Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS 2023 M. BIRŽELIO 20 D. ANTIKORUPCINIO VERTINIMO

IŠVADOS NR. 4-01-5167 „DĖL SANTAROS KLINIKŲ TEISĖS AKTŲ, REGLAMENTUOJANČIŲ ASMENŲ, PAGEIDAUJANČIŲ GAUTI ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGAS, REGISTRACIJĄ, ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ LAUKIMO EILIŲ SUDARYMĄ IR ŠIŲ EILIŲ VALDYMĄ“ ĮGYVENDINIMO PAŽYMA

 

STT pastabos ir pasiūlymai[1]

Informacija apie pastabų ir pasiūlymų įgyvendinimą[2]

Specialiųjų tyrimų tarnybos vertinimas [3]

Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai

1.1. Santaros klinikų nustatytu teisiniu reglamentavimu atskiriems asmenims sudaromos sąlygos asmens sveikatos priežiūros paslaugas gauti išskirtinėmis sąlygomis.

1.1.1. Vidaus tvarkos taisyklių 17 punkte nustatyta: „17. Planine tvarka hospitalizuojami pacientai privalo turėti Santaros klinikų šeimos gydytojų ar gydytojų specialistų siuntimą. Suderinus paciento hospitalizavimą su atitinkamo Santaros klinikų centro vadovu ar stacionaro skyriaus vedėju – kitos asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimą.“ Prievolė papildomai derinti hospitalizavimo klausimą su atitinkamo skyriaus vedėju nustatoma ir Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus darbo organizavimo procedūros 5.9.1 papunktyje.

Darytina prielaida, kad papildomo derinimo procedūra reikalinga planuojant ir organizuojant stacionarinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą. Tačiau, nekvestionuodami minėto poreikio, nustatėme, kad:

- Teisiniu reglamentavimu nėra nustatoma, kaip turėtų būti įgyvendinama prievolė papildomai derinti hospitalizavimo klausimą su atitinkamu centro vadovu ar stacionaro skyriaus vedėju, t. y. ar tokiam derinimui turi būti registruojamasi taip pat, kaip ir vizitui asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti, ar derinimas vyksta privataus susitikimo metu. Manytina, kad toks neapibrėžtumas didina prielaidas, kad atskirų asmenų atžvilgiu teisės normų taikymo praktika gali skirtis.

- Atliekant antikorupcinį vertinimą ir analizuojant Išankstinės pacientų registracijos informacinė sistemoje (E. sveikata) esamas parinktis, darytina išvada, kad Išankstinės pacientų registracijos informacinė sistemoje (E. sveikata) nėra galimybių registruotis vizitui, kurio paskirtis būtų – derinti hospitalizavimo klausimą su Santaros klinikų centro vadovu ar stacionaro skyriaus vedėju. O tai reiškia, kad asmeniui, siekiančiam derinti hospitalizavimo klausimą, yra sukuriamas poreikis dar iki tiesioginio derinimo su atitinkamu vadovu ar vedėju bendrauti su kitu personalu, kas didina rizikas dėl procedūrų neapibrėžtumo.

- Iš esamo teisinio reglamentavimo nėra aišku, kokios galėtų būti atliekamos procedūros, jeigu hospitalizavimo klausimo su atitinkamo Santaros klinikų centro vadovu ar stacionaro skyriaus vedėju suderinti nepavyktų. Laikytina, kad tokių procedūrinių klausimų nepakankamas reglamentavimas, skatina hospitalizavimo klausimus derinti neformaliai.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad esamu reglamentavimu ne visiems asmens sveikatos priežiūros paslaugas pageidaujantiems gauti asmenims sudaromos vienodos sąlygos šias paslaugas gauti, kas savo ruoštu sudaro sąlygas piktnaudžiauti priimant atitinkamus sprendimus, ir skatina ieškoti būdų paveikti šiuos sprendimus.

Siekdami skaidrinti asmenų, pageidaujančių gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, registracijos, asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eilių sudarymo ir šių eilių valdymo procedūras ir didinti paslaugų prieinamumą, siūlome tobulinti teisinį reglamentavimą pagal pateiktas pastabas.

Neatsižvelgta.

 

Stacionarinės paslaugos teikiamos VšĮ Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų (toliau – Santaros klinikos) 79 padaliniuose, iš viso šiuo metu veikia 1684 lovos stacionarinėms paslaugoms teikti.

Pacientų hospitalizavimo organizavimas planinių ir skubių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimui yra viena iš svarbiausių padalinių, teikiančių stacionarines asmens sveikatos priežiūros paslaugas, vadovų / skyrių vedėjų užduočių, reikšmingai įtakojanti efektyvų įstaigos resursų panaudojimą. Ši užduotis aiškiai nurodoma padalinių vadovų pareiginėse instrukcijose. Įtraukimas į hospitalizavimo planus vyksta padalinio vadovui aptariant paciento situaciją su gydančiu gydytoju. Apie hospitalizavimo planų pokyčius pacientai informuojami asmeniškai. Tokia hospitalizavimo tvarka yra įprasta sveikatos priežiūros įstaigose, teikiančiose ir skubią ir planinę medicinos pagalbą, yra gerai žinoma Santaros klinikų ir kitų sveikatos priežiūros įstaigų gydytojams. Kasdieninė hospitalizavimo į padalinius kontrolė reikalinga dėl labai išreikšto pacientų srautų heterogeniškumo kiekviename padalinyje:

·             Skubių pacientų srauto netolygumo. Organizuojant hospitalizavimą pirmiausiai turi būti užtikrintas paslaugų prieinamumas skubios pagalbos reikalaujantiems pacientams;

·             Planinių paslaugų heterogeniškumo – skirtingoms planinėms paslaugoms teikti reikalingi įvairūs resursai (operacinės, diagnostinė įranga, specifinės kompetencijos ir pan.), kurių prieinamumas netolygus;

·             Galimybės atidėti planinės paslaugos teikimą nesukeliant pasekmių atskiriems pacientams reikšmingai skiriasi;

·             Pacientų išrašymo po suteiktų paslaugų laiko neapibrėžtumas (skirtingi gydymo rezultatai, komplikacijų tikimybė, papildomų paslaugų, kurių nebuvo galima suplanuoti, teikimas).

Kadangi skirtingų Santaros klinikų centrų ir skyrių specifika labai skiriasi, vieninga hospitalizavimo reguliacija nebūtų prasminga. Stacionarizavimo tvarka aprašoma atskirų Santaros klinikų padalinių darbo organizavimo procedūrose, tvirtinamose įstaigos generalinio direktoriaus įsakymu. Esminis efektyvaus hospitalizavimo proceso užtikrinimo elementas – aiškiai deleguota funkcija tinkamos kompetencijos darbuotojui.

Išvardintos aplinkybės lemia tai, kad planinių stacionarinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo organizavimas deleguotas padalinių vadovams, kurie be išimčių yra aukštos kompetencijos gydytojai. Išankstinis planavimas be nuolatinės priežiūros ir korekcijų neįmanomas siekiant efektyvaus įstaigos resursų naudojimo. Sklandžiam proceso organizavimui būtina padalinių vadovų ir gydančių gydytojų komunikacija, o tiesioginis pacientų dalyvavimas nebūtų efektyvus. Padalinių vadovų ir gydančių gydytojų komunikacija užtikrinama organizuojant kasdienius padalinių bendrus veiklos / pacientų būklės aptarimus.

Siekiama, kad vidutinė užimtų lovų proporcija Santaros klinikų stacionaro padaliniuose būtų 75-85 proc. Visos įstaigos mastu šiuo metu rodiklis svyruoja 80-85 proc. ribose. Higienos instituto duomenimis, Santaros klinikų lovos funkcionavimo ir lovos apyvartos rodikliai atitinkamai yra 293,44 ir 44,61, tai rodo efektyvų stacionaro paslaugų teikimo organizavimą (palyginimui atitinkami Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninės Kauno klinikų rodikliai yra 254,13 ir 42). 

 

 

1.2. Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E. sveikata) nesudaromos galimybės registruotis visoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms.

Atliekant antikorupcinį vertinimą ir išanalizavus Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E. sveikata) esamas registracijos asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti galimybes, nustatyta, kad pagal Ministerijos mokamų paslaugų teikimo tvarką mokamoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms internetu registruojama tik tuo atveju, jeigu asmuo, pageidaujantis gauti mokamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, neturi asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimo. Tai yra, internetu neįmanoma užsiregistruoti, jeigu pageidaujama gauti papildomų ar brangesnių paslaugų, arba pageidaujama asmens sveikatos priežiūros paslaugas ar slaugos ir palaikomojo gydymo paslaugas gauti ne eilės tvarka.

Pažymėtina, kad tokia praktika turi įtakos statistikai, būtinai vertinant pacientų eilių sudarymą, kadangi visi pacientai, kuriems suteiktos mokamos paslaugos, traktuojami, kaip neturintys asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimo, ir nefiksuojami tie pacientai, kurie turėdami asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimą, paslaugas pageidavo gauti greičiau nei būtų gavę iš PSDF biudžeto lėšų apmokamas paslaugas.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad pagal Išankstinės pacientų registracijos informacinės sistemos (E. sveikata) duomenis, pas dalį specialistų galima užsiregistruoti tik mokamoms paslaugoms. Pavyzdžiui, 2023 m. gegužės 23 dieną Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E. sveikata) nebuvo galimybės užsiregistruoti šioms iš PSDF biudžeto lėšų apmokamoms paslaugoms (t. y. turint asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimą): burnos, veido ir žandikaulių chirurgija, endokrinologija, hematologija (Krešėjimo sutrikimai, giliųjų venų trombozė), kardiologija (Suaugusiems), ortopedija ir traumatologija (Suaugusiems), otorinolaringologija (LOR (burnos, gerklės, nosies) onkologinės ligos), otorinolaringologija (Suaugusiems), pilvo chirurgija (Tulžies pūslės ir latakų ligos), plastinė ir rekonstrukcinė chirurgija (Suaugusiems), reumatologija (informacija apie visas registracijos galimybes pateikiama šios išvados priede „Sąrašas 2023 m. gegužės 23 dieną Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E. sveikata) pateikiamų Santaros klinikų teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų laisvų laikų išankstinei registracijai“).

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E.  sveikata) nesudaromos galimybės registruotis visoms, tiek iš PSDF biudžeto lėšų apmokamoms, tiek kitoms, išskyrus „be siuntimo“ mokamoms, asmens sveikatos priežiūros paslaugoms. Kas savo ruožtu sukuria asmens, pageidaujančio gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, poreikį ieškoti kitų būdų patekti pas gydytoją, dėl ko didėja piktnaudžiavimo galimybės. Todėl, siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, siūlome, Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E. sveikata) sudaryti galimybę registruotis visoms Klinikų teikiamoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms.

Neatsižvelgta.

Pirmiausia atkreipiame dėmesį ir pabrėžiame, kad Santaros klinikose  PSDF apmokamų asmens sveikatos priežiūros (toliau – ASP) paslaugų teikimas ir mokamų paslaugų teikimas yra atskirti tiek tokių paslaugų teikimo vieta ir padaliniu (Santaros medicinos centras ir Konsultacijų poliklinika), tiek  ir registracijos tvarka. Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (IPR IS) funkcionuoja atskiros registratūros: viena registratūra  skirta tik Santaros medicinos centre teikiamoms mokamoms asmens sveikatos priežiūros  paslaugoms gauti, kitos registratūros yra skirtos pacientų registravimui PSDF biudžeto lėšomis apmokamoms paslaugoms gauti.  

Pažymime, kad pacientui turint asmens sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – ASPĮ) gydytojo siuntimą ir teikiant PSDF biudžeto  lėšų apmokamas paslaugas, tais atvejais, kai pacientas pageidauja gauti papildomas ar brangesnes paslaugas, jos teikiamos kartu su pagrindine paslauga, todėl atskira registracija mokamoms paslaugoms tais atvejais nėra reikalinga.  

Atkreipiame dėmesį, kad  pacientui pageidaujant gauti atskiras papildomas ar brangesnes ASP paslaugas, siuntimai tokioms paslaugoms nėra rašomi, todėl pacientai turi galimybę registruotis internetu IPR IS tokioms mokamoms ASP paslaugoms gauti.  

Išankstinė pacientų registracijos sistema, kaip nusako pats šios sistemos pavadinimas, skirta pacientų registracijai tik planinėms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti. Todėl pacientai, kurie pageidauja gauti paslaugas ne eilės tvarka, anksčiau nei būtų gavę iš PSDF biudžeto lėšų apmokamas (t. y. neplanines paslaugas), yra vertinami kaip pacientai be siuntimo skubesnei pagalbai ir yra nukreipiami registruotis į IPR IS atskirą Santaros medicinos centro registratūrą.

Norime tik paminėti, kad Santaros klinikos slaugos ir palaikomojo gydymo paslaugų neteikia, todėl ir registruotis joms nėra galimybės.

    Pažymėtina, kad IPR IS išskirti ir atskirai fiksuoti mokamų paslaugų registracijos tipus atskirai statistikos tikslais nėra prasmės, nes administracinė našta būtų didesnė nei nauda.

Registraciją IPR IS Santaros klinikos vykdo vadovaudamosi Pacientų registravimo asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2018 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. V-812 „Dėl Pacientų registravimo asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas), nustatytais reikalavimais (galiojanti suvestinė redakcija nuo 2022-11-15).  Laisvų  gydytojų specialistų-konsultantų vizitų laikų pateikimas ir pacientų registracija vykdoma remiantis  Aprašo 12.5, 12.6, 12.7, 12.8 punktais.

Atkreipiame dėmesį, kad Apraše, be kita ko, yra aptariamos situacijos, kai nėra galimybės užsiregistruoti iš PSDF biudžeto lėšų apmokamoms paslaugoms, ir numatyti jų sprendimo būdai:

·             Aprašo 3 punkte nustatyta, kad ASPĮ IPR IS iki einamojo mėnesio 25 dienos skelbiami ASPĮ kito mėnesio paslaugų teikimo grafikai: jeigu asmens sveikatos priežiūros specialisto darbo grafikas pastovus, nuolat skelbiamas ne mažiau kaip trijų mėnesių jo paslaugų teikimo grafikas, jeigu asmens sveikatos priežiūros specialisto darbo grafikas nepastovus, nuolat skelbiamas ne mažiau kaip vieno mėnesio jo paslaugų teikimo grafikas.

·             Aprašo 12.6 papunktyje nustatyta, jei ASPĮ neturi galimybės paskirti paslaugos suteikimo datos ir laiko (nepaskelbti paslaugų teikimo grafikai), pasiūlo pacientą registruoti paciento kreipimosi eilės tvarka, nenurodant paslaugos teikimo datos ir laiko, ir, jei pacientas sutinka, registruoja į laukiančiųjų sąrašą.

 

Atsakant į pastabą 1.2 punkte dėl nurodytos situacijos, kai 2023 m. gegužės 23 d. Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje nebuvo galimybės užsiregistruoti kai kurioms iš PSDF biudžeto lėšų apmokamoms paslaugoms ir pas dalį specialistų galima užsiregistruoti tik mokamoms  paslaugoms, pažymime, kad galiojantiems teisės aktams nebuvo nusižengta:

·              Registracija vykdoma vadovaujantis aukščiau minėtame Apraše nustatytais reikalavimais;

·             Kadangi, kaip jau minėta anksčiau, IPR IS yra atskira registratūra mokamoms paslaugoms registruotis, o iš PSDF biudžeto lėšų apmokamoms paslaugoms gauti yra formuojama laukiančiųjų eilė, ieškant laisvų vizitų laikų pirmiausia (o kartais ir tik) matomi registracijos  laikai mokamoms paslaugoms gauti;  

·             Kadangi Santaros klinikos kol kas neturi SAM leidimo teikti iš PSDF biudžeto lėšų apmokamų burnos, veido ir žandikaulių chirurgijos paslaugų, joms pacientai registruojami tik Santaros medicinos centre ir tik mokamoms;

·             Dalis Santaros klinikos gydytojų dirba tik Santaros medicinos centre (nedirba Santaros klinikų Konsultacijų poliklinikoje),  t. y. teikia tik mokamas paslaugas, todėl negali būti sudaryta  galimybė registruotis šių gydytojų iš PSDF biudžeto apmokamoms paslaugoms;

·             Kadangi gydytojai specialistai gali teikti visas pagal medicinos normą priskirtas paslaugas, nesant laisvų vizitų laikų siaurai, specializuotai paslaugai (pvz., Pilvo chirurgija (Tulžies pūslės ir latakų ligos)), yra galimybė registruotis atitinkamai paslaugai be specializacijos (pvz., Pilvo chirurgija (be specializacijos)).

 

Apibendrinant anksčiau išdėstytą informaciją, pabrėžiame, kad Santaros klinikų  IPR IS yra sukurta ir naudojama atskira registracija mokamoms paslaugoms, teikiamoms Santaros medicinos centre, tam, kad tie pacientai, kurie užsiregistravę PSDF biudžeto lėšomis apmokamoms paslaugos, gautų jas laiku, ir dėl atskirai registruojamų mokamų paslaugų nenukentėtų PSDF apmokamų paslaugų prieinamumas.  

Taip pat patvirtiname, kad  Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (IPR IS) yra sudaroma galimybė registruotis visoms Santaros klinikų teikiamoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms.

 

 

Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai

 

Ne visi Klinikų teisės aktai yra viešai prieinami.

Pažymėtina, kad Klinikų mokamų paslaugų teikimo procedūra vertinimui buvo pateikta raštu, o viešai, nei Klinikų, nei Teisės aktų registre ar kitose viešai prieinamose interneto svetainėse, ji neskelbiama.

Manytina, kad, nepaisant to, kad Klinikų mokamų paslaugų teikimo procedūros 5.2.4 papunktyje nustatoma, kad informacija apie mokamas paslaugas iškabinama matomoje vietoje su nurodytomis kainomis (arba nuoroda kur galima sužinoti kainas) bei nurodymu kaip ir kur sumokėti, šio teisės akto viešas nepaskelbimas neužtikrina pakankamą informacijos sklaidą, mažina ratą asmenų, kurie žino apie mokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų gavimo galimybes. Taip pat kelia klausimą dėl Teisės aktų registre nepaskelbtų teisės aktų galiojimo.

Siekdami užtikrinti procedūrų skaidrumą, siūlome Klinikų mokamų paslaugų teikimo procedūras reglamentuojančius ir kitus susijusius teisės aktus skelbti Klinikų interneto svetainėje ir Teisės aktu registre.

Planuojama atsižvelgti iš dalies.

Klinikų mokamų paslaugų teikimo procedūra šiuo metu  atnaujinama iš esmės, kai ji bus suderinta ir patvirtinta, bus prieinama visiems darbuotojams Klinikų dokumentų valdymo sistemoje SANTA-HIS ERA ir vidiniame intranete, taip pat paviešinta visuomenei Klinikų interneto svetainėje.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje yra aiškiai apibrėžtas Teisės aktų registre viešinamų teisės aktų sąrašas. Pažymėtina, kad Santaros klinikos, kaip viešoji įstaiga, teikianti medicinos viešąsias paslaugas, nėra viešojo administravimo subjektas (žr. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2015 m. sausio 28 d. nutartį civilinėje byloje Nr. e3K-3-53-415/2015). Todėl Santaros klinikų priimami teisės aktai, vadovaujantis minėto įstatymo 6 straipsnio 2 dalimi, nėra priskiriami Teisės aktų registro objektams. Vadovaujantis minėto įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 17 punkto nuostata, „Kitų asociacijų, valstybės ar savivaldybės įmonių, viešųjų įstaigų, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybė, valdymo organų priimti teisės aktai Teisės aktų registro objektais yra tik tais atvejais, kai šiuos teisės aktus skelbti Teisės aktų registre privaloma pagal teisės aktus“.

Kiti įgyvendinamieji teisės aktai bei sveikatos priežiūros įstaigų veiklą reglamentuojantys teisės aktai nenumato pareigos sveikatos priežiūros įstaigos priimamų mokamų paslaugų teikimo procedūras reglamentuojančių ir kitų susijusių teisės aktų skelbti Teisės aktų registre, todėl Teisės aktų registre Santaros klinikų (pažymėtina, kad ir kitų ASPĮ teisės aktai nėra skelbiami Teisės aktų registre), teisės aktai nėra skelbiami, tačiau pacientams aktualūs vidaus teisės aktai viešinami Santaros klinikų interneto svetainėje, taip pat prieinami Santaros klinikų padaliniuose spausdintine forma.

 

Kitos pastabos ir pasiūlymai

Nepateikta

-

 

 

____________

 



[1] Pildo subjektas, kuriam adresuota STT antikorupcinio vertinimo išvada.

[2] Pildo subjektas, kuriam adresuota STT antikorupcinio vertinimo išvada.

[3] Pildo STT.