TEISĖS AKTŲ PROJEKTŲ ANTIKORUPCINIO VERTINIMO PAŽYMA
Teisės akto projekto pavadinimas: Lietuvos Respublikos elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatymo Nr. XI-1868 pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas).
Teisės akto projekto tiesioginis rengėjas: Finansų ministerijos Finansų rinkų politikos departamento Kredito ir mokėjimo rinkų skyriaus vyriausioji specialistė Agnė Grigaitė.
Antikorupciniu požiūriu rizikingos teisės akto projekto nuostatos (nurodyti kriterijaus numerį, kurį taikant nustatytai korupcijos rizikai šalinti ar valdyti teisės akto projekte nenumatyta priemonių):
Antikorupciniu požiūriu rizikingos teisės akto projekto nuostatos, nustatytos atliekant antikorupcinį vertinimą po tarpinstitucinio derinimo (nurodyti kriterijaus numerį, kurį taikant nustatytai korupcijos rizikai šalinti ar valdyti teisės akto projekte nenumatyta priemonių):
Eil. Nr. |
Kriterijus |
Pagrindimas (nurodomos konkrečios teisės akto projekto ar kitų teisės aktų nuostatos, pagrindžiančios teigiamą atsakymą, arba pateikiamos antikorupcinį teisės akto projekto vertinimą atliekančio specialisto pastabos ir pasiūlymai dėl korupcijos rizikos mažinimo) |
Teisės akto projekto pakeitimas, mažinantis korupcijos riziką, arba teisės akto projekto tiesioginio rengėjo argumentai, kodėl neatsižvelgta į pastabą |
Išvada dėl teisės akto projekto pakeitimų arba argumentų, kodėl neatsižvelgta į pastabą |
|
|
pildo teisės akto projekto vertintojas |
pildo teisės akto projekto tiesioginis rengėjas |
pildo teisės akto projekto vertintojas |
1. |
Teisės akto projektas nesudaro išskirtinių ar nevienodų sąlygų subjektams, su kuriais susijęs teisės akto įgyvendinimas |
Įstatymo projektu siūlomas reglamentavimas nesudaro išskirtinių ar nevienodų sąlygų elektroninių pinigų įstaigoms, jų filialams, kitų valstybių narių mokėjimo įstaigoms, jų filialams, užsienio valstybių elektroninių pinigų įstaigų filialams, kurie vykdo elektroninių pinigų leidimo veiklą Lietuvos Respublikoje; taip pat nustato vienodas elektroninių pinigų leidimo ir išpirkimo sąlygas asmenims turintiems teise leisti elektroninius pinigus. |
|
□ tenkina □ netenkina |
2. |
Teisės akto projekte nėra spragų ar nuostatų, leisiančių dviprasmiškai aiškinti ir taikyti teisės aktą |
Spragų ar nuostatų, leisiančių dviprasmiškai aiškinti ir taikyti įstatymą, nenustatyta |
|
□ tenkina □ netenkina |
3. |
Teisės akto projekte nustatyta, kad sprendimą dėl teisių suteikimo, apribojimų nustatymo, sankcijų taikymo ir panašiai priimantis subjektas atskirtas nuo šių sprendimų teisėtumą ir įgyvendinimą kontroliuojančio (prižiūrinčio) subjekto |
Sprendimą dėl poveikio priemonių taikymo priimantis subjektas yra atskirtas nuo šių sprendimų įgyvendinimą prižiūrinčio subjekto. Sprendimą dėl elektroninių pinigų įstaigų licencijos, ribotos veiklos licencijos, užsienio valstybės elektroninių pinigų įstaigos filialo licencijos išdavimo, jos galiojimo panaikinimo ar sustabdymo, elektroninių pinigų įstaigų, siekiančių kitoje valstybėje narėje leisti elektroninius pinigus neįsteigusios kitoje valstybėje narėje filialo, įsteigusios filialą, ar platinti ir išpirkti elektroninius pinigus per fizinį ar juridinį, asmenį, įtraukimo ar išbraukimo iš viešojo elektroninių pinigų įstaigų sąrašo, o taip pat dėl šiems subjektams taikomų poveikio priemonių priima Lietuvos bankas. Sprendimą dėl elektroninių pinigų įstaigos ir jos tarpininkų vadovų tinkamumo priima Lietuvos bankas. Priežiūros institucijos priimti sprendimai gali būti skundžiami teismui. |
|
□ tenkina □ netenkina |
4. |
Teisės akto projekte nustatyti subjekto įgaliojimai (teisės) atitinka subjekto atliekamas funkcijas (pareigas) |
Įstatymo projekto 33 straipsnyje nustatytos priežiūros institucijos funkcijos atitinka šio įstatymo projekto 33 straipsniuose nustatytas priežiūros institucijos teises ir pareigas |
|
□ tenkina □ netenkina |
5. |
Teisės akto projekte nustatytas baigtinis sprendimo priėmimo kriterijų (atvejų) sąrašas |
Įstatymo projekto 13 straipsnis nustato baigtini sąrašą dokumentų, reikalingų sprendimui priimti dėl elektroninių pinigų įstaigos licencijos išdavimo, ir baigtinį sąrašą pagrindų, dėl kurių priežiūros institucija atsisako išduoti elektroninių pinigų įstaigos licenciją. Įstatymo projekto 14 straipsnis nustato baigtini sąrašą dokumentų, reikalingų sprendimui priimti dėl elektroninių pinigų įstaigos ribotos veiklos licencijos išdavimo, ir baigtinį sąrašą pagrindų, dėl kurių priežiūros institucija atsisako išduoti elektroninių pinigų įstaigos ribotos veiklos licenciją. Įstatymo projekto 15 straipsnis nustato baigtinį sąrašą atvejų, kai priežiūros institucija gali priimti sprendimą panaikinti ar sustabdyti išduotos licencijos galiojimą. Įstatymo projekto 16 straipsnis nustato baigtinį sąrašą sąlygų/kriterijų, kurias turi atitikti elektroninių pinigų įstaigos, vadovas, tarpininko administracijos vadovas. Įstatymo projekto 18 straipsnis nustato baigtini sąrašą dokumentų, duomenų ir (ar) informacijos (toliau – dokumentai), reikalingos sprendimui priimti dėl elektroninių pinigų įstaigos filialo įtraukimo į viešąjį elektroninių pinigų įstaigų sąrašą ar elektroninių pinigų įstaigos teisės leisti elektroninius pinigus kitoje valstybėje narėje neįsteigus filialo arba platinti ir išpirkti elektroninius pinigus per fizinį ar juridinį asmenį kitoje valstybėje narėje. Įstatymo projekto 20 straipsnis nustato baigtinį sąrašą dokumentų, reikalingų sprendimui priimti dėl užsienio valstybės elektroninių pinigų įstaigos filialo licencijos išdavimo ir baigtinį sąrašą pagrindų, dėl kurių priežiūros institucija atsisako išduoti užsienio valstybės elektroninių pinigų įstaigos filialo licenciją. Įstatymo projekto 39 straipsnyje nustatytas baigtinis poveikio priemonių sąrašas. |
0 |
□ tenkina □ netenkina |
6. |
Teisės akto projekte nustatytas baigtinis sąrašas motyvuotų atvejų, kai priimant sprendimus taikomos išimtys |
Įstatymo projekte nėra numatyti atvejai, kai priimant sprendimus taikomos išimtys. |
|
□ tenkina □ netenkina |
7. |
Teisės akto projekte nustatyta sprendimų priėmimo, įforminimo tvarka ir priimtų sprendimų viešinimas |
Sprendimą dėl elektroninių pinigų įstaigos licencijos išdavimo ir atsisakymo išduoti priežiūros institucija priima remdamasi 13 straipsnio 2 dalyje nurodytais dokumentais arba šio straipsnio 7 dalyje nustatytais pagrindais. Sprendimą dėl elektroninių pinigų ribotos veiklos licencijos išdavimo ar atsisakymo ją išduoti priežiūros institucija priima remdamasi 14 straipsnio 3 dalyje nurodytais dokumentais arba šio straipsnio 9 dalyje nustatytais pagrindais. Sprendimą dėl licencijos galiojimo panaikinimo ar jos galiojimo sustabdymo priežiūros institucija priima remdamasi įstatymo projekto 15 straipsnio 1, 2 ar 4 dalies pagrindais. Sprendimą dėl elektroninių pinigų įstaigos, turinčios ribotos veiklos licenciją, vadovo tinkamumo, priežiūros institucija priima remdamasi įstatymo projekto 16 straipsnio 4 dalimi, o dėl tarpininko administracijos vadovo tinkamumo – to paties straipsnio 7 dalimi. Sprendimą dėl elektroninių pinigų įstaigos, siekiančios kitoje valstybėje narėje leisti elektroninius pinigus, įsteigus filialą, neįsteigus filialo arba platinti ir išpirkti elektroninius pinigus per fizinį ar juridinį asmenį, priima vadovaudamasi 18 straipsniu. Sprendimą dėl užsienio elektroninių pinigų įstaigos filialo licencijos išdavimo ir jos atsisakymo išduoti priežiūros institucija priima remdamasi 20 straipsnio 7 dalyje nurodytais dokumentais arba šio straipsnio 11 dalyje nustatytais pagrindais. Priežiūros institucija apie elektroninių pinigų įstaigos įtraukimą į viešąjį elektroninių pinigų įstaigų sąrašą, jos licencijos galiojimo sustabdymą ir galiojimo panaikinimą, elektroninių pinigų įstaigos filialo ir tarpininko, veikiančių kitoje valstybėje narėje, ir tarpininko įtraukimą į sąrašą, užsienio valstybės elektroninių pinigų įstaigos filialo įtraukimą į sąrašą ir jo licencijos galiojimo panaikinimą, jų duomenų ar informacijos pakeitimą skelbia ir šią informaciją atnaujina priežiūros institucijos interneto svetainėje. Sprendimai dėl poveikio priemonių taikymo priimami motyvuotai remiantis pagrindais, nustatytais įstatymo projekto 40 straipsnyje. Informacija apie pritaikytas poveikio priemones, įskaitant informaciją apie padaryto teisės akto pažeidimo esmę ir jį padariusio juridinio asmens pavadinimą ir kitus duomenis arba fizinio asmens vardą ir pavardę, skelbiama priežiūros institucijos interneto svetainėje (45 straipsnis) |
|
□ tenkina □ netenkina |
8. |
Teisės akto projekte nustatyta sprendimų dėl mažareikšmiškumo priėmimo tvarka |
Įstatymo projekte numatyta sprendimų dėl mažareikšmiškumo priėmimo tvarka (40 straipsnio 10 dalis). |
|
□ tenkina □ netenkina |
9. |
Jeigu pagal numatomą reguliavimą sprendimus priima kolegialus subjektas, teisės akto projekte nustatyta kolegialaus sprendimus priimančio subjekto: 9.1. konkretus narių skaičius, užtikrinantis kolegialaus sprendimus priimančio subjekto veiklos objektyvumą; 9.2. jeigu narius skiria keli subjektai, proporcinga kiekvieno subjekto skiriamų narių dalis, užtikrinanti tinkamą atstovavimą valstybės interesams ir kolegialaus sprendimus priimančio subjekto veiklos objektyvumą ir skaidrumą; 9.3. narių skyrimo mechanizmas; 9.4. narių rotacija ir kadencijų skaičius ir trukmė; 9.5. veiklos pobūdis laiko atžvilgiu; 9.6. individuali narių atsakomybė |
Įstatymo projekte nėra nuostatų, reglamentuojančių kolegialaus subjekto sprendimų priėmimo tvarką. |
|
□ tenkina □ netenkina |
10. |
Teisės akto projekto nuostatoms įgyvendinti numatytos administracinės procedūros yra būtinos, nustatyta išsami jų taikymo tvarka |
Įstatymo projekte nėra nuostatų, numatančių administracinę procedūrą, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme. |
|
□ tenkina □ netenkina |
11. |
Teisės akto projekte nustatytas baigtinis sąrašas motyvuotų atvejų, kai administracinė procedūra netaikoma |
Klausimas nesusijęs su Įstatymo projektu. |
|
□ tenkina □ netenkina |
12. |
Teisės akto projektas nustato jo nuostatoms įgyvendinti numatytų administracinių procedūrų ir sprendimo priėmimo konkrečius terminus |
Klausimas nesusijęs su Įstatymo projektu. |
|
□ tenkina □ netenkina |
13. |
Teisės akto projektas nustato motyvuotas terminų sustabdymo ir pratęsimo galimybes |
Klausimas nesusijęs su Įstatymo projektu. |
|
□ tenkina □ netenkina |
14. |
Teisės akto projektas nustato administracinių procedūrų viešinimo tvarką |
Klausimas nesusijęs su Įstatymo projektu. |
|
□ tenkina □ netenkina |
15. |
Teisės akto projektas nustato kontrolės (priežiūros) procedūrą ir aiškius jos atlikimo kriterijus (atvejus, dažnį, fiksavimą, kontrolės rezultatų viešinimą ir panašiai) |
Prieš išduodama elektroninių pinigų mokėjimo įstaigos licenciją, priežiūros institucija išnagrinėja Įstatymo projekto 13 straipsnio 2 dalyje nurodytus asmens, kuris siekia gauti licenciją, pateiktus dokumentus, ir per 3 mėnesius nuo dokumentų pateikimo dienos priima sprendimą išduoti licenciją išduoti elektroninių pinigų įstaigos licenciją arba atsisakyti ją išduoti. Jei priežiūros institucija paprašo trūkstamų ar patikslintų dokumentų ir (arba) informacijos, sprendimą priežiūros institucija priima ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo trūkstamų ar patikslintų dokumentų ir (arba) informacijos gavimo dienos. Priežiūros institucija atsisako išduoti elektroninių pinigų įstaigos licenciją, jeigu yra bent vienas iš pagrindų, numatytų Įstatymo projekto 13 straipsnio 7 dalyje. Prieš suteikdama elektroninių pinigų mokėjimo įstaigos ribotos veiklos licenciją, priežiūros institucija išnagrinėja Įstatymo projekto 14 straipsnio 3 dalyje nurodytus asmens, kuris siekia gauti ribotos veiklos licenciją, pateiktus dokumentus ir per 2 mėnesius nuo dokumentų pateikimo dienos priima sprendimą išduoti arba atsisakyti išduoti elektroninių pinigų įstaigos licenciją. Priežiūros institucija atsisako išduoti elektroninių pinigų įstaigos ribotos veiklos licenciją, jeigu asmuo atitinka bent vieną iš pagrindų numatytų Įstatymo projekto 14 straipsnio 9 dalyje. Prieš suteikdama užsienio valstybės elektroninių pinigų įstaigos filialui licenciją, priežiūros institucija išnagrinėja Įstatymo projekto 20 straipsnio 7 dalyje nurodytus asmens, kuris siekia gauti licenciją, pateiktus dokumentus ir per 3 mėnesius nuo dokumentų pateikimo dienos priima sprendimą išduoti užsienio elektroninių pinigų įstaigos filialo licenciją arba atsisakyti ją išduoti. Jei priežiūros institucija paprašo trūkstamų ar patikslintų dokumentų ir (arba) informacijos, sprendimą priežiūros institucija priima ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo trūkstamų ar patikslintų dokumentų ir (arba) informacijos gavimo dienos. Priežiūros institucija atsisako išduoti užsienio elektroninių pinigų įstaigos filialo licenciją, jeigu asmuo atitinka bent vieną iš pagrindų numatytų Įstatymo projekto 20 straipsnio 11 dalyje. Elektroninių pinigų įstaiga, užsienio valstybės elektroninių pinigų įstaigos filialas privalo priežiūros institucijos teisės aktuose nustatyta tvarka ir terminais informuoti priežiūros instituciją apie duomenų, kurie buvo pateikti licencijai gauti pasikeitimus. Licencijos galiojimas asmenims panaikinamas ar sustabdomas, esant bent vienam pagrindų nustatytų šio įstatymo projekto 15 straipsnyje. Licencijos galiojimas panaikinamas ir sustabdomas šio Įstatymo projekto 39 ir 40 straipsnių nustatytais pagrindais ir tvarka. Apie licencijos galiojimo panaikinimą arba jos galiojimo sustabdymą priežiūros institucija skelbia savo interneto svetainėje ir pateikia šią informaciją Juridinių asmenų registro tvarkytojui. Apie licencijos galiojimo panaikinimą arba jos galiojimo sustabdymą, įskaitant licencijos galiojimo panaikinimo ar jos galiojimo sustabdymo priežastis, priežiūros institucija taip pat informuoja Europos bankininkystės instituciją. Priežiūros institucija, prieš išduodama licenciją, įvertina elektroninių pinigų įstaigos ir (ar) jos tarpininkų vadovų tinkamumą pagal Įstatymo projekto 16 straipsnyje numatytus reikalavimus. Elektroninių pinigų įstaiga privalo pranešti priežiūros institucijai apie numatomus elektroninių pinigų įstaigos vadovų pasikeitimus ir kartu pateikti Įstatymo projekto 16 straipsnyje priežiūros institucijos nustatytą informaciją, reikalingą įvertinti, ar vadovai atitinka jiems keliamus reikalavimus. Iš naujo išrinkti (paskirti) elektroninių pinigų įstaigos vadovai gali pradėti eiti pareigas tik tuo atveju, jeigu priežiūros institucija neprieštarauja jų kandidatūroms. Jeigu priežiūros institucija per 30 kalendorinių dienų nuo pranešimo apie numatomus vadovų pasikeitimus ir visos reikalaujamos informacijos gavimo dienos nepareiškia prieštaravimo, laikoma, kad priežiūros institucija neprieštarauja numatomų rinkti (skirti) vadovų kandidatūroms. Elektroninių pinigų įstaiga, siekdama leisti elektroninius pinigus kitoje valstybėje narėje, turi Įstatymo projekto 18 straipsnio 2 dalyje nurodyta informacija pateikti priežiūros institucijai. Priežiūros institucija elektroninių pinigų įstaigos pateiktą informaciją per vieną mėnesį nuo informacijos gavimo dienos turi perduoti kitos valstybės narės priežiūros institucijai. Elektroninių pinigų įstaigai turi būti nedelsiant pranešama apie informacijos perdavimą kitos valstybės narės priežiūros institucijai ar atsisakymą ją perduoti. Jeigu priežiūros institucijos atliktas elektroninių pinigų įstaigos įvertinimas, atsižvelgus į kitos valstybės narės nuomonę ir pateiktą informaciją, yra neigiamas, priežiūros institucija privalo atsisakyti įtraukti elektroninių pinigų įstaigos filialą į šio Įstatymo projekto 21 straipsnyje nurodytą viešąjį elektroninių pinigų įstaigų sąrašą arba išbraukia iš sąrašo, jeigu elektroninių pinigų įstaigos filialas jau yra įtrauktas į sąrašą. Priežiūros institucija sprendimą dėl elektroninių pinigų įstaigos teisės leisti elektroninius pinigus kitoje valstybėje narėje įsteigus neįsteigus filialo, įsteigus filialą arba platinti ir išpirkti elektroninius pinigus per fizinį ar juridinį asmenį kitoje valstybėje narėje, privalo priimti ir apie jį pranešti kitos valstybės narės priežiūros institucijai ir elektroninių pinigų įstaigai per 3 mėnesius nuo šio straipsnio 2 dalyje nurodytos informacijos gavimo dienos. Tuo atveju, jeigu priežiūros institucija nesutinka su kitos valstybės narės priežiūros institucijos pateiktu vertinimu dėl elektroninių pinigų įstaigos teisės leisti elektroninius pinigus kitoje valstybėje narėje įsteigus filialą, neįsteigus filialo arba platinti ir išpirkti elektroninius pinigus per fizinį ar juridinį asmenį kitoje valstybėje narėje, kartu su sprendimu kitos valstybės narės priežiūros institucijai turi būti nurodyti nesutikimo motyvai. Elektroninių pinigų įstaiga, įsteigusi filialą kitoje valstybėje narėje, gali pradėti leisti elektroninius pinigus kitoje valstybėje po to, kai elektroninių pinigų įstaigos filialas yra įtraukiamas į šio įstatymo 21 straipsnyje nurodytą viešąjį elektroninių pinigų įstaigų. Apie įtraukimą į sąrašą priežiūros institucija praneša elektroninių pinigų įstaigai. Elektroninių pinigų įstaiga gali pradėti leisti elektroninius pinigus kitoje valstybėje narėje neįsteigusi filialo arba jos pasitelktas fizinis ar juridinis asmuo gali pradėti platinti ir išpirkti elektroninius pinigus per fizinį ar juridinį asmenį kitoje valstybėje narėje nuo tos dienos, kai priežiūros institucija informuoja elektroninių pinigų įstaigą apie sprendimą dėl elektroninių pinigų įstaigos teisės leisti elektroninius pinigus neįsteigus filialo kitoje valstybėje narėje arba platinti ir išpirkti elektroninius pinigus per fizinį ar juridinį asmenį kitoje valstybėje narėje.
|
|
□ tenkina □ netenkina |
16. |
Teisės akto projekte nustatytos kontrolės (priežiūros) skaidrumo ir objektyvumo užtikrinimo priemonės |
Įstatymo projekte nustatyti reikalavimai, kurių turi laikytis prižiūrimi subjektai ir kurių laikymąsi prižiūri Lietuvos bankas, taip pat poveikio priemonės, kurios yra taikomos, kai šie reikalavimai pažeidžiami. Objektyvumą užtikrina įstatymo projekte nustatyti pagrindai, kuriais turi vadovautis priežiūros institucija, išduodama licencijas elektroninių pinigų įstaigoms ir užsienio elektroninių pinigų įstaigų filialams ir jas panaikindama, taip pat vertindama elektroninių pinigų įstaigos bei tarpininko administracijos vadovo tinkamumą, priimdama sprendimą dėl elektroninių pinigų įstaigoms, siekiančioms platinti elektroninius pinigus kitose valstybėse narėse įsteigusios filialą, neįsteigusios filialą ar per tarpininką, teisės leisti elektroninius pinigus, įtraukimo ir išbraukimo iš viešojo elektroninių pinigų įstaigų sąrašo bei priimdama sprendimus dėl poveikio priemonių taikymo. Informacija apie išduotas, panaikintas, sustabdytas licencijas, apie įtrauktus bei išbrauktus subjektus iš viešojo elektroninių pinigų įstaigų sąrašo bei apie pritaikytas poveikio priemones, įskaitant informaciją apie padaryto teisės akto pažeidimo esmę ir jį padariusio juridinio asmens pavadinimą ir kitus duomenis arba fizinio asmens vardą ir pavardę, skelbiama priežiūros institucijos interneto svetainėje. |
|
□ tenkina □ netenkina |
17. |
Teisės akto projekte nustatyta subjektų, su kuriais susijęs teisės akto projekto nuostatų įgyvendinimas, atsakomybės rūšis (tarnybinė, administracinė, baudžiamoji ir panašiai) |
Įstatymo projekte nustatyta administracinė atsakomybė už įstatymo reikalavimų pažeidimus |
|
□ tenkina □ netenkina |
18. |
Teisės aktų projekte numatytas baigtinis sąrašas kriterijų, pagal kuriuos skiriama nuobauda (sankcija) už teisės akto projekte nustatytų nurodymų nevykdymą, ir nustatyta aiški jos skyrimo procedūra |
Įstatymo projekte nustatytas baigtinis sąrašas kriterijų pagal kuriuos skiriamos poveikio priemonės už Įstatyme nustatytų reikalavimų nevykdymą bei jų išsami ir aiški skyrimo procedūra. |
|
□ tenkina □ netenkina |
19. |
Kiti svarbūs kriterijai |
Nėra. |
|
□ tenkina □ netenkina |
Teisės akto projekto tiesioginis rengėjas: |
Finansų ministerijos Finansų rinkų politikos departamento Kredito ir mokėjimų rinkų skyriaus vyriausioji specialistė Agnė Grigaitė
|
Teisės akto projekto vertintojas: |
Finansų ministerijos Finansų rinkų politikos departamento Kredito ir mokėjimų rinkų skyriaus vyriausioji specialistė Joana Daukševič |
|
(pareigos) (vardas ir pavardė) |
|
(pareigos) (vardas ir pavardė) |
|
|
|
|
|
(parašas) (data) |
|
(parašas) (data) |