Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

 


LIETUVOS RESPUBLIKOS Ekonomikos ir inovacijų MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 38, LT-01104 Vilnius, tel.: 8 706 64 845,
el. p. kanc@eimin.lt, http://eimin.lrv.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188621919

                                                                                       

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai

 

2023-02-

Nr. (4.6-82 Mr)-

 

Į 2023-01-25

Nr. 10-427

 

 

 

 

DĖL lietuvos respublikos vyriausybės nutarimo PROJEKTO DERINIMO

Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija išnagrinėjo Jūsų pateiktą derinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo sąlygų sąrašo patvirtinimo“ projektą (toliau – Projektas) ir pagal kompetenciją teikia šias pastabas bei pasiūlymus.

1. Neaišku, koks yra Projekto 1.1 papunkčiu numatomo keitimo tikslas, nes Projekto teikime nieko apie tą keitimą nepaaiškinama. Jei tokio keitimo tikslas yra reikalauti, kad pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – PASPĮ) pirmines ambulatorines paslaugas pačios teiktų pacientams visą parą, toks keitimas turėtų būti išsamiai pagrįstas ir įvertintas jo proporcingumas.

2. Projekto teikime nurodoma, kad atlikus PASPĮ analizę nustatyta, kad padaugėjo PASPĮ, kuriose prirašyta mažiau nei 1200 gyventojų, ir kad šios PASPĮ susiduria su darbo organizavimo trikdžiais, todėl Projektu yra nustatomi apribojimai dėl minimalaus prirašytų gyventojų skaičiaus. Siūlytina įvertinti, ar nurodytų problemų neįmanoma išspręsti mažiau veiklą ribojančiomis priemonėmis, ar tokia priemonė tikrai efektyvi tikslams pasiekti ir neturės neigiamos įtakos paslaugų prieinamumui (sumažės patogumas ir pasirinkimo galimybės gyventojams). Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 9 straipsnio 8 dalį privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis asmens sveikatos priežiūros įstaigoms apmokamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, kurios atitinka Vyriausybės nustatytas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo sąlygas, todėl jei PASPĮ bent vienos iš nustatytų sąlygų neatitinka (nepriklausomai nuo prirašytų gyventojų skaičiaus), tokia įstaiga neturėtų gauti privalomojo sveikatos draudimo fondo finansavimo. Jei PASPĮ, kuriose prirašyta mažiau nei 1200 gyventojų, savo veiklą organizuoja taip, kad atitiktų visus nustatytus reikalavimus (net ir įstaigos nedarbo metu, personalo atostogų, mokymosi ar ligos metu), pavyzdžiui, sudarius sutartis su ligoninių skubiosios pagalbos skyriais, vien tik prirašytų gyventojų skaičius neturėtų būti vieninteliu kriterijumi, kuris lemtų PASPĮ veiklos nutraukimą. Ypač atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu tik vienintelė poliklinika, kaip nurodyta Projekto teikime,  teikia paslaugas visą parą kiekvieną dieną, tai yra net tos PASPĮ, kuriose prirašyta daugiau nei 1200 gyventojų, pačios neteikia paslaugų visa apimtimi, todėl abejotina, ar nustatomi apribojimai veiklai bus efektyvūs sprendžiant nurodytas problemas. Taip pat manytina, kad jie sukels neigiamų pasekmių tiek nedidelėmis apimtimis veiklą vykdančioms PASPĮ (tikėtina, kad dalis turės užsidaryti), tiek sumažins gyventojų pasirinkimo galimybes ir patogumą gauti paslaugas arčiau namų. Analogiška pastaba dėl Projekto 1.6 papunkčiu nustatomo apribojimo psichikos sveikatos centrams.

3. Neaišku, kodėl prisitaikymui prie reikalavimo vienu veiklos adresu turėti prirašytų ne mažiau 1200 gyventojų asmens sveikatos priežiūros įstaigai (toliau – ASPĮ), teikiančiai šeimos medicinos paslaugas, suteikiami 3 metai po įsisteigimo, o psichikos sveikatos centrams turėti prirašytų ne mažiau 5000 (7000) gyventojų – tik 2 metai po įsisteigimo, kuo remiantis siūlomi nustatyti būtent tokie prisitaikymo terminai.

4. Projektu nenumatomas joks pereinamasis prisitaikymo prie naujų reikalavimų laikotarpis toms ASPĮ, kurios jau veikia daugiau negu 3 metus, tačiau kuriose prirašyta mažiau nei 1200 gyventojų. Šioms ASPĮ taip pat turėtų būti paliekamas pereinamasis laikotarpis trūkumams pašalinti.

5. Iš Projekto nuostatų neaišku, kada bus fiksuojama, kad PASPĮ neatitinka reikalavimo dėl minimalaus prirašytų gyventojų skaičiaus, jei bent vieną dieną, savaitę, mėnesį ar kalendorinius metus prirašyta mažiau nei 1200 gyventojų, koks nukrypimas yra leistinas. Ta pati pastaba taikytina ir psichikos sveikatos centrams.

6.  Psichikos sveikatos centrams numatoma išimtis dėl reikalavimo turėti prirašytų ne mažiau 5000 (7000) gyventojų tuo atveju, kai anksčiau turėjo ne mažiau 5000 (7000) prirašytų gyventojų – išimtis taikoma 6 mėnesius nuo to momento, kai ASPĮ turėjo ne mažiau 5000 (7000) prirašytų gyventojų. Neaišku dėl kokių priežasčių analogiška išimtis nėra numatyta ASPĮ, teikiančioms šeimos medicinos paslaugas.

7. Neaišku, kur yra apibrėžta, kas yra Projekto 1.13 papunkčiu keičiamo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo sąlygų sąrašo (toliau – Sąrašas) 8.2 papunktyje minimos stacionarinių akušerijos paslaugų regioninės funkcinės sveikatos priežiūros teritorijos, kaip jos nustatomos. Siūlytume apibrėžti kas tai yra, kaip jos nustatomos arba pateikti nuorodą į kitą teisės aktą, kuriame jos apibrėžtos.

8. Projekto 1.13 papunkčiu keičiamo Sąrašo 8.2 papunktyje nurodyta, kad stacionarinių akušerijos paslaugų regioninės funkcinės sveikatos priežiūros teritorijose (toliau – teritorija), kuriuose gyventojų skaičius yra didesnis nei 300 000, turi būti viena iš nurodytų sąlygų. Keičiamo Sąrašo 8.2.1 papunktyje nurodyta viena iš sąlygų yra stacionarines akušerijos paslaugas teikianti (teikiančios) ASPĮ, kurioje (kuriose) bent vienais iš dvejų paskutinių paeiliui einančių metų ASPĮ priimta ne mažiau kaip 600 gimdymų, taigi užtenka bent vienos ASPĮ, kuri atitiktų šią sąlygą, todėl neaišku, kam reikalinga 8.2.2 papunktyje nustatyta sąlyga, jei 8.2.2 papunktyje nustatytu atveju (jei yra viena 8.2.1 papunkčio sąlygas atitinkanti ASPĮ) jau užtikrinamas atitikimas 8.2.1 papunktyje nustatytai sąlygai ir to pakanka. Jei pakeitimu siekiama, kad tuo atveju, kai yra tik viena ASPĮ, atitinkanti 8.2.1 papunktyje nurodytą sąlygą, būtų taikoma tik 8.2.2 papunktyje nurodyta sąlyga, turėtų būti tikslinamas 8.2.1 papunktis įrašant, kad turi būti bent dvi nurodytą sąlygą atitinkančios ASPĮ.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Projekto 1.13 papunkčiu keičiamo Sąrašo 8 punkto formuluotę privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis būtų apmokamos visų nurodytoje teritorijoje esančių ASPĮ teikiamos paslaugos net, jei, pavyzdžiui, 8.2.1 papunktyje nurodytą sąlygą atitinka tik viena ASPĮ.  

9. Projekto teikime nurodoma, kad atsižvelgiant į Projekto nuostatas būtų naikinami nebeaktualūs šiuo metu galiojančios Sąrašo redakcijos 12.7 ir 12.8 papunkčiai. Manytume, kad tokia argumentacija yra nepakankama, nes siūlomo Sąrašo 11 punktas ar kiti 12 punkto papunkčiai neapima šiuo metu galiojančios Sąrašo redakcijos 12.7 papunkčio nuostatų. Toks keitimas pablogintų ASPĮ veiklos tęstinumo ir plėtros sąlygas, todėl turėtų būti išsamiai pagrįstas jo būtinumas.

10. Atsižvelgiant į tai, kad Projektu iš esmės keičiamas esamas teisinis reguliavimas, siūlome atlikti išsamų numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimą, įvertinti poveikį ASPĮ veiklai, asmens sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumui, socialinei aplinkai.

11. Atkreipiame dėmesį, kad pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Ši nuostata netaikoma, kai teisinis reguliavimas nustatomas arba keičiamas pagal Europos Sąjungos teisės aktuose nustatytus įpareigojimus, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių reikalavimus, taip pat kai nustatomas ūkio subjektams palankesnis teisinis reguliavimas. Siūlytume apsvarstyti galimybes laikytis šios sąlygos ir patikslinti Projekto įsigaliojimą.

 

 

Ekonomikos ir inovacijų viceministrė                                                                        Ieva Valeškaitė  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ramunė Mickuvienė, tel. 8 694 75 208, el. p. Ramune.Mickuviene@eimin.lt