Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

                                                                    

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

HERBAS

Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininkui Vitalijui Gailiui

El. p. Vitalijus.Gailius@lrs.lt

 

Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministerijai

El. p. zum@zum.lt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ NR. XIIP-3415, NR. XIIP-3416 IR TRAKTORIŲ, SAVAEIGIŲ IR ŽEMĖS ŪKIO MAŠINŲ BEI JŲ PRIEKABŲ TECHNINĖS APŽIŪROS TVARKOS

 

 

2015 m. rugsėjo 23 d. Nr. 4-01-6768  

 

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdami į Jūsų prašymą, atlikome Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-3415 ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 1, 2, 3, 4 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo priedu įstatymo Nr. XII-1922 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP- 3416 (toliau – projektai) antikorupcinį vertinimą.

Taip pat savo iniciatyva atlikome Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų techninės apžiūros tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2002 m. gegužės 30 d. įsakymu Nr. 207, (toliau – Traktorių techninės apžiūros tvarka) antikorupcinį vertinimą.

1.              Atlikę projektų antikorupcinį vertinimą nustatėme, kad projektuose nustatomas teisinis reglamentavimas gali sudaryti sąlygas korupcijos rizikai atsirasti, ir teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.1.        Aiškinamajame rašte teigiama, kad projekte siūloma traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registravimą perduoti Valstybinei mašinų bandymo stočiai (po reorganizacijos valstybės įmonė Mašinų bandymo stotis). Projekto rengėjai nurodo, kad priėmus siūlomą įstatymo projektą registravimo ir techninės priežiūros funkcijas atliks vienas subjektas, kuris tikėtina teisės aktų reikalavimus taikys visiems vienodai ir bus išvengta atvejų, kada registratorius (šiuo metu savivaldybės) naudojasi šiomis funkcijomis, pažeisdamas teisės aktų reikalavimus. Pritardami pateiktai nuomonei, kad tikėtina, jog tokiu atveju teisės aktai būtų taikomi vienodai, kartu atkreipiame dėmesį, kad šių funkcijų perdavimas vienam subjektui laikytinas ydingu antikorupciniu požiūriui, nes suteiks išskirtines teises vienam subjektui veikti traktorių ir savaeigių mašinų techninės apžiūros srityje tiek vykdant technines apžiūras, tiek kontroliuojant jų vykdymą.

1.2.        Aiškinamajame rašte nėra nurodyta, kaip numatomas teisinis reguliavimas atsilieps žemdirbiams ir kitiems traktorių ir savaeigių mašinų savininkams. Nėra pateikta skaičiavimų ir išsamaus aprašymo, kiek padidės ar sumažės šių asmenų finansinė našta, registravimo ir techninės priežiūros funkcijas perdavus vienam subjektui. Kadangi techninės apžiūros stoties buveinė bus Kauno rajono savivaldybės, Domeikavos seniūnijoje[1], techninės apžiūros specialistai privalės vykti didesnius atstumus iki tam tikros savivaldybės teritorijoje esančios technikos, ir tai galėtų padidinti įmonės išlaidas kurui ir transportui. Tai gali turėti įtakos techninės apžiūros atlikimo įkainių padidinimui ir lemti papildomas transporto priemonių savininkų išlaidas, taip pat padidinti ir neteisėtų susitarimų atsiradimo galimybes, pavyzdžiui, padidinus pakartotinės techninės apžiūros įkainius, traktoriaus savininkas bus labiau suinteresuotas pasiūlyti neteisėtą atlygį techninės apžiūros specialistui už techninės apžiūros talono išdavimą, užuot pašalinęs nustatytus trūkumus ir sumokėjęs už pakartotinę techninę apžiūrą.

Remdamiesi išdėstytais argumentais, siūlome apsvarstyti projektų Nr. XIIP-3415 ir Nr. XIIP-3416 tobulinimo tikslingumą.

2.              Atlikę Traktorių techninės apžiūros tvarkos antikorupcinį vertinimą nustatėme, kad nepakankamai yra reglamentuota techninės apžiūros atliko procedūra, ir teikiame pastabas ir pasiūlymus, kurie traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų techninės apžiūros atlikimo procesą padarytų aiškesnį ir skaidresnį.

2.1.        Traktorių techninės apžiūros tvarkoje nėra nustatyta savivaldybių specialistų, atliekančių traktorių ir savaeigių mašinų techninę apžiūrą, veiklos kontrolė. Pagal galiojantį teisinį reguliavimą techninę apžiūrą atlieka tik vienas savivaldybės specialistas, nuvykęs į traktorių buvimo vietą. Manome, kad gali pasitaikyti atvejų, kai techninė apžiūra atliekama netinkamai, galbūt nenuvykus apžiūrėti traktoriaus. Atsižvelgdami į tai, siūlome nustatyti asmenų, vykdančių traktorių ir savaeigių mašinų techninę apžiūrą, kontrolės tvarką ir principus.

2.2.        Iš Traktorių techninės apžiūros tvarkos nuostatų nėra aišku, kokius dokumentus privalo užpildyti savivaldybės specialistas, atlikęs traktoriaus techninę apžiūrą (protokolą ar kitą specialų dokumentą):

2.2.1. Traktorių techninės apžiūros tvarkos 12 punkte nustatyta, kad atlikus techninę apžiūrą, jei traktorius atitinka 11 punkte nustatytus reikalavimus, išduodamas techninės apžiūros talonas, kuriame nurodoma techninės apžiūros atlikimo ir kitos techninės apžiūros data. Kitų dokumentų, kuriuose būtų nurodama atitiktis (ar neatitikimas) techninės apžiūros tvarkos 11 punkte nustatytiems reikalavimams, pildymas nėra reglamentuotas. Dėl minėtų priežasčių savivaldybės specialistams sudaromos sąlygos netinkamai atlikti techninę apžiūrą ir tai laikytina korupcijos rizikos veiksniu.

2.2.2. Pagal tos pačios tvarkos 12 punktą, <...> jeigu traktorius neatitinka 11 punkte nustatytų reikalavimų, techninė apžiūra atliekama pakartotinai. Traktorių techninės apžiūros tvarkos 13 punkte nustatyta, kad pakartotinai atliekamos techninės apžiūros metu tikrinami tik tie reikalavimai, kurių traktorius neatitiko. Iš nustatyto teisinio reguliavimo nėra aišku, kaip turi būti atliekama pakartotinė techninė apžiūra, jei savivaldybės specialistas nežinos ir nefiksuos, kokie trūkumai buvo nustatyti pirminės techninės apžiūros metu.

Siūlome tobulinti Traktorių techninės apžiūros tvarkos nuostatas ir nustatyti, kad atlikus techninės apžiūros tikrinimą užpildoma techninės apžiūros rezultatų kortelė (ataskaita), pavyzdžiui, kaip nustatyta Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros atlikimo tvarkos ir Europos ekonominės erdvės šalyse atliktos privalomosios techninės apžiūros pripažinimo sąlygų ir tvarkos apraše[2], patvirtintame Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2014 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 3-267-(E) (toliau – Motorinių transporto priemonių apžiūros aprašas).

2.3. Pagal Traktorių techninės apžiūros tvarkos 14 punktą, traktoriaus savininkas ar valdytojas gali pateikti traktorių techninei apžiūrai bet kurioje savivaldybėje, neatsižvelgdamas į traktoriaus registracijos vietą. Todėl galima daryti prielaidą, kad traktoriaus savininkas ar valdytojas, vienoje savivaldybėje negavęs techninės apžiūros talono dėl nustatytų trūkumų, nepašalinęs šių trūkumų, gali kreiptis į kitos savivaldybės techninės apžiūros specialistą, galbūt pažadėjęs ir (ar) sumokėjęs jam neteisėtą atlygį, ir gauti techninės apžiūros taloną ar tiesiog tikėtis, kad kitas specialistas anksčiau pastebėtų trūkumų nenustatys. Tokiu būdu sudaromos papildomos sąlygos pasielgti nesąžiningai ir neskaidriai, ir tai laikytina korupcijos rizikos veiksniu. Atsižvelgdami į tai, siūlome šias nuostatas tobulinti ir nustatyti, kad savivaldybės specialistas, atlikęs traktoriaus techninę apžiūrą ir nustatęs, kad traktorius ar savaeigė mašina yra techniškai netvarkinga, išduoda techninės apžiūros rezultatų kortelę (ataskaitą), kurioje surašyti privalomosios apžiūros metu nustatyti trūkumai ir išvada, jog traktoriaus neatitinka techninės apžiūros tvarkos reikalavimų. Techninės apžiūros rezultatų kortelė (ataskaita), kurioje nurodyti techninės apžiūros metu nustatyti dideli trūkumai ir (ar) trūkumai, dėl kurių draudžiama eksploatuoti transporto priemonę, nesuteikia teisės dalyvauti viešajame eisme.

2.4. Traktorių techninės apžiūros tvarkoje nėra nustatyta, kokiais atvejais traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų techninė apžiūra neatliekama, pavyzdžiui, kaip nustatyta Motorinių transporto priemonių apžiūros aprašo 10 punkte[3]. Siūlome papildyti tvarkos nuostatas ir nustatyti atvejus, kada techninė apžiūra neatliekama, pavyzdžiui, nustatoma, kad yra paskelbta traktoriaus, savaeigės ir žemės ūkio mašinos ar kitos technikos paieška.

2.5. Traktorių techninės apžiūros tvarkoje nėra nustatytų kvalifikacinių reikalavimų, taikomų savivaldybių specialistams, atliekantiems traktorių techninės apžiūros patikras. Dėl to šiuo metu savivaldybės savo nuožiūra nustato šiuos reikalavimus, kurie gali būti skirtingi. Siūlome tobulinti Traktorių techninės apžiūros tvarkos nuostatas ir nustatyti minimalius kvalifikacinius reikalavimus, taikomus asmenims, atliekantiems traktorių ir savaeigių mašinų techninę apžiūrą.

Prašome Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos per tris mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvados 2 dalyje pateiktus pasiūlymus, atsakymą paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir jį susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.

 

Pagarbiai

 

Direktorius                                                                                                           Saulius Urbanavičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valerij Keldanovič, tel. (8 706) 62 750, el. p. valerij.keldanovic@stt.lt



[1] Prieiga per internetą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/e991beb041bf11e58568ed613eb39a73.

 

[2] Prieiga per internetą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.2298555622BF/JKnKqxeBSC.

[3] Prieiga per internetą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.2298555622BF/JKnKqxeBSC.