LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIO UŽ |APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183 PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO
2019-10-22 Nr. XIIIP-4033
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsnyje dėstomos Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo naujos redakcijos (toliau – keičiamo įstatymo) 4 priede vartojamos sąvokos „kombinuota (popierinė) pakuotė“, „kombinuota (kita) pakuotė“, kurios yra svarbios apmokestinant konkrečiu tarifu, tačiau kurių nėra apibrėžtų nei keičiamame įstatyme, nei kituose keičiamo įstatymo 2 straipsnio 18 dalyje minimuose įstatymuose, siūlytina šias sąvokas apibrėžti keičiamo įstatymo 2 straipsnyje.
2. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 15 dalyje vartojama sąvoka „nekintamoje buvimo vietoje“, kurios turinys nėra aiškus, tačiau svarbus norint tiksliai apibrėžti stacionarų taršos šaltinį. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atskleisti šios sąvokos turinį, kaip tai yra padaryta galiojančio Mokesčio už aplinkos teršimą 2 straipsnio 21 dalyje, arba ją apibrėžti.
3. Siekiant nuoseklumo, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 9 dalyje nurodytų leidimų trumpinį siūlytina perkelti į šio straipsnio 5 dalies nuostatas, o šiose projekto nuostatose vietoj formuluotės „taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidime ar Taršos leidime“ vartoti trumpinį „leidime“.
4. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 18 dalyje nurodytų įstatymų pavadinimai turėtų būti dėstomi abėcėlės tvarka. Be to, šiose projekto nuostatose formuluotė „(toliau – Mokesčių administravimo įstatymas)“ brauktina kaip perteklinė, nes, pirmą kartą nurodžius pilną įstatymo pavadinimą, toliau įstatymo tekste gali būti vartojamas sutrumpintas įstatymo pavadinimas ir be nurodyto trumpinio.
5. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 1 ir 2 prieduose vartojama formuluotė „vandens telkinius“, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 punktą ir 9 straipsnio 3 dalies 1 punktą.
6. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 1 punkte vartojamos sąvokos „transporto priemonės registracijos laikotarpis“ nevertėtų keisti sąvoka „mokestinės lengvatos laikotarpis“ arba „transporto priemonės naudojimo laikotarpis“. Atitinkama pastaba taikytina ir projekto 2 straipsnio 4 dalimi nuo 2028 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 1 punktui.
7. Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies nuostata, kad mokesčio mokėtojai ,,per trečiuosius asmenis išveža iš Lietuvos Respublikos teritorijos gaminius ir (ar) pripildytas pakuotes“, nėra pakankamai aiški. Neaišku, ar tretieji asmenys turėtų patys išvežti minėtus gaminius ir pakuotes, ar jie galėtų tik organizuoti išvežimą, ar minėta nuostata apimtų abu atvejus. Svarstytina, ar šios nuostatos nereikėtų patikslinti. Atitinkama pastaba taikytina ir projekto 2 straipsnio 4 dalimi nuo 2028 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 daliai.
8. Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies nuostata ,,mokesčio mokėtojai Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka turi turėti dokumentus, patvirtinančius gaminių ir (ar) pakuočių atliekų naudojimo ir (ar) perdirbimo užduoties įvykdymą“ nėra pakankamai aiški. Konstitucinis Teismas 1996 m. spalio 6 d. nutarime pažymėjo, kad ,,Vyriausybės nustatyta tvarka“ reiškia tam tikrų procedūrų nustatymą. Tuo atveju, jeigu buvo turimas tikslas nustatyti, kad mokesčio mokėtojai Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos tvarka privalėtų gauti ar parengti atitinkamus dokumentus, tai projekto nuostatą reikėtų patikslinti. Atitinkama pastaba taikytina ir projekto 2 straipsnio 4 dalimi nuo 2028 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 daliai.
9. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje vartojamą sąvoką ,,dokumentus, įrodančius, kad buvo deginamas biokuras“, nurodant konkrečius dokumentus arba teisės aktus, kuriuose šie dokumentai yra įvardinti. Analogiška pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 6 straipsnio 6 daliai bei projekto 2 straipsnio 4 dalimi nuo 2028 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 ir 6 dalims.
10. Nėra aiškus, keičiamo įstatymo 6 straipsnio 6 dalyje vartomos formuluotės „aplinkos ministro nustatytą surinkimo ir daugkartinio naudojimo užduotį“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 31 dalį bei Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 12 dalį pakuočių atliekų sutvarkymo, kuris savo turiniu apima ir pakuočių atliekų surinkimą ir naudojimą, užduotis nustato Vyriausybė. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos. Atitinkama pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 7 punktui bei projekto 2 straipsnio 4 dalimi nuo 2028 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio keičiamo įstatymo 6 straipsnio 6 daliai.
11. Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 8 dalies 4 punkte po skaičiaus „2017“ įrašytinas trumpinys „m.“. Atitinkama pastaba taikytina ir projekto 2 straipsnio 4 dalimi nuo 2028 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio keičiamo įstatymo 6 straipsnio 8 dalies 4 punktui.
12. Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalyje po žodžio „išskyrus“ įrašytini žodžiai „šio Įstatymo“.
13. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 5 ir 6 punktuose kaip perteklinių nevertėtų atsisakyti formuluočių „kuris mažinamas proporcingai įvykdytai gaminių/pakuočių atliekų naudojimo ir (ar) perdirbimo užduoties daliai“, nes apie tai kalbama keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje.
14. Kadangi keičiamo įstatymo tekste gana dažnai įvardinama Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, siūlytina keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje sukurti šios institucijos trumpinį, kurį atitinkamai vartoti keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalyje ir 7 dalies 8 punkte bei 11 straipsnio 3 dalyje.
15. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 3 punkte prieš žodį „Įstatymo“ įrašytinas žodis „šio“.
16. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad mokesčio už aplinkos teršimą deklaracijų formas ir jų pildymo taisykles tvirtina Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos ministerija ir Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos. Atsižvelgiant į tai, kad teisės aktą, kuriuo būtų tvirtinamos aukščiau minėtos taisyklės, priimtų ne aukščiau nurodytos institucijos, bet jų vadovai, keičiamo įstatymo nuostatas reikėtų patikslinti. Be to, po žodžio „pildymo“ įrašytina formuluotė „ir pateikimo“.
17. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 9 straipsnio 7 dalies 1 punkto nuostatos yra logiškai pagrįstos, nes apskaičiuojant mokestį už nuslėptą taršą, teršalų kiekį reikėtų dauginti iš dviejų koeficientų - 1,5 ir 2.
18. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti keičiamo įstatymo 10 straipsnyje bei 11 straipsnio 1 ir 2 dalyse esantį žodį „jos“ keisti atitinkamai formuluote „Vyriausybės/Aplinkos ministerijos“ arba formuluote „šios institucijos“.
19. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnyje numatyta, jog konsultacijas ir informaciją mokesčio už aplinkos teršimą apskaičiavimo ir deklaravimo klausimais mokesčio mokėtojui teikia Vyriausybės įgaliota institucija jos nustatyta tvarka. Pastebėtina, kad šio projekto lydinčiajame Mokesčių administravimo įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad analogiškas konsultacijas teikia tik Aplinkos ministerijos įgaliota institucija. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina suderinti šias projektų nuostatas.
20. Siekiant teisinio aiškumo, tikslintina keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje esanti formuluotė „vadovaudamasi šio Įstatymo ir Mokesčių administravimo įstatymo nuostatomis tiek, kiek nenumatyta šiuo Įstatymu ir kitais įstatymais“, nes ji nėra aiški.
21. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje nevertėtų nurodyti pranešimo dėl mokestinio patikrinimo išsiuntimo būdo (pavyzdžiui, elektroniniu paštu, registruotu laišku ar pan.).
22. Siekiant suvienodinti keičiamame įstatyme vartojamas formuluotes, siūlytina keičiamo įstatymo 3, 4 ir 7 priedų pavadinimuose prieš žodį „TARIFAI“ įrašyti žodžius „UŽ APLINKOS TERŠIMĄ“.
23. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 5 priedo grafoje „Tarifas, Eur/t (už pakilimo ir nusileidimo ciklą)“ formuluotę „už pakilimo ir nusileidimo ciklą“ dėstyti be skliaustų prieš tai įrašant žodį „arba“. Atitinkama pastaba taikytina ir projekto 2 straipsnio 5 dalimi nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio keičiamo įstatymo 5 priedui.
24. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 5 priedo 6 punkte vartojamą sąvoką „Kitos oro transporto priemonės“ patikslinti. Be to, siekiant įstatyme vartojamų formuluočių suderinamumo, šio priedo 5 punkte vietoj žodžių „gabenti/pervežti“ reikėtų įrašyti žodį „pervežti“ Atitinkama pastaba taikytina ir projekto 2 straipsnio 5 dalimi nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio keičiamo įstatymo 5 priedui.
25. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 6 priedo 2 ir 3 punktų turinį, siūlytina juos dėstyti viena dalimi. Be to, svarstytina, ar 2 šio priedo punkte po žodžio „mechanizmai“ nereikėtų įrašyti formuluotės „kuriuose įrengtas vidaus degimo variklis“. Neatsižvelgus į šią pastabą, svarstytina, ar šio priedo 3 punkte neturėtų būti įvardinti ir ne keliais judantys mechanizmai.
26. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 9 straipsnio nuostatas, projekto 2 straipsnio 2 dalyje nurodytų subjektų, kurie priimtų įstatymą įgyvendinančius teisės aktus, sąrašą reikėtų papildyti, nurodant, kad įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus taip pat priima aplinkos ministras, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos vadovas.
27. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje nurodyta, jog projektas įsigaliotų 2020 m. sausio 1 d. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje nurodyta, jog dalis įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų turi būti priimta iki 2020 m. sausio 1 d., o likusi dalis – iki 2020 m. birželio 30 d. Siekiant teisėkūros sistemiškumo principo įgyvendinimo, projekto 2 straipsnio 2 dalyje nustatytas pavedimas institucijoms priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus turėtų būti įvykdytas ir šie aktai priimti iki projekto 2 straipsnio 1 dalyje nurodytos datos.
28. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2, 4 ir 5 dalis, įsigalioja 2020 m. sausio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsnio 4 ir 5 dalyse yra dėstomos keičiamo įstatymo 6 straipsnio ir 5 priedo naujos redakcijos, kurios įsigaliotų atitinkamai 2028 m. sausio 1 d. ir 2025 m. sausio 1 d. Pagal projektu nustatytą įstatymo normų įsigaliojimą, projekto 2 straipsnio 4 ir 5 dalys įsigaliotų nuo jų oficialaus paskelbimo, t. y. anksčiau nei pats nauja redakcija dėstomas įstatymas. Manytina, kad šių normų ankstesnis įsigaliojimas yra netikslingas, atsižvelgiant į tai, siūlytina projekto 2 straipsnio 1 dalyje išbraukti formuluotę „4 ir 5“ kaip perteklinę.
29. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje nurodyta, jog projektas įsigaliotų 2020 m. sausio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje numatyta, jog mokestis už aplinkos teršimą sumokamas ir mokesčio už aplinkos teršimą deklaracijos pateikiamos ne vėliau kaip pasibaigus mokestiniam laikotarpiui iki kalendorinių metų, einančių po to mokestinio laikotarpio vasario 15 dienos. Analogiška nuostata yra ir dabar galiojančiame Mokesčio už aplinkos teršimo įstatyme. Atsižvelgiant į tai, projektas pildytinas nuostatomis, kuriose būtų nurodyta kokio mokestinio laikotarpio mokesčiams apskaičiuoti bei deklaruoti būtų taikomas šis įstatymas, bei pereinamojo laikotarpio nuostatomis, kuriose būtų aptarta, kurio įstatymo nuostatos (galiojusio iki 2019 m. gruodžio 31 d. ar galiosiančio nuo 2020 m. sausio 1 d.) turėtų vadovautis mokesčių mokėtojai, kurie 2020 m. vasario 15 d. turės pateikti mokesčio už aplinkos teršimą deklaracijas bei sumokėti priklausantį mokestį.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. neringa.azguridiene@lrs.lt
R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. renata.dirgeliene@lrs.lt
S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt