LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, Šventaragio g. 2, LT-01510 Vilnius, tel.: (8 5) 271 7154 / 271 7178, faks. (8 5) 271 8551, el. p. bendrasisd@vrm.lt Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188601464 |
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai
|
|
|
Į 2023-07-26 |
Nr. Nr. (11.2Mr-53)STAP-597 |
DĖL ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija išnagrinėjo Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 2, 4, 16, 20, 24, 25, 301, 302, 32, 35, 38, 393, 41, 42, 43, 44, 45, 47, 48, 481, 50 straipsnių ir IV skyriaus pakeitimo įstatymo (toliau – Užimtumo įstatymo projektas), Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 627, 628, 663 ir 736 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 95, 3621, 589 straipsnių pakeitimo ir 961 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 ketvirtojo skirsnio pavadinimo ir 221 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 401 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės darbuotojų papildomų užimtumo ir socialinių garantijų įstatymo Nr. IX-1541 4 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos garantijų darbuotojams jų darbdaviui tapus nemokiam ir ilgalaikio darbo išmokų įstatymo Nr. XII-2604 1 ir 31 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 92 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo Nr. IX-1768 papildymo 132 straipsniu įstatymo projektus.
Pagal kompetenciją teikiame pastabas ir pasiūlymus dėl Užimtumo įstatymo projekto:
1. Atsižvelgdami į tai, kad nuo 2023 m. liepos 1 d. Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro ir Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministro 2017 m. gruodžio 28 d. įsakymas Nr. 1V-899/V-330 „Dėl Vizos išdavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ neteko galios ir į tai, kad nacionalinės vizos maksimalus galiojimo terminas yra 12 mėnesių, o tai reiškia, kad galiojančių nacionalinių vizų išduotų iki 2022 m. birželio 30 d., jau nebėra, siūlome Užimtumo įstatymo projekte keičiamo Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 481 straipsnio 1 dalies nuostatoje iki dvitaškio išbraukti išimtį dėl teisės gauti atvykimo išmoką iš užsienio pritrauktiems darbuotojams.
2. Keičiamo įstatymo 55 straipsnyje, kurio pavadinimas yra „Institucijos, vykdančios nelegalaus darbo, nedeklaruoto darbo, nedeklaruotos savarankiškos veiklos kontrolę“, nurodyta, kad Valstybinė darbo inspekcija, Valstybinė mokesčių inspekcija, Finansinių nusikaltimų tyrimo taryba prie Vidaus reikalų ministerijos ir policija vykdo nelegalaus darbo, nedeklaruoto darbo ir nedeklaruotos savarankiškos veiklos prevenciją, patikrinimus, grindžiamus rizikos vertinimu, ir atlieka kontrolę. Atkreipiame dėmesį, kad kontrolė paprastai yra vykdoma pavaldžių subjektų atžvilgiu, o, remiantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 6 straipsnio 4 punkto ir 18 straipsnio nuostatomis, nepavaldžių subjektų atžvilgiu yra vykdoma priežiūra. Pagal Viešojo administravimo įstatymo 18 straipsnio 1 dalį, teisės aktų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo ir laikymosi priežiūrai yra priskiriama teisės aktų reglamentuotos veiklos ir administracinių sprendimų įgyvendinimo ir laikymosi stebėsena, patikrinimai, vertinimas, poveikio priemonių taikymas.
Atsižvelgdami į Viešojo administravimo įstatymo 18 straipsnio nuostatas, siūlytume patikslinti keičiamo įstatymo 55 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „Institucijos, vykdančios teisės aktų, reglamentuojančių nelegalų darbą, nedeklaruotą darbą ir nedeklaruotą savarankišką veiklą, įgyvendinimo ir laikymosi priežiūrą“. Taip pat siūlytume patikslinti ir patį keičiamo įstatymo 55 straipsnį: žodžių „ir atlieka kontrolę“, kaip per daug abstrakčių ir nekuriančių pridėtinės vertės, atsisakyti, o vietoj jų nurodyti konkrečius veiksmus, kuriuos atlieka minėtos teisės aktų, reglamentuojančių nelegalų darbą, nedeklaruotą darbą ir nedeklaruotą savarankišką veiklą, įgyvendinimo ir laikymosi priežiūrą vykdančios institucijos (nurodyti, kad taiko poveikio priemones ir pan.).
3. Keičiamo įstatymo 56 straipsnio 6 dalyje nustatoma, kad rangovas arba priimančioji Lietuvos įmonė turi imtis priemonių dokumentų, tame tarpe ir teisę būti ar gyventi Lietuvos Respublikoje patvirtinančius dokumentus, teisingumui patikrinti, tačiau kyla klausimas, kokie tie patikrinimo būdai galėtų būti, kokių priemonių teisingumui patikrinti turėtų imtis rangovas ar priimančioji Lietuvos įmonė. Atsižvelgiant į tai, kad dokumentus, patvirtinančius teisę būti ar gyventi, išduoda Migracijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Migracijos departamentas) ir į tai, kad tik Migracijos departamentas galėtų patvirtinti, kad tokie dokumentai yra išduoti, manome, kad toks įpareigojimas rangovui ir priimančiajai Lietuvos įmonei taptų papildoma našta Migracijos departamentui, nes minėti subjektai dėl dokumentų, patvirtinančių teisę būti ar gyventi, kreiptųsi į Migracijos departamentą. Kadangi viza yra į užsieniečio kelionės dokumentą įklijuojamas įklijos formos leidimas, o leidimas laikinai ar nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje yra patvirtintos formos ir saugumo reikalavimus atitinkantis dokumentas, manome, kad įpareigojimas įsitikinti šių dokumentų teisingumu yra perteklinis, todėl siūlome atsisakyti tokio įpareigojimo.
4. Siekiant aiškumo, siūlome patikslinti keičiamo įstatymo 56 straipsnio 9 dalį ir nurodyti, koks konkrečiai pažeidimas turimas mintyje, nes to paties straipsnio 7 dalyje, į kurią duodama nuoroda, joks pažeidimas nenurodytas.
5. Kadangi Migracijos departamentui aktuali informacija tik apie nelegaliai dirbančius ar dirbusius trečiųjų šalių piliečius, siūlome keičiamo įstatymo 56 straipsnio 12 dalyje vietoj žodžio „asmenį“ įrašyti žodžius „trečiosios šalies pilietį“.
6. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 561 straipsnio 1 dalies nuostatą, kurioje nustatoma, kas laikoma nelegaliu darbu statybose, išskyrus, kai dirba trečiosios šalies pilietis, siūlome to paties straipsnio 3 dalyje nustatyti, kas laikoma nelegaliu darbu statybose, kai dirba trečiosios šalies pilietis (galima duoti nuorodą į keičiamo įstatymo 56 straipsnio 1 dalies 2 punktą).
7. Keičiamo įstatymo 57 straipsnyje vartojamos sąvokos „užsienietis“ ir „trečiosios šalies pilietis“. Atsižvelgdami į tai, kad visame keičiamame įstatyme vartojama sąvoka „trečiosios šalies pilietis“, siūlome atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 57 straipsnį.
8. Pagal Nacionalinės vizos išdavimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2023 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1V-401 „Dėl Nacionalinės vizos išdavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nacionalinė viza darbo tikslu gali būti išduodama sezoniniam darbui arba dėstytojui, tyrėjui, treneriui ir pan., kai nėra taikomos trečiosios šalies piliečiui mokamo darbo užmokesčio, kvalifikacijos ar patirties alternatyvos. Atsižvelgiant į tai, manome, kad keičiamo įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 1 punkte nacionalinė viza neturėtų būti minima.
Taip pat atsižvelgdami į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ pakeitimus, įsigaliojusius 2023 m. liepos 1 d., prašymus išduoti nacionalines vizas nagrinėja viena institucija – Migracijos departamentas, todėl, siekdami aiškumo, siūlome keičiamo įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodyti konkrečią instituciją, kuri nagrinėja trečiosios šalies piliečio prašymą išduoti nacionalinę vizą arba leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje – Migracijos departamentą. Manome, kad taip pat turėtų būti nurodyta konkreti institucija, kuri nagrinėja darbdavio prašymą išduoti leidimą dirbti ar priimti sprendimą dėl trečiosios šalies piliečio darbo atitikties Lietuvos Respublikos darbo rinkos poreikiams – Užimtumo tarnyba prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ministerijos.
9. Siekdami aiškumo ir atsižvelgdami į tai, kad Įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ nuostatos leidžia trečiųjų šalių piliečiams dirbti pagal laikinojo darbo sutartį, jeigu įdarbinanti įmonė ir trečiosios šalies pilietis atitinka minėtame įstatyme nustatytas sąlygas, siūlome keičiamo įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 3 punktą tikslinti ir jį išdėstyti taip:
„43) įdarbina trečiosios šalies pilietį pilietis
įdarbinamas pagal laikinojo darbo sutartį, taip, kaip ji
apibrėžiama Lietuvos Respublikos darbo kodekse, išskyrus atvejį, kai pagal
laikinojo darbo sutartį įdarbina trečiosios šalies pilietį, kuriam išduotas
leidimas laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje įstatymo „Dėl užsieniečių
teisinės padėties“ 40 straipsnio 1 dalies 4 punkto pagrindu ir užsienietis
atitinka įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 44 straipsnio 1
dalies 2 punkte nustatytas sąlygas įdarbinant pagal laikinojo darbo sutartį
kai įdarbinanti Lietuvos įmonė
nėra įrašyta į
Valstybinės darbo inspekcijos sudaromą ir jos interneto svetainėje skelbiamą
laikinojo įdarbinimo įmonių sąrašą arba trečiosios šalies piliečiui leidimas
laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje nesuteikia teisės dirbti pagal laikinojo
darbo sutartį;“.
10. Siekdami aiškumo, siūlytume patikslinti ir keičiamo įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„54) įdarbina trečiosios šalies pilietį, kuris dirba
nesilaikydamas įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 62 straipsnio 4
dalyje nustatytų sąlygų neturi leidimo pakeisti darbdavį ar darbo
funkciją, kai privalu jį turėti.“
11. Atsižvelgdami į siūlomus keičiamo įstatymo 57 straipsnio pakeitimus, manome, kad kartu su Užimtumo įstatymo projektu būtų tikslinga teikti ir Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ pakeitimus, kuriais būtų atsižvelgta į Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ siūlymą dėl neproporcingų sankcijų taikymo įmonėms, kurios pagal keičiamą įstatymą laikomos pažeidusios užsieniečių įdarbinimo tvarką.
Taip pat, atsižvelgiant į tai, kad nuo 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo pakeitimai, galėtų būti atitinkamai patikslintos Įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ nuostatos.
Arnoldas Abramavičius |
|
Danutė Petrauskienė, tel. (8 5) 8467, el. p. danute.petrauskiene@vrm.lt
Rūta Jasulaitienė, tel. (8 5) 271 8897, el. p. ruta.jasulaitiene@vrm.lt
Alvija Vitkauskienė, tel. (8 5) 8747, el. p. alvija.vitkauskiene@vrm.lt