Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

Projektas

 

 

Lietuvos respublikos vyriausybė

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BENDROJO PAGALBOS CENTRO ĮSTATYMO 1 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO BEI ĮSTATYMO PAPILDYMO KETVIRTUOJU SKIRSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-1025 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS TARNYBOS STATUTO 4 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIIP-1026

 

2014 m.                              d. Nr.

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2014 m. gegužės 16 d. sprendimo Nr. SV-S-633 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 ir 4 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a :

Nepritarti Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatymo 1 ir 3 straipsnių pakeitimo bei Įstatymo papildymo ketvirtuoju skirsniu įstatymo projektui Nr. XIIP-1025 ir Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 4 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-1026 dėl šių priežasčių:

1. Įstatymų projektuose siūloma pakeisti Bendrojo pagalbos centro pavaldumą: dabar centras yra pavaldus Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos, o siūloma jį padaryti pavaldų Vidaus reikalų ministerijai, taip pat nustatyti, kad Bendrasis pagalbos centras yra vidaus reikalų centrinė įstaiga. Aiškinamajame rašte toks Bendrojo pagalbos centro pavaldumo keitimo ar priskyrimo vidaus reikalų centrinėms įstaigoms poreikis nepagrįstas konkrečiais faktais ar tokį poreikį lemiančiomis objektyviomis aplinkybėmis, visiškai nenurodyta, kokių teigiamų rezultatų bus sulaukta pakeitus pavaldumą ir priskyrus centrą vidaus reikalų centrinėms įstaigoms. Atkreiptinas dėmesys, kad Bendrasis pagalbos centras įsteigtas 2003 m. rugpjūčio 1 d. kaip įstaiga prie Vidaus reikalų ministerijos, o nuo 2004 m. rugsėjo 1 d. jis tapo vidaus reikalų centrine įstaiga. Priėmus Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatymo 1, 3 straipsnių pakeitimo ir ketvirtojo, šeštojo bei septintojo skirsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymą ir Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 4 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymą, nuo 2006 m. liepos 1 d. Bendrojo pagalbos centro steigėjo funkcijos iš Vidaus reikalų ministerijos perduotos Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos, o Bendrasis pagalbos centras išbrauktas iš vidaus reikalų centrinių įstaigų sąrašo. Šis sprendimas priimtas, be kita ko, atlikus viešojo saugumo sistemos analizę ir atsižvelgus į tai, kad įgyvendinant Valstybės ilgalaikės raidos strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. IX-1187 „Dėl Valstybės ilgalaikės raidos strategijos“, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos tapo bendra civilinės saugos, priešgaisrinės saugos ir gelbėjimo institucija, o Bendrasis pagalbos centras iš esmės yra pirminės informacijos šaltinis pagalbos tarnyboms, taigi tikslinga, kad šis centras būtų pavaldus Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos. Pažymėtina ir tai, kad Bendrajam pagalbos centrui tapus Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos pavaldžia įstaiga buvo padaryta teigiama įtaka ir Bendrojo pagalbos centro plėtrai, ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos, kaip institucijos, atsakingos už ekstremalių situacijų valdymą, veiklos stiprinimui. Taigi nesant objektyvių aplinkybių, dėl kurių būtų būtina keisti Bendrojo pagalbos centro pavaldumą ir Bendrąjį pagalbos centrą priskirti vidaus reikalų centrinėms įstaigoms, Bendrąjį pagalbos centrą vėl padaryti pavaldų Vidaus reikalų ministerijai ir priskirti Bendrąjį pagalbos centrą vidaus reikalų centrinėms įstaigoms netikslinga.

2. Bendrasis pagalbos centras, veikdamas kaip Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos pavaldi įstaiga, naudojasi Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos ir kitų jam pavaldžių įstaigų administraciniais bei techniniais ištekliais: Bendrojo pagalbos centro finansinę apskaitą pagal dvišalę sutartį tvarko Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos Finansų skyrius, Vilniaus, Alytaus ir Šiaulių teritoriniai Bendrojo pagalbos centro padaliniai funkcionuoja vienose patalpose kartu su kitomis Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos pavaldžiomis įstaigomis, Bendrojo pagalbos centro administracijos ir teritorinių padalinių darbuotojai naudojasi Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos pavaldžių įstaigų transporto priemonėmis. Be to, Bendrasis pagalbos centras, tapęs Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos pavaldžia įstaiga, sukūrė teigiamą funkcinį įdirbį bendrojo pagalbos telefono numerio 112 įdiegimo Lietuvos Respublikoje koordinavimo ir reagavimo į pagalbos skambučius ir prašymus paslaugų teikimo srityse. Dar kartą keičiant Bendrojo pagalbos centro pavaldumą tai būtų prarasta ir galėtų neigiamai paveikti Bendrojo pagalbos centro veiklą. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos atliekant vidaus reikalų centrinės įstaigos funkcijas, o Bendrajam pagalbos centrui koncentruojantis į reagavimo į pagalbos skambučius užtikrinimą bei plėtrą iš esmės optimaliai paskirstytos funkcijos tarp minėtų institucijų, sudarytos sąlygos geriausiai naudoti administracinius bei techninius išteklius, ir tai leidžia užtikrinti tinkamą Bendrojo pagalbos centro funkcijų vykdymą.

3. Pritarus įstatymų projektams, Bendrasis pagalbos centras taptų centrine vidaus reikalų statutine įstaiga, todėl tektų skirti papildomų valstybės biudžeto lėšų naujoms pareigybėms Bendrajame  pagalbos centre (Finansų skyriui (3–4 etatai), teisininko pareigybei) įsteigti, taip pat spręsti klausimą dėl patalpų atskyrimo, jų išlaikymo, savarankiško atsiskaitymo už komunalines paslaugas, transporto priemonių įsigijimo, papildomos pareigybės jų techninei priežiūrai vykdyti, sukurti Bendrojo pagalbos centro pareigūnams naują uniformą ir ja aprūpinti (šiuo metu Bendrojo pagalbos centro pareigūnai naudoja tokią pačią uniforminę aprangą kaip ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos pareigūnai). Atsižvelgiant į ribotas valstybės finansines galimybes ir būtinybę vykdyti prisiimtus įsipareigojimus, taip pat į Lietuvos Respublikos fiskalinės drausmės įstatymą, pažymėtina, kad skirti lėšų įstatymams įgyvendinti nėra galimybių. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime pažymėta, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai.

4. Pažymėtina, kad Bendrajam pagalbos centrui suteikus įstaigos prie ministerijos statusą, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 30 straipsnio 1 dalimi, jam turėtų būti priskirtos funkcijos, susijusios su valstybės politikos visuomenės saugumo srityje formavimo ir įgyvendinimo aptarnavimu, kurių Bendrasis pagalbos centras šiuo metu neatlieka. Pagrindinis Bendrojo pagalbos centro veiklos tikslas yra užtikrinti atsakymą į pagalbos skambučius ir reagavimą į pagalbos prašymus, taigi akivaizdu, kad toks Bendrojo pagalbos centro statuto keitimas nesuderinamas su Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 30 straipsnio 1 dalimi.

 

 

 

Ministras Pirmininkas

 

Vidaus reikalų ministras