Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

 

 

 


LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

 

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijai

El. p. smmin@smm.lt

 

Lietuvos savivaldybių asociacijai

El. p. bendras@lsa.lt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL ELEKTRONINIO DIENYNO DUOMENŲ NAUDOJIMO TVARKOS MOKYKLOSE

 

2017 m. vasario     20     d. Nr. 4-01-1374

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdami į visuomenės informavimo priemonėse pateiktą viešąją informaciją[1] savo iniciatyva atlikome šių teisės aktų antikorupcinį vertinimą: Dienynų sudarymo elektroninio dienyno duomenų pagrindu tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2008 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. ISAK-2008, (toliau – Dienynų sudarymo e. dienyno duomenų pagrindu tvarka); Nuosekliojo mokymosi pagal bendrojo ugdymo programas tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. ISAK-556, (toliau – Nuosekliojo mokymosi pagal bendrojo ugdymo programas tvarka) III skyriaus; Pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. V-1309, (toliau – Ugdymo programų aprašas) 70–87 punktų; 2015–2016 ir 2016–2017 mokslo metų pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendrųjų ugdymo planų, patvirtintų Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. gegužės 6 d. įsakymu Nr. V-457, (toliau – Pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendrieji ugdymo planai) dešimtojo skirsnio.

Atlikdami antikorupcinį vertinimą nustatėme, kad 80 proc. mokyklų Lietuvoje naudoja elektroninius dienynus (toliau – e. dienynas)[2], kuriuose tvarkomi mokyklų mokinių mokymosi pasiekimų vertinimai ir kita informacija. Mokyklos, priėmusios sprendimą naudoti e. dienyną mokinių mokymosi pasiekimų vertinimams fiksuoti ir įdiegti e. dienyną ir (ar) informacines sistemas, vadovaujasi Dienynų sudarymo e. dienyno duomenų pagrindu tvarka ir Švietimo ir mokslo ministerijos parengtomis rekomendacijomis[3]. Taip pat mokyklose naudojami ir spausdintiniai dienynai, kurių formas tvirtina švietimo ir mokslo ministras[4]. Mokykla, vykdanti mokinių ugdymo apskaitą e. dienyne, pati sprendžia, ar vykdyti papildomai mokinių ugdymo apskaitą ir spausdintame dienyne ar jo atsisakyti. Taip pat nustatyta, kad pagrindinio ir vidurinio ugdymo programose mokinių pažangai ir pasiekimams fiksuoti naudojami pažymiai tiek ugdymo laikotarpiu, tiek jam pasibaigus. Mokykla gali rinktis kitus vertinimo būdus[5], bet privalo numatyti įvertinimo konvertavimo į pažymius pagal dešimtbalę sistemą būdą ir laiką. Pradinio ugdymo programoje mokinių pasiekimai pažymiais nevertinami.

Atlikę minėtų teisės aktų antikorupcinį vertinimą, manome, kad šio galiojančio teisinio reguliavimo korupcijos rizikos veiksniai yra susiję su: 1) Bendrųjų reikalavimų ar sąlygų nustatymu diegiant e. dienyną ir tvarkant jame duomenis; 2) E. dienyno tvarkomų duomenų keitimo ir naikinimo kontrole; 3) E. dienyno tvarkymo nuostatų privalomu viešinimu mokyklos svetainėje;
4) Mokinių mokymosi pasiekimų įvertinimo rezultatų skaičiavimo tvarka.

Siekdami skaidresnio mokinių pažangos ir pasiekimų įvertinimo ir jo rezultatų fiksavimo proceso, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

I Dėl Dienynų sudarymo e. dienyno duomenų pagrindu tvarkos

1.1. Teisinis reguliavimas[6] nustato, kad mokykla, nusprendusi mokinių ugdymo apskaitą vykdyti e. dienyne, tvirtina e. dienyno tvarkymo nuostatus, kuriuose nustato e. dienyno administravimo, tvarkymo, priežiūros, dienyno sudarymo elektroninio dienyno duomenų pagrindu, jo spausdinimo ir perkėlimo į skaitmeninę laikmeną tvarką, asmenų, tvarkančių dienyną, funkcijas ir atsakomybę. Be kitų duomenų, e. dienyne fiksuojami mokinių mokymosi pasiekimų pažymiai ir lankomumas, tokiu būdu renkama ir kaupiama informacija apie mokinio ugdymo proceso rezultatus, nusakančius mokinių kompetencijas gyventi, mokytis ir veikti asmeniniame, kultūriniame, pilietiniame, socialiniame ir (ar) profesiniame kontekste bei pasirengimą aukštesnio lygio ugdymo programai ir (ar) profesinei veiklai.

Nustatyta, kad teisinis reguliavimas nenustato mokykloms bendrų e. dienyno tvarkymo taisyklių. Viešojoje erdvėje susipažinus su įvairių Lietuvos mokyklų patvirtintais e. dienyno tvarkymo nuostatais[7], galima teigti, kad kai kurios mokyklos viešai skelbia[8] e. dienyno tvarkymo nuostatus ir detalizuoja informacinės sistemos (e. dienyno) administratoriaus, tvarkytojo ir naudotojo teises ir pareigas, atsakingų asmenų kontrolę. Tačiau pažymėtina ir tai, kad šiuose nuostatuose nėra atskirtų e. dienyno administratoriaus, tvarkytojo ir naudotojo teisių ir pareigų, todėl neaišku, ką privalo ar turi teisę atlikti e. dienyno administratorius, tvarkytojas ir naudotojas. Pastebėtina ir tai, kad e. dienyno tvarkymui prižiūrėti paskiriami asmenys, turintys administratoriaus funkcijas, kurie gali keisti duomenis niekieno nekontroliuojami. Nuostatuose nenurodyta, kurie veiksmai e. dienyno informacinėje sistemoje atliekami automatiškai, ar yra galimybė atlikti keičiamų, naikinamų duomenų analizę ir nustatyti šiuos veiksmus atliekančius asmenis.

1.2. Švietimo ir mokslo ministerijos parengtose rekomendacijose nurodyta, į ką atkreipti dėmesį mokykloms renkantis e. dienynus, o būtent, ar yra e. dienyne nustatyta galimybė automatiškai skaičiuoti įvertinimų vidurkius, išsaugoti ataskaitas įvairiais formatais ir t. t. Tačiau šios rekomendacijos nėra privalomos mokykloms, todėl nėra aišku, kokius reikalavimus mokyklos, norėdamos įdiegti e. dienyną, kelia paslaugų tiekėjams. Taip pat neaišku, ar įdiegiant e. dienyną yra reikalaujama e. dienyne nustatyti keičiamų ir (ar) naikinamų duomenų istoriją (metaduomenis) ir formuoti (gauti) ataskaitą apie šiuos duomenis keičiančių ir (ar) naikinančių asmenų atliktus veiksmus.

1.3. Teisinis reguliavimas nenustato, kaip vykdoma mokyklos darbuotojo e. dienyne atliekamų veiksmų kontrolė. Taip pat neaišku, kokios įstaigos lygmeniu – ministerijos, savivaldybės ar mokyklos, tikrinama mokyklos veikla, susijusi su mokinių ugdymo ir lankomumo apskaita dienynuose. Siekdami teisinio reguliavimo aiškumo ir galimybių piktnaudžiauti panaikinimo, siūlome nustatyti, kas ir kokia tvarka kontroliuoja šiuos duomenis tvarkančius asmenis.

1.4. Atsižvelgdami į tai, kad e. dienynus mokyklose naudoja didžioji Lietuvos mokyklų dalis, ir siekdami aiškaus e. dienyno tvarkymo proceso, skaidraus ir patikimo naudojamos informacinės sistemos veikimo ir norėdami suvienodinti e. dienyno tvarkymo nuostatus, siūlome Švietimo ir mokslo ministerijai:

1.4.1. Parengti Pavyzdinius e. dienyno tvarkymo nuostatus, atitinkančius informacinėms sistemos taikomus reikalavimus, kuriuose būtų: atskirtos e. dienyno administratoriaus, tvarkytojo ir naudotojo teisės ir pareigos; nustatyta jų vykdymo kontrolė, kad nebūtų galimybės tam pačiam asmeniui administruoti e. dienyną ir kontroliuoti jo duomenų tvarkymą; nurodyti, kaip tvarkomi duomenys, kai yra techninių nesklandumų; viešai skelbti mokyklų internetinėse svetainėse mokyklos e. dienyno tvarkymo nuostatus.

1.4.2. Nustatyti, kas ir kokia tvarka kontroliuoja e. dienynuose duomenis tvarkančius asmenis.

1.4.3. Parengti pavyzdines e. dienyno diegimo sutartis ir nustatyti bendruosius reikalavimus, kurių būtina laikytis diegiant e. dienyną ir (ar) informacinę sistemą.

1.4.4. Esant galimybei inicijuoti vieningo e. dienyno visose mokyklose įgijimą, diegimą.

II Dėl mokymosi pasiekimų įvertinimo rezultatų

              Galiojantis teisinis reguliavimas[9] nustato mokinių, kurie mokosi pagal pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas, mokymosi pasiekimų ir pažangos vertinimo procesą, tikslus, kriterijus, naudojamus vertinimo metodus, mokinio ugdymosi rezultatų fiksavimą[10] baigus vieną iš ugdymo programų. Mokinių vienerių mokslo metų pasiekimo vertinimo rezultatai fiksuojami atsižvelgus į visų atskirų mokykloje nustatytų ugdymo laikotarpių (trimestrų, pusmečių ar kitų trumpesnių nei metų) fiksuotus įvertinimus. Tačiau nenustatyta, kaip skaičiuojami ir fiksuojami tam tikro laikotarpio (baigiant trimestrą, pusmetį, mokslo metus) įvertinimo rezultatai, naudojant balų sistemą, kurie tam tikrais atvejais lemia perkėlimą į aukštesnę klasę ar galimybes mokytis pagal aukštesnę ugdymo programą. Kyla klausimas, ar trimestro, pusmečio ar mokslo metų balas apskaičiuojamas: sumuojant ir skaičiuojant tam tikro laikotarpio pažymių matematinį vidurkį; ar pasirenkamas geriausias rezultatas, kuris buvo tam tikro laikotarpio eigoje; ar pasirenkamas paskutinis rezultatas, gautas tam tikro laikotarpio pabaigoje.

Siekdami teisinio reguliavimo aiškumo ir skaidresnio mokinių pasiekimų įvertinimo proceso, siūlome Nuosekliojo mokymosi pagal bendrojo ugdymo programas tvarkoje, Ugdymo programų apraše ar Pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendruosiuose ugdymo planuose nustatyti, kaip apskaičiuojami kiekvieno laikotarpio: trimestro, pusmečio ir mokslo metų, galutiniai mokinių pasiekimų įvertinimo balai, ir nurodyti, kaip mokinių ugdymo procesas vykdomas e. dienyne, t. y. ar balai apskaičiuojami automatiškai, ar juos įveda atsakingas asmuo.

Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip buvo atsižvelgta į šioje išvadoje pateiktas pastabas. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.

 

Direktoriaus pavaduotojas

 

Egidijus Radzevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olga Meškienė, tel. (8 706) 63 347, el. p. olga.meskiene@stt.lt



[1] Prieiga per internetą: http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/skandalas-lenkiskoje-gimnazijoje-direktore-klastojo-ivertinimus.htm

[2] Prieiga per internetą: http://www.ve.lt/naujienos/visuomene/svietimas/viceministre-genoveita-krasauskiene-svarbiausia-informacija-is-elektroniniu-dienynu-tevai-turi-gauti-nemokamai-1438855/.

[3] Švietimo ir mokslo ministerijos 2016-08-31 Rekomendacijos bendrojo ir profesinėms mokykloms, diegiant elektroninį dienyną / integralias informacines sistemas. Prieiga per internetą: https://www.smm.lt/uploads/documents/ugdymo-planai/rekomendacijos(1).pdf.

[4] Nuosekliojo mokymosi pagal bendrojo ugdymo programas tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. ISAK-556, 29 punktas ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2013-12-30 įsakymas Nr. V-1281 ,,Dėl dienynų formų patvirtinimo“. Prieiga per internetą:

https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/c3ea0b30723711e3b29084acd991add8; https://www.smm.lt/web/lt/pedagogams/ugdymas/dienynai-ir-zurnalai.

[5] Komentarai, kaupiamieji taškai ir t. t.

[6] Dienynų sudarymo e. dienyno duomenų pagrindu tvarkos 7, 84 punktai, Ugdymo programų aprašo 10 punktas.

[7] Klaipėdos r. Dovilų pagrindinės mokyklos elektroninio dienyno tvarkymo nuostatai, patvirtinti Klaipėdos r. Dovilų pagrindinės mokyklos direktoriaus 2012 m. rugpjūčio 31 d. įsakymu Nr. V1-52; Radviliškio r. Pociūnėlių pagrindinės mokyklos elektroninio dienyno tvarkymo nuostatai, patvirtinti Radviliškio r. Pociūnėlių pagrindinės mokyklos direktoriaus 2015 m. birželio 18 d. įsakymu Nr. V1- 103 (1.3); Vilniaus Baltupių progimnazijos elektroninio dienyno tvarkymo nuostatai ir elektroninio dienyno naudojimo tvarkos aprašas, patvirtinti Vilniaus Baltupių progimnazijos 2011 m. rugpjūčio 31 d. įsakymu Nr. V-207, prieiga per internetą: http://www.baltupiuprogimnazija.vilnius.lm.lt/wp-content/themes/Failai/Progimnazijos_Doc/El.dienyno_nuostatai.pdf; Palangos Vlado Jurgučio pagrindinės mokyklos elektroninio dienyno tvarkymo nuostatai, patvirtinti Palangos Vlado Jurgučio pagrindinės mokyklos tarybos posėdžio 2012 m. gegužės 18 d. protokolu Nr. 8, prieiga per internetą: http://www.jurguciomokykla.lt/uploads/dokumentai/2012-2013mm/dienyno_nuostatai.pdf.

[8] Ne visos Lietuvos mokyklos, turinčios e. dienynus, savo svetainėse viešai skelbia e. dienyno tvarkymo nuostatus, pavyzdžiui, Vilniaus Žemynos gimnazija.

[9] Nuosekliojo mokymosi pagal bendrojo ugdymo programas tvarkos 19–28 punktai, Ugdymo programų aprašo 70–87 punktai, Pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendrųjų ugdymo planų 68–78 punktai.

[10] Įrašu ir (arba) balu, taikant 10 balų vertinimo sistemą.