![]() |
Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai El. p. info@enmin.lt
Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai El. p. rastine@regula.lt
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
||||
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA
DĖL ŠILUMOS KIEKIO PASKIRSTYMO VARTOTOJAMS METODŲ NUSTATYMO, KEITIMO IR MOKĖJIMŲ UŽ ŠILUMĄ PO PASKIRSTYMO METODŲ PAKEITIMO PERSKAIČIAVIMO TVARKOS
2015 m. rugsėjo 23 d. Nr. 4-01-6775
Vadovaudamiesi
Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904
8 straipsnio 2 dalies nuostatomis, atlikome šilumos
kiekio paskirstymo vartotojams metodų nustatymo, keitimo ir mokėjimų už šilumą
po metodų pakeitimo perskaičiavimo tvarkos (toliau – metodų nustatymo tvarka) antikorupcinį
vertinimą.
Vertinimo metu buvo analizuojamos šių teisės aktų nuostatos, reglamentuojančios šilumos kiekio paskirstymo vartotojams metodų nustatymą, keitimą ir mokėjimų už šilumą perskaičiavimą:
1. Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo Nr. IX-1565 12 straipsnio (toliau – Šilumos ūkio įstatymas).
2. Šilumos tiekimo ir vartojimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2010 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. 1-297 (toliau – Šilumos tiekimo ir vartojimo taisyklės).
3. Šilumos paskirstymo vartotojams metodų rengimo ir taikymo taisyklių, patvirtintų Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2004 m. lapkričio 11 d. nutarimu Nr. O3-121 (toliau – Metodų rengimo ir taikymo taisyklės).
Vertinimo metu gauta informacija, kad daugiabučių namų administratoriai:
1) Neinformuoja butų ir kitų patalpų savininkų apie taikomus šilumos kiekio paskirstymo vartotojams metodus, galimybes juos pasirinkti bei atskirų metodų pasirinkimo naudą.
2) Mažumos butų savininkų, kurie neturi įsirengę šilumos apskaitos prietaisų, iniciatyva pakeičia taikomus šilumos kiekio paskirstymo metodus, negavę daugumos butų ir kitų patalpų savininkų sutikimo, kaip reglamentuojama Šilumos ūkio įstatyme.
3) Pakeitę šilumos kiekio paskirstymo metodą, perskaičiuoja mokėjimus už šilumą atgaline data už visą šildymo sezoną visiems vartotojams, nors kai kurie iš jų šilumos apskaitos prietaisų tuo metu dar nebuvo įsirengę.
Atlikus teisės aktų antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad teisės aktai nepakankamai reglamentuoja šilumos paskirstyto metodų parinkimo, keitimo, mokėjimų perskaičiavimo po metodų pakeitimo procedūras bei daugiabučių namų administratorių, kai nėra įsteigta daugiabučių namų savininkų bendrija ar sudaryta jungtinės veiklos sutartis, atliekančių pastato valdytojo funkcijas kontrolę, todėl siekdami skaidraus teisinio reguliavimo teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Šilumos ūkio įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad visas pastate suvartotas šilumos kiekis paskirstomas (išdalijamas) vartotojams, o kiekvienas vartotojas moka už jam priskirtą šilumos kiekį, išmatavus, įvertinus ar kitaip pagal Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos rekomenduojamus taikyti ar su ja suderintus metodus nustačius, kokia visų vartotojų bendrai suvartoto šilumos kiekio dalis tenka tam šilumos vartotojui. Šių dalių matavimo, nustatymo ar įvertinimo metodą šilumos vartotojai pasirenka Civilinio kodekso nustatyta sprendimų priėmimo tvarka iš Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos rekomenduotų taikyti metodų. Kol vartotojai pasirenka metodą, taikomas pastato šildymo ir karšto vandens sistemą bei įrengtus atsiskaitomuosius apskaitos prietaisus atitinkantis metodas.
Šilumos tiekimo ir vartojimo taisyklių 29.2 punktas reglamentuoja, kad daugiabučių namų butų ir kitų patalpų savininkai – buitiniai šilumos vartotojai sudarydami neterminuotą šilumos vartojimo pirkimo–pardavimo sutartį pasirenka šilumos tiekėjo parinktą ir su vartotojais suderintą (pabraukta mūsų) šilumos kiekio vartotojams paskirstymo metodą iš Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) rekomenduojamų taikyti. Iš šių nuostatų neaišku, ar parinkdamas metodą šilumos tiekėjas informuoja vartotoją apie galimybę pasirinkti kitą metodą, jei leidžia šildymo sistemos techninės charakteristikos, ir kaip organizuojama šilumos kiekio paskirstymo metodo parinkimo suderinimo su vartotojais procedūra. Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad šilumos paskirstymo metodą daugiabučiuose namuose nusistato ne patys vartotojai, o jį parenka šilumos tiekėjas ir valdytojas (pastato administratorius) sudarydami šilumos vartojimo pirkimo–pardavimo sutartį.
Pagal Šilumos tiekimo ir vartojimo taisyklių 144.17 papunktį pastato valdytojas privalo nustatyta tvarka ir laiku organizuoti sprendimų priėmimo procedūras, tačiau nesant pakankamos išorinės kontrolės, administratoriams nustatytų pareigų vykdymo nekontroliuoja savivaldybės institucijos ir vartotojai, kurie neinformuojami apie turimas galimybes pasirinkti šilumos kiekio paskirstymo metodą. Todėl galima teigti, kad neinformavus vartotojų taikomas galbūt jų netenkinantis šilumos kiekio paskirstymo metodas, parenkamas neatsiklausus daugumos vartotojų.
Siūlome detalizuoti šilumos kiekio paskirstymo vartotojams metodų parinkimo ir suderinimo tvarką ir nustatyti:
1) Privalomą vartotojų informavimą sudarant sutartis apie galimybes pasirinkti kitus šilumos kiekio paskirstymo metodus, atsižvelgiant į namo šildymo ir apskaitos sistemų technines charakteristikas.
2) Šilumos tiekėjo parinkto šilumos kiekio paskirstymo metodo suderinimo su vartotojais procedūrą.
3) Pastatų administratorių privalomą vartotojų ir kontroliuojančių institucijų informavimą apie pastate taikomą šilumos kiekio paskirstymo metodą, kai nėra įsteigtos daugiabučių namų butų ir kitų patalpų savininkų bendrijos ar sudarytos jungtinės veiklos sutarties.
2. Pagal Metodų rengimo ir taikymo taisyklių 18.3 papunktį šilumos ir (ar) karšto vandens vartotojai ar jų atstovas prieš mėnesį ne šildymo sezono metu pateikia prašymą tiekėjui dėl paskirstymo metodo pasirinkimo (pakeitimo), jei tai nesusiję su papildomos informacijos surinkimu, matavimo prietaisų įrengimu, kompiuterinių programų įsigijimu ar pakeitimo darbais ir išlaidomis. Ši nuostata neapima paskirstymo metodo pasirinkimo ar keitimo procedūros, kai prašymas pateikiamas šildymo sezono metu dėl nuostatoje nurodytų aplinkybių.
Analizuodami šilumos kiekio paskirstymo vartotojams metodo keitimo procedūrą, nustatėme, kad teisės aktų nuostatos nereglamentuoja šilumos kiekio paskirstymo metodų keitimo, todėl galimos situacijos, kai pastato valdytojas (administratorius), neturėdamas butų ir kitų patalpų savininkų sutikimo, savo nuožiūra gali pakeisti taikomą šilumos kiekio paskirstymo metodą. Pakeitus šilumos kiekio paskirstymo metodą šildymo sezono metu būna perskaičiuojami mokėjimai už šilumą, tačiau perskaičiavimo tvarka teisės aktuose nereglamentuota. Todėl galimos situacijos, kai perskaičiavimai vykdomi atgaline data už visą šildymo sezoną, nors šilumos kiekio paskirstymo metodas pakeičiamas administratoriaus iniciatyva tik šildymo sezono pabaigoje, taip pabloginant kai kurių šilumos vartotojų padėtį ir jiems priskaičiuojant dideles pinigines sumas. Siūlome nustatyti mokėjimų už šilumą, pakeitus šilumos kiekio paskirstymo vartotojams taikomą metodą, tvarką ir nustatyti, kad mokėjimai už šilumą pagal naują metodą turi būti taikomi nuo metodo pakeitimo dienos arba nuo naujo šildymo sezono pradžios.
Prašome Energetikos ministerijos per 3 mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta (ar planuojama atsižvelgti) į šioje antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktus pasiūlymus. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.
PRIDEDAMA. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos atsakymas pareiškėjui, 4 lapai.
Direktoriaus pavaduotojas Romas Zienka
Aivaras Raišys, tel. (8 706) 63 331, el. p. aivaras.raisys@stt.lt