Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

1

 

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO KODEKSO 13 STRAIPSNIO IR PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR

 LIETUVOS RESPUBLIKOS GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO SAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1905 9, 13 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 13 straipsnio ir  priedo pakeitimo įstatymo projektu (toliau – GTK pakeitimo įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo Nr. IX-1905 9, 13 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektu (toliau – GTESĮ pakeitimo įstatymo projektas) (toliau kartu – Įstatymų projektai) siekiama perkeliant 2016 m. gegužės 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2016/797 dėl geležinkelių sistemos sąveikos Europos Sąjungoje (toliau – Direktyva 2016/797/ES) 21 straipsnio 15–17 dalyse ir 2016 m. gegužės 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2016/798 dėl geležinkelių saugos (toliau – Direktyva 2016/798/ES) 15 straipsnyje nustatytas išimtis palengvinti geležinkelių riedmenų naudojimo sąlygas vykdant tarptautinį susisiekimą geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis ir sumažinti geležinkelio įmonių (vežėjų) patiriamas geležinkelių riedmenų eksploatavimo sąnaudas.

Pagal šiuo metu galiojančius Lietuvos Respublikos teisės aktus, kuriais į nacionalinę teisę yra perkeliamos ir įgyvendinamos 2008 m. birželio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/57/EB dėl geležinkelių sistemos sąveikos Bendrijoje ir 2004 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2004/49/EB dėl saugos Bendrijos geležinkeliuose ir iš dalies pakeičiančios Tarybos direktyvą 95/18/EB dėl geležinkelio įmonių licencijavimo bei Direktyvą 2001/14/EB dėl geležinkelių infrastruktūros pajėgumų paskirstymo, mokesčių už naudojimąsi geležinkelių infrastruktūra ėmimo ir saugos sertifikavimo nuostatos, leidžiama naudoti tik Lietuvos Respublikos geležinkelių riedmenų registre (toliau – Geležinkelių riedmenų registras) įregistruotus geležinkelių riedmenis, jeigu yra išduoti leidimai pradėti naudoti šiuos geležinkelių riedmenis Lietuvos Respublikoje (toliau – leidimai) ir jeigu yra paskirtas šių geležinkelių riedmenų techninis prižiūrėtojas. Galiojančiuose Lietuvos Respublikos teisės aktuose minėtų reikalavimų išimčių nenustatyta, todėl visi Lietuvos Respublikoje eksploatuojami geležinkelių riedmenys turi turėti leidimus, būti įregistruoti Geležinkelių riedmenų registre ir, vadovaujantis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo (toliau – GTESĮ) nuostatomis, turi būti paskirti visų geležinkelių riedmenų techniniai prižiūrėtojai. Taigi, nurodyti reikalavimai taikomi ir trečiųjų valstybių geležinkelių riedmenų, kuriuos ketinama naudoti Lietuvos Respublikos teritorijoje, atžvilgiu, įskaitant ir tuos geležinkelių riedmenis, kurie eksploatuojami Lietuvos Respublikos pasienio geležinkelio linijose ir naudojami vežti tranzitu per Lietuvos Respublikos teritoriją.

Didžiosios Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo dalies vėžės plotis (1 520 mm) skiriasi nuo Europos Sąjungos (toliau – ES) pagrindinio geležinkelių tinklo vėžės pločio (1 435 mm), o tarptautinis susisiekimas geležinkeliais Lietuvos Respublikoje daugiausia yra susijęs su trečiosiomis valstybėmis, kuriose geležinkelio vėžės plotis yra 1 520 mm kaip ir Lietuvos Respublikoje. Tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais dvišalių ir daugiašalių susitarimų pagrindu vykdyti iš esmės yra naudojami trečiųjų valstybių prekiniai ir keleiviniai geležinkelių riedmenys. Galiojantys reikalavimai dėl privalomo leidimų gavimo, geležinkelių riedmenų įregistravimo ir techninio prižiūrėtojo paskyrimo trečiųjų valstybių geležinkelių riedmenų atžvilgiu laikytini neproporcingais ir pertekliniais dėl šių priežasčių:

1.    Vadovaujantis GTESĮ nuostatomis, leidimai išduodami pareiškėjui gavus Europos Bendrijos patikros sertifikatą ir (ar) Lietuvos Respublikos patikros sertifikatą. Europos Bendrijos patikros sertifikatu patvirtinama, kad geležinkelių riedmenys atitinka geležinkelių techninio sąveikumo specifikacijų (toliau – TSS) reikalavimus. Pažymėtina, kad TSS reikalavimais siekiama užtikrinti sąveiką tarp ES geležinkelių tinklų, o ne tarp ES geležinkelių tinklų ir trečiųjų valstybių geležinkelių tinklų. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad geležinkelių riedmenų, naudojamų tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis, atitikties TSS reikalavimams tikrinimas laikytinas pertekliniu. Atkreiptinas dėmesys taip pat į tai, kad ES geležinkelių tinklo ir trečiųjų valstybių geležinkelių tinklo sąveika ir geležinkelių transporto eismo sauga yra užtikrinama taikant Nepriklausomų valstybių sandraugos valstybių, Gruzijos, Latvijos, Lietuvos ir Estijos geležinkelių transporto tarybos (toliau – GTT) taisykles.

2.    Geležinkelių riedmenys, naudojami tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis, yra gaminami pagal trečiosiose valstybėse nustatytus techninius reikalavimus, o ne pagal ES galiojančias TSS. Atsižvelgiant į tai, kad didžiosios Lietuvos Respublikos geležinkelių tinklo dalies vėžės plotis yra 1 520 mm, tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis vykdyti yra naudojami geležinkelių riedmenys, pagaminti trečiosiose valstybėse. Dėl šios priežasties dalis geležinkelių riedmenų, naudojamų tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis, neatitinka TSS. Užtikrinti tokių geležinkelių riedmenų atitiktį TSS tam tikrais atvejais yra techniškai neįmanoma, o tais atvejais, kai tokia galimybė yra, užtikrinti tokių geležinkelių riedmenų atitiktį TSS yra ekonomiškai nuostolinga. Geležinkelių riedmenų modernizavimas siekiant užtikrinti geležinkelių riedmenų atitiktį TSS padidintų geležinkelių įmonių (vežėjų) vykdomų keleivių, bagažo ir (ar) krovinių vežimo tarptautiniais maršrutais geležinkelių transportu sąnaudas.

3.    Geležinkelių riedmenų, naudojamų tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis, techninė priežiūra atliekama ir už geležinkelių riedmenų techninę priežiūrą atsakingas subjektas paskiriamas GTT taisyklių nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, reikalavimas skirti papildomą geležinkelių riedmenų techninį prižiūrėtoją pagal GTESĮ nuostatas sukelia papildomas išlaidas ir administracinę naštą geležinkelių riedmenų naudotojams.

4.    Leidimų geležinkelių riedmenims, naudojamiems tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis, išdavimas, techninio prižiūrėtojo paskyrimas ir šių geležinkelių riedmenų registravimas Geležinkelių riedmenų registre sunkiai įgyvendinamas dėl eksploatuojamų geležinkelių riedmenų skaičiaus ir įvairovės. Lietuvos Respublikos sieną su trečiosiomis valstybėmis per metus kerta apie 27 tūkst. keleivinių vagonų ir apie 0,5 mln. prekinių vagonų. Lietuvos Respublikos sieną su trečiosiomis valstybėmis kerta apie 300 tipų keleivinių vagonų ir dar didesnis skaičius prekinių vagonų. Trečiųjų valstybių asmenims priklausantys geležinkelių riedmenys Lietuvos Respublikoje eksploatuojami trumpą laiką. Be to, kai kurie trečiųjų valstybių asmenims priklausantys geležinkelių riedmenys yra eksploatuojami išimtinai pasienio geležinkelio linijose.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymų projektų iniciatorė Susisiekimo ministerija.

Įstatymų projektus parengė Susisiekimo ministerijos Vandens ir geležinkelių transporto politikos departamento (direktorius – Andrius Šniuolis, tel. 239 3926, el. paštas andrius.sniuolis@sumin.lt) Geležinkelių transporto skyrius. Tiesioginė Įstatymų projektų rengėja – laikinai einanti šio skyriaus vedėjo pareigas Jurgita Norkienė (tel. 239 3964, el. paštas jurgita.norkiene@sumin.lt).

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektų aptarti teisiniai santykiai

Dėl GTK pakeitimo įstatymo projekto

Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso (toliau – GTK) 13 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad geležinkelių riedmenys yra registruojami ir duomenys apie geležinkelių riedmenis, jų naudotojus, asmenis, atsakingus už geležinkelių riedmenų techninę priežiūrą, tvarkomi Geležinkelių riedmenų registre įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintų Lietuvos Respublikos geležinkelių riedmenų registro nuostatų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

GTESĮ 13 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad geležinkelių transporto eisme leidžiama naudoti tik techniškai tvarkingus, vadovaujantis GTK nuostatomis Lietuvos Respublikos geležinkelių riedmenų registre įregistruotus geležinkelių riedmenis, kurių techninė priežiūra atliekama GTESĮ ir Lietuvos Respublikos potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros įstatymo nustatyta tvarka.

Lietuvos Respublikos geležinkelių riedmenų registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. lapkričio 22 d. nutarimu Nr. 1468 „Dėl Lietuvos Respublikos geležinkelių riedmenų registro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Geležinkelių riedmenų registro nuostatai), 11 punkte nustatyta, kad registro objektai yra geležinkelių riedmenys (traukos riedmenys (lokomotyvai), keleiviniai vagonai, prekiniai vagonai, elektriniai traukiniai, dyzeliniai traukiniai, geležinkelių kranai, kiti specialieji geležinkelių riedmenys, automotrisės, taip pat daugiafunkcės kelių ir geležinkelių transporto priemonės, galinčios važiuoti keliais ir geležinkelio keliais).

Nurodytų teisės aktų reikalavimai dėl geležinkelių riedmenų registravimo Geležinkelių riedmenų registre taikomi visiems Lietuvos Respublikoje eksploatuojamiems geležinkelių riedmenims be jokių išimčių, įskaitant ir tuos geležinkelių riedmenis, kurie eksploatuojami Lietuvos Respublikos geležinkelių tinkle tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais vykdyti, eksploatuojami Lietuvos Respublikos pasienio geležinkelio linijose ar naudojami vežti tranzitu.

Dėl GTESĮ pakeitimo įstatymo projekto

GTESĮ 9 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad leidžiama pradėti naudoti tik tuos struktūrinius posistemius, kurie turi Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro nustatyta tvarka išduotus leidimus (leidimą pradėti naudoti geležinkelių sistemos struktūrinius posistemius, pirmą leidimą pradėti naudoti TSS atitinkančius geležinkelių riedmenis, pirmą leidimą pradėti naudoti TSS neatitinkančius geležinkelių riedmenis, papildomą leidimą pradėti naudoti TSS atitinkančius geležinkelių riedmenis, papildomą leidimą pradėti naudoti TSS neatitinkančius geležinkelių riedmenis, leidimą pradėti naudoti geležinkelių riedmenų seriją ir (ar) leidimą pradėti naudoti patvirtintą geležinkelių riedmenų tipą atitinkančius geležinkelių riedmenis).

GTESĮ 13 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad geležinkelių transporto eisme leidžiama naudoti tik vadovaujantis GTK Geležinkelių riedmenų registre įregistruotus geležinkelių riedmenis, kurių techninė priežiūra atliekama GTESĮ ir Lietuvos Respublikos potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros įstatymo nustatyta tvarka. To paties straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad prieš pradėdamas naudoti geležinkelių riedmenis geležinkelių tinkle geležinkelių riedmenų naudotojas turi paskirti jų techninį prižiūrėtoją, to paties straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad prekinių vagonų, naudojamų Lietuvos Respublikos geležinkelių tinkle, techniniai prižiūrėtojai turi turėti techninio prižiūrėtojo sertifikatus. Šis reikalavimas netaikomas prekinių vagonų, kurie nenaudojami ar jų neketinama naudoti viešojoje geležinkelių infrastruktūroje, techniniams prižiūrėtojams.

Su minėtomis GTESĮ nuostatomis susijusios Leidimų pradėti naudoti Lietuvos Respublikoje geležinkelių sistemos struktūrinius posistemius ir geležinkelių riedmenis išdavimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 3-507 „Dėl Leidimų pradėti naudoti Lietuvos Respublikoje geležinkelių sistemos struktūrinius posistemius ir geležinkelių riedmenis išdavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Leidimų išdavimo taisyklės), kurių 4 punkte numatyta, kad šios taisyklės netaikomos kitokio nei 1 435 mm ir 1 520 mm pločio vėžės geležinkeliams, taip pat visiems privažiuojamiesiems geležinkelio keliams ir juose naudojamiems geležinkelių riedmenims ir kitiems struktūriniams posistemiams, kuriuos jų savininkas naudoja savo reikmėms.

Kaip jau buvo minėta, nurodytų teisės aktų reikalavimai dėl geležinkelių riedmenų registravimo Geležinkelių riedmenų registre taikomi visiems Lietuvos Respublikoje eksploatuojamiems geležinkelių riedmenims be jokių išimčių, įskaitant ir tuos geležinkelių riedmenis, kurie eksploatuojami Lietuvos Respublikos geležinkelių tinkle tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais vykdyti, yra eksploatuojami Lietuvos Respublikos pasienio geležinkelio linijose ar naudojami vežti tranzitu.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Dėl GTK pakeitimo įstatymo projekto

Pagal Direktyvos 2016/797/ES 48 straipsnio 7 dalies nuostatas tuo atveju, kai transporto priemonės leidimas pirmą kartą išduotas trečiojoje šalyje, valstybė narė turi užtikrinti, kad transporto priemonės duomenis, įskaitant bent jau duomenis, susijusius su atitinkamu transporto priemonės valdytoju, už jo techninę priežiūrą atsakingu subjektu ir transporto priemonės naudojimo apribojimais, būtų galima gauti iš transporto priemonių registro nedelsiant arba jie būtų kitaip pateikti lengvai įskaitomu formatu ir laikantis tų pačių nediskriminavimo principų, kurie taikomi tokiems pat transporto priemonių registro duomenims. Taigi, atitinkamų duomenų tvarkymas galimas dviem alternatyviais būdais.  

Kadangi geležinkelių riedmenys, naudojami tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis vykdyti, turi būti registruojami GTT, siekiant išvengti pakartotinio tokių geležinkelių riedmenų registravimo Geležinkelių riedmenų registre, GTK pakeitimo įstatymo projektu siūloma:

1) nustatyti išimtį, pagal kurią trečiosiose valstybėse įsisteigusiems fiziniams ir juridiniams asmenims (trečiųjų valstybių asmenims) priklausantys geležinkelių riedmenys, bendrai naudojami tarptautiniam susisiekimui su trečiosiomis valstybėmis 1 520 mm pločio vėžės geležinkelių tinkle (t. y. geležinkelių riedmenys, kurie yra įregistruoti GTT), jeigu leidimai pirmą kartą išduoti trečiojoje valstybėje ar teisė eksploatuoti šiuos geležinkelių riedmenis pirmą kartą suteikta trečiojoje valstybėje (t. y. GTT, įsteigtoje trečiojoje valstybėje, autorizuoti geležinkelių riedmenys), prieš pradedant juos naudoti Lietuvos Respublikos teritorijoje neturi būti registruojami Geležinkelių riedmenų registre;

2) nustatyti įpareigojimą geležinkelio įmonei (vežėjui), kuri naudoja trečiosiose valstybėse įsiteigusiems fiziniams ir juridiniams asmenims (trečiųjų valstybių asmenims) priklausančius geležinkelių riedmenis, teikti geležinkelių transporto eismo saugos institucijai (toliau – eismo saugos institucija) jos paprašytus duomenis apie Lietuvos Respublikos geležinkelių riedmenų registre neregistruotinų geležinkelių riedmenų naudotoją, techninį prižiūrėtoją ir geležinkelių riedmenims taikomus naudojimo apribojimus, taip pat kitus papildomus duomenis apie geležinkelių riedmenis, jeigu geležinkelio įmonė (vežėjas) tokius duomenis turi. Kitiems asmenims šią informaciją prireikus teiktų eismo saugos institucija.

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos teritorijoje geležinkelių riedmenis eksploatuoti vykdant vežimą gali tik geležinkelio įmonė (vežėjas), bendrai naudojami geležinkelių riedmenys yra geležinkelių riedmenys, kuriuos bendrai naudos Europos Sąjungoje licencijuota geležinkelio įmonė (vežėjas) ir trečiosiose valstybėse įsisteigę fiziniai ir juridiniais asmenys, kuriems priklauso geležinkelių riedmenys. Atsižvelgiant į tai, kad trečiosiose valstybėse fizinių ir juridinių asmenų įsisteigimo laisvė gali būti suprantama skirtingai ir gali skirtis jos apimtis, GTK pakeitimo įstatymo projekte ir GTESĮ pakeitimo įstatymo projekte fiziniai ir juridiniai asmenys, įsisteigę trečiosiose valstybėse, įvardijami kaip „trečiųjų valstybių asmenys“.

Dėl GTESĮ pakeitimo įstatymo projekto

Perkeliant Direktyvos 2016/798/ES 15 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytą už techninę priežiūrą atsakingų subjektų sertifikavimo sistemos taikymo išimtį, leidžiančią valstybei narei už techninę priežiūrą atsakingą subjektą nustatyti kitomis priemonėmis tuo atveju, kai geležinkelių riedmenys registruoti trečiojoje valstybėje ir jų techninė priežiūra atliekama pagal tos šalies teisę, GTESĮ pakeitimo įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad GTESĮ 13 straipsnio 3 dalyje nustatytas reikalavimas dėl techninio prižiūrėtojo paskyrimo netaikomas Lietuvos Respublikos geležinkelių tinkle naudojamiems trečiųjų valstybių asmenims priklausantiems trečiosiose valstybėse įregistruotiems geležinkelių riedmenims (t. y. geležinkelių riedmenys, kurie yra įregistruoti GTT), kurių techninė priežiūra atliekama pagal atitinkamos trečiosios valstybės teisės aktus.  Trečiosios valstybės teisės aktai – tai iš esmės yra GTT taisyklės, nes trečiosios valstybės, norėdamos naudoti geležinkelių riedmenis tarptautiniam susisiekimui, turi užtikrinti, kad jų techninė priežiūra atliekama pagal GTT reikalavimus.

Be to, įvertinus tai, kad minėtų geležinkelių riedmenų techninė priežiūra būtų vykdoma pagal atitinkamos trečiosios valstybės teisės aktus, GTESĮ pakeitimo įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad reikalavimai dėl techninės priežiūros sistemos nustatymo, techninės priežiūros technologijos parengimo, techninės priežiūros atlikimo ir (ar) prekinių vagonų techninio prižiūrėtojo sertifikavimo laikomi įvykdytais, jeigu geležinkelio įmonė (vežėjas), Lietuvos Respublikos geležinkelių tinkle naudojanti trečiųjų valstybių asmenims priklausančius geležinkelių riedmenis, įregistruotus trečiojoje valstybėje, kurių techninė priežiūra atliekama pagal šios valstybės teisės aktus, duomenis apie už šių geležinkelių riedmenų techninę priežiūrą atsakingą subjektą pateikia eismo saugos institucijai.

Perkeliant Direktyvos 2016/797/ES 21 straipsnio 15–17 dalyse nustatytas leidimo pateikti transporto priemonę rinkai išdavimo išimtis, GTESĮ pakeitimo įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad:

                     1. Kitose ES valstybėse narėse išduoti leidimai pradėti naudoti geležinkelių riedmenis galioja Lietuvos Respublikoje daugiašaliame susitarime tarp eismo saugos institucijos, kitų susijusių geležinkelių transporto eismo saugos institucijų ir Europos Sąjungos geležinkelių agentūros nustatytomis sąlygomis, jeigu Lietuvos Respublikos ir kitų ES valstybių narių 1 520 mm pločio vėžės geležinkelių tinklui taikomi tapatūs techniniai ir eksploataciniai reikalavimai kaip ir kaimyninėse trečiosiose valstybėse.

                     2. Iš trečiųjų valstybių atvykstantiems lokomotyvams ir savaeigiams traukiniams, kurie naudojami pasienio geležinkelio linijose, netaikomas reikalavimas turėti leidimą naudoti šiuos geležinkelių riedmenis Lietuvos Respublikoje. Šių lokomotyvų ir savaeigių traukinių atitiktį esminiams reikalavimams, išvardytiems Geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2004 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 3-586 „Dėl Geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių patvirtinimo“, IV skyriuje, užtikrintų geležinkelio įmonė (vežėjas), naudojanti tokius geležinkelių riedmenis, taikydama priemones, numatytas jos geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemoje.

                     3. Reikalavimas turėti leidimą netaikomas prekiniams ir keleiviniams vagonams, bendrai naudojamiems tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis 1 520 mm pločio vėžės geležinkelių tinkle (t. y. geležinkelių riedmenys, kurie yra įregistruoti GTT), jeigu leidimai pradėti naudoti šiuos geležinkelių riedmenis išduoti ar teisė eksploatuoti šiuos geležinkelių riedmenis suteikta trečiosiose valstybėse (t. y. geležinkelių riedmenys, kurie yra autorizuoti GTT, kuri yra įsteigta trečiojoje valstybėje).  Leidimų išdavimo ar teisės eksploatuoti geležinkelių riedmenis suteikimo taisyklių, taikomų trečiosiose valstybėse, kopijas, jeigu šios taisyklės nepaskelbtos eismo saugos institucijos interneto svetainėje, geležinkelio įmonė (vežėjas), kuri naudoja minėtus geležinkelių riedmenis Lietuvos Respublikoje, privalėtų pateikti Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai ir eismo saugos institucijai. Eismo saugos institucija minėtas taisykles skelbtų savo interneto svetainėje, o Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija apie jas praneštų Europos Komisijai. Tokiu atveju prekinių ir keleivinių vagonų atitiktį esminiams reikalavimams, išvardytiems Geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2004 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 3-586 „Dėl Geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių patvirtinimo“, IV skyriuje, užtikrintų geležinkelio įmonė (vežėjas), naudojanti tokius geležinkelių riedmenis, taikydama priemones, numatytas jos geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemoje.

                      4. Reikalavimas gauti leidimus naudoti Lietuvos Respublikoje geležinkelių riedmenis ir kitus struktūrinius posistemius netaikomas visiems privažiuojamiesiems geležinkelio keliams, kurie priskirtini viešajai geležinkelių infrastruktūrai, ir tik juose naudojamiems geležinkelių riedmenims, kuriuos jų savininkas, valdytojas arba naudotojas naudoja savo reikmėms. Šiuo metu analogiška nuostata nustatyta Leidimų išdavimo taisyklėse. Įgyvendinant teisinio aiškumo principą ir siekiant, kad teisiniai santykiai būtų reglamentuojami tinkamu lygmeniu, siūloma minėtą išimtį įtvirtinti GTESĮ.

                   Dėl GTK pakeitimo įstatymo projekto ir GTESĮ pakeitimo įstatymo projekto įsigaliojimo termino

Pažymėtina, kad Europos Tarybos Sausumos darbo grupėje svarstant Europos Komisijos pasiūlymus dėl Direktyvos 2016/797/ES ir Direktyvos 2016/798/ES priėmimo, būtent Lietuvos Respublika, bendradarbiaudama su kitomis Baltijos šalimis ES valstybėmis narėmis, inicijavo išimčių dėl geležinkelių riedmenų naudojimo vykdant tarptautinį susisiekimą geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis nustatymą. Atsižvelgiant į tai, kad 1 520 mm pločio vėžės geležinkelių tinkle geležinkelių transporto eismo sauga naudojant trečiųjų valstybių geležinkelių riedmenis efektyviai užtikrinama kitomis, nei šiuo metu nustatyta ES, priemonėmis, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos atstovai kartu su kitų Europos Sąjungos valstybių narių atstovais pasiūlė numatyti išlygas, suteiksiančias teisę ES valstybėms narėms netaikyti geležinkelių riedmenų, naudojamų tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis, atžvilgiu reikalavimų gauti leidimus, registruoti geležinkelių riedmenis nacionaliniuose geležinkelių riedmenų registruose ir paskirti jų techninius prižiūrėtojus. Kaip jau buvo minėta, esamas teisinis reguliavimas sukelia nepagrįstai dideles geležinkelių riedmenų eksploatavimo sąnaudas, kadangi geležinkelių riedmenys, naudojami tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis vykdyti, turi būti registruojami GTT ir nacionaliniuose geležinkelių riedmenų registruose, du kartus turi būti gaunami leidimai, kuriais suteikiama teisė eksploatuoti geležinkelių riedmenis, ir du kartus paskiriami techniniai geležinkelių riedmenų prižiūrėtojai. Atsižvelgiant į tai, kad teisinis reguliavimas, kuriuo yra nustatomos ūkio subjektams palankesnės sąlygos ir mažinama administracinė našta, turėtų įsigalioti kiek įmanoma greičiau, siūlomas GTK pakeitimo įstatymo projekto ir GTESĮ pakeitimo įstatymo projekto įsigaliojimo terminas 2017 m. lapkričio 1 d.

                     Pritarus GTK pakeitimo įstatymo projektui ir GTESĮ pakeitimo įstatymo projektui būtų  nustatytos palankesnės sąlygos tarptautiniam susisiekimui geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis vykdyti, atsisakyta perteklinių reikalavimų, sumažintos geležinkelių riedmenų eksploatavimo sąnaudos ir ūkio subjektų patiriama administracinė našta dėl reikalavimų gauti leidimus, paskirti techninius prižiūrėtojus ir įregistruoti geležinkelių riedmenis vykdymo.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Įstatymų projektais siūlomi reguliuoti teisiniai santykiai neturės neigiamų pasekmių ekonomikai, socialinei aplinkai, viešajam administravimui, teisinei sistemai, administracinei naštai.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymų projektai neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.   

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymų projektų įgyvendinimas turės teigiamą įtaką verslo sąlygoms. Pritarus Įstatymų projektams bus palengvintos geležinkelių riedmenų naudojimo sąlygos vykdant tarptautinį susisiekimą geležinkeliais su trečiosiomis valstybėmis, atsisakyta perteklinio reglamentavimo, sumažintos geležinkelio įmonių (vežėjų) patiriamos geležinkelių riedmenų eksploatavimo sąnaudos.

Pritarus Įstatymų projektams geležinkelių riedmenų, naudojamų tarptautiniam susisiekimui su trečiosiomis valstybėmis, atžvilgiu bus nustatyti proporcingi, geležinkelių transporto eismo saugą užtikrinantys reikalavimai ir jų įgyvendinimo priemonės, atsisakyta geležinkelių transporto rinkos dalyviams ekonomiškai nuostolingų reikalavimų. Įstatymų projektais bus įgyvendintas ūkio subjektų teisėtų lūkesčių principas.

Įvertinus tai, kad Lietuvos Respublikos sieną su trečiosiomis valstybėmis per metus kerta apie 27 tūkst. keleivinių vagonų ir apie 0,5 mln. prekinių vagonų, reikalavimo paskirti tokių geležinkelių riedmenų techninį prižiūrėtoją atsisakymas administracinę naštą geležinkelių riedmenų savininkams ir valdytojams per kalendorinius metus sumažintų 330 761,23  Eur.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

                   Priėmus įstatymus kitų įstatymų priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.            

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų. Įstatymų projektuose neapibrėžiama  sąvokų ir jas įvardijančių terminų.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektų nuostatos neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

                   Pritarus Įstatymų projektams iki jų įsigaliojimo Lietuvos Respublikos Vyriausybei reikės pakeisti Geležinkelių riedmenų registro nuostatus.

Pritarus Įstatymų projektams iki jų įsigaliojimo susisiekimo ministrui reikės pakeisti:

- Leidimų išdavimo taisykles;

- Geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemų reikalavimų aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. liepos 17 d. įsakymu Nr. 3-297 „Dėl Geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemų reikalavimą aprašo patvirtinimo“.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų šiems įstatymams įgyvendinti neprireiks. Sutaupyti valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nenumatoma.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymų projektų rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminiai GTK pakeitimo įstatymo projekto žodžiai: „geležinkelių transportas“, „geležinkelių posistemis“, „geležinkelių riedmenys“, „techninė priežiūra“, „geležinkelių riedmenų registras“, „leidimas pradėti naudoti geležinkelių riedmenis“, „eismo saugos institucija“.

Reikšminiai GTESĮ pakeitimo įstatymo projekto žodžiai: „geležinkelių transportas“, „geležinkelių transporto eismo sauga“, „sąveika“, „geležinkelių posistemis“, „geležinkelių riedmenys“, „techninė priežiūra“, „eismo saugos institucija“, „leidimas pradėti naudoti geležinkelių riedmenis“, „geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistema“, „esminiai reikalavimai“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.