LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS INFORMUOTIESIEMS INVESTUOTOJAMS SKIRTŲ KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ
ĮSTATYMO NR. XII-376 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2792
2018-12-05 Nr.109-P-48
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Stasys Jakeliūnas, Kęstutis Glaveckas, Rasa Budbergytė, Vytautas Kamblevičius, Andrius Palionis, Mykolas Majauskas, Vida Ačienė, Valius Ąžuolas, Andrius Kubilius, Rita Tamašunienė, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-31 |
6 |
3 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Informuotiesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 1 dalyje nurodomas baigtinis esminių valdymo funkcijų sąrašas (investicinių priemonių portfelio valdymas, rizikos valdymas, investicinių vienetų arba akcijų platinimas). Pastebėtina, kad siūlomu teisiniu reguliavimu nėra nurodoma, kelias esmines valdymo funkcijas galima pavesti atlikti kitai įmonei, tačiau keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad valdymo įmonė ar investicinė bendrovė neturi teisės kitam fiziniam asmeniui ar įmonei pavesti tiek valdymo funkcijų (tiek esminių, tiek neesminių), kad iš esmės jų nebeturėtų. Taigi iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokiais kriterijais remiantis būtų sprendžiama, kad valdymo funkcijų netenkama „iš esmės“, ar turėtų būti vertinama atskirai, kiek esminių ir neesminių funkcijų perduota, ar vertinama perduodamų esminių ir neesminių funkcijų visuma. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad kartu su analizuojamu projektu yra teikiamas Lietuvos Respublikos profesionaliesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų valdymo įmonių įstatymo Nr. XII-1467 pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-2793), kuriame nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje nurodytos analogiškos esminės funkcijos įvardijamos kaip „kolektyvinio investavimo subjekto investicijų valdymo funkcijos“. Siūlytina projektų terminiją derinti tarpusavyje. |
Pritarti |
Pakeisti keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Valdymo įmonė ar investicinė bendrovė-valdytoja neturi teisės pavesti kitam fiziniam asmeniui ir (arba) įmonei atlikti tiek savo valdymo funkcijų, kad iš esmės jų nebeturėtų. Sprendžiant dėl atitikties šiam reikalavimui vadovaujamasi 2012 m. gruodžio 19 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 231/2013 d., kuriuo papildomos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2011/61/ES nuostatos dėl išimčių, bendrųjų veiklos sąlygų, depozitoriumų, finansinio sverto, skaidrumo ir priežiūros (OL 2013 L 83, p. 1), 82 straipsnyje nustatytais kriterijais. Draudžiama investicinių sprendimų priėmimo ir (arba) vykdymo funkciją pavesti fiziniam asmeniui ar įmonei, kurie saugo tos valdymo įmonės valdomų kolektyvinio investavimo subjektų ar investicinės bendrovės-valdytojos turtą, ir fiziniams asmenims ar kitoms įmonėms, kurių interesai gali susikirsti su valdymo įmonės, investicinės bendrovės-valdytojos ar kolektyvinio investavimo subjekto dalyvių interesais. Kolektyvinio investavimo subjekto dalyvių dalyvavimas valdymo įmonei ar investicinei bendrovei-valdytojai priimant investicinius sprendimus dėl kolektyvinio investavimo subjekto, kurio dalyviais jie yra, turto valdymo nelaikomas dalies valdymo funkcijų pavedimu.“ Pakeitimai Lietuvos Respublikos profesionaliesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų valdymo įmonių įstatymo Nr. XII-1467 pakeitimo įstatymo projektui (reg. Nr. XIIIP-2793) yra padaryti Pagrindinio komiteto išvadų lentelėje dėl minėto įstatymo projekto. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-31 |
9 |
7 |
2 |
2. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 7 dalies 2 punkte po žodžio „fiziniam“ įrašytinas žodis „asmeniui“, o pats punktas redaguotinas kalbiniu ir loginiu aspektais.
|
Pritarti |
Pakeisti keičiamo įstatymo 9 straipsnio 7 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) kolektyvinio investavimo subjekto valdymas, išskyrus atvejus, kai pagal šio įstatymo 6 straipsnį dalis funkcijų yra pavesta atlikti kitam fiziniam asmeniui ir (arba) įmonei, ir išskyrus investicinių vienetų, akcijų platinimą ar siūlymą įnešti įnašą, kai jis bus vykdomas ne Lietuvos Respublikoje;“ |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-31 |
22 |
1 |
1 |
3. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punkto a papunktyje yra įtvirtinama, kad kolektyvinio investavimo subjekto turtas gali būti investuojamas tik į juridiniams asmenims suteikiamas paskolas, todėl keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punkto b papunktis, nustatantis draudimą investuoti į fiziniams asmenims suteikiamas paskolas, laikytinas pertekliniu. |
Pritarti |
Pakeisti keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) jos valdomo
kolektyvinio investavimo subjekto turtas
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-31 |
61 18 |
1 4N |
|
4. Keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, jog priežiūros institucija „pritaria kolektyvinio investavimo subjektų, kurių valdymas perduotas valdymo įmonei, steigimo dokumentams ir kitiems šiame įstatyme nustatytiems dokumentams ir veiksmams, taip pat atšaukia arba panaikina steigimo dokumentų ir kitų šiame įstatyme nustatytų dokumentų galiojimą.“ Pastebėtina, jog projekte nėra jokių nuostatų dėl steigimo dokumentų atšaukimo, todėl neaišku, kokiais atvejais ir tvarka priežiūros institucija juos galės atšaukti. Pastebėtina ir tai, kad pagal keičiamo įstatymo 56 straipsnio 7 dalį priežiūros institucijos pritarimas steigimo dokumentams pripažįstamas netekusiu galios, o atvejai, kai steigimo dokumentų galiojimas panaikinamas keičiamame įstatyme nenumatyti. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina analizuojamas nuostatas suderinti su kitomis keičiamo įstatymo nuostatomis. Be to, reikia sunumeruoti 61 straipsnio 1 dalį. |
Pritarti |
1. Pakeisti keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Priežiūros institucija atlieka šias funkcijas: 1) išduoda veiklos leidimus valdymo įmonėms ir investicinėms bendrovėms-valdytojoms ir panaikina jų galiojimą, taiko šiame įstatyme nustatytas poveikio priemones; 2)
pritaria kolektyvinio investavimo subjektų, kurių valdymas perduotas valdymo
įmonei, steigimo dokumentams ir kitiems šiame įstatyme nustatytiems
dokumentams ir veiksmams, 2. Papildyti keičiamo įstatymo 18 straipsnį 4 dalimi: „4. Jeigu gryniesiems aktyvams esant ar tapus mažesniems už šio straipsnio 1 ar 2 dalyje nurodytą dydį, valdymo įmonė ar investicinė bendrovė-valdytoja nesiima veiksmų, skirtų padėčiai taisyti, ir (arba) per protingą laiką neištaiso padėties, arba, vadovaudamasi šio straipsnio 3 dalimi, nepanaikina investicinio fondo ar nelikviduoja investicinės bendrovės, priežiūros institucija turi teisę priimti sprendimą panaikinti investicinį fondą arba investicinės bendrovės-valdytojos veiklos leidimo galiojimą, pripažinti netekusiu galios priežiūros institucijos pritarimą investicinės bendrovės steigimo dokumentams arba pripažinti netekusiomis galios investicinio fondo taisykles.“ |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-31 |
66 |
1 |
2 |
5. Keičiamo įstatymo 66 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, jog priežiūros institucija skiria baudas juridinių asmenų vadovams ir kitiems fiziniams asmenims iki 50 000 eurų. Atkreiptinas dėmesys, kad kituose keičiamo įstatymo straipsniuose nevartojama sąvoka „juridinių asmenų vadovai“, o keičiamo įstatymo 2 straipsnio 30 dalyje pateikiama „vadovų“ sąvoka, kuri ir vartojama toliau tekste. Projektas tobulintinas, atsižvelgiant į tai, kad pagal teisės technikos taisykles teisės akto terminija turi būti nuosekli, vienodoms sąvokoms reikšti turi būti vartojami tie patys terminai. Siūlytina keičiamo įstatymo 2 straipsnio 30 dalyje apibrėžti juridinio asmens vadovų sąvoką ir nurodyti toliau tekste vartojamą jos trumpinį „vadovai“. |
Nepritarti |
Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 61 dalyje apibrėžta sąvoka „Vadovai“ ir toliau tekste vartojama ši sąvoka nėra tapačios su 173 straipsnio 1 dalies 2 punkte vartojama sąvoka „Juridinio asmens vadovai“. Pastaroji sąvoka apima platesnį asmenų ratą, nei numatyta 2 straipsnio 61 dalyje – tai, pvz. turto saugotojai (asmenys, veikiantys neturint veiklos leidimo (pažeidžiant Įstatymo 8 str. 5 d.)). |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-31 |
2P |
|
|
6. Vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis, projekto 2 straipsnio pavadinime brauktinas jungtukas „ir“ , o po žodžio „įgyvendinimas“ įrašytini žodžiai „ir taikymas“.
|
Pritarti |
Pakeisti projekto 2 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo
įsigaliojimas, |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas:
Pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-2792 Komiteto patobulintam, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, ir Komiteto išvadoms bei pasiūlymams.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2018-12-05 |
3 |
1 |
2b, 4b |
|
Argumentai: Siekiant aiškiau reglamentuoti informuotųjų investuotojų žinių ir patirties vertinimo reikalavimus ir užtikrinti nuoseklią rinkos praktiką, tikslinga nustatyti tokio vertinimo principus ir sukonkretinti asmens, atliekančio vertinimą, pareigas. Šiuo tikslu siūloma įtvirtinti pareigą išvadas dėl informuotiesiems investuotojams skirto kolektyvinio investavimo subjekto vertybinių popierių tinkamumo asmeniui teikti tik surinkus informaciją apie asmens: 1) žinias ir patirtį investavimo srityje, susijusias su informuotiesiems investuotojams skirto kolektyvinio investavimo subjekto vertybiniais popieriais, 2) finansinę padėtį, įskaitant asmens galimybes patirti nuostolių, 3) tikslus, kurių jis siekia investuodamas (įsigydamas informuotiesiems investuotojams skirto kolektyvinio investavimo subjekto vertybinių popierių). Išvada dėl tinkamumo turėtų būti teikiama atsižvelgus be kita ko į asmens toleranciją rizikai ir investuotojo galimybes prisiimti nuostolius. Pasiūlymas: 1. Pakeisti projekto 3 straipsnio 1 dalies 2 punkto b papunktį ir jį išdėstyti taip: „b)
juridinis asmuo (arba analogiškas kitos valstybės narės subjektas), turintis
teisę teikti investicines paslaugas Lietuvos Respublikoje, surinkęs ir
įvertinęs Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 30
straipsnio 1 dalyje nurodytą informaciją, raštu patvirtino, kad kolektyvinio
investavimo subjekto vertybiniai popieriai yra tinkami tam asmeniui
atsižvelgiant į jo toleranciją rizikai ir galimybes prisiimti nuostolius 2. Pakeisti projekto 3 straipsnio 1 dalies 4 punkto b papunktį ir jį išdėstyti taip: „b)
juridinis asmuo (arba analogiškas kitos valstybės narės subjektas), turintis
teisę teikti investicines paslaugas Lietuvos Respublikoje, surinkęs ir
įvertinęs Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 30 straipsnio
1 dalyje nurodytą informaciją, raštu patvirtino, kad kolektyvinio investavimo
subjekto investiciniai vienetai ar akcijos yra tinkamos tam asmeniui
atsižvelgiant į jo toleranciją rizikai ir galimybes prisiimti nuostolius |
Pritarti |
|
2. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2018-12-05 |
16 |
4 |
3 |
|
Argumentai: Pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalį esminės valdymo funkcijos – investicinių priemonių portfelio valdymas, rizikos valdymas ir investicinių vienetų arba akcijų platinimas – gali būti pavestos atlikti tik kitai įmonei. Atsižvelgiant į tai, tikslintina keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalies 3 punkto nuostata, numatanti, kad valdymo įmonė ar investicinė bendrovė-valdytoja tokį pavedimą gali duoti ir kitam fiziniam asmeniui. Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: 3) pavedimą dalį savo esminių valdymo funkcijų
atlikti |
Pritarti |
|
3. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2018-12-05 |
18 |
3 |
|
|
Argumentai: Esamas reguliavimas neapima situacijų, kai informuotiesiems investuotojams skirto kolektyvinio investavimo subjekto grynieji aktyvai jo veiklos laikotarpiu taip ir nepasiekia įstatymo nustatyto reikalaujamo dydžio. Atsižvelgus į tai, tikslinga nustatyti, kad įstatyme nustatytų veiksmų (pranešti priežiūros institucijai, imtis veiksmų, skirtų ištaisyti padėtį) turi būti imamasi, sprendimai priimami gryniesiems aktyvams ne tik tapus mažesniems, bet ir esant mažesniems nei reikalaujama įstatymo. Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Gryniesiems aktyvams esant ar tapus mažesniems už šio straipsnio 1 ar 2 dalyje nurodytą dydį, valdymo įmonė ar investicinė bendrovė-valdytoja apie tai privalo nedelsdama pranešti priežiūros institucijai ir nurodyti veiksmų, skirtų padėčiai taisyti, planą ir terminus. Jeigu valdymo įmonė ar investicinė bendrovė-valdytoja per protingą laiką neištaiso padėties, ji privalo nedelsdama imtis šiame įstatyme nustatytų investicinės bendrovės likvidavimo ar investicinio fondo panaikinimo veiksmų.“ |
Pritarti |
|
4. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2018-12-05 |
18 |
4 |
|
|
Argumentai: Keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad gryniesiems aktyvams esant ar tapus mažesniems už nustatytą dydį, valdymo įmonė ar investicinė bendrovė-valdytoja apie tai privalo nedelsdama pranešti priežiūros institucijai ir nurodyti veiksmų, skirtų padėčiai taisyti, planą ir terminus. Jeigu valdymo įmonė ar investicinė bendrovė-valdytoja per protingą laiką neištaiso padėties, ji privalo nedelsdama imtis šiame įstatyme nustatytų investicinės bendrovės likvidavimo ar investicinio fondo panaikinimo veiksmų. Manytina, kad keičiamas įstatymas turėtų būti papildytas nuostatomis, detalizuojančiomis, kokių veiksmų turėtų imtis priežiūros institucija, jei minėti subjektai nesiima nurodytų priemonių ar veiksmų, analogiškai Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 42 straipsnio 7 dalies nuostatoms. Pasiūlymas: Papildyti keičiamo įstatymo 18 straipsnį 4 dalimi ir ją išdėstyti taip: „4. Jeigu gryniesiems aktyvams esant ar tapus mažesniems už šio straipsnio 1 ar 2 dalyje nurodytą dydį, valdymo įmonė ar investicinė bendrovė-valdytoja nesiima veiksmų, skirtų padėčiai taisyti, ir (arba) per protingą laiką neištaiso padėties, arba, vadovaudamasi šio straipsnio 3 dalimi, nepanaikina investicinio fondo ar nelikviduoja investicinės bendrovės, priežiūros institucija turi teisę priimti sprendimą panaikinti investicinį fondą arba investicinės bendrovės-valdytojos veiklos leidimo galiojimą, pripažinti netekusiu galios priežiūros institucijos pritarimą investicinės bendrovės steigimo dokumentams arba pripažinti netekusiomis galios investicinio fondo taisykles.“ |
Pritarti |
|
5. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2018-12-05 |
59 |
8 |
|
|
Argumentai: Pagal keičiamo įstatymo 59 straipsnio 1 dalį sprendimą panaikinti investicinį fondą gali priimti ne tik valdymo įmonė, bet ir priežiūros institucija. Atsižvelgiant į tai, siūloma patikslinti šio įstatymo 59 straipsnio 8 dalį ir nustatyti, kad valdymo įmonė turi pateikti priežiūros institucijai šioje dalyje nurodytus dokumentus, tuo atveju, jei sprendimą panaikinti investicinį fondą priima pati valdymo įmonė. Tuo atveju, jei tokį sprendimą priima priežiūros institucija, reikalauti, kad valdymo įmonė priežiūros institucijai papildomai teiktų dokumentus dėl investicinio fondo taisyklių pripažinimo netekusiomis galiomis, nėra racionalu. Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 59 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8.
Valdymo įmonei |
Pritarti |
|
6. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2018-12-05 |
2 |
1, 8 |
|
P |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos bankas turės priimti šio įstatymo įgyvenamuosius teisės aktus ir likusius itin trumpus terminus nuo numatomo (galimo) įstatymo priėmimo iki jo įsigaliojimo, tikslinga koreguoti (numatyti vėlesnę) įstatymo įsigaliojimo datą. Pasiūlymas: 1. Pakeisti projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Šis įstatymas,
išskyrus šio straipsnio 8 dalį, įsigalioja 2019 m. 2. Pakeisti projekto 2 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos bankas iki 2018 m. |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už –10, prieš –0, susilaikė –1.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Valius Ąžuolas, Kęstutis Glaveckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas (nauja redakcija).
Komiteto pirmininkas Stasys Jakeliūnas
Komiteto biuro patarėja Jolanta Žaltkauskienė