LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAKUOČIŲ IR PAKUOČIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. IX-517 2, 6, 7, 71, 72, 10, 112 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 101 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-07-17 Nr. XIVP-4015
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Siekiant aiškumo, projekto 2 straipsniu keičiamo Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 1 dalyje reikėtų nustatyti subjektą (-us), kuriam (-iems) pagal pakuočių apskaitos duomenis atsiskaito ūkinės veiklos vykdytojai.
2. Iš projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies nuostatų seka, kad pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo užduotis nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Tačiau sistemiškai vertinant projekto ir keičiamo įstatymo nuostatas nėra pakankamai aišku, koks subjektas nustatytų pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo užduotis, nes keičiamo įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje (ši nuostata projektu nėra keičiama), projekto 6 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 51 dalyje nustatyta, kad pakuočių atliekos tvarkomos pagal Vyriausybės nustatytą užduotį, o pagal keičiamo įstatymo 10 straipsnio 10 dalį (ši nuostata projektu nėra keičiama) pakuočių atliekos tvarkomos pagal Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos nustatytas užduotis. Siekiant aiškumo, keičiamo įstatymo nuostatose reikėtų aiškiai nustatyti, koks subjektas nustato pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo užduotis.
3. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 72 straipsnio 1 dalies 4 punkte prieš skaičių „10“ įrašytini žodžiai „šio įstatymo“.
4. Iš projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies paskutiniojo sakinio nuostatų nėra aišku, kokiu būdu pakuočių gamintojai ir importuotojai privalėtų vykdyti keičiamo įstatymo 7 straipsnyje nustatytas pareigas, jei nauja Organizacija po einamųjų metų rugsėjo 30 d. nesutiktų įsipareigoti likusiais einamųjų metų mėnesiais įvykdyti gamintojams ir (ar) importuotojams nustatytas pareigas. Jeigu nurodyti subjektai paskutinįjį metų ketvirtį privalėtų individualiai organizuoti savo Lietuvos Respublikos vidaus rinkai tiektų pakuočių atliekų tvarkymą, tai svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas yra racionalus. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto nuostatose nereikėtų aiškiai nustatyti, kokiu būdu aptariamuoju atveju gamintojai ir importuotojai privalėtų vykdyti jiems įstatymo pavestas pareigas, kaip šis būdas būtų įgyvendinamas.
5. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma nustatyti pareigą tiek gamintojams ir importuotojams, tiek ir keičiamame įstatyme nurodytai organizacijai apmokėti pakuočių atliekų ir kitų antrinių žaliavų, kurios savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose Atliekų tvarkymo įstatymo 30 straipsnio 10 dalies 3 punkte nurodytomis priemonėmis surenkamos kartu su pakuočių atliekomis, rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir naudojimo išlaidas, svarstytina, ar projekto 6 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 51 dalies nuostatų nereikėtų papildyti ta apimtimi, kurioje būtų nurodyta, kad banko garantija ir (ar) laidavimo draudimo sutartis, įrodytų, kad bus finansuojamas ne tik komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkymas, bet ir kitų antrinių žaliavų, kurios savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose Atliekų tvarkymo įstatymo 30 straipsnio 10 dalies 3 punkte nurodytomis priemonėmis surenkamos kartu su pakuočių atliekomis, tvarkymas.
6. Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalies nuostatos iki dvitaškio struktūrą, siūlytina projekto 6 straipsnio 8 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalies 6 punkto formuluotę „kokius dokumentus ir informaciją“ keisti formuluote „dokumentai ir informacija, kuriuos“.
7. Projekto 6 straipsnio 9 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 12 dalyje reikėtų nustatyti atskaitos momentą (pavyzdžiui, nuo patikrinimo dienos), nuo kurio būtų skaičiuojamas 2 darbo dienų terminas.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 6 straipsnio 9 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 13 dalies nuostatai iki dvitaškio.
8. Svarstytina, ar atsižvelgiant į projekto 6 straipsnio 9 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 13 dalies 1 punktą, nereikėtų atitinkamai patikslinti projekto 6 straipsnio 9 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 14 dalies nuostatų skliaustuose, po žodžių „licencijuojamos veiklos priežiūrą vykdanti institucija“ įrašant žodžius „licencijas išduodanti institucija“.
9. Atsižvelgus į tai, kad įstatyminės reguliacinio pobūdžio teisės normos neturėtų būti dėstomos skliaustuose, siūlytina projekto 6 straipsnio 9 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 14 dalyje skliaustuose pateikiamą informaciją dėstyti be skliaustų. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 4 dalies 1 punktui.
10. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 1 dalyje atsisakyti formuluočių „Lietuvos Respublikos augalų apsaugos įstatyme apibrėžtais“ ir „(toliau – augalų apsaugos produktai)“, bei atitinkamai papildyti projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 30 dalį, darant nuorodą į Lietuvos Respublikos augalų apsaugos įstatymą.
11. Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 3 dalies nuostatoje iki dvitaškio vietoj nuorodos „1 dalies 1–3 punktuose“ įrašytina nuoroda „1 dalyje“.
12. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 3 dalies 1 punkte atsisakyti perteklinio žodžio „tiektų“, esančio prieš formuluotę „Lietuvos Respublikos“.
13. Siekiant suvienodinti įstatyme vartojamas sąvokas, projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 3 dalies 2 punkte vietoj sąvokos „augalų apsaugos produktų pakuočių“ įrašytina sąvoka „augalų apsaugos produktų prekinių pakuočių“. Šią sąvoką reikėtų vartoti ir kitose projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio struktūrinėse dalyse. Be to, siekiant aiškumo, šioje projekto nuostatoje įvestame trumpinyje siūlytume prieš žodį „pakuočių“ įrašyti žodį „prekinių“ ir atitinkamai patikslinti projekto 7 straipsnio nuostatas, kuriose tas trumpinys vartojamas.
14. Projekto 7 straipsniu siūloma nustatyti naujas pareigas gamintojams ir importuotojams, tiekiantiems Lietuvos Respublikos vidaus rinkai augalų apsaugos produktais pripildytas prekines pakuotes, taip pat ir augalų apsaugos produktais prekiaujantiems pardavėjams. Pagal projekto 9 straipsnio 3 dalį, naujas siūlomas teisinis reguliavimas šiems asmenims įsigaliotų 2025 m. sausio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, jog Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Jeigu teikiamas projektas Seime būtų priimtas po 2024 m. spalio 1 d., reikėtų atitinkamai vėlinti projekto 9 straipsnio 3 dalyje nustatytą projekto 7 straipsnio įsigaliojimo datą, kad ūkio subjektai tinkamai pasiruoštų įstatymo nuostatų įgyvendinimui.
15. Atsižvelgus į projekto 9 straipsnių 1 ir 2 dalyse nustatytas tam tikrų projekto nuostatų įsigaliojimo datas, siūlytina šias dalis sukeisti vietomis.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. neringa.azguridiene@lrs.lt
R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 209 6350, el. p. renata.dirgeliene@lrs.lt
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. akvile.duleviciute@lrs.lt