LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL KAI KURIŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS“ PROJEKTO nr. xiiip-4295
2020-06-03 Nr. 113-P-25
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Ričardas Juška, Vytautas Kamblevičius, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Eglė Jonevičienė, Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė, Juras Taminskas padėjėja Genovaitė Jasaitienė.
Kviestieji asmenys: Finansų viceministras Darius Sadeckas, Ministro Pirmininko patarėja Rugilė Andziukevičiūtė-Buzė, Vyriausybės kanceliarijos Strateginio planavimo ir stebėsenos grupės vadovė Vaida Budzevičienė, Finansų ministerijos Viešųjų finansų sistemos valdymo grupės vadovė Ineta Baltrušaitienė, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupės vyresnioji patarėja Ieva Pečiukonienė, Seimo narys Kęstutis Bacvinka, Seimo narys Darius Kaminskas, Seimo narys Gediminas Kirkilas, Seimo narė Asta Kubilienė, Seimo narė Rūta Miliūtė, Seimo narė Laimutė Matkevičienė, Seimo narė Agnė Širinskienė, Sveikatos apsaugos ministerijos Strateginio planavimo ir valdymo skyriaus vedėja Raimonda Janonienė, Specialiųjų tyrimų tarnybos Korupcijos prevencijos valdybos viršininkė Rūta Kaziliūnaitė, Valstybės kontrolės Valdymo audito departamento vyriausioji valstybinė auditorė Nomeda Poteliūnienė, Vidaus reikalų ministerijos Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė, Lietuvos teismų Strateginio planavimo skyriaus vyresnioji patarėja Vita Aleksandra Gudelevičiūtė, Žmonių su negalia teisių stebėsenos komisijos pirmininkė Kristina Dūdonytė, Vytauto Didžiojo Universiteto Švietimo akademijos atstovė Renata Činskienė, Biudžeto ir finansų komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė, Europos reikalų komiteto biuro padėjėja Miglė Kadonova (ES), Europos reikalų komiteto biuro patarėja Aistė Pikiotienė, Europos reikalų komiteto biuro patarėja Renata Lygienė (ES), Kaimo reikalų komiteto biuro vedėjas Romaldas Abugelis, Kaimo reikalų komiteto biuro patarėjas Rolandas Juknevičius; Kaimo reikalų komiteto biuro patarėja Simantė Kairienė, Kaimo reikalų komiteto biuro patarėja (ES) Augustė Matulevičienė, Kaimo reikalų komiteto biuro patarėja Gintarė Rimeišienė, Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto biuro patarėja Vilma Kaminskienė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro patarėja Aistė Kairienė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro padėjėja Justina Paukštė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. 1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-01-08 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3-4. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų bei kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Nacionalinė Teismų administracija, 2020-01-21 Nr. 4R-314-(6.6) |
* |
|
|
DĖL ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ NR. XIIIP-4294-4334 Nacionalinė teismų administracija (toliau – Administracija) 2020 m. sausio 28 d. gavo Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto kreipimąsi dėl pastabų ir pasiūlymų Strateginio valdymo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4294 ir su juo susijusių įstatymų pakeitimų projektams Nr. XIIIP-4295-4334. Informuojame Jus, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija, atsižvelgusi į Teisėjų tarybos ir Administracijos poziciją dėl Lietuvos Respublikos teismų nepriklausomumo užtikrinimo, 2019 m. lapkričio mėn. teikė Administracijai derinti patikslintus ir papildytus Strateginio valdymo įstatymo ir su juo susijusių įstatymų projektus. Administracija 2019 m. lapkričio 18 d. šiuos projektus pateikė derinti Teisėjų tarybai ir 2019 m. lapkričio 25 d. Teisėjų tarybos Biudžeto ir investicijų komitetui bei Teisės aktų projektų vertinimo komitetui. Administracija nepastebėjo esminių pakeitimų (išskyrus redakcinius) įstatymų projektuose, pateiktuose Lietuvos Respublikos Seimui, lyginant su gautais derinti 2019 m. lapkričio mėn., todėl pagal kompetenciją teikia tik dvi pastabas dėl sąvokų vartojimo. 1. Strateginio valdymo įstatymo projekto 3 straipsnio 12 dalyje yra apibrėžta projektinio valdymo sąvoka, kuri, tikėtina, liko nepataisyta 2019 m. lapkričio mėn. atsižvelgus į Teisėjų tarybos ir Administracijos poziciją dėl Lietuvos Respublikos teismų nepriklausomumo užtikrinimo. Projektinis valdymas apibrėžtas kaip „strateginio valdymo sistemos dalyvių pažangos veiklos organizavimo forma, taikoma planuojant ir vykdant projektus, įgyvendinančius Vyriausybės veiklos prioritetus, numatytus Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plane“, o tai labai susiaurina projektinio valdymo kaip vadybos sąvokos sampratą ir taikymo sritį – tik Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo planui, kuris yra tik vienas iš programavimo lygmens planavimo dokumentų. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnyje yra įtvirtintas kertinis demokratinės ir teisinės valstybės principas – įstatymų leidžiamosios, vykdomosios ir teisminės valdžių padalijimo principas. Konstitucijos 109 straipsnyje nustatyta, kad teisingumą vykdo tik teismai, o teisėjai ir teismai, vykdydami teisingumą, yra nepriklausomi. Atsižvelgiant į tai, kad teisminė valdžia yra savarankiška ir nepriklausoma, teismai neįgyvendina vykdomosios valdžios – Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos ir jos prioritetinių darbų. Tačiau Teisėjų taryba, asignavimų valdytojai Lietuvos Respublikos teismai ir Administracija yra strateginio valdymo sistemos dalyviai; Nacionalinį pažangos planą įgyvendinančių nacionalinių plėtros programų priemonėms ir jas įgyvendinantiems projektams, kuriuos vykdo teismai, skirtų asignavimų valdytoja yra Administracija, todėl akivaizdu, kad projektinis valdymas būtų taikomas ne tik Lietuvos Respublikos Vyriausybės programai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, projektinio valdymo sąvokos pabaiga „įgyvendinančius Vyriausybės veiklos prioritetus, numatytus Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plane“ brauktina. 2. Biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 2, 8, 17, 18, 32 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 141 straipsniu įstatymo projekte Nr. XIIIP-4308 (toliau – Biudžeto sandaros įstatymo projektas) yra vartojamos dvi skirtingos sąvokos: „valstybės veiklos sritis“ ir „ministro valdymo sritis“, tačiau apibrėžta tik ministro valdymo srities įstaigos sąvoka. Nei Strateginio valdymo įstatymo projekte, nei Biudžeto sandaros įstatymo projekte valstybės veiklos srities sąvoka nėra apibrėžta, todėl, siekiant užtikrinti reglamentavimo aiškumą, siūloma įtraukti ir apibrėžti valstybės veiklos srities sąvoką. Pažymėtina, kad 1999 m. gruodžio 21 d. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas konstatavo, kad teisminė valdžia, būdama savarankiška, negali būti priklausoma nuo kitų valdžių. Užtikrinant teisėjo ir teismų nepriklausomumą ypač svarbu aiškiai atriboti teismų veiklą nuo vykdomosios valdžios – Lietuvos Respublikos Konstitucija draudžia vykdomajai valdžiai kištis į teisingumo vykdymą, daryti teismams kokį nors poveikį ar vertinti teismų darbą nagrinėjant bylas. Konstitucinis Teismas minimame nutarime aiškiai ir nedviprasmiškai nurodė, kad teismų veikla nėra ir negali būti laikoma valdymo sritimi, priskirta kuriai nors vykdomosios valdžios institucijai. Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 113 straipsnyje įtvirtinta, kad teismų savivalda – teisėjų ir teismų teisė ir reali galia pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją ir kitus įstatymus laisvai ir savarankiškai, savo atsakomybe spręsti teismų veiklos klausimus. Teismų įstatymo 114 straipsnyje nustatyta, kad teismų savivaldos sistemą sudaro: Visuotinis teisėjų susirinkimas, Teisėjų taryba, Teisėjų garbės teismas, o teismų savivaldos institucijoms funkcijas įgyvendinti padeda Nacionalinė teismų administracija. Atsižvelgiant į tai, kad teisminė valdžia yra savarankiška ir nepriklausoma, teismų veiklos klausimais ji nėra ir negali būti atstovaujama vykdomosios valdžios, pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos teisingumo ministro. Administracija, suprasdama valstybės veiklos srities sampratos įtvirtinimo poreikį valstybės veiklos sričių suskirstymui statistikos tikslais ir tam tikram valstybės veiklos sričių struktūrizavimui dokumentuose, pažymi, kad ministro valdymo srities įstaigos sąvoka ir Biudžeto sandaros įstatymo projekte numatytas reglamentavimas, susijęs su ministro valdymo sritimis, nei Lietuvos Respublikos teismams, nei Administracijai nėra taikytinas, todėl minėtų dviejų sąvokų aiškumas ir atribojimas yra reikalingas.
|
Pritarti |
Pastaba aktuali pagrindiniam iš įstatymų projektų paketo Strateginio valdymo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4294. Pasiūlymui iš esmės komitete yra pritarta. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Aplinkos apsaugos komitetas, 2020-05-13
|
|
|
|
* |
6.1. Sprendimas: atsižvelgiant į tai, kad Aplinkos apsaugos komitetas nusprendė pagrindinį Strateginio valdymo įstatymo projektą Nr. XIII-4294 gražinti iniciatoriams tobulinti, grąžinti iniciatoriams tobulinti ir lydimąjį Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Seimo nutarimų pripažinimo netekusiais galios“ projektą Nr. XIIIP-4295 ir pritarti Komiteto išvadoms. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad Strateginio valdymo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4294 (pagrindinis įstatymų projektų Nr. XIIIP-4295-XIIIP-4334 paketo projektas) dauguma svarsčiusiųjų papildomų komitetų pasiūlė tobulinti pagrindiniame komitete (VVSK), nepritariame atskiriems papildomų komitetų sprendimams lydinčiuosius teisės aktų projektus (šiuo atveju Lietuvos Respublikos Seimo nutarimą „Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Seimo nutarimų pripažinimo netekusiais galios) grąžinti iniciatoriams tobulinti.
|
2. |
Audito komitetas, 2020-04-22 |
|
|
|
* |
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Seimo nutarimų pripažinimo netekusiais galios“ projektui Nr. XIIIP-4295. |
Pritarti |
|
3. |
Ekonomikos komitetas, 2020-05-13 |
|
|
|
* |
6.1. Sprendimas: atsižvelgiant į tai, kad Ekonomikos komitetas nusprendė pagrindinį Strateginio valdymo įstatymo projektą Nr. XIII-4294 gražinti iniciatoriams tobulinti, grąžinti iniciatoriams tobulinti ir palydimąjį Seimo nutarimo projektą Nr. XIIIP-4295 ir pritarti Komiteto išvadoms. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad Strateginio valdymo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4294 (pagrindinis įstatymų projektų Nr. XIIIP-4295-XIIIP-4334 paketo projektas) dauguma svarsčiusiųjų papildomų komitetų pasiūlė tobulinti pagrindiniame komitete (VVSK), nepritariame atskiriems papildomų komitetų sprendimams lydinčiuosius teisės aktų projektus (šiuo atveju Lietuvos Respublikos Seimo nutarimą „Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Seimo nutarimų pripažinimo netekusiais galios) grąžinti iniciatoriams tobulinti.
|
4. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2020-05-13 |
|
|
|
* |
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui tobulinti Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Seimo nutarimų pripažinimo netekusiais galios“ projektą Nr. XIIIP-4295 atsižvelgiant į komiteto siūlymus pateiktus komiteto išvadoje dėl Strateginio valdymo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4294. |
Nepritarti |
Nėra suformuluotas konkretus pasiūlymas nei šiam, nei įstatymo projektui Nr. XIIIP-4294. Taigi tobulinti nacionalinio saugumo srities teisinį reguliavimą be šią sritį kuruojančio Komiteto aiškios nuomonės neturime galimybių. |
5. |
Sveikatos reikalų komitetas, 2020-04-08 |
|
|
|
* |
6.1. Sprendimas: pritarti iš esmės iniciatoriaus pateiktam Seimo nutarimo projektui Nr. XIIIP-4295 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo narių A. Kubilienės, L. Matkevičienės ir D. Kaminsko pasiūlymą, kuriam pritarė Sveikatos reikalų komitetas ir Komiteto pasiūlymą. |
Iš dalies pritarti |
Komitete yra pritarta patobulintam Seimo nutarimo projektui Nr. XIIIP-4295, tačiau nepritarta Seimo narių pasiūlymui, kuriam Sveikatos reikalų komitetas siūlo pritarti. |
6. |
Sveikatos reikalų komitetas, 2020-04-08 |
2 |
|
|
* |
Argumentai: Lietuvos Respublikos Seimo 2018 m. gruodžio 13 d. nutarimu patvirtintos Valstybinės narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės ir vartojimo prevencijos 2018–2028 metų programos ilgos trukmės tikslus tikslinga inkorporuoti į Komiteto siūlomą rengti ir Seimo sprendimu tvirtinti Nacionalinę sveikatos (sveikatinimo veiklos) darbotvarkę, kuri įsigaliotų 2022 m. sausio 1 d.
Pasiūlymas: Pakeisti Seimo nutarimo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 1. Šio nutarimo 1 straipsnio 1 – 2. Šio nutarimo 1 straipsnio 5, 6 ir 13 punktai įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.
|
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad Komitete nebuvo pritarta A. Kubilienės su šiuo pasiūlymu teiktiems sisteminiams pasiūlymas į Strateginio valdymo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4294 ir jį lydinčius įstatymų projektus Nr. XIIIP-4303 ir XIIIP-4299, nepritariame ir šiam A. Kubilienės pasiūlymui. Argumentai: Komitete nuspręsta palaikyti Vyriausybės pateiktais Strateginio valdymo įstatymo projektu Nr. XIIIP-4294 ir lydinčiaisiais įstatymų projektais Nr. XIIIP-4295 – XIIIP-4334 siūlomą nuoseklaus ir vieningo planavimo dokumentų inicijavimo, rengimo ir tvirtinimo sistemos koncepciją. Palaikant vieną iš pagrindinių šios koncepcijos idėjų, atsisakoma lydinčiųjų įstatymų nuostatų, įpareigojančių tvirtinti atskirus planavimo dokumentus, kurie neatitinka Strateginio valdymo įstatymo projekte įtvirtinamų dokumentų. Atsisakomų dokumentų elementai nuosekliai inkorporuojami į naujos strateginio valdymo sistemos planavimo dokumentus. Nauja koncepcija taip pat atsisakoma įstatymuose įtvirtinti konkrečių strateginio valdymo dokumentų pavadinimus. Šiuo atveju įstatymo projekte numatoma, kad nacionalinės sveikatinimo veiklos vystymosi kryptis nustato Seimas, tvirtindamas Valstybės pažangos strategiją, o jos strateginiai tikslai ir (arba) pažangos uždaviniai numatomi Vyriausybės tvirtinamame ir rengimo etape su Seimo Komitetais derinamame nacionaliniame pažangos plane. Todėl manome, kad netikslinga pritarti pasiūlymui įtvirtinti konkretų nacionalinės darbotvarkės – nacionalinės darbotvarkės sveikatos (sveikatinimo veiklos) sričiai - pavadinimą, nes juo būtų iškreipiama minėtoji koncepcija. |
7. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas 2020-04-08 |
|
|
|
* |
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: siūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui pritarti Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Seimo nutarimų pripažinimo netekusiais galios“ projektui Nr. XIIIP-4295, kuriame nustatoma, jog nuo 2023 m. sausio 1 d. netenka galios Seimo 2018 m. rugsėjo 20 d. nutarimas Nr. XIII-1484 „Dėl Demografijos, migracijos ir integracijos politikos 2018–2030 metų strategijos patvirtinimo“, o nuo 2021 m. sausio 1 d. netenka galios Seimo 2003 m. gegužės 20 d. nutarimas Nr. IX-1569 „Dėl Vaiko gerovės valstybės politikos koncepcijos patvirtinimo“ bei Seimo 2012 m. kovo 29 d. nutarimas Nr. XI-1954 „Dėl Vaiko teisių apsaugos institucijų sistemos pertvarkos koncepcijos patvirtinimo“, taip pat atsižvelgti į Seimo narių pasiūlymus, kuriems pritarė Socialinių reikalų ir darbo komitetas. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto patobulintam Seimo nutarimo projektui Nr. XIIIP-4295(2) ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2020-06-03 |
2 |
3 |
|
N |
Argumentai: Nutarimo projekte siūloma aiškiai nurodyti, kur yra integruojamos tam tikrų naikinamų planavimo dokumentų nuostatos. Pasiūlymas: Papildyti projekto 2 straipsnį 3 dalimi: „3. Šio nutarimo 1 straipsnio 1, 2, 3, 4, 5, 6 ir 7 punktuose nurodytų Seimo nutarimų nuostatos integruojamos į Lietuvos Respublikos Vyriausybės iki 2022 m. birželio 1 d. Seimui pateiktiną tvirtinti Valstybės pažangos strategiją „Lietuva 2050“.“ |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Guoda Burokienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Seimo nutarimo projektas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Guoda Burokienė
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Kristina Šimkutė