Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

 


LIETUVOS RESPUBLIKOS Ekonomikos ir inovacijų MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 38, LT-01104 Vilnius, tel.: 8 706 64 845,
el. p. kanc@eimin.lt, http://eimin.lrv.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188621919

                                                                                       

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai

 

 

 

2023-08-

Nr. (4.6-82 Mr)-

 

Į 2023-07-26

Nr. (11.2Mr-53) STAP-597

 

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽIMTUMO ĮSTATYMO NR. XII-2470 2, 4, 16, 20, 24, 25, 301, 302, 32, 35, 38, 393, 41, 42, 43, 44, 45, 47, 48, 481, 50 STRAIPSNIŲ IR IV SKYRIAUS PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR KITŲ SUSIJUSIŲ ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ DERINIMO

 

Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija išnagrinėjo Jūsų pateiktus derinti  Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 2, 4, 16, 20, 24, 25, 301, 302, 32, 35, 38, 393, 41, 42, 43, 44, 45, 47, 48, 481, 50 straipsnių ir IV skyriaus pakeitimo įstatymo (toliau – Užimtumo įstatymo projektas), Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 627, 628, 663 ir 736 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 95, 3621, 589 straipsnių pakeitimo ir 961 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 ketvirtojo skirsnio pavadinimo ir 221 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 401 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės darbuotojų papildomų užimtumo ir socialinių garantijų įstatymo Nr. IX-1541 4 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos garantijų darbuotojams jų darbdaviui tapus nemokiam ir ilgalaikio darbo išmokų įstatymo Nr. XII-2604 1 ir 31 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 92 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo Nr. IX-1768  papildymo 132 straipsniu įstatymo (toliau – VDI įstatymo projektas) projektus (toliau kartu – Įstatymų projektai) bei Teisės aktu sukeliamų arba teisės akto projektu galimų sukelti ūkio subjektų prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų apskaičiavimo ataskaitą. Informuojame, kad pagal kompetenciją teikiame šias pastabas ir pasiūlymus.

1.   Įstatymų projektų aiškinamajame rašte tvirtinama, kad esamas išskaitų dydis yra viena pagrindinių priežasčių, kodėl skolininkai vengia grįžti į darbo rinką. Teigiama, kad po išskaitų liekanti pajamų suma nėra pakankama, kad skatintų dirbti. Dėl šios priežasties, Įstatymų projektais siūloma nustatyti „skolininko atostogas“ ir tokius išskaitų dydžius, kurie skatintų skolininkus grįžti į darbo rinką.

Ekonomikos ir inovacijų ministerija supranta, jog šiais Įstatymų projektais siekiama pagerinti sąlygas skolininkams, sukuriant jiems svaresnes ekonomines ir psichologines paskatas užsidirbti dėl aukštesnių potencialių pajamų. Tačiau aiškinamajame rašte nėra pakankamai įvertintos galimos neigiamos pasekmės kreditoriams bei jų teisėtiems verslo interesams. Siūlytina įvertinti galimybę apklausti kredito įstaigas bei kitus juridinius asmenis siekiant nustatyti, kokią įtaką jų vykdomai ekonominei veiklai turėtų skolų grąžinimo laikotarpio pailginimas. Ekonomikos ir inovacijų ministerijos nuomone, yra būtina rasti subalansuotą kompromisinį sprendimą, kuris atitiktų ne tik skolininkų interesus, bet kartu nepažeistų teisėtų kreditorių lūkesčių.

2. VDI įstatymo projektu nustatoma, kad: „Nelaimingų atsitikimų darbe, darbuotojų saugos ir sveikatos, norminių darbo teisės aktų pažeidimų, nelegalaus ir nedeklaruoto darbo prevencijos, svarstančių įsidarbinti pas pažeidimą padariusį darbdavį, kandidatų ir darbuotojų informavimo ir jų teisėtų interesų apsaugos užtikrinimo tikslais, Valstybinė darbo inspekcija savo interneto svetainėje vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus nustatyta tvarka viešina informaciją apie juridinių ir fizinių asmenų padarytus teisės pažeidimus nurodant: juridinio asmens teisinę formą ir jo pavadinimą, juridinio asmens identifikacinį numerį, juridinio asmens interneto svetainės adresą (jeigu juridinis asmuo turi interneto svetainę) ar fizinio asmens vardą, pavardę, gimimo metus ir padaryto teisės pažeidimo pavadinimą, jei juridinio asmens vadovas ar kitas atsakingas asmuo ar fizinis asmuo yra baustas už padarytą administracinį nusižengimą, numatytą Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio 58 punkte nurodytame Administracinių nusižengimų kodekso straipsnyje“.

Ekonomikos ir inovacijų ministerijos nuomone, viešinant paskirtas nuobaudas už pažeidimus – ypač įmonėms pritaikytas nuobaudas – tiek nubaustoji, tiek ir kitos įmonės prevenciškai atgrasomos nuo teisės pažeidimų, vengdamos neigiamo verslo partnerių ir visuomenės požiūrio, kuris gali daryti neigiamą įtaką ne tik juridinio asmens reputacijai, bet ir jo pajamoms. Be to, pritaikytų poveikio priemonių viešinimas padeda formuoti vienodą baudų taikymo praktiką, taip pat leidžia užtikrinti lygiateisiškumo principo įgyvendinimo kontrolę, todėl siūlome viešinti ne tik padaryto teisės pažeidimo pavadinimą, bet ir ūkio subjektui pritaikytą konkrečią poveikio priemonę (jos dydį), bei Valstybinės darbo inspekcijos argumentus/motyvus dėl konkretaus poveikio priemonės dydžio paskyrimo.

Taip pat siūlytume įvertinti ir reguliavime numatyti išimtis tiems atvejams, kuomet tokios informacijos viešinimas  gali būti pernelyg griežta bausmė tiems ūkio subjektams, kurie dėl įvairių, dažnu atveju, netyčinio pobūdžio priežasčių ar mažareikšmių pažeidimų (pavyzdžiui, dėl žmogiškos ar techninės klaidos ir pan.) nespėjo laiku užregistruoti naujo darbuotojo ir dėl to buvo nubausti už nelegalų darbą. Dėl šios priežasties, pritariame Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos 2023 m. rugpjūčio 4 d. išvadoje Nr. 2R-4543 (3.2.Mr) pateiktam pasiūlymui tikslinti VDI įstatymo projektą, nustatant konkrečius kriterijus, kuomet asmens duomenys būtų viešai skelbiami už padarytus aptariamus administracinius nusižengimus.

3. Ekonomikos ir inovacijų ministerija primena, jog ne kartą yra teikusi pasiūlymą dėl Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 401 straipsnio pakeitimo įstatymo, siūlydama įvertinti galimybes nustatyti mechanizmą ar išlygą, kad praėjus tam tikram laikotarpiui nuo asmens įtraukimo į Nepatikimų mokesčių mokėtojų sąrašą, būtų atlikta šio sąrašo revizija (peržiūra) ir, jeigu juridinis arba individualia veikla užsiimantis asmuo nepadaro daugiau jokių pažeidimų ir (ar) atitinka tam tikrus papildomus kriterijus, jis iš minėto sąrašo galėtų būti išbrauktas. Tokiu būdu mažiau būtų baudžiami tie verslai, kurie pateko į minėtą sąrašą dėl padarytos žmogiškos ar techninės klaidos, tuo tarpu piktybiškai įstatymus pažeidinėjantiems juridiniams asmenims bei pagal individualią veiklą veikiantiems fiziniams asmenims ir toliau būtų taikomi šiuo metu įstatyme numatyti terminai. Ekonomikos ir inovacijų ministerijos nuomone, sukūrus tokio pobūdžio mechanizmą, patikimų mokesčių mokėtojų institutas taptų pozityvia mokesčių moralę skatinančia, o ne verslo veiklą ir plėtrą ribojančia priemone.

4.    Įstatymų projektų rengėjai lydimuosiuose dokumentuose nurodo, kad vienas iš Įstatymų projektų tikslų yra padidinti legaliai dirbančių asmenų mastą Lietuvoje, atsižvelgiant į tai, siūloma numatyti veiksmingas ir atgrasančias sankcijas už nelegalų darbą, nedeklaruotą darbą, taip pat minima, kad sankcijos darbdaviams – juridiniams asmenims – nedidintos daugiau nei 10 metų ir pan. Ekonomikos ir inovacijų ministerijos nuomone, Užimtumo įstatymo projekto 22 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 56 straipsnio 4 dalies 2 punkte siūlomos nustatyti baudos, siejamos su įmonių apyvartos dydžiu (2,5 proc. nuo įmonės bendrųjų pasaulinių pajamų praėjusių finansinių metų dydžio bauda, tačiau ne mažesnė kaip 3 minimalių mėnesinės algos (toliau  –  MMA) (2 772 Eur) dydžių už kiekvieną nelegaliai dirbusį asmenį ir ne daugiau kaip 0,5 mln. Eur, bei už pakartotinį pažeidimą atitinkamai 5 proc. nuo įmonės bendrųjų pasaulinių pajamų praėjusių finansinių metų dydžio bauda, tačiau ne mažesnė kaip 6 MMA (5 544 Eur) dydžių už kiekvieną nelegaliai dirbusį asmenį ir ne daugiau kaip 1 mln. Eur), galimai yra per griežta priemonė, turint omenyje, kad bauda bus mokama už kiekvieną įmonėje dirbantį nelegaliai asmenį, o tai jau tikėtina atlygins už pažeidimo mastą. Lydimojoje medžiagoje nepateikta analizė ir kitų šalių pavyzdžiai, pagrindžiantys baudos dydžio siejimą su įmonės apyvarta, kaip tinkamiausią ir efektyviausią poveikio priemonę. Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad tarp minimalios baudos dydžio (3 MMA ir 6 MMA) ir maksimalios baudos dydžio (0,5 mln. Eur ir 1 mln. Eur) yra labai didelis atotrūkis ir bendrai baudų dydžiai kelis kartus viršys šiuo metu nustatytus dydžius, todėl abejotina, ar siūlomu teisiniu reguliavimu pasirinktos priemonės yra proporcingos. Siūlytume pakartotinai įsivertinti baudos dydžio susiejimą su įmonių apyvartos dydžiu, apsvarstyti galimybę mažinti maksimalius baudų dydžius ir numatyti baudų didinimą taikyti palaipsniui.

5.    Užimtumo įstatymo projekto 22 straipsniu keičiamo Užimtumo įstatymo 56 straipsnio 4 dalies 2 punkte siūlome nuostatos pradžioje įvesti bendrųjų pasaulinių pajamų sutrumpinimą, o ne nurodyti paaiškinimą nuostatos pabaigoje.

6.    Atkreipiame dėmesį, kad pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Ši nuostata netaikoma, kai teisinis reguliavimas nustatomas arba keičiamas pagal Europos Sąjungos teisės aktuose nustatytus įpareigojimus, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių reikalavimus, taip pat kai nustatomas ūkio subjektams palankesnis teisinis reguliavimas. VDI įstatymo projektu numatoma keisti ūkio subjektų priežiūros teisinį reguliavimą, o įstatymų įsigaliojimo data numatyta – 2024 m. sausio 1 d.  Atsižvelgiant į tai, siūlytume nuostatoms, kurios keičia ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros reguliavimą, numatyti kitą, atitinkančią Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalies nuostatas, įstatymų įsigaliojimo datą.

 

 

Ekonomikos ir inovacijų viceministrė                                                                   Ieva Valeškaitė                                         

 

 

Evelina Maskoliūnaitė, tel. +370 614 32 821, el. p. evelina.maskoliunaite@eimin.lt

Kristina Kertenė, tel. +370 686 95 989, el. p. kristina.kertene@eimin.lt

Vyginta Damzenienė, tel. +370 659 30 075, el. p. vyginta.damzeniene@eimin.lt