![]() |
LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
|
|||||
|
|||||
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai
Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos
E. pristatymo informacinė sistema
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|||||
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA DĖL PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO VIETOS NUSTATYMO IR KEITIMO |
|||||
2017 m. gruodžio 19 d. Nr. 4-01-9917
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos
prevencijos įstatymo Nr. IX-904
8 straipsnio 2 dalies nuostatomis, atlikome Lietuvos kaimo
plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Investicijos į materialųjį turtą“
veiklos srities „Parama investicijoms į žemės ūkio produktų perdirbimą,
rinkodarą ir (arba) plėtrą“ įgyvendinimo taisyklių, taikomų nuo 2015 metų
(toliau – Taisyklės), patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015
m. gegužės 22 d. įsakymu Nr. 3D-416 (Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2017 m. sausio 17 d. įsakymo Nr. 3D-37 redakcija), nuostatų, susijusių su
projekto įgyvendinimo vietos nustatymu ir keitimu, antikorupcinį vertinimą.
Atliekant Taisyklių antikorupcinį vertinimą, nustatyta, kad Taisyklės reguliuoja paramos investicijoms į žemės ūkio produktų perdirbimą, rinkodarą ir (arba) plėtrą įgyvendinimo procesą. Taisyklių pagrindiniai tikslai: visuose regionuose didinti ūkio subjektų gyvybingumą ir konkurencingumą, skatinti inovacines ūkių subjektų technologijas, taip pat skatinti maisto tiekimo grandinės organizavimą, įskaitant žemės ūkio produktų perdirbimą ir tiekimą rinkai.
Atlikę Taisyklių nuostatų antikorupcinį vertinimą, nenustatėme tiesioginių sąlygų korupcijai, tačiau Taisyklėse nustatytas projekto įgyvendinimo vietos nustatymo reguliavimas yra skirtingas, palyginti su panašaus teisinio reguliavimo turiniu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro patvirtintuose įsakymuose, be to, nėra aiškios projektų įgyvendinimo vietos keitimo sąlygos, todėl siekdami teisinio aiškumo ir skaidrumo paramos teikimo procese teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Taisyklių 14.12.1 papunktyje nustatytas vienas iš pareiškėjo tinkamumo paramai gauti reikalavimų, susijusių su žeme: žemė po pastatais ir (arba) statiniais, kuri priklauso pareiškėjui nuosavybės teise arba yra jo nuomojama, arba kitaip Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įrodomas teisėtas naudojimasis ja ne trumpiau kaip dešimt metų nuo paramos paraiškos pateikimo dienos. Pagal šią nuostatą, tinkamu pareiškėju paramai gauti bus pripažintas tik tas, kuris žemę valdys nuosavybės, nuomos teise ar kitokiais pagrindais ne trumpiau kaip dešimt metų ir būtent nuo paramos paraiškos pateikimo dienos. Atkreipiame dėmesį į tai, jog kituose panašaus teisinio reguliavimo turiniu teisės aktuose yra nustatytas liberalesnis projekto įgyvendinimo vietos nustatymas. Pavyzdžiui, Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Ūkio ir verslo plėtra“ veiklos srities „Parama smulkiesiems ūkiams“ įgyvendinimo taisyklių, taikomų nuo 2016 metų (2-osios Taisyklės), patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2016 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. 3D-114 (Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2016 m. birželio 15 d. įsakymo Nr. 3D-369 redakcija), 16.7 papunktyje nustatyta, kad nekilnojamasis turtas (statinys), į kurį investuojama, paramos paraiškos pateikimo dieną turi priklausyti pareiškėjui, pareiškėjo sutuoktiniui arba pareiškėjui ir jo sutuoktiniui nuosavybės teise. Taip pat nustatyta, jog statiniai ir žemė po esamais ir (arba) numatomais statyti statiniais bei gręžiniais pareiškėjo gali būti nuomojami arba kitaip užtikrinamas teisėtas naudojimasis jais ne trumpesniam kaip 8 metų laikotarpiui nuo paraiškos pateikimo dienos (paryškinta mūsų). Analogiškos normos (tik su skirtingais laikotarpiais) nustatytos ir kituose teisės aktuose, reguliuojančiuose paramų teikimą[1]. Taigi, lyginant vertintų Taisyklių 14.12.1 papunkčio nuostatas su 2-ųjų Taisyklių 16.7 papunkčio nuostatomis ir kitų analogiškų teisės aktų normomis, pastebėtina, jog norint gauti paramą investicijoms į žemės ūkio produktų perdirbimą, rinkodarą ir (arba) plėtrą, žemę nuosavybės, nuomos ar kitais pagrindais turi valdyti ne mažiau 10 metų nuo paramos paraiškos pateikimo dienos, tuo tarpu norint gauti paramą, pavyzdžiui, smulkiajam ūkiui, investicijoms į žemės ūkio valdas žemės nuosavybės terminas nėra apskritai ribojamas, t. y. pakaktų žemės pirkimo pardavimo sutarties įregistravimo iki paramos paraiškos pateikimo dienos. Be to, iš formuluočių „nuomojami arba kitaip užtikrinamas teisėtas naudojimasis jais ne trumpesniam kaip <...> laikotarpiui nuo paraiškos pateikimo dienos“ taip pat darytina išvada, jog norint gauti paramą žemės nuomos, panaudos ar kitokios teisės terminai irgi nėra ribojami, iš esmės pakaktų žemės nuomos ar kitokios sutarties įregistravimo iki paramos paraiškos pateikimo dienos. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, ir siekiant išvengti nepagrįstai skirtingų sprendimų paramų teikimo procese, siūlytina išanalizuoti teisinį reguliavimą, susijusį su projektų įgyvendinimo vietos nustatymu, susiklosčiusią projektų įgyvendinimo vietos nustatymo praktiką, ir nustatyti vienodesnį teisinį reguliavimą, kuris nustatytų pagrįstus ir realiai kontroliuojamus reikalavimus, nebent skirtingas teisinis reguliavimas yra nustatytas dėl objektyviai pateisinamų priežasčių.
2. Tiek vertintų Taisyklių 15.2 papunktyje, tiek kituose panašaus teisinio reguliavimo turiniu teisės aktuose pareiškėjams nustatyta pareiga nekeisti projekto įgyvendinimo vietos ir sąlygų, vykdyti verslo plane numatytą žemės ūkio produktų perdirbimo ir (arba) rinkodaros veiklą nuo paramos sutarties pasirašymo datos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos (paryškinta mūsų). Vadinasi, projekto įgyvendinimo vietą galima keisti nuo paraiškos pateikimo iki paramos sutarties pasirašymo (paraiškos vertinimo etape). Tačiau vertintame teisiniame reguliavime nenustatėme jokių sąlygų ar kriterijų, kuriuos atitikę pareiškėjai galėtų prašyti pakeisti projekto įgyvendinimo vietą po paraiškos pateikimo. Siekdami teisinio aiškumo paramos įgyvendinimo procese ir skaidrių sprendimų leidžiant arba neleidžiant keisti projekto įgyvendinimo vietą, siūlome išanalizuoti susiklosčiusią projektų įgyvendinimo vietos keitimo praktiką ir nustatyti aiškius ir objektyvius kriterijus, pagal kuriuos pareiškėjai galėtų kreiptis dėl projekto įgyvendinimo vietos keitimo.
Prašome per 2 mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta ar planuojama atsižvelgti į šioje antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktus pasiūlymus. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.
Direktorius Saulius Urbanavičius
Giedrius Būdvytis, tel. 8 706 63 354, el. p. giedrius.budvytis@stt.lt
[1] Pavyzdžiui:
Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Investicijos į materialųjį turtą“ veiklos srities „Parama investicijoms į žemės ūkio valdas“ įgyvendinimo taisyklių, taikomų nuo 2015 metų, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. balandžio 21 d. įsakymu Nr. 3D-302 (Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2017 m. sausio 17 d. įsakymo Nr. 3D-33 redakcija), 16.2.1 papunktyje;
Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos srities „Parama smulkių ūkio subjektų bendradarbiavimui“ įgyvendinimo taisyklių, taikomų nuo 2016 metų, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2016 m. kovo 17 d. įsakymu Nr. 3D-134 (Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2017 m. rugsėjo 21 d. įsakymo Nr. 3D-597 redakcija), 19.7 papunktyje.