LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, A. Vivulskio g. 11, LT-03162 Vilnius, tel. (8 5) 266 4201, faks. (8 5) 266 4209,
el. p. post@socmin.lt, https://socmin.lrv.lt. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 1886 03515
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai
|
2021-07- Į 2021-07-15 |
Nr. Nr. (15-3)-D8(E)-4696 |
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ REGISTRACIJOS MOKESČIO ĮSTATYMO NR. XIII-2690 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO NR. XIV-196 30 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO DERINIMO
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija, susipažinusi su pateiktais derinti Lietuvos Respublikos motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo Nr. XIII-2690 pakeitimo įstatymo projektu (TAIS Nr. 21-27656) (toliau – Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo Nr. XIV-196 30 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu (TAIS Nr. 21-27657), (toliau kartu – įstatymų projektai), iš esmės pritaria įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodytiems tikslams – formuoti visuomenės įpročius renkantis transporto priemonę (toliau –TP), atkreipti dėmesį į TP sukeliamą poveikį aplinkai bei klimato kaitai ir skatinti rinktis mažiau taršias TP, didinti išteklių ir energijos vartojimo efektyvumą, taip mažinant poveikį aplinkai, žmonių sveikatai, klimato kaitai, ir teikia šias pastabas Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo projektui:
1. Nors šiuo įstatymo projektu numatytas mokestis siekia teigiamų pokyčių visuomenėje, tačiau taršos mažinimas neturėtų didinti socialinės atskirties. Įteisinus siūlomas nuostatas, TP taršos mokestis nepasiturintiems gyventojams, gaunantiems piniginę socialinę paramą pagal Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą, taptų papildoma finansine našta. Namų ūkiai, kurie gauna mažas pajamas, tikėtina bus priversti atsisakyti savo TP, nes neišgalės susimokėti taršos mokesčio ir tai apribos jų susisiekimo galimybes (ypač kaimiškose vietovėse, kur nėra užtikrintas susisiekimas viešuoju transportu), o jų finansinės galimybės įsigyti mažiau taršią TP yra labai ribotos. Taigi, Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo projekto poveikis socialinei aplinkai ypač mažas pajamas gaunantiems gyventojams bus labai reikšmingas. Todėl siūlytina svarstyti galimybę šiai gyventojų grupei taip pat taikyti lengvatas, kurios sušvelnintų šio mokesčio neigiamas socialines pasekmes, arba atleisti juos nuo mokesčio. 2021 m. I pusmečio duomenimis, socialinę pašalpą vidutiniškai per mėnesį gavo 66,35 tūkst. asmenų, būsto šildymo ir vandens išlaidų kompensacijas – 95,22 tūkst. asmenų.
2. Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos (toliau – Konvencija) 20 straipsnyje „Asmens mobilumas“ nustatyta, kad Konvencijos šalys imasi veiksmingų priemonių, kad užtikrintų neįgaliesiems kiek įmanomą savarankiškesnį mobilumą (sudaryti sąlygas neįgaliųjų mobilumui tokiais būdais ir tokiu laiku, kuriuos jie patys pasirenka, ir už prieinamą kainą). Pažymėtina, kad neįgaliesiems, kuriems būtų reikalinga taikyti mokesčio (registracijos ir naudojimo) lengvatą, transporto paslaugų (viešojo transporto) prieinamumas netolygus šalyje ir tik dalinai tenkina neįgaliųjų mobilumo poreikį, todėl norėdami išsaugoti savo nepriklausomumą ir savarankiškumą neįgalieji ir jų šeimos nariai turi skirti reikšmingą savo biudžeto dalį geriausiai jų poreikius atitinkančioms transporto priemonėms įsigyti. Papildomai apmokestinus automobilius, neįgalieji būtų finansiškai žymiai apriboti dėl transporto priemonės įsigijimo, jos pritaikymo ir naudojimo savo poreikiams tenkinti, taip būtų sumažintos galimybės neįgaliųjų mobilumui ir savarankiškumui didinti.
Atsižvelgiant į tai, siūlome Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo projekte nustatyti, kad nuo registracijos ir naudojimo mokesčio būtų atleidžiami neįgalieji ir jų šeimos nariai, kurie pagal Lietuvos Respublikos transportų lengvatos įstatymo 7 straipsnio 1 , 3 ir 31 dalis, turi teise gauti lengvojo automobilio įsigijimo ir jo techninio pritaikymo išlaidų kompensaciją (1. asmenys, kuriems nustatytas specialusis lengvojo automobilio įsigijimo ir jo techninio pritaikymo išlaidų kompensacijos poreikis, jei šie asmenys turi vairuotojo pažymėjimu patvirtintą teisę vairuoti lengvąjį automobilį; 2. šeima (artimieji giminaičiai, įtėviai, vaiko, kuriam nustatyta nuolatinė globa (rūpyba), globėjai (rūpintojai), neįregistravę santuokos ir bendrą ūkį tvarkantys asmenys) (toliau – šeima) jei bent vienas iš šeimos narių turi vairuotojo pažymėjimu patvirtintą teisę vairuoti lengvąjį automobilį ir jei šeima atitinka vieną iš šių kriterijų: 1) augina neįgalų vaiką (įvaikį, globotinį, rūpintinį) iki 18 metų, kuriam iki 2005 m. birželio 30 d. nustatyta visiška negalia; 2) augina neįgalų vaiką (įvaikį, globotinį, rūpintinį) iki 18 metų, kuriam nustatytas specialusis nuolatinės slaugos poreikis; 3) šeima, jei bent vienas iš šeimos narių turi vairuotojo pažymėjimu patvirtintą teisę vairuoti lengvąjį automobilį, neįgaliam vaikui (įvaikiui, globotiniui, rūpintiniui), kuriam sukako 18 metų, nepertraukiamai nustatyta visiška negalia ir (ar) specialusis nuolatinės slaugos poreikis). 2021 m. I pusmečio duomenimis, lengvojo automobilio įsigijimo ir jo techninio pritaikymo išlaidų kompensaciją gavo 404 asmenys (2020 m. – 296 asmenys, 2019 m. – 586 asmenys).
Taip pat persiunčiame Jums Neįgaliųjų reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Departamentas) ir neįgaliųjų nevyriausybinių organizacijų pateiktas pastabas ir pasiūlymus dėl Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo projektui (pridedame). Atsižvelgiant į Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio projekto aktualumą neįgaliesiems, siūlome jo nuostatas aptarti tiesiogiai su Departamento ir neįgaliųjų nevyriausybinių organizacijų atstovais.
3. Nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad: „Mokesčio tarifai indeksuojami kiekvienais metais, pasibaigus kalendoriniams metams, taikant indeksavimo koeficientą, kuris nustatomas Lietuvos statistikos departamento apskaičiuotą ir Oficialiosios statistikos portale paskelbtą mokestinių metų vartotojų kainų indeksą dalijant iš šimto ir dauginant iš 2.“ Su įstatymo projektu pateiktuose dokumentuose pasigendama paaiškinimo ir argumentų, kodėl nustatant indeksavimo koeficientą dauginama iš 2. Šie paaiškinimai ir argumentai ypač aktualūs, atsižvelgiant į tai, kad aiškinamajame rašte pateiktoje mokėtino mokesčio dydžių ir surenkamų lėšų prognozėje pateikiami klaidinantys dydžiai, nes jie neatspindi šio indeksavimo koeficiento poveikio.
Pastabų ir pasiūlymų Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo Nr. XIV-196 30 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui pagal kompetenciją neturime.
PRIDEDAMA. 7 lapai.
Ministerijos kanclerė |
Ana Selčinskienė |
Kristina Tumienė, tel. 8 637 49672, el. p. kristina.tumiene@socmin.lt
Jurgita Čiuladaitė-Pritulskienė, tel. 8 695 00838, el. p. jurgita.ciuladaite@socmin.lt
Algirdas Ambrazevičius, tel. 8 68534176, el. p. algirdas.ambrazevicius@socmin.lt