Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo
teikėjas, data
|
Siūloma
keisti
|
Pasiūlymo
turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-24
|
1
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros
principams ir teisės technikos taisyklėms,
teikiame šias pastabas:
1.
Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Civilinio
proceso kodekso (toliau - CPK) 590 straipsnio 1 dalį ir nustatyti, jog „Jeigu skolininkas yra fizinis asmuo,
vykdomąjį dokumentą antstolis vykdo pagal šio asmens gyvenamąją vietą, jo
turto buvimo vietą arba jo darbo vietą. Jei skolininko vykdomuosius
dokumentus jau vykdo antstolis, visi vėliau gaunami vykdomieji dokumentai
vykdomi to pačio antstolio, nepriklausomai nuo kitų aplinkybių.“ (išskirtas
siūlomas papildymas) Pasiūlymo turinys diskutuotinas.
Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamoje
nuostatoje yra nustatyta alternatyvaus vykdomojo dokumento vykdymo vietos
parinkimo galimybė, atsižvelgiant į fizinio asmens gyvenamąją vietą, jo turto buvimo vietą
arba jo darbo vietą. Tačiau toks alternatyvus vykdymo veiksmų atlikimas yra
ribojamas atsižvelgiant į kitas imperatyvaus pobūdžio CPK nuostatas. Pažymėtina, kad vykdymo teisinius santykius
imperatyviomis teisės normomis reguliuoja ir keičiamo straipsnio 3 ir 4 dalys, nustatančios, kad „Antstolis vykdymo veiksmus atlieka antstolio
aptarnaujamoje teritorijoje.“ ir „Jeigu vykdymo veiksmai turi
būti atliekami kito antstolio aptarnaujamoje teritorijoje, antstolis
persiunčia vykdomąjį dokumentą išieškotojo rašte nurodytam antstoliui, o kai
išieškotojas nenurodo kito antstolio, vykdomąjį
dokumentą grąžina išieškotojui.“ Be to, vykdymo procesas reguliuojamas ir CPK
591 straipsnio nuostatomis,
aptariančiomis vykdymo veiksmų atlikimą kito antstolio aptarnaujamoje
teritorijoje. Šiame kontekste pažymėtina, jog siūlomas CPK pakeitimas stokoja
teisinio aiškumo, nes nėra aišku tai, kas turėtų būti laikoma „kitomis
aplinkybėmis“ ir koks turėtų būti siūlomos nuostatos bei kitų CPK nuostatų
teisinis santykis. Tuo atveju, jei vartojant sąvoką „kitos aplinkybės“
omenyje turėtos kitos CPK nuostatos, siūlomas teisinis reguliavimas
teisėkūros požiūriu vertintinas itin kritiškai, nes siūlomu pakeitimu būtų
įtvirtinta nuostata, įgalinanti nesilaikyti galiojančių imperatyvių teisės
normų. Aptariamu atveju CPK turėtų būti keičiamas sistemiškai, kad normos
logiškai ir sistemiškai derėtų, kad siūlomos normos nekonkuruotų su
galiojančiu reguliavimu, kad normų turinys ir taikymo tvarka būtų aiškūs. Kitu
atveju, derėtų nurodyti kokios „kitos aplinkybės“ turimos omenyje.
Aptartame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į
tai, kad siūlymas yra nesuderintas ir su Antstolių įstatymo nuostatomis,
reguliuojančiomis antstolių veiklos teritorialumą.
Antra, pažymėtina, jog siūlomas reguliavimas yra galimai
nesuderinamas su CPK 7 straipsnyje įtvirtintu proceso ekonomiškumo principu,
nes tais atvejais, kai skolininko gyvenamoji vieta, darbo vieta ir turto
buvimo vieta nesutampa, skolininkui tektų atlyginti žymiai didesnes vykdymo
išlaidas, nei tuo atveju, jei antstolis atliktų vykdymo veiksmus labiausiai
tam tinkamoje vietoje, parinktoje laikantis galiojančių teisės normų.
Trečia, keltinas klausimas, ar siūlomą nuostatą įmanoma įgyvendinti
praktiškai, nes šiuo metu išieškotojai neturi galimybių sužinoti apie kitas
jų skolininkų vykdomąsias bylas ir antstolius, kurie šias bylas vykdo. Taip
pat nėra aišku kokios teisinės pasekmės turėtų kilti tuo atveju, jei dėl šios
aplinkybės keli antstoliai pradėtų vykdyti vykdomuosius dokumentus dėl vieno
skolininko.
|
Pritarti
|
Siūloma svarstomą projektą atmesti ir pritarti
Vyriausybės teikiamam Civilinio proceso kodekso pakeitimo projektui
XIIIP-1653. Minėtu projektu sistemiškai ir kompleksiškai
tobulinamos Civilinio proceso kodekso nuostatos, reguliuojančios išieškojimą
iš skolininko būsto, kuriame jis gyvena, išieškojimą iš skolininko darbo
užmokesčio ir kitų pajamų, išieškojimą iš sąskaitose esančių piniginių lėšų.
|
2.
|
Teisėjų taryba 2018-05-14
|
1
|
|
|
Dėl Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 590, 627, 663, 736 ir 739
straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1249
1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti CPK 590
straipsnio 1 dalį ir nustatyti, jog „Jeigu skolininkas yra fizinis asmuo,
vykdomąjį dokumentą antstolis vykdo pagal šio asmens gyvenamąją vietą, jo
turto buvimo vietą arba jo darbo vietą. Jei skolininko vykdomuosius
dokumentus jau vykdo antstolis, visi vėliau gaunami vykdomieji dokumentai
vykdomi to pačio antstolio, nepriklausomai nuo kitų aplinkybių.“ (siūlomas
papildymas išskirtas kursyvu).
Teisėjų taryba, pritardama Lietuvos Respublikos
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2017 m. spalio 24 d. teisinėje
išvadoje Nr. XIIIP-1249 pateiktoms pastaboms, kad keičiamo 590 straipsnio
nuostatos nesuderintos su galiojančiomis imperatyviomis CPK ir Lietuvos
Respublikos antstolių įstatymo nuostatomis (teisinės išvados 1 punktas), taip
pat atkreipia dėmesį į siūlomo teisinio reguliavimo įgyvendinimo pasekmes.
Pirma, pagal bendrąsias CPK 31 straipsnyje
įtvirtintas nuostatas byloms dėl nekilnojamojo turto yra taikomas išimtinis
teismingumas, todėl pagal siūlomą teisinį reguliavimą būtų paneigta
išimtinio teismingumo paskirtis ir jo taikymo principai.
Antra, CPK 590 straipsnyje yra nustatyta
alternatyvaus vykdomojo dokumento vykdymo vietos parinkimo galimybė,
atsižvelgiant į fizinio asmens gyvenamąją vietą, jo turto buvimo vietą arba
jo darbo vietą. Alternatyvūs būdai, be kita ko, užtikrina efektyvų vykdymo
procesą bei CPK straipsnyje įtvirtinto proceso ekonomiškumo principo
realizavimą. Vykdant išieškojimą iš to paties skolininko pagal siūlomą
teisinį reguliavimą, vykdymo procesas taptų neefektyvus ir neekonomiškas
(žymiai padidėtų vykdymo išlaidos), jeigu skolininko turtas būtų skirtingose
antstolių veiklos teritorijose.
Atkreiptinas dėmesys, kad pagal CPK 759 straipsnio
nuostatas, vykdymo procese yra galimybė išieškotojui prisijungti prie
išieškojimo, vykdomo iš to paties skolininko. Minėto straipsnio 1 dalyje
nustatyta, kad išieškotojo prašymu ar antstolio iniciatyva prisijungimą prie
išieškojimo, vykdomo skirtingų antstolių iš to paties skolininko turto ir
lėšų, antstolis vykdo Sprendimų vykdymo instrukcijoje nustatyta tvarka ir
terminais. Taigi, svarstytina, ar Projektu siekiamam tikslui – sudaryti
galimybę administruoti bylas per vieną antstolį, įgyvendinti nepakanka
nustatytų galiojančių teisinio reguliavimo priemonių.
|
Pritarti
|
Siūloma
pritarti Vyriausybės teikiamam Civilinio proceso kodekso pakeitimo projektui
XIIIP-1653.
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-24
|
2
|
1,2
|
|
2.
Projekto 2 straipsniu siūloma pakeisti CPK 627 straipsnio 2 punktą ir
nustatyti, kad antstolis gali
visiškai ar iš dalies sustabdyti vykdomąją bylą arba atidėti vykdymo veiksmus „skolininkui sunkiai
susirgus, jeigu liga nėra chroniška ar gydantis nuo priklausomybės
ligų ,– gavęs dokumentą iš gydymo ar reabilitacijos įstaigos“
(pažymėti siūlomi pakeitimai). Pastebėtina, kad priklausomybės ligos gydomos
ir ligonių, sergančių tokiomis ligomis, reabilitacija atliekama asmens
sveikatos priežiūros įstaigose. Sąvoka pavartota galiojančioje CPK nuostatoje
„gydymo įstaiga“ yra pasenusi (neatitinkanti galiojančių medicinos srities
teisės aktų sąvokų), tačiau pagal savo esmę, ji turi būti laikoma
atitinkančia galiojančiuose medicinos srities teisės aktuose vartojamą sąvoką
„asmens sveikatos priežiūros įstaiga“. Todėl atsižvelgiant į tai, jog visos
reabilitacijos įstaigos yra sveikatos priežiūros įstaigos, siūlomas
pakeitimas laikytinas pertekliniu. Siekiant projektui keliamų tikslų ir
nuostatos aiškumo, svarstytina galimybė atsisakyti pasiūlymo į nuostatą
įrašyti žodį „reabilitacijos“, o vietoje žodžių „gydymo įstaigos“ įrašyti žodžius
„asmens sveikatos priežiūros įstaigos“.
Analogiška pastaba išsakytina ir dėl projekto 2 straipsnio 2 dalimi
siūlomo keisti CPK 627 straipsnio 5 punkto.
|
Pritarti iš dalies
|
„Gydantis nuo priklausomybės
ligų“ – labai plati sąvoka – toks papildymas gali sudaryti sąlygas
piktnaudžiavimui.
Siūloma
pritarti Vyriausybės teikiamam Civilinio proceso kodekso pakeitimo projektui
XIIIP-1653.
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-24
|
3,
4
|
|
|
3.
Projekto 3 straipsniu siūloma keisti CPK 663 straipsnio 1 dalį ir nustatyti,
kad pinigų išieškojimas negali būti nukreipiamas į skolininko turtą, jeigu
skolininkas pateikia antstoliui įrodymus, kad išieškomą pinigų sumą galima
išieškoti per 24 mėnesius darant CPK 736 straipsnyje nurodyto dydžio
išskaitymus iš skolininko darbo užmokesčio, pensijos, stipendijos ar kitų
pajamų. Galiojančioje nuostatoje nustatytas 6 mėnesių terminas. Pasiūlymo
turinys diskutuotinas.
Pastebėtina,
kad siūlant nustatant naują teisinį reguliavimą, ginami ir įvertinami tik
skolininkų interesai, tačiau visiškai neatsižvelgiama į kreditorių interesus.
Pažymėtina, jog tuo atveju, kai kreditoriams nustatytu terminu negrąžinama
skola, pirmiausia yra pažeidžiamos kreditorių teisės, teisėti lūkesčiai ir
interesai. Keičiama nuostata reguliuoja atvejus, kai nuo skolinio
įsipareigojimo neįvykdymo jau yra praėjęs ilgas laiko tarpas, nes skolininkas
neįvykdė savo skolinio įsipareigojimo nustatytu terminu, kreditorius kreipėsi
į teismą, vyko teisminis procesas (galimai keliose teisminėse instancijose),
vėliau kreditorius kreipėsi į antstolį, kad šis priverstinai išieškotų skolą.
Taigi tuo metu, kai vykdomoji byla patenka pas antstolį, kreditorius skolos
išieškojimui jau gali būti skyręs nuo pusmečio iki trejų metų ar net dar
daugiau laiko - priklausomai nuo to, kiek laiko užtruko visos ankstesnės
skolos išieškojimo procedūros. Tuo tarpu pagal siūlomą reguliavimą skolos
atgavimo terminas būtų nukeltas dar pusantrų metų terminui.
Pažymėtina
ir tai, kad kreditorių interesai būtų pažeidžiami ir tuo atveju, jei
skolininkas turi pakankamai pajamų, kad skolą galėtų sumokėti per 6 mėnesius
darant CPK 736 straipsnyje nurodyto dydžio išskaitymus, tačiau vadovaujantis
įstatymine nuostata, jis galėtų piktnaudžiauti savo padėtimi ir skolos
negrąžinti dar pusantrų metų.
Kartu
pažymėtina, jog skolininkai ir dabar turi galimybę teismo sprendimo įvykdymą
atidėti ar išdėstyti, nes pagal CPK 284 straipsnį teismas, siekdamas
socialiai reikšmingų tikslų – užtikrinti socialinį teisingumą, gali byloje
dalyvaujančių asmenų prašymu ar savo iniciatyva, atsižvelgdamas į turtinę
šalių padėtį ar kitas aplinkybes, sprendimo įvykdymą atidėti ar išdėstyti.
Paprastai toks sprendimas priimamas konstatavus, kad skolininko turtinė
padėtis ypač bloga, tačiau byloje yra duomenų, kad ji ateityje pagerės.
Tačiau šiuo atveju teismas turi galimybę patikrinti faktinę situaciją ir
įsitikinti, kad toks sprendimas konkrečioje situacijoje būtų pagrįstas.
Įvertinant
visas išdėstytas pastabas svarstytina, ar galiojančioje CPK nuostatoje
įtvirtintas 6 mėnesių terminas, lengvinantis skolininkų padėtį, nėra
pakankamas, ar proporcinga šį terminą prailginti tris kartus. Svarstytina, ar
pritarus siūlomam pakeitimui, nebus pažeista kreditorių ir skolininkų
interesų pusiausvyra, t.y. ar nebus pažeistas proporcingumo principas, kai
vienos iš šalių interesai būtų laikomi svarbesniais nei kitos šalies
interesai.
Analogiško
turinio pastabos, susijusios su skolininkų ir kreditorių interesų balanso
pusiausvyra išsakytinos ir dėl projekto 4 straipsniu siūlomų keisti
procentinių išskaitų dydžių iš skolininkui priklausančių darbo
užmokesčio ir jam prilygintų išmokų bei davinių dalies, neviršijančių bei
viršijančių Vyriausybės nustatytos MMA. Teigtina, jog turėtų būti svarstomas
tokių sumažinimų proporcingumas ir atitiktis teisingumo principams.
|
Pritarti iš dalies
|
Siūloma pritarti Vyriausybės teikiamo Civilinio
proceso kodekso pakeitimo projekto XIIIP-1653 4 straipsnyje išdėstytai
Civilinio proceso kodekso 663 straipsnio 1 dalies redakcijai ir 8
straipsnyje išdėstytai 736 straipsnio 1 ir 2 dalių redakcijai:
„663 straipsnis. Apribojimai, taikomi
išieškant iš fizinio asmens turto
1. Pinigų išieškojimas negali būti
nukreipiamas į skolininko turtą, jeigu skolininkas pateikia antstoliui
įrodymus, kad išieškomą pinigų išieškotiną sumą ir vykdymo
išlaidas galima išieškoti per šešis mėnesius, o išieškant iš
skolininkui priklausančio paskutinio būsto, kuriame jis gyvena, – per
aštuoniolika mėnesių, darant šio Kodekso 736 straipsnyje nurodyto dydžio
išskaitymus iš skolininko darbo užmokesčio, pensijos, stipendijos ar kitų
pajamų. Šiuo atveju išieškotojo prašymu antstolis gali areštuoti
pradedamą realizuoti skolininko turtą, jei paaiškėja, jog darant
išskaitas iš skolininko darbo užmokesčio, pensijos, stipendijos ar kitų
pajamų sprendimas išieškotina suma ir vykdymo išlaidos per šioje
dalyje nustatytą terminą nebus įvykdytas išieškotos...“
„736
straipsnis. Išskaitų iš skolininko darbo užmokesčio ir kitų jo pajamų dydis
1. Iš skolininkui
priklausančios darbo užmokesčio ir jam prilygintų išmokų bei davinių dalies,
neviršijančių Vyriausybės nustatytos MMA, išskaitoma pagal vykdomuosius
dokumentus, kol bus visiškai padengtos išieškomos sumos:
1) išieškant
išlaikymą periodinėmis išmokomis, žalos, padarytos suluošinimu ar kitokiu
sveikatos sužalojimu, taip pat maitintojo gyvybės atėmimu, atlyginimą ir
žalos, padarytos nusikalstama veika, atlyginimą, – iki penkiasdešimties
trisdešimt procentų, jeigu kitaip nenustatyta pačiame vykdomajame
rašte arba ko kita nenustato įstatymai ar teismas;
2) visų kitų
rūšių išieškoms, jeigu kitaip nenustatyta pačiame vykdomajame rašte arba ko
kita nenustato įstatymai ar teismas, – dvidešimt procentų;
3) pagal kelis
vykdomuosius dokumentus – ne daugiau kaip penkiasdešimt trisdešimt procentų.
2. Iš darbo
užmokesčio ir jam prilygintų išmokų bei davinių dalies, viršijančios
Vyriausybės nustatytą MMA dydį, išskaitoma septyniasdešimt penkiasdešimt
procentų, jeigu ko kita nenustato įstatymai ar teismas..“
|
5.
|
Teisėjų taryba
2018-05-14
|
3
|
|
|
2. Projekto 3 straipsniu siūloma pakeisti CPK 663
straipsnio 1 dalį nustatant, kad pinigų išieškojimas negali būti nukreipiamas
į skolininko turtą, jeigu skolininkas pateikia antstoliui įrodymus, kad
išieškomą pinigų sumą galima išieškoti per 24 mėnesius darant CPK 736
straipsnyje nurodyto dydžio išskaitymus iš skolininko darbo užmokesčio,
pensijos, stipendijos ar kitų pajamų.
Teisėjų
taryba, pritardama projekto siekiamam tikslui palengvinti mažas pajamas
gaunančių skolininkų padėtį išieškojimo procese, visgi atkreipia dėmesį, kad
siūlomas termino pailginimas iki 24 mėnesių (galiojančioje nuostatoje
nustatytas 6 mėnesių terminas) gali būti vertinamas kaip neproporcingai
didelė skolininko apsauga ir nepagrįstas kreditoriaus teisių ribojimas,
neleidžiantis išieškotojams maksimaliai greitai sulaukti savo reikalavimų
patenkinimo. Kaip minėta, išieškojimo procese turėtų būti siekiama skolininko
ir kreditoriaus interesų pusiausvyros, todėl svarstytina, ar visais atvejais
siūlomas teisinis reguliavimas, atitiks proporcingumo ir teisingumo principus.
|
Pritarti iš dalies
|
Siūloma
pritarti Vyriausybės teikiamo Civilinio proceso kodekso pakeitimo projekto
XIIIP-1653 4 straipsnyje išdėstytai Civilinio proceso kodekso 663 straipsnio
1 dalies redakcijai.
|
6.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-24
|
5
|
|
|
4.
Projekto 5 straipsniu siūloma
papildyti CPK 739 straipsnį 9 punktu ir nustatyti, kad „Negalima išieškoti iš sumų, kurios priklauso
skolininkui kaip: <...> 9) iš mažesnės nei minimalių vartojimo poreikių dydis”.
Pasiūlymo turinys diskutuotinas.
Pirma, pastebėtina, kad siūlomas pakeitimas kalbine ir logine
prasmėmis nedera su straipsnio esme.
Antra, pažymėtina, kad siūlomas pakeitimas nedera su straipsnio esme
sistemiškai, nes 1-8 straipsnio punktuose yra įvardinamos tikslinės
skolininkams skirtos išmokos, kurias galima identifikuoti ir atskirti nuo
kitų išmokų, pavyzdžiui, motinystės,
tėvystės ir vaiko priežiūros išmokos ar laidojimo pašalpa. Tuo tarpu siūloma
nauja kategorija niekaip negali būti identifikuota ir išskirta iš kitų išmokų
grupių, nes tai yra tik jokiais tiksliniais kriterijais neapibrėžiama ir
neidentifikuojama asmens pajamų dalis. Dėl šios priežasties vertintina, kad
pasiūlymas ne tik sistemiškai nedera su keičiamu straipsniu, tačiau ir yra
praktiškai nepritaikomas.
Trečia, pažymėtina, jog sąvoka „minimalių vartojimo poreikių
dydis” galiojančiuose teisės aktuose nėra vartojama. Tokia sąvoka yra minima
įstatymo projekte reg. Nr. XIIIP-1242, tačiau įstatymo projektas gali būti ir
nepriimtas, taigi tokiu atveju CPK būtų įtvirtinta sąvoka, kurios reikšmė
teisės aktuose nėra apibrėžta. Taigi pasiūlymo turinys kvestionuotinas.
Manytina, jog analizuojamas pakeitimas turėtų būti siejamas su šiuo metu
galiojančiuose teisės aktuose vartojamomis sąvokomis, skirtomis tam tikriems
lėšų dydžiams apskaičiuoti, arba teikiamas tuo atveju, jei minėtas įstatymo
projektas reg. Nr. XIIIP-1242 būtų priimtas ir sąvoka būtų apibrėžta
įstatyme.
|
Pritarti iš dalies
|
Siūloma pritarti
Vyriausybės teikiamo Civilinio proceso kodekso pakeitimo projekto XIIIP-1653
7 straipsnyje išdėstytai Civilinio proceso kodekso 689 straipsnio 6 dalies redakcijai:
7 straipsnis. 689 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 689 straipsnio 6 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„6. Piniginių lėšų apribojimų informacinėje
sistemoje gavus visus šio straipsnio 2, 3 ir 4 dalyse numatytiems nustatytiems
nurodymams vykdyti reikalingus duomenis, piniginės lėšos, viršijančios
pagal Lietuvos Respublikos socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių ir
bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymą apskaičiuotą minimalių
vartojimo poreikių dydį, Vyriausybės, Sprendimų vykdymo instrukcijoje ir
šio Kodekso 754 straipsnyje nustatyta tvarka paskirstomos pagal reikalavimų
patenkinimo eilę ir reikalaujamos sumos elektroninių ryšių priemonėmis
išsiunčiamos į kredito, mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigas
nurodymams vykdyti. Kredito, mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigos,
gavusios nurodymus dėl piniginių lėšų nurašymo, privalo nurodytas sumas ne
vėliau kaip kitą darbo dieną pervesti į šio straipsnio 2 ir 3 dalyse
nustatyta tvarka pateiktuose nurodymuose nurodytą antstolio depozitinę ir
(ar) institucijos, turinčios teisę duoti nurodymus nurašyti skolininko pinigines
lėšas iš skolininko sąskaitos (sąskaitų), sąskaitą.“
|
7.
|
Teisėjų taryba
|
5
|
|
|
3. Projekto 5
straipsniu siūloma papildyti CPK 739 straipsnį 9 punktu, nustatant, kad „Negalima
išieškoti iš sumų, kurios priklauso skolininkui kaip: <...> 9) iš mažesnės nei minimalių vartojimo poreikių dydis”.
Visų pirma, pastebėtina, kad siūlomos teisės
normos konstrukcija yra nelogiška ir tikslintina kalbos aspektu. Taip pat
pažymėtina, kad minimalių vartojimo poreikių dydis tai – ne atitinkamos
rūšies piniginę išraišką turinti išmoka, o rodiklis, nurodantis asmens
išlaidų sumą eurais, reikalingą minimaliems asmens maisto ir ne maisto
(prekių ir paslaugų) poreikiams patenkinti per mėnesį, taikomas bazinės
socialinės išmokos, šalpos pensijų bazės, tikslinių kompensacijų bazės ir
valstybės remiamų pajamų dydžiams nustatyti (Lietuvos Respublikos socialinės
paramos išmokų atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio
nustatymo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 2 punktas). Kaip minėta aukščiau
išdėstytose pastabose dėl Lietuvos
Respublikos civilinio proceso kodekso 739 straipsnio pakeitimo įstatymo
projekto, šiame straipsnyje yra išvardytos piniginių išmokų rūšys (su darbo
santykiais susijusios išmokos, socialinės pašalpos, pensijos ir kt.), iš
kurių visais atvejais negalimas išieškojimas, nepriklausomai nuo jų dydžio.
Kadangi projektu nesiekiama nustatyti naujos išmokos rūšies, o norima leisti
išieškoti tik iš tos sumos, kuri viršija minimalių vartojimo poreikių dydį,
manytina, kad pasirinkta teisinio reguliavimo priemonė neatitinka CPK 739
straipsnio reguliavimo paskirties.
|
Pritarti iš dalies
|
Siūloma pritarti Vyriausybės teikiamo
Civilinio proceso kodekso pakeitimo projekto XIIIP-1653 7 straipsnyje
išdėstytai Civilinio proceso kodekso 689 straipsnio 6 dalies redakcijai.
|
8.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-24
|
|
|
|
5. Apibendrinant dėl
įstatymo projekto išdėstytas pastabas, atkreiptinas dėmesys į tai, jog
aptariamų nuostatų įtvirtinimas turėtų įtakos fizinių asmenų skolinimosi
kainai, kuri neabejotinai kiltų dėl ženkliai pailginamų skolos išieškojimo
terminų. Svarstytina, ar tokia situacija nepablogintų fizinių asmenų
galimybės skolintis. Kartu pastebėtina, jog tarp kreditorių, kurių interesai
nukentėtų priėmus įstatymo projektą, patektų ir bankai, todėl manytina, kad
teikiamo projekto nuostatų įgyvendinimas gali turėti įtakos bankinės sistemos
bei valstybės finansų sistemos stabilumui. Todėl vadovaujantis Lietuvos
Respublikos Seimo statuto 138 straipsniu, svarstytina, ar neturėtų būti
kreipiamasi į Lietuvos Respublikos Vyriausybę ir Lietuvos banką su prašymu
dėl teikiamo įstatymo projekto pateikti savo išvadas.
|
Pritarti
|
|
9.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-24
|
6
|
|
|
6. Projekto 6 straipsnyje
siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2018-01-01 ir nepateikiama jokių
nuostatų dėl įstatymo taikymo. Nesant reguliavimo dėl įstatymo taikymo,
pažymėtina, jog teisinio reguliavimo srityje galioja taisyklė lex retro non
agit, t. y. kad teisės aktas neturi atgalinio veikimo galios, o teisės normos
galiojimas yra nukreiptas į ateitį, nebent teisės aktu būtų sušvelninama
teisinių santykių subjekto padėtis ir kartu nebūtų
pakenkiama kitiems teisinių santykių subjektams. Tuo tarpu projektu
siūlomomis nuostatomis būtų ženkliai prailginami skolų išieškojimo terminai,
taip pabloginant esamų kreditorių teisinę padėtį. Teigtina, jog siekiant
apsaugoti kreditorių teisėtus lūkesčius, projektą reikia papildyti nuostatomis,
reguliuojančiomis įstatymo taikymą ir jose nustatyti, kad įstatymo nuostatos
taikomos vykdant išieškojimą pagal tuos skolinius įsipareigojimams, kurie
atsiras po įstatymo įsigaliojimo. Projekto nepapildžius siūlomu būdu, turėtų
būti svarstoma projekto nuostatų atitiktis Konstitucijos nuostatoms.
|
Pritarti iš dalies
|
Siūloma pritarti Vyriausybės teikiamam Civilinio proceso
kodekso pakeitimo projektui XIIIP-1653.
|
10.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2017-10-24
|
|
|
|
7. Atkreiptinas dėmesys, kad
projekto lyginamasis variantas skiriasi nuo projekto.
|
Pritarti
|
|
11.
|
Europos teisės departamentas
2017-11-02
|
|
|
|
Europos teisės departamentas išnagrinėjo 2017
m. spalio 16 d. Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Seimo posėdžių
sekretoriato raštu Nr. S-2017-9293 pateiktą Lietuvos Respublikos civilinio
proceso kodekso 590, 627, 663, 736 ir 739 straipsnių pakeitimo įstatymo
projektą Nr. XIIIP‑1249 (toliau – Projektas). Pažymime, kad projektu pateiktų
siūlymų atžvilgiu Europos Sąjungos teisė tiesiogiai netaikoma. Kartu pritariame
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento nuomonei, kad
projektu teikiami siūlymai derintini su kitomis imperatyvaus pobūdžio
Civilinio proceso kodekso nuostatomis ir susijusiais įstatymais, kad būtų
užtikrintas teisinis aiškumas, reglamentavimo sistemiškumas, siūlomų nuostatų
proporcingumas įvertinant tiek skolininkų, tiek kreditorių interesus.
|
Pritarti
|
|
12.
|
Nacionalinis
skurdo mažinimo organizacijų tinklas
2018-05-14
Lietuvos „Caritas“
2018-05-14
|
|
|
|
Nevyriausybinės organizacijos
reiškia susirūpinimą dėl šiuo metu taikomos praktikos, kai vykdomi
įsiskolinimų išieškojimai iš minimalaus darbo užmokesčio, pensijų ir kitų
periodinių pajamų. Dabartinė skolų išieškojimo tvarka, kai iš minimalaus
darbo užmokesčio galima atskaičiuoti iki 50 procentų atlygio, nesuteikia
žmonėms realių galimybių grąžinti skolas ir neskatina jų dirbti legaliai.
Dabartinė tvarka prisideda prie skurdo ir neaktyvumo spąstų kūrimo – t.y.
situacijos, kai skolas turintiems asmenims nepaliekama jokių finansinių
paskatų dirbti ar galimybių dirbant pasilikti pakankamą pragyvenimui pajamų
sumą. Dažnai žmonės, turintys
įsiskolinimų, netenka vilties įsidarbinti ir yra linkę likti paramos
sistemoje. Dabartinė tvarka skatina žmones slėptis nuo išieškojimų
traukiantis į šešėlį, dėl ko nukenčia ir kreditoriai, ir skolininkai, ir
valstybė.
2018 m. pavasario sesijoje Seimas
pritarė Teisingumo ministerijos ir atskirų Seimo narių CPK pakeitimų
pateikimui. Remiantis ilgamete NVO patirtimi, palaikome Teisingumo
ministerijos1 ir D.
Šakalienės2 pateiktus CPK pakeitimus, kuriais
siekiama keisti dabartinę skolų išieškojimo tvarką.
·
Ypač palaikome siūlymą mažinti
atskaitymus iš darbo užmokesčio. Palaikome D. Šakalienės siūlomus
nustatytus išskaitų dydžius iš MMA keisti į 20 procentų, jei asmuo
turi dvi ar daugiau vykdomųjų bylų, taip pat – jeigu vykdomi socialiai
jautrūs išieškojimai. Visiems kitiems išieškojimams nustatyti 10 procentų
išskaitų dydį. Darbo užmokesčio daliai, viršijančiai MMA, išskaitas
sumažinti iki 50 procentų. NVO atkreipia dėmesį, jog Teisingumo ministerija
siūlo išskaityti 30 procentų nuo MMA ir jam prilygstamų pajamų. Esame
įsitikinę, jog siekiant LR Vyriausybėje programoje numatyto skurdo ir
socialinės atskirties mažinimo tikslo, pakeitimai turėtų būti reikšmingesni.
·
Dabar galiojantys įstatymai
leidžia išieškoti skolą iš paskutinio būsto, jeigu skola didesnė nei 2030
Eur. Palaikome siūlymus šią sumą padidinti iki 4000 Eur ir numatyti
apsaugą, kad iš tokio būsto negalima išieškoti, jei skolininkas pateikia
antstoliui įrodymus, jog skolą galima išieškoti per 24 mėnesius darant
nustatyto dydžio išskaitas iš darbo užmokesčio ir išieškojimas šiuo būdu yra
realiai vykdomas.
·
Palaikome siūlymus labiau
apsaugoti pajamas, kurios neviršija minimalių vartojimo poreikių dydžio
(2017 m. – 245, Eur). Manome, kad tai, ar išskaitos atliekamos ar ne, turi
priklausyti ne nuo to, iš kur pajamos gaunamos, o nuo jų sumos.
· Palaikome siūlymus bylų administravimą pavesti
vienam antstoliui, nes taip sumažėtų administraciniai kaštai, o suma,
skiriama skolai padengti, padidėtų. Šiuo metu darbdaviai (ypač nedidelės
įmonės) vengia įdarbinti skolininkus, turinčius daug bylų, kurias vykdo
skirtingi antstoliai. Darbdaviui įdarbinti skolininką, turintį skolų tik pas
vieną antstolį, būtų paprasčiau dėl sumažėjusios biurokratijos.
NVO patirtį dėl neaktyvumo ir skurdo
spąstų patvirtina ir Nacionalinio skurdo mažinimo organizacijų tinklo (toliau
– Tinklas) atlikti tyrimai. 2016 m. Tinklas, bendradarbiaudamas su Vilniaus
universitetu (toliau – VU), atliko studiją „Skurstančių žmonių įsiskolinimų
ir jų priverstinio išieškojimo per antstolius problema
Lietuvoje“3. Iš 53 apklaustų nevyriausybinių organizacijų atstovų iš visos
Lietuvos 95 proc. teigė, jog jų klientai turi įsiskolinimų. Vienas iš tyrimo
tikslų buvo išsiaiškinti, ar dabar galiojanti įsiskolinimų grąžinimo tvarka
sudaro realias sąlygas grąžinti skolas žmonėms. Į klausimą, kokiai daliai
Jūsų klientų per pastaruosius metus pavyko sėkmingai išspręsti skolų problemą
/ arba problema yra sėkmingai sprendžiama, net 39,6 procentų respondentų
atsakė, kad tik iki 10 procentų NVO klientų problema yra sėkmingai
sprendžiama, t. y. skolos yra grąžinamos. Net 26,4 procentai apklaustųjų
teigė, kad 80-100 procentų jų klientų įsiskolinimo problemos nėra
išsprendžiamos. Taigi, didelė dalis skurstančiųjų skolų kreditoriams
negrąžina. Pagrindiniai įsiskolinimų turinčių NVO klientų pajamų
šaltiniai yra socialinės išmokos (88,5 proc.), nelegalus darbas (50 proc.),
legalus darbas (48,1 proc.), artimųjų išlaikymas (36,5 proc.). Respondentai
(NVO socialiniai darbuotojai) taip pat buvo kviečiami atsakyti, kokios jų
nuomone, yra pagrindinės priežastys, dėl kurių įsiskolinimų turintys klientai
nedirba legaliai. Pagal procentinį dažnį labiausiai skolas grąžinti
demotyvuoja dideli atskaitymai iš darbo užmokesčio arba bendra skolų suma (75
proc.), taip pat įsiskolinę žmonės mano, kad iš pašalpų arba nelegalių pajamų
gyventi labiau apsimoka (64 proc.).
Tai patvirtino ir Tinklo, kartu su VU, atlikta Piniginės
socialinės paramos studija4, kuri atskleidė, jog dabartinė skolų išieškojimo
tvarka yra glaudžiai susijusi ir su socialinės paramos teikimu bei paramos
gavėjų motyvacijos stoka. Paramos gavėjai teigia, kad dėl didelių išskaitymų
iš atlyginimo darbo ieškotis tiesiog neverta.
2017 m. Tinklo užsakymu buvo atliktas tyrimas „Sunkiai
integruojamų į darbo rinką asmenų užimtumo didinimo galimybių tobulinimas“5
(tyrimą parengė dr. Sandra Krutulienė, dr. Arūnas Pocius, dr. Boguslavas
Gruževskis, dr. Laima Okunevičiūtė Neverauskienė, programuotojas R.
Junevičius). Tyrimo metu buvo apklausti darbo biržos ir NVO klientai. Iš
tyrime dalyvavusių 557 respondentų (sunkiai į darbo rinką integruojamų
asmenų) net 63,5 nuošimčių teigė, jog jų norą įsidarbinti paskatintų
mažesni atskaitymai nuo darbo užmokesčio antstoliams.
Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus
argumentus ir atliktus tyrimus, raginame Seimo narius balsuoti ir pritarti
aukščiau aprašytiems ir Seime svarstomiems įstatymų projektams.
|
Pritarti iš dalies
|
Siūloma
pritarti Vyriausybės teikiamam Civilinio proceso kodekso pakeitimo projektui
XIIIP-1653.
Siūlomas teisinis reguliavimas apsunkintų vykdomojo dokumento
pateikimo vykdyti procesą, nes išieškotojas iš pradžių turėtų kreiptis
informacijos į antstolį, kad sužinotų, ar antstoliai jau vykdo išieškojimą iš
to skolininko ir tik gavę šią informaciją galėtų pasirinkti antstolį, jeigu
išieškojimas nevykdomas arba teiktų vykdomąjį dokumentą vykdyti tam
antstoliui, kuris jau vykdo išieškojimą iš to skolininko. Pažymėtina, kad
informacija apie asmens atžvilgiu vykdomą išieškojimą yra ypatingi asmens
duomenys, todėl tokią informaciją antstolis išieškotojui galėtų teikti, tik
įsitikinęs asmens teise ją gauti: antstolis turėtų įsitikinti, kad asmuo turi
vykdomąjį dokumentą (asmuo turėtų pateikti antstoliui vykdomojo dokumento
originalą), todėl informacija apie asmens atžvilgiu vykdomas bylas negalėtų
būti teikiama nei telefonu, nei elektroniniu paštu. Atsižvelgiant į tai, toks
informacijos patikrinimas pareikalautų materialinių ir laiko sąnaudų tiek iš
išieškotojo, tiek iš antstolio.
CPK 610 straipsnio 1 dalyje nustatyta išieškotojo pareiga apmokėti
antstoliui visas vykdymo išlaidas. Priėmus siūlomą teisinį reguliavimą
išieškotojas negalėtų pasirinkti antstolio, derėtis su juo kada ir kokias
vykdymo išlaidas jis apmokės, kaip tai yra numatyta Sprendimų vykdymo instrukcijos
3 punkte. Taigi siūlomas teisinis reguliavimas nepagrįstai ribotų išieškotojų
teises.
Taip pat
pažymėtina, kad siūlomas reguliavimas iš dalies jau yra įgyvendintas, nes
vykdomuosius dokumentus dėl administracinių baudų išieškojimo Valstybinė
mokesčių inspekcija antstoliams vykdyti teikia elektroninių ryšių priemonėmis
ir vykdomasis dokumentas yra teikiamas vykdyti tam antstoliui, kuris jau
vykdo išieškojimą iš to skolininko. Šiuo metu vykdomieji dokumentai dėl
administracinių baudų išieškojimo sudaro daugiau kaip trečdalį visų vykdomųjų
dokumentų, poreikį vykdomuosius dokumentus antstoliams teikti elektroninių
ryšių priemonėmis yra išreiškusios ir kitos valstybės institucijos, todėl,
įvertinus tai, kad išieškojimai valstybės naudai sudaro daugiau kaip 60 proc.
visų išieškojimų, pastabos rengėjų siūlymai didžiąja dalimi yra įgyvendinami
ir nekeičiant teisinio reguliavimo, taip pat neribojant privačių išieškotojų
teisių.
|
13.
|
Lietuvos profesinė
sąjunga Solidarumas
2018-06-01
|
|
|
|
Lietuvos profesines
sąjungos „Solidarumas“ Valdyba palaiko Nacionalinio skurdo mažinimo
organizacijų tinklo platinama peticiją ir pritaria Seimo narės Dovilės Šakalienės,
Teisingumo ministerijos pateiktoms Civilinio proceso kodekso pataisoms nuo
minimalaus mėnesio atlyginimo (MMA) nuskaityti 10 proc. atlyginimo, turint
dvi arba daugiau skolų - 20 proc. nuo atlyginimo dalies, viršijančios MMA -
50 proc.
Šiuo metu žmogui,
turinčiam daugiau nei vieną vykdomąją bylą, gali būti išskaityta pusė MMA,
per mėnesį pragyvenimui paliekant nepilnus 200 eurų Iš žmonių, uždirbančių
daugiau nei MMA, gali būti išskaityta dar 70 proc. minimalią algą viršijančių
pajamų, todėl darbuotojui, uždirbančiam 600 Eur per mėnesį, po atskaitymų
lieka apie 260 eurų
Esant tokiems dideliems
nuskaičiavimams, žmonės dirba „šešėlyje“. Turime sudaryti sąlygas, kad žmonės
galėtų legaliai dirbti, turėtų visas socialines garantijas, o taip pat jiems
liktų pajamų išgyvenimui. Dabartinė sistema, kai išskaičiuojama tokia didelė
atlyginimo dalis, darbuotojus verčia dirbti „nelegaliai“, nemokant valstybei mokesčių.
Žmogaus teisių portale
manoteises.lt paskelbtame dokumente teigiama, kad įsiskolinimų šalyje turi
kas dešimtas gyventojas, o skolų grąžinimo sistema nepadeda atsiskaityti su
kreditoriais. Apie 300 tūkst. Lietuvos gyventojų turi skolas, kurios perduotos
antstoliams.
|
Pritarti iš dalies
|
Siūloma pritarti Vyriausybės teikiamam Civilinio proceso
kodekso pakeitimo projektui XIIIP-1653.
|