AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽELDYNŲ ĮSTATYMO NR. X-1241 2, 3, 10, 12, 13, 16, 20, 22 STRAIPSNIŲ PAKEITIMo
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Įstatymo projektą parengti paskatino nuo praėjusių metų besikartojantys atvejai ir piliečių kreipimaisi, kai miestų ir miestelių viešosios erdvės tvarkomos gana beatodairiškai elgiantis su esamais želdiniais ir želdynais, tinkamai nesikonsultuojant su visuomene, brandūs, gyvybingi medžiai kertami ir intensyviai genėjami jų vegetacijos ir paukščių perėjimo bei naujų vadų auginimo metu, paliekant juos be buveinių, taip piktinant visuomenę. Šįmet pastebėtas didesnių paukščių, matyt, saugančių lizdus, agresyvus elgesys – Vilniuje nuo varnų, kaip manoma, dėl medžių genėjimo jų perėjimo metu, nukentėjo keletas žmonių, kuriems teko kreiptis į gydytojus. Nors dabartinėje Želdynų įstatymo redakcijoje yra įtvirtintas biologinės įvairovės želdynuose ir želdiniuose išsaugojimo principas, tačiau yra akivaizdu, kad būtina aiškiau išdėstyti kai kuriuos želdynų ir želdinių tvarkymo principus, kurie apimtų geresnį visuomenės informavimą ir įsiklausymą į suivisuomenės bei bendruomenės nuomonę, stipresnę sveikų ir pavojaus gyventojų sveikatai, turtui, kelių eismui nekeliančių brandžių medžių apsaugą, užtikrintų, kad želdinių ir želdynų tvarkymo darbus atliktų ir jiems vadovautų tik tinkamai parengti juridiniai ir fiziniai asmenys.
Įstatymo projekto tikslas - suderinti miestų ir miestelių viešųjų erdvių tvarkymo tikslus su darnaus miestų vystymosi principu, užtikrinti geresnę brandžių medžių apsaugą, atliekamų tvarkymo darbų kokybę, įtvirtinti geresnį visuomenės informavimą, atsižvelgimą į bendruomenių ir nevyriausybinių organizacijų nuomonę.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo iniciatorė ir rengėja Seimo narė Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Želdynų įstatyme nustatyta, kad tarp kitų želdynų ir želdinių apsaugos ir tvarkymo principų yra biologinės įvairovės apsauga, pertvarkant esamus želdynus ir kuriant naujus, įvertinama suinteresuotos visuomenės nuomonė. Numatyta valstybės institucijų ir savivaldybių pareiga informuoti visuomenę apie numatomus darbus. Nustatyta, kad želdynų ir želdinių tvarkymo metu turi būti išsaugoti esami gyvybingi perspektyvūs želdiniai.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Įstatymo projektu siūloma Želdynų įstatymo 2 straipsnį papildyti nauja sąvoka "brandus medis", nurodant, kad tai yra medis, pasiekęs kiekinę brandą (tai amžius, kai medžio tūrio prieaugis būna didžiausias, medžių gyvybiniai procesai pasiekia maksimumą) ir (ar) kitas brandos stadijas (rekreacinę, sanitarinę-higieninę, vandens apsaugos, techninę, gamtinę) atitinkantis medis. Brandžių medžių apsauga numatyta papildant įstatymo 3 straipsnį, kuriome nurodoma, kad želdynuose ir želdiniuose turi būti saugojamas sveikų, nepavojingų brandžių medžių gyvybingumas, papildant 10 straipsnį, kuriame įtvirtinama savivaldybių funkcija išduoti leidimus brandžių medžių kirtimui, ar kitokiam pašalinimui, genėjimui, persodinimui, ir papildant 7 straipsnį, pagal kurį brandžių medžių kriterijus nustatytų Vyriausybė Aplinkos ministerijos teikimu, o brandžių medžių kirtimo, persodinimo ar kitokio pašalinimo iš augimo vietos, intensyvaus genėjimo atvejus, šių darbų vykdymo ir leidimų šiems darbams išdavimo, vertės atlyginimo tvarką nustatytų Aplinkos ministerija.
Įstatymo 22 straipsnyje siūloma nustatyti apribojimą kirsti ar kitaip iš augimo vietos pašalinti ir intensyviai genėti (daugiau nei 30 proc. lajos) brandžius medžius jų vegetacijos laikotarpiu, išskyrus tuos atvejus, kai jie kelia pavojų gyventojams, jų turtui ir (ar) kelių eismo saugumui.
Visuomenės informavimo tikslas stiprinamas pakeičiant 3 straipsnio 3 dalies 7 punkto formuluotę ir nurodant, kad priimant sprendimus dėl želdynų ir želdinių pertvarkymo ir naujų kūrimo, remiamasi viešuoju interesu, darnaus vystymosi principu, derinami valstybės, savivaldybių, bendruomenių ir visuomenės interesai, sudaromos sąlygos visuomenei išreikšti motyvuotą nuomonę ir į ją atsižvelgiama. 10 straipsnis papildomas nauja 14 dalimi, kurioje nustatoma, kad savivaldybės, aplinkos ministro nustatyta tvarka, iš anksto (ne vėliau kaip per 1 mėnesį) informuoja visuomenę apie planuojamus esamų želdynų ir želdinių tvarkymo ar pertvarkymo darbus, rengiamus viešosiose erdvėse esančių želdynų ir želdinių tvarkymo ar naujų želdynų kūrimo projektus ir jų sprendinius, organizuoja konsultacijas su visuomene. Įstatymo 16 straipsnis atitinkamai patikslinamas nustatant, kad valstybė institucijos ir savivaldybės, aplinkos ministro nustatyta tvarka, iš anksto informuoja visuomenę ir organizuoja viešas konsultacijas su bendruomenėmis ir su visuomenės atstovais, kai numatomi vykdyti želdynų tvarkymo, pertvarkymo, kūrimo, medžių ir krūmų kirtimo, persodinimo, kitokio naikinimo darbai ar keičiama žemės sklypo, kuriame auga želdiniai, pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ar žemės sklypo naudojimo būdas.
Tvarkymo darbų kokybė stiprinama Įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje nurodant, kad želdinių apsaugos, tvarkymo, atkūrimo ir naujų želdinių veisimo darbams vadovauti ir šiuos darbus atlikti gali tik tinkamą kvalifikaciją turintys vadovai ir darbininkai. Valstybės ir savivaldybės institucijų prievolė užtikrinti, kad viešųjų želdynų ir želdinių tvarkymo, pertvarkymo ir priežiūros darbus atliktų ir jiems vadovautų tik nustatytus reikalavimus atitinkantys juridiniai ir fiziniai asmenys, nustatoma papildant Įstatymo 13 straipsnį.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Priėmus įstatymą bus pasiektas geresnis viešąjį interesą ir darnų miestų vystymosi principą atitinkantis viešųjų želdynų ir želdinių tvarkymo reguliavimas, sudarytos sąlygos visuomenei kuo anksčiau susipažinti su tvarkymo sprendiniais ir dėl jų išreikšti motyvuotą nuomonę.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Priimtas įstatymas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Priimto įstatymo įgyvendinimas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus įstatymo projektą kitų teisės aktų priimti, keisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte naujų sąvokų nėra.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Priėmus įstatymo projektą reikės atitinkamai koreguoti Želdynų ir želdinių apsaugos ir tvarkymo taisykles, nustatyti brandžių medžių kriterijus, leidimų išidavimo ir visuomenės informavimo - Aplinkos ministerija ir savivaldybės iki liepos 31 dienos.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Įstatymui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
„Želdynų ir želdinių tvarkymas“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia
Seimo narė Parašas Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė