Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

 

 

 


 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1113 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2834(2)

 

2023-11-15 Nr. 113-P-37

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų ministerijos atstovai: viceministrė Sigita Ščajevienė, Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vadovė Alma Bulkevičienė ir vyresnysis patarėjas Virginijus Vaškelis.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

1

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 1 straipsnyje nauja redakcija dėstomo Biudžetinių įstaigų įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad šio įstatymo nuostatos netaikomos, jeigu konkrečių biudžetinių įstaigų veiklą ar tam tikroje srityje veikiančių biudžetinių įstaigų veiklą reglamentuojantys įstatymai kitaip nustato šių biudžetinių įstaigų steigimą, pertvarkymą, pabaigą, veiklos organizavimą ar valdyseną. Tokia formuluotė suponuoja, kad Biudžetinių įstaigų įstatymas turėtų tik bendrąsias biudžetinių įstaigų veiklą reglamentuojančias teisės normas nustatančio teisės akto statusą, jis neturėtų taikymo viršenybės jokio kito įstatymo, kuris nustatytų bet kokio turinio specialias tam tikroje srityje veikiančių biudžetinių įstaigų veiklos nuostatas, atžvilgiu. Kitaip sakant, bet kuris kitas įstatymas galėtų paneigti bendrąsias teisės normas nustatančio Biudžetinių įstaigų įstatymo nuostatas, ir nustatyti bet kokias kitokias – specialias, biudžetinių įstaigų veiklos sąlygas. Pagal siūlomą reguliavimą, pavyzdžiui, kitame įstatyme galės būti nustatyta, kad biudžetinei įstaigai leidžiama būti kitų juridinių asmenų dalyve, nors keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6 dalies 1 punkte, atrodo, siekiama įtvirtinti universalų draudimą biudžetinei įstaigai būti kitų juridinių asmenų dalyve; pagal siūlomą reguliavimą kitame įstatyme galės būti nustatyta, kad biudžetinę įstaigą steigia, pavyzdžiui, ministerija, nors keičiamo įstatymo 6 straipsnyje įtvirtinamas bendras principas, kad valstybės biudžetinė įstaiga steigiama tik įstatymu arba Vyriausybės nutarimu. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, bei preziumuojant, kad Biudžetinių įstaigų įstatymas turėtų būti universalus, skėtinis, aprėpiantis ir unifikuotai reglamentuojantis visose srityse veikiančių biudžetinių įstaigų veiklą, svarstytina, ar keičiamame įstatyme neturėtų būti įtvirtintas toks teisinio reguliavimo ir šio įstatymo taikymo viršenybės modelis, pagal kurį tais atvejais, kai kiti įstatymai nustatytų kitokias biudžetinių įstaigų steigimą, pertvarkymą, pabaigą, veiklos organizavimą ar valdyseną reglamentuojančias nuostatas, būtų taikomos Biudžetinių įstaigų įstatymo nuostatos, išskyrus atvejus, kai šis įstatymas pirmenybę suteiktų kitų įstatymų normoms. Tokiu atveju tik būtent tam tikrose konkrečiose Biudžetinių įstaigų įstatymo nuostatose, kuriose reglamentuojami teisiniai santykiai, įstatymų leidėjo nuomone, galėtų skirtis ir būti reguliuojami kitaip, turėtų būti nustatoma galimo įstatymo netaikymo išlygą nustatanti formuluotė: „jeigu konkrečių biudžetinių įstaigų veiklą ar tam tikroje srityje veikiančių biudžetinių įstaigų veiklą reglamentuojantys įstatymai nenustato kitaip“ (suprantama, kad siekiant teisės akto glaustumo, turėtų būti įvedama šios formuluotės santrumpa). Tokiu reguliavimu būtų pasiektas didesnis skirtingose srityse veikiančių biudžetinių įstaigų veiklą reglamentuojančių nuostatų unifikuotumas, vienodumas, būtų užkirsta galimybė nustatyti galimą labai diferencijuotą biudžetinių įstaigų veiklos reglamentavimą, savotiškai paneigiantį pačią Biudžetinių įstaigų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas), kaip pagrindinio ir svarbiausio šios teisinės formos subjektų veiklą reglamentuojančio teisės akto, prigimtį.

Nepritarti

Argumentai:

Į Teisės departamento pastabą galėtų būti atsižvelgta tik įgyvendinus atskirą (naują) teisėkūros iniciatyvą, prieš tai atlikus projekte numatomo teisinio reguliavimo pasekmių ex post vertinimą ir inventorizavus visus galimos Biudžetinių įstaigų įstatymo ir kitų  įstatymų, reglamentuojančių konkrečių biudžetinių įstaigų ar konkrečioje srityje veikiančių biudžetinių įstaigų veiklą, normų kolizijos atvejus. Tokiu būdu  būtų išvengta realios teisinio reguliavimo spragų rizikos.

 

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

2

2

 

 

2. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad pagal savo prievoles biudžetinė įstaiga atsako tik savo lėšomis, o jeigu biudžetinės įstaigos prievolėms padengti lėšų nepakanka, prievolės padengiamos Civilinio proceso kodekse nustatyta tvarka. Vertinant šią nuostatą, pažymėtina, kad Civilinio proceso kodekso 668 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad išieškojimas gali būti nukreiptas į biudžetinei įstaigai priklausančias lėšas. Taigi, minėtame Civilinio proceso kodekso straipsnyje, nurodant biudžetinės įstaigos lėšas, iš kurių gali būti atliekamas išieškojimas, vartojama šiek tiek kitokia formuluotė. Be to, Civilinio proceso kodekso 668 straipsnio 2 dalyje nurodomas vienintelis atvejis, kada gali būti išieškoma ne tik iš biudžetinės įstaigos lėšų, bet ir iš kito turto - kai vykdomas išieškojimas iš įkeisto turto. Atsižvelgiant į tai, galima daryti išvadą, kad blanketinė nuoroda į Civilinio proceso kodekse numatytą biudžetinių įstaigų prievolių padengimo tvarką būtų faktiškai niekinė, nes Civilinio proceso kodeksas jokios tvarkos paprasčiausiai nenustato (jame įtvirtintas tik imperatyvus draudimas vykdant išieškojimą iš biudžetinių įstaigų, jį nukreipti į valstybės iždo bendrąją sąskaitą). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį arba suderinti su Civilinio proceso kodekso 668 straipsnio 2 dalies nuostatomis, arba šioje dalyje nurodyti, kad išieškojimas pagal biudžetinės įstaigos prievoles (t. y., išieškojimas apskritai, o ne tada, kai biudžetinės įstaigos prievolėms padengti joms priklausančių lėšų nepakanka) vykdomas Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Pagal savo prievoles biudžetinė įstaiga atsako tik savo lėšomis. Jeigu biudžetinės įstaigos prievolėms padengti lėšų nepakanka, Išieškojimas pagal biudžetinės įstaigos prievolėes padengiamos vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekse nustatyta tvarka.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

4

2

 

 

3. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje neturėtų būti įtvirtinta išlyga ne tik dėl konkrečios biudžetinės įstaigos veiklą reglamentuojančiame įstatyme nustatytų atvejų, tačiau ir dėl tam tikroje srityje veikiančių biudžetinių įstaigų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nustatytų atvejų, nes ir tokiuose įstatymuose galėtų būti nustatytos specialios galimą biudžetinių įstaigų teisių ir pareigų įgijimo per savininką ar savininko teises ir pareigas įgyvendinančią instituciją nustatančios normos.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Biudžetinė įstaiga įgyja civilines teises, prisiima civilines pareigas ir jas įgyvendina per biudžetinės įstaigos vadovą. Konkrečios biudžetinės įstaigos veiklą reglamentuojančiame įstatyme ar tam tikroje srityje veikiančių biudžetinių įstaigų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nustatytais atvejais biudžetinė įstaiga gali įgyti civilines teises ir pareigas per biudžetinės įstaigos savininką ar biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančią Lietuvos Respublikos Vyriausybę arba jos įgaliotą valstybės instituciją ar įstaigą, įstatyme nurodytą valstybės instituciją ar įstaigą, taip pat savivaldybės tarybą ir savivaldybės merą (toliau – biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija).“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

4

5

 

 

4. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje siūlomas nustatyti, kad Ekonomikos ir inovacijų ministerija Vyriausybės pritarimu gali steigti ir panaikinti prekybos atstovybes. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 6 punkte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą dėl biudžetinės įstaigos filialo, kuris taip pat yra biudžetinės įstaigos padalinys kaip ir atstovybė, biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija priima sprendimą nutraukti filialo veiklą, bet ne jį panaikinti. Atsižvelgiant į tai, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų suvienodinti, keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatant, kad Ekonomikos ir inovacijų ministerija gali priimti priima sprendimą ne panaikinti prekybinę atstovybę, bet nutraukti jos veiklą.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Ekonomikos ir inovacijų ministerija Vyriausybės pritarimu gali steigti ir panaikinti prekybos atstovybes ir priimti sprendimus nutraukti jų veiklą.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

5

1

 

 

5. Derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje prieš žodžius „kitų valstybės pinigų fondų“ vietoj jungtuko „ir“ įrašytini jungtukai „ar (ir)“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Iš valstybės biudžeto arba iš Valstybinio socialinio draudimo fondo, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetų ar (ir) kitų valstybės pinigų fondų išlaikomos biudžetinės įstaigos (toliau – valstybės biudžetinė įstaiga) savininkė yra valstybė. Iš savivaldybės biudžeto išlaikomos biudžetinės įstaigos (toliau – savivaldybės biudžetinė įstaiga) savininkė yra savivaldybė.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

5

2

 

 

6. Atsižvelgiant į tai, kad tuo atveju, kai valstybės biudžetinė įstaiga steigiama įstatymu, jos savininko teises ir pareigas ne visais įgyvendina įstatyme nurodyta konkreti valstybės institucija ar įstaiga (įstatyme gali būti nustatyta, kad savininko teises ir pareigas įgyvendina pati Vyriausybė ar jos įgaliota valstybės institucija ar įstaiga), keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies antrajame sakinyje vietoj žodžio „įgyvendina“ įrašytini žodžiai „gali įgyvendinti“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Valstybės biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendina Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės institucija ar įstaiga. Kai valstybės biudžetinė įstaiga steigiama įstatymu, jos savininko teises ir pareigas įgyvendina gali įgyvendinti įstatyme nurodyta valstybės institucija ar įstaiga. Savivaldybės biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendina savivaldybės meras, išskyrus tas biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas, kurios yra priskirtos savivaldybės tarybos išimtinei ir paprastajai kompetencijai (jeigu savivaldybės tarybos paprastosios kompetencijos įgyvendinimo savivaldybės taryba nėra perdavusi savivaldybės merui).“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

5

3

5

 

7. Jeigu būtų atsižvelgta į 1 šios išvados pastabą, derinant keičiamo įstatymo nuostatas su Vyriausybės įstatymo 22 straipsnio 8 punktu, numatančiu, kad Vyriausybė sprendimus dėl biudžetinių įstaigų reorganizavimo ir likvidavimo gali priimti ir tų biudžetinių įstaigų, kurių savininko teisių ir pareigų ji pati ir neįgyvendina, atžvilgiu, keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 5 punkte po žodžių „ar likvidavimo“ įrašytini žodžiai „jei įstatymai ar biudžetinės įstaigos nuostatai nenustato kito subjekto, kuris priima sprendimus dėl biudžetinės įstaigos pertvarkymo, reorganizavimo ar likvidavimo“. Atitinkamą išlygą reikėtų nustatyti ir šios dalies 3 punkte, nes kiti biudžetinių įstaigų veiklą reglamentuojantys įstatymai atskirais atvejais nustato, atsižvelgiant į biudžetinės įstaigos veiklos specifiką, kitą biudžetinės įstaigos vadovą į pareigas skiriantį ir atleidžiantį iš jų subjektą (o ne biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančią instituciją).

Nepritarti

Argumentai:

Siekiant atliepti Teisės departamento pastabą, turi būti inventorizuotos visos šio įstatymo projekto ir kitų galiojančių įstatymų, reglamentuojančių konkrečių biudžetinių įstaigų ar konkrečioje srityje veikiančių biudžetinių įstaigų veiklą, normos. Priešingu atveju, atsiranda teisinio reglamentavimo spragų rizika.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

5

5

 

 

8. Siekiant teisinio aiškumo, bei atsižvelgiant į tai, kad Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatyta, kad valstybės turtas savivaldybių funkcijoms vykdyti gali būti perduodamas tiek savivaldybių nuosavybėn (minėto įstatymo 6 straipsnio 2 punktas), tiek joms valdyti patikėjimo teise (minėto įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 2 punktas), keičiamo įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje siūlome nurodyti, ar šioje dalyje numatytu valstybės biudžetinės įstaigos savininko teisių ir pareigų perdavimo savivaldybei atveju, valstybei nuosavybės teise priklausantis turtas, kuriuo naudojosi valstybės biudžetinė įstaiga, perduodamas savivaldybės nuosavybėn, ar, vis dėlto, perduodamas jai valdyti patikėjimo teise.

Nepritarti

 

Argumentai:

Valstybei nuosavybės teise priklausančio turto perdavimo klausimai reglamentuojami Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymu, t. y. turto perdavimo būdai nėra Biudžetinių įstaigų įstatymo reglamentavimo dalykas.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

7

6

 

 

9. Atsižvelgiant į tai, kad Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 6 dalyje jau įtvirtintas imperatyvas, nustatantis, kad juridinių asmenų steigimo dokumentų pakeitimai įsigalioja tik nuo jų įregistravimo juridinių asmenų registre, siūlome išbraukti perteklinę keičiamo įstatymo 7 straipsnio 6 dalies nuostatą, numatančią, kad pakeisti biudžetinės įstaigos nuostatai įsigalioja nuo jų įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Pakeistus biudžetinės įstaigos nuostatus tvirtina jos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija. Pakeistus biudžetinės įstaigos nuostatus pasirašo jos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vardu veikiantis asmuo arba jos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos įgaliotas asmuo. Pakeisti biudžetinės įstaigos nuostatai įsigalioja nuo jų įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos. Pakeitus biudžetinės įstaigos nuostatus, kartu su teisės aktų nustatytais dokumentais Juridinių asmenų registrui pateikiami pakeisti biudžetinės įstaigos nuostatai ir nurodomi jų pakeitimai.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

8

 

 

T

10. Keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį numatančią, kad biudžetinė įstaiga laikoma įsteigta nuo jos įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos, reikėtų suderinti su Civilinio kodekso 2.63 straipsnio 2 dalimi, nustatančia, kad įstatymas ar įstatymų numatytais atvejais kitas teisės aktas, kuriuo yra įsteigtas viešasis juridinis asmuo, gali nustatyti, kad juridinis asmuo laikomas įsteigtu nuo teisės akto dėl jo įsteigimo įsigaliojimo. Be to, keičiamo įstatymo 8 straipsnio pavadinimą, atsižvelgiant į šio straipsnio turinį, siūlome dėstyti taip: „Biudžetinės įstaigos įsteigimo momentas ir jos įregistravimas“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 8 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„8 straipsnis. Biudžetinės įstaigos įsteigimo momentas ir jos įregistravimas“.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

8

1

 

 

10. Keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį numatančią, kad biudžetinė įstaiga laikoma įsteigta nuo jos įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos, reikėtų suderinti su Civilinio kodekso 2.63 straipsnio 2 dalimi, nustatančia, kad įstatymas ar įstatymų numatytais atvejais kitas teisės aktas, kuriuo yra įsteigtas viešasis juridinis asmuo, gali nustatyti, kad juridinis asmuo laikomas įsteigtu nuo teisės akto dėl jo įsteigimo įsigaliojimo. Be to, keičiamo įstatymo 8 straipsnio pavadinimą, atsižvelgiant į šio straipsnio turinį, siūlome dėstyti taip: „Biudžetinės įstaigos įsteigimo momentas ir jos įregistravimas“.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Biudžetinė įstaiga laikoma įsteigta nuo jos įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos. Įstatymas ar įstatymų numatytais atvejais kitas teisės aktas, kuriuo įsteigta biudžetinė įstaiga, gali nustatyti, kad biudžetinė įstaiga laikoma įsteigta nuo teisės akto dėl jos įsteigimo įsigaliojimo.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

8

2

 

 

11. Keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kokie dokumentai pateikiami Juridinių asmenų registrui siekiant įregistruoti biudžetinę įstaigą, tačiau nėra aišku, kuris subjektas turėtų teisę Juridinių asmenų registrui pateikti tokius dokumentus. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies nuostatų nereikėtų papildyti nustatant, kad dokumentus Juridinių asmenų registrui pateikia steigiamos biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vardu veikiantis asmuo arba savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos įgaliotas asmuo.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Biudžetinei įstaigai įregistruoti Juridinių asmenų registre pateikiami patvirtinti steigiamos biudžetinės įstaigos nuostatai, teisės aktas dėl biudžetinės įstaigos steigimo ir kiti teisės aktų nustatyti dokumentai. Dokumentus Juridinių asmenų registrui pateikia steigiamos biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vardu veikiantis asmuo arba savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos įgaliotas asmuo.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

9

1

6

 

12. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 6 punkte siūlome išbraukti žodžius „arba Juridinių asmenų registro veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose“, nes visi juridinių asmenų registre privalomai nurodytini juridinių asmenų duomenys yra išdėstyti Civilinio kodekso 2.66 straipsnyje (į kurį nuoroda jau pateikta šios dalies nuostatoje iki dvitaškio).

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) konkrečių biudžetinių įstaigų veiklą ar tam tikroje srityje veikiančių biudžetinių įstaigų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose arba Juridinių asmenų registro veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyti duomenys.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

9

2

 

 

13. Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalį siūlome papildyti nuostata, numatančia, kad už biudžetinės įstaigos duomenų pateikimą Juridinių asmenų registro tvarkytojui atsako biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos įgaliotas asmuo ir tais atvejais, kai naujai įsteigtos biudžetinės įstaigos vadovas dar nepaskirtas.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Už duomenų, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytus duomenis, pateikimą Juridinių asmenų registro tvarkytojui atsako biudžetinės įstaigos vadovas.  Kai dar nėra paskirtas naujai įsteigtos biudžetinės įstaigos vadovas, už šioje dalyje nurodytų duomenų pateikimą Juridinių asmenų registro tvarkytojui atsako biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vardu veikiantis asmuo arba biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos įgaliotas asmuo.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

10

2

 

 

14. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad biudžetinės įstaigos vadovas, kurio veikla eitos kadencijos metu buvo įvertinta kaip atitinkanti lūkesčius ir (ar) viršijanti lūkesčius, biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos sprendimu į tos pačios biudžetinės įstaigos vadovo pareigas antrajai kadencijai gali būti skiriamas be konkurso. Siekiant teisinio aiškumo, reikėtų aiškiai atskleisti, ar biudžetinės įstaigos vadovas taip turėtų būti įvertintais visuose jo eitos kadencijos metu vykdytuose jo veiklos vertinimuose, ar, vis dėlto, kaip atitinkanti lūkesčius ir (ar) viršijanti lūkesčius vadovo veikla turėtų būti įvertinta tik kažkurių vertinimų - paskutinio, dviejų paskutinių, ar, pavyzdžiui, ne mažiau kaip pusės vertinimų metu. Taip pat reikėtų numatyti, kad iki įstatymo įsigaliojimo, t. y. 2024 m. sausio 1 d. įvertinimą kaip atitinkantį lūkesčius ir (ar) viršijantį lūkesčius, atitiktų įvertinimas gerai ir (ar) labai gerai.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Asmuo į biudžetinės įstaigos vadovo pareigas priimamas 5 metų kadencijai konkurso būdu arba įstatymų nustatytais atvejais be konkurso. Konkursai į biudžetinės įstaigos vadovo pareigas organizuojami ir vykdomi Vyriausybės nustatyta tvarka. Asmuo gali eiti tos pačios biudžetinės įstaigos vadovo pareigas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Biudžetinės įstaigos vadovas, kurio veikla visų eitos kadencijos metu atliktų vertinimų metu įvertinta kaip atitinkanti lūkesčius ir (ar) viršijanti lūkesčius (iki 2024 m. sausio 1 dienos – gerai ir (ar) labai gerai), biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos sprendimu į tos pačios biudžetinės įstaigos vadovo pareigas antrajai kadencijai gali būti skiriamas be konkurso.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

11

1

3

 

15. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 3 punkto formuluotė, nustatanti, kad biudžetinės įstaigos vadovas priima į pareigas ir atleidžia iš jų biudžetinės įstaigos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartį ir gaunančius darbo užmokestį iš valstybės, savivaldybių biudžetų ir valstybės pinigų fondų, nėra aiški, nes ji implikuoja, kad biudžetinės įstaigos darbuotojus, kurių darbas būtų apmokamas ne iš valstybės ar savivaldybių biudžetų ar kitų valstybės pinigų fondų, į pareigas skirtų ar į darbą priimtų ne biudžetinės įstaigos vadovas. Atsižvelgiant į tai, kad visus biudžetinės įstaigos pareigybių sąraše esančius asmenis į pareigas skiria ir iš jų atleidžia būtent įstaigos vadovas, neatsižvelgiant į tai, kokias funkcijas biudžetinėje įstaigoje atliktų ir iš kokių teisės aktuose numatytų šaltinių jiems už tai būtų atlyginama, keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 3 punkto siūlytina išbraukti žodžius „ir gaunančius darbo užmokestį iš valstybės, savivaldybių biudžetų ir valstybės pinigų fondų“.

Pritarti

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų biudžetinės įstaigos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartį ir gaunančius darbo užmokestį iš valstybės, savivaldybių biudžetų ir valstybės pinigų fondų (toliau – darbuotojai);“.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

15

1

 

 

16. Derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje po žodžio „partneriai“ įrašytini žodžiai „kai partnerystė įregistruota įstatymų nustatyta tvarka“.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Stebėtojų tarybos nariu negali būti skiriamas biudžetinės įstaigos vadovas, jam, biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos vadovui ar kitam stebėtojų tarybos nariui artimas asmuo – sutuoktinis, sugyventinis, partneris, kai partnerystė įregistruota įstatymų nustatyta tvarka, taip pat jų tėvai (įtėviai), vaikai (įvaikiai), broliai (įbroliai), seserys (įseserės), seneliai, vaikaičiai ir jų sutuoktiniai, sugyventiniai ar partneriai, kai partnerystė įregistruota įstatymų nustatyta tvarka.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

18.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

15

4

1

 

17. Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalies 1-3 punktuose vartojama sąvoka „biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai pavaldus juridinis asmuo“, kurios turinys projekte nėra atskleistas. Taikant įstatymą ši sąvoka gali būti nevienodai aiškinama. Nėra aišku, kokiais konkrečiai kriterijais vadovaujantis juridiniai asmenys būtų priskiriami biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai pavaldiems juridiniams asmenims. Atsižvelgiant į tai, projekte reikėtų atskleisti šios sąvokos turinį. Jeigu turimi omenyje juridiniai asmenys (valstybės ar savivaldybės įmonės, akcinės bendrovės, uždarosios akcinės bendrovės, viešosios įstaigos ir kitos teisinės formos juridiniai asmenys), kurių dalyvio (valstybės ar savivaldybės), turtines ir neturtines teises ir pareigas įgyvendina biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, tai projekto nuostatas reikėtų atitinkamai patikslinti.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalies  1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) ne trumpiau kaip vienus metus neturi būti biudžetinės įstaigos, į kurios stebėtojų tarybą pretenduoja, šios biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos ar jai pavaldaus juridinio asmens, kurio dalyvio turtines ir neturtines teises ir pareigas įgyvendina biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, vadovu, valstybės tarnautoju ar darbuotoju;“.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

19.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

15

4

2

 

17. Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalies 1-3 punktuose vartojama sąvoka „biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai pavaldus juridinis asmuo“, kurios turinys projekte nėra atskleistas. Taikant įstatymą ši sąvoka gali būti nevienodai aiškinama. Nėra aišku, kokiais konkrečiai kriterijais vadovaujantis juridiniai asmenys būtų priskiriami biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai pavaldiems juridiniams asmenims. Atsižvelgiant į tai, projekte reikėtų atskleisti šios sąvokos turinį. Jeigu turimi omenyje juridiniai asmenys (valstybės ar savivaldybės įmonės, akcinės bendrovės, uždarosios akcinės bendrovės, viešosios įstaigos ir kitos teisinės formos juridiniai asmenys), kurių dalyvio (valstybės ar savivaldybės), turtines ir neturtines teises ir pareigas įgyvendina biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, tai projekto nuostatas reikėtų atitinkamai patikslinti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalies  2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) neturėti reikšmingų verslo ryšių su biudžetine įstaiga, į kurios stebėtojų tarybą pretenduoja, su biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančia institucija ar jai pavaldžiu juridiniu asmeniu, kurio dalyvio turtines ir neturtines teises ir pareigas įgyvendina biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija,  nei tiesiogiai, nei kaip turinčio tokių ryšių juridinio asmens dalyvis, kolegialaus organo narys ar vadovas. Turinčiu reikšmingų verslo ryšių laikomas fizinis ar juridinis asmuo, kuris yra prekių tiekėjas arba paslaugų teikėjas (įskaitant finansines, teisines, patariamąsias ir konsultacines paslaugas) ir kurio pajamos, gautos iš šiame punkte nurodytų juridinių asmenų per praėjusius finansinius metus, yra didesnės kaip 1 000 eurų, išskyrus atlygį už veiklą atliekant kolegialaus organo nario pareigas;“.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

20.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

15

4

3

 

17. Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalies 1-3 punktuose vartojama sąvoka „biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai pavaldus juridinis asmuo“, kurios turinys projekte nėra atskleistas. Taikant įstatymą ši sąvoka gali būti nevienodai aiškinama. Nėra aišku, kokiais konkrečiai kriterijais vadovaujantis juridiniai asmenys būtų priskiriami biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai pavaldiems juridiniams asmenims. Atsižvelgiant į tai, projekte reikėtų atskleisti šios sąvokos turinį. Jeigu turimi omenyje juridiniai asmenys (valstybės ar savivaldybės įmonės, akcinės bendrovės, uždarosios akcinės bendrovės, viešosios įstaigos ir kitos teisinės formos juridiniai asmenys), kurių dalyvio (valstybės ar savivaldybės), turtines ir neturtines teises ir pareigas įgyvendina biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, tai projekto nuostatas reikėtų atitinkamai patikslinti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalies  3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) paskutinius 2 metus neturi būti audito įmonės, kuri atlieka ar atliko biudžetinės įstaigos, į kurios stebėtojų tarybą pretenduoja, šios biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos ar jai pavaldaus juridinio asmens, kurio dalyvio turtines ir neturtines teises ir pareigas įgyvendina biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija,  auditą, partneris, dalyvis, vadovas, kolegialaus organo narys arba darbuotojas.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

21.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

17

 

 

 

18. Tinkamo ir nenutrūkstamo biudžetinės įstaigos stebėtojų tarybos funkcijų vykdymo užtikrinimo požiūriu, svarstytinas keičiamo įstatymo 17 straipsnio nuostatos, nustatančios, kad po stebėtojų tarybos ar jos nario atšaukimo dienos, naujų stebėtojų tarybos narių atranka gali būti organizuojama praėjus net visam mėnesiui, pagrįstumas ir logiškumas. Manytina, kad naujų narių atranka turėtų būti organizuojama kiek įmanoma greičiau (nes ir pats atrankos procesas užtrunka tam tikrą laiko tarpą)

Pritarti

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„17 straipsnis. Stebėtojų tarybos ar jos nario atšaukimas

Biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija gali atšaukti visą stebėtojų tarybą arba pavienius jos narius nesibaigus stebėtojų tarybos kadencijai. Nedelsiant, bet Nne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo sprendimo atšaukti stebėtojų tarybą ar jos narį priėmimo dienos biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija inicijuoja stebėtojų tarybos narių atranką.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

22.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

18

4

 

N

19. Keičiamo įstatymo 18 straipsnyje siūloma reglamentuoti stebėtojų tarybos darbo organizavimą, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad projekte nėra siūloma nustatyti reikalavimo stebėtojų tarybos posėdžio kvorumui. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

Pritarti

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 18 straipsnį nauja 4 dalimi:

4. Stebėtojų taryba gali priimti sprendimus ir jos posėdis laikomas įvykusiu, kai posėdyje dalyvauja daugiau kaip pusė stebėtojų tarybos narių. Iš anksto balsavę stebėtojų tarybos nariai laikomi dalyvavusiais posėdyje. Stebėtojų tarybos sprendimas yra priimtas, kai už jį gauta daugiau balsų negu prieš, jeigu biudžetinės įstaigos nuostatai nenustato didesnės daugumos.“

Įstatymo projektu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalį laikyti 5 dalimi.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

23.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

19

6

 

 

20. Keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1-5 dalyse siūloma reglamentuoti biudžetinių įstaigų vidaus funkcijų centralizuotą atlikimą. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 19 straipsnio 6 dalyje, reglamentuojant biudžetinių įstaigų vidaus funkcijų centralizuotą atlikimą,  vartojama kiek kitokia formuluotė - biudžetinių įstaigų vidaus funkcijų centralizuotas atlikimas valstybės lygiu. Svarstytina, ar projekto nuostatas nereikėtų suvienodinti arba keičiamo įstatymo 19 straipsnio 6 dalyje atskleisti sąvokos „biudžetinių įstaigų vidaus funkcijų centralizuotas atlikimas valstybės lygiu“ turinio.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 19 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Kai biudžetinės įstaigos vidaus administravimo funkcijos atliekamos centralizuotai valstybės lygiu, šios biudžetinės įstaigos vadovo ir centralizuotai jos vidaus administravimo funkcijas atliekančios įstaigos vadovo funkcijos, pareigos ir atsakomybė paskirstomos Vyriausybės institucijos, kuri priėmė sprendimą dėl biudžetinės įstaigos vidaus administravimo funkcijų centralizuoto atlikimo, nustatyta tvarka, atsižvelgiant į atliekamų funkcijų apimtį.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

24.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

20

1

 

 

21. Atsižvelgiant į tai, kad biudžetinė įstaiga ne visais atvejais valstybei nuosavybės teise priklausantį turtą valdo patikėjimo teise (pagal Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 1 punktą tokį turtą biudžetinė įstaiga gali valdyti ir panaudos pagrindais), keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje po žodžių „patikėjimo teise“ įrašytini žodžiai „arba panaudos pagrindais“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Biudžetinės įstaigos savininko jai perduotas ir biudžetinės įstaigos įgytas turtas nuosavybės teise priklauso biudžetinės įstaigos savininkui, o biudžetinė įstaiga šį turtą valdo, naudoja ir juo disponuoja patikėjimo teise ar panaudos pagrindais.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

25.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

23

5

 

2

 

22. Atsižvelgiant į tai, kad biudžetinė įstaiga galės būti pertvarkoma išimtinai tik į viešąją įstaigą (keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalis), keičiamo įstatymo 23 straipsnio 5 dalies 2 ir 3 punktuose bei 7 dalyje vietoj formuluotės „juridinis asmuo, kuris veiks po pertvarkymo“ vartotina tikslesnė formuluotė „viešoji įstaiga, kuri veiks po pertvarkymo“, o vietoj formuluotės „naujos teisinės formos juridinis asmuo“ – formuluotė „viešoji įstaiga“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 5 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) juridinio asmens viešosios įstaigos, į kurį pertvarkoma biudžetinė įstaiga, teisinė forma ir jo savininko teises ir pareigas įgyvendinsianti institucija;“.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

26.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

23

5

3

 

22. Atsižvelgiant į tai, kad biudžetinė įstaiga galės būti pertvarkoma išimtinai tik į viešąją įstaigą (keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalis), keičiamo įstatymo 23 straipsnio 5 dalies 2 ir 3 punktuose bei 7 dalyje vietoj formuluotės „juridinis asmuo, kuris veiks po pertvarkymo“ vartotina tikslesnė formuluotė „viešoji įstaiga, kuri veiks po pertvarkymo“, o vietoj formuluotės „naujos teisinės formos juridinis asmuo“ – formuluotė „viešoji įstaiga“.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 5 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) kur ir kada galima susipažinti su juridinio asmens viešosios įstaigos, kuris veiks po pertvarkymo, įstatų projektu, pertvarkomos biudžetinės įstaigos paskutinių penkerių finansinių metų metinių ataskaitų rinkiniais.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

27.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

23

7

 

 

22. Atsižvelgiant į tai, kad biudžetinė įstaiga galės būti pertvarkoma išimtinai tik į viešąją įstaigą (keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalis), keičiamo įstatymo 23 straipsnio 5 dalies 2 ir 3 punktuose bei 7 dalyje vietoj formuluotės „juridinis asmuo, kuris veiks po pertvarkymo“ vartotina tikslesnė formuluotė „viešoji įstaiga, kuri veiks po pertvarkymo“, o vietoj formuluotės „naujos teisinės formos juridinis asmuo“ – formuluotė „viešoji įstaiga“.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Pertvarkymas laikomas baigtu ir biudžetinė įstaiga netenka pertvarkomos biudžetinės įstaigos statuso nuo juridinio asmens viešosios įstaigos, kuris veiks po pertvarkymo, įstatų įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos. Naujos teisinės formos juridinio asmens Viešosios įstaigos steigimo dokumentai įregistruojami Juridinių asmenų registre ir Juridinių asmenų registro duomenys pakeičiami, kai išrenkami (sudaromi) naujos teisinės formos juridinio asmens viešosios įstaigos valdymo organai.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

28.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

24

4

 

 

23. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo keičiamo įstatymo 24 straipsnio 4 dalies nereikėtų papildyti nuostata, nustatančia, kad tais atvejais, kai reorganizuojama įstatymu įsteigta valstybės biudžetinė įstaiga, Vyriausybės sutikimas reikalingas dėl dalyvavimo biudžetinės įstaigos reorganizavime (kai reorganizavime dalyvauja Vyriausybės nutarimu įsteigtos biudžetinės įstaigos). Jeigu būtų atsižvelgta į šią pastabą, atitinkamai turėtų būti patikslinta ir šio straipsnio 5 dalis.

Pritarti

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 24 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Valstybės biudžetinės įstaigos reorganizavimo procedūros pradedamos vykdyti tik turint Vyriausybės sutikimą reorganizuoti biudžetinę įstaigą, išskyrus atvejus, kai valstybės biudžetinė įstaiga įsteigta įstatymu. Kai reorganizuojama įstatymu įsteigta valstybės biudžetinė įstaiga ir kai šios biudžetinės įstaigos reorganizavime dalyvaus Vyriausybės nutarimu įsteigta valstybės biudžetinė įstaiga, reorganizavimo procedūros pradedamos vykdyti tik turint Vyriausybės sutikimą Vyriausybės nutarimu įsteigtai valstybės biudžetinei įstaigai dalyvauti reorganizavime. Savivaldybės biudžetinės įstaigos reorganizavimo procedūros pradedamos vykdyti tik turint savivaldybės tarybos sutikimą reorganizuoti biudžetinę įstaigą. Vyriausybės nutarime ar savivaldybės tarybos sprendime dėl sutikimo reorganizuoti biudžetinę įstaigą, be kita ko, turi būti nurodyti reorganizavimo tikslai, reorganizavimo būdas, reorganizuojamos biudžetinės įstaigos, dalyvaujančios reorganizavime biudžetinės įstaigos, po reorganizavimo veiksiančios biudžetinės įstaigos, numatomos jų funkcijos, kurias atliks kiekviena po reorganizavimo veiksianti biudžetinė įstaiga, kiekvienos po reorganizavimo veiksiančios biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

29.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

24

5

 

 

23. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo keičiamo įstatymo 24 straipsnio 4 dalies nereikėtų papildyti nuostata, nustatančia, kad tais atvejais, kai reorganizuojama įstatymu įsteigta valstybės biudžetinė įstaiga, Vyriausybės sutikimas reikalingas dėl dalyvavimo biudžetinės įstaigos reorganizavime (kai reorganizavime dalyvauja Vyriausybės nutarimu įsteigtos biudžetinės įstaigos). Jeigu būtų atsižvelgta į šią pastabą, atitinkamai turėtų būti patikslinta ir šio straipsnio 5 dalis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 24 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Kai Vyriausybė priima nutarimą ar savivaldybės taryba priima sprendimą dėl sutikimo reorganizuoti biudžetinę įstaigą arba kai Vyriausybė priima sprendimą dėl sutikimo  biudžetinei įstaigai dalyvauti reorganizavime, reorganizavime dalyvausiančių biudžetinių įstaigų vadovai parengia biudžetinės įstaigos reorganizavimo sąlygų aprašą.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

30.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

25

7

4

 

24. Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 7 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad skelbime arba pranešime apie sprendimą likviduoti biudžetinę įstaigą nurodomi duomenys apie likvidatorių arba likvidacinę komisiją. Pažymėtina, kad iš keičiamo įstatymo nuostatų nėra aišku, kokie konkrečiai duomenys apie likvidatorių arba likvidacinę komisiją turėtų būti skelbiami. Tokius duomenis reikėtų nurodyti keičiamame įstatyme.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 7 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) duomenys apie likvidatorių ar likvidacinę komisiją, (likvidatoriaus vardas, pavardė, paskyrimo likvidatoriumi ir likvidatoriaus įgaliojimų pabaigos datos, likvidatoriaus įgaliojimai, išskyrus nustatytus įstatymuose ir biudžetinės įstaigos nuostatuose) jų įgaliojimų pradžios ir pabaigos datos.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

31.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

2(P)

3

 

 

25. Siekiant teisinio aiškumo ir tinkamo keičiamo įstatymo taikymo užtikrinant iki šio įstatymo įsigaliojimo priimtų į pareigas įstaigų vadovų teisėtus lūkesčius, projekto 2 straipsnio 3 dalį siūlome papildyti nuostata, kad šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Biudžetinių įstaigų įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 ir 3 punktai netaikomi biudžetinių įstaigų vadovams, priimtiems į pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo, ir jie toliau eina pareigas šio straipsnio 4–8 dalyse nustatyta tvarka“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Biudžetinių įstaigų įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 ir 3 punktai netaikomi biudžetinių įstaigų vadovams, priimtiems į pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo, ir jie toliau eina pareigas šio straipsnio 4–8 dalyse nustatyta tvarka. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 2 punktas netaikomas biudžetinių įstaigų vadovams, priimtiems į pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo, jeigu Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme numatytos sąlygos, dėl kurių biudžetinės įstaigos vadovas nebūtų laikomas nepriekaištingos reputacijos, atsirado iki šio įstatymo įsigaliojimo, išskyrus atvejus, kai įsiteisėja teismo nuosprendis, kuriuo biudžetinės įstaigos vadovas pripažįstamas kaltu dėl nusikalstamos veikos padarymo. Šiuo atveju biudžetinės įstaigos vadovas, priimtas į pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo, atleidžiamas iš pareigų.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

32.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-10

2(P)

10

 

 

26. Projekto 2 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, kad „sprendimai sudaryti stebėtojų tarybas turi būti priimti iki 2025 m. sausio 1 d.“. Atkreiptinas dėmesys, kad stebėtojų tarybos, įsigaliojus įstatymui, galėtų būtis sudarytos, jeigu toks organas būtų nustatytas biudžetinės įstaigos nuostatuose, kaip yra siūloma nustatyti keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas yra pakankamas, o aptariamos projekto nuostatos nereikėtų papildyti, nustatant, kad iki projekte siūlomos nustatyti datos taip pat atitinkamai turėtų būti pakeisti ir biudžetinių įstaigų nuostatai.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Biudžetinių įstaigų savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos iki 2024 m. kovo 1 d. įvertina stebėtojų tarybų sudarymo poreikį biudžetinėse įstaigose ir apie tai iki 2024 m. balandžio 1 d. raštu informuoja biudžetinių įstaigų valdysenos stebėseną atliekančią Vyriausybės įgaliotą instituciją ar įstaigą. Sprendimai sudaryti stebėtojų tarybas turi būti priimti ir, atsižvelgiant į tai, biudžetinių įstaigų nuostatai pakeisti iki 2025 m. sausio 1 d.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Ričardas Juška

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Rasa Šidlauskaitė