LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 46 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ, ATLIEKAMŲ GYNYBOS IR SAUGUMO SRITYJE, ĮSTATYMO NR. XI-1491 34 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 5, 7, 8, 18, 25, 27, 37, 38, 39, 40, 42, 43, 47, 48, 51, 52, 54, 59, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 69, 70, 722, 74, 75, 76, 82, 84, 85, 87, 89, 90, 92, 93, 97, 243, 244 straipsnių pakeitimo ir kodekso papildymo 51, 401, 581, 725, 727, 728, 729 straipsniais įstatymas Nr. XIV-2573 priimtas, siekiant sistemiškai peržiūrėti ir suderinti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) bendrosios dalies institutus, įvertinus valstybės baudžiamosios politikos, kaip ultima ratio priemonės, pagrįstumą, proporcingumą ir veiksmingumą, kartu siekiant užtikrinti teisingumo, proporcingumo bei teisėtumo principų įgyvendinimą realizuojant baudžiamąją atsakomybę tiek fizinių, tiek juridinių asmenų atžvilgiu.
Peržiūrint visą BK bendrąją dalį, buvo peržiūrėtos ir baudžiamojo poveikio priemonės. Jų sąrašas buvo papildytas baudžiamojo poveikio priemonėmis juridiniams asmenims. Viena iš tokių baudžiamojo poveikio priemonių, numatyta naujame BK 726 straipsnyje – Uždraudimas juridiniam asmeniui dalyvauti viešuosiuose pirkimuose: „1. Teismas uždraudžia juridiniam asmeniui dalyvauti viešuosiuose pirkimuose kaip tiekėjui. Dalyvauti viešuosiuose pirkimuose juridiniam asmeniui gali būti uždraudžiama nuo dvejų iki penkerių metų. Šios baudžiamojo poveikio priemonės terminas skaičiuojamas metais ir mėnesiais. 2. Ši baudžiamojo poveikio priemonė gali būti skiriama tais atvejais, kai draudimas dalyvauti viešuosiuose pirkimuose kaip tiekėjui juridiniam asmeniui nekyla pagal viešuosius pirkimus reglamentuojančius teisės aktus.“
Taigi, priėmus šį BK pakeitimų ir papildymo įstatymą, kilo poreikis suderinti naujos baudžiamojo poveikio priemonės nuostatas su Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 46 straipsnio nuostatomis, taip pat su Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 34 straipsnio nuostatomis.
Paminėtina, kad Baudžiamojo kodekso bendrosios dalies straipsnių pakeitimų ir papildymo įstatymo įsigaliojimas nukeltas į 2025 m. vasario 1 d., tai ir susijusių viešuosius pirkimus reguliuojančių įstatymų galiojimas turi būti numatytas tuo pačiu metu – 2025 m. vasario 1 d.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymų projektų parengimą inicijavo Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkė, Seimo narė Irena Haase.
3. 4. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Teikiamuose įstatymuose šiuo metu nėra reguliuojami teisiniai santykiai, nes tai naujos nuostatos, kylančios iš BK, kurios bus realizuotos, pakeitus Viešųjų pirkimų įstatymo 46 straipsnį, jį papildžius nauja 21 dalimi ir pakeitus jo 12 dalį.
Siūloma Viešųjų pirkimų įstatymo 46 straipsnio pakeitimų redakcija:
„1. Papildyti 46 straipsnį 21 dalimi:„21. Perkančioji organizacija pašalina tiekėją iš pirkimo procedūros, jeigu tiekėjas yra neatlikęs jam paskirtos baudžiamojo poveikio priemonės – uždraudimo juridiniam asmeniui dalyvauti viešuosiuose pirkimuose.“
2. Pakeisti 46 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip: „12. Kai priimtu ir įsiteisėjusiu teismo sprendimu tiekėjui yra nustatytas šio straipsnio 1, 2, 21, 4 ir 6 dalyse nurodytų pašalinimo pagrindų laikotarpis, perkančioji organizacija tiekėją iš pirkimo procedūros šalina teismo sprendime nurodytą laikotarpį.“
Siūloma Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 34 straipsnio pakeitimo redakcija (numatomi atvejai, kai perkančioji organizacija privalo atmesti paraiškas ir pasiūlymus):
„1 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas
Papildyti 34 straipsnio 1 dalį 21 punktu:
„21) dėl tiekėjo (juridinio asmens), kuris yra neatlikęs jam paskirtos baudžiamojo poveikio priemonės – uždraudimo juridiniam asmeniui dalyvauti viešuosiuose pirkimuose;“.
Šių abiejų įstatymų įsigaliojimas numatomas 2025 m. vasario 1 d.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimti Įstatymai neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymų projektų įgyvendinimas nenumato įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Įstatymų inkorporavimui į teisinę sistemą kitų įstatymų priimti, galiojančių įstatymų pakeisti ar panaikinti nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymų projektuose nėra sąvokų ar jas įvardijančių terminų, kuriuos reikėtų įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Įstatymų projektų nuostatoms įgyvendinti naujų teisės aktų priimti nereikės.
Papildomų valstybės lėšų siūlomiems pakeitimui nereikės.
14. Įstatymų projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Pagrindinio BK pakeitimo įstatymo projekto XIVP-3066 klausymų Teisės ir teisėtvarkos komitete metu buvo aptarti parengti susijusių įstatymų projektai ir suderintos nuostatos su BK pakeitimų projektu.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „juridinis asmuo“, „baudžiamojo poveikio priemonė“, „viešieji pirkimai“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Papildomų pagrindimų ir paaiškinimų nėra.
Teikia:
Seimo narė Irena Haase