LR Seimo
kanceliarijai
2023-07-10 Nr. R- 118
DĖL LR MIŠKŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO
Lietuvos miško ir miško pramonės darbuotojų profesinių sąjungų
federacija (toliau- LMPF) teikė
pasiūlymus LR Miškų įstatymo naujos redakcijos projektui (toliau – Projektas)
papildyti, tačiau į juos
nepagrįstai nebuvo atsižvelgta. Teikiame pasiūlymus su papildomais motyvais.
Kadangi Projekto 7 str. 2 d. 9 p. minima sąvoka „Miško sektoriaus
darbuotojai“, tikslinga, kad ji
būtų įtraukta į Projekto 2 str.:
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
Miško sektoriaus darbuotojai – fiziniai asmenys, dirbantys miško sektoriaus
įmonėse,
įstaigose ir institucijose.
Miškų urėdija – didžiausia šalies miškų valdytoja, tačiau Projekte
visiškai nėra apibrėžta jos
struktūra, neminima pagrindinė jos funkcija – valstybės turto apsauga bei
nekalbama apie pajamų
šaltinių diversifikavimą, apsisaugant nuo priklausomybės tik nuo medienos
kainos, todėl siūlome
papildyti Projekto 4 str. 1 d. bei įtraukti papildomus šios dalies punktus:
4 straipsnis. Miškų urėdija
1. Valstybės valdoma įmonė miškų urėdija yra valstybinės reikšmės įmonė, turi
teritorinę
struktūrą (teritorinius padalinius ir girininkijas) ir vykdo kompleksinę miškų
ūkio veiklą jai
patikėjimo teise perduotuose valstybiniuose miškuose ir atlieka kitas
valstybines funkcijas:
vykdo jai patikėjimo teise perduoto valstybės turto (valstybinių miškų,
jų infrastruktūros
ir kito turto) apsaugą nuo neteisėtų veiksmų, žvėrių daromos žalos, medžių ligų
bei kenkėjų ir
gamtinių bei stichinių nelaimių padarinių;
diversifikuojant pajamų šaltinius vykdo kitas miškų urėdijos įstatuose
numatytas
pelningas veiklas.
Atsižvelgiant į išplėstą bendrųjų lėšų panaudojimo priemonių skaičių
bei siekiant išlaikyti
ilgametes tradicijas turinčio miškininkų žurnalo „Mūsų girios“ leidybą, siūlome
sukonkretinti 7 str. 2 d.
9 punktą ir papildyti 14 punktą:
7 straipsnis. Privalomieji atskaitymai iš pajamų už parduotą žaliavinę
medieną ir
nenukirstą mišką
2. Bendrosioms miško reikmėms skirtos lėšos naudojamos:
9) miško sektoriaus darbuotojams šviesti ir mokyti darbo teisės, socialinio
dialogo,
motyvacijos stiprinimo, sveikatingumo ir kitais socialiniais klausimais;
14) informacijai apie miškus viešinti, šviesti visuomenę miškų
tematika, specializuotiems
miškininkystės periodiniams leidiniams remti;
Vienas iš deklaruojamų Projekto tikslų – sudaryti prielaidas valstybės
įmonę Valstybinių miškų
urėdiją pertvarkyti į akcinę bendrovę, be to nuolat vykdomos struktūrinės ir
kitokios pertvarkos tiek
miškų urėdijoje, tiek kitose miškų sektoriaus įmonėse ir įstaigose. Tai labai
siejasi su Miškų sektoriaus
darbuotojų socialiniais interesais. Primename, kad visos Nacionalinio
susitarimo dėl miškų rengimo
procese dalyvavusios suinteresuotos grupės vieningai pritarė pasiektiems
sutarimams dėl darbuotojų
socialinių garantijų ir apsaugos, tačiau rengiant Projektą į šiuos sutarimus
visiškai neatsižvelgta.
Kadangi nėra jokio kito vieningo dokumento, į kurį būtų galima įtraukti
pasiektus susitarimus dėl miško
sektoriaus darbuotojų interesų ir socialinių garantijų apsaugos, primygtinai
reikalaujame įtraukti į
Lietuvos Respublikos Miškų įstatymo pakeitimo įstatymą papildomą 26 straipsnį,
parengtą
Nacionalinio susitarimo dėl miškų pagrindu:
26 straipsnis. Miško sektoriaus darbuotojų socialinės garantijos
1. Miško sektoriaus darbuotojų kolektyvinis socialinių reikalų atstovavimas
organizuojamas per profesines sąjungas;
2. Miško sektoriaus įmonių, įstaigų ir institucijų valdymo formos keitimas,
reorganizavimas ir struktūros ar veiklos optimizavimas vykdomas dalyvaujant
profesinėms sąjungoms visose proceso stadijose;
3. Valstybės valdomose miško sektoriaus įmonėse, įstaigose ir institucijose
nustatomos
subalansuotos atlygio sistemos, kuriose atlyginimų skirtumai ne didesni kaip 3
-4 kartai,
vidutinis darbo užmokestis ne mažiau 110 proc. vidutinio šalies darbo
užmokesčio,
kasmet indeksuojamas ne mažiau kaip infliacijos lygiu;
4. Valstybės valdomose miško sektoriaus įmonėse, įstaigose ir institucijose
profesinių
sąjungų nariams suteikiama pirmumo teisė pasilikti dalies darbuotojų atleidimo
atveju,
jų nuobaudai ar atleidimui reikalingas profesinės sąjungos valdymo organo
sutikimas;
5. Miško sektoriaus darbuotojams vakcinavimas nuo erkinio encefalito ir kraujo
tyrimai
dėl Laimo ligos atliekami įmonių, įstaigų ir institucijų lėšomis;
6. Miško sektoriaus darbuotojams Laimo liga pripažįstama profesine liga.
Taip pat atkreipiame dėmesį, kad įstatymo projekto autoriams numatant
detalius ir
išsamius reikalavimus Miškotvarkos projektų rengėjams (14 str.), Miško
dauginamosios
medžiagos tiekėjams (16 str.) ir Nepriklausomiems medienos matuotojams (21
str.), turi būti
detaliai aptartos ir patikėjimo teise perduotuose valstybiniuose miškuose
kompleksinę miškų
ūkio veiklą bei kitas valstybines funkcijas atliekančių miškų urėdijos
pagrindinių (turėtų būti
įstatyme įvardinti) struktūrinių padalinių funkcijos.
Valstybinių miškų urėdijai įstatymo projekte pavedama vykdyti nemažai
valstybinių bei
socialinių funkcijų. Nacionalinio susitarimo dėl miškų proceso metu pasiektas
sutarimas,
kad valstybė neturėtų siekti iš Valstybinių miškų urėdijos maksimalios
finansinės
grąžos, todėl šiame įstatyme būtų tikslinga jai numatyti ne tik
privalomųjų atskaitymų iš
pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką dydį, bet ir,
atsižvelgiant į
atliekamas valstybines ir socialines funkcijas, specifinę dividendų nustatymo
tvarką.
Prašome atsižvelgti į mūsų pasiūlymus bei pastabas.
LMPF
pirmininkė
Diana Raitelaitienė