LIETUVOS ARCHITEKTŲ RŪMAI
Kalvarijų g. 1, Vilnius. Tel. (+370 5) 2754241, el. p. info
@architekturumai.lt, www.architekturumai.lt
Atsiskaitomoji sąskaita LT50 7044 0600 0606 7130 AB SEB, kodas 70440. Įstaigos
kodas 301111540
Lietuvos Respublikos Seimo
aplinkos apsaugos komitetui 2023-11-21 Nr. S23/11/322
aak@lrs.lt
aistrida.latvene@lrs.lt
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai
info@am.lt
PASIŪLYMAI ARCHITEKTŪROS ĮSTATYMO NR. XIII-425 7, 11, 13, 15, 17 IR
18
STRAIPSNIŲ PAKEITIMO PROJEKTUI NR. XIVP-3146
Lietuvos architektų rūmai (toliau – Rūmai) susipažino su Architektūros
įstatymo
Nr. XIII-425 7, 11, 13, 15, 17 ir 18 straipsnių pakeitimo projektu Nr.
XIVP-3146 (toliau –
Projektu)
1
ir teikia žemiau išdėstytus siūlymus:
Eil.
Nr.
Siūloma keisti Pasiūlymo turinys
str. str.
d.
p.
1.
(10)
(2)
(3)
Argumentai:
Aktualioje Architektūros įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 3 punkto ir
13 straipsnio 5 dalies redakcijoje numatyta identiška Rūmų ir
savivaldybės vyriausiojo architekto kompetencija derinant
architektūrinio konkurso sąlygas: (<...>konkurso sąlygas derina,
jeigu jos neprieštarauja šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems konkursų
rengimo tikslams ir architektūros kokybės siekiui, atsižvelgdami į šio
įstatymo 11 straipsnyje nurodytus architektūros kokybės kriterijus).
Pažymime, kad konkurso sąlygos apima ne tik reikalavimus
konkurso objektui (projektuojamam statiniui ir (ar) planuojamai
teritorijai) (specialioji sąlygų dalis), bet ir vertinimo komisijų
sudarymo ir veiklos sąlygas, autorių teises, galimų ginčų
sureguliavimo ir kitus procedūrinius klausimus (bendroji sąlygų
dalis). Manome, kad racionaliausia derinimo praktika būtų
suformuota, jeigu specialiąją dalį - reikalavimus konkurso objektui -
tikrintų vyriausieji architektai, o bendrąją dalį – Rūmai. Pažymime,
kad konkurso sąlygas Rūmai ir savivaldybių vyriausieji architektai
derina atskirai ir praktikoje pasitaiko atvejų, kuomet konkurso
organizatorius gauna du skirtingus vertinimus (pastabas) dėl to paties
konkurso sąlygų sprendinio. Šiuo metu, sąlygas dėl atitikties
analogiškiems kriterijams, atsietai vertinant dviem skirtingiems
subjektams, neužtikrinamas daugelio viešojo administravimo
principų išpildymas: draudimo keisti į blogąją pusę, efektyvumo,
1
Architektūros įstatymo Nr. XIII-425 7, 11, 13, 15, 17 ir 18 straipsnių
pakeitimo įstatymo projektas https://e-
seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/9c054d60666411eea182def3ac5c11d6
2
subsidiarumo ir vieno langelio. Pvz. suderinus konkurso sąlygas su
Rūmais, pastabas pateikia vyriausiasis architektas į kurias reaguojant
keičiasi sąlygų turinys ir vėl k yla poreikis pakartotinai derinti sąlygas
su Rūmais.
Pasiūlymo tikslas: Apibrėžti Rūmų ir savivaldybės vyriausiojo
architekto kompetencijas ir nustatyti aiškų konkurso sąlygų derinimo
procedūros eiliškumą.
Pasiūlymo esmė: Įstatymu numatyti, kad vyr. architektas tikrina
sąlygų reikalavimus konkurso objektui – statiniui ir (ar) teritorijai, o
Rūmai tikrina konkurso sąlygų atitiktį Architektūros įstatymo ir
Regioninių architektūros tarybų nuostatų reikalavimams.
Pasiūlymas:
Papildyti Projektą ir pakeisti Architektūros įstatymo 10 straipsnio 2
dalies 3 punktą ir išdėstyti taip:
„3) kai šiame įstatyme nurodytų objektų planavimo ar projektavimo
atvejais rengiami architektūriniai konkursai geriausiai statinio
architektūrinei ir urbanistinei idėjai atrinkti, derina konkurso sąlygas,
dalyje dėl reikalavimų konkurso objektui, jeigu jie jos
neprieštarauja šio įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje nurodytiems
konkursų rengimo tikslams ir architektūros kokybės siekiui,
atsižvelgdamas į šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytus architektūros
kokybės kriterijus, ir dalyvauja pasiūlytų idėjų vertinimo
komisijoje;“
2.
3
(13)
(5)
Argumentai:
Pateikti 1-ajame pasiūlymo punkte.
Pasiūlymo tikslas:
Pateiktas 1-ajame pasiūlymo punkte.
Pasiūlymo esmė:
Pateikta 1-ajame pasiūlymo punkte.
Pasiūlymas:
Papildyti Projektą ir pakeisti Architektūros įstatymo 13 straipsnio 5
dalį ir išdėstyti taip:
„5. Šio straipsnio 4 dalyje nurodyti subjektai, vykdydami konkursus,
privalo pagal Lietuvos Respublikos architektų rūmų nustatytą tvarką
parengti konkurso sąlygas ir iki konkurso pradžios raštu jas suderinti
su Lietuvos Respublikos architektų rūmais. Lietuvos Respublikos
architektų rūmai konkurso sąlygas derina, jeigu jos suderintos su
savivaldybės vyriausiuoju architektu ir neprieštarauja šio
straipsnio 1 dalyje nurodytiems konkursų rengimo tikslams ir
architektūros kokybės siekiui, atsižvelgdami į šio įstatymo 11
straipsnyje nurodytus architektūros kokybės kriterijus. “
3.
6
(18)
2
(13)
Argumentai:
Architektūros įstatymo 18 straipsnio 13 dalyje įsimaišiusi korektūros
klaida (perteklinė) nuostata, dėl Regioninės architektūros tarybos
(RAT) narių apmokėjimo. Pažymime, kad narių apmokėjimo
pagrindai yra reglamentuojami 18 straipsnio 14, 15 ir 17 dalimis ir 13
dalies pabaigoje įrašyta nuoroda nukreipia tik į vieną iš apmokėjimo
pagrindų, t. y. gali būti daroma klaidinga išvada, kad prašymų
nagrinėjimas finansuojamas tik 18 straipsnio 14 dalies pagrindu –
valstybės lėšomis.
Pasiūlymo tikslas:
3
Užtikrinti nuoseklų įstatyminį reglamentavimą ir vienodą RAT
posėdžių organizavimo tvarką ir sąlygas.
Pasiūlymo esmė:
Vadovaujantis to paties straipsnio 15 dalimi pašalinti perteklinį
(klaidinantį) sakinį, kad RAT nariams apmokama tik valstybės
lėšomis.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 6 straipsniu keičiamą Architektūros
įstatymo 18 straipsnio 13 dalį ir išdėstyti taip:
„13. Regioninės architektūros tarybos posėdžiuose pagal šio
straipsnio 3 dalies nuostatas rotacijos principu dalyvauja ir
pasiūlymus regioninės architektūros tarybos bendrai išvadai parengti
teikia ne daugiau kaip 13 tarybos narių. Tarybos nariams už darbą
apmokama šio straipsnio 17 dalyje nurodyta tvarka.“
Lietuvos architektų rūmų pirmininkas Algimantas Pliučas
Kazimieras Labokas, el. pastas: kazimieras@architekturumai.lt