ĮSTATYMŲ PROJEKTAI Nr.: TAP-24-140 TAIS-23-10473(3) TAP-24-141 TAIS-23-10474(3) TAP-24-142 TAIS-23-10475(3) TAP-24-143 TAIS-23-10476(3) TAP-24-144 TAIS-23-10477(3) TAP-24-145 TAIS-23-10479(3) TAP-24-146 TAIS-23-10481(3) |
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MIŠKŲ ĮSTATYMO NR. I-671 PAKEITIMO ĮSTATYMo, LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO (toliau – ANK) 271, 276, 426 ir 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO (toliau – AAĮ) Nr. I-2223 37, 116 ir 119 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMo, LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGOMŲ TERITORIJŲ įstatymo (toliau – STĮ) Nr. I-301 pAKETIMO ĮSTATYMO NR. XIV-2350 1 STRAIPSNIO pakeitimo ĮSTATYMo, LIETUVOS RESPUBLIKOS specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – SŽNSĮ) Nr. XIII-2166 95 STRAIPSNIo PAKEITIMO ĮSTATYMo, LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO įstatymo (toliau – TPĮ) Nr. I-1120 5, 17 ir 21 STRAIPSNIų PAKEITIMO ĮSTATYMo, LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS įstatymo (toliau – ŽĮ) Nr. I-446 9 IR 25 STRAIPSNIų PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ |
|||
Rengėjas |
Svarstyta |
Siūloma |
||
Įtraukta į artimiausią Seimo sesiją |
Pasirenkama ☐ Taip ☒ Ne |
Aplinkos ministerija
|
Pasirenkama ☐ TAP ☐ LRV pasitarimas ☐ LRV posėdis ☒ Nesvarstyta Data iš kalendoriaus |
Pasirenkama ☐ Svarstyti TAP ☐ Svarstyti LRV pasitarime ☐Svarstyti LRV posėdyje ☒ Grąžinti tobulinti |
Įgyvendina Vyriausybės programą |
Pasirenkama ☒ Taip ☐ Ne |
SPRENDŽIAMA PROBLEMA |
Įstatymų projektai grindžiami siekiu atsižvelgti į 2021-2022 metais vykusio Nacionalinio susitarimo dėl miškų proceso rezultatus, kurio metu kompetentingi įvairių hierarchijos lygmenų ir interesų atstovai – miškininkai, gamtininkai, valstybės institucijų atstovai, mokslininkai, politikai, ekspertai, miško savininkai, verslo ir visuomenės atstovai kūrė nacionalinį dokumentą, deklaruojantį bendras nuostatas dėl ilgalaikės subalansuotos miškų politikos krypčių. Proceso metu susitarta dėl su miškais susijusių mokslo ir mokymo sistemų vystymo; privačios nuosavybės ir viešojo intereso santykio; miškų sektoriaus atvirumo, išsamesnio visuomenės informavimo ir įtraukimo į sprendimų priėmimą; stabilių ir klimato kaitai atsparesnių miškų formavimo, didesnio anglies kaupimo ir miškingumo didinimo; miškų socialinės kultūrinės vertės atskleidimo ir padidinimo; patrauklių darbo vietų su miškais susijusiuose sektoriuose, darbuotojų socialinių garantijų ir apsaugos. Svarstant temas „Įvairialypių miško naudų suderinamumas ir ilgalaikis balansas“, „Geresnė biologinės įvairovės apsauga miškuose“ ir „Miškų teikiamos ekonominės naudos padidinimas“ susitarti nepavyko dėl labai besiskiriančių ir viena kitai prieštaraujančių atskirų interesų grupių pozicijų, kurias neretai lėmė vertybinių požiūrių skirtumai. Įstatymų projektai parengti atsižvelgus į Europos Komisijos (EK) komunikatą „Nauja 2030 m. ES miškų strategija“, kuriame stengiamasi pateikti ekonomines, socialines ir aplinkosaugines miškų funkcijas, visų pirma pabrėžiant miškų daugiafunkciškumo vaidmenį, miškininkų ir miškų sektoriaus indėlį siekiant tvarios ir neutralios klimatui ekonomikos iki 2050 m., miškų ekosistemų atkūrimo, atsparumo ir adekvačios apsaugos užtikrinimą, adekvatų miškų monitoringą ir strateginį planavimą. Taip pat atsižvelgus į EK 2020-09-10 paklausimą Lietuvai dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (SESV) 63 ir 65 straipsnio įgyvendinimo, kuriuo prašyta pagrįsti 2019 m. nustatytų ribojimų miškų ūkio paskirties žemei įsigyti atitiktį ES teisei ir proporcingumo principui ir tai, kad, Lietuvos institucijų ekspertiniu vertinimu, galiojantys ribojimai pažeidžia SESV 63 straipsnį, kuriuo draudžiami visi kapitalo judėjimo tarp valstybių narių ir tarp valstybių narių bei trečiųjų šalių apribojimai ir, tikėtina, kad dėl šio ribojimo EK oficialiai galėtų pradėti pažeidimo procedūrą prieš Lietuvą. Atsižvelgus į tai, Lietuva informavo EK, kad Vyriausybė ketina teikti Seimui siūlymus dėl Miškų įstatymo pakeitimų, atsisakant miškų ūkio paskirties žemės įsigijimo ribojimų. Įstatymų projektais į nacionalinę teisę perkeliami Direktyvos 1999/105/EB dėl prekybos miško dauginamąja medžiaga 6, 9 ir 16 straipsnių reikalavimai dėl miško dauginamosios medžiagos tiekėjų registravimo, leidimų įvežti ir naudoti miško dauginamąją medžiagą miškui želdinti iš nevietinių kilmės rajonų. Pagrindinė sprendžiama problema yra ta, kad galiojanti miškų grupių sistema ir atskirų grupių proporcijos nepakankamai atliepia klimato kaitos ir biologinės įvairovės iššūkius, kintančius visuomenės poreikius. Pagal galiojantį reguliavimą miškai skirstomi į 4 miškų grupes (pav. žemiau). Miško priskyrimas konkrečiai miškų grupei lemia to miško pagrindinę funkcinę paskirtį, ūkinės veiklos apribojimus ir taikytinas miško atkūrimo, apsaugos, priežiūros ir tvarkymo, gamtosaugos ir gamtotvarkos priemones. Kita problema – šiuo metu galiojanti miškų priskyrimo miškų grupėms tvarka yra nelanksti, sudėtinga, procesai dubliuojasi, ilgai trunka ir nekuria vertės. Miškai priskiriami miškų grupėms aplinkos ministro įsakymu pagal Valstybinės miškų tarnybos parengtus miškų priskyrimo miškų grupėms planus, šie pradedami rengti tik po to, kai teritorijų planavimo proceso pagrindu patvirtinama miškų tvarkymo schema. Miškų tvarkymo schemos rengiamos pagal apskritis vidutiniškai kas 10 metų pagal aplinkos ministro įsakymu patvirtintą miškų tvarkymo schemų grafiką. Parengti šią schemą trunka iki 30 mėn., tada dar atskirai priimamas aplinkos ministro įsakymas, kuriuo konkretus miškas priskiriamas miškų grupei. Šis procesas trunka itin ilgai, o nustatyta miškų grupė gali būti peržiūrima tik rečiau kaip kas 10 metų. |
ĮGYVENDINIMO MECHANIZMAS |
Įgyvendinimo mechanizmas bus nustatytas įgyvendinamaisiais teisės aktais (Vyriausybės lygmens, aplinkos ministro įsakymais). Priėmus įstatymų projektus, Vyriausybė iki 2024-12-31 turės patvirtinti nuo 2028-01-01 įsigaliosiančių naujų miško grupių konkrečius normatyvus ir miškų priskyrimo miškų grupėms planų rengimo tvarką. Vadovaujantis Vyriausybės nustatytais normatyvais ir tvarka, Valstybinė miškų tarnyba rengs savivaldybių miškų priskyrimo miškų grupės planus, kurie įsigalios 2028-01-01. Manytina, kad VĮ Valstybinių miškų urėdija bus tinkamai pasirengusi vykdyti numatomas naujas funkcijas užtikrinant valstybinių miškų priežiūrą ir apsaugą. |
STEBĖSENA |
Naujos redakcijos Miškų įstatymo projekte numatoma, kad AM iki 2033-12-31 Aplinkos ministerija atlieka šiame įstatyme nustatyto galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimą (apimantį 5 metų nuo įstatymo įsigaliojimo dienos laikotarpį) įvertinant, ar nuo 2028-01-01 įsigaliojus miškų grupių sistemai pasikeitė miškų naudojimo efektyvumas, ar buvo užtikrinama miško teikiamų ekologinių, socialinių ir ekonominių naudų pusiausvyra, ar pagerėjo biologinės įvairovės apsauga miškuose, ar padidėjo socialinių visuomenės poreikių užtikrinimas miškuose, kokią įtaką pokyčiai turėjo miškų sektoriui, ekonomikai ir valstybės biudžetui. Numatoma, kad nuo 2028-01-01 Lietuvos miškai turėtų būti pasiskirstę tokiu principu: 1 grupės griežtos apsaugos miškų – ne mažiau kaip 10 proc., 2 grupės ekologinio prioriteto daugiafunkcių miškų – ne mažiau kaip 16 proc., 3 grupės socialinio prioriteto daugiafunkcių miškų – ne mažiau kaip 7 proc. ir 4 grupės ūkinio prioriteto daugiafunkcių miškų – ne daugiau kaip 67 proc. Atsižvelgus į tai, kad esami miškų plotai jokiais atvejais negali būti paverčiami į 5 grupės plantacinius miškus – gali būti įveisiami tik naujuose žemės plotuose, kuriuose miškas prieš tai neaugo, jiems atskiras rodiklis nenustatomas. Pav. Esamas ir nuo 2028 m. planuojamas miškų grupių procentinis pasiskirstymas |
SUINTERESUOTŲ ASMENŲ ĮTRAUKIMAS |
2023-02-03 AM organizavo pirmines konsultacijas su visuomene – susitikime su socialiniais partneriais ir suinteresuotais asmenimis buvo aptartos įstatymų projektų esminės nuostatos ir siūlomos pokyčių kryptys. Įstatymų projektai kelis kartus buvo skelbiami Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje (TAIS) derinti su visuomene, tikslinėmis grupėmis (miškų ūkio, miško ir žemės savininkų, medienos pramonės, verslo, energetikos, vietos savivaldos, vandentvarkos, bitininkystės, aplinkosaugos asocijuotomis struktūromis, mokslo įstaigomis, aplinkosaugos srityje veikiančiomis nevyriausybinėmis organizacijomis, privačiais asmenimis ir kt.) kurios pateikė daug pastabų ir pasiūlymų), suinteresuotomis valstybės institucijomis ir įstaigomis. 2023-08-29 AM organizavo papildomą susitikimą su socialiniais partneriais ir suinteresuotais asmenimis, jame aptartos pirmojo derinimo metu gautos pastabos ir pasiūlymai, apžvelgtos įstatymų projektų tobulinimo kryptys. Į dalį gautų pastabų atsižvelgta, bet kadangi derinusios institucijos ir socialiniai partneriai pateikė daug pastabų ir pasiūlymų, įstatymų projektai 2023-10-20 buvo pateikti derinti TAIS pakartotinai. 2023 m. gruodžio mėn. AM organizavo atskirus susitikimus su organizacijų ir žmonių sambūriu „Girių spiečius“, Lietuvos miškų ūkio rūmais, Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija, Lietuvos miškininkų sąjunga jų teiktoms pastaboms ir pasiūlymams aptarti. Siūlomi reglamentavimo pokyčiai turės esminės įtakos miškų pramonės sektoriui, privačių miškų savininkams, VĮ Valstybinių miškų urėdijos, Valstybinės miškų tarnybos veiklai. Iš kartu su įstatymų projektais pateiktos derinimo pažymos matyti, kad į labai didelę dalį suinteresuotųjų subjektų teiktų pastabų nebuvo atsižvelgta. 2024 m. vasario mėn. LRVK iniciatyva organizuoti papildomi pasitarimai su AM, EM, AB ESO, FM, Konkurencijos tarybos, EIM, TM atstovais, siekiant aptarti jų pateiktas pastabas įstatymų projektams. |
TEISĖS AKTO PROJEKTO DERINIMAS |
· Įstatymų projektai suderinti be pastabų su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Energetikos ministerija, Kultūros ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Susisiekimo ministerija, Krašto apsaugos ministerija, Lietuvos geologijos tarnyba. Žemės ūkio ministerija, Aplinkos apsaugos departamentas, Lietuvos nepriklausomų medienos matuotojų asociacija išvadų nepateikė. Specialiųjų tyrimų tarnyba nurodė, kad šiame derinimo etape įstatymų projektų nevertina. · Atsižvelgta į Vidaus reikalų ministerijos, VĮ Registrų centro, Seimo nario Justino Urbanavičiaus pastabas. Atsižvelgta į dalį Teisingumo ministerijos, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, Finansų ministerijos, Konkurencijos tarybos, Valstybinės miškų tarnybos, Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos, Nacionalinės žemės tarnybos, Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos, VĮ Valstybinių miškų urėdijos ir AB „Energijos skirstymo operatorius“, dėl dalies neatsižvelgtų pastabų suderinta darbo tvarka. · Lieka neatsižvelgta (ar atsižvelgta iš dalies) į tam tikras Teisingumo ministerijos, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, Finansų ministerijos, Konkurencijos tarybos, Lietuvos savivaldybių asociacijos, AB „Energijos skirstymo operatorius“, Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos, Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos, Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacijos, Lietuvos miškų ūkio rūmų, Lietuvos miškininkų sąjungos, Aplinkosaugos koalicijos, Lietuvos miško ir miško pramonės darbuotojų profesinių sąjungų federacijos, Šimonių girios bendruomenės, Lietuvos verslo konfederacijos, Privačių miškų savininkų asociacijos, Medienos perdirbimo asociacijos, Vakarų Lietuvos Medienos perdirbėjų ir eksportuotojų asociacijos, Lietuvos medienos pramonės įmonių asociacijos „Lietuvos mediena“, VšĮ Žaliosios politikos instituto, VšĮ „Taurus siekis“, VšĮ „Sengirės fondas“, Lietuvos bitininkų profesionalų asociacijos ,,Austėja“ ir Nacionalinė bičių selekcininkų asociacijos, asociacijos „Lietuvos tamsioji bitė“ ir asociacijos „Lietuvos drevininkai“, kelių fizinių asmenų pateiktas pastabas ir pasiūlymus (motyvai dėl neatsižvelgimo pateikti derinimo pažymoje). |
KITI SVARBŪS ASPEKTAI |
Siūlome įstatymų projektus grąžinti rengėjams tobulinti atsižvelgiant į tikslingumą įvertinti 2024 m. vasario mėn. vykusiuose tarpžinybiniuose pasitarimuose pateiktus siūlymus ir prašant patikslintus Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka kuo sparčiau pateikti Vyriausybei tvirtinti iš naujo. Miškų įstatymo projektu siekiant nustatyti kompensavimo privačių miškų savininkams už nustatytus veiklos apribojimus miškuose, esančiuose ne saugomose teritorijose, tvarką, lydimuose dokumentuose turėtų būti plačiau atskleisti su siūlomu nustatyti kompensavimo mechanizmu susiję aspektai (pvz., identifikuoti kiti galimi finansavimo šaltiniai, apibrėžtas kompensacijų išmokėjimo laike modelis, numatomi pasiekti konkretūs rezultatai (ekologiniu, ekonominiu požiūriu) ir nauda visuomenei atsižvelgiant į planuojamą didelį lėšų poreikį kompensacijoms). Turėtų būti įvertintos AB Litgrid 2024-02-26 raštu Nr. 24SD-816 pateiktos pastabos atitinkamai patikslinant teikimo lydraštį, taip pat aktualizuota pridedamoje derinimo pažymoje pateikta informacija. Pažymėtina, kad įstatymų projektais įgyvendinamos Vyriausybės programos 162.2 papunkčio nuostatos ir Programos nuostatų įgyvendinimo plano 6.5 veiksmas (Atliepiant klimato kaitos ir biologinės įvairovės iššūkius ir siekiant geriau suderinti ekonomines, ekologines ir socialines visuomenės reikmes miškams, kartu užtikrinant miškų potencialo plėtrą, parengti ir priimti Miškų įstatymo pakeitimus). Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymų projektus siūloma įtraukti į Seimo VIII (pavasario) sesijos darbų programą (planuojamas svarstymo mėnuo – balandis). |
PAŽYMĄ PARENGĖ |
Vaidas Talačka |
Ekonomikos politikos grupė , patarėjas |