Suvestinė redakcija nuo 2018-12-28

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2014-10-23, i. k. 2014-14700

 

 

 

PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS 2011 M. BIRŽELIO 27 D. ĮSAKYMO NR. A-708 „DĖL PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS APSKAITOS POLITIKOS, FINANSINIŲ ATASKAITŲ RINKINIO SUDARYMO TVARKOS PATVIRTINIMO IR APSKAITOS VADOVO“ PAKEITIMO

 

 

2014 m. spalio 21 d. Nr. A-1106

Panevėžys

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi,

k e i č i u Panevėžio rajono savivaldybės administracijos apskaitos politiką, patvirtintą Administracijos direktoriaus 2011 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. A-708 „Dėl Panevėžio rajono savivaldybės administracijos apskaitos politikos, finansinių ataskaitų rinkinio sudarymo tvarkos patvirtinimo ir apskaitos vadovo“, ir ją išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                         Vitalijus Žiurlys

 

PATVIRTINTA

Panevėžio rajono savivaldybės administracijos

direktoriaus 2011 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. A-708

(Panevėžio rajono savivaldybės administracijos

direktoriaus 2014 m. spalio 21  d. įsakymo Nr. A-1106

redakcija)

 

APSKAITOS VADOVO BENDROJI DALIS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Panevėžio rajono savivaldybės administracijos (toliau – įstaiga)  buhalterinės apskaitos vadovas (toliau – Apskaitos vadovas) parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu, Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais (toliau – VSAFAS), Pavyzdiniu biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos vadovu ir kitais teisės aktais.

2. Apskaitos vadove pateikti VSAFAS nuostatų praktinio taikymo įstaigoje nurodymai ir rekomendacijos kaip tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal kaupimo principą ir kaip parengti finansinių ataskaitų rinkinį. Apskaitos vadovą sudaro:

2.1. įstaigos apskaitos politika, taikytina pagal VSAFAS;

2.2. apskaitos tvarkų aprašai, kuriuose pateikti galimų ūkinių operacijų ir ūkinių įvykių registravimo buhalterinėje apskaitoje detalūs nurodymai;

2.3.  įstaigos individualus  sąskaitų planas;

3. Įstaigos veiklai vykdyti įsigytas nematerialusis, ilgalaikis ir trumpalaikis materialusis turtas bei atsargos į apskaitą turi būti įtraukti kartu su pridėtinės vertės mokesčiu, nes įstaiga nėra pridėtinės vertės mokesčio mokėtoja. Tais atvejais, kai pridėtinės vertės mokestis gali būti įtrauktas į atskaitą, įsigytas ilgalaikis nematerialusis, ilgalaikis ir trumpalaikis materialusis turtas bei atsargos į apskaitą turi būti įtraukti be pridėtinės vertės mokesčio.

4. Apskaitos vadovo nuostatos neprieštarauja VSAFAS nuostatoms.

5. Šis Apskaitos vadovas taikomas tvarkant įstaigos buhalterinę apskaitą ir sudarant finansines ataskaitas.

6. Šio Apskaitos vadovo galiojimo terminus, už Apskaitos vadovo nuostatų įgyvendinimą atsakingus asmenis, keičiančius, keičiamus ar papildančius įstaigos vidaus teisės aktus, savo įsakymu nustato Savivaldybės administracijos direktorius (toliau – įstaigos vadovas) ar jo įgaliotas asmuo.

7. Apskaitos vadovą tvirtina įstaigos vadovas.

 

Apskaitos organizavimas

 

Atsakomybė už apskaitos organizavimą

 

8. Pagal Lietuvos respublikos buhalterinės apskaitos įstatymą, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą ir Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymą „Dėl biudžetinių įstaigų apskaitos organizavimo taisyklių patvirtinimo“ už apskaitos organizavimą, apskaitos dokumentų išsaugojimą ir finansinių ataskaitų rinkinio pateikimą laiku atsakingas įstaigos vadovas.

9. Pagal Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymą Apskaitos skyriaus vedėjas (vyriausiasis buhalteris) atsako už buhalterinių įrašų teisingumą.

10. Finansines ataskaitas pasirašo įstaigos vadovas ir Apskaitos skyriaus vedėjas (vyriausiasis buhalteris).

11. Įstaigos apskaitos ir kitų funkcijų, susijusių su apskaitai reikalingų duomenų gavimu, dokumentų parengimu ir įforminimu, ataskaitų sudarymu ir tvirtinimu, paskirstymas pateiktas 1 priede (pridedama).

12. Įstaigoje buhalterinę apskaitą tvarko Apskaitos skyrius vadovaudamasis Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu, VSAFAS, Apskaitos skyriaus nuostatais, patvirtintais Administracijos direktoriaus įsakymu ir nustatyta apskaitos politika.

 

Apskaitos sistema

 

13. Įstaigos buhalterinė apskaita tvarkoma naudojantis buhalterinės apskaitos kompiuterine programa „Labbis“, duomenų perdavimo Finansų skyriui kompiuterine programa „FinNet“. Į savivaldybės administracijos sudėtį įeina 12 seniūnijų, administracijos padalinių, kurie turi savus asignavimus ir atsiskaitomąsias sąskaitas banke. Finansinės ataskaitos sudaromos už ataskaitinius laikotarpius bendros, kaip vieno viešojo sektoriaus subjekto, nes seniūnijos nėra juridiniai asmenys ir atskiri viešojo sektoriaus subjektai.

 

II. SĄSKAITŲ PLANAS

 

14. Sąskaitų planas yra sudarytas pagal Pavyzdinį biudžetinių įstaigų sąskaitų planą.

15. Sąskaitų planas apima Privalomojo bendrojo sąskaitų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos finansų ministro 2009 m. birželio 16 d. įsakymu Nr. 1K-190, sąskaitas ir privalomus detalizuojančius požymius, taip pat registravimo sąskaitas ir kitus detalizuojančius požymius.

16. Apskaitos duomenys detalizuojami pagal šiuos požymius:

16.1. valstybės funkciją;

16.2. programą, priemonę;

16.3.   lėšų šaltinį;

16.4.  valstybės biudžeto išlaidų ir pajamų ekonominės klasifikacijos straipsnį;

16.5.  kitus požymius.

17. Visas ūkines operacijas ir ūkinius įvykius apskaitoje registruojamos dvejybiniu įrašu vieną kartą. Visos ūkinės operacijos ir ūkiniai įvykiai yra registruojami didžiojoje knygoje, kurios duomenys skirti sudaryti finansinėms ataskaitoms.

18. Sąskaitų planą sudaro 6 lygių sumavimo (vienaženklės – šešiaženklės) sąskaitos ir registravimo (septynių ženklų) sąskaitos. Įrašai daromi tik registravimo sąskaitose.

 

III. APSKAITOS POLITIKA

 

Apskaitos politikos taikymas

 

19. Įstaiga taiko tokią apskaitos politiką, kuri užtikrina, kad apskaitos duomenys atitiktų kiekvieno taikytino VSAFAS reikalavimus. Jeigu nėra konkretaus VSAFAS reikalavimo, vadovaujamasi bendraisiais apskaitos principais, nustatytais 1-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Informacijos pateikimas finansinių ataskaitų rinkinyje“, (toliau – 1-asis VSAFAS).

20. Šiame Apskaitos vadove pateikta apskaitos politika, ūkinių įvykių ir ūkinių operacijų registravimo tvarka užtikrina, kad finansinėse ataskaitose pateikiama informacija yra:

20.1. svarbi vartotojų sprendimams priimti;

20.2. patikima, nes:

20.2.1. teisingai nurodo įstaigos finansinius rezultatus, finansinę būklę ir pinigų srautus;

20.2.2. parodo ūkinių įvykių ir ūkinių operacijų ekonominę prasmę, ne vien teisinę formą;

20.2.3. yra nešališka, netendencinga;

20.2.4. apdairiai pateikta (atsargumo principas);

20.3. visais reikšmingais atvejais išsami.

21. Pasirinktą apskaitos politiką įstaiga taiko nuolat.

22. Apskaitos politika keičiama tik vadovaujantis 7-uoju viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartu „Apskaitos politikos, apskaitinių įverčių keitimas ir klaidų taisymas“, (toliau – 7-asis VSAFAS) ir taikoma vienodai visiems finansinių ataskaitų straipsniams, kuriems turi įtakos Apskaitos politikos keitimas.

23. Apskaitos politika apima ūkinių operacijų ir įvykių pripažinimo, įvertinimo ir apskaitos principus, metodus ir taisykles.

 

Bendrieji apskaitos principai, metodai ir taisyklės

 

24. Tvarkydama apskaitą ir sudarydama finansines ataskaitas, įstaiga vadovaujasi VSAFAS.

25. Ūkinės operacijos ir įvykiai registruojami apskaitoje ir finansinių ataskaitų rinkinys rengiamas taikant šiuos bendruosius apskaitos principus:

25.1. kaupimo;

25.2. subjekto;

25.3. veiklos tęstinumo;

25.4. periodiškumo;

25.5. pastovumo;

25.6. piniginio mato;

25.7. palyginimo;

25.8. atsargumo;

25.9. neutralumo;

25.10. turinio viršenybės prieš formą.

26. Sudarant biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinį, vadovaujasi šiais bendraisiais apskaitos principais:

26.1. pinigų;

26.2. subjekto;

26.3. periodiškumo;

26.4. pastovumo;

26.5. piniginio mato.

27.  Pagal subjekto principą įstaiga laikoma atskiru apskaitos vienetu: atskirai tvarko apskaitą, sudaro ir teikia atskirus finansinių ataskaitų ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius. Įstaigos apskaitoje registruojamas patikėjimo teise valdomas, naudojamas ir disponuojamas valstybės ir savivaldybės turtas, finansavimo sumos ir įsipareigojimai, pajamos ir sąnaudos. Turtas, valdomas ir naudojamas kitomis teisėmis (pavyzdžiui, panaudos, nuomos), registruojamas nebalansinėse sąskaitose.

28. Įstaigai leidžiamas vykdyti ūkines operacijas nustato teisės aktai. VSAFAS nustato faktiškai įvykusių ūkinių operacijų registravimo apskaitoje metodus ir taisykles. Pagal turinio viršenybės prieš formą principą įstaigos apskaitoje ūkiniai įvykiai ir ūkinės operacijos vertinami ir pripažįstami pagal jų ekonominę prasmę ir turinį, nepriklausomai nuo to, ar tokią ūkinę operaciją vykdyti ir (arba) sandorį sudaryti leidžia įstaigos veiklą reglamentuojantys teisės aktai.

29. Visos ūkinės operacijos ir įvykiai registruojami įstaigos sąskaitų plano sąskaitose taikant apskaitos politiką, parengtą pagal VSAFAS reikalavimus (nurodytus principus, metodus ir taisykles) atskiroms ūkinėms operacijoms ir įvykiams, finansinių ataskaitų elementams arba straipsniams ir apskaitos procedūroms. Įstaiga taiko visus 1 lentelėje nurodytus VSAFAS.

 

1 lentelė. Taikomi Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartai

 

Standarto pavadinimas

Taikoma (T)/

netaikoma (N)

1 VSAFAS – „Informacijos pateikimas finansinių ataskaitų rinkinyje“

T

2 VSAFAS – „Finansinės būklės ataskaita“ 

T

3 VSAFAS – „Veiklos rezultatų ataskaita“

T

4 VSAFAS – „Grynojo turto pokyčių ataskaita“

T

5 VSAFAS – „Pinigų srautų ataskaita“

T

6 VSAFAS – „Finansinių ataskaitų aiškinamasis raštas“ 

T

7 VSAFAS – „Apskaitos politikos, apskaitinių įverčių keitimas ir klaidų taisymas“

T

8 VSAFAS – „Atsargos“

T

9 VSAFAS – „Mokesčių ir socialinių įmokų pajamos“ 

N

10 VSAFAS – „Kitos pajamos“

T

11 VSAFAS – „Sąnaudos“

T

12 VSAFAS – „Ilgalaikis materialusis turtas“ 

T

13 VSAFAS – „Nematerialusis turtas“ 

T

14 VSAFAS – „Jungimai ir investicijos į asocijuotuosius subjektus“

T

15 VSAFAS – „Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys ir investicijos į kontroliuojamus subjektus“

T

16 VSAFAS – „Biologinis turtas ir mineraliniai ištekliai“ 

T

17 VSAFAS – „Finansinis turtas ir finansiniai įsipareigojimai“ 

T

18 VSAFAS – „Atidėjiniai, neapibrėžtieji įsipareigojimai, neapibrėžtasis turtas ir poataskaitiniai įvykiai“

T

19 VSAFAS – „Nuoma, finansinė nuoma (lizingas) ir kitos turto perdavimo sutartys“

T

20 VSAFAS – „Finansavimo sumos“

T

21 VSAFAS – „Sandoriai užsienio valiuta“

T

22 VSAFAS – „Turto nuvertėjimas“

T

23 VSAFAS – „Tarpinių finansinių ataskaitų rinkinys“ 

T

24 VSAFAS – „Su darbo santykiais susijusios išmokos“ 

T

25 VSAFAS – „Segmentai“

T

26 VSAFAS – „Išteklių fondo apskaita ir finansinių ataskaitų rinkinys“

T

27 VSAFAS –„Koncesijos ir valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartys“

N

28 VSAFAS – „Euro įvedimas“

T

 

Nematerialusis turtas

 

30. Nematerialiojo turto apskaitos politika parengta vadovaujantis 13-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Nematerialusis turtas“,  (toliau – 13-asis VSAFAS), o nematerialiojo turto nuvertėjimo apskaičiavimo ir apskaitos metodai bei taisyklės – 22-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Turto nuvertėjimas“, (toliau – 22-asis VSAFAS) nustatyta tvarka.

31. Nematerialusis turtas yra pripažįstamas, jei atitinka 13-ajame VSAFAS pateiktą sąvoką ir nematerialiajam turtui nustatytus kriterijus.

32. Nematerialusis turtas pirminio pripažinimo metu apskaitoje yra registruojamas įsigijimo savikaina. Išlaidos, patirtos po pirkto ar susikurto nematerialiojo turto pirminio pripažinimo, didina nematerialiojo turto įsigijimo savikainą tik tais atvejais, kai galima patikimai nustatyti, kad patobulintas nematerialusis turtas teiks didesnę ekonominę naudą, t. y., kad atliktas esminis nematerialiojo turto pagerinimas.

33. Išankstiniai apmokėjimai už nematerialųjį turtą apskaitoje registruojami nematerialiojo turto sąskaitose.

34. Po pirminio pripažinimo nematerialusis turtas, kurio naudingo tarnavimo laikas ribotas, finansinėse ataskaitose yra parodomas įsigijimo savikaina, atėmus sukauptą amortizaciją ir nuvertėjimą, jei jis yra.

35. Nematerialiojo turto amortizuojamoji vertė yra nuosekliai paskirstoma per visą nustatytą turto naudingo tarnavimo laiką tiesiogiai proporcingu metodu. Tam tikro nematerialiojo turto vieneto amortizacija pradedama skaičiuoti nuo kito mėnesio, kai turtas pradedamas naudoti, pirmos dienos ir nebeskaičiuojama nuo kito mėnesio, kai naudojamo nematerialiojo turto likutinė vertė sutampa su jo likvidacine verte, kai turtas perleidžiamas, nurašomas arba kai apskaičiuojamas ir užregistruojamas to turto vieneto nuvertėjimas, lygus jo likutinės vertės sumai, pirmos dienos.

36. Nematerialiojo turto naudingo tarnavimo laikas, nustatomas atsižvelgiant į sutartis ar kitus sandorius, neturi būti ilgesnis už šių sandorių galiojimo laikotarpį. Kitam nematerialiajam turtui įstaiga taiko įstaigos vadovo patvirtintus normatyvus, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. birželio 10 d. nutarimu Nr. 564, patvirtintais (su pakeitimais) ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) minimaliais ir maksimaliais ekonominiais normatyvais viešojo sektoriaus subjektams.

37. Detaliau nematerialiojo turto apskaitos tvarka ir procedūros nustatytos Nematerialiojo turto apskaitos tvarkos apraše.

 

Ilgalaikis materialusis turtas

 

38. Ilgalaikio materialiojo turto apskaitos politika parengta vadovaujantis 12-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Ilgalaikis materialusis turtas“, (toliau – 12-asis VSAFAS), o ilgalaikio materialiojo turto nuvertėjimo apskaičiavimo ir apskaitos metodai bei taisyklės – 22-ajame VSAFAS nustatyta tvarka.

39. Ilgalaikis materialusis turtas pripažįstamas ir registruojamas apskaitoje, jei jis atitinka ilgalaikio materialiojo turto sąvoką ir VSAFAS nustatytus ilgalaikio materialiojo turto pripažinimo kriterijus.

40. Ilgalaikis materialusis turtas pagal pobūdį skirstomas į pagrindines grupes, nustatytas VSAFAS.

41. Įsigytas ilgalaikis materialusis turtas pirminio pripažinimo momentu apskaitoje registruojamas įsigijimo savikaina.

42. Išankstiniai apmokėjimai už ilgalaikį materialųjį turtą apskaitoje registruojami tam skirtose ilgalaikio materialiojo turto sąskaitose.

43. Po pirminio pripažinimo ilgalaikis materialusis turtas finansinėse ataskaitose rodomas įsigijimo savikaina, atėmus sukauptą nusidėvėjimą ir nuvertėjimą, jei jis yra.

44. Ilgalaikio materialiojo turto nudėvimoji vertė yra nuosekliai paskirstoma per visą turto naudingo tarnavimo laiką. Ilgalaikio materialiojo turto vieneto nusidėvėjimas pradedamas skaičiuoti nuo kito mėnesio, kai turtas pradedamas naudoti, pirmos dienos. Nusidėvėjimas nebeskaičiuojamas nuo kito mėnesio, kai naudojamo ilgalaikio materialiojo turto likutinė vertė sutampa su jo likvidacine verte, kai turtas perleidžiamas, nurašomas arba kai apskaičiuojamas ir užregistruojamas to turto vieneto nuvertėjimas, lygus jo likutinės vertės sumai, pirmos dienos.

45. Ilgalaikio materialiojo turto nusidėvėjimas skaičiuojamas taikant tiesiogiai proporcingą (tiesinį) metodą pagal įstaigos vadovo patvirtintus normatyvus, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. birželio 10 d. nutarimu Nr. 564 (su pakeitimais), patvirtintais ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) minimaliais ir maksimaliais ekonominiais normatyvais viešojo sektoriaus subjektams.

46. Ilgalaikis materialusis turtas gali būti riboto ir neriboto naudojimo laiko. Neriboto naudojimo laiko turto, nusidėvėjimas neskaičiuojamas. Neriboto naudojimo laiko turtas: žemė, kultūros vertybės, kitos vertybės.

47. Atliktų žemės gerinimo darbų, tokių kaip žemės sklypo melioravimo darbai, akmenų rinkimas, šienavimas ir panašios išlaidos pripažįstamos sąnaudomis tą ataskaitinį laikotarpį, kai jos padaromos.

48. Kilnojamųjų kultūros vertybių konservavimo ir restauravimo bei nekilnojamųjų kultūros vertybių tvarkybos darbų išlaidos pripažįstamos sąnaudomis tą ataskaitinį laikotarpį, kai jos padaromos.

49. Kai turtas parduodamas arba nurašomas, jo įsigijimo savikaina, sukauptas nusidėvėjimas ir, jei yra, nuvertėjimas nurašomi. Pardavimo pelnas ar nuostoliai parodomi kitos veiklos rezultatų ataskaitos straipsnyje.

50. Jei viešojo sektoriaus subjektas, siekdamas įgyvendinti viešąjį interesą, atlieka turto, kurio nevaldo, kuriuo nesinaudoja (nesinuomoja ar kitaip nesinaudoja) ir nedisponuoja, esminio pagerinimo darbus, išlaidas šiems darbams atlikti pripažįsta sąnaudomis tą ataskaitinį laikotarpį, kai jos padaromos.

51.  Jei nekilnojamojo turto nuomotojas (panaudos davėjas) nekompensuoja nuomininko (panaudos gavėjo) padarytų esminio turto pagerinimo, siekiant pritaikyti turtą naudoti savo veikloje, išlaidų, įskaitant kapitalinio remonto, rekonstrukcijos ir paprastojo remonto, skirto statiniui atnaujinti išlaidas, šias išlaidas nuomininkas (panaudos gavėjas) registruoja kaip atskirą ilgalaikio materialiojo turto vienetą ir pripažįsta jo nusidėvėjimo sąnaudas per likusį nuomos laikotarpį.

52. Jei nuomotojas sutinka kompensuoti padarytas eksploatacijos išlaidas ir (arba) atlikto esminio turto pagerinimo arba paprastojo remonto darbų vertę arba atitinkama suma sumažinti nuomos mokestį, šia suma nuomininkas remonto išlaidas apskaitoje registruoja kaip gautiną sumą iš nuomotojo.

53. Ilgalaikio materialiojo turto rekonstravimas, remontas ir paprastojo remonto darbai pripažįstami esminiu turto pagerinimu, jei padidina turto funkcijų apimtį arba pailgina turto naudingo tarnavimo laiką, arba iš esmės pagerina jo naudingąsias savybes. Šių darbų verte didinama ilgalaikio materialiojo turto įsigijimo savikaina ir (arba) patikslinamas likęs turto naudingo tarnavimo laikas. Jei atlikti darbai nepagerina naudingųjų ilgalaikio materialiojo turto savybių ar nepadidina turto funkcijų apimties, arba nepailgina jo naudingo tarnavimo laiko, jie nepripažįstami esminiu pagerinimu, o šių darbų vertė pripažįstama ataskaitinio laikotarpio sąnaudomis.

54. Detaliau ilgalaikio materialiojo turto apskaitos tvarka ir procedūros Ilgalaikio materialiojo turto apskaitos tvarkos apraše.

 

Biologinis turtas ir mineraliniai ištekliai

 

55. Biologinio turto ir mineralinių išteklių apskaitos politika nustatyta 16-ajame VSAFAS „Biologinis turtas ir mineraliniai ištekliai“, (toliau – 16-asis VSAFAS).

56. Biologinis turtas ir mineraliniai ištekliai pripažįstami ir registruojami apskaitoje, jeigu atitinka 16-ajame VSAFAS nurodytus turto pripažinimo kriterijus.

57. Įstaigoje apskaitomas ne žemės ūkio paskirties biologinis turtas (augalai, kurie skirti socialiniams, kultūriniams, gamtosauginiams, moksliniams, teisėsaugos, pažintiniams tikslams).

58. Pirminio pripažinimo ir paskesnio vertinimo metu biologinio turto grupės vienetas įvertinamas ir finansinėse ataskaitose parodomas vienu iš šių būdų:

58.1. tikrąja verte;

58.2. įsigijimo ar pasigaminimo savikaina, jei remiantis 58.1 papunktyje nustatytu metodu negalima nustatyti turto vertės).

Punkto pakeitimai:

Nr. A-547, 2018-12-27, paskelbta TAR 2018-12-27, i. k. 2018-21491

 

59. Pelnas arba nuostoliai, susiję su biologinio turto tikrosios vertės pasikeitimu, turi būti rodomi ataskaitinio laikotarpio, per kurį yra nustatyti, veiklos rezultatų ataskaitoje.

60. Jei ne žemės ūkio veikloje naudojamo biologinio turto grupės  vienetas pirminio pripažinimo metu buvo įvertintas tikrąja verte, vėliau jis negali būti apskaitoje registruojamas įsigijimo savikaina.

61. Detaliau biologinio turto ir mineralinių išteklių apskaitos ypatybės aprašomos Biologinio turto ir mineralinių išteklių apskaitos tvarkos apraše.

 

 

Atsargos

 

62. Atsargų apskaitos metodai ir taisyklės nustatyti 8-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Atsargos“.

63. Pirminio pripažinimo metu atsargos įvertinamos įsigijimo (pasigaminimo) savikaina, o sudarant finansines ataskaitas – įsigijimo (pasigaminimo) savikaina ar grynąja realizavimo verte, atsižvelgiant į tai, kuri iš jų mažesnė.

64. Apskaičiuodama atsargų, sunaudotų teikiant paslaugas, ar parduotų atsargų savikainą, įstaiga taiko konkrečių kainų įkainojimo metodą.

65. Sudarant finansines ataskaitas, atsargos gali būti nukainojamos iki grynosios realizavimo vertės tam, kad jų balansinė vertė neviršytų būsimos ekonominės naudos ar paslaugų vertės, kurią tikimasi gauti šias atsargas pardavus, paskirsčius ar panaudojus.

66. Kai atsargos parduodamos ar perduodamos, jų balansinė vertė pripažįstama sąnaudomis to laikotarpio, kuriuo pripažįstamos atitinkamos pajamos. Atsargų sunaudojimas arba pardavimas apskaitoje registruojamas pagal nuolat apskaitomų atsargų būdą, kai buhalterinėje apskaitoje registruojama kiekviena su atsargų sunaudojimu arba pardavimu susijusi operacija.

67. Prie atsargų priskiriamas neatiduotas naudoti ūkinis inventorius. Atiduoto naudoti inventoriaus vertė iš karto įtraukiama į sąnaudas. Naudojamo inventoriaus kiekinė ir vertinė apskaita tvarkoma nebalansinėse sąskaitose.

68. Ilgalaikis materialusis turtas, kurį priimtas sprendimas parduoti, priskiriamas prie atsargų grupės „Ilgalaikis materialusis turtas, skirtas parduoti“ ir jo apskaitoje taikomos  8-ojo VSAFAS „Atsargos“ nuostatos.

69.  Į atsargų grupę perkelto ilgalaikio materialaus turto įsigijimo savikaina laikoma balansinė turto vertė, nustatyta šio turto perkėlimo į atsargas grupę dieną. Į atsargų grupę turtas perkeliamas nurodant jo įsigijimo savikainą, sukauptas nusidėvėjimo ir nuvertėjimo sumas.

70. Detaliau atsargų apskaitos ypatumai detaliai aprašomi Atsargų apskaitos tvarkos apraše. 

 

Finansinis turtas

 

71. Finansinio turto apskaitos metodai ir taisyklės nustatyti 14-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Jungimai ir investicijos į asocijuotuosius subjektus“, (toliau -14-asis VSAFAS) ir 17-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Finansinis turtas ir finansiniai įsipareigojimai“,  (toliau – 17-asis VSAFAS).

72. Įstaigos finansinis turtas yra skirstomas į ilgalaikį ir trumpalaikį.

73. Ilgalaikiam finansiniam turtui priskiriama:

73.1. ilgalaikės investicijos į nuosavybės vertybinius popierius;

73.2. po vienerių metų gautinos sumos;

73.3. kitas ilgalaikis finansinis turtas.

74. Trumpalaikiam finansiniam turtui priskiriama:

74.1. per vienerius metus gautinos sumos (įskaitant ilgalaikių gautinų sumų einamųjų metų dalį);

74.2. pinigai ir pinigų ekvivalentai.

75. Detaliau investicijų į nuosavybės vertybinius popierius apskaitos ypatumai yra aprašomi Finansinio turto apskaitos tvarkos apraše.

 

Gautinos sumos

 

76. Gautinos sumos pirminio pripažinimo metu yra įvertinamos įsigijimo savikaina.

77. Finansinėse ataskaitose ilgalaikės gautinos sumos ataskaitose parodomos amortizuota savikaina, atėmus nuvertėjimo nuostolius.

78. Finansinėse ataskaitose trumpalaikės gautinos sumos parodomos įsigijimo savikaina, atėmus nuvertėjimo nuostolius.

79. Detaliau gautinų sumų nuvertėjimo apskaičiavimo principai ir gautinų sumų apskaitos ypatumai aprašomi Išankstinių apmokėjimų ir gautinų sumų apskaitos tvarkos apraše.

 

Pinigai ir pinigų ekvivalentai

 

80. Pinigus sudaro pinigai kasoje ir banko sąskaitose. Pinigų ekvivalentai yra trumpalaikės, likvidžios investicijos, kurios gali būti greitai ir lengvai iškeičiamos į žinomą pinigų sumą. Tokių investicijų terminas neviršija trijų mėnesių, o vertės pokyčių rizika yra labai maža.

 

Finansavimo sumos

 

81. Finansavimo sumų apskaitos metodai ir taisyklės nustatyti 20-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Finansavimo sumos“,  (toliau – 20-asis VSAFAS).

82. Finansavimo sumos pripažįstamos, kai atitinka 20-ajame VSAFAS nustatytus kriterijus.

83. Finansavimo sumos – įstaigos iš valstybės ir savivaldybės biudžetų, Europos Sąjungos (finansinė parama), užsienio valstybių ir tarptautinių organizacijų bei iš kitų šaltinių gauti arba gautini pinigai arba kitas turtas, skirtas įstaigos nuostatuose nustatytiems tikslams ir programoms įgyvendinti. Finansavimo sumos apima ir įstaigos gautus arba gautinus pinigus, ir kitą turtą, pavedimus vykdyti, kitas lėšas išlaidoms kompensuoti ir paramos būdu gautą turtą.

84. Gautos (gautinos) finansavimo sumos pagal paskirtį skirstomos į:

84.1. finansavimo sumas nepiniginiam turtui įsigyti;

84.2. finansavimo sumas kitoms išlaidoms kompensuoti.

85. Finansavimo sumos nepiniginiam turtui yra gaunamos kaip nemokamai gautas ilgalaikis, trumpalaikis turtas arba atsargos, įskaitant paramą, arba kaip pinigai, skirti įsigyti ilgalaikį arba trumpalaikį nepiniginį turtą ir atsargas.

86. Finansavimo sumos kitoms išlaidoms yra skirtos ataskaitinio laikotarpio išlaidoms kompensuoti. Taip pat finansavimo sumomis, skirtomis kitoms išlaidoms kompensuoti, yra laikomos visos likusios finansavimo sumos, nepriskiriamos nepiniginiam turtui įsigyti.

87. Gautos (gautinos) ir panaudotos finansavimo sumos arba jų dalis pripažįstamos finansavimo pajamomis tais laikotarpiais, kuriais patiriamos su finansavimo sumomis susijusios sąnaudos.

88. Gautos ir perduotos kitiems viešojo sektoriaus subjektams finansavimo sumos, įstaigos sąnaudomis nepripažįstamos. Perdavus finansavimo sumas kitiems viešojo sektoriaus subjektams, mažinamos gautos finansavimo sumos, registruojant perduotas finansavimo sumas.

89. Gautos ir perduotos ne viešojo sektoriaus subjektams finansavimo sumos, registruojamos kaip įstaigos sąnaudos, kartu pripažįstant finansavimo, kuris buvo skirtas šiam tikslui, pajamas.

90. Finansavimo sąnaudomis perduotos finansavimo sumos pripažįstamos tik tuomet, kai įstaiga kitus viešojo sektoriaus subjektus finansuoja savo uždirbtomis lėšomis.

91. Detaliai finansavimo sumų apskaitos ypatumai nustatyti Finansavimo sumų apskaitos tvarkos apraše.

 

Finansiniai įsipareigojimai

 

92. Finansinių įsipareigojimų apskaitos principai, metodai ir taisyklės nustatyti vadovaujantis 17-ajame VSAFAS, 18-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Atidėjiniai, neapibrėžtieji įsipareigojimai, neapibrėžtasis turtas ir poataskaitiniai įvykiai“, (toliau 18-asis VSAFAS), 19-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Nuoma, finansinė nuoma (lizingas) ir kitos turto perdavimo sutartys“, (toliau – 19-asis VSAFAS) ir 24-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Su darbo santykiais susijusios išmokos“,  (toliau 24-asis VSAFAS) nustatyta tvarka.

93.  Visi įstaigos įsipareigojimai yra finansiniai ir skirstomi į ilgalaikius ir trumpalaikius.

94. Ilgalaikiams finansiniams įsipareigojimams priskiriama:

94.1. ilgalaikiai atidėjiniai;

94.2. ilgalaikiai finansinės nuomos (lizingo) įsipareigojimai;

94.3. kiti ilgalaikiai įsipareigojimai.

95. Trumpalaikiams finansiniams įsipareigojimams priskiriama:

95.1. trumpalaikiai atidėjiniai;

95.2. ilgalaikių įsipareigojimų einamųjų metų dalis;

95.3. trumpalaikiai finansiniai įsipareigojimai;

95.4. mokėtinos subsidijos, dotacijos ir finansavimo sumos;

95.5. mokėtinos sumos į biudžetus ir fondus;

95.6. mokėtinos socialinės išmokos;

95.7. mokėtinos sumos, susijusios su vykdoma veikla;

95.8. kiti trumpalaikiai finansiniai įsipareigojimai.

96. Pirminio pripažinimo metu finansiniai įsipareigojimai įvertinami įsigijimo savikaina. Vėliau šie įsipareigojimai įvertinami:

96.1. ilgalaikiai finansiniai įsipareigojimai – amortizuota savikaina;

96.2. trumpalaikiai finansiniai įsipareigojimai – įsigijimo savikaina.

 

Atidėjiniai

 

97. Atidėjiniai pripažįstami ir registruojami apskaitoje tada ir tik tada, kai dėl įvykio praeityje įstaiga turi dabartinę teisinę prievolę ar neatšaukiamą pasižadėjimą, ir tikėtina, kad jam įvykdyti bus reikalingi ištekliai, o įsipareigojimo suma gali būti patikimai įvertinta.

98. Jei patenkinamos ne visos šios sąlygos, atidėjiniai nėra pripažįstami, o tiktai informacija apie susijusį su tikėtina sumokėti suma neapibrėžtąjį įsipareigojimą yra pateikiama finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte (toliau – Aiškinamasis raštas).

99.  Atidėjiniai yra peržiūrimi paskutinę kiekvieno ataskaitinio laikotarpio dieną ir koreguojami, atsižvelgiant į naujus įvykius ar aplinkybes, kad parodytų tiksliausią dabartinį įvertinimą.

100.  Detaliau atidėjinių apskaitos ypatumai aprašyti Ilgalaikių ir trumpalaikių įsipareigojimų apskaitos  tvarkos apraše.

 

Finansinė nuoma (lizingas) ir veiklos nuoma

 

101. Registruojant apskaitoje nuomos sutartims taikomas turinio viršenybės prieš formą principas. Ar nuoma bus laikoma veiklos nuoma, ar finansine nuoma, priklauso ne nuo sutarties formos, o nuo jos turinio ir ekonominės prasmės.

102. Nuomos sandoriai grupuojami į veiklos nuomos ar finansinės nuomos (lizingo) sandorius, atsižvelgiant į tai, kiek turto nuosavybės teikiamos naudos ir rizikos tenka nuomotojui ir kiek nuomininkui.

103. Nuoma laikoma veiklos nuoma, kai didžioji dalis su turto nuosavybe susijusios rizikos ir naudos neperduodama nuomininkui, o lieka nuomotojui. Nuomos įmokos pagal veiklos nuomos sutartį yra registruojamos apskaitoje kaip sąnaudos tolygiai (tiesiniu metodu) per nuomos laikotarpį.

104. Nuoma yra laikoma finansine nuoma, jei iš esmės visa su turto nuosavybe susijusi nauda ir didžioji dalis rizikos perduodama nuomininkui. Nuoma apskaitoje laikoma finansine nuoma, jeigu sutartyje yra nustatyta (arba sutarties sąlygos apsprendžia) bent viena iš šių sąlygų:

104.1. nuomos laikotarpio pabaigoje nuomotojas perduoda nuomininkui turto nuosavybės teisę;

104.2. nuomos laikotarpio pabaigoje nuomininkas turi teisę įsigyti turtą už kainą, kuri, tikimasi, bus reikšmingai mažesnė (daugiau nei 30 proc.) už jo tikrąją vertę nuomos laikotarpio pabaigoje, ir nuomos laikotarpio pradžioje labai tikėtina, kad šia teise bus pasinaudota;

104.3. nuomos laikotarpis apima lygią ar ilgesnę nei 75 procentai turto ekonominio naudingo tarnavimo laiko dalį, net jei turto nuosavybės teisės nenumatoma perduoti;

104.4. nuomos laikotarpio pradžioje dabartinė pagrindinių nuomos įmokų vertė sudaro ne mažiau kaip 90 procentų nuomojamo turto tikrosios vertės;

104.5. nuomojamas turtas yra specifinės paskirties, šio turto savybės ir paskirtis negali būti lengvai pakeičiami ir, neatlikus didesnių pakeitimų, juo naudotis galėtų tik nuomininkas.

105. Apskaitoje registruojamos finansinės nuomos įmokos yra padalijamos, išskiriant turto vertės dengimo sumą, palūkanas ir kitas įmokas (kompensuotinas nuomos sumas, neapibrėžtus nuomos mokesčius ir pan., jei jie yra numatyti finansinės nuomos sutartyje).

106. Palūkanos priskiriamos finansinės ir investicinės veiklos sąnaudoms ir apskaitoje yra registruojamos kaupimo principu, t. y. registruojamos tą ataskaitinį laikotarpį, už kurį apskaičiuojamos ateityje mokėtinos palūkanos. Finansinės nuomos būdu įsigyto ilgalaikio materialiojo turto nudėvimoji vertė paskirstoma per visą jo naudingo tarnavimo laiką, kaip nurodyta Ilgalaikio materialiojo turto apskaitos tvarkos apraše.

107. Jei parduotas turtas po pardavimo yra išsinuomojamas pagal atgalinės finansinės nuomos sutartį, pelnas, gautas pardavus turtą, tą laikotarpį, kurį turtas buvo parduotas, nepripažįstamas. Įstaiga pelną, gautą pardavus turtą, registruoja apskaitoje kaip būsimųjų laikotarpių pajamas ir nudėvi per likusį atgalinės finansinės nuomos būdu įsigyto turto naudingo tarnavimo laiką, apskaičiuota nusidėvėjimo suma mažindama nusidėvėjimo sąnaudas. Atgalinės finansinės nuomos sutarties ekonominė prasmė prilyginama paskolai, užtikrintai įkeitimu, kai finansinės nuomos paslaugos teikėjas skolina finansinės nuomos paslaugos gavėjui pinigus, kaip užstatą naudodamas nupirktą ir išnuomotą turtą.

108. Nuoma laikoma veiklos nuoma, kai didžioji dalis su turto nuosavybe susijusios rizikos ir naudos neperduodama nuomininkui, o lieka nuomotojui. Nuomos įmokos pagal veiklos nuomos sutartį yra registruojamos apskaitoje kaip sąnaudos tolygiai (tiesiniu metodu) per nuomos laikotarpį.

 

Pajamos

 

109. Pajamų apskaitos principai, metodai ir taisyklės apskaitos politikoje nustatyti vadovaujantis 10-ajame VSAFAS „Kitos pajamos“, (toliau 10-asis VSAFAS) ir 20-ajame VSAFAS nustatyta tvarka.

110. Pajamų apskaitai taikomas kaupimo principas.

111.  Finansavimo pajamos pripažįstamos tuo pačiu laikotarpiu, kai yra patiriamos su šiomis pajamomis susijusios sąnaudos. Registruojant visas su finansavimo pajamų pripažinimu susijusias operacijas, būtina nurodyti, kokios valstybės funkcijos ir kurios programos vykdymui buvo pripažintos finansavimo pajamos, panaudojant detalizuojančius požymius.

112. Pajamos, išskyrus finansavimo pajamas, pripažįstamos, kai tikėtina, kad įstaiga gaus su sandoriu susijusią ekonominę naudą, kai galima patikimai įvertinti pajamų sumą ir kai galima patikimai įvertinti su pajamų uždirbimu susijusias sąnaudas.

113. Pajamomis laikoma tik įstaigos gaunama ekonominė nauda.

114.  Pajamomis nepripažįstamos trečiųjų asmenų vardu surinktos sumos, kadangi tai nėra įstaigos gaunama ekonominė nauda.

115. Jei įstaiga yra atsakinga už tam tikrų sumų administravimą ir surinkimą, tačiau teisės aktų nustatyta tvarka privalo pervesti surinktas sumas į biudžetą ir neturi teisės šių sumų ar jų dalies atgauti tą patį ar vėlesniais ataskaitiniais laikotarpiais, registruojant pajamas kartu registruojamos į biudžetą pervestinos sumos.

116. Pajamos registruojamos apskaitoje ir rodomos finansinėse ataskaitose tą ataskaitinį laikotarpį, kurį yra uždirbamos, t. y. kurį suteikiamos paslaugos ar parduodamas turtas ar kt., nepriklausomai nuo pinigų gavimo momento.

117. Detaliai pajamų apskaitos ypatumai aprašomi Pajamų apskaitos tvarkos apraše (9 priedas), Finansavimo sumų apskaitos tvarkos apraše (7 priedas) ir Finansinės ir investicinės veiklos pajamų ir sąnaudų apskaitos tvarkos apraše (11 priedas).

 

Sąnaudos

 

118. Sąnaudų apskaitos principai, metodai ir taisyklės nustatyti 11-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Sąnaudos“, (toliau – 11-asis VSAFAS). Sąnaudų, susijusių su konkrečių turto, finansavimo sumų ir įsipareigojimų straipsnių apskaita, principai nustatyti šių straipsnių apskaitą reglamentuojančiuose VSAFAS.

119. Sąnaudos apskaitoje pripažįstamos vadovaujantis kaupimo ir palyginamumo principais tuo ataskaitiniu laikotarpiu, kai uždirbamos su jomis susijusios pajamos, neatsižvelgiant į pinigų išleidimo laiką. Tais atvejais, kai per ataskaitinį laikotarpį padarytų išlaidų neįmanoma tiesiogiai susieti su konkrečių pajamų uždirbimu ir jos neduos ekonominės naudos ateinančiais ataskaitiniais laikotarpiais, šios išlaidos pripažįstamos sąnaudomis tą patį laikotarpį, kada buvo patirtos.

120. Sąnaudų dydis įvertinamas sumokėta arba mokėtina pinigų arba jų ekvivalentų suma. Tais atvejais, kai numatytas ilgas atsiskaitymo laikotarpis ir palūkanos nėra išskirtos iš bendros mokėtinos sumos, sąnaudų dydis įvertinamas diskontuojant atsiskaitymo sumą taikant rinkos palūkanų normą.

121. Detaliau sąnaudų apskaitos ypatumai aprašomi Sąnaudų apskaitos tvarkos apraše (10 priedas)ir Finansinės ir investicinės veiklos pajamų ir sąnaudų apskaitos tvarkos apraše (11 priedas).

 

Sandoriai užsienio valiuta

 

122. Sandorių užsienio valiuta apskaitos principai nustatyti 21-ajame viešojo sektoriaus ir finansinės atskaitomybės standarte „Sandoriai užsienio valiuta”, (toliau 21-asis VSAFAS).

123. Sandoriai užsienio valiuta pirminio pripažinimo metu registruojami apskaitoje pagal sandorio dieną galiojusį Lietuvos banko skelbiamą užsienio valiutos kursą. Pelnas ir nuostoliai iš sandorių užsienio valiuta bei iš užsienio valiuta išreikšto turto ir įsipareigojimų likučių perkainojimo dieną yra registruojami finansinės ir investicinės veiklos pajamų ar sąnaudų sąskaitose.

124. Valiutinių straipsnių likučiai perkainojami pagal ataskaitinio laikotarpio pabaigos Lietuvos banko skelbiamą Lietuvos Respublikos piniginio vieneto ir užsienio valiutos santykį.

125. Detaliai užsienio valiutos kurso pasikeitimo apskaitos ypatumai aprašomi Finansinės ir investicinės veiklos pajamų ir sąnaudų apskaitos tvarkos apraše (11 priedas).

 

Turto nuvertėjimas

 

126. Turto nuvertėjimo apskaitos principai, metodai ir taisyklės nustatyti 8-ajame VSAFAS, 17-ajame VSAFAS ir 22-ajame VSAFAS.

127. Nuostoliai dėl turto nuvertėjimo apskaitoje pripažįstami pagal nuvertėjimo požymius. Sudarydama finansinių ataskaitų rinkinį, įstaiga nustato, ar yra turto nuvertėjimo požymių. Jeigu yra vidinių ar išorinių nuvertėjimo požymių, nustatoma turto atsiperkamoji vertė ir palyginama  su turto balansine verte.

128. Nuostoliai dėl turto nuvertėjimo apskaitoje registruojami apskaičiuotų nuostolių suma mažinant turto balansinę vertę bei ta pačia suma registruojant ataskaitinio laikotarpio pagrindinės arba kitos veiklos sąnaudas.

129. Turto nuvertėjimas nėra tolygus turto nurašymui. Turto nuvertėjimo atveju yra mažinama turto vieneto balansinė vertė, tačiau išsaugoma informacija apie turto įsigijimo savikainą, t. y. turto vieneto įsigijimo savikaina apskaitoje lieka tokia pati kaip iki nuvertėjimo nustatymo, o nuvertėjimas registruojamas atskiroje sąskaitoje. Turto nuvertėjimas apskaitoje yra registruojamas ne didesne verte nei turto balansinė vertė.

130. Kai vėlesnį ataskaitinį laikotarpį, pasikeitus aplinkybėms, atstatoma anksčiau pripažinta turto nuvertėjimo suma, turto balansinė vertė po nuvertėjimo atstatymo negali viršyti jo balansinės vertės, kuri būtų buvusi, jeigu turto nuvertėjimas nebūtų buvęs pripažintas.

131. Pripažinus ilgalaikio materialiojo ar nematerialiojo turto nuvertėjimo nuostolį, perskaičiuojamos būsimiesiems ataskaitiniam laikotarpiams tenkančios turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sumos, kad turto nudėvimoji (amortizuojamoji) vertė po nuvertėjimo būtų tolygiai paskirstyta per visą likusį jo naudingo tarnavimo laiką, t. y. nuvertėjimo suma nudėvima per likusį naudingo tarnavimo laiką, mažinant nusidėvėjimo sąnaudas.

132. Detaliai turto nuvertėjimo apskaitos ypatumai aprašomi Ilgalaikio materialiojo turto apskaitos tvarkos apraše (2 priedas), Nematerialiojo turto apskaitos tvarkos apraše (1 priedas), Atsargų apskaitos tvarkos apraše (4 priedas) bei Išankstinių apmokėjimų bei gautinų sumų apskaitos tvarkos apraše (6 priedas).

 

Neapibrėžtieji įsipareigojimai ir neapibrėžtasis turtas

 

133. Neapibrėžtųjų įsipareigojimų ir neapibrėžtojo turto apskaitos principai nustatyti 18-ajame VSAFAS.

134. Įstaiga nepripažįsta neapibrėžtųjų įsipareigojimų ir neapibrėžtojo turto balanso sąskaitose, tačiau neapibrėžtieji įsipareigojimai ir neapibrėžtasis turtas registruojami nebalansinėse sąskaitose. Neapibrėžtieji įsipareigojimai nerodomi nei finansinės būklės ataskaitoje, nei veiklos rezultatų ataskaitoje, o informacija apie juos pateikiama aiškinamajame rašte. Kai tikimybė, kad reikės panaudoti turtą įsipareigojimui apmokėti yra labai maža, informacija apie juos aiškinamajame rašte nebūtina. Informacija apie neapibrėžtąjį turtą ir įsipareigojimus turi būti peržiūrima ne rečiau negu kiekvieno ataskaitinio laikotarpio paskutinę dieną, siekiant užtikrinti, kad pasikeitimai būtų tinkamai atskleisti aiškinamajame rašte.

135. Neapibrėžtasis turtas finansinėse ataskaitose neparodomas, kol nėra aišku, ar jis duos įstaigai ekonominės naudos. Jei ekonominė nauda tikėtina, tačiau nėra žinoma, kad ji bus gauta, informacija apie neapibrėžtąjį turtą pateikiama aiškinamajame rašte.

 

Įvykiai pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui

 

136. Įvykių, pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, apskaitos ir pateikimo finansinėse ataskaitose taisyklės pateiktos 18-ajame VSAFAS.

137. Įvykiai, pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, kurie suteikia papildomos informacijos apie įstaigos finansinę padėtį paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną yra laikomi koreguojančiais įvykiais ir atsižvelgiant į jų įtakos reikšmę parengtoms finansinėms ataskaitoms, yra parodomi finansinės būklės, veiklos rezultatų ir pinigų srautų ataskaitose.

138. Nekoreguojantys įvykiai, pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui aprašomi aiškinamajame rašte, kai jie reikšmingi.

 

Tarpusavio užskaitos ir palyginamieji skaičiai

 

139. Sudarant finansinių ataskaitų rinkinį, turtas ir įsipareigojimai bei pajamos ir sąnaudos nėra užskaitomos tarpusavyje, išskyrus atvejus, kai konkretus VSAFAS reikalauja būtent tokios užskaitos (pavyzdžiui, dėl draudiminio įvykio patirtos sąnaudos yra užskaitomos su gauta draudimo išmoka).

140. Palyginamieji skaičiai yra koreguojami, kad atitiktų ataskaitinių metų finansinius rezultatus. Apskaitos principų bei apskaitinių įverčių pasikeitimai, sudarant ataskaitinio laikotarpio finansinių ataskaitų rinkinį, pateikiami aiškinamajame rašte.

 

 

 

Informacijos apie segmentus pateikimas

 

141. Informacijos pagal segmentus pateikimo finansinėse ataskaitose reikalavimai nustatyti 25-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Segmentai“, (toliau – 25-asis VSAFAS).

142. Įstaiga turi tvarkyti apskaitos veiklą pagal segmentus. Segmentai – įstaigos veiklos dalis, apimanti vienos valstybės funkcijos, nustatytos Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacijoje, atlikimą.

143. Įstaiga skiria šiuos segmentus:

143.1. bendrųjų valstybės paslaugų;

143.2. gynybos;

143.3. viešosios tvarkos ir visuomenės apsaugos;

143.4. ekonomikos;

143.5. aplinkos apsaugos;

143.6. būsto ir komunalinio ūkio;

143.7. sveikatos apsaugos;

143.8. poilsio, kultūros ir religijos;

143.9. švietimo;

143.10.  socialinės apsaugos.

144. Apie kiekvieną segmentą pateikiama tokia informacija:

144.1. segmento sąnaudos;

144.2. segmento pinigų srautai.

145. Turtas, įsipareigojimai, finansavimo sumos ir sąnaudos, kurių priskyrimo prie segmento pagrindas yra neaiškus, turi būti priskiriami prie didžiausią įstaigos veiklos dalį sudarančio segmento.

 

Apskaitos politikos keitimas

 

146. Apskaitos politika keičiama vadovaujantis 7-ajame VSAFAS nustatytais principais.

147. Įstaiga pasirinktą apskaitos politiką taiko nuolat arba gana ilgą laiką tam, kad būtų galima palyginti skirtingų ataskaitinių laikotarpių finansines ataskaitas. Tokio palyginimo reikia įstaigos finansinės būklės, veiklos rezultatų, grynojo turto ir pinigų srautų keitimosi tendencijoms nustatyti.

148. Įstaiga pasirenka ir taiko apskaitos politiką remdamasi nuostatomis, pateiktomis 1-ajame VSAFAS. Ūkinių operacijų bei ūkinių įvykių pripažinimo, apskaitos ar dėl jų atsirandančio turto, įsipareigojimų, finansavimo sumų, pajamų ir (arba) sąnaudų vertinimo apskaitoje pakeitimas yra laikomas apskaitos politikos keitimu.

149. Apskaitos politika keičiama dėl VSAFAS pasikeitimo arba jei kiti teisės aktai to reikalauja. Apskaitos politikos keitimas finansinėse ataskaitose parodomas taikant retrospektyvinį būdą, t. y. nauja apskaitos politika taikoma taip, lyg ji visada būtų buvusi naudojama, todėl pakeista apskaitos politika yra pritaikoma ūkinėms operacijoms ir ūkiniams įvykiams nuo jų atsiradimo. Poveikis, kurį daro apskaitos politikos keitimas einamojo ataskaitinio laikotarpio informacijai ir darytų ankstesnių ataskaitinių laikotarpių informacijai, registruojamas apskaitoje tą ataskaitinį laikotarpį, kurį apskaitos politika pakeičiama ir parodomas einamojo ataskaitinio laikotarpio veiklos rezultatų ataskaitos eilutėje „Apskaitos politikos keitimo bei esminių klaidų taisymo įtaka“. Šioje eilutėje yra parodoma apskaitos politikos keitimo poveikio dalis, susijusi su ankstesniais ataskaitiniais laikotarpiais. Lyginamoji ankstesnio ataskaitinio laikotarpio informacija finansinėse ataskaitose pateikiama tokia, kokia buvo,  tai yra nėra koreguojama.

 

 

Apskaitinių įverčių keitimas

 

150. Apskaitinių įverčiai keičiami vadovaujantis 7-ajame VSAFAS nustatytais principais.

151. Apskaitiniai įverčiai yra peržiūrimi tuo atveju, jei pasikeičia aplinkybės, kuriomis buvo remtasi atliekant įvertinimą arba atsiranda papildomos informacijos ar kitų įvykių.

152. Apskaitinio įverčio pasikeitimo poveikis nustatant grynąjį perviršį ar deficitą priskiriamas:

152.1. laikotarpiui, kada įvyko pasikeitimas, jei jis turi įtakos tik tam laikotarpiui;

152.2. laikotarpiui, kada įvyko pasikeitimas, ir vėlesniems laikotarpiams, jei pasikeitimas turi įtakos ir jiems.

153. Apskaitinio įverčio pasikeitimo rezultatas įtraukiamas į tą veiklos rezultatų ataskaitos eilutę, kurioje buvo parodytas pirminis įvertis, nebent pasikeitimas ataskaitiniu laikotarpiu turi įtakos tik finansinės būklės ataskaitos straipsniams. Informacija, susijusi su apskaitinio įverčio pakeitimu, pateikiama aiškinamajame rašte.

154. Apskaitos politika laikomas pasirinktas apskaitos metodas (pavyzdžiui, nusidėvėjimas skaičiuojamas tiesioginiu metodu), o apskaitiniu įverčiu laikoma įstaigos pasirinktos taisyklės, naudojamos turto ir įsipareigojimų vertei nustatyti (pavyzdžiui, konkretūs ilgalaikio turto nusidėvėjimo normatyvai).

 

Apskaitos klaidų taisymas

 

155. Apskaitos klaidos taisomos vadovaujantis 7-ajame VSAFAS nustatytomis taisyklėmis.

156. Ataskaitiniu laikotarpiu gali būti pastebėtos apskaitos klaidos, padarytos praėjusių ataskaitinių laikotarpių finansinėse ataskaitose. Apskaitos klaida laikoma esmine, jei jos vertinė išraiška individualiai arba kartu su kitų to ataskaitinio laikotarpio klaidų vertinėmis išraiškomis yra didesnė nei 0,0025 procento per praėjusius finansinius metus gautų finansavimo sumų vertės.

157. Ir esminės, ir neesminės apskaitos klaidos taisomos einamojo ataskaitinio laikotarpio finansinėse ataskaitose. Apskaitos klaidų taisymo įtaka finansinėse ataskaitose parodoma taip:

157.1. jei apskaitos klaida nėra esminė, jos taisymas registruojamas toje pačioje sąskaitoje, kurioje buvo užregistruota klaidinga informacija, ir parodomas toje pačioje veiklos rezultatų ataskaitos eilutėje, kurioje buvo pateikta klaidinga informacija;

157.2. jei apskaitos klaida esminė, jos taisymas registruojamas tam skirtoje sąskaitoje ir parodomas veiklos rezultatų ataskaitos eilutėje „Apskaitos politikos keitimo bei esminių apskaitos klaidų taisymo įtaka“. Lyginamoji ankstesniojo ataskaitinio laikotarpio finansinė informacija pateikiama tokia, kokia buvo, t. y. nekoreguojama. Su esminės klaidos taisymu susijusi informacija pateikiama aiškinamajame rašte.

 

IV. FINANSINIŲ ATASKAITŲ RINKINYS

 

Bendrosios nuostatos

 

158. Finansinių ataskaitų rinkinio tikslas – pateikti informaciją vartotojams, kurie neturi galimybės pareikalauti konkrečius jų poreikius atitinkančių ataskaitų.

159. Finansinių ataskaitų informacijos vartotojai yra mokesčių mokėtojai, valstybės valdžios institucijų nariai, įstaigos kreditoriai, tiekėjai ir pan.

160. Finansinių ataskaitų rinkinyje pateikiama informacija apie įstaigos finansinę būklę, veiklos rezultatus, grynąjį turtą bei pinigų srautus, kuria naudojasi vartotojai priimdami ir vertindami sprendimus dėl išteklių paskirstymo ir jų naudojimo teikiant viešąsias paslaugas.

161. Įstaiga  rengia žemesniojo lygio finansinių ataskaitų rinkinį.

162. Finansinėse ataskaitose visas sumas įstaiga pateikia Lietuvos Respublikos piniginiais vienetais.

 

Ataskaitinis laikotarpis

 

163. Įstaiga teikia metinių ir tarpinių finansinių ataskaitų rinkinius Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

164. Įstaigos finansiniai metai sutampa su kalendoriniais metais, tarpinis ataskaitinis laikotarpis sutampa su kalendoriniu ketvirčiu. Jei išskirtinėmis aplinkybėmis pateikiamas trumpesnio nei 12 mėnesių finansinių ataskaitų rinkinys (pavyzdžiui, reorganizavimo atvejais), be finansinių ataskaitų rinkinio laikotarpio  būtina nurodyti:

164.1. priežastį, dėl kurios finansinių ataskaitų rinkinio laikotarpis nėra 12 mėnesių;

164.2. faktą, kad tam tikrų ataskaitų (pavyzdžiui, veiklos rezultatų, grynojo turto pokyčių, pinigų srautų ir susijusių pastabų lyginamųjų sumų) negalima palyginti.

 

Ataskaitų elementai ir jų vertinimas

 

165. Įstaigos ūkinės operacijos ir ūkiniai įvykiai pagal ekonominius kriterijus finansinėse ataskaitose grupuojami į grupes, kurios vadinamos finansinių ataskaitų elementais. Finansinių ataskaitų elementai, naudojami įstaigos finansinei būklei ir veiklos rezultatams įvertinti, yra tokie:

165.1. finansinės būklės ataskaitoje pateikiami elementai – turtas, finansavimo sumos, įsipareigojimai ir grynasis turtas – apibūdina įstaigos finansinę būklę;

165.2. veiklos rezultatų ataskaitoje pateikiami elementai – pajamos ir sąnaudos – reikalingi įstaigos veiklos rezultatams įvertinti.

166. Finansinių ataskaitų elementai įvertinami įvairiais metodais ir jų deriniais (pavyzdžiui, įsigijimo savikaina, tikrąja verte, grynąja realizavimo verte ir kt.). Vertindama finansinių ataskaitų elementus, įstaiga vadovaujasi VSAFAS reikalavimais ir taisyklėmis, aprašytomis VSAFAS ir apskaitos tvarkų aprašuose.

 

V. METINIŲ FINANSINIŲ ATASKAITŲ RINKINYS

 

167. Įstaigos finansinių ataskaitų rinkinį sudaro šios ataskaitos:

167.1. finansinės būklės ataskaita;

167.2. veiklos rezultatų ataskaita;

167.3. pinigų srautų ataskaita;

167.4. grynojo turto pokyčių ataskaita;

167.5. aiškinamasis raštas.

168. Finansinių ataskaitų privalomos formos yra reglamentuotos 2-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Finansinės būklės ataskaita“, (toliau – 2-asis VSAFAS), 3-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Veiklos rezultatų ataskaita“, (toliau 3-asis VSAFAS), 4-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Grynojo turto pokyčių ataskaita“, (toliau – 4-asis VSAFAS), 5-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Pinigų srautų ataskaita“, (toliau – 5-asis VSAFAS), 6-ajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Finansinių ataskaitų aiškinamasis raštas“, (toliau – 6-asis VSAFAS).

169. Įstaigos metinis finansinių ataskaitų rinkinys sudaromas asignavimų valdytojo nustatyta tvarka ir terminais.

170. Metinių finansinių ataskaitų, įskaitant aiškinamojo rašto pastabų lenteles, formos gali būti pakeistos tik pakeitus VSAFAS nustatytas ataskaitų formas ir reikalavimus.

 

 

Finansinės būklės ataskaita

 

171. Finansinės būklės ataskaitoje informacija pateikiama pagal 2-ojo VSAFAS nustatytus reikalavimus.

172. Finansinės būklės ataskaitų rinkinyje pateikiama ataskaitinio laikotarpio ir lyginamoji praėjusio ataskaitinio laikotarpio informacija.

173. Finansinės būklės ataskaitos skilties „Paskutinė praėjusio ataskaitinio laikotarpio diena“ duomenys turi atitikti praėjusių metų finansinės būklės ataskaitos skilties „Paskutinė ataskaitinio laikotarpio diena“ duomenis.

 

Veiklos rezultatų ataskaita

 

174. Veiklos rezultatų ataskaitos informacija pateikiama pagal 3-ojo VSAFAS reikalavimus.

175. Įstaigos veiklos rezultatų ataskaitos atitinkamuose straipsniuose pateikiamos sukauptos 7, 8 ir 9 klasės sąskaitų grynųjų apyvartų sumos.

176. Grynųjų apyvartų sumos apskaičiuojamos taip:

176.1. pajamų sąskaitos kredito apyvartos suma sumažinama atitinkama jų debeto apyvartos suma;

176.2. sąnaudų sąskaitos debeto apyvartos suma sumažinama atitinkama jų kredito apyvartos suma.

177. Metinėje veiklos rezultatų ataskaitoje skiltyse „Ataskaitinis laikotarpis“ ir „Praėjęs ataskaitinis laikotarpis“ informacija pateikiama nuo finansinių metų pradžios iki paskutinės finansinių metų dienos.

 

Grynojo turto pokyčių ataskaita

 

178. Grynojo turto pokyčių ataskaita sudaroma ir informacija pateikiama pagal 4-ojo VSAFAS reikalavimus.

179. Įstaigos grynojo turto pokyčių ataskaitoje rodomos 3 klasės sąskaitų apyvartos ir likučiai.

180. Grynojo turto pokyčių ataskaitos 1-9 straipsnių ir skilčių duomenys pateikiami iš praėjusių metų grynojo turto pokyčių ataskaitos 9-17 straipsnių ir skilčių.

181. Pirmą kartą rengiant grynojo turto pokyčių ataskaitą pradedama pildyti nuo 9 straipsnio.

 

Pinigų srautų ataskaita

 

182. Pinigų srautų ataskaita sudaroma ir informacija pateikiama pagal 5-ojo VSAFAS reikalavimus.

183. Pinigų srautų ataskaitoje pateikiama informacija apie tiesioginius ir netiesioginius pinigų srautus. Jei per ataskaitinį ir praėjusį ataskaitinį laikotarpį įstaigoje mokėjimai buvo atlikti tik iš savo sąskaitos netiesioginių pinigų srautų skiltis nepildoma.

184. Duomenys apie tiesiogines pinigų įplaukas ir išmokas pinigų srautų ataskaitai sudaryti gaunami iš įstaigos 24 sąskaitoje „Pinigai ir pinigų ekvivalentai“.

 

Metinių finansinių ataskaitų aiškinamasis raštas

 

185. Metinių finansinių ataskaitų aiškinamasis raštas rengiamas vadovaujantis 6-ajame VSAFAS ir kituose VSAFAS nustatytais reikalavimais.

186. Aiškinamajame rašte detalizuojamos veiklos rezultatų, finansinės būklės, grynojo turto pokyčių, pinigų srautų ataskaitose nurodytos sumos tiek, kiek reikalauja VSAFAS ir kiek to reikia, kad ataskaitų vartotojai galėtų teisingai suprasti finansinėse ataskaitose pateiktą informaciją.

187. Metinių finansinių ataskaitų aiškinamąjį raštą sudaro šios dalys:

187.1. bendroji dalis;

187.2. apskaitos politika;

187.3. pastabos.

188. Bendrojoje aiškinamojo rašto dalyje nurodoma ši informacija:

188.1. įstaigą identifikuojantys duomenys;

188.2. informacija apie svarbias sąlygas, kurios gali turėti įtakos tolesnei įstaigos veiklai;

188.3. informacija apie ataskaitinio laikotarpio trukmę, jei dėl reorganizavimo ar kitų priežasčių finansinės ataskaitos sudaromos už trumpesnį laikotarpį.

189. Aiškinamojo rašto apskaitos politikos dalyje nurodoma:

189.1. nuoroda, kad finansinės ataskaitos parengtos pagal VSAFAS, kurie taikytini biudžetinės įstaigos ūkinių operacijų ir įvykių apskaitai. Jei tam tikri apskaitos principai nebuvo taikyti dėl to, kad nebuvo tokių ūkinių operacijų ar įvykių, kuriems tas principas taikytinas, informacijos pateikti nereikia;

189.2. trumpa informacija apie taikytą apskaitos politiką pagal kiekvieną finansinės būklės ir veiklos rezultatų ataskaitos straipsnį;

189.3. jei per ataskaitinį laikotarpį buvo keičiama apskaitos politika, pateikiama informacija apie apskaitos politikos keitimą pagal 7-ojo VSAFAS reikalavimus;

189.4. informacija apie apskaitinių įverčių keitimą, jei per ataskaitinį laikotarpį apskaitiniai įverčiai buvo keičiami;

189.5. nematerialiojo turto apskaitos principai;

189.6. ilgalaikio materialiojo turto apskaitos principai;

189.7. finansinio turto ir finansinių įsipareigojimų apskaitos principai;

189.8. atsargų apskaitos principai;

189.9. finansavimo sumų, finansavimo pajamų ir finansavimo sąnaudų apskaitos principai;

189.10. pajamų ir sąnaudų pripažinimo ir apskaitos principai;

189.11. operacijų užsienio valiuta apskaitos principai.

190. Aiškinamojo rašto pastabos pateikiamos pagal 6 -ojo ir kitų VSAFAS reikalavimus.

191. Pastabose turi būti pateiktos visos VSAFAS nurodytos privalomos informacijos pateikimo formos. Pastabų galima neteikti, jeigu ataskaitinio ir praėjusio ataskaitinio laikotarpio finansinėse ataskaitose atitinkamos informacijos nėra.

192. Visos aiškinamojo rašto pastabos numeruojamos eilės tvarka. Pastabos numeris turi būti nurodytas prie finansinės ataskaitos, kurį ji paaiškina, straipsnio.

193. Apie nematerialųjį turtą pateikiama ši informacija:

193.1. visų įstaigos turimo nematerialiojo turto grupių  naudingo tarnavimo laiką;

193.2. jei įstaiga turi nematerialiojo turto vienetų, kurių naudingo tarnavimo laikas neribotas, aiškinamajame rašte turi nurodyti tokių turto vienetų balansinę vertę ir prielaidas, kuriomis pagrindžiamas šių nematerialiojo turto vienetų priskyrimas neriboto naudingo tarnavimo laiko nematerialiajam turtui;

193.3. informaciją apie nematerialiojo turto balansinės vertės pagal nematerialiojo turto grupes pasikeitimą per ataskaitinį laikotarpį pagal 13-ojo VSAFAS  1 priede nustatytą formą;

193.4. turto, kuris yra visiškai amortizuotas, tačiau vis dar naudojamas įstaigos veikloje, įsigijimo ar pasigaminimo savikainą;

193.5. turto, kurio kontrolę riboja sutartys ar teisės aktai, ir turto, užstatyto kaip įsipareigojimų įvykdymo garantija, likutinę vertę;

193.6. turto, kuris nebenaudojamas įstaigos veikloje, likutinę vertę;

193.7. naujo turto, įsigyto perduoti, pobūdį ir balansinę vertę pagal turto grupes;

193.8. per ataskaitinį laikotarpį patikėjimo teise perduoto kitiems subjektams turto likutinę vertę turto atidavimo momentu;

193.9. tyrimų išlaidų sumą, pripažintą to laikotarpio sąnaudomis.

194. Apie ilgalaikį materialųjį turtą pateikiama ši informacija:

194.1. kiekvienos ilgalaikio materialiojo turto grupės, jei įstaiga turi tos grupės ilgalaikio materialiojo turto, naudingo tarnavimo laiką;

194.2. informaciją apie ilgalaikio materialiojo turto balansinės vertės pagal ilgalaikio materialiojo turto grupes pasikeitimą per ataskaitinį laikotarpį pagal 12-ojo VSAFAS 1 priede nustatytą formą;

194.3. turto, kuris yra visiškai nudėvėtas, tačiau vis dar naudojamas įstaigos veikloje, įsigijimo ar pasigaminimo savikainą;

194.4. turto, kurio kontrolę riboja sutartys ar teisės aktai, ir turto, užstatyto kaip įsipareigojimų įvykdymo garantija, likutinę vertę;

194.5. turto, kuris nebenaudojamas įstaigos veikloje, likutinę vertę;

194.6. turto, kuris laikinai nenaudojamas įstaigos veikloje, likutinę vertę;

194.7.  žemės ir pastatų, kurie nenaudojami įstaigos įprastinėje veikloje ir laikomi vien tiktai pajamoms iš nuomos, likutinę vertę;

194.8. pagal finansinės nuomos (lizingo) sutartis įsigyto turto pagal grupes, kurio finansinės nuomos (lizingo) sutarties laikotarpis nėra pasibaigęs, likutinę vertę;.

194.9. sutarčių, pasirašytų dėl ilgalaikio materialiojo turto įsigijimo ateityje, bendrą vertę paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną;

194.10. turto pergrupavimo iš vienos turto grupės į kitą (išskyrus perkėlimą iš nebaigtos statybos ir išankstinių apmokėjimų grupės) priežastis;

195. Įstaiga, turinti ilgalaikio materialiojo turto, priskirto prie žemės, kilnojamųjų ar nekilnojamųjų kultūros vertybių grupių, ar turinti kitų vertybių, aiškinamajame rašte taip pat turi nurodyti:

195.1. paskutinę tikrosios vertės nustatymo datą;

195.2. kilnojamųjų ir nekilnojamųjų kultūros vertybių ir kitų vertybių, kurių tikroji vertė  buvo nustatyta remiantis draudžiamąja verte, balansinę vertę;

195.3. kilnojamųjų ir nekilnojamųjų kultūros vertybių ir kitų vertybių, apskaitoje užregistruotų simboline vieno lito verte, balansinę vertę.

196. Įstaiga, kuri turi biologinio turto, apie biologinį turtą turi pateikti šią informaciją:

196.1. biologinio turto grupės sąrašus, atsižvelgiant į šio turto paskirtį;

196.2. metodus, kurie buvo taikomi kiekvienai biologinio turto grupei įvertinti;

196.3. biologinio turto tikrosios vertės nustatymo pagrindą;

196.4. paaiškinimą, kodėl biologinio turto negalima patikimai įvertinti tikrąja verte;

196.5. biologinio turto, apskaitoje užregistruoto simboline vieno lito verte arba verte, lygia simboliniam atlygiui, sąrašą;

196.6. apie biologinio turto balansinės vertės pasikeitimą per ataskaitinį laikotarpį pagal 16-ojo  VSAFAS 3-4 prieduose nustatytas formas.

197. Apie atsargas aiškinamajame rašte pateikiama ši informacija:

197.1. balansinė atsargų vertė pagal atsargų grupes pagal 8-ojo VSAFAS 1 priede pateiktą formą;

197.2. aplinkybės ar ūkiniai įvykiai, dėl kurių buvo sumažinta atsargų vertė, taip pat aplinkybės ar ūkiniai įvykiai, dėl kurių buvo atkurta sumažinta atsargų vertė;

197.3. trečiųjų asmenų laikomų atsargų balansinė vertė pagal atsargų grupes, nurodant priežastis ir (arba) teisinius reikalavimus, paaiškinančius, kodėl atsargas laiko tretieji asmenys;

197.4. informacija apie įstaigos ilgalaikį materialųjį ir biologinį turtą, skirtą parduoti, nurodant:

197.4.1. prie kurios ilgalaikio materialiojo turto ar biologinio turto grupės buvo priskirtas ilgalaikis materialusis ir biologinis turtas, skirtas parduoti, iki perkeliant jį į atsargas;

197.4.2. tokio turto pardavimo pelną arba nuostolius;

197.4.3. sprendimo parduoti tokį turtą priežastis ir datą.

198. Apie išankstinius apmokėjimus informacija pateikiama naudojant formą, pateiktą 6-ojo VSAFAS 6 priede.

199. Apie per vienus metus gautinas sumas informacija pateikiama pagal 17-ojo VSAFAS 7 priede pateiktą formą. Jei buvo pripažintas gautinų sumų nuvertėjimas, turi būti nurodyta nuvertėjimo pripažinimo priežastis.

200. Apie pinigus ir pinigų ekvivalentus informacija pateikiama naudojant formą, pateiktą 17-ojo VSAFAS 8 priede. Jei ataskaitinio laikotarpio pabaigoje yra likę nepanaudotų valstybės ar savivaldybės biudžeto lėšų, turi būti nurodytos priežastys, kodėl jos nepanaudotos.

201.    Apie mokėtinų sumų balansinę vertę paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną, atskirai

nurodant tą pačią informaciją apie mokėtinas sumas viešojo sektoriaus subjektams, kontroliuojamiems ir asocijuotiesiems ne viešojo sektoriaus subjektams. Informacija pateikiama naudojant formą, pateiktą 17-ojo VSAFAS 12 priede;

202. Informacija apie pajamas ir sąnaudas pateikiama:

202.1. apie kitas pajamas pagal 10-ojo VSAFAS 2 priede nustatytą formą;

202.2. apie finansinės ir investicinės veiklos pajamas ir sąnaudas informacija pateikiama pagal 6-ojo VSAFAS 4 priede pateiktą formą.

203. Apie sąnaudas aiškinamajame rašte pateikiama ši informacija :

203.1. informacija, kiek darbo užmokesčio ir socialinio draudimo sąnaudų sudaro darbo užmokesčio ir socialinio draudimo sąnaudos etatų sąraše nurodytiems darbuotojams ir kiek kitiems darbuotojams, t. y. dirbantiems pagal terminuotas, autorines ir panašias darbo sutartis, ir kiek tokių darbuotojų įstaigoje yra;

203.2. vidutinis per ataskaitinį laikotarpį ir praėjusį ataskaitinį laikotarpį įstaigos darbuotojų skaičius;

203.3. asmenų, kurie teikė paslaugas ir atliko darbus pagal kitas nei darbo sutartis, savo ekonomine prasme atitinkančias darbo santykių esmę, skaičius ataskaitinio laikotarpio pradžioje ir pabaigoje ir ataskaitinio laikotarpio sąnaudomis pripažintų išmokų šiems asmenims suma;

203.4. jei reikšmingai padidėjo ataskaitinio laikotarpio sąnaudomis pripažintų išmokų darbuotojams suma, turi būti nurodytos priežastys.

204. Apie finansavimo sumas informacija pateikiama pagal 20-ojo VSAFAS 4 ir 5 prieduose pateiktas formas.

205. Jei įstaiga turi sudarytų atidėjinių, aiškinamajame rašte apie kiekvieną atidėjinių grupę pateikiama ši informacija:

205.1. apie atidėjinių paskirtį pagal 18-ojo VSAFAS 3 priede nurodytą formą;

205.2. apie numatomą atidėjinių panaudojimo laiką pagal 18-ojo VSAFAS 4 priede nurodytą formą;

205.3. apie atidėjinio sumos arba panaudojimo laiko neapibrėžtumo požymius. Jeigu atidėjinio sumai įtakos turėjo būsimųjų ūkinių įvykių vertinimas, nurodoma būsimųjų ūkinių įvykių vertinimo prielaidos.

206. Apie neapibrėžtuosius įsipareigojimus paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną, pateikiama ši informacija:

206.1. neapibrėžtųjų įsipareigojimų pobūdis;

206.2. suma, kuri gali būti reikalinga neapibrėžtajam įsipareigojimui padengti, ir jo padengimo laiko neapibrėžtumo požymius;

206.3. su neapibrėžtuoju įsipareigojimu susijusių išlaidų tikimybę.

207. Apie suteiktas garantijas dėl paskolų informacija pateikiama pagal 18-ojo VSAFAS 5 priede nurodytą formą.

208. Apie neapibrėžtąjį turtą, išskyrus atvejus, kai tikimybė gauti šį turtą yra maža, pagal kiekvieną neapibrėžtojo turto grupę paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną, pateikiama ši informacija:

208.1. neapibrėžtojo turto pobūdis;

208.2. gautino turto vertės ir gavimo laiko neapibrėžtumo požymiai;

208.3. turto gavimo tikimybė.

209. Apie reikšmingus nekoreguojančius poataskaitinius ūkinius įvykius, apie kiekvieną įvykį pateikiama ši informacija:

209.1. poataskaitinio įvykio pobūdis;

209.2. finansinis poataskaitinio įvykio poveikis, įsigyto turto, atsiradusių įsipareigojimų ar suteiktų garantijų sumos;

209.3. jei finansinio įvertinimo negalima atlikti, nurodomas faktas, kad įvertinimo negalima atlikti.

210. Informacija apie segmentus pateikiama pagal 25-ojo VSAFAS priede pateiktą formą.

 

 

 

VI. TARPINIŲ FINANSINIŲ ATASKAITŲ RINKINYS

 

211. Tarpinių finansinių ataskaitų rinkinys – tai finansinių ataskaitų rinkinys, parengtas apibendrinus laikotarpio, trumpesnio negu ataskaitinis laikotarpis (kalendoriniai metai), duomenis. Tarpinių finansinių ataskaitų rinkinys sudaromas kas ketvirtį.

212. Tarpinių finansinių ataskaitų rinkinį sudaro:

212.1. finansinės būklės ataskaita;

212.2. veiklos rezultatų ataskaitos;

212.3. sutrumpintas aiškinamasis raštas.

213. Tarpinių finansinių ataskaitų, išskyrus aiškinamąjį raštą, rengimui taikomi tie patys principai, reikalavimai ir formos, kaip ir metinių finansinių ataskaitų rinkiniui. Sutrumpinto aiškinamojo rašto rengimo reikalavimai pateikti 23-iajame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte „Tarpinių finansinių ataskaitų rinkinys“, (toliau – 23-asis VSAFAS).

214. Įstaigos tarpinių finansinių ataskaitų rinkinys sudaromas asignavimų valdytojo nustatyta tvarka ir terminais.

215. Tarpinių finansinių ataskaitų, įskaitant aiškinamojo rašto pastabų lenteles, formos  gali būti pakeistos tik pakeitus VSAFAS nustatytas ataskaitų formas ir reikalavimus.

3 lentelė.  Apskaitos registrų sąrašas

 

Apskaitos sritis

Registro pavadinimas

Programinė įranga

Visi apskaitos duomenys

Didžioji knyga (pridedama)

Žiniaraštis sąskaitoms arba didžioji knyga pagal dimensijas (pridedama)

„Labbis“

Nebalansinė apskaita

Žiniaraštis sąskaitai

„Labbis“

Ilgalaikis turtas

Žiniaraštis sąskaitai

Ilgalaikio turto apyvartos suvestinė (pridedama)

„Labbis“

Atsargos

Žiniaraštis sąskaitai

Suvestinis apyvartos žiniaraštis (pridedama)

„Labbis“

Gautinos sumos

Žiniaraštis sąskaitoms arba didžioji knyga pagal dimensijas

 

„Labbis“

Mokėtinos sumos

Žiniaraštis sąskaitoms arba didžioji knyga pagal dimensijas

 

„Labbis“

Finansavimo sumos

Žiniaraštis sąskaitai

 

„Labbis“

Kitos pajamos

Žiniaraštis sąskaitai

 

„Labbis“


 

Sąnaudos

Žiniaraštis sąskaitoms arba didžioji knyga pagal dimensijas

„Labbis“

Pinigai

Žiniaraštis sąskaitai

Biudžetinių įstaigų ir priemonių finansavimo suvestinė (sąrašas) (pridedama)

Kasos knyga

 

„Labbis“

Darbo užmokestis

Žiniaraštis sąskaitoms arba didžioji knyga pagal dimensijas

Skaičiavimo mokėjimo žiniaraštis (pridedama)

Suvestinis žiniaraštis (pridedama)

„Labbis“

 

216. Apskaitos registrai atspausdinami kas ketvirtį arba dažniau pagal poreikį. Registrą pasirašo jį sudaręs darbuotojas.

217. Apskaitos duomenis kompiuterinėse laikmenose galima saugoti tik tuo atveju, kai yra atspausdinti apskaitos registrai. Pasibaigus finansiniams metams, apskaitos registrai susiuvami (įrišami), jų lapai sunumeruojami, paskutiniame lape nurodomas lapų skaičius

 

VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

218. Su buhalterinės apskaitos tvarkymu susiję įstaigos darbuotojai privalo vadovautis šio Apskaitos vadovo nuostatomis.

_____________________________________

 

 

Apskaitos registras

 

 

 

_____________________________________

(įstaigos pavadinimas)

 

 

 

DIDŽIOJI KNYGA

 

________________________________laikotarpis

 

 

Sąskaita

Sąskaitos pavadinimas

Likutis periodo pradžioje

Judėjimas

Likutis periodo pabaigoje

Debetas

Kreditas

Debetas

Kreditas

Debetas

Kreditas

 

 

Sudarė

 

Patikrino

 

 

Apskaitos registras

 

 

 

_____________________________________

(įstaigos pavadinimas)

 

 

 

ŽINIARAŠTIS SĄSKAITAI PAGAL DIMENSIJAS

 

__________________________________________________

(sąskaita, sąskaitos pavadinimas)

 

-------------------------------------------------------------- laikotarpis

 

 

 

Dokumento data

Dokumento Nr.

Dokumento blanko Nr.

Kontrahentas

Operacijos turinys

Koresponduojanti sąskaita

Debetas

Kreditas

 

 

 

 

 

Sudarė

 

Patikrino

 

 

Apskaitos registras

 

 

 

_____________________________________

(įstaigos pavadinimas)

 

 

 

 

DIDŽIOJI KNYGA PAGAL DIMENSIJAS

 

________________________________laikotarpis

 

 

Sąskaita

Sąskaitos pavadinimas

Likutis periodo pradžioje

Judėjimas

Likutis periodo pabaigoje

Debetas

Kreditas

Debetas

Kreditas

Debetas

Kreditas

 

 

Sudarė

 

Patikrino

 

 

Apskaitos registras

 

 

 

_____________________________________

(įstaigos pavadinimas)

TVIRTINU

Įstaigos vadovas

______________________

(pareigos)

_____________________

(vardas, pavardė)

______________________

(parašas)

 

 

Biudžetinių įstaigų ir priemonių finansavimo

 

SUVESTINĖ Nr.

 

_________________________________

(data)

 

Banko sąskaitos Nr.

__________________________________________

 

 

 

Įstaigos pavadinimas

Dokumento Nr.

Mokėjimo paskirtis

Suma

Pastabos

 

 

 

 

 

 

 

Iš viso išlaidų:

Suma žodžiais:

 

 

Apskaitos skyriaus darbuotojas

__________________________        ___________                                  ___________________

(pareigos)                                (parašas)                                 (vardas, pavardė)

 

 

 

 

 

 

 

1 priedas

FUNKCIJŲ PASKIRSTYMAS

Funkcijos

Vadovas

Vyr. buhalteris

Komisija ir (arba) įgalioti asmenys

Materialiai atsakingas arba atsakingas asmuo

Atsakingas darbuotojas

Atsakingi darbuotojai pagal pareigybės aprašymą

Už turto apskaitą

Už gautinų sumų apskaitą

Už finansavimo sumų apskaitą

Už pirkimų ir mokėtinų sumų apskaitą

Už darbo užmokesčio apskaitą

Apskaitos politikos parinkimas ir apskaitos vadovo parengimas

Vadovas

Apskaitos sk. vedėja

Apskaitos vadovo tvirtinimas

Vadovas

Apskaitos vadovo atnaujinimas

Apskaitos sk. vedėja

Ilgalaikio turto apskaita

Vyresnioji buhalterė

Ilgalaikio turto nuvertėjimo, vertės pasikeitimų apskaičiavimas, vertės
atkūrimas

Komisija

Ilgalaikio turto inventorizacijos aprašų-sutikrinimo žiniaraščių sudarymas

Vyresnioji buhalterė

Siūlymo nurašyti ilgalaikį turtą sąrašo parengimas

Komisija

Nuvertėjusio ilgalaikio turto sąrašo sudarymas

Komisija

Ilgalaikio turto nurašymo, nuvertėjimo, tikrosios vertės pasikeitimo akto
tvirtinimas

Vadovas

Ilgalaikio turto nusidėvėjimo ir amortizacijos normatyvų tvirtinimas

Vadovas

Ilgalaikio turto perdavimo - priėmimo akto parengimas

Materialiai atsakingi darbuotojai

Atsakingas darbuotojas

Ilgalaikio turto perdavimo - priėmimo akto pasirašymas

Materialiai atsakingi darbuotojai

Ilgalaikio turto perdavimo naudoti veikloje ir nutraukimo naudoti
veikloje aktų parengimas

Materialiai atsakingi darbuotojai

Ilgalaikio turto perdavimo naudoti veikloje ir nutraukimo naudoti veikloje aktų tvirtinimas

Vadovas

Atsargų apskaita

Vyresnioji buhalterė

Atsargų inventorizacijos aprašo-sutikrinimo žiniaraščio sudarymas

Vyresnioji buhalterė

Atsargų nuvertėjimo apskaičiavimas, vertės atkūrimas

Komisija

Siūlomų nurašyti atsargų sąrašo sudarymas ir  pateikimas

Komisija

Atsargų nurašymo, nuvertėjimo, vertės atkūrimo aktų tvirtinimas

Vadovas

Pardavimo sąskaitų faktūrų registravimas

Vyresnioji buhalterė

Vyresnioji buhalterė

Gautinų sumų apskaita

Vyresnioji buhalterė

Vyriausioji specialistė

Gautinų sumų inventorizacijos aprašo-sutikrinimo žiniaraščio sudarymas

Vyresnioji buhalterė

Vyriausioji specialistė

Gautinų sumų inventorizavimas

Komisija

Gautinų sumų nuvertėjimo akto parengimas

Komisija

Gautinų sumų nuvertėjimo akto tvirtinimas

Vadovas

Gautinų sumų nurašymo akto tvirtinimas

Vadovas

Finansavimo sumų apskaita

Apskaitos sk. vedėja

Vyresnioji buhalterė

Vyresnioji buhalterė

Vyriausioji specialistė

Vyresnioji buhalterė

Tiekėjo (mokėtojo) kortelės parengimas

Vyriausioji specialistė

Mokėtinų sumų apskaita

Vyriausioji specialistė

Mokėtinų sumų inventorizacijos aprašo-sutikrinimo žiniaraščio
sudarymas

Vyriausioji specialistė

Mokėtinų sumų inventorizavimas

Komisija

Mokėtinų sumų nurašymo akto tvirtinimas

Vadovas

Sukauptų sąnaudų apskaičiavimas

Vyriausioji specialistė,

Vyr buhalterė

Sukauptų sąnaudų registravimas

Vyriausioji specialistė

Ateinančių laikotarpių sąnaudų apskaičiavimas ir registravimas

Vyresnioji specialistė

Vyr buhalterė

Atidėjinių apskaičiavimas

Vyresnioji specialistė

Atidėjinių tvirtinimas

Vadovas

Atidėjinių apskaita

Vyresnioji specialistė

Pajamų, išskyrus finansavimo, registravimas

Vyresnioji buhalterė

Vyresnioji buhalterė

Vyresnioji buhalterė

Finansavimo pajamų registravimas

Vyresnioji buhalterė

Vyriausioji specialistė

Vyresnioji buhalterė

Sukauptų pajamų apskaičiavimas

Vyriausioji specialistė

Vyresnioji buhalterė

Sukauptų pajamų registravimas

Vyriausioji specialistė

Vyresnioji buhalterė

Pajamų ir sąnaudų sąskaitų likučių perkėlimas į sukauptą perviršį ar deficitą ataskaitinių metų pabaigoje, buhalterinės pažymos apie ataskaitinių metų sąskaitų uždarymą sudarymas

Apskaitos sk. vedėja

Sąnaudų apskaita

Vyresnioji buhalterė

Vyresnioji buhalterė

Vyriausioji specialistė

Vyresnioji buhalterė

Darbo užmokesčio žiniaraščio tvirtinimas

Vadovas

Darbo užmokesčio ir mokesčių apskaita

Vyr. buhalterė, vyresnioji buhalterė

Informacijos finansinėms ataskaitoms parengti pateikimas

Vyresnioji buhalterė

Vyriausioji specialistė

Vyresnioji buhalterė

Vyriausioji specialistė

Vyresnioji buhalterė

Finansinių ataskaitų parengimas

Apskaitos sk. vedėja

Finansinių ataskaitų tvirtinimas

Vadovas

____________________________________

 

 

Apskaitos registras

 

_____________________________________

(įstaigos pavadinimas)

 

 

 

 

ILGALAIKIO TURTO APYVARTOS SUVESTINĖ

 

______________________________________________

(data)

 

 

Inventorinis Nr.

Likutis laikotarpio pradžioje

Įsigijimo vertės pajamos

Įsigijimo vertės išlaidos

Likutis laikotarpio pradžioje

Nusidėvėjimas periodo pradžioje

Periodo nusidėvėjimo suma

Likutinė vertė

Įsigijimas

Perdavimas

Perkainojimas

Likvidavimas

Perdavimas

Išlaidavimas

 

 

 

 

 

 

 

Sudarė

 

Patikrino

 

 

Apskaitos registras

 

_____________________________________

(įstaigos pavadinimas)

 

 

 

SUVESTINIS APYVARTŲ ŽINIARAŠTIS

 

____________________________________________

(data)

 

 

 

Pavadinimas, kodas

Vnt.

Pajamavimo data

Kaina

Likutis laikotarpio pradžioje

Gauta

Iš duota

Likutis laikotarpio pabaigoje

Kiekis

Suma

Kiekis

Suma

 

 

 

 

 

 

 

 

Sudarė

 

Patikrino

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Panevėžio rajono savivaldybės administracija, Įsakymas

Nr. A-547, 2018-12-27, paskelbta TAR 2018-12-27, i. k. 2018-21491

Dėl Panevėžio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2014 m. spalio 21 d. įsakymo Nr. A-1106 „Dėl Panevėžio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2011 m. birželio 27 d. įsakymo Nr. A-708 „Dėl Panevėžio rajono savivaldybės administracijos apskaitos politikos, finansinių ataskaitų rinkinio sudarymo tvarkos patvirtinimo ir apskaitos vadovo“ pakeitimo" pakeitimo