Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO PATVIRTINIMO, ĮSIGALIOJIMO IR ĮGYVENDINIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO NR. XIV-1381 129 IR 143 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2804

 

2023-09-13  Nr. 102-P-40

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydą Anušauską, pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Aušrinė Armonaitė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Dalia Latvelienė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Dalia Asanavičiūtė Seimo narė, Paulė Kuzmickienė Seimo narė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja Viktorija Staugaitytė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko pavaduotojas Andrius Puksas, Vyriausiosios komisijos narys Martynas Čerkauskas, Olga Kilkinova Vyriausiosios komisijos narė, Jolanta Petrušauskienė Vyriausiosios komisijos narė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Mokymų ir komunikacijos laikinai vykdanti skyriaus vedėjo funkcijas Diana Daubarė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Teisės ir tyrimų skyriaus vedėjas Rokas Stabingis, Vyriausios rinkimų komisijos Rinkimų organizavimo skyriaus vedėja Reda Daniškevičiūtė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Kompiuterinių technologijos skyriaus vedėjas Darius Gaižauskas, Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės patarėjas Tomas Naruševičius,  Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės patarėja Sandra Vasiulytė-Maliaukė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Reda Nikrėvičė, Vidaus reikalų ministerijos Strateginių sprendimų paramos grupės vyresnysis patarėjas Adomas Puidokas, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos grupės patarėja Justina Ronkaitienė, Vidaus reikalų ministerijos Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė, Valstybės saugumo departamento atstovė Kristina Vaičiūnė.

Grinkevičiūtė Agnė Seimo nario V. Semeškos patarėja, Rasa Kiūdytė Seimo nario A. Stončaičio patarėja, Seimo narės I. Haase patarėja Erika Puišytė, Seimo narės A. Armonaitės patarėjas Lukas Stravinskas, Seimo nario A. Anušausko patarėja Meda Taleikytė, Seimo nario A. Vyšniausko patarėja Rugilė Valatkienė

 2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):  

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-05

 

 

*

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Kaip matyti iš projekto turinio, juo siūloma pakeisti ne Rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo, o šiuo konstituciniu įstatymu patvirtinto Rinkimų kodekso 129 ir 143 straipsnius. Kadangi Rinkimų kodeksas yra patvirtintas konstituciniu įstatymu, šio kodekso teisinė forma taip pat yra konstitucinis įstatymas, kuris pagal Konstitucijos 69 straipsnio 3 dalį keičiamas ne mažesne kaip 3/5 visų Seimo narių balsų dauguma priimamu konstituciniu įstatymu. Atsižvelgiant į tai, projekto pavadinimas taisytinas – jo dalis „patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381“ išbrauktina, o prieš žodį „įstatymas“ įrašytinas žodis „konstitucinis“.

Pritarti

Komitetas priėmė sprendimą projektą atmesti.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-05

1

 

 

2.    Projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūloma pakeisti Rinkimų kodekso 129 straipsnio 2 dalies 6 punktą, kuriame nustatyta, kad rinkimų biuletenyje turi būti vieta rinkimų ar balsavimo komisijos antspaudui, papildant jį formuluote „arba QR matricos kodui“. Projekto aiškinamajame rašte pažymėta, kad ši galimybė sudaroma, „jeigu tam būtų pritaikytos techninės galimybės, registruojant balsavimo biuletenius ateityje“. Atsižvelgiant į tai, kad, kaip galima suprasti iš aiškinamojo rašto, šiuo metu tokių techninių galimybių nėra, poreikis iš anksto keisti galiojantį konstitucinį įstatymą yra abejotinas, nes technologijų vystymąsi sunku numatyti. Šiame kontekste primintina, kad teisėkūroje turi būti vadovaujamasi, be kita ko, tikslingumo principu, reiškiančiu, kad teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis (Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punktas). Jeigu projektu siūlomas teisinis reguliavimas vis dėlto būtų nustatomas, atskleistinas trumpinio „QR“ turinys ir atsisakytina perteklinio žodžio „matricos“.

Pritarti

Komitetas priėmė sprendimą projektą atmesti.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-05

1

 

 

3.    Projekto 1 straipsnio 3 dalimi siūloma pakeisti Rinkimų kodekso 129 straipsnio 4 dalies 2 punktą ir jame nustatyti, kad „rinkimų biuletenyje po kiekviena politine organizacija, koalicija išspausdinama 10 laukelių, skirtų rinkėjui įrašyti pasirinktų kandidatų, iš to kandidatų sąrašo, už kurį balsavo rinkėjas, rinkimų numerius“. Svarstytina, ar rinkėjų neklaidintų tokia siūloma rinkimų biuletenio forma, kai pirmumo balsams nurodyti skirti laukeliai būtų pateikti ne vienoje vietoje, o po kiekvienos politinės organizacijos, koalicijos pavadinimu (t. y. tiek kartų, kiek kandidatų sąrašų būtų iškelta daugiamandatėje rinkimų apygardoje).

Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad juo teikiamam įstatymui įgyvendinti valstybės, savivaldybių biudžetų lėšų neprireiks, tačiau šis teiginys nepagrįstas jokiais argumentais. Svarstant projektą įvertintina, ar naujo pavyzdžio, didesnio formato biuletenių spausdinimo sąnaudos nebūtų didesnės, ar jos atitiktų siekiamą tikslą (turint mintyje tai, kad pirmumo balsams nurodyti skirtų laukelių padėtis biuletenyje tėra tik spėjama rinkėjų neaktyvumo reitinguojant kandidatus priežastis) ir ar didesnius biuletenius būtų patogu naudoti, be kita ko, skaičiuojant balsus.

Atsižvelgiant į Rinkimų kodekso 129 straipsnio 4 dalyje iki dvitaškio išdėstytą nuostatą „Daugiamandatės rinkimų apygardos rinkimų biuletenyje“, projektu siūlomame šios dalies 2 punkte nereikėtų kartoti žodžių „Rinkimų biuletenyje“. Vietoj šio punkto formuluotės „po kiekviena politine organizacija, koalicija“ reikėtų rašyti „po kiekvienos politinės organizacijos, koalicijos pavadinimu“.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-05

 

 

*

4.    Atsižvelgdami į Vyriausiosios rinkimų komisijos, kaip Konstitucijoje numatytos universalios rinkimus organizuojančios institucijos, kompetenciją, siūlytume dėl šio projekto gauti šios komisijos nuomonę.

Pritarti

VRK nuomonę pateikė

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-05

 

 

*

5.    Pagal Rinkimų kodekso 32 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir 126 straipsnio 1 dalį, Vyriausioji rinkimų komisija nustato, be kita ko, rinkimų biuletenių, antspaudų formas ir pavyzdžius, taip pat prireikus jų pildymo pavyzdžius, todėl manytina, kad projekte reikėtų numatyti pavedimą Vyriausiajai rinkimų komisijai iki 2023 m. gruodžio 31 d. priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Atsižvelgti

Komitetas priėmė sprendimą, projektą atmesti.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-06-05

 

 

 

6.    Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija).

6.1.   Projekto 1 ir 2 straipsnių dalis reikia sunumeruoti.

6.2.   Projekto 1 straipsnio 1 dalyje siūlomo pakeitimo esmė dėstytina taip: „Pakeisti 129 straipsnio 1 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:“.

6.3.   Projekto 1 straipsnio 2, 3 dalyse ir 2 straipsnio 1 dalyje nurodant siūlomo pakeitimo esmę vietoj žodžių „išdėstyti jį taip“ įrašytini žodžiai „jį išdėstyti taip“.

6.4.   Projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūlomo pakeitimo esmė dėstytina taip: „Pripažinti netekusia galios 143 straipsnio 2 dalį.“

6.5.   Vienintelė projekto 3 straipsnio dalis nenumeruotina.

Pritarti

 

7.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2023-06-20

 

 

*

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos rinkimų  kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381 129 ir 143 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto XIVP-2804 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Vyriausioji rinkimų komisija

2023-06-23

1

 

 

 

<..>

Dėl pateiktų pasiūlymų keisti Rinkimų kodekso 129 ir 143 straipsnius, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.                              Nematome poreikio keisti Rinkimų kodekso 129 straipsnio 1 dalies nuostatas  dėl rinkimų biuletenių skirtingų atspalvių, nes šis klausimas yra techninio pobūdžio. Šiuo metu jau yra naudojami pagal rinkimų rūšis skirtingų atspalvių biuleteniai, suderinus jų formas ir spalvas su Valstybine dokumentų technologinės apsaugos tarnyba (VDTAT). Siekdama atlieptį į šį poreikį ir ruošdamasi sekantiems rinkimams,  VRK po 2023 m. savivaldybių tarybų ir merų rinkimų kreipėsi į VDTAT dėl skirtingų atspalvių tų pačių rinkimų vienmandatės ir daugiamandatės rinkimų biuletenių. Artimiausiu metu VRK atliks procedūras pagal VDTAT numatytą tvarką, kad tų pačių rinkimų vienmandatės ir daugiamandatės rinkimų biuleteniai būtų skirtingų atspalvių, todėl visiškai nereikalingas kodekso šio straipsnio pakeitimas.

 

Pritarti

Komitete apsispręsta, kad  šis klausimas yra techninio pobūdžio, ir VRK atliks procedūras pagal VDTAT numatytą tvarką, kad tų pačių rinkimų vienmandatės ir daugiamandatės rinkimų biuleteniai būtų skirtingų atspalvių ar spalvų, todėl nėra poreikio RK keisti.

2.

Vyriausioji rinkimų komisija

2023-06-23

1

 

 

 

1.      Nepritariame Rinkimų kodekso 129 straipsnio 2 dalies 6 punkto pakeitimams dėl QR kodo naudojimo vietoj rinkimų ar balsavimo komisijos antspaudo. Pirma, tai aktualu tik balsuojant iki rinkimų dienos Vilniaus mieste, nes balsavimas čia vyksta keturiose ar penkiose balsavimo vietose. Antra, naudojant QR kodus, reikėtų papildomo laiko ir techninių priemonių juos skenuojant ir įsitikinant, kad jie yra išduoti rinkimų komisijos, todėl rinkimų dieną ilgiau truktų balsavimo iki rinkimų dienos balsų skaičiavimas. Siūlome problemą dėl rinkimų ar balsavimo komisijos antspaudo naudojimo keliose skirtingose balsavimo iki rinkimų dienos vietose vienu metu spręsti naudojant balsavimo vietos antspaudą. Tokiu atveju, skaičiuojant balsavimo iki rinkimų dienos balsus, būtų galima iš karto, be papildomų techninių atpažinimo priemonių, įsitikinti biuletenio originalumu bei kurioje balsavimo vietoje biuletenis buvo išduotas. Dėl balsavimo iki rinkimų dienos vietos antspaudo panaudojimo Rinkimų kodekso pakeitimų nereikia, tam užtenka pakeisti VRK Balsavimo iki rinkimų dienos organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašą.

Pritarti

 

3.

Vyriausioji rinkimų komisija

2023-06-23

2

 

 

 

1.    Nepritariame Rinkimų kodekso 129 straipsnio 4 dalies 2 punkto, 143 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimams dėl 10 laukelių pirmumo balsams įrašyti, nes daugiau laukelių rinkimų biuleteniuose reiškia didesnę administracinę naštą rinkimų komisijoms, kurios skaičiuoja ir perskaičiuoja pirmumo balsus. Be to, kaip nurodyta ir Aiškinamajame rašte, tik 52,99 % galiojančių biuletenių buvo su pirmumo balsais 2023 m. savivaldybių tarybų rinkimuose. Tai rodo, kad didelė dalis rinkėjų kandidatų iš viso nereitinguoja. Didesnis langelių skaičius nereiškia, kad reitingavimas bus aktyvesnis. Gali nutikti ir taip, kad jei bus didesnis langelių skaičius, tai nereitinguojamų biuletenių procentas dar padidės. Nepritariame, kad pirmumo balsų laukeliai būtų rašomi prie kiekvieno kandidatų sąrašo pavadinimo, tai užims vietą rinkimų biuletenyje ir jis turės būti gerokai ilginamas, langeliai turės būtų mažesni tam, kad sutilptų tokia informacija. Ilgus, nestandartinio dydžio biuletenius techniškai būtų sudėtinga pritaikyti Brailio raštu. Be to, nėra aišku, kaip turėtų būti skaičiuojami pirmumo balsai, kai rinkėjas pirmumo balsus surašo ne prie to kandidatų sąrašo, už kurį balsuoja, arba pirmumo balsus prie kelių kandidatų sąrašų.

VRK nuomone tikrai užtenka 5 pirmumo balsų langelių po visais sąrašais biuletenio apačioje (kaip yra pagal dabar galiojančią tvarką), tik tuos langelius padaryti ryškesnius. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad kuo biuleteniai yra  ilgesnio, nestandartinio dydžio, tuo labiau didėja jų gamybos kaštai.

Pritarti

Komitetas balsavimu apsisprendė nekeisti esamo reguliavimo. (Už siūlymą dėl 10 laukelių pirmumo balsams įrašyti  komiteto narių balsavimo rezultatai: „už“-1, „prieš“-4, „susilaikė“-4.)

4.

Vyriausioji rinkimų komisija

2023-06-23

2

 

 

 

1.                           Pritariame dėl Rinkimų kodekso 143 straipsnio 2 dalies nuostatų atsisakymo.

2.       

Atsižvelgti

Komitetas priėmė sprendimą projektą atmesti.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

            7.1. Sprendimas:   Komitetas siūlo  atmesti konstitucinio  įstatymo projektą  Nr. XIVP-2804, atsižvelgiant į Teisės departamento, Vyriausiosios rinkimų komisijos pateiktas pastabas, kurioms komitetas pritarė, bei posėdžio metu balsavimu dėl  atskirų  nuostatų priimtus sprendimus.

8. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 0, susilaikė –0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai:  Irena Haase, Agnė Širinskienė, Andrius Vyšniauskas, Vilius Semeška, Julius Sabatauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta

 

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                (Parašas)                                                                        Irena Haase

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė