Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS

I N F O R M A C I J A

 

Lietuvos Respublikos gyventojų turto ir pajamų deklaravimas

 

Primename Lietuvos Respublikos gyventojams, kad pagal 1996 m. gegužės 16 d. Lietuvos Respublikos gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymą (Žin., 1996, Nr. 50-1197) turtą ir pajamas privalo deklaruoti asmenys, kalendoriniais metais gyvenę Lietuvos Respublikoje su pertraukomis arba ištisai ne mažiau kaip 183 dienas (ši nuostata taikoma ir užsieniečiams, gyvenantiems Lietuvoje). Nepilnamečių šeimos narių turtą ir pajamas turi deklaruoti vienas iš tėvų, įtėvių, globėjų ar rūpintojų.

Deklaracijos už 1996 metus turi būti pateikiamos iki 1997 m. kovo 1 dienos.

Gyventojų turto ir pajamų deklaravimo tvarka nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. rugpjūčio 21d. nutarime Nr. 990 “Dėl Lietuvos Respublikos gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymo nuostatų įgyvendinimo” (Žin., 1996, Nr.81-1945). Šiuo nutarimu patvirtinta Lietuvos Respublikos gyventojų turto ir pajamų deklaravimo tvarka, Lietuvos Respublikos gyventojo turto ir pajamų deklaracijos pildymo metodiniai nurodymai bei Lietuvos Respublikos juridinių ir fizinių asmenų duomenų apie gyventojams per praėjusius metus išmokėtas pajamas, išskaičiuotus mokesčius ar kitus privalomus mokėjimus, nemokamai išduotą turtą ar suteiktas paslaugas pateikimo valstybinėms mokesčių inspekcijoms ir pajamas gavusiems asmenims tvarka.

Valstybinės mokesčių inspekcijos turtą ir pajamas deklaruojančius asmenis nemokamai aprūpina deklaracijų blankais bei metodiniais nurodymais.

Kiekvienas turtą ir pajamas deklaruojantis asmuo atsako už pateiktų duomenų teisingumą. Už deklaracijų nepateikimą valstybinei mokesčių inspekcijai ar jų pateikimą ne laiku bei neteisingų duomenų įrašymą į deklaraciją numatyta administracinė ir baudžiamoji atsakomybė.

Nuo 1996 metų savo turtą ir pajamas turi deklaruoti:

I.Šio įstatymo 1 priedėlyje nurodyti politikai, valstybės tarnautojai bei jų šeimų nariai:

1. Respublikos Prezidentas.

2.Lietuvos Respublikos Seimo nariai.

3.Lietuvos Respublikos Ministras Pirmininkas ir ministrai.

4.Konstitucinio Teismo pirmininkas ir teisėjai, Aukščiausiojo Teismo, Apeliacinio teismo ir apygardų teismų pirmininkai, skyrių pirmininkai ir teisėjai, Ūkinio teismo ir apylinkių teismų pirmininkai, jų pavaduotojai ir teisėjai.

5.Generalinis prokuroras ir generalinio prokuroro pavaduotojai.

6.Valstybės kontrolės pareigūnai.

7.Lietuvos banko valdybos pirmininkas ir valdybos pirmininko pavaduotojai.

8.Muitinės departamento prie Finansų ministerijos ir teritorinių muitinių pareigūnai.

9.Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos ir teritorinių mokesčių inspekcijų pareigūnai.

10.Vidaus reikalų ministerijos Ekonominių nusikaltimų tyrimo valdybos ir miestų bei rajonų komisariatų ekonominių nusikaltimų tyrimo skyrių (poskyrių) pareigūnai.

11.Savivaldybių tarybų nariai.

12.Seimo kontrolieriai.

II. Šio įstatymo 2 priedėlyje nurodyti valstybės tarnautojai, ūkio subjektų vadovai bei jų šeimų nariai:

1.“A” lygio valdininkai (pagal Lietuvos Respublikos Seimo 1995 m. birželio 27 d. nutarimo Nr. I-965 priedėlį), tai yra:

1) Lietuvos Respublikos Seimo, Seimo kanceliarijos darbuotojai:

a) Seimo atstovas spaudai,

b) Seimo Pirmininko patarėjas,

c) Seimo Pirmininko pavaduotojo padėjėjas,

d) Seimo kanclerio padėjėjas,

e) Seimo frakcijos referentas;

2) Lietuvos Respublikos Prezidentūros, Prezidentūros kanceliarijos darbuotojai:

a) Kanceliarijos vadovas,

b) Kanceliarijos vadovo pavaduotojas,

c) Prezidento atstovas spaudai,

d) Prezidento adjutantas,

e) vyresnysis referentas,

f) patarėjas,

g) referentas;

3) Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos darbuotojai:

a) Ministro Pirmininko sekretoriato vedėjas,

b) Ministro Pirmininko patarėjas, padėjėjas,

c) Vyriausybės ryšių su Seimu atstovas,

d) Vyriausybės atstovas spaudai,

e) Valstybės konsultantas;

4) Lietuvos Respublikos ministerijų, Vyriausybės įstaigų ir kitų valstybės institucijų darbuotojai:

a) ministerijos viceministras,

b) ministro patarėjas, padėjėjas, referentas,

c) ministerijos atstovas spaudai,

d) ministerijos patarėjas, referentas,

e) Vyriausybės įstaigos (departamento, tarnybos, inspekcijos) bei prie ministerijos įsteigto departamento, tarnybos, inspekcijos ar kitos valstybės valdymo institucijos vadovas (generalinis direktorius, direktorius, viršininkas),

f) apskrities viršininkas,

g) apskrities viršininko pavaduotojas;

5) ypatingas pareigybes užimantys asmenys:

a) ministro adjutantas;

6) savivaldybių, jų struktūrinių padalinių darbuotojai:

a) kontrolierius,

b) kontrolieriaus pavaduotojas,

c) seniūnas.

2. Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos vadovas, skyrių vedėjai ir skyrių vedėjų pavaduotojai.

3. Lietuvos Respublikos Prezidentūros vyriausiasis buhalteris, Prezidentūros kanceliarijos skyrių (sektorių) vedėjai (viršininkai).

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės sekretorius, patarėjai, taip pat kanceliarijos skyrių vedėjai (viršininkai) ir skyrių vedėjų (viršininkų) pavaduotojai, vyriausiasis buhalteris (finansininkas) ir vyriausiojo buhalterio (finansininko) pavaduotojai.

5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovai apskrityse.

6. Ministerijų sekretoriai.

7. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstaigų (departamentų, agentūrų, tarnybų, inspekcijų), prie ministerijų įsteigtų departamentų, tarnybų, inspekcijų, kitų valstybės valdymo institucijų vadovai (generaliniai direktoriai, direktoriai, viršininkai) ir vadovų pavaduotojai.

8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstaigų (departamentų, agentūrų, tarnybų, inspekcijų), prie ministerijų įsteigtų departamentų, tarnybų, inspekcijų, kitų valstybės valdymo institucijų vyriausieji buhalteriai (finansininkai) ir vyriausiųjų buhalterių (finansininkų) pavaduotojai.

9. Ministerijų struktūrinių padalinių (departamentų, valdybų, kanceliarijų, skyrių, poskyrių, sektorių, biurų, grupių) vadovai ir padalinių vadovų pavaduotojai.

10. Lietuvos kariuomenės vadas ir kariuomenės vado pavaduotojai.

11. Diplomatinį rangą turintys asmenys.

12. Apskričių valdytojai, apskričių valdytojų pavaduotojai.

13. Apskričių valdytojų administracijų struktūrinių padalinių (departamentų, valdybų, inspekcijų, skyrių, tarnybų, sektorių, biurų, grupių) vadovai ir padalinių vadovų pavaduotojai.

14. Apskričių valdytojų administracijų vyriausieji buhalteriai (finansininkai) ir vyriausiųjų buhalterių (finansininkų) pavaduotojai.

15. Savivaldybių administratoriai ir administratorių pavaduotojai.

16. Savivaldybių administracijų padalinių (departamentų, skyrių, poskyrių, sektorių, biurų, grupių) vadovai ir padalinių vadovų pavaduotojai, seniūnų pavaduotojai.

17.Generalinės prokuratūros struktūrinių padalinių, taip pat apygardų ir apylinkių prokuratūrų vadovai, jų pavaduotojai ir prokurorai.

18.Lietuvos banko valdybos nariai.

19.Komercinių bankų tarybų ir valdybų pirmininkai, valdybų pirmininkų pavaduotojai, tarybų ir valdybų nariai, administracijų vadovai (pagal Komercinių bankų įstatymo 21straipsnį komercinių bankų filialų vadovai nėra centrinio komercinio banko administracijos vadovai, o tik įeina į šio (centrinio) banko administracijos sudėtį, dėl to jie nepatenka į Gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymo 2 priedėlio 19 punktą ir nuo 1996 m. neprivalo deklaruoti turto bei pajamų).

20.Įmonių, veikiančių pagal Įmonių įstatymą (akcinių bendrovių, uždarųjų akcinių bendrovių, investicinių bendrovių, valstybinių (vietos savivaldybių) įmonių, žemės ūkio bendrovių), administracijų vadovai, administracijų vadovų pavaduotojai, tarybų ir valdybų nariai (įskaitant kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) valdytojus ir valdybų narius) bei šių išvardytų rūšių įmonių vyriausieji buhalteriai (finansininkai).

Pagal Gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymo 2 priedėlio 19 ir 20 punktus turtą ir pajamas turi deklaruoti ne visų šiuose punktuose išvardytų asmenų šeimų nariai, o tik komercinių bankų bei įmonių administracijų vadovų šeimų nariai.

Įmonių administracijų vadovais laikomi vadovai tų rūšių įmonių, kuriose pagal jų veiklą reglamentuojančius įstatymus įmonės administracija yra privalomas valdymo organas, o administracijos vadovas yra privaloma pareigybė, todėl individualių (personalinių) įmonių, tikrųjų ūkinių bendrijų, komanditinių (pasitikėjimo) ūkinių bendrijų vadovai, buhalteriai bei jų šeimų nariai neprivalo nuo 1996 m. deklaruoti savo turto ir pajamų.

Įmonės filialas yra struktūrinis padalinys, veikiantis pagal įmonės įgaliojimą ir neturintis juridinio asmens statuso, todėl įmonių struktūrinių padalinių (filialų) administracijų vadovai negali būti tapatinami su pagrindinės įmonės administracijos vadovais, jie nepatenka į minėto įstatymo 2 priedėlio 20 punktą, todėl nuo 1996 m. neprivalo deklaruoti savo turto bei pajamų.

Įstatyme nenumatyta, kad pagal 2 priedėlio 20 punktą pajamas ir turtą turėtų deklaruoti advokatai, notarai bei vadovai įstaigų, veikiančių pagal Asociacijų įstatymą (Žin., 1996, Nr.32-786), Labdaros ir paramos fondų įstatymą (Žin., 1996, Nr.32-787), Viešųjų įstaigų įstatymą (Žin., 1996, Nr.68-1633), Visuomeninių organizacijų įstatymą (Žin., 1995, Nr.18-400) bei Biudžetinių įstaigų įstatymą (Žin., 1995, Nr.104-2322), išskyrus atvejus, kai nurodytų įstaigų darbuotojai pagal užimamas pareigas yra įtraukti į Gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymo 1 priedėlį ir 2 priedėlio kitus punktus.

Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatyme nurodyta, kad asmenys, kandidatuojantys į savivaldybių tarybų narius, be kitų dokumentų, apygardos rinkimų komisijai turi pateikti valstybinės mokesčių inspekcijos patvirtintą išrašą iš turto ir pajamų deklaracijos.

Lietuvos Respublikos gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatyme numatyta, kad turtą ir pajamas turi deklaruoti tik kandidatai į Lietuvos Respublikos Prezidentą, Seimo narius, Ministrą Pirmininką ir ministrus. Vyriausybės 1996 m. rugpjūčio 21 d. nutarime Nr. 990 nustatyta, kad pastarieji deklaracijoje privalo nurodyti kalendorinių metų pradžioje turimą, per laikotarpį nuo metų pradžios iki kandidatavimo pradžios įsigytą bei kandidatavimo pradžioje turimą turtą ir pajamas.

Nei nurodytuose įstatymuose, nei Vyriausybės nutarime nenumatyta, kaip ir už kokį laikotarpį turi deklaruoti turtą ir pajamas kandidatai į savivaldybių tarybų narius.

Civilinio proceso kodekso 11 str. nustatyta, kad, jei nėra įstatymo, reguliuojančio ginčo santykį, taikomas įstatymas, reguliuojantis panašius santykius, todėl kandidatai į savivaldybių tarybų narius turėtų deklaruoti savo turtą ir pajamas analogiškai kaip ir kandidatai į Seimo narius, t.y. turi deklaracijoje nurodyti 1997m. pradžioje turimą turtą ir pinigines lėšas bei įsigytą turtą ir gautas pajamas nuo 1997m. pradžios iki kandidatavimo pradžios.

Kiti Lietuvos Respublikos gyventojai turės deklaruoti savo turtą ir pajamas 1998 metais (1998 metų turto ir pajamų deklaracijos turės būti pateikiamos iki 1999 m. kovo 1 dienos).

Šio įstatymo atžvilgiu šeima laikomi sutuoktiniai, likęs vienas iš sutuoktinių (arba viengungis asmuo) ir kartu gyvenantys nepilnamečiai, 18 metų neturintys, jų vaikai (įvaikiai, posūniai, podukros). Tuo atveju, kai 1996 metais (nesvarbu, kokį mėnesį) vaikui sukako 18 metų, tai vienas iš tėvų, deklaruojantis nepilnamečių šeimos narių turtą, savo deklaracijoje neprivalo nurodyti tokio šeimos nario turto ir pajamų.

Gyventojai privalo deklaruoti:

1) kalendorinių metų pradžioje turimą, per kalendorinius metus įsigytą ir kalendorinių metų pabaigoje turimą tokį turtą:

a) privalomą registruoti turtą, t.y. pastatus (gyvenamuosius namus, butus, negyvenamuosius pastatus, statinius ir patalpas, sodo namus, garažus, garažų boksus), žemę, transporto priemones (automobilius, automobilių vilkikus, motociklus, motorolerius, motorinius vežimėlius, motorines roges, automobilių pagrindu sukonstruotas savaeiges mašinas, taip pat jų velkamas priekabas ir puspriekabes), žemės ūkio techniką (traktorius, jų priekabas ir kitas savaeiges važiuokles, kelių tiesimo mašinas), vandens transporto priemones (jūrų laivus, upių, mažuosius ir sportinius laivus bei kitus plaukiojančius objektus, išskyrus irklines valtis), šaunamuosius ginklus (graižtvinius medžioklinius, lygiavamzdžius šautuvus, pistoletus (revolverius) savigynai, arbaletus), potencialiai pavojingus įrenginius, registruojamus Technikos priežiūros tarnyboje (kėlimo kranus, liftus, garo ir vandens šildymo katilus, atrakcionus ir pan.), visų tipų civilinius orlaivius.

Metų pradžioje turimi pastatai deklaracijoje nurodomi pagal įsigijimo vertę, buvusią įsigijimo metu, o tais atvejais, kai įsigijimo vertė mažesnė už įsigijimo metu buvusią inventorizacinę kainą, tai nurodoma inventorizacinė (buvusi įsigijimo metu) kaina. Gyventojų pageidavimu gali būti nurodyti ir metų pradžioje turimi nebaigti statyti pastatai ar butai, tačiau kol nėra atlikta jų teisinė registracija, nebaigtų statyti pastatų nurodyti nebūtina. Deklaracijoje nurodoma nominali žemės kaina, o transporto priemonių, žemės ūkio technikos, vandens transporto priemonių, šaunamųjų ginklų, potencialiai pavojingų įrenginių, civilinių orlaivių nurodoma įsigijimo metu buvusi vertė. Aukščiau išvardytas kalendoriniais metais įsigytas privalomas registruoti turtas deklaracijoje nurodomas pagal įsigijimo (faktinę) kainą.

Metų pabaigoje turimas privalomas registruoti turtas, turėtas metų pradžioje, nurodomas tokios pačios vertės, kaip ir metų pradžioje, o įsigytas kalendoriniais metais nurodomas pagal įsigijimo (faktinę) kainą;

b) neregistruojamą turtą: meno (dailės) kūrinius, t.y. skulptūros, tapybos, grafikos, keramikos, tekstilės, juvelyrikos, medžio, gintaro, stiklo, odos ir pan., taip pat brangiųjų metalų (aukso, sidabro, platinos grupės metalų (rutenio, rodžio, paladžio, platinos, osmio ir iridžio) dirbinius bei dirbinius su brangakmeniais (deimantais, smaragdais, rubinais, safyrais, gintaru, perlais ir kitais juvelyriniais bei puošniaisiais akmenimis) ir iš jų, kai jų vieneto vertė (deklaruojančio asmens vertinimu) didesnė kaip 2000 litų.

Šiame punkte išvardytas turtas, turimas metų pradžioje, taip pat šis turtas, tebeturimas ir metų pabaigoje, nurodomas pagal įsigijimo vertę arba deklaruojančio asmens vertinimą.

Kalendoriniais metais įsigytas bei metų pabaigoje tebeturimas turtas nurodomas pagal įsigijimo (faktinę) kainą;

c) pinigines lėšas, akcijas, obligacijas, vekselius ir kitus vertybinius popierius, paskolintas ir negrąžintas pinigines lėšas, kurių kiekvienos grupės vertė didesnė kaip 2000 litų (įskaitant indėlius kredito įstaigose).

Kalendorinių metų pradžioje turimos akcijos, obligacijos, vekseliai ir kiti vertybiniai popieriai deklaracijoje nurodomi pagal nominalią vertę, o įsigytieji kalendoriniais metais - pagal įsigijimo (faktinę) kainą. Kalendorinių metų pabaigoje turimi vertybiniai popieriai nurodomi pagal nominalią kainą;

2) kalendoriniais metais gautas pajamas ir sumokėtų mokesčių sumą. Deklaruojant kalendoriniais metais gautas, su darbo santykiais susijusias pajamas, turi būti nurodomos už visus 1996 metus (įskaitant ir gruodžio mėn.) priskaičiuotos išmokėti darbo užmokesčio sumos (nors kai kuriais atvejais gruodžio mėnesio atlyginimas išmokamas tik kitų metų sausio mėnesį). Tačiau kai darbo užmokestis nustatytu laiku neišmokamas, t.y. kai atsiskaityti delsiama kelis mėnesius, - tokios darbo užmokesčio sumos neturi būti įtraukiamos į 1996 metų turto ir pajamų deklaraciją.

Deklaracijoje turi būti nurodytas tiek Lietuvos Respublikoje, tiek ir užsienyje esantis turtas.

Kalendoriniais metais įsigytas turtas ir gautos pajamos, taip pat metų pradžioje, per metus ir metų pabaigoje paskolintos ir negrąžintos piniginės lėšos turi būti pagrindžiamos juridinę galią turinčiais dokumentais ar įstatymų nustatyta forma sudarytais sandoriais. Deklaruojant kalendorinių metų pradžioje turimus indėlius, pakanka nurodyti tik indėlio sumą ir kredito įstaigos pavadinimą.

Kalendorinių metų pradžioje turimo privalomo registruoti turto, meno kūrinių, piniginių lėšų ir vertybinių popierių dokumentais pagrįsti nereikia.

Atkreipiame dėmesį į tai, kad šiame įstatyme nustatyta, jog paskirti, t.y. pareigas pradėję eiti valstybės tarnautojai (išvardyti įstatymo 1 ir 2 priedėliuose) bei jų šeimų nariai privalo deklaruoti savo turtą ir pajamas per 15 dienų nuo paskyrimo į tas pareigas pradžios. Tokiais atvejais turtas ir pajamos deklaruojamos už laikotarpį nuo kalendorinių metų pradžios iki paskyrimo į valstybės tarnautojo pareigas pradžios. Deklaracijoje nurodomas kalendorinių metų pradžioje turimas ir per laikotarpį nuo metų pradžios iki paskyrimo į valstybės tarnautojo pareigas pradžios įsigytas turtas bei pajamos. Deklaracijos pateikiamos gyvenamosios vietos valstybinei mokesčių inspekcijai. Metams pasibaigus, minėti valstybės tarnautojai bei jų šeimų nariai turi deklaruoti savo turtą ir pajamas dar kartą už visus metus.

Nustoję eiti pareigas politikai ar atleisti iš pareigų valstybės tarnautojai, taip pat ir kiti šio įstatymo 2 priedėlyje išvardyti asmenys (atitinkamais atvejais ir tų asmenų šeimų nariai), turto ir pajamų deklaravimo metais atitinkamose pareigose nedirbę pilnų metų, metams pasibaigus taip pat turi deklaruoti visų kalendorinių metų turtą ir pajamas.

Be to, atkreipiame dėmesį į tai, kad minėtas įstatymas įpareigoja juridinius ir fizinius asmenis, išmokėjusius gyventojams bet kokios rūšies pajamas, nemokamai išdavusius turto bei vertybių ar suteikusius paslaugas ir išskaičiusius mokesčius, kasmet iki vasario 15 dienos parengti pažymas apie gyventojams praėjusiais metais išmokėtas pajamas, išskaičiuotus mokesčius ar kitas privalomas išmokas, nemokamai išduotą turtą ar suteiktas paslaugas (pagal 1996 m. rugpjūčio 21d. Vyriausybės nutarimu Nr. 990 patvirtintas pažymų formas) ir jas pateikti gyventojams bei jų gyvenamosios vietos valstybinėms mokesčių inspekcijoms.

Minėto įstatymo 1 priedėlyje nurodytiems politikams, valstybės tarnautojams ir jų šeimų nariams, taip pat ir 2 priedėlyje nurodytiems valstybės tarnautojams, ūkinių subjektų vadovams ir jų šeimų nariams išduodamos 1 formos pažymos. 2 formos pažymos (kuriose pagal vardinį sarašą turi būti nurodyta kam, kokios rūšies išmokos buvo išmokėtos ir kiek išskaityta mokesčių) ir 3 formos pažymos (kurios turi būti pateikiamos kaip 2 formos suvestinės) turi būti pateikiamos deklaruojančių asmenų gyvenamosios vietos valstybinėms mokesčių inspekcijoms. Šios pažymos gali būti laisvos formos, tačiau jose turi būti surašomi visi patvirtintoje pažymos formoje nurodyti duomenys. Minėtos pažymos valstybinėms mokesčių inspekcijoms turi būti pateikiamos kompiuterių magnetinėse laikmenose arba elektroniniu paštu, o jei tokios galimybės nėra, - raštu per paštą.

 

Viršininkė                                                                                                                                 N. Pitrėnienė

_____________