinis agentas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 2113, 2002-12-31, Žin., 2003, Nr. 2-52 (2003-01-08), i. k. 1021100NUTA00002113

 

24. Išskyrus 25 punkte nurodytą atvejį, įsigyjant specialius blankus pateikiama:

24.1. specialių blankų įsigijimo paraiška (toliau vadinama – paraiška). Joje nurodoma: įmonės (asmens) kodas (jeigu asmuo yra PVM mokėtojas, nurodomas ir PVM mokėtojo kodas), pavadinimas (fizinio asmens – šio asmens vardas ir pavardė), adresas, norimų įsigyti specialių blankų pavadinimai ir kiekis, blankus atsiimančio fizinio asmens vardas ir pavardė, paraiškos padavimo data, asmens vadovo ir vyriausiojo buhalterio vardai, pavardės, parašai, antspaudas (fizinio asmens – tik šio asmens parašas);

24.2. įmonės (filialo), ūkininko ūkio registravimo pažymėjimo originalas;

24.3. jeigu specialius blankus atsiima ne asmens vadovas, – fiziniam asmeniui išduotas įgaliojimas atsiimti blankus ir jo kopija. Jeigu teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija turi įgaliojimo kopiją, reikia pateikti tik įgaliojimo originalą;

24.4. blankus atsiimančio fizinio asmens pasas ar kitoks asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas su asmens kodu ir nuotrauka.

25. Kai specialūs blankai įsigyjami užsienio vienetų ar kitų užsienio apmokestinamųjų asmenų veiklai, vykdomai Lietuvos Respublikoje, pateikiama:

25.1. paraiška. Joje nurodomi duomenys apie užsienio vienetą ar kitą apmokestinamąjį asmenį: kodas (jeigu yra PVM mokėtojas – ir PVM mokėtojo kodas), pavadinimas (fizinio asmens – vardas, pavardė), adresas, taip pat duomenys apie Lietuvos Respublikoje esantį šio užsienio vieneto ar kito apmokestinamojo asmens filialą, atstovybę arba nuolatinę buveinę, nuolatinę bazę ar paskirtą fiskalinį agentą, norimų įsigyti specialių blankų pavadinimai ir kiekis, blankus atsiimančio fizinio asmens vardas ir pavardė, paraiškos padavimo data. Paraiška turi būti pasirašyta Lietuvos Respublikos asmens, kurį užsienio vienetas ar kitas apmokestinamasis asmuo įgaliojo jo vardu išrašyti apskaitos dokumentus specialiuose blankuose (jeigu tai ne fizinis asmuo, – jo vadovo; nurodomas įgalioto asmens pavadinimas, vadovo vardas ir pavardė, uždedamas antspaudas), arba paties nenuolatinio Lietuvos gyventojo, vykdančio veiklą per nuolatinę bazę Lietuvoje;

Punkto pakeitimai:

Nr. 2113, 2002-12-31, Žin., 2003, Nr. 2-52 (2003-01-08), i. k. 1021100NUTA00002113

 

25.2. užsienio vieneto ar kito apmokestinamojo asmens filialo, atstovybės, nuolatinės buveinės, nuolatinės bazės arba fiskalinio agento registravimo pažymėjimo originalas (jeigu toks registravimo dokumentas privalo būti išduotas);

Punkto pakeitimai:

Nr. 2113, 2002-12-31, Žin., 2003, Nr. 2-52 (2003-01-08), i. k. 1021100NUTA00002113

 

25.3. užsienio vieneto ar kito apmokestinamojo asmens įgaliojimas Lietuvos Respublikos asmeniui šio užsienio vieneto ar kito apmokestinamojo asmens vardu išrašyti apskaitos dokumentus specialiuose blankuose ir jo kopija. Jeigu teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija turi įgaliojimo kopiją, reikia pateikti tik įgaliojimo originalą;

25.4. jeigu užsienio vieneto ar kito apmokestinamojo asmens įgaliotas Lietuvos Respublikos asmuo yra juridinis asmuo ir specialius blankus atsiima ne jo vadovas, – fiziniam asmeniui išduotas įgaliojimas atsiimti specialius blankus ir jo kopija. Jeigu teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija turi įgaliojimo kopiją, reikia pateikti tik įgaliojimo originalą;

25.5. blankus atsiimančio fizinio asmens pasas ar kitoks asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas su asmens kodu ir nuotrauka.

26. Jeigu užsienio vieneto ar kito apmokestinamojo asmens įgaliotas asmuo ne vien vykdo užsienio vieneto ar kito apmokestinamojo asmens prievoles, susijusias su dokumentų išrašymu, bet ir pats vykdo veiklą, specialius blankus, naudojamus šios veiklos operacijoms, jis privalo įsigyti atskirai nuo blankų, kuriuos įsigyja užsienio vieneto ar kito apmokestinamojo asmens veiklai įforminti.

27. Paraiškos ir įgaliojimai (įgaliojimų kopijos) saugomi teritorinių valstybinių mokesčių inspekcijų archyvuose Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą laiką.

28. Teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija informaciją apie asmenims parduotus specialius blankus kaupia nurodydama parduotų specialių blankų pavadinimą, seriją, numerių intervalą ir asmens duomenis, pateiktus paraiškose. Kiekvieną darbo dieną teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos kompiuterinio ryšio priemonėmis perduoda Valstybinei mokesčių inspekcijai, o ši – Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai praėjusios dienos informaciją: parduotų specialių blankų serijas, numerius ir duomenis apie juos gavusius asmenis. Duomenys apie parduotus per dieną specialius blankus saugomi nustatytąja tvarka, laikantis centrinio mokesčio administratoriaus nustatytų papildomų reikalavimų.

29. Specialūs blankai asmeniui parduodami ne vėliau kaip per 2 darbo dienas po paraiškos pateikimo, tačiau tik tada, kai teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija įsitikina, kad jai pateikti duomenys teisingi ir asmuo yra pateikęs visas jam privalomas pateikti mokesčių deklaracijas ar apyskaitas.

30. Asmenims, nepateikusiems bent vienos jiems privalomos pateikti mokesčio deklaracijos ar apyskaitos, specialūs blankai parduodami laikantis šios tvarkos tik po to, kai ši deklaracija ar apyskaita pateikiama. Teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko ar jo įgalioto asmens nurodymu asmuo privalo pateikti anksčiau įsigytų specialių blankų panaudojimo ataskaitą, jeigu tai būtina tinkamam mokestinių prievolių įvykdymui užtikrinti.

31. Įmonėms, turinčioms likviduojamos įmonės statusą, specialūs blankai parduodami tik teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko ar jo įgalioto asmens leidimu, atsižvelgiant į įmonės raštu pateiktame paaiškinime nurodytą priežastį ir raštu pateiktą anksčiau įsigytų specialių blankų panaudojimo ataskaitą (laikotarpį, kurį turi apimti ataskaita, taip pat joje reikalaujamą pateikti informaciją nustato teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija). Sprendimą dėl leidimo įsigyti specialius blankus išdavimo priima teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos viršininkas ar jo įgaliotas asmuo per 2 darbo dienas po asmens raštu pateiktų paaiškinimo ir ataskaitos gavimo.

32. Jeigu 25.3 ar 25.4 punktuose nurodytas įgaliotas asmuo pats nėra pateikęs visų mokesčių deklaracijų ar apyskaitų, kurias privalo pateikti, specialūs blankai neišduodami, iki įgaliotas asmuo minėtuosius reikalavimus įvykdys arba įgaliojimai bus suteikti kitam, juos atitinkančiam, asmeniui.

33. Jeigu asmuo nesutinka su teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos sprendimu neparduoti (neišduoti) specialių blankų, sprendimas gali būti skundžiamas teisės aktų nustatyta tvarka.

34. Jeigu už specialius blankus atsiskaitoma ne grynais pinigais, blankai perduodami tik pinigams įplaukus į Valstybinės mokesčių inspekcijos sąskaitą.

35. Įsigyti specialių blankų kitaip, nei iš teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos laikantis šios tvarkos, draudžiama.

36. Asmenys turi teisę naudoti tik pačių įsigytus specialius blankus.

 

VI. SPECIALIŲ BLANKŲ GRĄŽINIMAS IR SUNAIKINIMAS

 

37. Asmuo, nutraukęs veiklą, iki pažymos, patvirtinančios, kad yra atsiskaitęs su Lietuvos Respublikos valstybės biudžetu (savivaldybės biudžetu) ir fondais, gavimo turimus anuliuotus ir nepanaudotus specialius blankus privalo grąžinti teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai, kurioje įregistruotas kaip mokesčio mokėtojas. Asmuo, praradęs teisę naudoti tam tikros rūšies specialius blankus (įregistruotas PVM mokėtoju arba išregistruotas iš jų ar kitais atvejais), turimus nepanaudotus šiuos specialius blankus privalo grąžinti teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai, kurioje įregistruotas kaip mokesčio mokėtojas. Užsienio vieneto ar kito apmokestinamojo asmens vardu įsigyti specialūs blankai grąžinami tai teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai, kurioje buvo įsigyti. Teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija Valstybinės mokesčių inspekcijos nustatyta tvarka sunaikina grąžintus blankus ir apie tai praneša Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai.

38. Jeigu išrašymo metu specialūs blankai sugadinami (taip, kad jų negalima pataisyti nustatytąja tvarka), visi komplekto egzemplioriai ar dalys iš karto žymimi žodžiu „Anuliuota“, nurodoma anuliavimo data, anuliavimas turi būti patvirtintas dokumentą išrašiusio asmens parašu. Per kalendorinius metus anuliuoti specialūs blankai grąžinami teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai, kurioje asmuo įregistruotas kaip mokesčio mokėtojas Valstybinės mokesčių inspekcijos nustatyta tvarka. Užsienio vieneto ar kito apmokestinamojo asmens vardu įsigyti specialūs blankai grąžinami tai teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai, kurioje buvo įsigyti. Šiuos blankus sunaikina teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija ir apie tai praneša Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai.

 

VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

39. Finansų ministro nustatyta ir suderinta su Lietuvos advokatų taryba tvarka advokatų kontoros advokatų vardu specialius blankus gali įsigyti advokatų kontoros įgaliotas asmuo.

40. Specialių apskaitos dokumentų blankų kainoraštį tvirtina finansų ministras. Blankų kaina neturi viršyti spaustuvei mokamos kainos daugiau kaip 15 procentų.

41. Teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos atsako už specialių blankų platinimą, saugojimą, grąžintų blankų sunaikinimą ir už tai, kad informacija apie parduotus blankus laiku būtų teikiama Valstybinei mokesčių inspekcijai.

42. Šios tvarkos laikymąsi, priežiūrą ir kontrolę pagal savo kompetenciją užtikrina Valstybinė mokesčių inspekcija ir Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba.

43. Neužpildytų specialių blankų dingimas įforminamas ir apie jį skelbiama finansų ministro nustatyta tvarka.

44. Už šios tvarkos, taip pat jai įgyvendinti priimtų kitų teisės aktų pažeidimus asmenys atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2002 m. gegužės 29 d. nutarimu Nr. 780

 

MOKESČIAMS APSKAIČIUOTI NAUDOJAMŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ

IŠRAŠYMO IR PRIPAŽINIMO TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios tvarkos reikalavimai privalomi visiems veiklą, apibrėžtą Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme (Žin., 2001, Nr. 110-3992), vykdantiems Lietuvos vienetams, taip pat ekonominę veiklą, apibrėžtą Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatyme (Žin., 2002, Nr. 35-1271), vykdantiems Lietuvos apmokestinamiesiems asmenims; užsienio vienetams ar kitiems užsienio apmokestinamiesiems asmenims šios tvarkos reikalavimai taikomi tiek, kiek veikla (ekonominė veikla) vykdoma per vieneto (ar kito apmokestinamojo asmens) filialą, atstovybę, nuolatinę buveinę arba paskyrus fiskalinį agentą (Lietuvos ir užsienio vienetai ir kiti apmokestinamieji asmenys, kuriems taikomi šios tvarkos reikalavimai, toliau vadinami ūkio subjektais). Užsienio ūkio subjektas prievoles, susijusias su šia tvarka, įgyvendina pats arba ar per Lietuvos Respublikos asmenį, šio užsienio asmens įgaliotą išrašyti apskaitos dokumentus. Šios tvarkos II skyriaus nuostatos privalomos ir kitiems juridiniams asmenims, jeigu taip nustato kasos darbo organizavimą ir kasos operacijų atlikimą reglamentuojantys teisės aktai.

2. Šioje tvarkoje nustatytais atvejais ūkinės operacijos ir ūkiniai įvykiai įforminami vadovaujantis šios tvarkos nuostatomis.

 

II. KASOS PAJAMŲ ORDERIS

 

3. Kasos pajamų orderis naudojamas kasos darbo organizavimą ir kasos operacijų atlikimą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.

4. Kasos pajamų orderį sudaro 2 dalys. Pirmoji dalis lieka pinigus priimančio asmens kasoje, o antroji atiduodama pinigų mokėtojui.

 

III. SĄSKAITA FAKTŪRA

 

5. Ūkio subjektai ne PVM mokėtojai, išskyrus fizinius asmenis (jeigu šioje tvarkoje nenustatyta kitaip) prekių tiekimui ar paslaugų teikimui, kaip tai suprantama pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą, įforminti privalo naudoti sąskaitas faktūras.

6. Sąskaitos faktūros blankų komplektą sudaro 2 arba 3 egzemplioriai. Pirmasis egzempliorius skirtas atiduoti pirkėjui, antrasis – likti prekių tiekėjui ar paslaugų teikėjui (toliau vadinama – pardavėjas).

7. Sąskaitoje faktūroje, be Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytų privalomų apskaitos dokumento rekvizitų, turi būti nurodyta:

7.1. pirkėjo pavadinimas (vardas, pavardė), kodas (asmens kodas), prekės (paslaugos) pavadinimas, prekės (paslaugos) kaina;

7.2. jeigu trečiasis sąskaitos faktūros egzempliorius finansų ministro nustatyta tvarka naudojamas vietoj krovinio važtaraščio, sąskaitos faktūros egzemplioriuje, kuris vežamas kartu su prekėmis, – prekių krovimo data ir už prekių išsiuntimą atsakingo asmens vardas, pavardė, pareigos, parašas, taip pat finansų ministro nustatyti važtaraščio rekvizitai;

7.3. jeigu sąskaita faktūra išrašoma asmeniui, turinčiam teisę Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka susigrąžinti akcizą ar susigrąžinti (įsiskaityti) cukraus mokestį, – už prekes apskaičiuoto akcizo ar cukraus mokesčio suma (nurodoma pirkėjo prašymu).

8. Pardavėjas, nesantis PVM mokėtoju, sąskaitos faktūros neprivalo naudoti tais pačiais atvejais, kuriais vadovaujantis Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymu ir šia tvarka PVM mokėtojas neprivalo naudoti PVM sąskaitos faktūros. Tokiu atveju naudojami kiti apskaitos dokumentai (ta pačia tvarka kaip ir PVM mokėtojų atveju).

9. Sąskaitas faktūras naudoja ir ūkininkai, nesantys PVM mokėtojais, privalantys tvarkyti buhalterinę apskaitą, tačiau tik tais atvejais, kai nenaudojamas žemės ūkio produkcijos pirkimo kvitas ar Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 98 straipsnio 3 dalyje nustatytas apskaitos dokumentas. Nesantys PVM mokėtojais advokatai prekių tiekimą ir paslaugų teikimą privalo įforminti apskaitos dokumentais, nustatytais finansų ministro patvirtintoje ir atitinkamai su Lietuvos advokatų taryba suderintoje tvarkoje, laikydamiesi toje tvarkoje nustatytų reikalavimų. Kiti gyventojai, vykdantys individualią veiklą ir nesantys PVM mokėtojais, prekių tiekimą ar paslaugų teikimą gali įforminti sąskaita faktūra.

Punkto pakeitimai:

Nr. 2113, 2002-12-31, Žin., 2003, Nr. 2-52 (2003-01-08), i. k. 1021100NUTA00002113

 

IV. PVM SĄSKAITA FAKTŪRA

 

10. PVM sąskaitomis faktūromis prekių tiekimą ir paslaugų teikimą Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo nustatyta tvarka įformina PVM mokėtojai.

11. PVM sąskaitos faktūros blankų komplektą sudaro 2 arba 3 egzemplioriai. Pirmasis egzempliorius skirtas atiduoti pirkėjui, antrasis – likti pardavėjui.

12. PVM sąskaitoje faktūroje, be Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytų privalomų šio apskaitos dokumento rekvizitų, turi būti:

12.1. jeigu prievolė išskaityti PVM ir jį sumokėti į biudžetą Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 96 straipsnio ir jo taikymą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka perduota prekių ar paslaugų pirkėjui (klientui), – tai finansų ministro nustatyta tvarka pažymintys įrašai;

12.2. jeigu trečiasis PVM sąskaitos faktūros egzempliorius finansų ministro nustatyta tvarka naudojamas vietoj krovinio važtaraščio, PVM sąskaitos faktūros egzemplioriuje, kuris vežamas kartu su prekėmis, – prekių krovimo data ir už prekių išsiuntimą atsakingo asmens vardas, pavardė, pareigos, parašas, taip pat finansų ministro nustatyti važtaraščio rekvizitai;

12.3. jeigu PVM sąskaita faktūra išrašoma asmeniui, turinčiam teisę Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka susigrąžinti akcizą ar susigrąžinti (įsiskaityti) cukraus mokestį, – už prekes apskaičiuoto akcizo ar cukraus mokesčio suma (nurodoma pirkėjo prašymu).

13. Finansų ministro patvirtinta ir atitinkamai su Lietuvos advokatų taryba suderinta tvarka viena PVM sąskaita faktūra gali būti įforminamos advokatų kontoros advokatų bendrai tiekiamos prekės ar suteiktos paslaugos. Vietoj prekių tiekėjo (paslaugų teikėjo) kodo (asmens kodo) ir PVM mokėtojo kodo tokiame dokumente nurodomi minėtoje finansų ministro patvirtintoje tvarkoje nustatyti rekvizitai, identifikuojantys atitinkamą advokatų kontorą. Finansų ministras turi teisę nustatyti ir kitus atvejus, kai viena PVM sąskaita faktūra gali būti įforminamos kelių PVM mokėtojų bendrai tiekiamos prekės ir teikiamos paslaugos; tokioje PVM sąskaitoje faktūroje vietoj prekių tiekėjo (paslaugų teikėjo) kodo (asmens kodo) ir PVM mokėtojo kodo nurodomi pardavėjus identifikuojantys rekvizitai.

14. Viena bendra PVM sąskaita faktūra gali būti įformintas prekių tiekimas ir (arba) paslaugų teikimas, kai prekės tiekiamos bendrai advokatų kontoros advokatams, notarų biuro notarams, taip pat kitais finansų ministro nustatytais atvejais keliems asmenims. Šiuo atveju vietoj pirkėjo (kliento) kodo (asmens kodo) PVM sąskaitos faktūroje nurodomas finansų ministro nustatytas pirkėjus (klientus) identifikuojantis rekvizitas.

 

V. KITŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ NAUDOJIMAS LIETUVOS RESPUBLIKOS

PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO 81 STRAIPSNIO 1 IR 3 DALYSE

NUSTATYTAIS ATVEJAIS

 

15. Vietoj PVM sąskaitos faktūros laisvos formos apskaitos dokumentai naudojami (PVM mokėtojas, jeigu pats pageidauja, turi teisę naudoti ir PVM sąskaitą faktūrą) įforminant tokių masinio pobūdžio ilgalaikių ir nuolatinių prekių tiekimą ir paslaugų teikimą:

15.1. telekomunikacijų paslaugų. Šiuo atveju išrašomame apskaitos dokumente turi būti nurodyti Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo (Žin., 2001, Nr. 99-3515) 13 straipsnio 4 dalyje ir Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 80 straipsnio 2 dalyje nustatyti rekvizitai;

15.2. gyvenamųjų patalpų nuomos, karšto ir šalto vandens, dujų, elektros energijos, šiluminės energijos ir komunalinių paslaugų (šiukšlių išvežimo, lifto, bendrojo naudojimo patalpų ir teritorijų valymo, eksploatavimo ir panašiai). Šiuo atveju išrašomame apskaitos dokumente turi būti nurodyti Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje ir Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 80 straipsnio 2 dalyje nustatyti rekvizitai.

16. PVM mokėtojai PVM sąskaitų faktūrų nenaudoja įformindami šių PVM neapmokestinamų paslaugų teikimą:

16.1. draudimo paslaugų. Šiuo atveju naudojamas draudimo liudijimas (polisas), turintis Lietuvos Respublikos buhalterinę apskaitą reglamentuojančių įstatymų nustatytus privalomus apskaitos dokumento rekvizitus ir atitinkantis Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo (Žin., 1996, Nr. 73-1742) nuostatas;

16.2. nurodytų Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 28 straipsnio 5 dalyje. Šiuo atveju naudojami Lietuvos Respublikos buhalterinę apskaitą reglamentuojančių įstatymų nustatytus privalomus apskaitos dokumento rekvizitus turintys laisvos formos apskaitos dokumentai, o jeigu vertybinių popierių viešąją apyvartą reglamentuojantys teisės aktai nustato kitus reikalavimus, – atitinkantys šiuos reikalavimus;

16.3. kitų finansų ministro tvirtinamame sąraše nurodytų PVM neapmokestinamų paslaugų. Šiuo atveju naudojami finansų ministro nustatyti apskaitos dokumentai.

17. Kai PVM mokėtojo patiektos prekės ar suteiktos paslaugos pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą nėra PVM objektas, toks prekių tiekimas ir paslaugų teikimas gali būti įformintas laisvos formos apskaitos dokumentu, kuriame privalo būti nurodyti visi Lietuvos Respublikos buhalterinę apskaitą reglamentuojančių įstatymų nustatyti privalomi apskaitos dokumento rekvizitai, arba šios tvarkos 18 punkte nurodytu dokumentu. Pirkėjo prašymu turi būti nurodomi ir kiti papildomi rekvizitai (pirkėjo pavadinimas ir kodas ar panašiai). Toks prekių tiekimas ir paslaugų teikimas gali būti įformintas ir užsienio asmenų surašytais apskaitos dokumentais, iš kurių galima nustatyti ūkinės operacijos turinį.

18. Kai PVM mokėtojo patiektos prekės ar suteiktos paslaugos pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą apmokestinamos taikant 0 procentų PVM tarifą, tokį prekių tiekimą ir paslaugų teikimą PVM mokėtojas turi teisę įforminti laisvos formos apskaitos dokumentu, kuriame turi būti nurodyti visi PVM sąskaitoje faktūroje privalantys būti rekvizitai.

19. Kai PVM mokėtojas prekes tiekia arba paslaugas teikia fiziniam asmeniui, pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą nesančiam apmokestinamuoju asmeniu, toks prekių tiekimas ar paslaugų teikimas gali būti įforminamas laisvos formos apskaitos dokumentu, kuriame nurodomi visi Lietuvos Respublikos buhalterinę apskaitą reglamentuojančių įstatymų nustatyti privalomi tam apskaitos dokumentui rekvizitai (kai šiems dokumentams kiti teisės aktai nustato papildomus reikalavimus, – atitinkančiu šiuos papildomus reikalavimus). Pirkėjo prašymu turi būti nurodomi ir kiti papildomi rekvizitai (pirkėjo vardas, pavardė, asmens kodas ar panašiai). Jeigu tokiam pirkėjui išduodamas apmokėjimą patvirtinantis dokumentas, iš kurio galima nustatyti tą pačią informaciją, kuri turėtų būti pateikta laisvos formos apskaitos dokumente, atskiras laisvos formos dokumentas gali būti neišduodamas, jeigu pirkėjas jo nepageidauja. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytais atvejais apskaitos dokumentai gali būti neišrašomi.

 

VI. ŽEMĖS ŪKIO PRODUKCIJOS PIRKIMO KVITŲ NAUDOJIMAS

 

20. Žemės ūkio produkcijos pirkimo kvitus naudoja ūkio subjektai, perdirbantys žemės ūkio produkciją, kai jie šią produkciją superka iš asmenų, besiverčiančių žemės ūkio veikla (nepriklausomai nuo to, ar pastarieji yra PVM mokėtojai). Kai iš asmenų, besiverčiančių žemės ūkio veikla, žemės ūkio produkciją įsigyja kiti ūkio subjektai, toks žemės ūkio produkcijos tiekimas gali būti įformintas žemės ūkio produkcijos pirkimo kvitu arba laikantis kitų šios tvarkos nuostatų.

21. Žemės ūkio produkcijos pirkimo kvito blankų komplektą sudaro 2 egzemplioriai. Pirmasis egzempliorius lieka žemės ūkio produkcijos pirkėjui, o antrasis atiduodamas pardavėjui. Žemės ūkio produkcijos pirkimo kvito formą nustato žemės ūkio ministras, suderinęs su finansų ministru.

22. Žemės ūkio produkcijos pirkimo kvituose šalia Lietuvos Respublikos buhalterinę apskaitą reglamentuojančių įstatymų nustatytų rekvizitų privalo būti nurodyta:

22.1. žemės ūkio produkciją perkančio ūkio subjekto PVM mokėtojo kodas (jeigu šis subjektas yra PVM mokėtojas);

22.2. žemės ūkio produkciją parduodančio asmens pavadinimas ir kodas (vardas, pavardė ir asmens kodas, jeigu tai fizinis asmuo);

22.3. žemės ūkio produkciją parduodančio asmens PVM mokėtojo kodas (jeigu šis asmuo yra PVM mokėtojas);

22.4. žemės ūkio produkcijos pavadinimas;

22.5. PVM tarifas ir suma (jeigu turi būti apskaičiuota teisės aktų nustatyta tvarka), o jeigu produkciją parduoda asmuo, kuriam taikoma kompensacinio PVM tarifo schema, – PVM kompensacinio tarifo procentas ir suma;

22.6. papildomi žemės ūkio ministro nustatyti ir su finansų ministru suderinti rekvizitai.

 

VII. KAI KURIŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO

ĮSTATYME NURODYTŲ PREKIŲ TIEKIMO IR PASLAUGŲ TEIKIMO ATVEJŲ

ĮFORMINIMO YPATYBĖS

 

23. PVM mokėtojas, gavęs avansą, kai pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 14 straipsnį privaloma apskaičiuoti PVM, avanso mokėtojui išrašo (neatsižvelgdamas į tai, kad yra išrašytas kasos pajamų orderis) laisvos formos dokumentą, kuriame turi būti nurodyta:

23.1. pardavėjo (avanso gavėjo) pavadinimas, kodas (asmens kodas, jeigu tai fizinis asmuo) ir PVM mokėtojo kodas;

23.2. prekių ar paslaugų pirkėjo (kliento) pavadinimas ir kodas (vardas, pavardė ir asmens kodas, jeigu tai fizinis asmuo);

23.3. prekės ar paslaugos, už kurias mokamas avansas;

23.4. avanso dydis;

23.5. PVM tarifas ir suma;

23.6. prekės patiekimo (paslaugos suteikimo) laikas (data), numatytas sandorio sąlygose.

24. Nustatyta 23 punkte tvarka išrašytame dokumente privalo būti nurodyta „avansas“. Dokumentas turi būti surašytas ir pasirašytas tam įgalioto asmens, nurodomas šio asmens vardas, pavardė, pareigos ir dokumento surašymo data.

25. Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 5 straipsnyje nurodytas prekių suvartojimas privatiems poreikiams tenkinti, 6 straipsnyje nurodytas paslaugų teikimas privatiems poreikiams tenkinti ir 8 straipsnyje nurodytas ilgalaikio materialiojo turto pasigaminimas įforminami laisvos formos apskaitos dokumentais, kuriuose privalo būti nurodyta:

25.1. minėtuose straipsniuose nustatyta tvarka prekes patiekusio ar paslaugas suteikusio ūkio subjekto kodas (asmens kodas, jeigu tai fizinis asmuo) ir PVM mokėtojo kodas;

25.2. minėtuose straipsniuose nustatyta tvarka patiektų prekių ar suteiktų paslaugų pavadinimas;

25.3. minėtuose straipsniuose nustatyta tvarka patiektų prekių ar suteiktų paslaugų apmokestinamoji vertė;

25.4. PVM tarifas (tarifai) ir PVM suma.

26. Nustatyta 25 punkte tvarka išrašytame dokumente privalo būti nurodyta „prekių suvartojimas privatiems poreikiams tenkinti“, „paslaugų teikimas privatiems poreikiams tenkinti“ ar „ilgalaikio materialiojo turto pasigaminimas“ priklausomai nuo to, koks prekių tiekimo ar paslaugų teikimo atvejis įforminamas. Dokumentas turi būti surašytas ir pasirašytas tam įgalioto asmens, nurodomas šio asmens vardas, pavardė, pareigos ir dokumento surašymo data.

27. PVM mokėtojas turi teisę visus per PVM mokestinį laikotarpį įvykusius Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 5 ir 8 straipsniuose nurodytus prekių tiekimo ir paslaugų teikimo atvejus įforminti vienu bendru dokumentu (jame pagal kiekvieną įvykusį minėtą prekių tiekimo ar paslaugų teikimo atvejį atskirai turi būti nurodyti šios tvarkos 25.2-25. 4 punktuose nustatyti rekvizitai). Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 5, 6 ir 8 straipsniuose nurodytą prekių tiekimą ar paslaugų teikimą įforminantis dokumentas (įforminantys dokumentai) surašomas (surašomi) ne vėliau kaip iki to PVM mokestinio laikotarpio PVM deklaracijos pateikimo.

28. Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 9 straipsnio 3-5 dalyse nurodytas prekių tiekimas ir paslaugų teikimas įforminamas laisvos formos apskaitos dokumentu, kuriame privalo būti nurodyta:

28.1. prekes patiekusio ar paslaugas suteikusio ūkio subjekto kodas (asmens kodas, jeigu tai fizinis asmuo) ir PVM mokėtojo kodas;

28.2. ūkio subjekto, perimančio nuosavybės teisės objektus kaip turtinį įnašą arba dėl kito PVM mokėtojo reorganizavimo, arba pagerinto pastato (statinio) daikto savininko pavadinimas ir kodas (vardas, pavardė ir asmens kodas, jeigu tai fizinis asmuo) ir PVM mokėtojo kodas (jeigu yra);

28.3. tiekiamų prekių arba teikiamų paslaugų pavadinimas;

28.4. tiekiamų prekių arba teikiamų paslaugų apmokestinamoji vertė, apskaičiuota Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo nustatyta tvarka;

28.5. PVM tarifas (tarifai) ir PVM suma;

28.6. perduodant esminį pastato (statinio) pagerinimą – papildomai ir metų skaičius, likęs iki PVM atskaitos tikslinimo laikotarpio pabaigos.

29. Nustatyta 28 punkte tvarka išrašytame dokumente privalo būti nurodyta „turtinis įnašas“, „nuosavybės teisės objekto perdavimas dėl reorganizavimo“ ar „esminio pastato pagerinimo perdavimas“ priklausomai nuo to, koks prekių tiekimo ar paslaugų teikimo atvejis įforminamas. Dokumentas turi būti surašytas ir pasirašytas tam įgalioto asmens, nurodomas šio asmens vardas, pavardė, pareigos ir dokumento surašymo data.

 

VIII. KREDITINIŲ IR DEBETINIŲ DOKUMENTŲ IŠRAŠYMAS IR NAUDOJIMAS

MOKESČIAMS APSKAIČIUOTI

 

30. Kai PVM mokėtojas Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 83 straipsnyje nustatytais atvejais privalo išrašyti kreditinį dokumentą, tam tikslui jis išrašo kreditinę PVM sąskaitą faktūrą, atspindinčią įvykusius aplinkybių pasikeitimus. Jeigu prekių tiekimas ar paslaugos teikimas buvo teisės aktų nustatyta tvarka įformintas kitu apskaitos dokumentu, išrašomas atitinkamas kreditinis apskaitos dokumentas (įskaitant tuos atvejus, kai turi būti įformintas šios tvarkos 23 punkte nurodyto avanso grąžinimas).

31. Kreditinėje PVM sąskaitoje faktūroje ar kitame apskaitos dokumente, be privalomų atitinkamam apskaitos dokumentui rekvizitų, privalo būti įrašas „kreditinis“, taip pat nurodyti anksčiau išrašytos PVM sąskaitos faktūros ar kito apskaitos dokumento, kurio duomenys tikslinami, išrašymo data, serija, numeris (jeigu įmanoma tiksliai nurodyti, kurio apskaitos dokumento duomenys tikslinami) ir priežastis, dėl kurios išrašomas kreditinis dokumentas. Centrinis mokesčio administratorius turi teisę nustatyti kreditiniuose dokumentuose reikalaujamus papildomai nurodyti duomenis.

32. Kai Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 83 straipsnio nustatyta tvarka šalių susitarimu aplinkybių pasikeitimas įforminamas debetiniu dokumentu, tokiame dokumente turi būti visi Lietuvos Respublikos buhalterinę apskaitą reglamentuojančių įstatymų nustatyti privalomi apskaitos dokumento rekvizitai, taip pat:

32.1. pirkėjo (kliento), grąžinančio prekes ar atsisakančio paslaugų, kodas (asmens kodas, jeigu tai fizinis asmuo) ir PVM mokėtojo kodas;

32.2. prekių tiekėjo ar paslaugų teikėjo pavadinimas, kodas (vardas, pavardė ir asmens kodas, jeigu tai fizinis asmuo) ir PVM mokėtojo kodas;

32.3. grąžinamų prekių ar atsisakomų paslaugų pavadinimas;

32.4. grąžinamų prekių ar atsisakomų paslaugų vertė (be PVM) ir nuo jos apskaičiuota PVM suma (jeigu grąžinamos PVM apmokestinamos prekės);

32.5. jeigu tai įmanoma padaryti pagal apskaitos duomenis (grąžinamos pagal vieną apskaitos dokumentą įsigytos prekės ar paslaugos ir panašiai), – apskaitos dokumento (-ų), pagal kurį (- iuos) grąžinamos prekės ar atsisakomos paslaugos buvo įsigytos, išrašymo data, serija ir numeris.

33. Šios tvarkos 32 punkte nurodytas dokumentas yra laisvos formos, tačiau jame turi būti papildomai įrašyta „debetinis“.

34. Šio skyriaus reikalavimai netaikomi, kai šios tvarkos 17 punkte nurodytu atveju prekių tiekimas ar paslaugų teikimas įformintas užsienio asmenų surašytais apskaitos dokumentais. Tokiu atveju dokumentą aplinkybių pasikeitimui įforminti gali išrašyti užsienio asmuo ir iš dokumento turi būti įmanoma nustatyti atliktų tikslinimų turinį ir jų ryšį su anksčiau išrašytais dokumentais.

 

IX. KAI KURIOS APSKAITOS DOKUMENTUOSE NURODYTŲ PVM SUMŲ

ATSKAITYMO YPATYBĖS

 

35. Kai viena PVM sąskaita faktūra (ar atitinkamai kitu apskaitos dokumentu) įforminamos advokatų kontoros advokatams, notarų biuro notarams ar kitais finansų ministro nustatytais atvejais keliems asmenims bendrai tiekiamos prekės ar teikiamos paslaugos, tokiuose apskaitos dokumentuose atskirai nurodytos PVM sumos gali būti finansų ministro nustatyta tvarka traukiamos dalimis į konkrečių PVM mokėtojų PVM atskaitą. Finansų ministro nustatyta tvarka, taikytina advokatų kontorų advokatams, taip pat notarų biuro notarams, turi būti suderinta atitinkamai su Lietuvos advokatų taryba ir Lietuvos notarų rūmais.

 

X. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

36. Individualią veiklą vykdantiems gyventojams taikomos tik tos šios tvarkos nuostatos, kurios taikomos PVM mokėtojams, jeigu gyventojas yra PVM mokėtojas. Kitus reikalavimus šių asmenų išrašomiems dokumentams nustato jų buhalterinę apskaitą reglamentuojantys teisės aktai.

Punkto pakeitimai:

Nr. 2113, 2002-12-31, Žin., 2003, Nr. 2-52 (2003-01-08), i. k. 1021100NUTA00002113

 

37. Atitinkamų teisės aktų nustatyta tvarka prekių tiekimas ir paslaugų teikimas įforminamas kasos aparato kvitu, laikantis tų teisės aktų nustatytų reikalavimų. Šioje tvarkoje nustatyti dokumentai papildomai išrašomi pirkėjui (klientui) pareikalavus. Šiuose dokumentuose iš išduoto kasos aparato kvito įrašoma unikalus kasos aparato numeris, kasos kvito eilės numeris, kvito išdavimo data. Finansų ministro nustatyta tvarka ir atvejais šioje tvarkoje nustatyti dokumentai gali būti išrašyti bendram kiekiui per kalendorinį mėnesį patiektų degalų, kurių tiekimas buvo įformintas kasos aparatų kvitais.

38. Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo 98 straipsnyje nustatytais atvejais įforminame laisvos formos apskaitos dokumente, be įstatymų nustatytų privalomų rekvizitų, turi būti nurodyta:

38.1. žemės ūkio produkciją ar paslaugas perkančio ūkio subjekto PVM mokėtojo kodas (jeigu šis subjektas yra PVM mokėtojas);

38.2. ūkininko vardas, pavardė ir asmens kodas;

38.3. žemės ūkio produkcijos ar paslaugų pavadinimas;

38.4. papildomi centrinio mokesčio administratoriaus nustatyti rekvizitai.

39. Finansų ministro nustatyta tvarka ir atvejais akcizams apskaičiuoti naudojami kiti dokumentai.

40. Mokesčiams apskaičiuoti naudojami apskaitos dokumentai turi būti surašyti įskaitomai, be trynimų, tušinuku arba techninėmis priemonėmis. Klaidingi apskaitos dokumentų įrašai, laikantis Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo apribojimų, taisomi taip: klaidingas tekstas ar skaičiai perbraukiami taip, kad juos būtų galima perskaityti, ir visuose egzemplioriuose (dalyse) įrašomas teisingas tekstas. Šalia ištaisyto teksto ar skaičiaus turi būti taisymą atlikusio įgalioto asmens parašas ir taisymo data.

______________

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 2113, 2002-12-31, Žin., 2003, Nr. 2-52 (2003-01-08), i. k. 1021100NUTA00002113

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gegužės 29 d. nutarimo Nr. 780 "Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo ir sunaikinimo tvarkos bei Mokesčiams apskaičiuoti naudojamų apskaitos dokumentų išrašymo ir pripažinimo tvarkos patvirtinimo" pakeitimo