Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. dokumentai@stt.lt

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijai

E. pristatymo informacinė sistema

 

Kopija:

Viešųjų pirkimų tarnybai

E. pristatymo informacinė sistema

                                                    

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL TIEKĖJŲ ĮTRAUKIMO Į NEPATIKIMŲ TIEKĖJŲ SĄRAŠĄ TEISINIO REGLAMENTAVIMO

 

2023 m. liepos     d. Nr. 4-01-

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies 4 ir 5 punktų nuostatomis, atsižvelgusi į korupcijos riziką pirkimų vykdytojams priimant sprendimus neįtraukti pirkimų sutartis iš esmės pažeidusių tiekėjų į Nepatikimų tiekėjų sąrašą[1], į 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais įgyvendinimo 2023–2025 metų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. gegužės 3 d. nutarimu Nr. 324 „Dėl 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais koordinatoriaus paskyrimo ir 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais įgyvendinimo 2023–2025 metų plano patvirtinimo“, priemonę „Išanalizuoti nepatikimų tiekėjų instituto taikymo praktiką, šio instituto taikymo efektyvumą galimai mažinančius veiksnius“ (už šios priemonės įgyvendinimą atsakinga įstaiga – Viešųjų pirkimų tarnyba[2]), atliko Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo (toliau kartu vadinami Įstatymais), tiek, kiek Įstatymuose reglamentuojamos tiekėjų įtraukimo į Nepatikimų tiekėjų sąrašą sąlygos, taip pat Pirkimų vykdytojo veiklos valdysenos indekso apskaičiavimo metodikos, patvirtintos Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2022 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. 1S-55 „Dėl Pirkimų vykdytojo veiklos valdysenos indekso apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“[3], antikorupcinį vertinimą.

Paminėtina, kad Lietuvoje beveik 4 tūkstančių įstaigų ir įmonių laikomos pirkimų vykdytojais ir kurios vykdo Įstatymuose nurodytus pirkimus (toliau – pirkimai), kasmet atliekama virš 900 tūkstančių pirkimų (2021-2022 metų duomenys[4]). Į Nepatikimų tiekėjų sąrašą įtraukti 143 tiekėjai[5] (2020 m. buvo įtraukti 38 tiekėjai, 2021 m. – 46 tiekėjai, 2022 m. – 64 tiekėjai, 2023 m. (iki 2023 m. birželio 27 d.) – 23 tiekėjai), daugiau nei trečdalis jų įtraukti 13 pirkimų vykdytojų[6] iniciatyva.

Taip pat paminėtina, kad dauguma į Nepatikimų tiekėjų sąraše įtrauktų tiekėjų (apie 70 proc.) – labai mažos įmonės[7]. Į Nepatikimų tiekėjų sąrašą įtrauktos 2 didelės įmonės[8]. Todėl būtina užtikrinti, kad Nepatikimų tiekėjų sąrašo teisinis reguliavimas būtų įgyvendinamas visų be išimties tiekėjų atžvilgiu vadovaujantis lygiateisiškumo principu.

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių pasireiškimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai teikiame žemiau esančias pastabas ir pasiūlymus.

1.         Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

1.1.       Nenustatyta pareiga pirkimo sutartyje nustatyti, už kokius konkrečius pažeidimus teikėjas bus traukiamas į Nepatikimų tiekėjų sąrašą. Minėtų sąlygų neaptarus pirkimo sutartyje, sudaromos galimybės pirkimų vykdytojui (jo atsakingiems darbuotojams), kai pirkimo sutartis netinkamai vykdoma, įvairiai interpretuoti, ar yra pakankamos sąlygos įtraukti tiekėją į Nepatikimų tiekėjų sąrašą

Įstatymai[9] nustato šiuos atvejus, kai tiekėjas įtraukiamas į Nepatikimų tiekėjų sąrašą:

-            pirkimų vykdytojas nutraukia pirkimo sutartį dėl esminio pirkimo sutarties pažeidimo;

-            pirkimų vykdytojas priima sprendimą, kad tiekėjas pirkimo sutartyje nustatytą esminę pirkimo sutarties sąlygą vykdė su dideliais arba nuolatiniais trūkumais ir dėl to pirkimų  vykdytojas pritaikė pirkimo sutartyje nustatytą sankciją;

-            teismas priima sprendimą, kuriuo tenkinamas pirkimų  vykdytojo reikalavimas atlyginti nuostolius, patirtus dėl to, kad tiekėjas pirkimo sutartyje nustatytą esminę pirkimo sutarties sąlygą vykdė su dideliais arba nuolatiniais trūkumais.

Įstatymai nustato privalomą pirkimo sutarties, sudaromos raštu, turinį (pavyzdžiui, turi būti nustatyti sutarties prievolių įvykdymo terminai, sutarties įvykdymo užtikrinimas ir kt.)[10], tačiau nėra nustatyta pareiga pirkimo sutartyje detalizuoti minėtų Įstatymų nustatytų sąlygų, kurioms esant tiekėjas traukiamas į Nepatikimų tiekėjų sąrašą (t. y. kokios pirkimo sutarties sąlygos laikomos esminėmis, kokie atvejai laikytini esminės sutarties sąlygos vykdymu su dideliais arba nuolatiniais trūkumais, kokie atvejai laikytini esminiu pirkimo sutarties pažeidimu). Pirkimo sutartyje nedetalizavus minėtų Įstatymuose nustatytų sąlygų, kurioms esant teikėjas traukiamas į Nepatikimų tiekėjų sąrašą, sukuriamas teisinis neaiškumas, netikrumas, pirkimų vykdytojams (jų atsakingiems darbuotojams) sudaromos sąlygos pasielgti neskaidriai, neobjektyviai, neinicijuojant pirkimų sutartis iš esmės pažeidusių tiekėjų įtraukimo į Nepatikimų tiekėjų sąrašą.

Atsižvelgdami į tai kas išdėstyta, siūlome svarstyti Įstatymų papildymo galimybę, Įstatymuose nustatant pirkimų vykdytojui pareigą pirkimo sutartyje detalizuoti, už kokius konkrečius sutarties pažeidimus tiekėjas bus traukiamas į Nepatikimų tiekėjų sąrašą.

1.2.    Tiekėjų įtraukimo į Nepatikimų tiekėjų sąrašą pagrindas įsiteisėjęs teismo sprendimas, kuriuo tenkinamas pirkimų vykdytojo reikalavimas atlyginti nuostolius, patirtus dėl to, kad tiekėjas sutartyje nustatytą esminę sutarties sąlygą vykdė su dideliais arba nuolatiniais trūkumais neapima aktualių atvejų

Tiekėjui netinkamai vykdant sutartį apskaičiuojamos  netesybos (baudos, delspinigiai), o tuo atveju, kai tiekėjas atsisako šias netesybas padengti, pirkimų vykdytojas kreipiasi į teismą. Susipažinus su teismų praktika, darytina išvada, kad teismui priteisus netesybas ir pripažinus, kad tiekėjas sutartyje nustatytą esminę sutarties sąlygą vykdė su dideliais arba nuolatiniais trūkumais, pirkimų vykdytojas vis dėlto neturi teisės įtraukti tokio tiekėjo į Nepatikimų tiekėjų sąrašą aukščiau minėtu Įstatymuose nustatytu pagrindu, kadangi pagal teismų praktiką, „sankcijų taikymą reglamentuojančios viešosios teisės normos neturėtų būti aiškinamos plečiamai, nėra pagrindo Viešųjų pirkimų įstatymo 91 straipsnio 1 dalies 2 punkte minimos „nuostolių“ sąvokos vertinti kaip apimančią ir delspinigių sampratą ar jas sutapatinti[11].

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, tai vertintina kaip teisinio reglamentavimo spraga, kuri neleidžia įtraukti į Nepatikimų tiekėjų sąrašą tiekėjų, kurie pirkimo sutartyje nustatytą esminę sutarties sąlygą vykdė su dideliais arba nuolatiniais trūkumais ir dėl to teismo sprendimu buvo priteisti ne nuostoliai, o  netesybos.

Paminėtina, kad aukščiau minėtu Įstatymuose nustatytu pagrindu – įsiteisėjęs teismo sprendimas, kuriuo tenkinamas pirkimų vykdytojo reikalavimas atlyginti nuostolius, patirtus dėl to, kad tiekėjas sutartyje nustatytą esminę sutarties sąlygą vykdė su dideliais arba nuolatiniais trūkumais – į Nepatikimų tiekėjų sąrašą nebuvo įtrauktas nė vienas tiekėjas. Taip pat paminėtina, kad praktikoje pirkimų vykdytojai dažniausiai susiduria ne su nuostolių atlyginimo klausimu, o su netesybų (baudų, delspinigių) atlyginimu, kadangi netesybos pagal Įstatymus privalomai turi būti nustatytos raštu sudaromoje pirkimo sutartyje.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome svarstyti Įstatymų patikslinimo galimybę.

2.         Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

2.1.       Viešųjų pirkimų tarnybos metinis tikrintinų pirkimų vykdytojų sąrašas sudaromas neįvertinant rizikos, ar pirkimų vykdytojai tinkamai vykdo pareigą įtraukti nepatikimus tiekėjus į Nepatikimų tiekėjų sąrašą

Viešųjų pirkimų tarnyba, atsižvelgdama į pirkimų vykdytojų pagal ataskaitas[12] teikiamus duomenis, analizuoja sistemines rizikas, susijusias su visais pirkimų vykdytojų vykdomais pirkimais bei vadovaudamasi Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2022 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. 1S-55 „Dėl Pirkimų vykdytojo veiklos valdysenos indekso apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“ patvirtinta Pirkimų vykdytojo veiklos valdysenos indekso apskaičiavimo metodika apskaičiuoja pirkimų vykdytojo veiklos indeksą. Iš pirkimų vykdytojų, turinčių didžiausią indekso balą, sudaromas tikrintinų pirkimų vykdytojų sąrašas.

Tačiau pagal pirkimų vykdytojų Viešųjų pirkimų tarnybai teikiamas ataskaitas nėra teikiami duomenys, kurie parodytų, kaip pirkimų vykdytojai vykdo Įstatymuose nustatytą pareigą įtraukti nepatikimus tiekėjus į Nepatikimų tiekėjų sąrašą (pavyzdžiui, kiek buvo vienašališkai nutrauktų sutarčių ir  kiek iš jų tokių atvejų buvo inicijuotų tiekėjo įtraukimo į Nepatikimų tiekėjų sąrašą atvejų ar pan.). Pirkimų vykdytojo veiklos valdysenos indekso apskaičiavimo metodika taip pat nenumato tokių duomenų įvertinimo, todėl Viešųjų pirkimų tarnybai vertinant sistemines rizikas, susijusias su viešųjų pirkimų planavimu, inicijavimu, viešųjų pirkimų procedūrų organizavimu ir vykdymu, sutarčių sudarymu ir vykdymu, lieka neįvertintos sisteminės rizikos, susijusios su pirkimų vykdytojų pareigos įtraukti nepatikimus tiekėjus į Nepatikimų tiekėjų sąrašą vykdymu.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, bei siekiant užtikrinti tinkamą nepatikimų tiekėjų įtraukimo į Nepatikimų tiekėjų sąrašą priežiūrą, siūlome atitinkamai papildyti Pirkimų vykdytojo veiklos valdysenos indekso apskaičiavimo metodiką, koreguojant kitus teisės aktus, reglamentuojančius pirkimų vykdytojų Viešųjų pirkimų tarnybai teikiamas ataskaitas. 

3.         Kitų pastabų ir pasiūlymų neteikiama.

Atsižvelgdami į antikorupcinio vertinimo metu nustatytus teisinio reglamentavimo trūkumus ir pateiktus argumentus, siūlome tobulinti tiekėjų įtraukimo į Nepatikimų tiekėjų sąrašą, jo kontrolės teisinį reglamentavimą.                

Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbti informaciją apie tai, kaip atsižvelgta (planuojama atsižvelgti) į pateiktas pastabas ir pasiūlymus, arba, jeigu į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus neatsižvelgta, nurodyti to priežastis ir motyvus, užpildant antikorupcinio vertinimo išvados įgyvendinimo pažymą[13] ir pateikti Specialiųjų tyrimų tarnybai nuorodą į ją.

 

             

Direktoriaus pavaduotojas                                                                                             Elanas Jablonskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andrius Kalesnykas, mob. 8 659 35075, el. p. andrius.kalesnykas@stt.lt



[1] Nepatikimų tiekėjų sąrašas (kitaip - „juodasis tiekėjų sąrašas“) – netinkamai pirkimo sutartį įvykdžiusių (ar jos neįvykdžiusių) tiekėjų sąrašas, kai toks neįvykdymas yra esminis sutarties pažeidimas (jeigu jis įvyko po 2016-01-01). Į Nepatikimų tiekėjų sąrašą įtraukiama 3 metams (https://vpt.lrv.lt/lt/pasalinimo-pagrindai-1/nepatikimu-tiekeju-sarasas-1/kas-yra-nepatikimu-tiekeju-sarasas)

[2] 2022–2033 metų nacionalinės darbotvarkės korupcijos prevencijos klausimais įgyvendinimo 2023–2025 metų plano 1 priedo 2.7.2 papunktis

[3] https://vpt.lrv.lt/uploads/vpt/documents/files/1_Isakymas_del_metodikos(1).pdf

[4] https://vpt.lrv.lt/lt/statistika-ir-analize/pirkimu-vykdytoju-zemelapis-svieslente-1

[5] 2023 m. birželio 27 d. duomenys (https://vpt.lrv.lt/lt/konsultacine-medziaga/nepatikimi-tiekejai-1)

[6] AB Lietuvos automobilių kelių direkcija į Nepatikimų tiekėjų sąrašą įtraukė 7 tiekėjus, VĮ Turto bankas, Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos – po 6 tiekėjus, AB Lietuvos geležinkeliai, Vilniaus m. savivaldybė – po 4, VšĮ Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centras, VĮ Lietuvos oro uostai, AB Energijos skirstymo operatorius, VĮ Ignalinos atominė elektrinė, Infrastruktūros valdymo agentūra, Klaipėdos m. savivaldybė, Kauno r. savivaldybė, Ignalinos r. savivaldybė – po 3  tiekėjus

[7] įmonė, kurioje dirba mažiau kaip 10 darbuotojų

[8] įmonė, kurioje dirba 250 ir daugiau darbuotojų

[9] Viešųjų pirkimų įstatymo 91 straipsnio 1 dalis, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 99 straipsnio 1 dalis, Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 55 straipsnio 1 dalis

[10] Viešųjų pirkimų įstatymo 87 straipsnio 2 dalis, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 95 straipsnio 1 dalis, Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 52 straipsnio 5 dalis

[11] https://liteko.teismai.lt/viesasprendimupaieska/tekstas.aspx?id=fb586e80-8895-4f21-a494-42335f878fb5

[12] Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 6 d. įsakymas Nr. 1S-80 „Dėl Viešųjų pirkimų ir pirkimų ataskaitų rengimo ir teikimo tvarkos aprašo, viešųjų pirkimų ir pirkimų ataskaitų formų patvirtinimo“; Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2019 m. birželio 19 d. įsakymas Nr. 1S-95  „Dėl Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, ataskaitų rengimo ir teikimo tvarkos aprašo ir ataskaitų formų patvirtinimo“ ir kt.

[13] Prieiga internete: https://e-tar.lt/portal/lt/legalAct/0e8f85904cf811ec862fdcbc8b3e3e05