Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

 

 

TEISĖS AKTŲ PROJEKTŲ ANTIKORUPCINIO VERTINIMO PAŽYMA

 

Teisės akto projekto pavadinimas: Lietuvos Respublikos su nekilnojamuoju turtu susijusio kredito įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas).

Teisės akto projekto tiesioginis rengėjas: Finansų ministerijos Finansų rinkų politikos departamento Kapitalo rinkų skyriaus vyriausioji specialistė Ramunė Radvilienė, Kredito ir mokėjimo rinkų skyriaus vyriausioji specialistė Agnė Grigaitė.

Antikorupciniu požiūriu rizikingos teisės akto projekto nuostatos (nurodyti kriterijaus numerį, kurį taikant nustatytai korupcijos rizikai šalinti ar valdyti teisės akto projekte nenumatyta priemonių): nėra.

Antikorupciniu požiūriu rizikingos teisės akto projekto nuostatos, nustatytos atliekant antikorupcinį vertinimą po tarpinstitucinio derinimo (nurodyti kriterijaus numerį, kurį taikant nustatytai korupcijos rizikai šalinti ar valdyti teisės akto projekte nenumatyta priemonių):

Eil. Nr.

Kriterijus

Pagrindimas (nurodomos konkrečios teisės akto projekto ar kitų teisės aktų nuostatos, pagrindžiančios teigiamą atsakymą, arba pateikiamos antikorupcinį teisės akto projekto vertinimą atliekančio specialisto pastabos ir pasiūlymai dėl korupcijos rizikos mažinimo)

Teisės akto projekto pakeitimas, mažinantis korupcijos riziką, arba teisės akto projekto tiesioginio rengėjo argumentai, kodėl neatsižvelgta į pastabą

Išvada dėl teisės akto projekto pakeitimų arba argumentų, kodėl neatsižvelgta į pastabą

 

 

pildo teisės akto projekto vertintojas

pildo teisės akto projekto tiesioginis rengėjas

pildo teisės akto projekto vertintojas

1.

Teisės akto projektas nesudaro išskirtinių ar nevienodų sąlygų subjektams, su kuriais susijęs teisės akto įgyvendinimas

Įstatymo projektu siūlomas reglamentavimas nesudaro išskirtinių ar nevienodų sąlygų subjektams – su nekilnojamuoju turtu susijusio kredito (toliau – kreditas) davėjams, kredito tarpininkams ir tarpusavio skolinimo platformos operatoriams, su kuriais susijęs įstatymo įgyvendinimas.

 

□ tenkina

□ netenkina

2.

Teisės akto projekte nėra spragų ar nuostatų, leisiančių dviprasmiškai aiškinti ir taikyti teisės aktą

Spragų ar nuostatų, leisiančių dviprasmiškai aiškinti ir taikyti įstatymą, nenustatyta.   

 

□ tenkina

□ netenkina

3.

Teisės akto projekte nustatyta, kad sprendimą dėl teisių suteikimo, apribojimų nustatymo, sankcijų taikymo ir panašiai priimantis subjektas atskirtas nuo šių sprendimų teisėtumą ir įgyvendinimą kontroliuojančio (prižiūrinčio) subjekto

Sprendimą dėl poveikio priemonių taikymo priimantis subjektas yra atskirtas nuo šių sprendimų įgyvendinimą prižiūrinčio subjekto. Sprendimą dėl kredito davėjų, nepriklausomų kredito tarpininkų ir priklausomų kredito tarpininkų, veikiančių daugiau negu vieno kredito davėjo vardu veikiančių kredito tarpininkų ir tarpusavio skolinimo platformos operatorių įrašymo į viešuosius kredito davėjų, nepriklausomų kredito tarpininkų, priklausomų kredito tarpininkų, veikiančių daugiau negu vieno kredito davėjo vardu ir tarpusavio skolinimo platformos operatorių sąrašus, šių subjektų veiklos apribojimo ir poveikio priemonių jiems taikymo priima Lietuvos bankas.

Sprendimą dėl vieno kredito davėjo vardu veikiančių priklausomų kredito tarpininkų į viešuosius vieno kredito davėjo vardu veikiančių priklausomų kredito tarpininkų sąrašus priima kredito davėjas, kurio vardu kredito tarpininkas siekia veikti. Sprendimus dėl poveikio priemonių šiems subjektams taikymo priima Lietuvos bankas.

Sprendimai dėl poveikio priemonių taikymo gali būti skundžiami teismui.  

 

□ tenkina

□ netenkina

4.

Teisės akto projekte nustatyti subjekto įgaliojimai (teisės) atitinka subjekto atliekamas funkcijas (pareigas)

Įstatymo projekto 48 straipsnyje nustatytos priežiūros institucijos funkcijos atitinka šio įstatymo projekto 49-51 straipsniuose nustatytas priežiūros institucijos teises ir pareigas.

 

□ tenkina

□ netenkina

5.

Teisės akto projekte nustatytas baigtinis sprendimo priėmimo kriterijų (atvejų) sąrašas

Įstatymo projekto 25 straipsnis nustato baigtinį sąrašą dokumentų, reikalingų sprendimui dėl įrašymo į viešąjį kredito davėjų sąrašą priimti, ir baigtinį sąrašą pagrindų, dėl kurių priežiūros institucija gali atsisakyti įrašyti į kredito davėjų sąrašą, 26 straipsnis nustato baigtinį sąrašą pagrindų, kuriems esant priežiūros institucija gali išbraukti kredito davėją iš šio sąrašo.

Įstatymo projekto 28 straipsnis nustato baigtinį sąrašą dokumentų, reikalingų sprendimui dėl įrašymo į viešąjį nepriklausomų kredito tarpininkų ir viešąjį priklausomų kredito tarpininkų, veikiančių daugiau negu vieno kredito davėjo vardu, sąrašą priimti, baigtinį sąrašą pagrindų, dėl kurių priežiūros institucija gali atsisakyti įrašyti į kredito davėjų sąrašą, ir baigtinį sąrašą pagrindų, kuriems esant priežiūros institucija gali išbraukti kredito davėją iš šio sąrašo.

Įstatymo projekto 38 straipsnis nustato baigtinį sąrašą dokumentų, reikalingų sprendimui dėl įrašymo į viešąjį tarpusavio skolinimo platformos operatorių sąrašą priimti, baigtinį sąrašą pagrindų, dėl kurių priežiūros institucija gali atsisakyti įrašyti asmenį į tarpusavio skolinimo platformos operatorių sąrašą, ir baigtinį sąrašą pagrindų, kuriems esant priežiūros institucija gali išbraukti platformos operatorių iš šio sąrašo.

Įstatymo projekto 51 straipsnyje nustatytas baigtinis poveikio priemonių sąrašas.

 

□ tenkina

□ netenkina

6.

Teisės akto projekte nustatytas baigtinis sąrašas motyvuotų atvejų, kai priimant sprendimus taikomos išimtys

Įstatymo projekte nėra numatyti atvejai, kai priimant sprendimus taikomos išimtys.

 

□ tenkina

□ netenkina

7.

Teisės akto projekte nustatyta sprendimų priėmimo, įforminimo tvarka ir priimtų sprendimų viešinimas

Sprendimą dėl įrašymo/neįrašymo į viešąjį kredito davėjų sąrašą priežiūros institucija priima vadovaudamasi 25 straipsnio 2 dalyje nurodytais dokumentais arba šio straipsnio 4 dalyje nustatytais pagrindais.

Sprendimą dėl išbraukimo iš kredito davėjų sąrašo priežiūros institucija priima vadovaudamasi įstatymo projekto 26 straipsnio 1 dalyje nustatytais pagrindais.

Priežiūros institucija viešąjį kredito davėjų sąrašą skelbia savo interneto svetainėje. (25 straipsnio 7 dalis).

 

Sprendimą dėl įrašymo/neįrašymo į viešąjį nepriklausomų kredito tarpininkų ir viešąjį priklausomų kredito tarpininkų, veikiančių daugiau negu vieno kredito davėjo vardu veikiančių kredito tarpininkų sąrašą priežiūros institucija priima vadovaudamasi 28 straipsnio 5 dalyje nurodytais dokumentais arba šio straipsnio 4 dalyje nustatytais pagrindais

Sprendimą dėl išbraukimo iš kredito tarpininkų sąrašo priežiūros institucija priima vadovaudamasi įstatymo projekto 28 straipsnio 7 dalyje nustatytais pagrindais.

Priežiūros institucija viešuosius nepriklausomų kredito tarpininkų ir priklausomų kredito tarpininkų, veikiančių daugiau negu vieno kredito davėjo vardu, sąrašus skelbia savo interneto svetainėje.

 

Sprendimą dėl įrašymo/neįrašymo į tarpusavio skolinimo platformos operatorių sąrašą priežiūros institucija priima vadovaudamasi 38 straipsnio 2 dalyje nurodytais dokumentais arba šio straipsnio 4 dalyje nustatytais pagrindais

Sprendimą dėl išbraukimo iš tarpusavio skolinimo platformos operatorių sąrašo priežiūros institucija priima vadovaudamasi įstatymo projekto 38 straipsnio 6 dalyje nustatytais pagrindais.

Priežiūros institucija viešąjį tarpusavio skolinimo platformos operatorių sąrašą skelbia savo interneto svetainėje.

 

Sprendimai dėl poveikio priemonių taikymo priimami motyvuotai remiantis pagrindais, nustatytais įstatymo projekto 52  straipsnyje. Informacija apie pritaikytas poveikio priemones, įskaitant informaciją apie padaryto teisės akto pažeidimo esmę ir jį padariusio asmens tapatybę, skelbiama priežiūros institucijos interneto svetainėje (54 straipsnis). 

 

□ tenkina

□ netenkina

8.

Teisės akto projekte nustatyta sprendimų dėl mažareikšmiškumo priėmimo tvarka

Įstatymo projekte numatyta sprendimų dėl mažareikšmiškumo priėmimo tvarka (52 straipsnio 7 dalis).

 

□ tenkina

□ netenkina

9.

Jeigu pagal numatomą reguliavimą sprendimus priima kolegialus subjektas, teisės akto projekte nustatyta kolegialaus sprendimus priimančio subjekto:

9.1. konkretus narių skaičius, užtikrinantis kolegialaus sprendimus priimančio subjekto veiklos objektyvumą;

9.2. jeigu narius skiria keli subjektai, proporcinga kiekvieno subjekto skiriamų narių dalis, užtikrinanti tinkamą atstovavimą valstybės interesams ir kolegialaus sprendimus priimančio subjekto veiklos objektyvumą ir skaidrumą;

9.3. narių skyrimo mechanizmas;

9.4. narių rotacija ir kadencijų skaičius ir trukmė;

9.5. veiklos pobūdis laiko atžvilgiu;

9.6. individuali narių atsakomybė

Įstatymo projekte nėra nuostatų, reglamentuojančių kolegialaus subjekto sprendimų priėmimo tvarką.

 

□ tenkina

□ netenkina

10.

Teisės akto projekto nuostatoms įgyvendinti numatytos administracinės procedūros yra būtinos, nustatyta išsami jų taikymo tvarka

Įstatymo projekte nėra nuostatų, numatančių administracinę procedūrą, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme.

 

 

□ tenkina

□ netenkina

11.

Teisės akto projekte nustatytas baigtinis sąrašas motyvuotų atvejų, kai administracinė procedūra netaikoma

Klausimas nesusijęs su Įstatymo projektu.

 

 

□ tenkina

□ netenkina

12.

Teisės akto projektas nustato jo nuostatoms įgyvendinti numatytų administracinių procedūrų ir sprendimo priėmimo konkrečius terminus

 Klausimas nesusijęs su Įstatymo projektu.

 

 

□ tenkina

□ netenkina

13.

Teisės akto projektas nustato motyvuotas terminų sustabdymo ir pratęsimo galimybes

Klausimas nesusijęs su Įstatymo projektu.

 

 

□ tenkina

□ netenkina

14.

Teisės akto projektas nustato administracinių procedūrų viešinimo tvarką

Klausimas nesusijęs su Įstatymo projektu.

 

 

□ tenkina

□ netenkina

15.

Teisės akto projektas nustato kontrolės (priežiūros) procedūrą ir aiškius jos atlikimo kriterijus (atvejus, dažnį, fiksavimą, kontrolės rezultatų viešinimą ir panašiai)

Prieš įrašydama kredito davėją į viešąjį kredito davėjų sąrašą priežiūros institucija išnagrinėja Įstatymo projekto 25 straipsnio 2 dalyje nurodytus asmens, kuris nori būti įrašytas į šį sąrašą, pateiktus dokumentus ir per 30 darbo dienų nuo kreipimosi dienos priima sprendimą įrašyti arba atsisakyti įrašyti asmenį į viešąjį kredito davėjų sąrašą. Jei priežiūros institucija paprašo trūkstamų ar patikslintų dokumentų ir (arba) informacijos, sprendimą priežiūros institucija priima ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo trūkstamų ar patikslintų dokumentų ir (arba) informacijos gavimo dienos.

Priežiūros institucija atsisako įrašyti asmenį į viešąjį kredito davėjų sąrašą, jeigu asmuo:

1) neatitinka įstatymo projekto reikalavimų;

2) nepateikia įstatymo projekto 25 straipsnio 2 dalyje nurodytų dokumentų, duomenų ir (arba) informacijos arba pateikia ne visą informaciją, duomenis ir (arba) dokumentus arba pateikia neteisingą informaciją.

Kredito davėjas nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 10 darbo dienų, privalo raštu informuoti priežiūros instituciją apie dokumentų, duomenų ir (arba) informacijos, pateiktos pagal šį straipsnį, išskyrus informaciją, nurodytą šio įstatymo projekto 31 straipsnyje, pasikeitimus, kai tik šie pasikeitimai paaiškėja.

Kredito davėjas išbraukiamas iš viešojo kredito davėjų sąrašo priežiūros institucijos sprendimu, kai pats paprašo jį išbraukti, kai paskutinius 6 mėnesius nebevykdo kredito teikimo veiklos arba nepradeda jos vykdyti per 6 mėnesius nuo jo įrašymo į viešąjį kredito davėjų sąrašą dienos arba jam yra iškelta bankroto byla arba pradėtas bankroto procesas ne teismo tvarka, jis likviduojamas ar pasibaigia kitais įstatymų nustatytais pagrindais arba kai kredito davėjui taikoma poveikio priemonė – išbraukimas iš sąrašo.

Kredito davėjas turi teisę kreiptis į priežiūros instituciją dėl jo išbraukimo iš viešojo kredito davėjų sąrašo ir privalo pateikti:

1)     prašymą išbraukti iš viešojo kredito davėjų sąrašo;

2)     informaciją apie galiojančias kredito sutartis, jeigu tokių yra;

3)     informaciją apie teisių ir pareigų pagal galiojančias kredito sutartis, jeigu tokių yra, perleidimą kitam kredito davėjui.

Priežiūros institucija išbraukia kredito davėją iš viešojo kredito davėjų sąrašo jo prašymu arba kai jis paskutinius 6 mėnesius kredito davėjas nebevykdo kredito teikimo veiklos arba nepradeda jos vykdyti per 6 mėnesius nuo jo įrašymo į viešąjį kredito davėjų sąrašą dienos arba jam yra iškelta bankroto byla arba pradėtas bankroto procesas ne teismo tvarka, jis likviduojamas ar pasibaigia kitais įstatymų nustatytais pagrindais, tik jeigu kredito davėjas neturi galiojančių kredito sutarčių arba teisės ir pareigos pagal galiojančias kredito sutartis yra perleistos kitam kredito davėjui.

Kredito davėjas, priežiūros institucijos sprendimu išbrauktas iš viešojo kredito davėjų sąrašo įstatymo projekto 26 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytais atvejais, gali būti vėl įrašytas į viešąjį kredito davėjų sąrašą šiame įstatyme nustatyta tvarka. Kredito davėjas, priežiūros institucijos sprendimu išbrauktas iš viešojo kredito davėjų sąrašo įstatymo projekto 26 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytu atveju, gali būti vėl įrašytas į viešąjį kredito davėjų sąrašą ne anksčiau kaip po vienų metų nuo sprendimo išbraukti jį iš viešojo kredito davėjų sąrašo priėmimo įsigaliojimo dienos.

Analogiškos kontrolės (priežiūros) procedūros ir aiškūs jos atlikimo kriterijai įstatymo projekte nustatyti ir nepriklausomiems kredito tarpininkams bei priklausomiems kredito tarpininkams, veikiantiems daugiau nei vieno kredito davėjo vardu, išskyrus reikalavimą dėl informacijos apie teisių ir pareigų perleidimą bei teisių ir pareigų pagal galiojančias kredito sutartis perleidimą kitam kredito davėjui.

Tarpusavio skolinimo platformos operatoriams įstatymo projekte taikomos kontrolės (priežiūros) procedūros ir jų atlikimo kriterijai yra analogiški kredito davėjams taikomoms kontrolės (priežiūros) procedūroms.

 

□ tenkina

□ netenkina

16.

Teisės akto projekte nustatytos kontrolės (priežiūros) skaidrumo ir objektyvumo užtikrinimo priemonės

Įstatymo projekte nustatyti reikalavimai, kurių turi laikytis prižiūrimi subjektai ir kurių laikymąsi prižiūri Lietuvos bankas, taip pat poveikio priemonės, kurios yra taikomos, kai šie reikalavimai pažeidžiami. Objektyvumą užtikrina įstatymo projekte nustatyti pagrindai, kuriais turi vadovautis priežiūros institucija, įrašydama kredito davėjus, kredito tarpininkus ir tarpusavio skolinimo platformos operatorius į viešuosius kredito davėjų, kredito tarpininkų ir tarpusavio skolinimo operatorių sąrašus ir išbraukdama iš jų bei priimdama sprendimus dėl poveikio priemonių taikymo. Viešieji kredito davėjų , kredito tarpininkų ir tarpusavio skolinimo platformos operatorių sąrašai ir informacija apie pritaikytas poveikio priemones, įskaitant informaciją apie padaryto teisės akto pažeidimo esmę ir jį padariusio asmens tapatybę, skelbiami priežiūros institucijos interneto svetainėje.

 

□ tenkina

□ netenkina

17.

Teisės akto projekte nustatyta subjektų, su kuriais susijęs teisės akto projekto nuostatų įgyvendinimas, atsakomybės rūšis (tarnybinė, administracinė, baudžiamoji ir panašiai)

Įstatymo projekte nustatyta administracinė atsakomybė už įstatymo reikalavimų pažeidimus.

 

□ tenkina

□ netenkina

18.

Teisės aktų projekte numatytas baigtinis sąrašas kriterijų, pagal kuriuos skiriama nuobauda (sankcija) už teisės akto projekte nustatytų nurodymų nevykdymą, ir nustatyta aiški jos skyrimo procedūra

Įstatymo projekte nustatytas baigtinis sąrašas kriterijų pagal kuriuos skiriamos poveikio priemonės už Įstatyme nustatytų reikalavimų nevykdymą bei jų skyrimo procedūra. Priežiūros institucija poveikio priemones taiko Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

□ tenkina

□ netenkina

19.

Kiti svarbūs kriterijai

Nėra.

 

□ tenkina

□ netenkina

 

 

Teisės akto projekto tiesioginis rengėjas:

 

Finansų ministerijos Finansų rinkų

politikos departamento Kredito ir mokėjimų rinkų skyriaus vyriausioji specialistė    Agnė Grigaitė

 

Teisės akto projekto vertintojas:

 

Finansų ministerijos Finansų rinkų

politikos  departamento Kredito ir mokėjimų rinkų skyriaus vyriausiasis specialistas Vygantas Jančiukas

 

(pareigos)                                               (vardas ir pavardė)

 

(pareigos)                                   (vardas ir pavardė)

 

 

 

 

 

(parašas)                                      (data)

 

(parašas)                                                     (data)

 

 

 

––––––––––––––––––––