Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

Aplinkos ministerijai

Teikiama per TAPIS

 

Kopija

VšĮ „Gamtos ateitis“

info@gamtosateitis.lt

 

VšĮ „Pakuočių tvarkymo organizacija“

info@pto.lt

 

             2021-12-03    Nr. SR-21-366

Į      

 

 

 

DĖL PASIŪLYMŲ PROJEKTUI NR. 21-32785

 

1.         VšĮ „Žaliasis taškas“ susipažino su pateiktu derinti Pakuočių atliekų, susidarančių komunaliniame atliekų sraute, rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos teikimo būtinųjų reikalavimų ir būtinųjų pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutarties sąlygų projektu (toliau tekste ir Projektas) (Nr. 21-32785).

2.         Dėkojame už suteiktą galimybę prisidėti prie aiškesnio teisinio reglamentavimo, to siekdami ir teikiame žemiau nurodomus siūlymus Projektui ir tikimės, kad tai sudarys sąlygas kilti mažiau ginčų ir skirtingų interpretacijų, įgyvendinant šį teisės aktą ateityje.

3.         Suprasdami Projekto rengėjų siekį išspręsti kylančius ginčus dėl rūšiuojamo surinkimo sistemose randamų ne pakuočių atliekų ir atitinkamai mišriose komunalinėse atliekose randamų pakuočių atliekų tvarkymo finansavimo, prašome apsvarstyti, ar Projekto 40 – 41 punktuose nustatyta 80 (ir atitinkamai 20) procentų riba nėra per didelė, lemsianti, kad organizacijos finansuos ne tik pakuočių, tačiau ir kitų atliekų tvarkymą, nors tokios pareigos neturi. Mūsų, ilgus metus atliekamų pakuočių morfologinių patikrų paremtais duomenimis, nuomone, šiuo atveju teisingas būtų įpareigojimas finansuoti visas rūšiavimo konteineriuose surinktų atliekų surinkimo ir vežimo sąnaudas tuo atveju, jei ne mažiau kaip 90 procentų rūšiavimo konteineriuose randamų atliekų sudarytų pakuočių atliekos, o visas kitas atliekas (kas virš 90 procentų) įpareigojant finansuoti jų darytojams. Pastebėtina, kad gyventojams yra sudarytos pilnos sąlygos rūšiuoti pakuočių atliekas, o tuo atveju, jei gyventojas šios pareigos nevykdo (vykdo ją netinkamai), dėl to gamintojų ir importuotojų kaltės nėra, ir tokių veiksmų pasekmė turėtų būti ne komunalinėse atliekose susidarančių pakuočių atliekų tvarkymo finansavimas, bet didesni mokesčiai gyventojams, kurie nesinaudoja tam sukurta sistema.

4.         Atitinkamai teikiame šiuos konkrečius pasiūlymus Projektui:

4.1.     Tikslinti Projekto 6.1.2 punktą išdėstant taip: „Plastiko / metalo, popieriaus / kartono ir plastikinių / metalinių / popierinių, kartoninių, kombinuotųjų / pakuočių atliekų rūšiavimo konteineris – nuo 0,24 iki 1,1 m³;“;

4.2.     Tikslinti Projekto 7.1.1. punktą išdėstant jį taip: „Viena bendro naudojimo rūšiavimo konteinerių aikštelė, kurioje yra vienas bendras rūšiavimui skirtų konteinerių komplektas, ir skirta naudotis ne daugiau kaip 600 atliekų turėtojų“, taip užtikrinant, kad visose šalies savivaldybėse bus naudojamas vieningas surinkimas, apimantis atskirai stiklą, popierių bei likusių pakuočių atliekas;

4.3.     Projekto 6.2.1.3 ir 6.2.2.4 punktuose atsisakyti bendrų plastiko ir popierinių atliekų konteinerių, kadangi popierius sumaišytas su plastiko pakuočių atliekomis praranda savo kokybę, apsunkinamas tinkamas perdirbimas;

4.4.     Papildyti Projekto 8.1.2 punktą įtraukiant atskirus popieriaus / kartono ir popierinių / kartoninių pakuočių rūšiavimo konteinerius;

4.5.     Braukti Projekto 7.2.1 ir 7.2.2 punktuose žodį „bent”, kadangi minėtose vietovėse yra pakankamas vienas komplektas ir neturi būti sudaromos sąlygos prie kiekvieno garažo statyti po komplektą;

4.6.     Tikslinti Projekto 8.1.1.2 ir 8.1.1.3 punktus, nurodant, kad juose pateikiamos alternatyvos, t. y. turi būti įrengtas bent vienas iš šiuose punktuose nurodytų komplektų;

4.7.     Projekto III skyrių papildyti nuostatomis, aiškiai apibrėžiančiomis (informacinių) lipdukų turinį, siekiant išvengti skirtingų savivaldybių skirtingo ženklinimo, nurodant (detalizuojant), kokios pakuotės (ir jų atliekos) galimos mesti į atitinkamus konteinerius, kokias atliekas mesti draudžiama, taip pat informaciniuose lipdukuose informuojant atliekų darytoją apie taikomą administracinę atsakomybę (nurodant konkretų Administracinių nusižengimų kodekso straipsnį ir jame nustatytą baudos dydį) už netinkamą rūšiavimą. Informaciniame lapelyje pateiktinos informacijos turinys gali būti apibrėžiamas naudojantis ir mūsų pateikiama informacija (Šaltinis: https://www.zaliasistaskas.lt/teisingo-rusiavimo-atmintine/);

4.8.     Papildyti Projekto 10 punktą išdėstant taip: „Rūšiavimo konteineriai turi būti ženklinami žymekliais, nurodančiais konkretaus konteinerio inventorinį numerį ir (ar) kodą. Inventorinis konteinerio numeris turi būti lengvai prieinamas ir matomas konteineriu besinaudojantiems asmenims. Konkrečioje savivaldybėje esančių konteinerių inventoriniai numeriai turi būti unikalūs ir nesidubliuoti.”; 

4.9.     Papildyti Projekto 11 punktą nauju sakiniu: „Organizacijoms turi būti sudarytos galimybės ir sąlygos internetu realiu laiku pasiekti konteinerių identifikavimo sistemos duomenų bazes ir jose kaupiamą informaciją apie rūšiavimo konteinerius ir jų aptarnavimą“.

4.10.  Papildyti Projekto 12 punktą nuostata, kad atliekų tvarkytojas duomenis privalo perduoti ne tik į administratoriaus konteinerių kodifikavimo sistemą, tačiau „ir į organizacijų informacinę sistemą“. Taip bus sudarytos geresnės sąlygos atliekų tvarkytojo veiklos kontrolei;

4.11.  Tikslinti Projekto 13.1 punktą, nustatant, kad „išskyrus tuos atvejus, jei atliekų tvarkytojas objektyviai negali ištuštinti konteinerių (pvz., užstatytas, prakastas pravažiavimas ir pan.)“;

4.12.  Papildyti Projekto 16 punktą išdėstant taip: „Kitos talpos ar papildomas rūšiavimo konteineris pastatomas, jeigu administratorius patvirtino surinkimo paslaugą teikiančio atliekų tvarkytojo arba organizacijų pranešimus, kad rūšiavimo konteineris pagal ištuštinimo grafiką buvo tris ar daugiau kartų iš eilės perpildytas. Tuo atveju, jei  konteineris pagal ištuštinimo grafiką buvo tris ar daugiau kartų iš eilės užpildytas mažiau kaip 50 procentų priimamas sprendimas retinti konteinerių aptarnavimo dažnumą. Savivaldybė priima sprendimą pakeisti konteinerį kitos talpos surinkimui skirta priemone, pastatyti papildomą priemonę ar retinti aptarnavimo dažnumą per 5 darbo dienas gavusi informaciją apie perpildytus konteinerius arba mažiau kaip 50 procentų užpildytus rūšiavimo konteinerius, kurią pateikia atliekų tvarkytojas arba organizacijos. Jei rūšiavimo konteineriuose įdiegta tūrio daviklių sistema, priimdama sprendimą dėl konteinerio keitimo, papildomų konteinerių pastatymo, aptarnavimo dažnumo mažinimo savivaldybė vadovaujasi šių daviklių automatiškai į konteinerių identifikavimo sistemą perduotais konteinerių užpildymo duomenimis.“;

4.13.  Papildyti Projekto 18 punktą nuostata, kad tikslinimas vykdomas „suderinus su organizacijomis“;

4.14.  Papildyti Projekto VI skyrių nuostata, kad „Savivaldybė atrinkdama atliekų tvarkytoją privalo į atrankos procedūras įtraukti ir organizacijų atstovus bei su organizacijomis suderinti pirkimo dokumentus“. Tik esant tokiai nuostatai ir savivaldybėms įtraukus organizacijų atstovus į pirkimo komisiją bei pateikus derinti (galima ir nesuderinti, jei organizacijų pastabos prieštaraus teisės aktų nuostatoms) pirkimo sąlygas, bus užtikrintas tinkamas gamintojų atsakomybės principo įgyvendinimas, nes gamintojų atstovai turės galimybes dalyvauti ir reikšti konstruktyvius siūlymus, kadangi nuo to priklausys paslaugų finansavimo apimtys, tvarka, terminai ir pan.;

4.15.  Papildyti Projekto 23 punktą nustatant, kad „pasiruošimo paslaugų terminas netaikomas, jei atliekų tvarkytojui, dėl to, kad jis teikia šias paslaugas, nereikalingas papildomas pasiruošimas“;

4.16.  Patikslinti Projekto 26 punktą nuostata, kad atliekų tvarkytojas 5 metrų spinduliu aplink rūšiavimo konteinerius ir (ar) konteinerių aikšteles privalo surinkti visas „antrines žaliavas ir pakuotes“, o ne visas atliekas, kadangi rūšiuojamieji konteineriai nėra skirti visoms atliekoms surinkti;

4.17.  Tikslinti Projekto 27 ir 36.6 punktus, kadangi nėra aišku, kas yra atsakingas už šiuose punktuose nurodomų identiškų funkcijų atlikimą;

4.18.  Papildyti Projekto 31 punktą, kad pakuočių atliekos negali būti ne tik maišomos su nekomunaliniame atliekų sraute susidarančiomis pakuočių atliekomis, tačiau ir su „kitose savivaldybėse surenkamomis pakuočių atliekomis”;

4.19.  Papildyti Projekto VI skyrių nauja nuostata, nustatančia, kad „Atliekų tvarkytojas privalo pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartyje nustatytais terminais ir tvarka išduoti atliekų sutvarkymą įrodančius dokumentus“;

4.20.  Papildyti Projekto VI skyrių nauja nuostata, nustatančia, kad „Tuo atveju, jei su surinkimo ir vežimo paslaugomis vienu metu (pirkimu) yra įsigyjamos ir infrastuktūros priežiūros, atnaujinimo, plėtros paslaugos, pastarųjų paslaugų apimtys ir įkainiai turi būti aiškiai išskiriami iš surinkimo ir vežimo paslaugų, atskirai išskiriant rūšiavimui skirtų priemonių įsigijimo, paruošimo ir pastatymo, remonto ir priežiūros paslaugas“;

4.21.  Papildyti Projekto 37 punktą nuostata, kad „Savivaldybė ne vėliau kaip per mėnesį, pasibaigus kalendoriniams metams, privalo pateikti detalią ataskaitą apie gauto finansavimo administravimo išlaidoms panaudojimą. Tuo atveju, jei gautos lėšos naudojamos ne apibrėžtoms administravimo funkcijoms, savivaldybė privalo tokias lėšas nedelsiant grąžinti organizacijoms ir atitinkama suma yra sumažinamas administravimo išlaidų finansavimas einamaisiais metais (netaikant 5 procentų administravimo sąnaudoms padengti nustatytos vertės).“;

4.22.  Tikslinti Projekto 38 punktą jį išdėstant taip: „Pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartyse sutartu periodiškumu, kuris negali būti ilgesnis kaip kalendorinių metų ketvirtis, ir tvarka už surinkimo paslaugas, suteiktas per ataskaitinį laikotarpį, organizacija apmoka savivaldybei, nebent pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartyse numatyta, kad už suteiktas surinkimo paslaugas organizacija moka surinkimo paslaugą teikiančiam atliekų tvarkytojui pagal jo pateiktą sąskaitą faktūrą, išrašytą remiantis reikalavimų 24 punkte nurodytais surinkimo paslaugos teikimo rezultatais“. Pažymėtina, kad tiek tvarkytojas, tiek ir organizacijos yra PVM mokėtojai, todėl tarp šių subjektų savivaldybės bus tik sąskaitų „perrašinėtoja“, o organizacijos negalės įtraukti sumokėto PVM į atskaitą;

4.23.  Tikslinti Projekto 41 punktą, nustatant, kad, kai randama daugiau kaip 20 procentų atliekų sudaro ne pakuočių atliekos, – „visų“ šių atliekų tvarkymo sąnaudas finansuoja savivaldybė;

4.24.  Papildyti Projekto 42.2.1 punktą nuostata „ir sutartyje nustatytais terminais bei tvarka netaikant papildomo mokesčio išduoti atliekų sutvarkymą įrodančius dokumentus“;

4.25.  Papildyti Projekto 42.2 punktą nauja nuostata „Surinkimo paslaugą teikiančio atliekų tvarkytojo įsipareigojimą netaikant papildomo mokesčio išduoti sutartyje nustatytais terminais ir tvarka atliekų sutvarkymą įrodančius dokumentus. Išduotuose atliekų sutvarkymą įrodančiuose dokumentuose nurodytas sutvarkytų pakuočių atliekų kiekis negali būti mažesnis nei kiekis, kurį organizacijos finansavo. Atliekų sutvarkymą įrodantys dokumentai paskirstomi organizacijoms proporcingai finansuotoms paslaugoms (pagal užimamos rinkos dalį)“;

4.26.  Papildyti Projekto 42.2.5 punktą, dėl savivaldybės įsipareigojimo finansuoti pakuočių atliekų konteineriuose randamų „visų“ ne pakuočių atliekų surinkimo ir vežimo sąnaudas;

4.27.  Papildyti Projekto 42.6 punktą jį išdėstant taip: „Sankcijos už sutartinių įsipareigojimų nevykdymą ar netinkamą vykdymą (įskaitant atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų panaikinimą dėl surinkimo paslaugą teikiančio tvarkytojo kaltės), sankcijų taikymo tvarka;

4.28.  Papildyti Projekto 42.7 punktą jį išdėstant taip: „Sutarties šalių tarpusavio atsiskaitymo tvarka: kokiu periodiškumu (ne rečiau kaip kas kalendorinį ketvirtį) apmokamas surinkimo paslaugos teikimas ir kokie surinkimo paslaugos teikimą pagrindžiantys dokumentai pateikiami organizacijoms (įskaitant bet neapsiribojant atliekų sutvarkymą įrodantys dokumentai); kokiu periodiškumu (ne rečiau kaip kas kalendorinį pusmetį ne rečiau kaip kas ketvirtį arba ne rečiau kaip kas pusmetį (pirmojo metų pusmečio atveju) ir vėliau ne rečiau kaip kas ketvirtį) išrašomi pakuočių atliekų sutvarkymą įrodantys dokumentai ir pateikiami organizacijoms; kokiu periodiškumu (ne rečiau kaip kas kalendorinį ketvirtį) organizacijos apmoka administravimo sąnaudas, nurodytus reikalavimų VII skyriuje; sankcijos už apmokėjimo sąlygų nesilaikymą“;

4.29.  Papildyti Projekto 42.8 punktą jį išdėstant taip: „Sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka: kokiu periodiškumu atliekami surinkimo paslaugą teikiančio atliekų tvarkytojo veiklos patikrinimai (ir jų iniciavimo bei atlikimo tvarka) ir kokie dokumentai, pagrindžiantys tinkamą įsipareigojimų vykdymą, pateikiami sutarties šalims; pažeidimų nustatymo, fiksavimo ir šalinimo tvarka“;

4.30.  Papildyti Projekto 42.9 punktą jį išdėstant taip: „Šalių atsakomybė už sutartinių įsipareigojimų nevykdymą ar netinkamą vykdymą, (sankcijų dydis (tame tarpe ir kuomet panaikinami atliekų sutvarkymą įrodantys dokumentai dėl surinkimo paslaugą teikiančio tvarkytojo kaltės, atliekų tvarkytojui kylanti pareiga kompensuoti dėl to patirtus organizacijų ir / ar gamintojų ir importuotojų nuostolius susijusius su mokesčio už aplinkos teršimą mokėjimu), mokėjimo sąlygos ir tvarka); atleidimo nuo atsakomybės sąlygos ir tvarka; nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybės“.

 

 

 

Pagarbiai,

 

VšĮ „Žaliasis taškas“

Generalinis direktorius Kęstutis Pocius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Originalus dokumentas nebus siunčiamas