Suvestinė redakcija nuo 2024-09-27
Sprendimas paskelbtas: TAR 2024-05-08, i. k. 2024-08515
Joniškio rajono savivaldybės
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2024 m. balandžio 25 d. Nr. T-58
Joniškis
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 4 punktu, 23 straipsniu, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 6 straipsnio 3 dalimi, Joniškio rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
2. Pripažinti netekusiu galios Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2019 m. rugpjūčio 29 d. sprendimą Nr. T-164 „Dėl Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos nuostatų patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Joniškio rajono savivaldybės tarybos
2024 m. balandžio 25 d. sprendimu Nr. T-58
Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos
NUOSTATAI
I SKYRIUS
Bendrosios nuostatos
1. Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos (toliau – Komisija) funkcijas, darbo ir sprendimų priėmimo tvarką, Komisijos teises ir pareigas.
2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais.
II SKYRIUS
KOMISIJOS TIKSLAS, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
4. Komisijos tikslas – plėtoti demokratinį valdymą, didinti visuomenės pasitikėjimą Joniškio rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) institucijomis, skatinti mero ir tarybos narių atsakomybę už savo elgesį, veiklą ir atskaitomybę visuomenei.
5. Komisijos uždavinys – užtikrinti, kad meras ir tarybos nariai laikytųsi Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso principų ir kitų teisės aktų reikalavimų.
6. Komisija:
6.1. prižiūri, kaip meras ir savivaldybės tarybos nariai laikosi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, savivaldybės tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
6.2. analizuoja savivaldybės tarybos narių nedalyvavimo savivaldybės tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
6.3. tiria ir priima sprendimus dėl mero ir savivaldybės tarybos narių veiklos atitikties Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, savivaldybės tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių mero ir savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
6.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl mero ir savivaldybės tarybos narių veiklos skaidrumo;
6.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris savivaldybės tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
6.6. tarybos narių, mero, savo iniciatyva teikia tarybos nariams rekomendacijas dėl Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatų įgyvendinimo;
6.7. tarybos narių ir savo iniciatyva teikia merui rekomendacijas dėl Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatų įgyvendinimo;
III SKYRIUS
KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
8. Komisija, atlikdama savo funkcijas, rengia posėdžius Komisijos pirmininko iniciatyva pagal poreikį, bet ne rečiau kaip 1 (vieną) kartą į pusmetį. Posėdis laikomas teisėtu, jei jame dalyvauja daugiau kaip pusė visų Komisijos narių. Posėdyje Komisija priima Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ir šiuose nuostatuose numatytus sprendimus, taip pat protokolinius nutarimus organizaciniais ar kitais klausimais. Posėdis gali vykti Komisijos nariams fiziškai susirenkant į posėdį, nuotoliniu būdu arba daliai komisijos narių fiziškai susirenkant, o kitai daliai komisijos narių dalyvaujant nuotoliniu būdu (toliau – mišrus būdas). Nuotoliniu ar mišriu būdu vyksiančio savivaldybės Komisijos posėdžio klausimai rengiami ir posėdis vyksta laikantis visų Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nustatytų reikalavimų ir užtikrinant šiame įstatyme nustatytas savivaldybės komisijos nario teises. Nuotoliniu ar mišriu būdu priimant Komisijos sprendimus, turi būti užtikrintas Komisijos nario tapatybės ir jo balsavimo rezultatų nustatymas.
81. Komisijos posėdis negali vykti nuotoliniu arba mišriu būdu, jeigu tam raštu prieštarauja daugiau kaip pusė visų Komisijos narių, išskyrus:
81.1. kai dėl nepaprastosios padėties, ekstremaliosios situacijos ar karantino Komisijos posėdis negali vykti Komisijos nariams posėdyje dalyvaujant fiziškai;
9. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas. Dėl svarbių priežasčių pirmininkui negalint dalyvauti, posėdžiams pirmininkauja Komisijos pirmininko pavaduotojas.
10. Komisijos posėdžiai yra protokoluojami. Posėdžių protokolai yra saugomi įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Protokole nurodoma posėdžio data, protokolo eilės numeris, posėdžio dalyviai, svarstomų klausimų pavadinimai, svarstymo eiga ir svarstyti dokumentai bei priimti sprendimai. Posėdžio protokolą pasirašo posėdžio pirmininkas ir atsakingasis sekretorius.
11. Komisijos pirmininkas:
12. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka Savivaldybės mero paskirtas Savivaldybės administracijos darbuotojas (valstybės tarnautojas arba asmuo, dirbantis pagal darbo sutartį); ši funkcija įrašoma į jo pareigybės aprašymą. Komisijos sekretorius nėra Komisijos narys. Komisijos atsakingąjį sekretorių ligos, atostogų, komandiruotės metu ar jo nesant dėl kitų objektyvių priežasčių pavaduoja Savivaldybės administracijos darbuotojas, kuris pavaduoja jį eidamas pagrindines savo pareigas, arba Savivaldybės mero potvarkiu paskirtas Savivaldybės administracijos darbuotojas.
Punkto pakeitimai:
Nr. T-157, 2024-09-26, paskelbta TAR 2024-09-26, i. k. 2024-16781
13. Komisijos atsakingasis sekretorius:
13.1. praneša Komisijos nariams ir asmenims, susijusiems su Komisijos nagrinėjamu klausimu, apie posėdžio laiką ir vietą;
13.2. rengia ir ne vėliau kaip prieš 1 darbo dieną iki posėdžio pateikia Komisijos nariams posėdžio medžiagą;
14. Komisijos narys turi teisę:
15. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, privalo apie tai pranešti Komisijos pirmininkui. Dėl svarbių priežasčių negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje Komisijos narys gali raštu pateikti savo nuomonę dėl svarstomų klausimų, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą.
16. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus Komisijos posėdžiuose daugiau kaip 3 kartus, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti savivaldybės tarybai jį pakeisti.
17. Komisijos nariai sprendimą dėl svarstomo klausimo priima atviru balsavimu, jei už jį balsavo dauguma posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių. Balsuojant kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai, balsuojama dar kartą. Jeigu balsavus dar kartą balsai pasiskirsto po lygiai, balsavimas tęsiamas arba skelbiama pertrauka, po kurios balsuojama dar kartą. Jeigu po trečio balsavimo balsai pasiskirsto po lygiai, laikoma, kad sprendimas nepriimtas.
18. Komisijos narys negali balsuoti dėl svarstomo klausimo, jeigu yra galimas viešųjų ar privačių interesų konfliktas. Paaiškėjus tokioms aplinkybėms, jis privalo apie tai informuoti posėdžio dalyvius ir nusišalinti nuo klausimo svarstymo.
IV SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS TARYBOS NARIO ar mero elgesio tyrimas
20. Savivaldybės tarybos nario ar mero elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
20.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – skundas) apie savivaldybės tarybos nario ar mero galimai padarytą Valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
21. Savivaldybės tarybos nario ar mero elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo Nuostatų 20 punkte nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai.
23. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas savivaldybės tarybos nario ar mero laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai jis yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę;
24. Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip vienam mėnesiui, pratęsti Nuostatų 23 punkte nustatytą tyrimo terminą;
25. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja savivaldybės tarybos narį ar merą apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo savivaldybės tarybos nario ar mero iki pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą savivaldybės tarybos nariui ar merui įteikia asmeniškai arba išsiunčia elektroniniu paštu.
26. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima Nuostatų 36 punkte numatytą sprendimą.
27. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta savivaldybės tarybos nariui ar merui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.
28. Savivaldybės tarybos narys ar meras, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
29. Savivaldybės tarybos narys ar meras, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.
30. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos savivaldybės tarybos narys ar meras savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veikla ir dėl to viešai atsiprašė.
31. Kartotiniai skundai apie galimą savivaldybės tarybos nario ar mero padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas gali būti neteisingas. Dėl kartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti kartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal Nuostatuose nustatytas procedūras.
V SKYRIUS
Komisijos teisės ir pareigos
32. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
32.1. apklausti savivaldybės tarybos narį ar merą, kurio elgesys tiriamas, ir kitus asmenis, susijusius su savivaldybės tarybos nario ar mero tiriamu elgesiu ar politine veikla;
32.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti jo žinomą informaciją apie savivaldybės tarybos nario ar mero galimai padarytą pažeidimą;
32.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) ir kitą tyrimui reikalingą informaciją;
33. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:
33.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
34. Nuostatų 33 punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
VI SKYRIUS
Komisijos sprendimai ir jų paskelbimas
36. Savivaldybės tarybos nario ar mero elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
36.1. konstatuoti, kad savivaldybės tarybos narys ar meras nepažeidė Valstybės politikų elgesio kodekse ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;
36.2. konstatuoti, kad savivaldybės tarybos narys ar meras pažeidė Valstybės politikų elgesio kodekse ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
36.3. rekomenduoti savivaldybės tarybos nariui ar suderinti savo elgesį ar veiklą su Valstybės politikų elgesio kodekse ar institucijos, kurioje valstybės politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;
36.4. rekomenduoti viešai atsiprašyti per mėnesį nuo Komisijos sprendimo priėmimo datos tokiu būdu, kokiu buvo įžeista, pvz., jeigu per visuomenės informavimo priemones, tai savo lėšomis paskelbti (išspausdinti) atsiprašymą, jei savivaldybės tarybos posėdyje – žodžiu viešai atsiprašyti (atsiprašymas turi būti užprotokoluotas) savivaldybės tarybos posėdyje ir kt.
37. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, savivaldybės tarybos nariui ar merui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.
38. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.
39. Informaciją apie Komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia Komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas Komisijos narys. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją.
40. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami savivaldybės interneto svetainėje.
VII SKYRIUS
baigiamosios nuostatos
44. Už darbą Komisijoje jos nariams apmokama Vietos savivaldos įstatymo ir reglamento nustatyta tvarka.
45. Komisijos nariai, kurie nėra tarybos nariai, Komisijos posėdžio metu atleidžiami nuo tiesioginio darbo ar pareigų bet kurioje institucijoje, įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje, išsaugant jiems darbo vietą, ir už darbą Komisijoje jiems mokama Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo nustatyta tvarka.
Pakeitimai:
1.
Joniškio rajono savivaldybės taryba, Sprendimas
Nr. T-157, 2024-09-26, paskelbta TAR 2024-09-26, i. k. 2024-16781
Dėl Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2024 m. balandžio 25 d. sprendimo Nr. T-58 „Dėl Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo