Atspausdinta iš e-seimas.lrs.lt

 

Reg. data Nr. Reg. Nr.

 

ĮSTATYMŲ

PROJEKTAI

 Nr.: TAP-24-448

TAIS-24-6673

TAP-24-449

TAIS-24-6674

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MIŠKŲ ĮSTATYMO (toliau – MĮ) NR. I-671 2, 5, 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 6 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO (toliau – ANK) 426 IR 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

Rengėjas

Svarstyta

Siūloma

Įtraukta į artimiausią Seimo sesiją

Pasirenkama

Taip

Ne

Žemės ūkio ministerija

 

Pasirenkama

TAP

LRV pasitarimas

LRV posėdis

Nesvarstyta

Data iš kalendoriaus

Pasirenkama

Svarstyti TAP

Svarstyti LRV pasitarime

Svarstyti LRV posėdyje

Grąžinti tobulinti

Įgyvendina Vyriausybės programą

Pasirenkama

Taip

Ne

 

SPRENDŽIAMA PROBLEMA

Poreikis pakeisti ir ANK grindžiamas siekiu sudaryti teisines prielaidas valstybės įmonę Valstybinių miškų urėdiją (toliau – VĮ VMU) pertvarkyti į akcinę bendrovę ir atsisakyti valstybinių miškų apsaugos pareigūnų instituto, kaip nederančio su valstybės valdomos įmonės veikla ir funkcijomis, taip pat įgyvendinti Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (toliau – EBPO) rekomendacijas bei Valstybės valdomų įmonių pertvarkos ir valdymo centralizavimo priemonių planą.

EBPO Lietuvai įmonių valdysenos srityje yra pateikusi prioritetinę rekomendaciją supaprastinti valstybės valdomų įmonių teisines ir korporatyvines formas. EBPO atliktoje Lietuvos valstybės valdomų įmonių valdymo apžvalgoje pažymima, kad „<...> Planai Miškų urėdiją pertvarkyti į ribotos atsakomybės bendrovę žymiai pagerintų įmonės valdymo tvarką, kai kuriuos sprendimų priėmimo įgaliojimus iš valstybės perkeltų valdybai. <...> Vyriausybės naujoji pozicija, raginanti pertvarkyti Miškų urėdiją, atitinka darbo grupės rekomendaciją, nes toks pakeitimas sustiprintų valdybą ir jos gebėjimus profesionaliai prižiūrėti įmonę“. Vadovaujantis EBPO rekomendacijomis, valstybės įmonės, siekiančios ekonominio naudingumo ir vykdančios komercinę veiklą, turėtų būti pertvarkytos į ribotos atsakomybės juridinius asmenis. 2024-02-07 Vyriausybės pasitarimo protokolu Nr. 5 buvo patvirtintas atnaujintas Valstybės valdomų įmonių pertvarkos ir valdymo centralizavimo priemonių planas, kuriame numatyta priemonė „Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos pertvarkymas į akcinę bendrovę“. Nurodytas priemonės įgyvendinimo terminas – 2024 m. gegužė.

2018 m. įgyvendinus valstybinių miškų ūkio pertvarką ir apjungus 42 urėdijas įkurta VĮ VMU yra valstybės valdoma įmonė, kurios savininko teises bei pareigas įgyvendina AM ir kuriai yra pavestos MĮ numatytos funkcijos – vykdyti kompleksinę miškų ūkio veiklą. VĮ VMU vykdoma veikla apima miškotvarką, medienos ruošą ir prekybą, miško įveisimą, atkūrimą ir priežiūrą, medelynų veiklą, miško infrastruktūros priežiūrą ir socialinių funkcijų įgyvendinimą, gamtotvarkinę gamtosauginę veiklą.

 

PROBLEMOS SPRENDIMO PRIEMONĖS

Įstatymų projektais siūloma įtvirtinti, kad miškų urėdija yra valstybės valdoma įmonė, t. y. galėtų būti ir valstybės įmone, ir akcine bendrove, todėl tai sudarytų teisinį pagrindą Vyriausybei priimti sprendimą dėl VĮ VMU pertvarkymo į akcinę bendrovę. Miškų urėdijos vykdomos valstybinės funkcijos nebūtų keičiamos, išskyrus valstybinių miškų apsaugos pareigūnų instituto atsisakymą, nes tai dubliuoja Aplinkos apsaugos departamento (toliau – AAD) funkcijas ir nedera su valstybės valdomos įmonės vykdoma veikla.

Pažymima, kad VĮ VMU pertvarkant į AB, pastaroji teisinė forma laikytina efektyvesne ir pažangesne, nes užtikrinamas efektyvesnis valstybės turto panaudojimas, sudaromos galimybės šio turto vystymui ir plėtojimui ateityje sumažinant valstybės lėšų poreikį investicijoms ir turto išlaikymo išlaidoms.  Miškų urėdijos teisinės formos pakeitimas sudarytų galimybes jai veikti efektyviau, taikyti gerosios valdysenos praktiką, lanksčiau priimti operatyvius sprendimus, neturėtų įtakos miškų urėdijos vykdomiems specialiesiems įpareigojimams. Įmonės juridinio statuso pasikeitimas neturėtų neigiamos įtakos ir valstybinių miškų naudojimui bei apsaugai. Valstybinės reikšmės miškai, t. y., visi VĮ VMU teise valdomi miškai išliktų išimtine valstybės nuosavybe, o po VĮ VMU pertvarkymo veikianti AB toliau galėtų juos valdyti tik patikėjimo teise. Miškai taip pat negalėtų būti investuojami AB įstatinį kapitalą, o visos akcijos būtų valstybės nuosavybė.

Atsisakius valstybinių miškų apsaugos pareigūnų instituto, visa miškų apsaugos kontrolė būtų vykdoma tik per AAD, taip būtų užtikrintas vienodų kontrolės standartų taikymas tiek privačiuose, tiek valstybiniuose miškuose. Toks pakeitimas neturėtų neigiamos įtakos pažeidimų valstybiniuose miškuose prevencijai, nes miškų urėdija ir jos darbuotojai, atsakingi už konkrečių miško plotų priežiūrą ir apsaugą, net ir neturėdami valstybinių miškų apsaugos pareigūnų statuso, toliau vykdytų valdomų valstybinių miškų apsaugą nuo neigiamų veiksnių, tačiau administracinių priemonių taikymui prieš trečiuosius asmenis turėtų pasitelkti AAD. Šiuo metu valstybinių miškų apsaugos pareigūnų statusą turi apie 250 miškų urėdijos darbuotojų, tačiau jų, kaip valstybinių miškų apsaugos pareigūnų, veikla užima tik nedidelę dalį tarp kitų vykdomų funkcijų.

Nurodoma, kad įstatymų projektams įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

 

ĮGYVENDINIMO MECHANIZMAS

Kyla neaiškumų dėl įstatymų nuostatų įgyvendinimo. Įstatymų projektų lydimojoje medžiagoje nepateikta informacija apie tai, kaip numatoma spręsti klausimą dėl žmogiškųjų ir finansinių išteklių atsisakius valstybinių miškų apsaugos pareigūnų instituto, t. y., apie 250 šį statusą turinčių pareigūnų, kadangi įsigaliojus siūlomiems Miškų įstatymo pakeitimams tokio statuso pareigūnų neliks, jie neteks MĮ nustatytų garantijų, tačiau aiškinamajame rašte nurodomas tam tikrų abejonių keliantis teiginys, kad „iš esmės nesikeistų ir darbuotojų darbo sąlygos bei socialinės garantijos.“. Taip pat nėra aišku (nepagrįsta), kodėl įstatymų projektų įsigaliojimo data yra nurodyta 2024-11-01 – vertinant prognozuotiną teisėkūros procedūrų trukmę Vyriausybėje ir Seime bei siūlomai pertvarkai reikalingą laiką, siūlomas terminas neatrodo realus.

Įstatymų nuostatų įgyvendinimas būtų užtikrinamas įgyvendinamaisiais teisės aktais (Vyriausybės lygmens, aplinkos bei ekonomikos ir inovacijų ministrų įsakymais), taip pat turės būti keičiami ar priimami atitinkami VĮ VMU ir Aplinkos apsaugos departamento kompetencijos teisės aktai (informacija apie juos nepateikta).

 

STEBĖSENA

Stebėsenos rodikliai nenustatyti.

 

SUINTERESUOTŲ ASMENŲ ĮTRAUKIMAS

Seimo kanceliarijos Teisės aktų informacinėje sistemoje (TAIS) matyti, kad teikiami MĮ ir ANK projektai nebuvo skelbti viešai derinti su visuomene, suinteresuotomis valstybės institucijomis ir įstaigomis.

 

TEISĖS AKTO PROJEKTO DERINIMAS

·         Įstatymų projektų teikime rengėjai nurodo, kad teikiami įstatymų projektai buvo inkorporuoti į 2023 m. pabaigoje į suinteresuotoms institucijoms ir visuomenei susipažinti skelbtą Miškų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (naujos redakcija) ir susijusių įstatymų projektų paketą, todėl, AM nuomone, jie laikytini kaip viešai derinti Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka. Nurodoma, kad tuomet dalis valstybės institucijų ir įstaigų, įvairios asocijuotos struktūros dėl miškų urėdijos teisinės formos keitimo ir valstybinių miškų apsaugos pareigūnų atsisakymo pastabų ir pasiūlymų neturėjo arba išvadų nepateikė.

·         Nurodoma, kad šio derinimo metu pastabų ir pasiūlymų dėl miškų urėdijos teisinio statuso ar jos struktūros turėjo Lietuvos miškininkų sąjunga, Lietuvos miško ir miško pramonės darbuotojų profesinių sąjungų federacija, organizacijų ir žmonių sambūris „Girių spiečius“. Dėl jų neatsižvelgtų (ar iš dalies atsižvelgtų pastabų) pridedama derinimo pažyma.

·         Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupė pateikė esmines, tikslinamojo pobūdžio, juridinės technikos pastabas ir pasiūlymus.

 

KITI SVARBŪS ASPEKTAI

Siūlome įstatymų projektus grąžinti rengėjams tobulinti prašant įvertinti Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupės 2024-04-25 išvadoje Nr. NV-978 pateiktas pastabas ir patikslintus Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka pateikti Vyriausybei tvirtinti iš naujo. Pritartina pastabai, kad pateikti įstatymų projektai negali būti laikomi derintais pagal Vyriausybės darbo reglamento nustatytus reikalavimus, kadangi Miškų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (nauja redakcija) su kitais įstatymų projektais derinimas nėra tolygus MĮ ir ANK projektų derinimui.

Kadangi Aplinkos ministerija 2024-04-25 pakartotinai pateikė Vyriausybei patikslintų Miškų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (nauja redakcija) ir lydimųjų įstatymų projektų paketą, kuris įtrauktas į Seimo VIII (pavasario) sesijos darbų programą, šiame kontekste siūlytina įvertinti galimybę MĮ projektu siūlomas teisinio reguliavimo priemones perkelti į nauja redakcija dėstomą Miškų įstatymą.

Įstatymų projektų lydimuose dokumentuose turėtų būti detaliai atskleista, kaip numatoma spręsti klausimą dėl žmogiškųjų ir finansinių išteklių atsisakius valstybinių miškų apsaugos pareigūnų instituto, kurių neliktų įsigaliojus siūlomiems Miškų įstatymo pakeitimams.

Teikime pateikta informacija (t. y., dėl „papildomų savivaldybės biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų“ poreikio) suformuluota klaidinančiai ir yra tikslintina, paliekant tik žodžius „valstybės biudžeto“.

 

PAŽYMĄ PARENGĖ

Vaidas Talačka

Ekonomikos politikos grupėpatarėjas