LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO
NR. IX-2112 2, 3, 12, 13, 25, 26, 32, 33, 38, 39, 401, 87, 88, 99, 1042, 126, 139, 140, 164
STRAIPSNIŲ, PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 613 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2133
2022-12-13 Nr. 60
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Justas Džiugelis, Mykolas Majauskas, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis.
Biudžeto ir finansų komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai Dalia Mudėnienė, Mindaugas Pečiulis, vyriausioji specialistė Audronė Čekanavičienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto / Komisijos sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-12 |
2 |
|
|
|
vertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 2 straipsniu siūloma pakeisti Mokesčių administravimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 4 dalį ir joje nustatyti, kad reikalavimas dėl mokesčių įstatymų įsigaliojimo termino būtų netaikomas „su atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu susijusiems Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų pakeitimams, jei šiais pakeitimais nėra sunkinama mokesčių mokėtojų padėtis“. Atkreiptinas dėmesys, jog teikiamo siūlymo turinys nėra visiškai aiškus, nes formuluotė „nėra sunkinama mokesčių mokėtojų padėtis“ gali būti suprantama skirtingai – iš vienos pusės galėtų būti suprantama kaip „mokestinės naštos didinimas“, iš kitos pusės – kaip bet kurių mokesčių mokėtojui taikomų prievolių ar įpareigojimų nustatymas ar sugriežtinimas. Svarstytina, ar taikant šią nuostatą nekils praktinių problemų. |
Nepritarti |
Argumentai: Pateikta formuluotė atitinka Konstitucinio Teismo 2021 m. gegužės 13 d. nutarime išdėstytą Konstitucinio teismo poziciją, t. y., kad šešių mėnesių mokesčių įstatymų įsigaliojimui taikoma taisyklė gali būti netaikoma kartu su valstybės biudžetu priimamiems mokesčių įstatymams, jei tokiais pakeitimais nėra sunkinama mokesčių mokėtojų padėtis.
Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
|
2. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-12 |
3 |
|
|
|
Projekto 3 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalį ir joje nustatyti, kad apibendrintus mokesčių įstatymų paaiškinimus teikia ir skelbia Valstybinė mokesčių inspekcija „pasikonsultavusi su visuomene“. Svarstytina, ar ši procedūra neturėtų būti reglamentuojama keičiamame įstatyme išsamiau, pavyzdžiui, kaip Teisėkūros pagrindų įstatyme reglamentuojamas „konsultavimasis su visuomene“. |
Nepritarti |
Argumentai: Detali mokesčių įstatymų komentarų derinimo su visuomene tvarka yra reglamentuota Apibendrintų mokesčių įstatymų paaiškinimų projektų derinimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. 1K-036 „Dėl Apibendrintų mokesčių įstatymų paaiškinimų projektų derinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
|
3. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-12 |
20 |
4 |
|
|
3. Projekto 20 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 140 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad „Mokesčių įstatymus solidariai pažeidusiems asmenims muitinė kiekvienam pažeidėjui skiria individualią baudą, kurios dydis siekia 60 procentų vidutinio pagal šio Įstatymo 139 straipsnį apskaičiuoto baudos dydžio, padalyto iš mokesčių įstatymus solidariai pažeidusių asmenų skaičiaus ir patikslinto atsižvelgus į šio Įstatymo 139 straipsnio 2–5 dalių nuostatas“. Pastebėtina, kad projekto aiškinamajame rašte yra nurodoma, jog projektu yra siekiama mokesčių įstatymus solidariai pažeidusiems asmenims nustatyti individualias baudas taikant solidariąją teisinę atsakomybę. Aiškinamajame rašte pažymima ir tai, kad pagal „Europos Sąjungos Teisingumo Teismo formuojamą praktiką pažeidimo vykdytojo atsakomybė preziumuojama, o nustačius kitus asmenis, kurie laikytini skolininkais muitinei, registruojama solidari mokestinė prievolė“. Projektu siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas keliais aspektais. Pirma, pastebėtina, kad projekto 20 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 140 straipsnio 6 dalies formuluotė neatitinka projekto aiškinamojo rašto tikslo, nes joje nurodoma ne solidari mokesčių įstatymus pažeidusių asmenų atsakomybė (solidarus baudos sumokėjimas), o pats solidarus mokesčių įstatymo pažeidimas, t. y. solidari asmenų veika. Tuo tarpu keičiamo įstatymo 140 straipsnio 6 dalyje kalbant apie mokesčių įstatymus pažeidusių asmenų atsakomybę nurodoma, kad „muitinė kiekvienam pažeidėjui skiria individualią baudą“, taigi teisinė atsakomybė (bauda) yra skiriama kiekvienam mokesčių įstatymo pažeidėjui atskirai. Pastebėtina, jog pagrindinis solidarios prievolės principas yra tas, kad jeigu skolininkų pareiga yra solidari, tai kreditorius turi teisę reikalauti, kad prievolę įvykdytų tiek visi ar keli skolininkai bendrai, tiek bet kuris iš jų skyrium, be to, tiek ją visą, tiek jos dalį (Civilinio kodekso 6.6 straipsnio 4 dalis). Atsižvelgus į tai, darytina išvada, kad individualios baudos skyrimas mokesčių įstatymo pažeidėjui neatitinka solidarios atsakomybės instituto esmės, nes šiuo atveju bendraskoliai nebus įpareigoti iki to laiko, kada bus įvykdyta visa prievolė (Civilinio kodekso 6.6 straipsnio 6 dalis). Antra, vadovaujantis 2013 m. spalio 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 952/2013, kuriuo nustatomas Sąjungos muitinės kodeksas 84 straipsniu, „jeigu importo ar eksporto muito sumą, atitinkančią vieną skolą muitinei, privalo sumokėti keli asmenys, jie solidariai atsako už tos sumos sumokėjimą“. Taigi manytina, kad projekto nuostatos turėtų būti tikslintinos, nustatant ne solidarią mokesčių įstatymus pažeidusių asmenų veiką, o solidarų minėtų asmenų atsakomybės taikymą. Trečia, svarstytina, ar keičiamo įstatymo 140 straipsnio 6 dalies formuluotė „mokesčių įstatymus solidariai pažeidusiems asmenims“ neturėtų būti tikslinama naudojant įprastesnes bendrą asmenų veiką apibūdinančias formuluotes, kaip pavyzdžiui „bendra asmenų veika“ ar pan. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Komitetas siūlo tokią Projekto 20 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 140 straipsnio 6 dalies redakciją:
Pasiūlymas: 6. Kai už mokesčių įstatymų pažeidimus asmenys atsako keli asmenys, muitinė kiekvienam pažeidėjui skiria individualią baudą, kurios dydis siekia 60 procentų vidutinio pagal šio Įstatymo 139 straipsnį apskaičiuoto baudos dydžio, padalyto iš mokesčių įstatymus pažeidusių asmenų skaičiaus ir patikslinto atsižvelgus į šio Įstatymo 139 straipsnio 2–5 dalių nuostatas. Bendras skiriamos baudos dydis turi atitikti šio Įstatymo 139 straipsnio 1 dalyje nustatytą skirtinos baudos dydį, o jeigu skirtinos baudos dydis nustatytas specialiajame mokesčio įstatyme, – jame nustatytą skirtinos baudos dydį. Jeigu bendras už mokesčių įstatymų pažeidimus atsakingiems asmenims skirtinos baudos dydis viršija šio Įstatymo 139 straipsnio 1 dalyje ar specialiajame mokesčio įstatyme nustatytą maksimalų skirtinos baudos dydį, šis dydis proporcingai mažinamas kiekvienam atsakingam asmeniui.“
Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
|
4. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-12 |
23 |
2 |
|
|
4. Pagal projekto 23 straipsnio 2 dalį projekto 13 straipsnis, kuriuo keičiamas įstatymas pildomas nauju 613 straipsniu, reglamentuosiančiu platformų operatorių duomenų kaupimą ir teikimą Valstybinei mokesčių inspekcijai, įsigalios 2023 m. sausio 1 d., o Valstybinė mokesčių inspekcija iki 2022 m. gruodžio 31 d. dar turės priimti įgyvendinamuosius šio naujo teisinio reguliavimo teisės aktus. Nepaisant to, kad pirmą kartą duomenys pagal naująjį reguliavimą turės būti teikiami tik 2024 metais, duomenys turės būti teikiami už 2023 metus, t. y. praktiškai neliekant platformų operatoriams galimybės prisitaikyti prie naujo reguliavimo (pertvarkyti platformų taip, kad būtų fiksuojami reikalaujami duomenys ir pan.). Atsižvelgus į tai, primintina, jog pagal Konstitucinio Teismo suformuotą praktiką naujas pareigas nustatančiam teisiniam reguliavimui turi būti nustatytas ir pakankamas vacatio legis terminas (2021 m. gegužės 13 d. nutarimas). |
Nepritarti |
Šie pakeitimai parengti siekiant perkelti 2021 m. kovo 22 d. Tarybos direktyvą (ES) 2021/514 į nacionalinę teisę. Todėl straipsnio įsigaliojimo data konkrečiai susijusi su direktyvinėmis nuostatomis. Pagal Direktyvą (ES) 2021/514 Valstybės narės ne vėliau kaip 2022 m. gruodžio 31 d. priima ir paskelbia įstatymus ir kitus teisės aktus, būtinus, kad būtų laikomasi šios direktyvos. Tas nuostatas jos taiko nuo 2023 m. sausio 1 d. Šiuo atveju visiems Europos Sąjungos platformų operatoriams patenkantiems į direktyvos taikymo srityje yra taikomi tokie patys terminai, visoms ES valstybėms narėms taikomi tokie patys terminai. Įstatymams įsigaliojus nuo 2023 m. sausio 1 d. išsamaus patikrinimo procedūras (informaciją kaupti, rinkti, patikrinti) platformos operatorius turėtų atlikti iki ataskaitinio laikotarpio gruodžio 31 d. ir 2024 metais pateikti VMI pirmą informaciją apie pardavėjus už 2023 metus.
Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu. |
5. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-12 |
23 |
7 |
|
|
5. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 23 straipsnio 7 dalyje esančią formuluotę „Mokesčių administravimo įstatymo pažeidimų tyrimui“ keisti formuluote „mokesčių įstatymų pažeidimų tyrimui“. |
Pritarti |
Argumentai: Komitetas siūlo patikslinti Projekto 23 straipsnio 7 dalį. Pasiūlymas: „7. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos padarytų mokesčių įstatymų pažeidimų tyrimui ir baudų už šiuos pažeidimus skyrimui taikomos iki 2023 m. balandžio 30 d. galiojusios Mokesčių administravimo įstatymo 139 ir 140 straipsnių nuostatos.“
Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
|
6. |
Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija 2022-12-05 |
8 |
4 |
|
|
Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija (toliau – Inspekcija), pagal kompetenciją išnagrinėjusi Lietuvos Respublikos Biudžeto ir finansų komitetą svarstomą Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 2, 3, 12, 13, 25, 26, 32, 33, 38, 39, 401, 87, 88, 99, 1042, 126, 139, 140, 164 straipsnių, priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 613 straipsniu įstatymo projektą (toliau – Projektas), kuriuo keičiamas Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymas (toliau – Įstatymas), teikia Projektui šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Siekiant teisinio aiškumo ir tikslumo, o taip pat užtikrinant Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (toliau – BDAR) 6 straipsnio 3 dalies reikalavimų įgyvendinimą, siūlome tikslinti Projekto 8 straipsnio 4 dalį, Įstatymo 33 straipsnį papildančią 22 punktu, ir išdėstyti ją taip: 4. Papildyti 33 straipsnį nauju 22 punktu: „22) užkardydamas galimai neteisėtus asmenų veiksmus ir saugodamas valstybės finansų sistemą nuo galimo piktnaudžiavimo ir sukčiavimo, analizuodamas mokestines rizikas ir mokesčių mokėtojų elgseną, nustatydamas kontrolės prioritetus, administruodamas pridėtinės vertės mokestį ir vykdydamas pridėtinės vertės mokesčio skirtumo grąžinimo kontrolę, atlikdamas mokestinį tyrimą ir (ar) mokestinį patikrinimą, vykdydamas susitarimo dėl mokesčio ir su juo susijusių sumų dydžio procedūrą, taip pat administruodamas savo kompetencijai priskirtinus mokesčius, gauti, atsižvelgiant į konkretų asmens duomenų gavimo poreikį, Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro duomenis apie mokesčių mokėtojams (fiziniams ir juridiniams asmenims) pradėtus ikiteisminius tyrimus, mokesčių mokėtojams (fiziniams ir juridiniams asmenims) priimtus ir įsiteisėjusius apkaltinamuosius nuosprendžius už sukčiavimą, neteisėtą praturtėjimą, nusikalstamas veikas ekonomikai ir verslo tvarkai, nusikalstamas veikas finansų sistemai;“. |
Pritarti |
Argumentai: Komitetas siūlo patikslinti projekto 8 straipsnio 4 dalį, kuria pildomas Įstatymo 33 straipsnis 22 punktu.
Pasiūlymas: 3. Papildyti 33 straipsnį nauju 22 punktu: „22) užkardydamas galimai neteisėtus asmenų veiksmus ir saugodamas valstybės finansų sistemą nuo galimos žalos, analizuodamas mokestines rizikas ir mokesčių mokėtojų elgseną, nustatydamas kontrolės prioritetus ir vykdydamas pridėtinės vertės mokesčio skirtumo grąžinimo kontrolę, atlikdamas mokestinį tyrimą ir (ar) mokestinį patikrinimą, vykdydamas susitarimo dėl mokesčio ir su juo susijusių sumų dydžio procedūrą, taip pat administruodamas jo kompetencijai priskirtinus mokesčius, gauti, atsižvelgiant į konkretų asmens duomenų gavimo poreikį, Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro duomenis apie mokesčių mokėtojams fiziniams ir juridiniams asmenims pradėtus ikiteisminius tyrimus dėl galimo sukčiavimo, neteisėto praturtėjimo, nusikalstamų veikų ekonomikai ir verslo tvarkai, nusikalstamų veikų finansų sistemai, taip pat apie mokesčių mokėtojams (fiziniams ir juridiniams asmenims) priimtus ir įsiteisėjusius apkaltinamuosius nuosprendžius dėl šių nusikalstamų veikų;“.
Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
|
7. |
Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija 2022-12-05 |
9 |
1 |
|
|
2. Projekto 9 straipsnio 1 dalimi, keičiančia Įstatymo 38 straipsnio 2 dalį, nustatyta prievolė viešai skelbti asmens duomenis (nauji Įstatymo 38 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktai). Inspekcija supranta poreikį skelbti Projekto 9 straipsnio 1 dalyje nurodytus asmens duomenis Projekte nurodytais tikslais, tačiau primena, kad siekiant užtikrinti tinkamą Europos Sąjungos Teisingumo Teismo sprendimų įgyvendinimą, būtina užtikrinti ne tik tinkamą skelbiamų asmens duomenų apimtį, bet ir tinkamas priemones skelbiamų asmens duomenų apsaugai užtikrinti, ypač, kai dėl skelbimo jie gali būti prieinami neribotam asmenų ratui. Atsižvelgiant į tai, Inspekcija pritaria Lietuvos Respublikos Seimo biudžeto ir finansų komiteto siūlomam Projekto 9 straipsnio 1 dalies, keičiančios Įstatymo 38 straipsnio 2 dalį, tikslinimui (Įstatymo 38 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktų kontekste), numatančiam pareigą asmens duomenis skelbti tokiu būdu, kad šie asmens duomenys būtų prieinami tik atlikus paiešką pagal mokesčių mokėtojo identifikacinius duomenis leidžiančius vienareikšmiškai identifikuoti asmenį. Taigi, tuo atveju, jei Projekto 9 straipsnio 1 dalis, keičianti Įstatymo 38 straipsnio 2 dalį, bus patikslinta aptartu būdu, Inspekcija pastabų ir pasiūlymų Projekto 9 straipsnio 1 daliai neturėtų. |
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
|
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
(Biuro patarėja, Dalia Mudėnienė)