LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, 01104 Vilnius, el. pristatymo dėžutės adresas 188604955 mob. tel. +370 600 38904, el. p. rastine@tm.lt, https://tm.lrv.lt Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955
Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijai |
2025-01- Nr. Į. 2024-12-12 Nr. 2D-4296
|
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO NR. IX-1826 2, 5, 6, 7, 8 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
Susipažinę su derinimui pateiktu Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 2, 5, 6, 7, 8 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu (toliau – projektas) ir atsižvelgdami į tai, kad projektu numatomas teisinis reguliavimas yra susijęs su teisingumo ministrui pavestomis vartotojų teisių apsaugos, civilinių teisinių santykių ir žmogaus teisių ir laisvių apsaugos politikos įgyvendinimo koordinavimo valdymo sritimis[1], teikiame šiuos pastebėjimus ir pasiūlymus projektui:
1. Siūlymą Lietuvai imtis visų būtinų teisinių, juridinių ir administracinių priemonių, kuriomis: a) būtų skatinamas tinkamas sąlygų pritaikymas asmenims su negalia visuose viešuosiuose ir privačiuose sektoriuose, užtikrinamas ir stebimas jų sudarymas; b) būtų pripažįstama, kad tinkamo sąlygų pritaikymo nebuvimas yra diskriminacijos dėl negalios forma, dar 2016 m. rekomendacijose yra pateikęs ir projekto aiškinamajame rašte nurodomas Jungtinių Tautų Asmenų su negalia teisių komitetas. Tinkamas sąlygų pritaikymas projektu keičiamo Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 10 dalyje apibrėžiamas kaip aplinkybių pakeitimas ar kliūčių pašalinimas, kurio reikia siekiant užtikrinti asmenims su negalia galimybę naudotis visomis žmogaus teisėmis ir pagrindinėmis laisvėmis ar galimybę įgyvendinti šias teises ir laisves ir dėl kurio keičiantis aplinkybes ar šalinantis kliūtis subjektas nepatiria neproporcingos ar nepagrįstos naštos. Keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 5 punktu institucijos įpareigojamos imtis priemonių, kad asmenims su negalia būtų tinkamai pritaikytos sąlygos gauti administracines ir (ar) viešąsias paslaugas. Atsižvelgiant į plataus pobūdžio Jungtinių Tautų Asmenų su negalia teisių komiteto rekomendacijas ir į tai, kad minėtose Įstatymo normose nėra apibrėžiama (ir aiškinamajame rašte plačiau nenurodyta), kokios kliūtys nurodomos projektu keičiamo Įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje, lieka neatskleista, ar tai, kad asmenims su negalia teikiant administracines ir (ar) viešąsias paslaugas šių paslaugų teikimas gali būti ribotas dėl šiuo metu galiojančio teisinio reguliavimo, taip pat būtų laikoma netinkamu sąlygų pritaikymu. Pavyzdžiui, asmens su negalia, kurio atžvilgiu priimtas teismo sprendimas, kuriuo jis pripažintas neveiksniu tam tikroje srityje, vardu teisinius veiksmus atlikti galėtų tik jo globėjas, dėl to tokio globojamo asmens su negalia galimybės savarankiškai įgyvendinti savo teises (taip pat ir teisę gauti administracines ir (ar) viešąsias paslaugas, kreiptis dėl šių paslaugų gavimo) tampa apribotos. Siūlytina šiuo aspektu patikslinti projektą arba projekto aiškinamajame rašte detaliau atskleisti projekto teisinio reguliavimo priemonėmis sukuriamas pasekmes.
2. Projekto aiškinamajame rašte siūlytina atskleisti šiuo metu galiojančio Įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 4 punkto ir projektu siūlomo naujo Įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatų santykį. Be to, atsižvelgiant į aiškinamajame rašte nurodytą siekį nustatyti tinkamo sąlygų pritaikymo reikalavimus administracinių ir (ar) viešųjų paslaugų teikimo srityje, siūlytina apsvarstyti galimybę projekto 2 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 5 punkto formuluotėje naudojamą terminą „imtis priemonių“ pakeisti terminu „užtikrinti“.
3. Projekto 5 straipsnyje siūloma papildyti Įstatymo 8 straipsnį nauja 3 dalimi, joje numatant prekių pardavėjų, gamintojų ir paslaugų teikėjų pareigą imtis priemonių, kad asmenims su negalia būtų tinkamai pritaikytos sąlygos gauti tokius pačius gaminius, prekes ir paslaugas ir už juos atsiskaityti. Pažymėtina, kad Įstatymo 8 straipsnyje reglamentuojamas lygių galimybių įgyvendinimas vartotojų teisių apsaugos srityje, t. y. reikalaujama užtikrinti vienodas sąlygas visiems vartotojams, nepaisant jų lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos (neišskiriant vien tik asmenų su negalia). Tuo tarpu projekte dėstomoje Įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti pardavėjų, gamintojų ir paslaugų teikėjų pareigą tik asmenų su negalia atžvilgiu. Pažymėtina, kad užtikrinti asmens su negalia teisių apsaugą ir įgyvendinimą lygiai su kitais asmenimis yra Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo paskirtis (žr. šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalį). Be to, užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos rinkai būtų pateikiami tik prieinamumo reikalavimus atitinkantys gaminiai ir paslaugos, yra Lietuvos Respublikos gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų įstatymo tikslas (žr. šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalį). Taigi, gaminių ir paslaugų prieinamumui užtikrinti, įskaitant jų prieinamumą asmenims su negalia, reglamentuoja specialūs įstatymai, todėl esant poreikiui detalizuoti ar stiprinti gaminių ir paslaugų prieinamumą asmenims su negalia, mūsų manymu, visų pirma turėtų būti sprendžiama dėl šių specialių įstatymų, o ne Įstatymo, pakeitimo tikslingumo.
Pažymėtina, kad Įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta, kad įgyvendindamas lygias galimybes, prekių pardavėjas, gamintojas ar paslaugų teikėjas, nepaisydamas lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos, privalo visiems vartotojams sudaryti vienodas sąlygas gauti tokius pačius gaminius, prekes ir paslaugas, įskaitant aprūpinimą būstu, ir taikyti vienodas apmokėjimo sąlygas ir garantijas už tokius pačius ir vienodos vertės gaminius, prekes ir paslaugas. Tuo tarpu, kaip minėta, Projektu siūloma papildyti Įstatymo 8 straipsnį nauja 3 dalimi, joje nustatant, jog prekių pardavėjai, gamintojai ar paslaugų teikėjai privalo imtis priemonių, kad asmenims su negalia būtų tinkamai pritaikytos sąlygos gauti tokius pačius gaminius, prekes ir paslaugas ir už juos atsiskaityti. Taigi, šios normos numato skirtingus reikalavimus (t. y. tarpusavyje konkuruoja) ir neužtikrintų aiškaus ir nuoseklaus teisinio reguliavimo. Be to, projekte dėstomoje Įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje nėra apibrėžta, kokių priemonių turi imtis pardavėjai, gamintojai ir paslaugų teikėjai, kad būtų tinkamai pritaikytos sąlygos gauti tokius pačius gaminius, prekes ir paslaugas ir už juos atsiskaityti, todėl nėra aišku, ką konkrečiai nurodyti asmenys turi užtikrinti. Kadangi už šios pareigos nevykdymą galės būti taikoma teisinė atsakomybė (žr. Įstatymo 10 straipsnį ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 81 straipsnį), pareiga turi būti aiški ir konkreti.
4. Siūlytina įvertinti, ar nebūtų tikslinga atidėti projekto įsigaliojimo terminą, atsižvelgiant į tai, kad projektu bus sukuriami tam tikri reikalavimai, kurių įgyvendinimui skirti pasiruošimo veiksmai gali ir užtrukti.
Teisingumo ministras Rimantas Mockus
Asta Gedzevičiūtė, mob. tel. + 370 671 90 697, el. p. asta.gedzeviciute@tm.lt
Algis Baležentis, mob. tel. +370 671 85 603, el. p. algis.balezentis@tm.lt
Aurelija Baltikauskaitė, mob. tel. +370 600 42 858, el. p. aurelija.baltikauskaite@tm.lt
[1] Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimo Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ 11.3, 11.6 ir 11.16 papunkčiai.