Suvestinė redakcija nuo 2024-12-06

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2020-06-09, i. k. 2020-12589

 

LOGOnespalv-maz2

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FONDŲ FONDO „ŽEMĖS ŪKIO FONDAS“

FINANSAVIMO SĄLYGŲ APRAŠO PATVIRTINIMO  

 

2020 m. birželio 8 d. Nr. 3D-422

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Skatinamųjų finansinių priemonių, finansuojamų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis, įgyvendinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. rugsėjo 12 d. nutarimu Nr. 910 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatymo ir Lietuvos Respublikos inovacijų skatinimo fondo įstatymo įgyvendinimo“, 3.1 papunkčiu,

Preambulės pakeitimai:

Nr. 3D-507, 2023-07-31, paskelbta TAR 2023-07-31, i. k. 2023-15470

 

t v i r t i n u Fondų fondo „Žemės ūkio fondas“ finansavimo sąlygų aprašą (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                              Andrius Palionis

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2020 m. birželio 8 d. įsakymu Nr. 3D-422

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2024 m. gruodžio 5 d. įsakymo Nr. 3D-821

redakcija)

 

 

FONDŲ FONDO „ŽEMĖS ŪKIO FONDAS“ FINANSAVIMO SĄLYGŲ APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Fondų fondo „Žemės ūkio fondas“ finansavimo sąlygų aprašas (toliau – Aprašas) yra parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos nacionalinės plėtros įstaigos įstatymu, Skatinamųjų finansinių priemonių, finansuojamų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis, įgyvendinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. rugsėjo 12 d. nutarimu Nr. 910 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatymo ir Lietuvos Respublikos inovacijų skatinimo fondo įstatymo įgyvendinimo“ (toliau – Taisyklės), Įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grąžintų ir grąžintinų lėšų panaudojimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugpjūčio 31 d. nutarimu Nr. 886 „Dėl Įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grįžusių ir grįšiančių lėšų panaudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. spalio 17 d. nutarimu Nr. 1046 „Dėl pavedimo vykdyti nacionalinės plėtros įstaigos veiklą“ ir atsižvelgiant į skatinamojo finansavimo poreikio žemės ūkio, maisto ūkio ir žuvininkystės sektoriuose vertinimus (toliau – Išankstinis vertinimas).

2. Aprašas nustato fondų fondo „Žemės ūkio fondas“ (toliau – Fondas) tikslus, uždavinius ir rodiklius bei Fondo skatinamųjų finansinių priemonių (toliau – finansinės priemonės) įgyvendinimo būdą ir sąlygas.

3. Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Aprašo 1 punkte nurodytuose ar kituose finansinių priemonių įgyvendinimą reglamentuojančiuose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

FONDO TIKSLAS, UŽDAVINIAI, RODIKLIAI IR KITI REIKALAVIMAI

 

4. Fondo tikslas – padidinti finansinių paslaugų prieinamumą ūkio subjektams, užsiimantiems žemės ūkio veikla, žemės ūkio produktų gamyba ir (ar) perdirbimu (toliau – ūkio subjektai), ir tokiu būdu skatinti žemės ūkio produktų gamybą (įskaitant tvarią) ir ekonominę žemės ūkio, maisto ūkio ir žuvininkystės sektorių plėtrą bei didinti šių sektorių konkurencingumą.

5. Fondo uždaviniai:

5.1. įgyvendinti Išankstiniuose vertinimuose nustatytas ir rinkos trūkumus mažinančias finansines priemones;

5.2. efektyviai naudoti finansinėms priemonėms skirtas lėšas.

6. Fondo rodikliai:

6.1. finansine priemone pasinaudojusių ūkio subjektų skaičius, vnt;

6.2. pritrauktų privačių lėšų suma, Eur (jei aktualu konkrečios finansinės priemonės atveju);

6.3.  papildomi rodikliai, kurie gali būti nustatomi konkrečiai finansinei priemonei atsižvelgiant į jos įgyvendinimo tikslus.

7. Fondo lėšomis gali būti įgyvendinamos viena arba kelios finansinės priemonės.

8. Fondo lėšas sudaro valstybės biudžeto lėšos, įgyvendinant finansines priemones grįžusios ir grįšiančios lėšos, kitos lėšos.

9. Fondo lėšos yra atskirtos nuo Fondo valdytojo turto, ir jų apskaita tvarkoma atskirai. Fondo lėšos turi būti laikomos atskiroje banko sąskaitoje.

 

III SKYRIUS

FINANSINIŲ PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO BŪDAI IR SĄLYGOS

 

10. Finansinės priemonės gali būti įgyvendinamos dalyvaujant finansų tarpininkams arba be jų dalyvavimo.

11. Finansinės priemonės įgyvendinamos Lietuvos Respublikoje.

12. Finansinės priemonės įgyvendinamos atsižvelgiant į Išankstinio vertinimo rezultatus ir vadovaujantis Aprašu, finansinių priemonių investavimo strategija, žemės ūkio ministro patvirtintomis finansinių priemonių schemomis ir (ar) finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėmis, Fondo valdytojo patvirtintais finansinių priemonių aprašymais ir (ar) finansų tarpininkų atrankos sąlygų sąvadais, su Fondo valdytoju pasirašyta Fondo finansavimo sutartimi bei kitais finansinių priemonių įgyvendinimą reglamentuojančiais teisės aktais.

13. Fondo lėšomis įgyvendinamos finansinės priemonės „Paskolos nukentėjusiems nuo nepalankių klimato reiškinių“ sąlygos yra nustatytos schemoje, patvirtintoje Aprašo priede, kitų finansinių priemonių sąlygos yra nustatomos ir tvirtinamos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymais, kurie nurodomi su Fondo valdytoju pasirašytoje Fondo finansavimo sutartyje.

 

__________________

 

Fondų fondo „Žemės ūkio fondas“

finansavimo sąlygų aprašo

priedas

 

 

SKATINAMOSIOS FINANSINĖS PRIEMONĖS „PASKOLOS NUKENTĖJUSIEMS NUO NEPALANKIŲ KLIMATO REIŠKINIŲ“ SCHEMA

 

 

Eil. Nr.

Pagrindiniai elementai

Paaiškinimas

1.

Teisinis pagrindas

2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentas (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje su visais pakeitimais (toliau – reglamentas (ES) Nr. 1408/2013).

2014 m. birželio 25 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 702/2014, kuriuo skelbiama, kad tam tikrų kategorijų pagalba žemės bei miškų ūkio sektoriuose ir kaimo vietovėse yra suderinama su vidaus rinka pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius su visais pakeitimais (toliau – reglamentas (ES) Nr. 702/2014), 14 straipsnis.

2.

Planuojamo skirti finansavimo suma

1 184 600 Eur (vienas milijonas vienas šimtas aštuoniasdešimt keturi tūkstančiai šeši šimtai eurų) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų.

3.

Schemos galiojimo trukmė

Paskolos pagal skatinamąją finansinę priemonę „Paskolos nukentėjusiems nuo nepalankių klimato reiškinių“ (toliau – Paskolos) (toliau – Priemonė) teikiamos pagal reglamentą (ES) Nr. 1408/2013 ir pagal reglamentą (ES) Nr. 702/2014 iki 2021 m. gruodžio 31 d.

4.

Finansų tarpininkų atrinkimas

Nacionalinė plėtros įstaiga uždaroji akcinė bendrovė Žemės ūkio paskolų garantijų fondas atrinks finansų tarpininkus Priemonei įgyvendinti.

Nustatomos šios pagrindinės finansų tarpininkų dalyvavimo įgyvendinant Priemonę sąlygos:

 

4.1. finansų tarpininkui Paskolos gavėjo mokami Paskolos administravimo mokesčiai negali būti didesni nei 1 proc. nuo Paskolos sumos, tačiau bendra Paskolos administravimo mokesčių suma, kurią iš viso Paskolos gavėjas turi sumokėti už Paskolą, negali būti mažesnė nei 100 Eur;

 

4.2. finansų tarpininkams mokamas valdymo mokestis, priklausantis nuo veiklos rezultatų, t. y. nuo išskolintų lėšų. Metinis valdymo mokestis negali būti didesnis kaip 2 proc. nuo Priemonei skirtų valstybės biudžeto lėšų;

 

4.3. finansų tarpininkai neprisiima Paskolos negrąžinimo ir kitų mokėjimų pagal Paskolos sutartis nemokėjimo rizikos;

 

4.4. finansų tarpininkai gali prisidėti prie Paskolų savo lėšomis. Tokiu atveju netaikomos 4.2 ir 4.3 papunkčiuose nurodytos sąlygos, o nustatomos šios:

 

4.4.1. finansų tarpininkams mokamas valdymo mokestis, priklausantis nuo veiklos rezultatų, t. y. nuo išskolintų lėšų. Metinis valdymo mokestis negali būti didesnis kaip 1,5 proc. nuo Priemonei skirtų valstybės biudžeto lėšų;

 

4.4.2. maksimalus leistinas finansų tarpininko įsipareigojimų nevykdymo dydis – ne daugiau kaip 10 proc. visos pagal Priemonę išskolintų lėšų sumos.

5.

Paskolos gavėjai

Paskolos teikiamos ūkio subjektams, užsiimantiems pirmine žemės ūkio produktų gamyba:

 

5.1. kurie savo vardu, kaip valdos valdytojai, yra įregistravę žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 27 d. nutarimu Nr. 1351 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“, nustatyta tvarka;

 

5.2. kurie 2019 m. nukentėjo nuo šalnų. Tuo atveju, jei Priemonei skirtos lėšos nebus išskolintos iki 2020 m. lapkričio 30 d., Paskolos bus teikiamos tiems ūkio subjektams, kurie per paskutinius trejus metus nukentėjo nuo kitų nepalankių klimato reiškinių (sausros, liūčių ir kt.);

 

5.3. kurie atitinka mažoms ar vidutinėms įmonėms reglamento (ES) Nr. 702/2014 I priede nustatytus kriterijus;

 

5.4. kurie nėra sunkumų patiriančios įmonės, kaip apibrėžta reglamento (ES) Nr. 702/2014 2 straipsnio 14 dalyje, išskyrus atvejį, kai pareiškėjui teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba pagal reglamentą (ES) Nr. 1408/2013;

 

5.5. kurių einamasis likvidumo rodiklis >= 0,8;

 

5.6. kurie nėra gavę neteisėtos pagalbos, kuri buvo suteikta pagalbos teikėjo Lietuvoje ir Europos Komisijos sprendimu (dėl individualios pagalbos arba pagalbos schemos) buvo pripažinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka, arba yra grąžinę visą jos sumą, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka.

6.

Finansavimo teikimo sąlygos

Paskolos skiriamos:

- investicijoms finansuoti vadovaujantis reglamentu (ES) Nr. 702/2014 arba tuo atveju, jei ūkio subjektas yra sunkumus patirianti įmonė pagal reglamento (ES) Nr. 702/2014 2 straipsnio 14 dalį – reglamentu (ES) Nr. 1408/2013;

- apyvartinėms lėšoms (įskaitant darbo užmokestį ir su juo susijusius mokesčius) finansuoti vadovaujantis reglamentu (ES) Nr. 1408/2013.

 

Didžiausia Paskolos gavėjui suteikiamos Paskolos suma – 25 000 Eur (dvidešimt penki tūkstančiai eurų).

Paskolos gali būti teikiamos ne ilgesniam kaip 36 mėnesių laikotarpiui.

 

 

Paskolai taikomos nulinės palūkanos valstybės biudžeto lėšų daliai.

Tuo atveju, jei finansų tarpininkas prisideda prie Paskolų savo lėšomis, jo lėšų daliai taikoma maksimali palūkanų norma, įskaitant maržą, ne didesnė negu 8 proc.

Paskolos gavėjui pageidaujant taikomas iki 1 metų paskolos grąžinimo atidėjimas nuo paskolos sutarties sudarymo dienos.

Nauja Paskola pagal Priemonę Paskolos gavėjui gali būti suteikta tik grąžinus prieš tai pagal Priemonę jam suteiktą Paskolą.

Reglamentas (ES) Nr. 702/2014 taikomas tik skatinamąjį poveikį turinčiai pagalbai.

 

Teikiant pagalbą pagal Priemonę, turi būti laikomasi šių reikalavimų:

- Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 1 straipsnio, 3 straipsnio 3 ir
6–9 dalių, 4 straipsnio 1 ir 3 dalių, 6 straipsnio 3 dalies reikalavimų;

- Reglamento (ES) Nr. 702/2014 1 straipsnio 4 dalies c punkto, 4 straipsnio 1 dalies a punkto bei 2 dalies, 5 straipsnio 1 dalies bei 2 dalies b punkto, 7 straipsnio 1–3 dalių, 8 straipsnio 1, 5 ir 7 dalių, 14 straipsnio 2–14 dalių reikalavimų.

7.

Priemonės administravimas

Priemonę administruoja UAB ILTE (toliau – Bendrovė).

8.

Pagalbos sumavimas

8.1. Paskolų teikimas Paskolų gavėjams pagal Priemonę yra:

8.1.1. valstybės pagalba, kai Paskolos teikiamos vadovaujantis reglamentu (ES) Nr. 702/2014;

8.1.2. nereikšminga (de minimis) pagalba, kai Paskolos teikiamos vadovaujantis reglamentu (ES) Nr. 1408/2013.

 

8.2. Teikiant pagalbą pagal reglamentą (ES) Nr. 702/2014, pagalbos intensyvumas neturi viršyti 40 proc. tinkamų finansuoti išlaidų.

 

8.3. Teikiant pagalbą pagal reglamentą (ES) Nr. 1408/2013, bendra vienam pagalbos gavėjui suteiktos nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma negali viršyti 25 000  Eur per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį.

 

8.4. Bendra pirminės žemės ūkio produktų gamybos sektoriuje veiklą vykdančioms įmonėms skiriamos nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma per bet kuriuos trejus finansinius metus neturi viršyti reglamento (ES) Nr. 1408/2013 II priede nurodytos nacionalinės ribos. De minimis pagalbos priemonėms, naudingoms tik vieno atskiro produkto sektoriui, kaip nurodyta reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 3 dalyje, bendra teikiamos de minimis pagalbos suma per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį negali viršyti 50 proc. reglamento (ES) Nr. 1408/2013 II priede nurodytos nacionalinės ribos.

 

8.5 Pagal Priemonę suteikta valstybės pagalba gali būti sumuojama su nereikšminga (de minimis) pagalba toms pačioms tinkamoms finansuoti išlaidoms, jei dėl tokio sumavimo neviršijamas nustatytas didžiausias pagalbos intensyvumas ir suma.

9.

Stebėsena

Priemonę administruojanti įstaiga turi užtikrinti, kad teikiamos Paskolos atitiktų reglamento (ES) Nr. 702/2014 14 straipsnio, reglamento (ES) Nr. 1408/2013 ir šios schemos nuostatas.

 

Priemonės valdytojas turės skelbti duomenis apie suteiktą valstybės pagalbą ir nereikšmingą (de minimis) pagalbą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registre, vadovaudamasis Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“.

10.

Skaidrumo reikalavimai

Vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 702/2014 9 straipsnio 2 punkto c (i) papunkčio nuostatomis, reglamento (ES) Nr. 702/2014 III priede nurodyta informacija apie suteiktą valstybės pagalbą turi būt paskelbta Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo viešos paieškos svetainėje ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos. Bendrovė duomenis apie suteiktą pagalbą per 10 darbo dienų nuo sprendimo dėl pagalbos suteikimo priėmimo pateikia Žemės ūkio ministerijai, kuri skelbia duomenis Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo viešos paieškos svetainėje.

11.

Informacijos ir dokumentų saugojimas

Informacija ir dokumentai, susiję su pagalbos teikimu, saugomi ne trumpiau kaip 10 metų nuo paskutinės pagalbos suteikimo dienos.

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-561, 2020-07-28, paskelbta TAR 2020-07-29, i. k. 2020-16579

Dėl žemės ūkio ministro 2020 m. birželio 8 d. įsakymo Nr. 3D-422 „Dėl Fondų fondo „Žemės ūkio fondas“ finansavimo sąlygų aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-73, 2021-02-02, paskelbta TAR 2021-02-02, i. k. 2021-02033

Dėl žemės ūkio ministro 2020 m. birželio 8 d. įsakymo Nr. 3D-422 „Dėl Fondų fondo „Žemės ūkio fondas“ finansavimo sąlygų aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-254, 2022-04-13, paskelbta TAR 2022-04-13, i. k. 2022-07602

Dėl žemės ūkio ministro 2020 m. birželio 8 d. įsakymo Nr. 3D-422 „Dėl Fondų fondo „Žemės ūkio fondas“ finansavimo sąlygų aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

4.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-507, 2023-07-31, paskelbta TAR 2023-07-31, i. k. 2023-15470

Dėl žemės ūkio ministro 2020 m. birželio 8 d. įsakymo Nr. 3D-422 „Dėl Fondų fondo „Žemės ūkio fondas“ finansavimo sąlygų aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

5.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-821, 2024-12-05, paskelbta TAR 2024-12-05, i. k. 2024-21602

Dėl žemės ūkio ministro 2020 m. birželio 8 d. įsakymo Nr. 3D-422 „Dėl Fondų fondo „Žemės ūkio fondas“ finansavimo sąlygų aprašo patvirtinimo“ pakeitimo