LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ekonomikos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL Žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo
įstatymo Nr. XIV-1311 2 straipsnio pakeitimo
įstatymo projekto nr. xivp-3157
2023-12-06 Nr. 108-P-55
2023-12-13 Nr. 108-P-56
Vilnius
1. Komiteto posėdyje 2023-12-06 dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius; Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro: vedėja Rima Petkūnienė; patarėjai: Darius Šaltmeris, Rasa Duburaitė, Raimonda Danė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė; padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys (pasisakę nuotoliniame
posėdyje):Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų
ministerijos viceministras Karolis Žemaitis,
VšĮ Investuok Lietuvoje Infrastruktūros sprendimų komandos vadovė Virginija
Gelžinytė, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos viceministrė Monika
Juodvalkė, Lietuvos savivaldybių asociacijos Patarėja ekonomikos ir susisiekimo
klausimais Dovilė Sujetaitė.
Komiteto posėdyje 2023-12-13 dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius; Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Paulius Saudargas, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro: vedėja Rima Petkūnienė; patarėjai: Darius Šaltmeris, Rasa Duburaitė, Raimonda Danė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė; padėjėja Zita Jodkonienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
9 |
4 |
|
Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo
įstatymo |
Pritarti |
Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 9 straipsnio 4 dalis patikslinama taip: „4. Valstybinės žemės nuomos sutarties terminas pratęsiamas Vyriausybės nustatyta tvarka. Jeigu valstybinės žemės sklypas šio įstatymo 131 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka yra siūlomas įtraukti į rezervuotų investicinių valstybinės žemės sklypų sąrašą ir patenka į Nacionalinės žemės tarnybos su Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija suderintas teritorijas, tokio valstybinės žemės sklypo nuomos terminas gali būti pratęsiamas arba nauja valstybinės žemės nuomos sutartis sudaroma Vyriausybės arba jos įgaliotų institucijų nustatyta tvarka, gavus Ekonomikos ir inovacijų ministerijos sutikimą.“ |
2. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
9 |
4 |
|
Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje vartojama formuluotė „Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos ar institucijų nustatyta tvarka“ tikslintina pasirenkant nurodyti „Vyriausybės arba jos įgaliotų institucijų nustatyta tvarka“, kadangi ši formuluotė apimtų ir tuos atvejus, jeigu Vyriausybė pasirinktų įgalioti vieną instituciją. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir projekto 2 straipsnio 2 daliai. |
Pritarti |
Formuluotės patikslintos. |
3. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
9 |
17 |
|
Svarstytina, ar projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 9 straipsnio 17 dalies paskutiniame sakinyje nurodyti terminai neturėtų būti nustatyti keičiamame įstatyme, o ne investicijų sutartyse, nes tokiose sutartyse pranešimo terminai galėtų būti nustatyti nevienodi (galimai labai ilgi), bei skirtinga pranešimo tvarka. |
Pritarti |
I. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 9 straipsnio 18 dalies (buvusi 17 dalis) nuostata patikslinama taip: „18. <...> Apie investicijų sutarties nutraukimą investicijų sutartį su investuotoju sudariusi institucija investicijų sutartyje nustatyta tvarka per 10 darbo dienų nuo investicijų sutarties nutraukimo dienos privalo pranešti Nacionalinei žemės tarnybai ir investuotojui.“
II. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 9 straipsnio 18-26 dalis atitinkamai laikyti 19-27 dalimis.
III. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 9 straipsnio 23 dalį išdėstyti taip:
|
4. |
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas |
9 |
|
|
Siekiant suderinti įstatyme vartojamas formuluotes, projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 9 straipsnio 23 dalyje vietoj formuluotės „Nacionalinės žemės tarnybos sprendimu“ (vartojama du kartus) siūlytina įrašyti formuluotę „Nacionalinės žemės tarnybos vadovo sprendimu“; po žodžių „su kuriuo iki“ siūlytina įrašyti žodį „valstybinės“. |
Pritarti iš dalies |
Formuluotę „Nacionalinės žemės tarnybos sprendimu“ siūloma pakeisti į „Nacionalinės žemės tarnybos vadovo arba jo įgalioto, vadovaujamas pareigas einančio, Nacionalinės žemės tarnybos valstybės tarnautojo sprendimu“. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 9 straipsnio 28 dalis (buvusi 23 dalimi) tikslinama taip: „28
IV. Projekto XIVP-3157 |
5. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
9 |
23 |
|
Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 9 straipsnio 23 dalyje nuostata, kad valstybinės žemės sklypas gali būti suteikiamas laikinai „atlygintinai naudoti“ žemės ūkio veiklai vykdyti, nėra konkreti ir aiški, t. y. neaišku, kokie konkrečiai žemės sandoriai (žemės nuomos ar kiti) galėtų būti sudaromi. Projekte reikėtų aiškiai ir konkrečiai tokius sandorius nurodyti. |
Nepritarti |
Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 9 straipsnio 28 dalies (buvusios 23 dalimi) nuostata buvo formuota pagal jau priimtą ir nuo 2024-01-01 įsigaliosiančią Žemės įstatymo 47 str. 17 d. nurodytą formuluotę. Toks laikinas žemės naudojimas nėra suteikiamas pagal nuomos ar panaudos sutartį, o pagal specialią tvarką – NŽT vadovo sprendimu pagal NŽT pasitvirtintą tvarką. Pažymėtina, kad šiai pastabai nepritarti siūlė ir projektą svarstę papildomi Seimo komitetai. |
6. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
|
|
|
Atkreiptinas dėmesys, kad 2023 m. birželio 29 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1311 2 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-2115 (toliau – įstatymas Nr. XIV-2115), kuriuo Žemės įstatymo 8 ir 9 straipsniai pakeisti kiek kitaip nei teikiamame projekte. Pažymėtina, kad pagal įstatymo Nr. XIV-2115 2 straipsnio 1 dalį minėtas įstatymas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, projektu turėtų būti keičiamas ne Žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1311, o Žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1311 2 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2115, nes, priėmus teikiamą projektą, 2024 m. sausio 1 d. įsigaliotų dvi skirtingos Žemės įstatymo 8 ir 9 straipsnių redakcijos. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra registruotas Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1311 2 straipsnio Nr. XIV-2115 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-3169 (toliau – projektas Nr. XIVP-3169), kuriuo taip pat yra keičiami Žemės įstatymo 8 ir 9 straipsniai kitaip nei teikiamame projekte. Minėto projekto nuostatos taip pat įsigaliotų 2024 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, ir siekiant, kad 2024 m. sausio 1 d. neįsigaliotų kelios skirtingos Žemės įstatymo 8 ir 9 straipsnių redakcijos, teikiamo projekto, projekto Nr. XIVP-3169 ir įstatymo Nr. XIVP-2115 nuostatos turėtų būti suderintos tarpusavyje, antraip vienas iš nustatytų teisinių reguliavimų gali būti paneigtas kitu teisiniu reguliavimu arba sukurtos teisinio reguliavimo spragos. |
Pritarti |
I. Projekto pavadinimą pakeisti ir išdėstyti taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-1311 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-2115 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PAKEITIMO“.
II. Projekto 1 straipsnio 1 dalį pakeisti taip: „1. Pakeisti 1 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Pakeisti 2 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip: „15. 2024 m. liepos
III. Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalį, kuria pakeičiama 1 straipsnio 4 dalis ir ją išdėstyti taip: „3. Pakeisti 1 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Pakeisti 2 straipsnio 16 dalį ir ją išdėstyti taip: „16. 2024 m. liepos
IV. XIVP-3157 įsigaliojimo data numatyti 2024-07-01 ir projekto 2 straipsnį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d. 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliotos institucijos iki 2023 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“ |
7. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
|
|
|
Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) 55 punktu nustatančiu „jeigu keičiamas dar neįsigaliojęs teisės aktas ir naujai daromi pakeitimai turi įsigalioti kartu su keičiamu teisės aktu, teisės akto pakeitimo projekte jo įsigaliojimo terminas nenurodomas“, projekto 2 straipsnio 1 dalies reikėtų atsisakyti, nes įstatymo Nr. XIV-2115 2 straipsnio 1 dalyje jau yra nustatyta, kad įstatymas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d. |
Atsižvelgti |
Atsižvelgiant į tai, kad Projekto įsigaliojimo data nukeliama į 2024-07-01, pastaboje nurodoma Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų nuostata šiam konkrečiam atvejui nebebus taikoma, t.y. Projektai įsigalios vėliau, nei keičiamas aktas, todėl jų įsigaliojimo data turi būti atskirai nurodoma. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Specialiųjų tyrimų
tarnyba |
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies 2 punkto nuostatomis, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba) atliko Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 2 ir 3 straipsnių pakeitimo bei Įstatymo papildymo 131 straipsniu įstatymo projekto[1] Nr. XIVP-3156 (toliau – Projektas), Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1311 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto[2] Nr. XIVP-3157 (toliau – Projektas Nr. XIVP-3157) ir Lietuvos Respublikos piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo Nr. VIII-359 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto[3] Nr. XIVP-3159 (toliau – Projektas Nr. XIVP-3159) antikorupcinį vertinimą. Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, dėl Projektų Nr. XIVP-3156, Nr. XIVP-3157 ir Nr. XIVP-3159 teikiame žemiau išdėstytas pastabas ir pasiūlymus: 1. Kritinių antikorupcinių pastabų ir pasiūlymų neteikiame. 2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai: <...> 2.3.2. Kartu su Projektu Nr. XIVP-3156 teikiamo Projekto Nr. XIVP-3157 1 straipsniu siūloma pakeisti Įstatymo 8 straipsnio 1 dalį nustatant, kad: Šios Projekto Nr. XIVP-3157 ir Projekto Nr. XIVP-3156 (dėl siūlomo Įstatymo 131 straipsnio 3 dalies) nuostatos (kad valstybinio žemės sklypo rezervacija gali būti pratęsta atvejais, kuomet nėra baigti inžinerinės savivaldybės infrastruktūros įrengimo ir sutvarkymo darbai) suponuoja nuomonę, kad valstybinių žemės sklypų įtraukimas į Sąrašą ir rezervacijos termino pratęsimas gali būti siejamas su tam tikrų parengiamųjų (pasiruošimo investicijoms) darbų atlikimu. Tačiau, kaip minėjome aukščiau išdėstytose pastabose, į Sąrašą valstybinės žemės sklypai gali būti įtraukiami nesant realaus pagrindo objektyviai manyti, kad konkrečiame žemės sklype bus faktiškai įgyvendinamas investicinis projektas. Šiuo atveju egzistuoja rizika, kad net po parengiamųjų darbų atlikimo (t. y. įrengus ir sutvarkius reikiamą infrastruktūrą) žemės sklypas niekada nebus panaudojamas investiciniam projektui įgyvendinti. Taigi, Projektu Nr. XIVP-3156 siūlomų nuostatų įgyvendinimas gali sąlygoti (mūsų nuomone) finansinius nuostolius (dėl netikslingo parengiamųjų darbų atlikimui skirtų lėšų panaudojimo; dėl nutrauktų (nepratęsus) valstybinės žemės nuomos sutarčių; dėl administracinio pobūdžio išlaidų ir kt.). Be to, panašios situacijos gali sukelti klausimus ir (pavėluotas) diskusijas dėl sprendimų (kuriais remiantis valstybinis žemės sklypas buvo įtrauktas į Sąrašą; kuriais remiantis infrastruktūros įrengimui ir sutvarkymui buvo (netikslingai) panaudotos savivaldybės biudžeto lėšos ir kt.) pagrįstumo ir juos priėmusių subjektų atsakomybės, sudaryti regimybę dėl procedūrų neskaidrumo ir kt. Taigi, Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, Projektu Nr. XIVP-3156 siūlomų nuostatų taikymas gali lemti žalingų padarinių atsiradimą. Atsižvelgdami į tai siūlytume apsvarstyti Projekto Nr. XIVP-3156 nuostatų tobulinimo tikslingumą, kad Projektu Nr. XIVP-3156 numatomi sprendimai (dėl valstybinės žemės įtraukimo į Sąrašus; dėl parengiamųjų infrastruktūros įrengimo ir sutvarkymo darbų ir kt.) būtų priimami tik turint realius ir / arba objektyviai pagrįstus lūkesčius, kad valstybinės žemės sklypai bus panaudoti investiciniams projektams įgyvendinti. |
Atsižvelgti |
Atsižvelgus į STT išsakytas pastabas Žemės įstatymo Nr. I-446 2 ir 3 straipsnių pakeitimo bei įstatymo papildymo 131 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-3156, šioje pastaboje išdėstytos rizikos yra eliminuojamos. Papildomai pažymima, kad vien laisvo žemės sklypo turėjimas negarantuoja investicinių projektų pritraukimo sėkmės, todėl teikiamų projektų paketu yra siekiama įtvirtinti ne tik sklypo rezervacijos modelį, tačiau ir tokių sklypų vystymo galimybes. Priešingu atveju, atsiradus investuotojui, bet neturint išvystyto sklypo, Lietuva tokias investicijas pralaimi (investuotojai nesutinka laukti keletą metų, kol sklypas būtų išvystomas ir tiesiog renkasi kitą šalį, kuri tokius išvystytus sklypus turi jau šią minutę). Svarbu pažymėti ir tai, kad teoriniu atveju, jei sklypas nebūtų išnuomotas investuotojui rezervacijos laikotarpiu, tačiau būtų išvystyta jo infrastruktūra, valstybė nepatirtų nuostolių, nes išvysčius infrastruktūrą, ji tampa valstybės nuosavybe (turi vertę), o valstybinės žemės sklypo, kuriam tarnauti skiriama nauja infrastruktūra, vertė taip pat didėja. Papildomai pažymima, kad rezervuotų valstybinių žemės sklypų vystymas būtų vykdomas pagal šiuo metu galiojančias finansines priemones, kurios skirtos infrastruktūros įrengimui teritorijose, kuriose bus kuriamos naujos darbo vietos ir į kurias bus investuojamas privatus kapitalas. Šios priemonės yra konkursinės, t.y. pagal nustatytus kriterijus yra atrenkami svarbiausi infrastruktūriniai projektai, kurių įgyvendinimas valstybei atneša didžiausią naudą. Todėl ir sklypų vystymo procesas jau dabar yra aiškiai reglamentuotas ir skaidrus. |
2. |
Specialiųjų tyrimų
tarnyba |
|
|
|
<...> Atlikus Projekto Nr. XIVP-3156,
Projekto a) siūlomi valstybinės žemės rezervavimo kriterijai yra abstraktūs ir gali būti itin plačiai interpretuojami; b) dalis kriterijų iš esmės gali būti pagrindžiami tik subjektyvia sprendimus priimančiųjų subjektų nuomone arba prielaidomis; siūlymus teikiantiems ir sprendimus priimantiems subjektams suteikiamos diskrecinės teisės; c) sudaro sąlygas nepagrįstai valstybinės žemės sklypų, kurių skaičius neribojamas, rezervacijai; d) neužtikrinama, kad sklypų inžinerinės infrastruktūros įrengimui ir sutvarkymui skirtos lėšos bus panaudotos racionaliai ir tikslingai; nuostatų dalis dėl valstybinių žemės sklypų rezervacijos yra svarstytinos teisinio aiškumo aspektu. |
Atsižvelgti |
Atsižvelgimo į pastabas komentarai pateikti Pagrindinio komiteto išvados projekte Dėl žemės įstatymo Nr. I-446 2 ir 3 straipsnių pakeitimo bei įstatymo papildymo 131 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-3156. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Bagdonas, Deividas Labanavičius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra pareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė
[1] Prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/258c1cd0666a11eea182def3ac5c11d6?jfwid=plh7ljwu3.
[2] Prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/64b67630666a11eea182def3ac5c11d6?positionInSearchResults=3&searchModelUUID=8d0871ee-7581-44ce-a089-b60e3e8dcfbb.
[3] Prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/dfa17110666a11eea182def3ac5c11d6?positionInSearchResults=2&searchModelUUID=553006ba-102c-4bb1-a317-5204a2efbece.