LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS KANCELIARIJA
VIEŠOJO VALDYMO IR SOCIALINĖS APLINKOS DEPARTAMENTO
SOCIALINIŲ IR SVEIKATOS REIKALŲ SKYRIUS
PAŽYMA
DĖL VAIKO TEISIŲ APSAUGOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. I-1234 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-354 IR SUSIJUSIŲ ĮSTATYMŲ PAKEITIMO ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ (XIIIP-355; XIIIP-356; XIIIP-357; XIIIP-358)
(TAP-17-754(2)) (17-5568(3))
Nr. |
Vilnius
Projekto rengėjas: Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.
Projekto tikslas: teikiama Vyriausybės išvada dėl Seimo narių D. Šakalienės ir M. Navickienės pateiktų 5 Įstatymų projektų, kuriais siekiama gerinti vaiko teisių apsaugą šalyje (apsaugoti vaikus nuo smurto, neigiamo aplinkos poveikio, didinti tėvų ir vaiko atstovų atsakomybę, teikti šeimai ir vaikui reikiamas paslaugas, skatinti įvaikinimą ir vaiko globą šeimoje ir kt.):
· Vaiko teisų apsaugos pagrindų įstatymo pakeitimo įstatymo projektu (Projektas Nr. XIIIP-354):
- apsaugoti vaiką nuo visų smurto formų (fizinis, emocinis, seksualinis ir nepriežiūra);
- centralizuoti vaiko teisių apsaugos įgyvendinimo sistemą;
- sukurti prevencinio darbo su vaiku ir šeima modelį, įteisinti socialinio darbo su vaiku ir tėvais atvejo vadybą, sudaryti mobiliąsias komandas darbui su šeimomis (10 komandų, kuriose dirbs psichologai, socialiniai darbuotojai ir kt.).
- nustatyti skubaus vaiko paėmimo iš šeimos tvarką;
- didinti vaiko atstovų atsakomybę rūpintis tinkama savo vaikų apsauga bet kuriuo paros metu;
- nustatyti pareigą nedelsiant pranešti apie galimus vaiko teisių apsaugos pažeidimus;
- apibrėžti pagrindinių vaiko teisių apsaugos institucijų kompetenciją (didesnis vaidmuo Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai) ir kt.
· pripažinti netekusiu galios Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo įgyvendinimo tvarkos įstatymą Nr. I-1235 (Projektas Nr. XIIIP-355), nes dėstant nauja redakcija Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymą reglamentuojamas ir jo įgyvendinimas;
· Civilinio kodekso pakeitimo įstatymo projektu (Projektas Nr. XIIIP-356) ir Civilinio proceso kodekso pakeitimo įstatymo projektu (Projektas Nr. XIIIP-357):
- išplėsti vaiko teisę bendrauti ne tik su artimaisiais, bet ir kitais giminaičiais (tetomis, dėdėmis, pusbroliais, pusseserėmis, proseneliais);
- vaiko paėmimą iš šeimos spręsti teismo leidimu;
- dėl tėvų valdžios apribojimo panaikinimo leisti kreiptis į teismą ne tik tėvams, bet ir vaiko teisių apsaugos skyriui arba prokurorui, įtvirtinti vaiko teisę į išlaikymą (teismui priimant sprendimą dėl tėvų valdžios apribojimo ir vaiko globos nustatymo):
- mažinti šeimose (iki 3 vaikų) ir šeimynose globojamų (rūpinamų) vaikų skaičių (nuo 4 iki 8 vaikų), suteikti galimybę vaiko globėjais (rūpintojais) tapti sutuoktiniams;
- skatinti įvaikinimą (leisti teismui įvaikinti be globėjo sutikimo, patobulinti pirmenybę įvaikinti norinčių asmenų tvarką, neleisti įvaikintojais būti asmenims teistiems už tyčinius nusikaltimus ir kt.).
· Socialinių paslaugų įstatymo pakeitimo įstatymo projektu (Projektas Nr. XIIIP-358):
- įteisinti socialinių globėjų, kaip profesionalių darbuotojų, paslaugas vaikams, teikti būtinąją specialistų pagalbą ir paslaugas visoms šeimoms (ne tik socialinės rizikos).
Dabartinė situacija:
- dalis Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo nuostatų yra pasenusios ir neatitinka galiojančių teisės aktų normų;
- vaiko paėmimas iš šeimos vykdomas vaiko teisių apsaugos skyrių vienasmenišku sprendimu;
- trūksta prevencinių priemonių ir būtinųjų paslaugų vaikui ir jo šeimai, nevyksta nuoseklus ir intensyvus socialinis darbas su šeima, paėmus iš jos vaiką;
- ribojant tėvų valdžią nėra sprendžiamas vaikų išlaikymo klausimas;
- pasigendama palankesnių įvaikinimo ir globos šeimoje bei šeimynoje sąlygų, nustatytas didelis vaiko globai skaičius šeimoje (iki 5 vaikų) ir šeimynoje (iki 12 vaikų ir daugiau);
- vaiko globos sistemai trūksta profesionalių paslaugų, kurias galėtų teikti socialiniai globėjai;
- pati savivaldybė sprendžia paslaugų šeimai poreikį, vertina vaikui ir šeimai teiktų paslaugų kokybę ir efektyvumą, vaiko paėmimo iš šeimos būtinumą ir vaiko laikinosios globos (rūpybos) nustatymą (sprendimai priklauso tik nuo vienos institucijos) ir kt.
Lietuvoje auga apie 500 tūkst. vaikų, iš jų – beveik 19 tūkst. vaikų auga socialinės rizikos šeimose (apie 3,7 proc. visų vaikų). Vaiko teisių apsaugos skyrių duomenimis per 2016 m. iš viso užfiksuoti 2681 atvejai, kada galimai nukentėjo vaikai, t.y. beveik 40 proc. daugiau atvejų nei 2015 m.
2016 m. pabaigoje tėvų globos buvo netekę apie 9 tūkst. vaikų (apie 1,0 proc. mažiau nei 2015 m.) -60 proc. augo globėjų šeimose, 4,9 proc. - šeimynose, apie 35 proc. – globos institucijose. Per trejų metų laikotarpį institucijoje globojamų (rūpinamų) vaikų skaičius sumažėjo 10,5 proc.
Galimų įvaikinti vaikų apskaitoje, 2016 m. pabaigoje buvo 1557 vaikai. Per 2016 m. Lietuvos Respublikos piliečiai įvaikino 90 tėvų globos netekusių vaikų (2015 m. – 99 vaikus), užsieniečiai - 67 (2015 m. – 62). Padaugėjo Lietuvos Respublikos piliečių, pageidaujančių įsivaikinti - į apskaitą 2016 m. įrašytos 154 šeimos (asmenys), t. y. 54 % daugiau nei 2015 m.
Esmė: Vyriausybės išvadoje siūloma: pritarti Projektui Nr. XIIIP-355 ir iš esmės pritarti kitiems įstatymų projektams, tačiau pasiūlyti juos tobulinti:
· patikslinti bei suderinti sąvokas (seksualinio smurto sąvoka) ir nuostatas (pvz. dėl vaiko teisės į asmens duomenų apsaugą) su Europos Sąjungos ir kitais galiojančiais teisės aktais;
· tikslinti Vietos savivaldos įstatymą, atsižvelgiant į tai, kad centralizavus vaiko teisių apsaugą, savivaldybės visa apimtimi nebevykdys valstybinės vaiko teisių apsaugos funkcijos ir detalizuoti savivaldybės atsakomybę dėl prevencinės ir kompleksinės pagalbos vaikui ir šeimai teikimo;
· atsisakyti tam tikrų nuostatų (pvz. dėl atsakomybės už nepranešimą apie galimą vaiko teisių pažeidimą) kaip perteklinių (nes jos įtvirtintos kituose galiojančiuose teisės aktuose (pvz. Baudžiamajame kodekse, Civiliniame kodekse ir kt.)) arba prieštaraujančių galiojantiems teisės aktams (pvz. Pacientų teisių ir žalos sveikatai įstatymui, Civiliniam kodeksui ir kt.);
· nesieti vaiko amžiaus, iki kurio jis negalėtų likti be vyresnių kaip 14 metų asmenų priežiūros su ugdymo pagal pradinio ugdymo programą, vietoj to nurodant vaiko amžių („vaikas iki 6 metų“);
· numatyti galimybę skųsti teismo nutartį dėl leidimo ar neleidimo paimti vaiką iš šeimos;
· įtvirtinti prevencinės pagalbos šeimai ir joje augančiam vaikui teikimo pagrindus, apibrėžti grėsmės vaikui lygius ir pagrindinius institucijų veiksmus nustačius šiuos lygius;
· užtikrinti, kad policijos prokurorai, pareigūnai ir teisėjai, nagrinėjantys bylas, susijusias su vaiko teisių apsauga, turėtų specialias žinias apie vaiko teisių apsaugą;
· įtraukti Prokuratūrą, kaip atskirą vaiko teisių apsaugą užtikrinančią instituciją;
· suteikti teismui teisę priimti sprendimą įvaikinti be globėjų leidimo, remiantis vaiko interesais;
· atsisakyti reikalavimo vaiką globoti norinčiam asmeniui nebūti teistam už baudžiamuosius nusižengimus (pakliūtų ir asmenys, nubausti už veiksmus, nesusijusius su vaiko, šeimos interesų gynimu (pvz. trukdymą profesinių sąjungų veiklai ir pan.));
· teismo sprendimus dėl įvaikinimo ir nutartis dėl leidimo paimti vaiką vykdyti skubiai;
· numatyti pereinamąsias Įstatymų projektų nuostatas ir įstatymų įsigaliojimą numatyti nuo 2018 m. sausio 1 d. ir kt..
Projektų nuostatoms įgyvendinti nuo 2018 m. sausio 1 d. reikės papildomų lėšų.
Derinimas: projektas svarstytas 2017 m. birželio 14 d. Vyriausybės pasitarime ir patikslintas pagal Vyriausybės kanceliarijos Teisės departamento ir Socialinių ir sveikatos reikalų skyriaus pastabas.
Atitiktis Vyriausybės programai: siejasi su Vyriausybės programos tikslais kurti šeimai palankią aplinką, teikti veiksmingą pagalbą vaikui ir šeimai, vaikų globos ir įvaikinimo problemas spręsti kompleksiškai, formuoti nuostatas, kurios padėtų visuomenei atpažinti, netoleruoti ir stabdyti smurtą bei padėti smurto ir patyčių aukoms.
Dalykinio vertinimo išvada: teikiamas pagal 2017 m. birželio 14 d. Vyriausybės pasitarime pateiktas pastabas patikslintas projektas, siūlome svarstyti Vyriausybės posėdžio B dalyje.
Socialinių ir sveikatos reikalų skyriaus patarėja Eglė Neciunskienė
Eglė Neciunskienė, tel. 8 706 63 790, el. p. egle.neciunskiene@lrv.lt |