Projektas Nr. XIVP-3210(2)
LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 3, 9, 12, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 38, 63, 67 IR 68 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 3 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Mišri savivaldybės tarybos narių grupė – ne mažiau kaip 2 savivaldybės tarybos nariai, nesusivieniję į savivaldybės tarybos narių frakciją ar savivaldybės tarybos narių grupę.“
2. Pakeisti 3 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:
„9. Savivaldybės centralizuoto vidaus audito tarnyba – savivaldybės administracijos direktoriui pavaldus, savivaldybės merui atskaitingas savivaldybės administracijos struktūrinis padalinys, įsteigtas savivaldybės administracijos, savivaldybės administravimo subjektų ar kitų savivaldybės viešųjų juridinių asmenų, išskyrus savivaldybės kontrolės ir audito tarnybą, vidaus auditui atlikti.“
2 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 9 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) savivaldybės tarybos reglamento (toliau – reglamentas) nustatyta tvarka siūlyti savivaldybės tarybai svarstyti klausimus, rengti savivaldybės tarybos sprendimų projektus, dalyvauti diskusijose svarstomais klausimais, raštu ir žodžiu pateikti pastabas dėl savivaldybės tarybos sprendimų projektų, dėl savivaldybės tarybos darbo tvarkos ir kitais klausimais, savivaldybės tarybos posėdžio metu užduoti klausimų pranešėjams, kalbėti dėl posėdžio vedimo tvarkos, kreiptis su paklausimais į savivaldybės institucijų, savivaldybės administracijos, kitų savivaldybės įstaigų, įmonių ir organizacijų, taip pat valstybės institucijų, kurios veikia savivaldybės teritorijoje, vadovus ir valstybės tarnautojus;“.
2. Papildyti 9 straipsnio 1 dalį nauju 6 punktu:
„6) gauti iš mero, vicemero, savivaldybės administracijos direktoriaus, savivaldybės administracijos ar kitų savivaldybės įstaigų, savivaldybės valdomų įmonių informaciją, įskaitant dokumentus ir kitą medžiagą, kuri būtina tarybos nario funkcijoms atlikti. Ši informacija pateikiama susipažinti tarybos nariui laikantis įstatymų nustatytos tvarkos, taikomos susipažinimui su valstybės, tarnybos, komercine paslaptį sudarančia, su asmens duomenimis, kurių viešinimas neatitiktų Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimų, susijusia informacija;“.
· Seimo narys J. Razma, 2024-06-04:
9 straipsnio 1 dalies naują 6 punktą išdėstyti taip:
„6) gauti iš mero, vicemero, savivaldybės administracijos direktoriaus, savivaldybės administracijos ar kitų savivaldybės įstaigų, savivaldybės valdomų įmonių informaciją, įskaitant dokumentus ir kitą medžiagą, kuri būtina tarybos nario funkcijoms atlikti. Ši informacija pateikiama susipažinti tarybos nariui laikantis įstatymų nustatytos tvarkos, taikomos susipažinimui su valstybės, tarnybos, komercine paslaptį sudarančia, su asmens duomenimis, kurių viešinimas neatitiktų Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimų, susijusia informacija. Ši informacija tarybos nariui gali būti suteikiama duodant prieigą prie savivaldybės elektroninės dokumentų valdymo sistemos;“.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūlomas įstatymo pakeitimas sukeltų neproporcingą finansinių ir žmogiškųjų išteklių naštą savivaldybių administracijoms ir savivaldybių valdomoms įmonėms. Tai pat kiltų didelė rizika pažeisti asmens duomenų apsaugą bei gali būti atskleista įmonių komercinė paslaptis.
Balsavimo rezultatai: už – 1 , prieš – 6 , susilaikė – 5 .
3. Buvusį 9 straipsnio 1 dalies 6 punktą laikyti 7 punktu.
3 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 12 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Savivaldybės tarybos nario atlyginimas mažinamas reglamente nustatyta tvarka proporcingai savivaldybės tarybos nario praleistų to mėnesio savivaldybės tarybos, komitetų, nuolatinių komisijų ir savivaldybės kolegijos, kurių narys savivaldybės tarybos narys yra, posėdžių skaičiui, išskyrus savivaldybės tarybos, komitetų, nuolatinių komisijų ir savivaldybės kolegijos posėdžius, kuriuos savivaldybės tarybos narys praleidžia dėl jo vykimo į komandiruotę atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas.“
· Seimo narys D. Griškevičius, 2024-05-16:
Pakeisti projekto 3 straipsnio 1 dalį:
„1. Pakeisti 12 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Savivaldybės tarybos nario atlyginimas gali būti mažinamas reglamente nustatyta tvarka ir sąlygomis proporcingai savivaldybės tarybos nario praleistų to mėnesio savivaldybės tarybos, komitetų, nuolatinių komisijų ir savivaldybės kolegijos, kurių narys savivaldybės tarybos narys yra, posėdžių skaičiui, išskyrus savivaldybės tarybos, komitetų, nuolatinių komisijų ir savivaldybės kolegijos posėdžius, kuriuos savivaldybės tarybos narys praleidžia dėl jo vykimo į komandiruotę atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas.“
Komiteto nuomonė - Seimo narys pasiūlymą atsiėmė.
2. Pakeisti 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Informacija apie savivaldybių tarybų narių savivaldybės tarybos, komitetų, nuolatinių komisijų ir savivaldybės kolegijos posėdžių lankomumą ir atlyginimus skelbiama savivaldybių interneto svetainėse kiekvieną kalendorinį mėnesį – už praeitą mėnesį iki kito mėnesio 15 d.“
4 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 15 straipsnio 2 dalį 21 punktu:
„21) savivaldybės tarybos narių siuntimo į komandiruotes tvarkos aprašo tvirtinimas. Šiame tvarkos apraše turi būti numatyta, kas turi įgaliojimus priimti sprendimus dėl savivaldybės tarybos narių komandiruočių, ataskaitų už tarnybines komandiruotes teikimo tvarka, kiti komandiruočių klausimai;“.
2. Pripažinti netekusiu galios 15 straipsnio 2 dalies 3 punktą.
3. Pakeisti 15 straipsnio 2 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:
„7) sprendimų dėl savivaldybės kontrolieriaus priėmimo į pareigas, skatinimo ir apdovanojimo, priemokų, tarnybinių nuobaudų skyrimo, nušalinimo ir atleidimo iš pareigų priėmimas, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos steigimas, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos metinių ataskaitų rinkinio svarstymas ir sprendimo dėl jo priėmimas, įstatymų numatyto savivaldybės kontrolieriaus darbo užmokesčio nustatymas, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatų tvirtinimas;“.
4. Pakeisti 15 straipsnio 2 dalies 10 punktą ir jį išdėstyti taip:
„10) sprendimų dėl mero politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybių skaičiaus nustatymo priėmimas mero teikimu;“.
5. Pakeisti 15 straipsnio 2 dalies 19 punktą ir jį išdėstyti taip:
„19) savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto savininko funkcijų įgyvendinimas įstatymų nustatyta tvarka;“.
6. Papildyti 15 straipsnio 2 dalį nauju 38 punktu:
„38) gyvenamųjų vietovių ar jų dalių suskirstymo (sugrupavimo) į seniūnaitijas tvirtinimas;“.
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
8. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (toliau – Rekomendacijos).
8.1. Projekto 4 straipsnio 6 dalyje nurodytoje pakeitimo esmėje išbrauktinas žodis „nauju“, nes keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje dar nėra 38 punkto.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Papildyti
15 straipsnio 2 dalį nauju 38 punktu:
„38) gyvenamųjų vietovių ar jų dalių suskirstymo (sugrupavimo) į seniūnaitijas tvirtinimas;“.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
5 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 17 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:
„15. Savivaldybės tarybos sprendimai priimami posėdyje dalyvaujančių tarybos narių balsų dauguma. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai (laikoma, kad balsai pasiskirstė po lygiai tada, kai balsų už gauta tiek pat, kiek prieš, taip pat kai balsų už gauta tiek pat, kiek prieš ir susilaikiusių kartu sudėjus), balsuojama dar kartą. Jeigu balsavus dar kartą balsai pasiskirsto po lygiai, balsavimas tęsiamas reglamento nustatyta tvarka. Dėl savivaldybės tarybos posėdžiuose svarstomų klausimų balsuojama atvirai, išskyrus atvejus, kai sprendžiamas savivaldybės tarybos nario, mero įgaliojimų netekimo nesuėjus terminui ar nepasitikėjimo vicemeru, savivaldybės administracijos direktoriumi klausimas. Slaptas balsavimas reglamento nustatyta tvarka galimas ir tais atvejais, kai skiriami Kontrolės komiteto pirmininkas, Kontrolės komiteto pirmininko pavaduotojas, Etikos komisijos pirmininkas, Antikorupcijos komisijos pirmininkas, sprendžiamas nepasitikėjimo Kontrolės komiteto pirmininku, Kontrolės komiteto pirmininko pavaduotoju, Etikos komisijos pirmininku, Antikorupcijos komisijos pirmininku klausimas. Duomenys apie kiekvieno tarybos nario balsavimą, išskyrus atvejus, kai balsuojama slaptai, yra vieši. Kiekvieno tarybos nario balsavimo rezultatai turi būti saugomi informacinėse laikmenose ir skelbiami savivaldybės interneto svetainėje.“
2. Pakeisti 17 straipsnio 23 dalį ir ją išdėstyti taip:
„23. Ne rečiau kaip kartą per pusę metų vieno iš savivaldybės tarybos posėdžių pabaigoje yra organizuojama savivaldybės tarybos mažumos valanda. Jos metu savivaldybės tarybos mažumos atstovai turi teisę užduoti klausimų merui, vicemerui (-ams), savivaldybės administracijos direktoriui, komitetų pirmininkams, komisijų pirmininkams ir gauti į juos atsakymus. Jeigu posėdžio dieną nurodyti asmenys eina pareigas, jie savivaldybės tarybos mažumos valandoje privalo dalyvauti ir atsakyti į jiems užduotus klausimus. Savivaldybės tarybos mažumos valanda trunka ne trumpiau kaip vieną valandą. Pirmiausia teisę užduoti iki dviejų klausimų turi opozicijos lyderis, po to – kiti savivaldybės tarybos mažumos atstovai. Savivaldybės tarybos mažumos atstovams uždavus visus klausimus, jeigu savivaldybės taryba nenusprendžia kitaip, sudaroma galimybė savivaldybės tarybos daugumos atstovams užduoti klausimų. Tarybos nariams uždavus klausimų, skiriamas laikas tarybos narių pareiškimams. Pareiškimo trukmė negali būti ilgesnė kaip 5 minutės, kalbėtojų skaičius neribojamas.“
6 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Savivaldybės tarybos įgaliojimų laikui iš mero, vicemerų, savivaldybės administracijos direktoriaus, savivaldybės tarybos komitetų pirmininkų, Etikos komisijos pirmininko, Antikorupcijos komisijos pirmininko ir opozicijos lyderio mero potvarkiu sudaroma savivaldybės kolegija (toliau – kolegija).“
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo (toliau – ir keičiamas įstatymas) 25 straipsnio 5 dalį mero sprendimai įforminami potvarkiais, nėra teisinio poreikio projekto 6 straipsnyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nurodyti mero išleidžiamo teisės akto formą – „potvarkiu“; šioje nuostatoje vietoj formuluotės „mero potvarkiu sudaroma savivaldybės kolegija“ siūlytume įrašyti formuluotę „meras sudaro savivaldybės kolegiją“.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Savivaldybės tarybos įgaliojimų laikui iš mero, vicemerų, savivaldybės
administracijos direktoriaus, savivaldybės tarybos komitetų pirmininkų, Etikos
komisijos pirmininko, Antikorupcijos komisijos pirmininko ir opozicijos lyderio
mero potvarkiu sudaroma savivaldybės kolegija meras sudaro
savivaldybės kolegiją (toliau – kolegija).“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
7 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 20 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Kiekvienos savivaldybės taryba privalo sudaryti Kontrolės komitetą. Kontrolės komitetas sudaromas iš vienodo visų savivaldybės tarybos narių frakcijų, grupių ir mišrios grupės deleguotų savivaldybės tarybos narių skaičiaus. Kontrolės komiteto sudėtis turi būti pakeista ne vėliau kaip per 2 mėnesius, pasikeitus savivaldybės tarybos narių frakcijų ar grupių skaičiui. Jeigu visi savivaldybės tarybos nariai sudaro savivaldybės tarybos daugumą, Kontrolės komitetas, sudaromas iš savivaldybės tarybos daugumos atstovų, veikia tol, kol savivaldybės taryboje susidaro savivaldybės tarybos opozicija.“
2. Pakeisti 20 straipsnio 4 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) siūlo savivaldybės tarybai Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka skelbti konkursą į savivaldybės kontrolieriaus pareigas ar skirti savivaldybės kontrolierių antrai kadencijai be konkurso, skatinti ir apdovanoti, skirti priemoką, skirti tarnybinę nuobaudą, nušalinti nuo pareigų arba atleisti savivaldybės kontrolierių, kai yra įstatymuose nurodyti atleidimo iš valstybės tarnybos pagrindai;“.
8 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 21 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Savivaldybės tarybos komitetų posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja daugiau kaip pusė visų komiteto narių. Komitetai pagal savo kompetenciją priima rekomendacinius sprendimus. Savivaldybės tarybos komitetų sprendimai priimami posėdyje dalyvaujančių komiteto narių balsų dauguma. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai (laikoma, kad balsai pasiskirstė po lygiai tada, kai balsų už gauta tiek pat, kiek prieš, taip pat kai balsų už gauta tiek pat, kiek prieš ir susilaikiusių kartu sudėjus), lemia komiteto pirmininko balsas. Meras, savivaldybės administracija, jos struktūriniai padaliniai, savivaldybės biudžetinės ir viešosios įstaigos, kurių dalininkė ar savininkė yra savivaldybė, ir savivaldybės valdomos įmonės su jų veikla susijusius komitetų sprendimus turi apsvarstyti ir apie svarstymo rezultatus pranešti komitetams.“
9 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 22 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Savivaldybės taryba savo iniciatyva arba mero siūlymu, išskyrus privalomai sudaromas Etikos komisiją ir Antikorupcijos komisiją, gali sudaryti nuolatines (tos kadencijos laikotarpiui) bei laikinąsias (atskiriems klausimams nagrinėti) komisijas.“
2. Pakeisti 22 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Savivaldybės tarybos komisijų sudarymo tvarka nustatoma reglamente. Komisijų nuostatus tvirtina savivaldybės taryba. Deleguojant savivaldybės tarybos narius į komisijas, sudaromas iš savivaldybės tarybos narių, laikomasi proporcinio savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos atstovavimo principo.“
3. Pakeisti 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Savivaldybės tarybos sprendimu sudaromos komisijos, kurios pirmininku skiriamas savivaldybės tarybos narys, skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžiama šio įstatymo 11 straipsnyje, savivaldybės tarybos narys. Komisijos, kurios pirmininku skiriamas savivaldybės tarybos narys, pirmininkas, išskyrus Etikos komisijos pirmininką ir Antikorupcijos komisijos pirmininką, komisijos narių siūlymu komisijos sprendimu nesuėjus terminui netenka savo įgaliojimų, jeigu jis neatitinka šio įstatymo 11 straipsnyje nustatytų reikalavimų. Jeigu šiame įstatyme nustatytų komisijų pirmininkų įgaliojimai nutrūksta nesuėjus terminui, per 2 mėnesius nuo jų įgaliojimų nutrūkimo dienos šio įstatymo nustatyta tvarka turi būti paskirti nauji šiame įstatyme nustatytų komisijų pirmininkai.“
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
2. Projekto 9 straipsnio 3 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalies pirmame sakinyje po komisijos apibūdinimo „kurios pirmininku skiriamas savivaldybės tarybos narys“, po kablelio, prieš žodį „skiriamas“ įrašytinas praleistas žodis „pirmininku“ (nes nenurodyta, kuo skiriamas savivaldybės tarybos narys).
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Savivaldybės tarybos sprendimu sudaromos komisijos, kurios pirmininku skiriamas savivaldybės tarybos narys, pirmininku skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžiama šio įstatymo 11 straipsnyje, savivaldybės tarybos narys. Komisijos, kurios pirmininku skiriamas savivaldybės tarybos narys, pirmininkas, išskyrus Etikos komisijos pirmininką ir Antikorupcijos komisijos pirmininką, komisijos narių siūlymu komisijos sprendimu nesuėjus terminui netenka savo įgaliojimų, jeigu jis neatitinka šio įstatymo 11 straipsnyje nustatytų reikalavimų. Jeigu šiame įstatyme nustatytų komisijų pirmininkų įgaliojimai nutrūksta nesuėjus terminui, per 2 mėnesius nuo jų įgaliojimų nutrūkimo dienos šio įstatymo nustatyta tvarka turi būti paskirti nauji šiame įstatyme nustatytų komisijų pirmininkai.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
4. Pakeisti 22 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Savivaldybės tarybos komisijų posėdžių metu daromas garso ir vaizdo įrašas. Komisijų posėdžiai, išskyrus komisijų uždarus posėdžius, transliuojami tiesiogiai ir komisijų posėdžių garso ir vaizdo įrašai Dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka saugomi informacinėse laikmenose ir skelbiami viešai reglamento nustatyta tvarka savivaldybės interneto svetainėje. Antikorupcijos komisijai šios dalies nuostatos taikomos, jeigu ji nenusprendžia kitaip. Svarstant valstybės, tarnybos, komercinę paslaptį sudarančią, su asmens duomenimis, kurių viešinimas neatitiktų Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimų, susijusią informaciją ir (ar) teisės aktų, kuriuose yra valstybės, tarnybos, komercinę paslaptį sudarančios, su asmens duomenimis, kurių viešinimas neatitiktų Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimų, susijusios informacijos, projektus, posėdžių garso ir vaizdo įrašai neviešinami.“
5. Papildyti 22 straipsnį nauja 10 dalimi:
„10. Savivaldybės tarybos komisijų posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja daugiau kaip pusė visų komisijos narių. Savivaldybės tarybos komisijų sprendimai priimami posėdyje dalyvaujančių komisijos narių balsų dauguma. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai (laikoma, kad balsai pasiskirstė po lygiai tada, kai balsų už gauta tiek pat, kiek prieš, taip pat kai balsų už gauta tiek pat, kiek prieš ir susilaikiusių kartu sudėjus), balsuojama dar kartą. Jeigu balsavus dar kartą balsai pasiskirsto po lygiai, balsavimas tęsiamas komisijos nuostatų nustatyta tvarka.“
6. Buvusią 22 straipsnio 10 dalį laikyti 11 dalimi.
7. Pakeisti 22 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
„11. Savivaldybės tarybos sudaromų komisijų nariai, kurie nėra savivaldybės tarybos nariai, komisijų posėdžių metu atleidžiami nuo tiesioginio darbo ar pareigų bet kurioje institucijoje, įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje, išsaugant jiems darbo vietą, taip pat už darbą savivaldybės tarybos sudaromose komisijose, kurių sudarymas nustatytas kitais įstatymais, jiems apmokant Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo nustatyta tvarka.“
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
8.2. Pagal Rekomendacijų 157 punktą, kai pernumeruotos struktūrinės dalys keičiamos tuo pačiu teisės aktu, toliau teisės akto tekste rašomas naujas struktūrinės dalies numeris, todėl projekto 9 straipsnio 7 dalyje nurodytoje siūlomo pakeitimo esmėje vietoj skaitmens „10“ įrašytinas skaitmuo „11“.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Pakeisti
22 straipsnio 10 11 dalį ir ją išdėstyti taip:
„11. Savivaldybės tarybos sudaromų komisijų nariai, kurie nėra savivaldybės tarybos nariai, komisijų posėdžių metu atleidžiami nuo tiesioginio darbo ar pareigų bet kurioje institucijoje, įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje, išsaugant jiems darbo vietą taip pat už darbą savivaldybės tarybos sudaromose komisijose, kurių sudarymas nustatytas kitais įstatymais, jiems apmokant Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo nustatyta tvarka.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
10 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Savivaldybės taryba savo įgaliojimų laikui sudaro Etikos komisiją. Ši komisija sudaroma laikantis proporcinio savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos atstovavimo principo. Komisijos sudėtis, išlaikant proporcinio savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos atstovavimo principą, turi būti pakeista ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos pasikeitimo. Etikos komisijos pirmininką iš šios komisijų narių – savivaldybės tarybos narių – deleguoja savivaldybės tarybos opozicija raštu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų savivaldybės tarybos opozicijos narių ir viešai įteiktu savivaldybės tarybos posėdžio pirmininkui. Šios komisijos pirmininko pavaduotoją komisijos narių siūlymu iš šios komisijos narių – savivaldybės tarybos narių daugumos – skiria savivaldybės taryba. Jeigu savivaldybės tarybos opozicija per 2 mėnesius nuo pirmojo išrinktos naujos savivaldybės tarybos posėdžio sušaukimo dienos nedeleguoja Etikos komisijos pirmininko arba deleguoja savivaldybės tarybos narį, neatitinkantį šio įstatymo 11 straipsnyje nustatytų reikalavimų, arba jeigu nėra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Etikos komisijos pirmininką savivaldybės taryba komisijos narių siūlymu skiria iš šios komisijos narių – savivaldybės tarybos narių mažumos. Jeigu visi savivaldybės tarybos nariai sudaro savivaldybės tarybos daugumą, Etikos komisija, sudaryta iš savivaldybės tarybos daugumos atstovų, veikia tol, kol savivaldybės taryboje susidaro savivaldybės tarybos mažuma ar savivaldybės tarybos opozicija. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka mero paskirtas savivaldybės administracijos darbuotojas, ši funkcija įrašoma į jo pareigybės aprašymą.“
11 straipsnis. 24 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 24 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Savivaldybės taryba savo įgaliojimų laikui sudaro Antikorupcijos komisiją. Ši komisija sudaroma laikantis proporcinio savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos atstovavimo principo. Komisijos sudėtis, išlaikant proporcinio savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos atstovavimo principą, turi būti pakeista ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos pasikeitimo. Antikorupcijos komisijos pirmininką iš šios komisijos narių deleguoja savivaldybės tarybos opozicija raštu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų savivaldybės tarybos opozicijos narių ir viešai įteiktu savivaldybės tarybos posėdžio pirmininkui. Šios komisijos pirmininko pavaduotoją komisijos narių siūlymu iš šios komisijos narių – savivaldybės tarybos narių daugumos – skiria savivaldybės taryba. Jeigu savivaldybės tarybos opozicija per 2 mėnesius nuo pirmojo išrinktos naujos savivaldybės tarybos posėdžio sušaukimo dienos nedeleguoja Antikorupcijos komisijos pirmininko arba deleguoja savivaldybės tarybos narį, neatitinkantį šio įstatymo 11 straipsnyje nustatytų reikalavimų, arba jeigu nėra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Antikorupcijos komisijos pirmininką savivaldybės taryba komisijos narių siūlymu skiria iš šios komisijos narių – savivaldybės tarybos narių mažumos. Jeigu visi savivaldybės tarybos nariai sudaro savivaldybės tarybos daugumą, Antikorupcijos komisija, sudaryta iš savivaldybės tarybos daugumos atstovų, veikia tol, kol savivaldybės taryboje susidaro savivaldybės tarybos mažuma ar savivaldybės tarybos opozicija. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka mero paskirtas savivaldybės administracijos darbuotojas, ši funkcija įrašoma į jo pareigybės aprašymą.“
12straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 25 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Mero sprendimai įforminami potvarkiais. Mero potvarkiai skelbiami savivaldybės interneto svetainėje.“
· Seimo narys D. Griškevičius, 2024-05-14:
Panaikinti projekto 12 straipsnį:
„12straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 25 straipsnio 5 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„5. Mero sprendimai įforminami
potvarkiais. Mero potvarkiai skelbiami savivaldybės interneto svetainėje.“
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Balsavimo rezultatai: už – 8 , prieš – 1 , susilaikė – 1 .
13 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 27 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) organizuoja savivaldybės biudžeto sudarymą ir vykdymą, teikia savivaldybės tarybai savivaldybės biudžeto projektą, biudžeto tikslinimą ir savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį;“.
2. Pripažinti netekusiais galios 27 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktus.
3. Pakeisti 27 straipsnio 2 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:
„6) teikia savivaldybės tarybai tvirtinti savivaldybės biudžetinių įstaigų, išskyrus savivaldybės kontrolės ir audito tarnybą, nuostatus;“.
4. Pakeisti 27 straipsnio 2 dalies 14 punktą ir jį išdėstyti taip:
„14) teikia savivaldybės tarybai tvirtinti gyvenamųjų vietovių ar jų dalių suskirstymą (sugrupavimą) į seniūnaitijas (kai jos sudaromos);“.
5. Pakeisti 27 straipsnio 2 dalies 23 punktą ir jį išdėstyti taip:
„23) suteikia savivaldybės administracijos direktoriui, vicemerui ir kitiems mero politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojams atostogas, siunčia šiuos asmenis į komandiruotes;“.
6. Pakeisti 27 straipsnio 2 dalies 29 punktą ir jį išdėstyti taip:
„29) išduoda sutikimus ir priima sprendimus dėl savivaldybės patikėjimo teise valdomos valstybinės žemės naudojimo, susijusius su statytojo teisės įgyvendinimu, susisiekimo komunikacijų, inžinerinių tinklų tiesimu, veikla vandens telkiniuose ir žemės gelmių tyrimu; valstybinės žemės nuomos teisės perleidimo ar įkeitimo; teritorijų, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nustatymo; sandoriu nustatomų servitutų patikėjimo teise valdomuose valstybinės žemės sklypuose nustatymo, bendraturčio teisių įgyvendinimo ir pasirašymo žemės sklypo ribų paženklinimo akte ir (ar) žemės sklypo plane.“
7. Papildyti 27 straipsnio 2 dalį 31 punktu:
„31) vykdo kitus šiame ir kituose įstatymuose nustatytus įgaliojimus.“
8. Papildyti 27 straipsnį 21 dalimi:
„21. Meras įgaliojimams vykdyti gali pasitelkti savivaldybės administraciją.“
14 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 29 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Meras turi teisę į 22 darbo dienų trukmės kasmetines minimaliąsias atostogas. Merui už kiekvienų 5 metų tarnybos stažą, kaip jis apibrėžiamas Valstybės tarnybos įstatyme, suteikiamos 3 darbo dienos kasmetinių papildomų atostogų, tačiau bendra kasmetinių atostogų trukmė negali būti ilgesnė kaip 37 darbo dienos. Meras priima potvarkius dėl atostogų sau suteikimo. Apie merui suteiktas atostogas reglamento nustatyta tvarka informuojama savivaldybės taryba.“
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
3. Projekto 14 straipsnio 1 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalies trečiame ir ketvirtame sakiniuose atitinkamai prieš žodžius „atostogų“ ir „atostogas“ reikėtų įrašyti žodžius „kasmetinių“ ir „kasmetines“. Tačiau trečiąjį sakinį siūlytume išdėstyti taip: „Kasmetines atostogas meras suteikia sau potvarkiu.“
Kita vertus, atsižvelgiant į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 3 dalį meras turi teisę ir į tikslines atostogas (nėštumo ir gimdymo, tėvystės, mokymosi, nemokamas), svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas neturėtų būti nustatytas ne keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalyje, kurioje reglamentuojama mero teisė į kasmetines atostogas, o atskiroje po 3 dalies einančioje šio straipsnio dalyje (pavyzdžiui, 31 dalyje), kad jis apimtų ir tikslinių atostogų suteikimą merui bei savivaldybės tarybos informavimą apie jas (tokiu atveju keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalyje trečias ir ketvirtas sakiniai išbrauktini, o 31 dalyje nustatytina: „Atostogas meras suteikia sau potvarkiu. Apie merui suteiktas atostogas reglamento nustatyta tvarka informuojama savivaldybės taryba.“).
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 14 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Pakeisti
29 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Meras
turi teisę į 22 darbo dienų trukmės kasmetines minimaliąsias atostogas. Merui
už kiekvienų 5 metų tarnybos stažą, kaip jis apibrėžiamas Valstybės tarnybos
įstatyme, suteikiamos 3 darbo dienos kasmetinių papildomų atostogų, tačiau
bendra kasmetinių atostogų trukmė negali būti ilgesnė kaip 37 darbo dienos.
Meras priima potvarkius dėl atostogų sau suteikimo. Apie merui suteiktas
atostogas reglamento nustatyta tvarka informuojama savivaldybės taryba.“ Papildyti 29 straipsnį 31 dalimi:
„31. Atostogas meras suteikia sau potvarkiu. Apie merui suteiktas atostogas reglamento nustatyta tvarka informuojama savivaldybės taryba.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
2. Pakeisti 29 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Meras priima potvarkius dėl savo vykimo į komandiruotes. Apie mero komandiruotę reglamento nustatyta tvarka informuojama savivaldybės taryba.“
15 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 30 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) meras dėl atostogų, laikinojo nedarbingumo, nusišalinimo ar kitų pateisinamų priežasčių laikinai neina savo pareigų;“.
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
4. Projekto 15 straipsnio 1 dalimi siūloma keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyti naują mero pavadavimo pagrindą – mero paskirtas vicemeras turėtų pavaduoti merą ir tuo atveju, kai meras savo pareigų neitų „dėl nusišalinimo“. Atkreipiame dėmesį į šiuos probleminius siūlomo teisinio reguliavimo aspektus.
4.1. Pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymą meras, kaip valstybės politikas, turi pareigą deklaruoti savo privačius interesus ir, siekiant užkirsti kelią kilti interesų konfliktui, nusišalinti nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ar priimant sprendimus ar kitokio tarnybinių pareigų atlikimo, susijusio su jo privačiais interesais (1 straipsnis, 2 straipsnio 5 dalis, 3 straipsnio 2 dalis, 11 straipsnis). Atkreiptinas dėmesys į tai, kad galiojančiame Vietos savivaldos įstatyme reguliuojamas tik savivaldybės tarybos nario pareiškimas apie nusišalinimą dėl interesų konflikto (10 straipsnio 1 dalies 4 punktas, 17 straipsnio 16 dalis), o mero nusišalinimas niekaip nesureguliuotas, todėl nėra aišku, ką ir kaip meras turėtų informuoti apie pareikštą nusišalinimą ir kas turėtų spręsti, ar jo nusišalinimą priimti.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo normas, meras, nusišalindamas, pareiškia apie savo nusišalinimą ir niekas neturi jo nusišalinimo patvirtinti, kadangi meras yra tiesiogiai renkamas politikas ir nėra kolegialios institucijos narys.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
4.2. Mero nusišalinimas nuo dalyvavimo sprendžiant tam tikrus klausimus, kad būtų išvengta interesų konflikto, yra visai kitokia teisinė situacija nei mero atostogos ar laikinasis nedarbingumas, dėl kurių meras laikinai negali eiti savo pareigų, t. y. laikinai negali vykdyti visų savo įgaliojimų. Esant interesų konfliktui turi būti nusišalinama tik nuo tam tikrų įgaliojimų vykdymo, susijusio su privačiais interesais, tačiau visi kiti įgaliojimai, dėl kurių interesų konfliktas nekyla, gali ir turi būti vykdomi; kitaip tariant, nusišalinimo dėl interesų konflikto institutas nesuponuoja nusišalinimo apskritai nuo pareigų vykdymo. Taigi mero nusišalinimas nesudaro teisinių prielaidų kilti tokiems mero pavadavimo santykiams, kokie kyla merui laikinai negalint eiti savo pareigų dėl atostogų ar laikinojo nedarbingumo. Atsižvelgdami į tai, siūlome projekto 15 straipsnio 1 dalimi teikiamo pakeitimo atsisakyti, o tai, kaip vicemerui turėtų būti pavedama vykdyti konkrečius mero įgaliojimus (spręsti tam tikrus konkrečius klausimus), nuo kurių vykdymo meras nusišalino dėl interesų konflikto, sureguliuoti atskirai (pavyzdžiui, kartu su mero nusišalinimo teisiniu reguliavimu), nesiejant to su mero pavadavimo jam laikinai negalint eiti savo pareigų institutu.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Sistemiškai vertinant Vietos savivaldos įstatymo normas, merui nusišalinus, atitinkamas funkcijas, apimančias nusišalinimo klausimą, atlieka vicemeras ir savivaldybės tarybos paskirtas tarybos narys pagal mero pavadavimą ir laikiną pareigų ėjimą reglamentuojančias įstatymines normas.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
2. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Merą pavaduojantis vicemeras vykdo visus šiame įstatyme ir kituose įstatymuose nustatytus mero įgaliojimus, išskyrus nustatytuosius šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 4, 5, 7, 15, 19, 20 ir 21 punktuose. Vicemerui pavaduojant merą, šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 15 punkte nustatytus mero įgaliojimus vykdo savivaldybės taryba, o šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 4, 5 ir 7 punktuose nustatytus mero įgaliojimus – laikinai savivaldybės tarybos paskirtas tarybos narys.“
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
5. Projekto 15 straipsnio 2 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje ir projekto 18 straipsnio 3 dalyje išdėstytame keičiamo įstatymo 34 straipsnio 6 dalies 11 punkte siūlome išbraukti perteklinį žodį „įstatyme“.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 15 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2.
Merą pavaduojantis vicemeras vykdo visus šiame įstatyme ir kituose
įstatymuose nustatytus mero įgaliojimus, išskyrus nustatytuosius šio įstatymo 27
straipsnio 2 dalies 4, 5, 7, 15, 19, 20 ir 21 punktuose. Vicemerui pavaduojant
merą, šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 15 punkte nustatytus mero įgaliojimus
vykdo savivaldybės taryba, o šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 4, 5 ir 7
punktuose nustatytus mero įgaliojimus – laikinai savivaldybės tarybos paskirtas
tarybos narys.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
16 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 32 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Meras savivaldybės tarybai teikia kandidatūrą į vicemero pareigas. Jeigu savivaldybės taryba du kartus iš eilės nepritaria teikiamai kandidatūrai į vicemero pareigas ir (arba) šio klausimo nesvarsto, meras turi teisę savo sprendimu savivaldybės tarybai teiktą kandidatą paskirti vicemeru. Jeigu meras, savivaldybės tarybai pirmą kartą nepritarus jo teiktai kandidatūrai arba jos nesvarsčius, teikė kito asmens kandidatūrą į vicemero pareigas, meras turi teisę savo sprendimu vicemeru paskirti pasirinktinai vieną iš savivaldybės tarybai teiktų kandidatų į vicemero pareigas.“
17 straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 33 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Savivaldybės tarybos posėdžius, komitetus, merą, kiek mero veikla susijusi su savivaldybės tarybos posėdžiais, aptarnauja, rengia savivaldybės tarybos sprendimų projektus ir vertina savivaldybės tarybos sprendimų projektų atitiktį šiame įstatyme ir reglamente nustatytiems reikalavimams savivaldybės tarybos posėdžių sekretorius (-iai). Padėti jam (jiems) atlikti priskirtas funkcijas jis (jie) gali pasitelkti savivaldybės administraciją.“
2. Pakeisti 33 straipsnio 3 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:
„6) reglamento nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo savivaldybės tarybos sprendimo projekto registravimo dienos pateikia išvadas dėl savivaldybės tarybos sprendimo projekto, išskyrus šios dalies 5 punkte ir šio įstatymo 17 straipsnio 12 dalyje nurodytus sprendimų projektus. Jeigu savivaldybės tarybos sprendimo projektas didelės apimties, savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu išvadų pateikimo terminas vieną kartą gali būti pratęstas iki 10 darbo dienų. Šio įstatymo 17 straipsnio 12 dalyje nustatytu atveju išvada pateikiama reglamento nustatyta tvarka iki savivaldybės tarybos posėdžio;“.
3. Papildyti 33 straipsnio 3 dalį 8 ir 9 punktais:
„8) padeda merui vykdyti jam suteiktus įgaliojimus;
9) padeda savivaldybės tarybos posėdžių sekretoriui (-iams) įgyvendinti jam (jiems) pavestas funkcijas.“
18 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas
1. Pripažinti netekusiu galios 34 straipsnio 6 dalies 6 punktą.
2. Buvusius 34 straipsnio 6 dalies 7, 8, 9, 10 punktus laikyti atitinkamai 6, 7, 8, 9 punktais.
3. Papildyti 34 straipsnio 6 dalį 11 punktu:
„11) vykdo kitus šiame įstatyme ir kituose įstatymuose nustatytus įgaliojimus.“
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
8.3. Pagal Rekomendacijų 160 punktą, pripažinus netekusia galios teisės akto struktūrinę dalį, turinčią eilės numerį, po jos einančių struktūrinių dalių pernumeruoti nereikia, todėl projekto 18 straipsnio 2 dalies atsisakytina, o šio straipsnio 3 dalis pernumeruotina 2 dalimi.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 18 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
18 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas
1. Pripažinti netekusiu galios 34 straipsnio 6 dalies 6 punktą.
2. Buvusius 34 straipsnio 6 dalies 7, 8,
9, 10 punktus laikyti atitinkamai 6, 7, 8, 9 punktais.
3 2. Papildyti 34 straipsnio 6 dalį
11 punktu:
„11) vykdo kitus šiame įstatyme ir kituose įstatymuose nustatytus įgaliojimus.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
5. Projekto 15 straipsnio 2 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje ir projekto 18 straipsnio 3 dalyje išdėstytame keičiamo įstatymo 34 straipsnio 6 dalies 11 punkte siūlome išbraukti perteklinį žodį „įstatyme“.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Papildyti 34 straipsnio 6 dalį 11 punktu:
„11) vykdo kitus šiame įstatyme ir kituose
įstatymuose nustatytus įgaliojimus.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
19 straipsnis. 35 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 35 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) savivaldybės centralizuoto vidaus audito tarnybos rekomendaciją dėl seniūnijos – biudžetinės įstaigos – steigimo tikslingumo, įvertinus seniūnijos teikiamų ar numatomų teikti viešųjų paslaugų kiekį, mastą ir kokybę, kiek bus tenkinami gyvenamųjų vietovių bendruomenių viešieji interesai;“.
20 straipsnis. 38 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 38 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Seniūnaitijos sudaromos iš gyvenamųjų vietovių ar jų dalių (vienos ar kelių bendras ribas turinčių gyvenamųjų vietovių, vienos ar kelių bendras ribas turinčių gyvenamosios vietovės dalių). Sudarant seniūnaitijas, seniūnaitijos gyventojų, susietų kaimynystės ryšiais ir poreikiais, skaičius paprastai turi būti ne didesnis kaip 500 gyventojų. Sudarant seniūnaitijas miestuose iš vienos ar kelių bendras ribas turinčių kompaktiškai užstatytų teritorijų, kuriose gyventojų tankis ne mažesnis kaip 100 gyventojų / ha, gyventojų, susietų kaimynystės ryšiais ir poreikiais, skaičius paprastai turi būti ne didesnis kaip 3 000 gyventojų.“
2. Pakeisti 38 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Kandidatu į seniūnaičius gali būti seniūnaitijos gyventojas, turintis teisę rinkti šios savivaldybės tarybą ir deklaravęs gyvenamąją vietą toje seniūnaitijoje, kurioje jo kandidatūra siūloma į seniūnaičius.“
21 straipsnis. 63 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 63 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„63 straipsnis. Savivaldybių turtas
Savivaldybių turto sandara, įgijimo būdai, šio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarka nustatyti Konstitucijoje, įstatymuose, Vyriausybės nutarimuose ir savivaldybių tarybų sprendimuose.“
22 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 67 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) atlieka išorės finansinį, atitikties ir veiklos auditą bei vertinimus savivaldybės administracijoje, savivaldybės administravimo subjektuose ir savivaldybės valdomose įmonėse;“.
2. Pakeisti 67 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Savivaldybės kontrolierius į pareigas priimamas konkurso būdu arba šio įstatymo nustatytu atveju be konkurso ir iš jų atleidžiamas Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Vienu iš pretendentų į savivaldybės kontrolieriaus pareigas konkurso komisijos narių skiriamas savivaldybių kontrolierius vienijančios asociacijos atstovas. Savivaldybės kontrolierius privalo turėti aukštąjį universitetinį išsilavinimą ir ne mažesnę kaip 3 metų darbo finansų, ekonomikos, teisės, audito arba kontrolės srityse patirtį. Jeigu savivaldybės kontrolieriaus pirmosios kadencijos Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklą Kontrolės komitetas įvertina teigiamai, savivaldybės kontrolierius gali būti skiriamas antrai kadencijai be konkurso.“
3. Pakeisti 67 straipsnio 9 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) teikia savivaldybės tarybai tvirtinti savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatus, tvirtina savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos struktūrą, didžiausią valstybės tarnautojų pareigybių ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių, pareigybių sąrašą, pareigybių aprašymus ir pareiginius nuostatus; Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia valstybės tarnautojus ir Darbo kodekso nustatyta tvarka priima į darbą ir iš jo atleidžia darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, atlieka kitas savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos personalo valdymo funkcijas;“.
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
6. Atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės kontrolierius yra biudžetinės įstaigos vadovas (Vietos savivaldos įstatymo 67 straipsnio 2, 3 dalys) ir turi Valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 1, 3 dalyse bei Biudžetinių įstaigų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatytus įgaliojimus, projekto 22 straipsnio 3 dalyje išdėstyto keičiamo įstatymo 67 straipsnio 9 dalies 1 punkto formuluotė „tvirtina savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos struktūrą, didžiausią valstybės tarnautojų pareigybių ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių, pareigybių sąrašą, pareigybių aprašymus ir pareiginius nuostatus“ keistina formuluote „nustato savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos struktūrą, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašą, tvirtina pareigybių aprašymus“.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 22 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 67 straipsnio 9 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) teikia
savivaldybės tarybai tvirtinti savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos
nuostatus, tvirtina savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos struktūrą,
didžiausią valstybės tarnautojų pareigybių ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo
sutartis, pareigybių skaičių, pareigybių sąrašą, pareigybių aprašymus ir
pareiginius nuostatus nustato savivaldybės
kontrolės ir audito tarnybos struktūrą, valstybės tarnautojų ir darbuotojų,
dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašą,
tvirtina pareigybių aprašymus; Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta
tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia valstybės tarnautojus ir Darbo
kodekso nustatyta tvarka priima į darbą ir iš jo atleidžia darbuotojus,
dirbančius pagal darbo sutartis, atlieka kitas savivaldybės kontrolės ir audito
tarnybos personalo valdymo funkcijas;“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
4. Pakeisti 67 straipsnio 9 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3) sudaro savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklos plano projektą, jį teikia Kontrolės komitetui, su šio plano projektu supažindina savivaldybės centralizuoto vidaus audito tarnybą; kiekvienais metais iki einamųjų metų lapkričio 15 dienos patvirtina ateinančių metų savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklos planą, organizuoja jo vykdymą ir yra už tai atsakingas; prireikus patvirtintą savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklos planą tikslina bendra plano tvirtinimo tvarka;“.
5. Pakeisti 67 straipsnio 9 dalies 10 punktą ir jį išdėstyti taip:
„10) finansinio, atitikties ir veiklos audito ar vertinimo metu nustatęs nusikalstamos veikos požymių, apie tai praneša teisėsaugos institucijoms;“.
6. Pakeisti 67 straipsnio 10 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) finansinio, atitikties ir veiklos audito ar vertinimo metu turi teisę įeiti į audituojamo subjekto patalpas, gauti visus auditui atlikti reikalingus dokumentus ir duomenis, gauti iš audituojamo subjekto darbuotojų reikiamus rašytinius paaiškinimus, pasitelkti ekspertų (specialistų), turinčių reikiamų žinių patikrinimo metu iškilusiems klausimams spręsti;“.
7. Pakeisti 67 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:
„11. Atlikdama auditą, savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba turi teisę pasinaudoti savivaldybės centralizuoto vidaus audito tarnybos atliktų auditų ataskaitomis ir darbo dokumentais, būtinais vidaus kontrolės vertinimui atlikti, jeigu audito subjektas ir tikslai sutampa, taip pat turi teisę susipažinti su atliktų kitų išorės auditų savivaldybės įstaigose ir įmonėse dokumentais.“
8. Pakeisti 67 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
„12. Savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba veiklos plane numatytam išorės finansiniam, atitikties ir veiklos auditui ar vertinimui atlikti ir (ar) atliktam auditui peržiūrėti gali bendradarbiavimo sutarčių pagrindu pasitelkti kitų savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis.“
9. Papildyti 67 straipsnį nauja 13 dalimi:
„13. Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos vidaus auditas savivaldybės tarybos iniciatyva atliekamas ne rečiau kaip kartą per 5 metus, nepriklausomo vidaus audito paslaugas įsigyjant Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka iš savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai skirtų asignavimų.“
10. Buvusią 67 straipsnio 13 dalį laikyti 14 dalimi.
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
7. Projekto 22 straipsnio 9 dalyje siūloma keičiamo įstatymo 67 straipsnį papildyti nauja 13 dalimi ir joje, be kita ko, nustatyti, kad savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos vidaus auditas atliekamas nepriklausomo vidaus audito paslaugas įsigijus Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka. Atkreipiame dėmesį į tai, kad pagal Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 9 straipsnio 3 dalį savivaldybėse turi būti įsteigtos centralizuoto vidaus audito tarnybos, o pagal šio straipsnio 7 dalį viešojo juridinio asmens vidaus auditui atlikti vidaus audito paslaugos Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka gali būti įsigyjamos šioje dalyje numatytais atvejais (iš kurių nė vienas neapima galimybės savivaldybėje įsteigtai centralizuoto vidaus audito tarnybai įsigyti vidaus audito paslaugas Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka). Taigi diskutuotina, ar siūlomas teisinis reguliavimas derėtų su Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 9 straipsnio 7 dalimi.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
Išbraukti įstatymo projekto 22 straipsnio 9 ir 10 dalis:
„9.
Papildyti 67 straipsnį nauja 13 dalimi:
„13.
Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos vidaus auditas savivaldybės tarybos
iniciatyva atliekamas ne rečiau kaip kartą per 5 metus, nepriklausomo vidaus
audito paslaugas įsigyjant Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka iš
savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai skirtų asignavimų.“
10. Buvusią
67 straipsnio 13 dalį laikyti 14 dalimi.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komiteto pasiūlymas:
Papildyti įstatymo projektą 23 straipsniu:
„23 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 67 straipsnį nauja 13 dalimi:
„13. Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos vidaus auditas savivaldybės tarybos iniciatyva atliekamas ne rečiau kaip kartą per 5 metus, nepriklausomo vidaus audito paslaugas įsigyjant Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka iš savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai skirtų asignavimų.“
2. Buvusią 67 straipsnio 13 dalį laikyti 14 dalimi.“
Buvusį 23 straipsnį laikyti 24 straipsniu.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
23 straipsnis. 68 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 68 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„68 straipsnis. Savivaldybės centralizuoto vidaus audito tarnyba
1. Savivaldybės centralizuoto vidaus audito tarnybą (toliau – vidaus audito tarnyba) įsteigia savivaldybės administracijos direktorius, tvirtindamas savivaldybės administracijos struktūrą.
2. Vidaus audito tarnybos vadovas ir vidaus auditoriai yra darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis.
3. Vidaus audito tarnybai vadovauja ir už jos veiklą atsako jos vadovas. Ši tarnyba yra atskaitinga merui. Meras užtikrina vidaus audito tarnybos veiklos ir organizacinį nepriklausomumą ir šios valdymo funkcijos negali perduoti kitiems viešojo juridinio asmens valstybės tarnautojams ar darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis.
4. Vidaus audito tarnyba dirba pagal su meru suderintus ir savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintus ilgalaikį ir metinį vidaus audito tarnybos veiklos planus. Ilgalaikis ir metinis vidaus audito tarnybos veiklos planai gali būti keičiami, o jų pakeitimai turi būti suderinti su meru ir patvirtinti savivaldybės administracijos direktoriaus. Metiniame vidaus audito tarnybos veiklos plane nenumatytas vidaus auditas gali būti atliekamas vidaus audito tarnybos vadovo sprendimu, raštu suderinus su meru.
5. Vidaus audito tarnyba, iki einamųjų metų lapkričio 1 dienos parengusi ateinančių metų vidaus audito tarnybos veiklos plano projektą, teikia jį savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai tarpusavio veiklos koordinavimo tikslais. Ateinančių metų vidaus audito tarnybos veiklos planas turi būti suderintas su meru iki einamųjų metų gruodžio 31 dienos.
6. Vidaus audito tarnyba savo funkcijas įgyvendina atlikdama vidaus auditus ir jų rezultatų pagrindu teikdama rekomendacijas. Vidaus auditoriai atlikto vidaus audito ataskaitas pateikia merui ir audituojamų subjektų vadovams. Atliktų vidaus auditų ataskaitos gali būti teikiamos savivaldybės tarybos Kontrolės komitetui, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai, kai jie raštu to prašo.
7. Meras ir audituojamų subjektų, nurodytų šio įstatymo 3 straipsnio 9 dalyje, vadovai turi priimti sprendimus dėl vidaus audito rekomendacijų įgyvendinimo. Audituojamo subjekto vadovas, gavęs vidaus audito ataskaitą, ne vėliau kaip per 15 darbo dienų priima sprendimą dėl vidaus audito rekomendacijų. Jeigu audituojamo subjekto vadovas nesutinka su vidaus audito ataskaitoje pateiktomis rekomendacijomis ir pateikia merui ir vidaus audito tarnybos vadovui pagrįstus motyvus dėl nesutikimo su vidaus audito ataskaitoje pateiktomis rekomendacijomis, meras priima sprendimą įgyvendinti vidaus audito ataskaitoje pateiktas rekomendacijas arba jų neįgyvendinti, prisiimdamas su tuo susijusią riziką, ir įpareigoja audituojamo subjekto vadovą įgyvendinti šį sprendimą.
8. Kad būtų išsaugotas objektyvumas ir nepriklausomumas, vidaus audito tarnybos vadovas ir vidaus auditoriai negali dalyvauti valdant viešąjį juridinį asmenį ir (arba) jam pavaldžius ir (arba) atskaitingus viešuosius juridinius asmenis. Vidaus audito tarnybos vadovas, vidaus auditorius, siekdami išsaugoti objektyvumą, negali dalyvauti nustatant ir įgyvendinant viešojo juridinio asmens, jam pavaldžių ir (arba) atskaitingų viešųjų juridinių asmenų vidaus kontrolės politiką, tikrinant ir vertinant veiklą, už kurią jis buvo atsakingas mažiau kaip prieš vienus metus prieš pradėdamas eiti vidaus audito tarnybos vadovo, vidaus auditoriaus pareigas.
9. Vidaus audito tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais vidaus auditą.“
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27:
7. Projekto 22 straipsnio 9 dalyje siūloma keičiamo įstatymo 67 straipsnį papildyti nauja 13 dalimi ir joje, be kita ko, nustatyti, kad savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos vidaus auditas atliekamas nepriklausomo vidaus audito paslaugas įsigijus Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka. Atkreipiame dėmesį į tai, kad pagal Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 9 straipsnio 3 dalį savivaldybėse turi būti įsteigtos centralizuoto vidaus audito tarnybos, o pagal šio straipsnio 7 dalį viešojo juridinio asmens vidaus auditui atlikti vidaus audito paslaugos Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka gali būti įsigyjamos šioje dalyje numatytais atvejais (iš kurių nė vienas neapima galimybės savivaldybėje įsteigtai centralizuoto vidaus audito tarnybai įsigyti vidaus audito paslaugas Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka). Taigi diskutuotina, ar siūlomas teisinis reguliavimas derėtų su Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 9 straipsnio 7 dalimi.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
Papildyti įstatymo projektą 25 straipsniu:
„25 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šio įstatymo 23 straipsnis įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2024 m. rugsėjo 10 d. pateikia Lietuvos Respublikos Seimui įstatymų, susijusių su šio įstatymo priėmimu, projektus.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto vardu
komiteto pirmininkas Ričardas Juška